Veiligheid
Inleiding
Het programma veiligheid richt zich op het verbeteren van de veiligheid in de gemeente Middelburg en het vergroten van het gevoel van veiligheid van de inwoners en bezoekers van de gemeente. De gemeentelijke organisatie heeft daarbij een regiefunctie en kan zelf ook instrumenten inzetten om dit te bereiken. Voorbeelden hiervan zijn preventie, vergunningverlening en handhaving en specifieke bevoegdheden van de burgemeester.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Middelburg 2019-2022 (2020)
Beleidsregel Wet maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast (Wet MBVEO) (2013)
Bestuurlijke handhaving van artikel 13b Opiumwet (2014/2016)
Regionaal Beleidsplan Politie Zeeland-West Brabant 2019-2022
Wat wilden we bereiken?
Maatschappelijk effect
De burgers en bezoekers van Middelburg moeten zich veilig voelen en moeten veilig zijn. Dan gaat het enerzijds om veiligheid in en rond het huis en in de buurt, anderzijds in het grotere verband van stad en regio.
Doelstellingen
Een veilige woon- en leefomgeving
Het effectief aanpakken van ondermijnende criminaliteit
Het voeren van een actief beleid op gebied van met name signalering en preventie in de aanpak van radicalisering
Actief participeren in de voorbereiding en uitvoering van het regionaal crisisplan
Wat hebben we bereikt?
Prestatie | Status |
---|---|
Uitvoeringsprogramma van het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 | |
Uitvoering geven aan de activiteiten die zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma 2020. | Niet volgens plan |
Een veilige woon-en leefomgeving | |
In 70% van de in behandeling genomen casussen wordt de overlast verminderd of volledig weggenomen. | Volgens plan |
Het team aanpak woonoverlast komt minimaal 10 keer per jaar bijeen voor de bespreking van de casussen. | Gedeeltelijk volgens plan |
Eind 2019 is, in samenwerking met de afdeling Samenleving, het nieuwe convenant gegevensuitwisseling OGGZ netwerk gereed. | Gedeeltelijk volgens plan |
Ondermijningsbeeld en bestuurlijke weerbaarheid | |
Het coördineren van integrale controles. | Gedeeltelijk volgens plan |
Uitvoering geven aan het Damocles-beleid. | Volgens plan |
Uitvoering geven aan het BIBOB-beleid. | Volgens plan |
In 2020 zijn trainingen bestuurlijke weerbaarheid aan de betrokken medewerkers gegeven | Niet volgens plan |
Het coördineren van ondermijningscasussen of bijdrage leveren aan casussen | Volgens plan |
Radicalisering | |
Actief optreden bij signalering en implementatie preventiemaatregelen. | Volgens plan |
Namens de Walcherse gemeenten is deelgenomen aan het overleg van de weegploeg | Volgens plan |
Bepalen of er nieuwe trainingen moeten worden gegeven en indien dit noodzakelijk is, het organiseren van deze trainingen | Niet volgens plan |
Ontwikkeling cybercrime | |
Uitvoering geven aan acties uit het actieplan Cybercrime | Niet volgens plan |
Inzet rondom COVID-19-pandemie
Wereldwijd is 2020 gekenmerkt door de COVID-pandemie. Dit heeft ook zeer zeker zijn weerslag gehad op de werkzaamheden. Het instellen van de landelijke maatregelen had een vertaling nodig naar de Zeeuwse noodverordeningen en soms ook lokale kaders. Deze werkzaamheden waren niet opgenomen in de programmabegroting van 2020. Het bleek wel nodig hiernaar te handelen en een bijdrage te leveren. Door deze inzet zijn andere werkzaamheden die wel opgenomen waren in de programmabegroting deels niet volledig uitgevoerd. Keuzes zijn gemaakt op basis van noodzakelijkheid, crisisbeheersing en capaciteit waarbij de openbare orde en veiligheid in de gemeente Middelburg niet in het geding is geweest.
