Jaarstukken 2020

menu

Verbonden partijen

Inleiding

De gemeente is bestuurlijk en financieel betrokken bij vele partijen, de zogenaamde verbonden partijen. Onder verbonden partijen wordt verstaan Gemeenschappelijke regelingen (GR-en), stichtingen en deelnemingen in vennootschappen. In de meeste gevallen voeren deze partijen taken uit voor de gemeente.

Het begrip verbonden partij is vastgelegd in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en is als volgt gedefinieerd:

“Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente zowel een bestuurlijk als een financieel belang heeft”.

Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: een zetel in het bestuur van een verbonden partij of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in geval van faillissement van de verbonden partij en/of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente.

Deze paragraaf dient volgens het Besluit Begroting en Verantwoording ten minste te bevatten de visie op de verbonden partij in relatie tot de realisatie van de gemeentelijke doelstellingen en de beleidsvoornemens van de verbonden partij.

In deze paragraaf wordt kort ingegaan op de Verbonden Partijen waarin de gemeente participeert. Het cijfermatig overzicht, zoals hieronder gepresenteerd, is gebaseerd op de cijfers uit de jaarrekening 2019. Bij het opstellen van deze paragraaf zijn de gegevens van onze gelieerde partijen over 2020 nog niet voorhanden. Deze cijfers worden opgenomen in de geactualiseerde paragraaf verbonden partijen die we in de begroting 2022 opnemen.

Bedragen x 1.000

Bijdrage

Rekening

Begroot

Eigen vermogen

Vreemd vermogen lang

Vreemd vermogen kort

Begroot

Resultaat

resultaat

2021

2019

2019

01/01 2019

31/12 2019

01/01 2019

31/12 2019

01/01 2019

31/12 2019

Gemeenschappelijke Regeling

Veiligheidsregio

3.087

891

0

3.242

3.671

31.701

31.695

7.314

6.568

GGD1

2.173

621

0

5.005

5.448

271

131

22.160

18.637

Zeeuwse Muziekschool

426

412

0

78

490

344

172

783

724

Stadsgewestelijke Brandweer

447

162

0

445

363

10.059

9.650

602

426

Zeeuws Archief

472

31

0

1.465

1.952

417

1363

412

613

Orionis Walcheren2

5983

707

0

940

707

19.837

19.089

15.014

9.897

RUD

214

490

116

1.559

1.439

144

224

2.817

1.526

OLAZ

2.453

52

0

361

412

5.100

5.100

5.147

4.873

Vennootschappen/stichtingen

Monumentenbeheer Middelburg

0

-1

0

1.488

1.487

10

17

358

37

Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed

487

0

0

277

277

10.990

10.160

1.176

1.568

GVC

250

-50

0

278

228

223

221

1503

1662

Impuls Zeeland

48

54

0

3.866

3.945

85

106

1.281

1.369

PZEM

Dividend 2021: 0

BNG3

Dividend 2021: 63

SRAF

Lening 2 mln

  1. 1 Bijdrage is excl. Jeugdhulpkosten
  2. 2 Betreft de Exploitatiebijdrage (dus niet de extra bijdrage, doorbet WSW, BUIG etc)
  3. 3 Uitbetaling dividend over 2019 voorlopig opgeschort (ECB) tot 31 december 2020

Gemeenschappelijke regelingen

De gemeenschappelijke regelingen voeren in de meeste gevallen een gemeentelijke taak uit, soms op het gebied van beleid, soms op het gebied van beheer en in een aantal gevallen zowel op het gebied van beleid en beheer. Er is dus sprake van verlengd lokaal bestuur. Het onderbrengen van gemeentelijke taken in een gemeenschappelijke regeling gebeurt meestal als de gemeente die taak niet alleen kan uitvoeren of als het niet doelmatig of doeltreffend is om deze taak alleen uit te voeren. In onderstaand overzicht worden de gemeenschappelijke regelingen weergegeven waarin de gemeente Middelburg participeert.

Overzicht Gemeenschappelijke Regelingen

GR Veiligheidsregio

GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

GR De Zeeuwse Muziekschool

GR Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen/Middelburg

GR Zeeuws Archief

GR Orionis

GR Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland

Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)

De betrokkenheid bij de regelingen varieert sterk. Middelburg heeft wel in alle bovengenoemde regelingen een vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur. Bij een aantal regelingen is de Middelburgse vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur tevens lid van het Dagelijks Bestuur. De financiële betrokkenheid bij de gemeenschappelijke regelingen bestaat meestal uit een jaarlijkse bijdrage.

