Jaarstukken 2020

menu

Bestuur en ondersteuning

Inleiding

De gemeente stelt de burger centraal. Dit doen we door steeds onze dienstverlening te controleren en te verbeteren. We betrekken inwoners bij plannen en besluiten en geven ruimte voor initiatieven. Ook zoeken we samenwerking met andere overheden en partijen in de regio. 2020 was een bijzonder jaar waarin de gemeente op het gebied van dienstverlening niet stil kón zitten en dit ook op de gebieden van participatie en samenwerking allerminst heeft gedaan. In het programma Bestuur leest u over deze overkoepelende taakvelden van raad en college en de ondersteuning daarvan door de gemeentelijke organisatie.

Beleidskader

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:

Wat wilden we bereiken?

Maatschappelijk effect

Het vergroten van de betrokkenheid bij de gemeente en het vertrouwen in het bestuur.

Doelstellingen

  1. Het vergroten van het draagvlak en de legitimatie voor besluiten, en voldoende mogelijkheden bieden aan burgers om betrokken te kunnen zijn bij de besluitvorming in de gemeente

  2. Burgers worden in een vroegtijdig stadium (juist en volledig) geïnformeerd over plannen

  3. Ruimte geven aan initiatieven in de samenleving. De gemeente faciliteert en stimuleert

  4. Het verbeteren van de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen, gemeten aan de tevredenheid van de gebruiker

  5. Door op beleidsterreinen samen te werken met andere overheden, worden de beschikbare middelen op die velden effectiever en efficiënter ingezet

  6. Het vergroten van het vertrouwen bij de burgers in de gemeente. Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente efficiënt en effectief omgaat met de financiën, en dat de middelen op een rechtmatige manier worden ingezet

  7. Middelburg draagt bij aan de Zeeuwse opgaven

Wat hebben we bereikt?

Prestatie

Status

Onderzoek naar wijkteams nieuwe stijl afgerond

Volgens plan

Participatiecode geborgd in organisatie

Volgens plan

Evaluatie en monitoringprogramma opgesteld

Gedeeltelijk volgens plan

Methoden en middelen om jongeren te betrekken in beeld

Volgens plan

Uitbreiden meting klanttevredenheid naar kanaal telefonie.

Niet volgens plan

Waardering dienstverlening aan balie en telefoon is goed

Volgens plan

Informatie op website is vindbaar, duidelijk en geeft antwoord op de vragen van burgers

Gedeeltelijk volgens plan

Doelstelling 1: Het vergroten van het draagvlak en de legitimatie voor besluiten, en voldoende mogelijkheden bieden aan burgers om betrokken te kunnen zijn bij de besluitvorming in de gemeente

De betrokkenheid bij de besluitvorming en de voorbereiding daarop zijn vergroot. In 2020 is de manier van participeren geëvalueerd in opdracht van de gemeenteraad. Er zijn drie trajecten geëvalueerd. Tijdens deze opdracht hebben we ook geleerd om participatietrajecten zelf te evalueren.

Doelstelling 2: Burgers worden in een vroegtijdig stadium (juist en volledig) geïnformeerd over plannen

Informeren is de eerste stap van participeren. Doordat wij daaraan op basis van ”Participeren: Doen en leren!” uitvoering geven blijven wij ons positief ontwikkelen.

Doelstelling 3: Ruimte geven aan initiatieven in de samenleving. De gemeente faciliteert en stimuleert

In 2020 zijn weer verschillende initiatieven gefaciliteerd en ondersteund vanuit de groencheques en wijktafelbudgetten. Dit blijft verder een punt van aandacht, want het vraagt om voldoende menskracht en budgetten. Door de financiële situatie van de gemeente is het participatiefonds waarover gesproken wordt in het coalitieakkoord nog niet gerealiseerd.

Doelstelling 4: Het verbeteren van de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen, gemeten aan de tevredenheid van de gebruiker

De tevredenheid aan de balies is onverminderd hoog geweest in 2020, ondanks de maatregelen die we hebben moeten treffen in verband met COVID-19. De tevredenheid over de website ligt ook in 2020 lager dan die van de balies. Dit verschil is landelijk gelijk. Eind 2020 hebben we een nieuwe website geïntroduceerd, die moet zorgen voor een hogere klanttevredenheid. Het meten van klanttevredenheid over telefonie heeft vertraging opgelopen in 2020. Wij zullen dit in 2021 starten.