Doelstelling 1: Een veilige woon- en leefomgeving
Op vele vlakken is geacteerd op het realiseren van een veilige woon- en leefomgeving. Denk dan aan het oppakken en afhandelen van meldingen met betrekking tot overlast. Of dreigende maatschappelijke onrust onder regie van de gemeente. En het Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland. Het aanpakken van overlast van personen met verward gedrag, extreme gevallen van woonoverlast en ook het mee werken aan de voorwaarden voor een stabiele terugkeer van ex-gedetineerden (bijvoorbeeld van zware misdrijven en zedenzaken) in wijken en buurten zijn hier voorbeelden van. Ook is zijn er weer een aantal tijdelijke huisverboden aan daders van huiselijk geweld opgelegd. En is er actief geparticipeerd in casuïstiek die als "hoog-risico" zijn ingeschat. Dit is casuïstiek waarbij het risico op een gewelddadige escalatie van de situatie als reëel wordt ingeschaald. Samen met verschillende partners als politie, OM, Zorg- en Veiligheidshuis, zorginstanties, reclassering en jeugdhulpverleners wordt deze casuïstiek aangepakt. Dit om er voor te zorgen dat de risico's verminderen of zelfs weg gehaald worden.
In samenwerking met de andere Walcherse gemeenten en de politie is er pro-actief, preventief en ook preparatief gewerkt aan het tegengaan van woninginbraken, overvallen en straatroven. In de eerste maanden van 2020 zijn nog enkele zogenaamde voetjesacties gehouden. Een ander voorbeeld is het geven van voorlichting aan senioren over babbeltrucs. Ook is er inzet geweest bij de manifestaties die in Middelburg zijn gehouden. Samen met de politie, onze eigen handhavers en de betreffende organiserende partij is gewerkt aan een ordelijk verloop van de manifestaties waarbij de boodschap van de demonstranten op een veilige manier uitgedragen kon worden.
Naast bovenstaande is er actief uitvoering gegeven aan het Damoclesbeleid door het sluiten van woningen bij drugshandel. En is er ook weer gewerkt aan een zo veilig mogelijke jaarwisseling. In 2020 is er een aandachtsfunctionaris mensenhandel aangewezen die de signalen omtrent dit fenomeen oppakt en uitzet bij de relevante betrokken partijen.
In 2020 is een onderzoek verricht en een ontwikkelplan opgeleverd door ‘bureau Veiligheid en Handhaving’, naar aanleiding van de bestuurlijke wens om de taken en bevoegdheden van de boa’s te onderzoeken. Dit externe adviesbureau heeft een duidelijk advies gegeven over de uitbreiding van taken en formatie van de boa’s en hun bevoegdheden en middelen. Er is een start gemaakt met uitvoering van de aanbevelingen uit dit ontwikkelplan. Zo is het aantal fte’s uitgebreid in de tweede helft van 2020.
Doelstelling 2: Het effectief aanpakken van ondermijnende criminaliteit
Samen met diverse ketenpartners als de politie, Orionis, Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) en Belastingdienst zijn er verschillende integrale controles in het kader van ondermijning gehouden op bedrijventerrein Arnestein. Daarnaast is er uitvoering gegeven aan het BIBOB-beleid en is er gewerkt aan het tegengaan van ondermijnende zorgfraude samen met het CZW-bureau. Ook op casusniveau is er samengewerkt in de aanpak van ondermijnende criminaliteit.
Doelstelling 3: Het voeren van een actief beleid op gebied van met name signalering en preventie in de aanpak van radicalisering
Op verschillende wijzen is uitvoering gegeven aan de diverse activiteiten uit het plan van aanpak. Dit zowel op het gebied van signalering, preventie als uitvoering. Het "Convenant persoonsgerichte aanpak voorkoming radicalisering en extremisme Zeeland" ondertekend door de Zeeuwse gemeenten, politie, Openbaar Ministerie, Raad voor de Kinderbescherming en Reclassinering Nederland is hiervoor de onderlegger.