Deelname aan een gemeenschappelijke regeling brengt ook risico’s met zich mee. Behalve de in de begroting opgenomen jaarlijkse bijdrage is de gemeente naar rato verantwoordelijk voor eventuele tekorten. Het is daarom belangrijk om de gang van zaken bij een gemeenschappelijke regeling goed te volgen om zo nodig tijdig te kunnen anticiperen op ongewenste ontwikkelingen. Risico’s bij de gemeenschappelijke regelingen kunnen zich uiteindelijk vertalen naar (financiële) risico’s bij de deelnemende gemeenten. Vaak openbaren deze risico’s zich in financiële zin, namelijk in de vorm van een extra financiële bijdrage aan de betreffende GR, maar daarnaast dient ook rekening gehouden te worden met politieke risico’s. In de paragraaf weerstandsvermogen wordt op basis van de aanwezige informatie een vertaalslag gemaakt van deze risico’s.

Veiligheidsregio

Vestigingsplaats: Middelburg

Doel: het openbaar lichaam heeft tot doel het behartigen van de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van (a) Brandweerzorg, (b) Geneeskundig hulpverlening bij ongevallen en rampen, (c) Rampenbestrijding en crisisbeheersing en (d) het beheer van een centrale gemeenschappelijke meldkamer voor politie, brandweer en ambulancezorg.

Programma: Veiligheid

Partijen: alle 13 Zeeuwse gemeenten

Bestuurlijk belang: vertegenwoordiging in Dagelijks bestuur en Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen: 2020 stond grotendeels in het teken van de covid-19 crisis. De crisisorganisatie is sinds 12 maart operationeel onder een GRIP-4 structuur en per 1 december onder de Tijdelijk Wet Maatregelen Covid-19 (TWM Covid-19). De Covid-19 crisis heeft de bedrijfsvoering van de veiligheidsregio in de brede zin aanzienlijk beïnvloed. Enerzijds door de rol die de veiligheidsregio heeft bij het bestrijden van deze crisis en anderzijds door de kabinetsmaatregelen die zijn uitgevaardigd op basis van de adviezen van het RIVM. VRZ heeft, net als vele andere organisaties de werkzaamheden aan moeten passen aan de ontstane situatie. In 2020 is vorm en inhoud gegeven aan het thuiswerken en zijn werkzaamheden voor 2021 voorbereid. Voorbeeld zijn digitale opleidingen/oefeningen en controles. Daarnaast is capaciteit vrijgemaakt ter ondersteuning van de crisisorganisatie.

In het afgelopen jaar is op diverse manieren aandacht besteed aan de ontwikkelingen met betrekking tot de brandweer. De komende jaren wordt ingezet om na te denken over wat nodig is om op regionaal niveau de gewenste brandveiligheidszorg in stand te houden, waarbij toekomstbestendig en toekomstgericht kernwoorden zijn. Dit zal onderdeel zijn van het beleidsplan 2022-2025 van VRZ.

De beoogde planning (afronding in 2020) van het meerjarenbeleidsplan 2020-2023 is niet gehaald. VRZ hecht er grote waarde aan dat het nieuwe beleidsplan breed wordt gedragen door de interne organisatie, het bestuur, de gemeenteraden en de externe netwerkpartners. Dit heeft ertoe geleid dat in het Algemeen Bestuur van 9 juli 2020 besloten is om het meerjarenbeleidsplan 2016-2019 voor een periode van twee jaar te verlengen tot en met 2021 en het nieuwe meerjarenbeleidsplan vast te stellen voor de periode 2022-2025.

In de nieuwe beleidsperiode zet VRZ in op de diverse ontwikkelingen. Voor de brandweerzorg staan we aan de vooravond van veranderingen. Deze zijn mede ingegeven door de op handen zijnde landelijke introductie van gebiedsgerichte opkomsttijden en het programma vrijwilligheid. Op het gebied van Crisisbeheersing speelt onder andere de verstoring van de continuïteit van de samenleving door cybercriminaliteit en terrorismegevolgbestrijding. De nieuwe Omgevingswet vraagt een andere opgave van Risicobeheersing. De verbinding tussen de dertien Zeeuwse gemeenten en VRZ groeit gestaag. VRZ heeft een lijn ingezet om zichtbaarder te worden voor gemeente. Deze lijn wordt voortgezet, met duidelijke informatie over wat VRZ voor haar inwoners doet. VRZ investeert tevens in een nauwere samenwerking met GGD Zeeland en RUD Zeeland om de kwetsbaarheid van de organisatie te reduceren en de robuustheid daar waar mogelijk te vergroten. Het (her)huisvestingsvraagstuk maakt hier onderdeel van uit.