Doelstelling 5: Door op beleidsterreinen samen te werken met andere overheden, worden de beschikbare middelen op die velden effectiever en efficiënter ingezet

In 2020 werden de bestaande (grotere) samenwerkingen op het gebied van belastingen, informatisering en automatisering, werk, inkomen en schulden en archeologische dienst voortgezet. In het sociaal domein werkten wij samen in/met GI's als Intervence en GGD Zeeland en werd de inkoop WMO samen met Vlissingen georganiseerd. Jeugdzorg werd door de 13 Zeeuwse gemeentes gezamenlijk ingekocht. De nieuwe verordening WMO & Jeugd 2021 is samen met Vlissingen opgezet en de kosten zijn gedeeld. Ook op andere beleidsterreinen werkt Middelburg o.m. uit efficiëntie-overwegingen samen, zoals ten behoeve van de Omgevingswet in het Samenwerkingsplatform Omgevingswet Zeeland (SPOZ) en in het Walchers Overleg Omgevingswet (WOOW).

Doelstelling 6: Het vergroten van het vertrouwen bij de burgers in de gemeente. Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente efficiënt en effectief omgaat met de financiën, en dat de middelen op een rechtmatige manier worden ingezet

In 2020 stond de gemeente aanvankelijk weer onder preventief financieel toezicht van Gedeputeerde Staten. Dit omdat wij net als veel andere gemeenten te kampen hadden met oplopende kosten in het Sociaal Domein. Om tot een oplossing te komen voor het begrotingstekort en te zorgen voor verdere verbetering van de financiële positie heeft de gemeenteraad in september 2020 het Financieel Herstelplan 2020-2024 vastgesteld; een herstel van het evenwicht tussen uitgaven en inkomsten. Door het plan worden de financiën van de gemeente toekomstbestendig en ontstaat op termijn weer ruimte voor investeringen. Ook is door het herstelplan het preventief toezicht door de provincie opgeheven. De accountant heeft over de afgelopen jaren steeds een goedkeurende verklaring afgegeven.

Doelstelling 7: Middelburg draagt bij aan de Zeeuwse opgaven

Middelburg heeft via de diverse organisaties en samenwerkingsverbanden een groeiende rol gehad in de bijdrage aan de Zeeuwse opgaven. Dit deden wij onder meer via actieve deelname aan OZO, Z4, Economic Board en overleg over de uitvoering van het pakket maatregelen voortvloeiende uit het rapport Wind in de Zeilen.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Wijkgericht werken, bewonersparticipatie en overheidsparticipatie

Tot op heden hebben we onze participatie op redelijk klassieke wijze ingericht; op locatie in gesprek met (groepen) inwoners en betrokken organisaties. Door corona is online participatie in een versnelling gekomen. Door digitale middelen in te zetten, ontstaat er een andere dynamiek in participatie en wijkgericht werken. We kunnen meer en andere mensen bereiken, waaronder ook de stille minderheid én meerderheid kan meepraten. In september van 2020 zijn we gestart met een online participatieplatform ter aanvulling op de klassieke werkwijze. In oktober 2020 hebben we proef gedraaid met een digitale wijktafel. Dit geeft een andere dynamiek, waarbij nieuwe mensen zich aansluiten.

Nieuwe rollen en verantwoordelijkheden, zowel voor bewoners als voor de gemeentelijke organisatie, komen ook tot uitdrukking in de participatiecode. Deze is in 2018 door de raad vastgesteld. Van belang is om bij participatieprocessen te zoeken naar optimale partners om een project te laten dragen en slagen. Betrokkenen creëren maximale kansen voor ontmoeting en overleg, toegankelijk voor alle belanghebbenden. Hierbij zoeken we ook naar methoden en middelen om jongeren te betrekken. De implementatie van de Omgevingswet, met name het opstellen van de Omgevingsvisie, biedt ons een leertuin: doen en leren! Bij het proces van het opstellen van de Omgevingsvisie zijn veel verschillende stakeholders betrokken en is extra ingezet op participatie vanuit jongeren. Hierbij merken we op dat het lastig blijft jongeren te (ver)binden.