Doelstelling 4: Actief participeren in de voorbereiding en uitvoering van het regionaal crisisplan
In 2020 is actief geparticipeerd in de voorbereiding en uitvoering van het regionaal crisisplan. Begin 2020 is vervolgens het Regionaal Crisisprofiel Zeeland 2019-2023 richting de gemeenteraad verzonden ter behandeling en vaststelling in de raadsvergadering van januari 2020.
Wat hebben we ervoor gedaan?
Uitvoering geven aan het Uitvoeringsprogramma 2020 en het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022
Het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 is eind 2019 goedgekeurd door het college. Vervolgens is het beleidsstuk in de raadsvergadering van januari 2020 daadwerkelijk aangenomen. Voortvloeiend uit dit Veiligheidsbeleid dient er elk jaar een uitvoeringsprogramma opgesteld te worden waarin de activiteiten voor het betreffende kalenderjaar worden opgenomen. Na goedkeuring van het Integrale Veiligheidsbeleid is gestart met de opmaak van het Uitvoeringsplan 2020. Helaas is het Uitvoeringsplan 2020 door een noodzakelijke verschuiving van prioriteiten en capaciteit (mede door de coronacrisis) niet gereed gemaakt. Dit betekent niet dat er geen uitvoering wordt gegeven aan de prioriteiten die verband hebben met het Integrale Veiligheidsbeleid. In sommige gevallen is dit echter wel beperkt.
Een veilige woon- en leefomgeving
Buurtgericht
In Middelburg zijn in het afgelopen jaar 148 zaken aangemeld bij Buurtbemiddeling. Ten opzichte van 2019 zijn er 24 casussen meer aangemeld wat neerkomt op een stijging van ruim 16%. In 2019 was er nog sprake van een daling van 38% in de aanmeldingen ten opzichte van 2018. Op 31 december 2020 waren 118 van de 148 zaken afgehandeld. Bij deze zaken was er helaas in 29 casussen sprake van "geen commitment". Buurtbemiddeling is een vrijblijvende vorm van bemiddeling waarbij commitment moet zijn bij de betrokkenen om mee te werken aan het traject. De resultaten van de 89 zaken (118-29) :
7 zaken niet opgelost
15 zaken met een toelichting
67 zaken opgelost
Van de 89 zaken zijn er dus 67 opgelost. Een slagingspercentage van 75% dus. In 2019 was nog 81% succesvol afgerond en in 2018 was 59% succesvol afgerond. De 15 zaken met een toelichting zijn zaken waar iets bijzonders aan de hand is, bijvoorbeeld een doorverwijzing naar hulpverlening of na de intake alleen een advies en geen bemiddeling.
Volgens Buurtbemiddeling was de stijging in het aantal casussen t.o.v. 2019 grotendeels toe te wijzen aan corona. Mensen leven dichter en meer op elkaar en de grootste ergernis blijft altijd "geluidsoverlast". Ook wordt een toename van het aantal "meervoudige klachten" opgemerkt. Het gaat hierbij dan niet om één soort overlast, maar een combinatie van factoren.
Dat er nog 30 zaken "in behandeling" zijn en overgeheveld zijn naar 2021, is volgens Buurtbemiddeling vooral te wijten aan de lockdown. Buurtbemiddeling heeft noodgedwongen face-to-face gesprekken moeten uitstellen. Om op een veilige manier contact te leggen en te onderhouden met partijen zijn de bemiddelaars getraind in het houden van telefonische intakes en zijn de contactmomenten via telefoontjes, brieven en e-mails geïntensiveerd.