Risico's: de VRZ vermeldt in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing dat de beschikbare weerstandscapaciteit (reserves) voldoende is om de impact van gesignaleerde risico's op te kunnen vangen. Wel is in de begroting 2021 en verder een taakstelling opgenomen oplopend tot 0.7 mln in 2023. Het later of niet invullen van de opgenomen taakstelling 2021 in de VRZ begroting kan op termijn leiden tot aanvullende gemeentelijke bijdragen.

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland

Vestigingsplaas: Goes

Doel: de Gemeenschappelijke Regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland voert taken uit conform bepalingen in de Wet publieke gezondheidszorg (WPG).

Programma: Volksgezondheid en Milieu

Partijen: alle 13 Zeeuwse gemeenten

Bestuurlijk belang: vertegenwoordiging in Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen: in 2019 heeft GGD een nieuwe visie vastgesteld en hebben gemeenten ingestemd met het wijzigen van de Gemeenschappelijke regeling. Deze zijn ook in 2020 van kracht.

De nadruk bij GGD lag de afgelopen jaren vooral op het goed uitvoeren van de taken zelf. Met de programmabegroting 2020 is een begin gemaakt met een omslag naar het opnieuw formuleren van de te behalen doelen, het benoemen van resultaten en prestatie-indicatoren. Hierdoor zou voor gemeenten meer grip en sturing mogelijk worden. Het scherp stellen van doelen en indicatoren zal komende tijd nog worden doorontwikkeld.

Verder is in navolging van Inkoop Jeugdhulp ook Veilig Thuis toegevoegd aan de GR GGD Zeeland. Door de aanscherping van de Wet Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling zijn aanpassingen gedaan in de werkprocessen van Veilig Thuis. Door de aanscherping van de Meldcode die op 1 januari 2019 is ingegaan is het aantal meldingen en adviesvragen toegenomen. De vraag is hoe het aantal adviesvragen en meldingen aan Veilig Thuis zich hierdoor zal ontwikkelen. Volgens de landelijke analyse wordt een jaarlijkse toename in het aantal adviesvragen en meldingen verwacht tussen de vijf en vijfentwintig procent. Hiervoor zijn structurele middelen beschikbaar gesteld vanuit het Rijk. Deze lijken evenwel onvoldoende om de werkelijke stijging van het aantal meldingen in Zeeland in behandeling te nemen. Voor 2020 is dan ook een beroep gedaan op aanvullende gemeentelijke middelen.

Risico's: later of niet invullen van de opgenomen taakstelling 2021 in de GGD begroting. Onvoldoende rijksmiddelen voor de bekostiging van Veilig Thuis waardoor een beroep wordt gedaan op extra gemeentelijke bijdragen.

De Zeeuwse muziekschool

Vestigingsplaats: Middelburg

Doel: de Gemeenschappelijke Regeling Zeeuwse Muziekschool heeft tot doel bestuurlijke en organisatorische samenwerking waarbinnen het geven van instrumentaal en vocaal muziekonderwijs en van muzikale vorming in de ruimste zin ten behoeve leerlingen woonachtig in de deelnemende gemeenten.

Programma: Sport, Cultuur en Recreatie

Partijen: alle Zeeuwse gemeenten met uitzondering van Sluis, Terneuzen en Vlissingen.

Bestuurlijk belang: vertegenwoordiging in Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen: de gemeente heeft aangegeven om waar mogelijk mede gebruik te willen maken van accommodaties van derden. Bijvoorbeeld scholen, welzijnsruimten of accommodaties van culturele instellingen. Daar waar mogelijk wordt hier actief op ingezet. De Zeeuwse Muziekschool is een GR van 10 Zeeuwse gemeenten. Terneuzen heeft er nooit deel van uitgemaakt en de gemeenten Sluis en Vlissingen hebben de GR met ingang van 2018 verlaten. Er is overeenstemming bereikt over de hoogte van de uittreedsommen. Met de uittreedsommen koopt de Zeeuwse Muziekschool tijd om zich organisatorisch en financieel aan te passen aan de nieuwe situatie met 10 gemeenten.