Van het uitvoeringsprogramma van “Participeren: Doen en leren!” is in 2018 een aantal punten gestart. Inmiddels is Middelburgers.nl en doemee.middelburg.nl. in de lucht en hebben enkele wijkteams geëxperimenteerd met het beheer van een eigen budget. De participatiecode wordt steeds meer ingezet bij participatievraagstukken. De focus ligt op doen en leren, waarbij evalueren en tussentijds monitoren ons kans biedt, om leerpunten direct in de praktijk te brengen. In 2020 heeft Berenschot op verzoek van de gemeenteraad 3 gelopen participatieprocessen geëvalueerd. De uitkomst hiervan met aanbeveling wordt in april 2021 aan de gemeenteraad aangeboden.

Samen met Welzijn Middelburg zijn de zogenaamde wijknetwerken ingericht. Het uitgangspunt van deze netwerken is dat wijkgebonden professionals elkaar kennen. Dat de lijnen kort zijn. En dat de verbinding naar algemene voorzieningen en vrijwillige inzet makkelijk gemaakt wordt. Vroegsignalering en preventieve inzet worden zo gestimuleerd. De sociale netwerkkaart (staat op Middelburgers.nl) is daarbij noodzakelijk om de mogelijkheden binnen een wijk te kennen en de verbinding te maken. Welzijn Middelburg heeft een aanjagende en intermediaire rol in de wijknetwerken. Door te investeren in wijknetwerken, worden initiatieven vanuit de samenleving sneller zichtbaar. In het kader van overheidsparticipatie is het devies om aan te haken bij kansrijke initiatieven die aansluiten bij onze welzijnsdoelstellingen: faciliteren en stimuleren. Dit vraagt om flexibele ruimte, zowel in budgetten als menskracht. Dit blijft een blijvend aandachtspunt.

Tot slot wordt de participatiecode opgenomen in de interne ontwikkeling, het trainen en opleiden van medewerkers. Het was de bedoeling dit te koppelen aan het vervolgtraject ‘Op zoek naar de ja!’ en te borgen binnen de organisatieontwikkeling (thema: van buiten naar binnen). Mede door corona en werkbelasting is een training / opleiding niet van de grond gekomen. Wel is de participatiecode - met name bij een aantal ruimtelijke participatietrajecten - ter hand genomen, waardoor een aantal medewerkers heeft kunnen doen en leren.

Dienstverlening

De Visie op Dienstverlening 2017-2020 met bijbehorende meerjarige uitvoeringsagenda wordt stapsgewijs uitgevoerd. In het vierde kwartaal van 2020 heeft de Raad een tussentijdse evaluatie ontvangen. De raad heeft op 10 december 2020 een geamendeerd raadsvoorstel aangenomen voor het verlengen van de visie op dienstverlening. De raad heeft besloten de huidige visie te verlengen tot en met 2023 met het bijbehorende budget.

In 2020 hebben we een nieuw midoffice systeem (onder andere een zaakststeem en een content management systeem) uitgerold.

Het onlineteam heeft daarnaast voor verdere verbetering van onze dienstverlening via de website en social media-kanalen gezorgd. Eind 2020 ging onze nieuwe website in de lucht.

Meten waardering dienstverlening

Balie We hebben niet gedurende heel 2020 kunnen meten. Eind maart 2020 hebben we maatregelen ingevoerd voor bezoek aan ons stadskantoor in verband met COVID-19. We hebben de zuil, vanuit het oogpunt van volksgezondheid, uit gezet. De meting tot eind maart 2020 liet een zeer positief beeld zien over de behandeling en afhandeling aan de balie. 95% van de bezoekers gaf ons een groene smiley. 3% van de bezoekers gaf ons een neutrale score en 2% gaf ons een negatieve score. Vanaf juni 2020 hebben we weer kunnen meten. De meting van juni tot eind december 2020 liet het volgende beeld zien: 89% van de bezoekers gaf ons een groene smiley. 4% van de bezoekers een neutrale score en 7% gaf ons een negatieve score.