Overlast
In 2020 heeft er 7 keer een casusoverleg extreme woonoverlast plaats gevonden. Het doel is om in totaal 10 keer per jaar in het casusoverleg zaken met betrekking tot overlast af te stemmen, maar gezien eerder genoemde prioriteitenstelling i.v.m. corona is dit niet gelukt. In 2019 hebben respectievelijk 11 overleggen plaats gevonden en in 2018 10. Er zijn in totaal 11 nieuwe casussen/adressen besproken (2019: 9 casussen en 2018: 13 casussen). Er liepen op 31 december 2020 nog 7 zaken door naar het kalenderjaar 2021 en er zijn er 7 succesvol afgerond (3 zaken liepen nog door vanuit 2019). Bij sommige casussen is sprake van een lastig en langdurig traject. Redenen hiervoor zijn onder andere het feit dat de meldingsbereidheid van de personen die overlast ervaren laag is. Het is dan lastig om een goed dossier op te bouwen en door te kunnen pakken met betrokken instanties. Daarnaast is in verschillende casussen sprake van personen met verward gedrag wat zorgt voor een multidisciplinaire aanpak van deze casussen en een goede afstemming met andere overlegtafels waar personen met verward gedrag besproken worden. Net zoals bij Buurtbemiddeling is het totaal aantal casussen iets toe genomen ten opzichte van 2019. Onder regie van de privacy officer wordt gewerkt aan het nieuwe (AVG-proof) convenant als onderlegger voor dit overleg.
In 2018 is er in de gemeente Middelburg een beleidsregel in werking getreden die de mogelijkheid aan de burgemeester biedt om notoire overlastveroorzakers een gedragsaanwijzing op te leggen. Van deze bevoegdheid heeft de burgemeester tot heden nog geen gebruik moeten maken. Tot heden blijken andere interventies meer passend in het oplossen van de verschillende overlastsituaties. De genoemde gedragsaanwijzing geldt dan ook als een laatste redmiddel (ultimum remedium).
Een medewerker van het cluster openbare orde en veiligheid (oov) heeft in de eerste maanden van 2020 deel genomen aan het maandelijkse OGGz-overleg. Dit overleg richt zich op de zorgwekkende én zorgmijdende doelgroep binnen de gemeente Middelburg. Deze doelgroep is door de ervaren problematiek vaak niet in staat zelf een hulpvraag te stellen.
Ter voorbereiding op de jaarwisseling 2020-2021 is de aanpak van vuurwerkoverlast gedurende het jaar onderwerp van gesprek geweest binnen de gemeenteraad. Na een evaluatievoorstel over de aanpak werd door de raad besloten om niet over te gaan tot een algeheel vuurwerkverbod in de gemeente Middelburg maar om het aantal aangewezen vuurwerkvrije zones uit te breiden. In de aanloop naar de jaarwisseling werd duidelijk dat er een landelijk vuurwerkverbod zou worden uitgevaardigd. Dit alles heeft gezorgd voor een gewijzigde aanpak van de jaarwisseling dat verder uitgewerkt is in overleg met de andere Walcherse gemeenten, de politie en brandweer.
In 2020 is er in Middelburg flinke overlast ondervonden voornamelijk van een (jeugd)groep wat zich concentreerde in de wijk Dauwendaele. Hiervoor is vanuit een multidisciplinaire aanpak het plan van aanpak Nieuw Perspectief opgesteld. Dit wordt in 2021 ten uitvoer gebracht.
(Dreigende) maatschappelijke onrust
In 2020 is er diverse malen inzet en/of coördinatie gevraagd bij zaken waar mogelijk maatschappelijke onrust kon ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn zaken waar extreme woonoverlast bestaat en waarbij eventueel sprake is van eigenrichting door de omgeving of bijvoorbeeld (mogelijke) zedenzaken. Ook is de gemeente betrokken bij het re-integreren in de samenleving van personen die langere tijd in detentie hebben gezeten. Het Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland speelde bij een aantal zaken een belangrijke rol door integraal regie te voeren op deze specifieke casuïstiek.
In 2020 zijn er in Middelburg een toenemend aantal demonstraties geweest. Denk dan aan demonstraties rondom de coronamaatregelen, maar ook aan de demonstratie rondom de opheffing van Intervence en de manifestatie voor het gebruik van kernenergie. Het houden van demonstraties is een zeer gerespecteerd grondrecht, waarbij het maken van goede afspraken met de verschillende organisaties ervoor zorgen dat er geen maatschappelijke onrust ontstaat.