Risico's: Het risico is dat bovengenoemde aanpassing niet, onvoldoende of te langzaam gerealiseerd wordt.

Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen/Middelburg

Vestigingsplaats: Middelburg

Doel: het beheer, onderhoud en instandhouding van de brandweerkazernes binnen het stadsgewest.

Programma: Veiligheid

Partijen: Gemeente Vlissingen en Gemeente Middelburg

Bestuurlijk belang: vertegenwoordiging in Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen: per 1 januari 2014 is de Stadsgewestelijke Brandweer (SGB) overgegaan naar de VRZ, inclusief alle personeel, voertuigen en materieel. Alleen het beheer en onderhoud van de gebouwen (kazernes) en brandkranen en de financiering van de FLO-regeling van de oud-medewerkers (nu VRZ) vallen nog onder de verantwoordelijkheid van de SGB. Vanuit de deelnemende gemeenten worden met betrekking tot de SGB de volgende taken uitgevoerd:

  1. Financieel beheer (gemeente Middelburg),

  2. Bestuursondersteuning (gemeente Middelburg),

  3. Technisch beheer (gemeente Vlissingen) en

  4. Archiefvoering (gemeente Vlissingen).

Risico's: op dit moment zijn binnen de SGB geen risico’s aanwezig waarvan wordt verwacht dat de impact uitstijgt boven de aanwezige reserves.

Zeeuws Archief

Vestigingsplaats: Middelburg

Doel: het Zeeuws Archief beheert en bewaart belangrijke bronnen over de Zeeuwse geschiedenis in het algemeen en Middelburg in het bijzonder. Het ZA maakt dit cultureel erfgoed zichtbaar en toegankelijk voor iedereen die in het verleden van Zeeland en haar bewoners is geïnteresseerd. Onderdeel van het programma Sport, Cultuur en Recreatie van de programmabegroting is het vergroten van de aandacht voor het cultureel erfgoed en de historie van Middelburg. Het ZA speelt hierin een belangrijke rol.

Kerntaken: (1) Beheer en behoud: het op een geordende en toegankelijke manier bewaren en beheren van de collectie en (2) Beschikbaarstelling: het bevorderen van een zo groot mogelijk publieksbereik en een zo groot mogelijk gebruik van de collectie.

Programma: Sport, Cultuur en Recreatie.

Partijen: Rijk (min VWS), gemeenten Middelburg en Veere, Provincie (in de vorm van DVO)

Bestuurlijk belang: veregenwoordiging in Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen: de situatie ten aanzien van de uiteenlopende indexering van de rijksbijdragen en de indexering van de huur blijft onveranderd. Gelet op de in verhouding grote huurcomponent vormt dit een risico op uitputting van de reserve (egalisatiefonds). Het Rijk heeft tot nu toe het verschil aangevuld. Het Rijk heeft aangegeven na te denken over een mogelijke stelsel herziening ten aanzien van de RHC’s. Dit zou kunnen leiden tot uittreding van Rijk uit de GR. Het Rijk heeft daarvoor een programmamanager aangesteld. Een blauwdruk voor het toekomstige bestel is er nog niet. Partners zijn in gesprek over de ontwikkelingen. De gezamenlijke RHC’s hebben een visie opgesteld waarin het belang van de randvoorwaarde dat het Rijk de verbinding houdt met de RHC’s wordt benadrukt en wordt gewezen op de gezamenlijke verantwoordelijkheid. Of dat genoeg is voor het Rijk om de bestuurlijke en financiële verantwoordelijkheid te blijven nemen moeten gesprekken met de programmamanager uitwijzen. De gemeente Vlissingen heeft besloten het archief te laten verzorgen door het Zeeuws Archief middels een dienstverleningsovereenkomst. Deze uitbreiding zal de organisatie versterken.

Risico's: er zijn geen bijzondere risico's te benoemen

Orionis Walcheren

Vestigingsplaats: Vlissingen

Doel: Orionis Walcheren geeft uitvoering aan de Participatiewet (inclusief de Wsw-wetgeving). Daarnaast voert Orionis Walcheren ook bijzondere bijstand, minimabeleid en gemeentelijke schuldhulpverlening uit. Het uitvoering geven aan de Participatiewet betreft meer dan alleen het verstrekken van de bijstandsuitkering. Deelnemen aan de samenleving staat centraal. Zoveel mogelijk door een reguliere baan bij een werkgever. En als dit niet mogelijk is door maatschappelijke participatie.

