Jaarstukken 2020

menu

Economie

Inleiding

Het programma economie heeft als doel de economische groei te stimuleren. De gemeente heeft hierop vooral invloed door het scheppen van een goed vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen en door het bieden van locaties waar bedrijven zich kunnen vestigen en ontwikkelen. Daarnaast kan de gemeente bijdragen aan de versterking van de economie door het aantrekken van toeristen.

Beleidskader

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:

Wat wilden we bereiken?

Maatschappelijk effect

Het behouden en waar mogelijk versterken van de economische positie van Middelburg en het behouden van de werkgelegenheid in overeenstemming met de aanwas van de beroepsbevolking en het bewerkstelligen van voldoende differentiatie in de werkgelegenheid.

Doelstellingen

  1. Voldoende ruimte voor bedrijvigheid

  2. De binnenstad handhaaft zich als regionaal en toeristisch koopcentrum

  3. Vergroten van het recreatief bezoek aan Middelburg

Wat hebben we bereikt?

Prestatie

Status

Ruimte scheppen voor bedrijvigheid

Gedeeltelijk volgens plan

Uitvoeren plan van aanpak voor de binnenstad

Volgens plan

Participatie Trekdijk

Volgens plan

herstructurering Arnestein

Volgens plan

Winkelcentrum Dauwendaele

Niet volgens plan

Wat hebben we ervoor gedaan?

Doelstelling 1: Voldoende ruimte voor bedrijvigheid

Voor Kleverskerkseweg 53 is een plan uitgewerkt voor circulaire herstructurering. Om zoveel mogelijk van de bestaande gebouwen en materialen te kunnen hergebruiken, is een aangepast plan gemaakt waarbij alle nieuwe loodsen goed bereikbaar worden en waarbij zo min mogelijk wordt gesloopt. Om dit mogelijk te maken is diepgaand bouwkundig onderzoek uitgevoerd. Start uitvoering is voorzien na de zomer van 2021. Er wordt ca. 1,5 bedrijventerrein met loodsen toekomstbestendig gemaakt. De oude huurders hebben elders op Arnestein een locatie moeten zoeken.

In Middelburg is sinds eind 2019 geen traditioneel bedrijventerrein meer beschikbaar. Daarvoor wordt verwezen naar Vlissingen. Er is nog een paar hectare modern bedrijventerrein met lichte milieucategorie beschikbaar op Mortiere. Veel productiebedrijven en bedrijven met buitenopslag passen hier niet. Op bedrijventerrein Mortiere is in 2020 ca. 2 ha. terrein verkocht (politie, Allsafe).

In 2020 zijn onderzoeken uitgevoerd ter onderbouwing van het ontwerp-bestemmingsplan Trekdijk.

Tussendoelen voor het behalen van de prestaties

Meetpunt

2018

werkelijk

2019

streefwaarde

2020

streefwaarde

Participatie Trekdijk

start participatietraject

gemeenteraad neemt besluit over advies participatieteam

opstellen bestemmingsplan

Herstructurering Winkelcentrum

plan afgewezen door WARK

Financieel uitvoerbaar bouwplan goedgekeurd door WARK en overeenstemming met alle ondernemers

Bouwvoorbereiding gestart, start sloop

Herstructurering Arnestein Kleverskerkseweg

subsidie aangevraagd

Subsidie toegekend, bouwvoorbereiding gestart

Sloop en verbouwing loodsen in uitvoering

Doelstelling 2: De binnenstad handhaaft zich als regionaal en toeristisch koopcentrum

De leegstand van winkels in de binnenstad is ondanks corona niet noemenswaardig toegenomen. Zeker in vergelijking met andere Zeeuwse gemeenten (bron: onderzoek impact binnensteden Locatus). De ondernemingen die door COVID-19 het eerste halfjaar veel omzetverlies hebben geleden, hebben in de zomermaanden veel van dit verlies kunnen compenseren.

Doelstelling 3: Vergroten van het recreatief bezoek aan Middelburg

De overnachtingscapaciteit in Middelburg is in 2020 verder uitgebreid door uitbreiding van bestaande en nieuwe hotels. Het aantal bezoekers aan de binnenstad was in de zomermaanden hoog en in voor- en najaar door de COVID-19 daarentegen erg laag. Voor de ontwikkelingen rondom recreatie en toerisme wordt verder naar het programma sport, cultuur en recreatie verwezen.

Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

2017

2018

2019

2020

Functiemenging (%)

Middelburg

50,9

50,6

50,6

nb

Nederland

52,4

52,8

53,2

nb

Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar)

Middelburg

140,6

120,5

126,2

nb

Nederland

139,7

124,6

129,6

nb

Wat heeft het gekost?

Economie

Begroting 2020

Begroting 2020 na wijziging

Realisatie 2020

Verschil 2020 (+ voordeel, - nadeel)

Lasten

3.01.0 Economische ontwikkeling

314

314

159

155

3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct

960

-357

996

-1.353

3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg

102

102

106

-4

3.04.0 Economische promotie

695

763

636

126

Totale Lasten

2.072

822

1.898

-1.075

Baten

3.01.0 Economische ontwikkeling

-141

-141

-59

-82

3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct

-903

900

-1.296

2.196

3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg

-69

-69

-54

-14

3.04.0 Economische promotie

-1.109

-612

-1.146

534

Totale Baten

-2.221

78

-2.555

2.633

Totaal Economie

-150

901

-657

1.558

Toelichting op het financiële resultaat (+ voordeel / - nadeel)

We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen van 25.000 of hoger toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan 25.000.

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Afwijking Lasten

Afwijking Baten

3.01.0 Economische ontwikkelingen

Cupido

Het Europese project Cupido betreft toeristische promotie en loopt achter op de planning. De uitgaven vinden in 2021 plaats. Daardoor wordt ook de subsidie later ontvangen.

155

-82

3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastructuren

Bedrijfsgronden

Grondbedrijf exploitaties kennen een lange doorlooptijd. Bij de begroting wordt per afzonderlijk project altijd voor het betreffende begrotingsjaar een inschatting gemaakt van de te verwachten kosten en baten voor dit specifieke begrotingsjaar. De afwijkingen worden hier dus veroorzaakt door vertraging dan wel versnelling in de fasering van de grondcomplexen. Per saldo zijn deze afwijkingen nihil omdat deze wordt opgevangen door de mutaties van de boekwaarde van het grondbedrijf. Vertraging in de ontwikkeling van Mortiere Zuid en Ramsburg zijn de grootste mutaties.

-1.395

2.196

Trekdijk Participatieteam

Dit bedrag was bij de jaarrekening 2019 gereserveerd voor de evaluatie participatie. De evaluatie is uit een ander budget betaald. Voor 2021 dient er 25.000, beschikbaar te blijven , dit is aan de reserve transitoria toegevoegd.

43

3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Marktgelden

Als gevolg van Corona is er een periode geweest waarin er geen non-food op de markt mocht staan, daarnaast zijn een aantal marktkooplieden weggebleven.

-15

3.04.0 Economische promotie

Kloveniersdoelen

Het contract met de Kloveniersdoelen B.V. is van dien aard dat de huurprijs is gekoppeld aan de gerealiseerde omzet. Dit kan uitsluitend achteraf worden vastgesteld op basis van de door de accountant opgestelde jaarrekening. De werkelijke omzet van 2019 is hoger dan de basis van het voorschot. Hierdoor wijken de werkelijke inkomsten af van de begroting.

28

Promotie

De promotie van evenementen om extra bezoekers te werven naar de binnenstad is ''on hold'' gezet vanwege het Coronavirus.

26

Toeristenbelasting

I.v.m. de coronamaatregelen is de primitieve begroting 450.000 naar beneden bijgesteld. Deze bijstelling is te voorzichtig geweest

560

Acquisitie & promotie

De bijdrage voor het Fonds Zeeland in Stroomversnelling is lager dan verwacht en geraamd (2 euro per inwoner geraamd, er is 1 euro per inwoner gefactureerd).

48

Cherish

Het Europese project Cherish loopt achter op de planning. De uitgaven vinden in 2021 plaats. Daardoor wordt ook de subsidie later ontvangen.

55

-57

Overige

-7

3

Totaal

-1.075

2.633

Download pdf