Veilig verloop evenementen
Het aantal georganiseerde evenementen in 2020 is door corona zeer gering geweest. Vanaf 1 juni 2020 waren alle evenementen verboden. Het proces van vergunningverlening en het opstellen van veiligheidsplannen bij grotere evenementen heeft in 2020 dan ook geen vervolg gekregen. De structuur in de plannen, waardoor verantwoordelijkheden tussen gemeente en organisatie duidelijker zijn, wordt uiteraard geborgd. Het proces geeft nog steeds handvatten om verder te optimaliseren en als de evenementen weer opstarten wordt dit proces vervolgd door bijvoorbeeld gesprekken tussen de verschillende evementenorganisaties en gemeente. In de afgelopen jaren is er daarnaast extra aandacht geweest voor maatregelen die moeten voorkomen dat voertuigen zich op het evenemententerrein kunnen begeven. Dit zijn de zogenaamde maatregelen in het kader van inrijdbeveiliging. Deze maatregelen brengen extra kosten met zich mee. Ook al was er tijdens de jaarwisseling geen evenement in de binnenstad, de inrijdbeveiliging is wel ingezet om er voor te zorgen dat er geen ongewenste situaties met voertuigen kon plaatsvinden.
Ondermijningsbeeld en bestuurlijke weerbaarheid
Het coördineren van integrale controles
In 2020 is één integrale controle op bedrijventerrein Arnestein gehouden. Deelnemers waren onder andere de Belastingdienst, Orionis, RUD Zeeland, politie, Inspectie Sociale Zaken en werkgelegenheid (ISZW) en de gemeente. Daarnaast is er een controle geweest van de gemeente in samenwerking met de politie. Er stonden nog meer controles gepland, maar ook die moesten door corona worden uitgesteld. Samen met de Taskforce Regionale Informatie en Expertise Centrum (RIEC) zijn de eerste stappen gezet in het meer aan de voorkant komen van de ondermijnende criminaliteit in plaats van steeds achteraf controleren. Hierbij worden maatregelen genomen om Arnestein minder aantrekkelijk te maken voor personen/bedrijven met verkeerde bedoelingen.
Uitvoering geven aan het Damocles-beleid
Vanwege het aantreffen van drugs in woningen of lokalen zijn ook in 2020 diverse woningen en lokalen gesloten. In totaal zijn twee woningen en één berging (lokaal) gesloten en zijn er vijf waarschuwingen in het kader van het Damocles-beleid uitgevaardigd. Enkele van deze waarschuwingen zijn van een besluit tot sluiting van de woning of het lokaal omgezet naar een waarschuwing omdat de huurovereenkomst van de woning of het lokaal ontbonden of opgezegd was. Vanuit 2020 lopen er nog twee dossiers door in 2021 waarbij de woning mogelijk gesloten wordt.
Uitvoering geven aan het BIBOB-beleid
Afgelopen jaar zijn 24 vergunningsaanvragen die onder het BIBOB beleid vallen, getoetst. Het beleid van de gemeente Middelburg t.a.v. de BIBOB-toetsing is om alle aanvragen voor een horeca- en/of exploitatievergunningen en vergunningen voor coffeeshops, seksinrichtingen, automatenhallen en smart- of growshops te toetsen. In de praktijk heeft de toetsing zich uitsluitend beperkt tot de horeca-inrichtingen. Voor de andere inrichtingen zijn geen aanvragen ontvangen, zodat ook geen toetsing heeft plaatsgevonden. Met name in het begin van 2020 zijn er aanvragen ontvangen die getoetst zijn. In de loop van 2020 zijn de aanvragen begrijpelijkerwijs afgenomen en gestopt.
Trainingen bestuurlijke weerbaarheid aan de betrokken medewerkers
Door de COVID-19 situatie zijn we niet toe gekomen aan het (laten) organiseren van trainingen die betrekking hebben op bestuurlijke weerbaarheid voor de betreffende medewerkers van de gemeente Middelburg.