Orionis Walcheren ondersteunt en start activiteiten op het gebied van scholing en werkervaring die leiden tot herintreding van mensen op de arbeidsmarkt dan wel het aanbieden van passend werk of passende activiteiten in het kader van de Participatiewet.

Uitgangspunt is dat werk boven inkomen gaat. Alle inspanningen zijn gericht op arbeidsinschakeling, waarbij iedereen naar vermogen participeert. Als inwoners niet zelf voldoende inkomsten genereren, wordt dit door Orionis Walcheren aangevuld met een inkomensvoorziening volgens de Participatiewet. Daarnaast voert Orionis Walcheren wettelijk verplichte taken voor de schuldhulpverlening integraal uit.

Aan verbonden partij zijn alle taken en bevoegdheden die bij of krachtens de wet – regelgeving van de WWB en de Wsw en de daarbij behorende/aanverwante algemeen verbindende voorschriften aan de raad, het college of de burgemeester zijn opgedragen inclusief het vaststellen van verordeningen aan de raden en colleges, voor zover bovengenoemde wetgeving toelaat, overgedragen aan Orionis Walcheren. Uitzondering hierop is het gemeentelijk armoedebeleid (inclusief individuele en categoriale bijzondere bijstand). De deelnemende gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor het beleid, maar de uitvoering hiervan en kinderopvang is opgedragen aan Orionis Walcheren.

Programma: Sociaal Domein

Partijen: Gemeenten Middelburg, Veere en Vlissingen

Bestuurlijk belang: vertegenwoordiging in Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen: het in 2017 gestarte Plan van Aanpak loopt door in de (meerjaren)begroting van Orionis Walcheren. Hierbij ligt de focus op een verdere vermindering van het verschil tussen de bijstandslasten en de Rijksvergoeding hiervoor. Een tweede focus ligt op rendementsverbetering in het Werkleerbedrijf.

De benodigde investeringen zijn daarbij gesplitst in structurele en incidentele formatie. Structurele formatie die nodig is om de macro ontwikkeling van het klantenbestand bij te houden. Incidentele formatie om daarbovenop extra resultaten te halen. De incidentele formatie wordt daarbij afgebouwd in 3 jaar.

In het meerjarenperspectief is het tekort op de uitkeringslasten deels weggewerkt. In het komende beleidskader kunnen afspraken worden gemaakt in welke mate extra incidentele inzet na 2020 nodig is en welke resultaten daarmee worden behaald.

De in 2017/2018 doorgevoerde mutaties in het Werkleerbedrijf hebben geleid tot een beter rendement. Verdere rendementsverbeteringen 2020 en verder worden onderzocht.

In 2019 is een Walcherse kadernota Orionis Walcheren voorgelegd ter besluitvorming.

Risico's: bestandsontwikkeling bijstand op Walcheren ongunstiger dan landelijk gemiddelde (gevolgen voor uitkering Participatiewet). Achterblijvende omzet Werk-leerbedrijf (productie- en/of detacheringsomzet).

Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland

Vestigingsplaats: Terneuzen

Doel: primair richt de RUD zich op het verlenen van milieuvergunningen en behandeling van meldingen in het kader van de Wabo, de Wet milieubeheer en het activiteiten-besluit. Tevens worden vergunningen, meldingen en ontheffingen behandeld in het kader van Vuurwerkbesluit, de Wet luchtvaart, de Wet bodembescherming, de Ontgrondingen-wet en de Waterwet. Daarnaast is ook het toezicht op en de handhaving van alle andere binnen de RUD Zeeland ondergebrachte wetgevingen georganiseerd, zoals het toezicht op bodemsaneringen, grondstromen en ontgrondingen alsmede het toezicht op de natuurwetgeving, zwembaden en zwemplaatsen, luchtvaarten vuurwerktaken en op provinciale verordeningen.

Programma: Volksgezondheid en Milieu

Partijen: Provincie Zeeland; alle 13 Zeeuwse gemeenten, Waterschap Scheldestromen

Bestuurlijk belang: vertegenwoordiging in Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen: vanaf 2014 heeft de gemeente Middelburg het basistakenpakket (milieu) van vergunningverlening, toezicht en handhaving bij de RUD Zeeland onder gebracht.