Website De scores over de website waren lager dan aan de balie. Dat is ook landelijk zo. In 2020 gaf 47% van de bezoekers van onze website een ‘groene score’. 20% van de bezoekers van onze website gaf ons een neutrale score. En 33% van de bezoekers gaf ons een negatieve score.

Samenwerken

In 2020 hebben zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan in de samenwerking met andere overheden in de provincie.

Eonomische structuurversterking in Zeeland

Naast het voortzetten van de bestaande samenwerkingsverbanden (zie onder meer de paragraaf Verbonden partijen) heeft de gemeente actief een bijdrage geleverd aan Economic Board Zeeland. De wethouder economische zaken is lid geworden van dit adviesorgaan.Hier trekken ondernemingen, onderwijsinstellingen en overheden samen op in de opgaven van de economische structuurverstekring van de provincie. De Economic Board heeft in 2020 een strategische agenda opgesteld ten behoeve van de leefbaarheid, economische structuurversterking en regionale samenwerking in Zeeland.

Ook in 2020 zijn er diverse gesprekken geweest met diverse Ministeries, de Europese Commissie en de Zeeuwse lobbysten. Ook zijn er Europese subsidies aangevraagd en toegekend.

OZO

In 2020 heeft de gemeente Middelburg actief deelgenomen aan het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO). In de loop van 2020 is besloten binnen dit overleg te gaan werken volgens de nationale opgaven van het Interbestuurlijk programma (IBP). Onlangs heeft de tussenevaluatie van het OZO plaatsgevonden en zijn er aanbevelingen gedaan voor het vervolg van dit overleg. Vanuit het OZO is in 2020 actie ondernomen richting het Ministerie van BZK met betrekking tot de tekorten in het sociaal domein. Inmiddels wordt vanuit het OZO gewerkt aan een Zeeuwse strategische agenda die als basis gaat dienen voor de uitvoeringsagenda voor de komende jaren en de inzet van middelen en capaciteit. Op basis van deze strategische agenda worden de prioriteiten bepaald voor de lobbyisten in Den Haag en Brussel.

De Provincies Zeeland en Friesland zijn gestart met het verkennen van de mogelijkheden om elkaar te helpen en te versterken onder meer in de lobby richting Den Haag. De gemeente Middelburg heeft hierbij op verzoek van de Provincie Zeeland een bijdrage geleverd aan de verkenning met betrekking tot het onderwijsveld en de volkshuisvesting.

Z4

In 2020 is samen met Terneuzen, Goes en Vlissingen in Z4 verband verder gewerkt aan de versterking van het stedelijk gebied. De regionale omgevingsvisie is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Daarnaast is in gezamenlijkheid verder gewerkt aan de versterking van de mobiliteit en de bereikbaarheid van de steden, het stimuleren van de arbeidsmarkt en de versterking van het onderwijs. Deze onderwerpen kunnen niet los worden gezien van het rapport Wind in de Zeilen. Dit rapport werd halverwege 2020 vastgesteld. Hierin worden door de Rijksoverheid middelen beschikbaar gesteld om de economische gevolgen van het niet doorgaan van de vestiging van de marinierskazerne te compenseren. Op dit moment is, behalve de aangekondigde verbetering van de treinverbinding met de Randstad, nog niet duidelijk wat dit project voor de gemeente Middelburg zal betekenen.

In 2020 hebben de vier steden samen met de Provincie Zeeland diverse keren overleg gevoerd over de versterking van de culturele infrastructuur. Daarbij is specifiek ook aandacht gegeven aan hulp voor de culturele instellingen in de steden bij het opvangen van de gevolgen van de coronacrisis. Ook is in gezamenlijkheid gestart met het aanvragen van een Europese subsidie voor de versterking van het culturele profiel van de binnensteden.

Omgevingswet

Het jaar 2020 was vooral een jaar van voorbereiding. Het leek er op dat de Omgevingswet van kracht zou worden per 1 januari 2021. Tot opluchting van veel gemeenten is de invoering verschoven naar 1 januari 2022. Vooral in relatie tot het Digitaal Stelstel Omgevingswet (DSO) was dat een belangrijk besluit. Op dat gebied lag de grootste uitdaging, vanwege het belang van het DSO voor de toepassing van de Omgevingswet. In samenspraak met de raadswerkgroep Omgevingswet is de lijn uitgezet voor de Omgevingsvisie en voor de participatie van inwoners. Ook is de scope van de visie bepaald: Middelburg 2050.