Het coördineren van ondermijningscasussen of bijdrage leveren aan casussen
Casuïstiek op het gebied van ondermijning heeft continu de aandacht. De intensiteit en uitwerking van de casuïstiek is per casus verschillend. Daarnaast is er, mede gezien de landelijke trend, aandacht voor de aanpak van zorgfraude. Ook zorgt de coronacrisis weer voor nieuwe vormen van ondermijnende criminaliteit. Vanuit de Taskforce Regionale Informatie en Expertise Centrum (RIEC) worden handvatten aan gemeenten gegeven om hier actie op te ondernemen. Voorbeelden die door de coronacrisis nu naar boven komen, zijn ondernemers met financiële problemen (door de maatregelen die opgelegd zijn ter bestrijding de crisis) die benaderd worden door malafide financierders. Vanuit de gemeente wordt geprobeerd de ondernemers van Middelburg hierover te informeren en hiervoor te waarschuwen.
Naast bovenstaande onderwerpen is sinds 2020 een medewerker aangemerkt als aandachtsfunctionaris mensenhandel. Dit is een voortvloeisel uit het Zeeuwse beleid rondom de aanpak van mensenhandel. Verdere uitvoering en werkzaamheden voor dit onderwerp worden in 2021 opgepakt.
Radicalisering
In 2020 is, namens de Walcherse gemeenten, opnieuw deelgenomen aan het overleg m.b.t. radicalisering vanuit het Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland. Opnieuw zijn er, net als voorgaande jaren, in 2020 van verschillende partners signalen ontvangen van personen die mogelijk radicaliseren. Veranderende trends hierin zijn radicalisering vanuit geloof naar radicalisering vanuit extreem linkse of rechtse ideeën. De meesten bleken bij nadere bestudering en bespreking in het overleg in het Zorg- en Veiligheidshuis niet zodanig concreet dat er daadwerkelijk ook sprake was van radicalisering.
Landelijk zijn er zorgen dat door de coronamaatregelen radicalisering minder zichtbaar is voor alle partijen die hier mee gemoeid zijn. Zodoende heeft dit onderwerp zeker de aandacht.
Ontwikkeling cybercrime
De burgemeester van de gemeente Middelburg is voor de politie eenheid Zeeland - West-Brabant de bestuurlijk trekker op dit dossier. Cybercrime is hierbij één van de prioriteiten in het Regionaal Beleidsplan. Ook in het eigen Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) is de aanpak van cybercrime één van de prioriteiten. Landelijk, regionaal en zeker ook lokaal is er nog steeds een zoektocht gaande naar de meest optimale aanpak van cybercrime. Wat hierbij komt kijken, welke bevoegdheden de burgemeester heeft, of nodig heeft, en wat de juiste preventieve maatregelen zijn, zijn onderdeel van deze zoektocht. De medewerkers zijn door de wijziging van prioriteiten gedurende het jaar, niet toe gekomen aan mogelijke werkzaamheden die betrekking hebben op de aanpak van cybercrime.
Binnen onze gemeentelijke organisatie is in 2019 een Chief Information Security Officer (CISO) aangesteld. De CISO is dé spin in het web als het gaat om de beveiliging van informatie binnen de gemeente. Hij is verantwoordelijk voor het implementeren van, en toezicht houden op het informatiebeveiligingsbeleid binnen de gemeente.
Rampenbestrijding en brandweer
Veiligheidsregio Zeeland
De Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) heeft in 2019 een nieuw Regionaal Risicoprofiel Zeeland 2019-2023 opgesteld. In 2020 is aan de hand van dit beleidsdocument uitvoering gegeven aan de werkzaamheden. Op basis van de Wet Veiligheidsregio's stelt het bestuur van de Veiligheidsregio eens per vier jaar een regionaal risicoprofiel vast. Een risicoprofiel bestaat uit een inventarisatie en analyse van de risico’s die aanwezig zijn in een veiligheidsregio en de aangrenzende gebieden. Dit risicoprofiel vormt de basis van het beleidsplan dat eveneens eens per vier jaar wordt opgesteld.