Op 1 juli 2017 is het Besluit tot wijziging van het Besluit omgevingsrecht (verbetering Vergunning/Toezicht/Handhaving) in werking getreden. Dit had onder andere tot gevolg dat Gedeputeerde Staten de Brzo-taken (Besluit Risico’s Zware Ongevallen) per 1 oktober 2019 onder verantwoordelijkheid van de DCMR (Milieudienst Rijnmond) heeft moeten brengen. Dit leidt onder andere tot onttrekking van 17 fte aan de RUD Zeeland en het ontstaan van incidentele en structurele frictiekosten. Dit heeft geleid tot schaalgrootte-nadelen van 595.000. De Provincie Zeeland betaalt gedurende 5 jaar een afbouwende vergoeding welke de organisatie in staat stelt zich aan te passen aan de nieuwe situatie.

Implementatie van PxQ op stuksniveau (uurtje factuurtje) staat nog steeds onder druk. Eerst moet de evaluatie PxQ nog worden uitgevoerd en de PDC aangepast.

Vermeldingswaardig is dat, hetzij nog heel pril, een verkenning samenwerking VRZ-GGD-RUD is gestart.

Verder vergt de geplande inwerkingtreding van de Omgevingswet (1 januari 2021) een substantiële inzet van de organisatie.

Risico's: aanpassingen van de organisatie na overdracht van de Brzo-taken komen niet, onvoldoende of te langzaam van de grond waardoor de deelnemers geconfronteerd worden met extra bijdragen. Overgang van “lumpsum” financiering naar financiering gebaseerd op prestatieafspraken (PxQ). Als Q (aantallen) afwijkt van begroting leidt dit tot tekorten bij de RUD. De zorgvuldige en correcte uitvoering van de Omgevingswet vergt mogelijk meer capaciteit dan op dit moment voorzien.

Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland

Vestigingsplaats: Kapelle

Doel: het openbaar lichaam heeft tot doel de behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van de afvalstoffenverwijdering.

Ter uitvoering van het hierboven omschreven doel heeft het openbaar lichaam de volgende taken: (a) de zorg voor de verwijdering van afvalstoffen, (b) het desgevraagd adviseren van de deelnemers over het uitvoeren van relevante bepalingen van de Wet milieubeheer en de daaruit voortvloeiende voorschriften, (c) het vaststellen van de tarieven voor de verwijdering van afvalstoffen, (d) het uitvoeren of doen uitvoeren van andere taken op het gebied van de afvalstoffenverwijdering, zo het algemeen bestuur daartoe besluit, met dien verstande dat aldus aan deelnemers zonder hun instemming geen andere verplichtingen kunnen worden opgelegd dan die voort­ vloeien uit deze regeling, (e) het geven van voorlichting op het gebied van afvalpreventie en -verwijdering en (f) het op verzoek van een of meerdere deelnemers uitvoeren of doen uitvoeren van een andere taak op het gebied van afvalstoffenverwijdering.

Programma: Volksgezondheid en Milieu

Partijen: Alle 13 Zeeuwse gemeenten

Bestuurlijk belang: vertegenwoordiging in Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen: per 1 januari 2016 is de Zeeuwse Reinigingsdienst door OLAZ overgenomen van Indaver. In het kader van het traject heroriëntatie gemeentelijke taken is in onderzoek of het interessant is voor de gemeente Middelburg om dienstverleningsovereenkomsten met de ZRD te sluiten. Het college heeft op basis van de onderzoeken en de interactie hierover tussen gemeente en ZRD besloten om eerst het afvalbeleid in Middelburg volledig uit te rollen en dan pas de afweging tot het sluiten van een DVO te maken.

Risico's: geen bijzondere risco's.

Vennootschappen

Hieronder volgen de deelnemingen in vennootschappen waarin de gemeente een bestuurlijk (of stemrecht) en financieel belang heeft. De aan de gemeente gelieerde BV’s/NV’s zijn:

Overzicht Vennootschappen

BV Monumentenbeheer Middelburg

Beheers- en Exploitatiemaatschappij Middelburg B.V. (leeg)

Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed B.V.

Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V.