Het DSO wordt hét platform voor het indienen van een omgevingsvergunning. De aanbestedingsprocedures voor het DSO-traject zijn in gang gezet. Is het DSO niet op orde, dan is dat voor initiatiefnemers een barrière. 2020 is gebruikt om alle procedures, ook de interne, goed in beeld te brengen en te starten met de implementatie van het DSO. Hieronder valt ook de beschrijving van de toepasbare regels voor een aantal vergunningtrajecten.

Voor de periode 2018-2021 is via de Kadernota een jaarlijks bedrag van 300.000 beschikbaar voor de invoering van de Omgevingswet. Totaal dus 1,2 miljoen. Vooralsnog zorgen de uitgaven niet voor een overschrijding van dit bedrag. Een belangrijke factor daarin is dat we de implementatie zoveel mogelijk met eigen medewerkers uitvoeren.

Middelburg nam in 2020 deel aan het Samenwerkingsplatform Omgevingswet Zeeland (SPOZ), een brede kenniskring met Provincie Zeeland, de dertien gemeenten, RUD, Veiligheidsdienst, GGD, Rijkswaterstaat, Ministerie van BZK en Waterschap Scheldestromen. Aanvullend was er het Walchers Overleg Omgevingswet (WOOW). Doel is om efficiëntiewinst te behalen en thema’s – zoals landschap en mobiliteit – zoveel mogelijk op Walchers niveau uit te werken.

Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

2018

2019

2020

Formatie (fte per 1.000 inwoners)

Middelburg

7,2

7,2

7,8

Bezetting (fte per 1.000 inwoners)

Middelburg

6,9

6,9

7,3

Apparaatskosten (kosten per inwoner)

Middelburg

581

600

625

Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen)

Middelburg

7,5%

7,8%

9,8%

Overhead (% van de totale lasten)

Middelburg

6,4%

6,2%

6,0%

Overhead

Alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces vormen overhead. In de tabel hieronder is aangegeven hoe deze kosten zijn opgebouwd:

Subactiviteit

Begroting 2020 na wijziging

Rekening 2020

(bedragen x 1.000)

Totale lasten

Totale baten

saldo

Totale lasten

Totale baten

saldo

Leidinggevenden

4.319

-63

4.256

3.853

-130

3.723

Financiën en AO/IC

439

-88

351

398

-98

300

P&O / HRM

596

-18

578

499

-38

461

Inkoop

84

0

84

88

0

88

Interne en externe communicatie

608

0

608

648

0

648

Juridische zaken

311

0

311

325

0

325

Bestuurszaken en bestuursondersteuning

755

0

755

751

0

751

Informatievoorziening en automatisering (ICT)

2.560

-34

2.526

2.394

-31

2.363

Huisvesting en Facilitaire zaken

3.121

-33

3.088

2.912

-54

2.858

DIV

519

0

519

420

0

420

Managementondersteuning.

82

0

82

82

0

82

Totaal

13.394

-236

13.158

12.370

-351

12.019

dekking toerekening overhead GB, GBP en investeringen1

-750

0

-750

-589

0

-589

dekking overheadvergoeding samenwerkingsverbanden2

125

-736

-611

0

-650

-650

Totaal

12.769

-972

11.797

11.781

-1.001

10.780

  1. 1 Overhead mag nog wel worden toegerekend aan grondexploitaties, investeringen en andere (subsidie)projecten. In de praktijk zal dit gebeuren door op het taakveld 0.4 onder de lasten een negatief bedrag op te nemen en dit bedrag op het betreffende taakveld met de weer als last te verantwoorden. Hierdoor wordt de exploitatie niet onnodig opgevoerd.
  2. 2 Overheadvergoeding binnen de samenwerkingsverbanden waarbij Gemeente Middelburg als gastgemeente opereert worden als baten verantwoord binnen het taakveld overhead.

Wat heeft het gekost?