Een belangrijke ontwikkeling is de toekomstverwachting dat de streefwaarde voor het aantal betrouwbare en toekomstbestendige brandweerposten, zoals verwacht in het door alle deelnemende gemeenten vastgestelde plan “Maatwerk in brandweerzorg”, niet gehaald zal worden. Sterker, met voornoemde trends en voorspelde verdere maatschappelijke en demografische ontwikkelingen ziet de VRZ dat het aantal toekomstbestendige brandweerposten verder zal afnemen. De druk op vrijwilligheid neemt toe en de paraatheid van de posten neemt af. Het plan "Maatwerk in brandweerzorg" is dan ook beëindigd en in 2021 zal de VRZ in gezamenlijkheid met de gemeenten verder invulling geven aan dit vraagstuk.
Verder is besloten om de beleidsplanperiode 2016-2019 met twee jaar te verlengen tot en met de begroting van 2021. Hiermee heeft VRZ de mogelijkheid om samen met de gemeenten een zorgvuldig traject te doorlopen met het nieuwe meerjarenbeleidsplan 2022-2025. Dit meerjarenbeleidsplan wordt dan samen met de begroting 2022 aangeboden aan het Algemeen Bestuur VRZ en voor zienswijze aan de gemeenten.
Specifiek in 2020 heeft de VRZ, net als alle andere Veiligheidsregio’s in Nederland, een belangrijke taak gehad in de aanpak van de coronacrisis. Vanaf begin maart is er dan ook veel tijd en energie gestopt in de aanpak van deze crisis. De gemeenteraad is op verschillende momenten geïnformeerd over de aanpak en voortgang van de crisis vanuit VRZ. Met de overgang van de maatregelen rondom corona in de vastgestelde noodverordeningen naar de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 is een deel van de verantwoordelijkheden rondom deze pandemie terug overgeheveld van de voorzitter van de Veiligheidsregio naar de burgemeesters. Een evaluatie van de VRZ aanpak van de corona situatie is in december 2020 aangeboden aan de Zeeuwse gemeenteraden.
Rampenbestrijding en bevolkingszorg
Vanaf het uitbreken van de crisis tot half mei is extra capaciteit ingezet voor Bevolkingszorg. Dit had gevolgen voor het uitvoeren van de overige werkzaamheden.
Beleidsindicatoren
nb= deze indicatoren zijn nog niet beschikbaar bij het CBS
Beleidsindicatoren | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
Verwijzingen Halt (aantal per 1000 inwoners (jongeren van 12 tot 18 jaar) | Middelburg | 22 | 25 | 19 | 20 |
Nederland | 13 | 12 | 13 | 11 | |
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners) | Middelburg | 2,8 | 2,5 | 3,9 | nb |
Nederland | 2,2 | 2,2 | 2,3 | nb | |
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners) | Middelburg | 5,2 | 5,2 | 4,9 | 5,2 |
Nederland | 5 | 4,8 | 4,8 | 4,6 | |
Diefstallen uit woningen (aantal per 1.000 inwoners) | Middelburg | 1,5 | 1,2 | 1,6 | nb |
Nederland | 2,9 | 2,5 | 2,3 | nb | |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners) | Middelburg | 6,4 | 5,8 | 6,7 | 6,9 |
Nederland | 5,9 | 5,4 | 5,9 | 6,3 |
Wat heeft het gekost?
Veiligheid | Begroting 2020 | Begroting 2020 na wijziging | Realisatie 2020 | Verschil 2020 (+ voordeel, - nadeel) |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
1.01.0 Crisisbeheersing en brandweer | 3.455 | 3.375 | 3.379 | -4 |
1.02.0 Openbare orde en veiligheid | 2.053 | 2.064 | 2.057 | 8 |
Totale Lasten | 5.508 | 5.439 | 5.435 | 4 |
Baten | ||||
1.01.0 Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.02.0 Openbare orde en veiligheid | -55 | -55 | -66 | 11 |
Totale Baten | -55 | -55 | -66 | 11 |
Totaal Veiligheid | 5.453 | 5.384 | 5.370 | 15 |
Toelichting op het financiële resultaat (+ voordeel/- nadeel)
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen tussen de begroting 2020 na wijzigingen en de realisatie 2020 van € 25.000 of hoger toelichten. Bij het programma Veiligheid zijn geen verschillen boven de € 25.000.