PZEM

BNG

BV Monumentenbeheer Middelburg

Vestigingsplaats: Middelburg

Doel: het doel van de vennootschap is restauratie, onderhoud en beheer van monumenten of gebouwen die vanwege hun historie of architectuur belangrijk zijn of voor het stadsbeeld karakteristiek zijn. Speciale aandacht gaat uit naar gebouwen die verloren dreigen te gaan. Het werkgebied van de BV is de gemeente Middelburg. Een BV kan sneller opereren dan een gemeente en kan bovendien vaak meer subsidie krijgen. Mede door de activiteiten van de BV MM weet de gemeente haar positie als een aantrekkelijke woon-, werk- en verblijfsgemeente te versterken.

Programma: Sport, Cultuur en Recreatie

Partijen: Gemeente Middelburg

Bestuurlijk belang: lid van de Raad van Commissarissen

Ontwikkelingen: Ontwikkelingen: omstandigheden hebben er toe geleid dat de activiteiten zich in het verslagjaar hebben beperkt tot de beheerstaken ten aanzien van het eigen onroerend goed zoals onderhoud en verhuur. Zo is het bedrijf van de huurder van de Koepoort verkocht met een beoordeling en uitwerking van de huurindeplaatsstelling als gevolg. Indien er nieuwe projecten of uitdagingen zich aandienen ten aanzien van de Middelburgse monumenten zal de B.V. Monumentenbeheer beoordelen of, en zo ja in hoeverre, de BV daarin kan participeren.

Risico's: geen bijzondere risico's.

Beheers- en Exploitatiemaatschappij Middelburg B.V

Vestigingsplaats: Middelburg

Doel: BEM BV is oorspronkelijk opgericht ter realisatie van museum 13-IX, later is de doelstelling verbreed: beheren en exploiteren van onroerend goed in de ruimste zin des woords.

Programma: BEM BV kan aan alle programma’s een bijdrage leveren, zolang het vastgoed betreft.

Partijen: Gemeente Middelburg

Bestuurlijk belang: de portefeuillehouder Economische Zaken is namens de aandeelhouder enig commissaris in de AvA. Een beleidsmedewerker Economische Zaken is directeur/bestuurder van de BV

Ontwikkelingen: op dit moment geen. De bezittingen zijn overgedragen aan de Gemeente Middelburg. In 2020 is er een collegebesluit om de BV op te heven. Per 1-1-2021 is de BV uitgeschreven uit het handelsregister bij de Kamer van Koophandel.

Risico's: geen risico's.

Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed B.V.

Vestigingsplaats: Vlissingen

Doel: de vennootschap heeft ten doel het beheren en (doen) exploiteren van het Vrijburgbad (Stadsgewestelijk Zwembad). Insteek is dat alle inwoners tegen betaalbare tarieven moeten kunnen deelnemen aan activiteiten in het Stadsgewestelijk Zwembad. Fitness, verenigingen, schoolzwemmen en instructiezwemmen zijn de belangrijkste vormen van activiteiten die momenteel in het Vrijburgbad tot uitvoering worden gebracht. De gemeente ondersteunt op deze wijze het Middelburgs sportbeleid.

Programma: Sport, Cultuur en Recreatie

Partijen: Gemeente Middelburg en Vlissingen beide voor 50% aandeelhouder, Optisport Exploitaties BV (exploitant).

Bestuurlijk belang: aandeelhouder, lid van directie

Ontwikkelingen: de werkzaamheden in 2020 stonden met name in het teken van de uitvoering van het onderhouds- en investeringsplan 2020.

Risico's: de verruiming van de BTW-vrijstelling op sportactiviteiten kan mogelijk consequenties hebben voor de exploitatie van de BV. Dit is met name afhankelijk of de exploitant van de BV (Optisport) kan opteren voor BTW-belaste verhuur. In 2021 hopen we van de Belastingdienst duidelijkheid te krijgen op dit dossier.

Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V.

Vestigingsplaats: Terneuzen

Doel: de Gemeentelijke Vervoerscentrale verzorgt de planning en regie van voertuigen voor doelgroepenvervoer dat onder verantwoording van de gemeente valt.

Programma: Sociaal Domein / Onderwijs

Partijen: de gemeenten in de regio Zeeuws Vlaanderen, Oosterschelderegio, Walcheren en de Provincie Zeeland zijn aandeelhouder

Bestuurlijk belang: iedere zes weken vindt een bestuurlijk overleg plaats. Hierin zijn de Walcherse gemeenten niet vertegenwoordigd. Er is sprake van een toezichthoudende rol. Jaarlijks wordt in de aandeelhoudersvergadering de begroting vastgesteld.