Bestuur en Ondersteuning

Begroting 2020

Begroting 2020 na wijziging

Realisatie 2020

Verschil 2020 (+ voordeel, - nadeel)

Lasten

0.01.0 Bestuur

2.397

2.423

2.414

9

0.02.0 Burgerzaken

1.871

1.801

1.764

37

0.03.0 Beheer ov gebouwen en gronden

978

921

937

-16

0.06.3 Parkeerbelasting

95

95

48

47

Totale Lasten

5.341

5.240

5.163

78

Baten

0.01.0 Bestuur

-189

-196

-202

6

0.02.0 Burgerzaken

-766

-766

-734

-32

0.03.0 Beheer ov gebouwen en gronden

-596

-510

-486

-24

0.06.3 Parkeerbelasting

-5.825

-4.455

-4.580

125

Totale Baten

-7.376

-5.926

-6.002

76

Totaal Bestuur en Ondersteuning

-2.035

-686

-839

153

Toelichting financiële afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen van 25.000 of hoger toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan 25.000.

Een positief getal in de kolom afwijking lasten betekent dat er minder lasten zijn dan begroot. Een negatief bedrag in de kolom lasten geeft aan dat de lasten hoger uitvallen dan begroot. Een positief getal in de kolom afwijking baten geeft aan dat er meer baten zijn dan begroot. Een negatief getal dat er minder baten zijn dan begroot.

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Afwijking Lasten

Afwijking Baten

0.02.0 Burgerzaken

Geobasisinformatie

Er zijn verschillende oorzaken van dit overschot. 1. De doorverdeling software naar andere afdelingen is gewijzigd. 2. De kosten voor (luchtfoto's) zijn lager. 3. Er is een eenmalige bijdrage voor licentiekosten Cyclorama.

30

Baten burgerlijke stand
Er zijn in 2020 minder huwelijken gesloten als gevolg van corona. Hierdoor minder legesopbrengsten.

-22

0.06.3 Parkeerbelasting

Parkeerbelasting
Door Corona zijn er minder naheffingsaanslagen parkeren opgelegd. Daardoor zijn er minder kosten van heffing en invordering. De verdeling gaat op basis van het aantal aanslagen.

47

Parkeren
Voor 2020 was rekening gehouden met een lagere parkeeropbrengst a.g.v. corona en was een bedrag van 1.370.000 afgeraamd. De werkelijke opbrengst valt nu toch hoger uit dan verwacht.

92

Baten dagvergunning parkeren
De ontvangsten van bezoekerskaarten zijn hoger dan in de begroting is opgenomen.

33

Overig

1

6

Totaal Bestuur en Ondersteuning

78

76

Overhead

Begroting 2020

Begroting 2020 na wijziging

Realisatie 2020

Verschil 2020 (+ voordeel, - nadeel)

Lasten

0.04.0 Overhead

12.079

12.769

11.778

991

Totale Lasten

12.079

12.769

11.778

991

Baten

0.04.0 Overhead

-1.019

-970

-1.001

31

Totale Baten

-1.019

-970

-1.001

31

Totaal Overhead

11.060

11.799

10.777

1.022

Toelichting financiële afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen van 25.000 of hoger toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan 25.000.

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Afwijking Lasten

Afwijking Baten

0.04.0 Overhead

subactiviteit Leidinggevenden

afdelingskosten
De kosten voor inhuur van personeel en de ontvangsten van Loyalis voor bepaalde afdelingen zijn begroot op taakveld 0.04.0 Overhead, maar de uitgaven zijn geboekt op taakveld 0.08.0 overige baten en lasten. Per saldo is dit budgetneutraal.

438

64

afdelingskosten
Met de bestuursrapportage 2020 is een budget gereserveerd voor personeel van derden. Dat is achteraf gezien niet helemaal nodig geweest (voordeel 30.000). Er zijn artikelen aangeschaft in verband met Corona (kuchschermen incl Stadskantoor, desinfectiemateriaal, mondkapjes,hout, fietsbeugels, verkeersborden). Ook is meer uitgegeven aan bedrijfskleding (met een eenmalige aanschaf donkerblauwe shirts, nadeel 59.000)).

-29

subactiviteit Financiën en OA/IC

bedrijfsvoering financien
Bij de bestuursrapportage 2020 is budget gereserveerd voor inhuur van personeel van derden. Dit blijkt achteraf niet meer nodig.