Ontwikkelingen: er loopt op dit moment een aanbestedingsprocedure Leerlingenvervoer voor de periode 1 augustus 2021 tot en met 31 juli 2023. Deze procedure is v.w.b. het onderdeel Kleinschalig vervoer afgerond. De procedure voor het Grootschalig vervoer loopt nog.

Risico's: geen bijzondere risico's.

PZEM

Vestigingsplaats: Middelburg

Doel: PZEM richt zich op productie, handel en levering van energieproducten en diensten aan de zakelijke markt.

Programma: Bestuur en Ondersteuning

Partijen: alle Zeeuwse gemeenten, gemeente Bergen op Zoom, Woensdrecht, Dirksland, Goedereede, Middelharnis, Oostflakkee en de Provincies Zeeland, Noord Brabant en Zuid Holland.

Bestuurlijk belang: de gemeente heeft zeggenschap in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders ter grootte van het aandeel in het geplaatste aandelenkapitaal (5,78%).

Ontwikkelingen: na verkoop van de onderdelen Indaver, Delta Retail en Enduris (netwerkbedrijf) blijft de gemeente aandeelhouder van de overblijvende activiteiten op het gebied van productie, handel en levering van energie en het aandelenbelang in waterbedrijf Evides. In 2018 is gestart met een onderzoek naar de mogelijkheden om het aandeel Evides direct onder te brengen bij de huidige aandeelhouders van PZEM. Dit omdat drinkwater een publiek belang is en geen onderdeel uit zou moeten maken van een commercieel bedrijf. In 2019 zijn verschillende scenario's uitgewerkt hoe "verhanging" van het aandelenbezit Evides zou kunnen plaatsvinden. Gedacht wordt een scenario waarbij splitsing van het juridische- en economische eigendom wordt doorgevoerd. Daarnaast wordt ook binnen het compensatiepakket voor de Marinierskazerne bekeken of het Rijk een rol kan spelen in de verhanging van de aandelen. In 2021 hopen wij op dit moment meer duidelijkheid te krijgen.

Risico's: na verkoop van de hierboven genoemde bedrijfsonderdelen is de kernactiviteit van PZEM beperkt tot productie en levering van energie. Dit bedrijfsonderdeel is de laatste jaren verlieslatend gebleken. De marktsituatie voor PZEM lijkt zich de afgelopen periode echter te hebben verbeterd waardoor het risico op faillissement met als gevolg afwaardering van ons aandelenbezit in PZEM sterk is afgenomen.

Bank Nederlandse Gemeenten

Vestigingsplaats: Den Haag

Doel: BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is deze bank essentieel voor de publieke taak.

Kerntaak van de BNG is om tegen lage tarieven te voorzien in lange kredietverlening aan decentrale overheden en in kredietverlening onder garantie van overheden. BNG vertaalt haar missie in de volgende doelstellingen, (1) het behoud van substantiële marktaandelen in de Nederlandse publieke sector en het semi-publieke domein en (2) het behalen van een redelijk rendement voor de aandeelhouders.

Programma: Bestuur en Ondersteuning

Partijen: Gemeenten en andere publiekrechtelijke lichamen in Nederland.

Bestuurlijk belang: de gemeente heeft zeggenschap in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders ter grootte van het aandeel in het geplaatste aandelenkapitaal (0.1 mln)

Ontwikkelingen: reguliere uitvoering kerntaken.

Risico's: geen.

Stichtingen

Hieronder de stichting waarmee de gemeente zowel bestuurlijk als financieel verbonden is.

Overzicht Stichtingen

Stichting Roosevelt Academy Fonds

Stichting Roosevelt Academy Fonds

Vestigingsplaats: Middelburg

Doel: genereren van rendement op belegd vermogen ten behoeve van de Roosevelt Academy

Programma: Onderwijs

Partijen: de gemeente Middelburg / Provincie Zeeland / PZEM

Bestuurlijk belang: ambtelijke vertegenwoordiging in stichtingsbestuur.

Ontwikkelingen: beleggen en beheer hoofdsom met als doel het behaalde rendement aan te wenden voor de exploitatie UCR.

Risico's: geen bijzondere risico's.

Download pdf