50

debiteurenadministratie
Er zijn minder kosten gemaakt voor invordering, omdat uitstel van betaling was verleend vanwege corona.

36

subactiviteit P&O/HRM

bedrijfsvoering personeelszaken
Er was 0,3 fte adviseur 1 als vacatureruimte opgenomen in de begroting, maar die ruimte is niet gebruikt.

39

vacaturevoorziening, arbobeleid en ouderschapsverlof arbeidsvw
Vacatures worden nu meer dan in het verleden digitaal opengesteld (voordeel 21.000).Er is een bedrag van 5.000 bijgeraamd omdat we verwachten dat er door het thuiswerken agv Corona meer kosten zouden hebben, maar de uitgaves zijn ongeveer even hoog als in 2019 (voordeel 17.000). Op de post ouderschapsverlof is geen aanspraak gemaakt in 2020 (22.000).

60

subactiviteit Interne en externe communicatie

visie op dienstverlening 2017-2020
Dit zijn de kosten van inzet van een onderzoeker voor de verbetering van de website. Dit bedrag is niet begroot.

-36

subactiviteit informatievoorziening en automatisering (ICT)

bedrijfsvoering informatievoorziening
Bij de bestuursrapportage 2020 is budget gereserveerd voor inhuur van personeel van derden. Doordat er onder andere personeel moest worden ingehuurd wegens de uitval van Gouw is dit budget overschreden.

-17

samenwerking belastingen overhead
De last had als mindere baat begroot moeten worden. De gemeente Veere betaalt vanaf 2020 minder aan de overhead van het samenwerkingsverband belastingen. Dit omdat het samenwerkingsverband Phorthos welke bij de gemeente Veere ondergebracht was met ingang van 2020 is opgeheven.

100

-68

i & a samenwerking/ICT Middelburg
De kosten van de samenwerking I&A zijn 101.000 lager dan begroot. Bij de bestuursrapportage 2020 is het budget verhoogd met 29.000 agv een nieuwe verdeling van de accounts over de deelnemende gemeenten. Het positieve saldo wordt veroorzaakt door problemen bij de personeelsbezetting, waardoor minder activiteiten zijn verricht. Daarnaast is vanwege Corona een project uitgesteld tot 2021 en zijn de kosten van contracten met een langere looptijd ten laste gebracht van de betreffende jaren.
Bij de bestuursrapportage is het budget van ICT Middelburg verhoogd met 39.000 zijnde de te verwachten extra kosten agv het thuiswerken door Corona. Dit budget blijkt achteraf niet nodig, voordeel 54.000.

155

subactiviteit Huisvesting en Facilitaire Zaken

verzekeringen concern en postverzorging
Met ingang van 01-01-2020 heeft de gemeente een nieuw goedkoper verzekeringscontract (aansprakelijkheid) voor twee jaar afgesloten (33.000 voordeel). En bij de postverzorging is er een voordeel van 46.000 omdat is besloten om terughoudend om te gaan met de invordering van de opgelegde aanslagen. Daardoor zijn er aanzienlijk minder herinneringen, aanmaningen en dwangbevelen gestuurd dan gebruikelijk.

79

huisvesting gemeente-ambtenaren
Het contract voor de huur van de centrale hal van het Stadskantoor aan de Kamer van Koophandel liep in eerste instantie tot april 2020. Daar zijn de begrote cijfers op gebaseerd.

17

huisvesting schoonmaakonderhoud en catering
Het budget voor schoonmaak is m.i.v. 2020 verhoogd (40.000) met de komst van het cluster Tim. Dit blijkt achteraf niet nodig omdat het schoonmaakcontract voor het hele gebouw geldt (bezet of onbezet).
Door de coronamaatregelen is de personele bezetting op het stadskantoor beperkt, de kosten van de catering (33.000) en de kosten van de warme drankenautomaat (23.000) zijn hierdoor lager.

118

subactiviteit DIV

opslag zeeuws archief en bibliotheekbeheer
Voor de kosten van een E-depot bij het Zeeuws Archief is vanaf 2020 met de kadernota een bedrag van 82.000 beschikbaar gesteld. De eerste factuur wordt verwacht in 2021.
De kosten van abonnementen van kranten en tijdschriften zijn 18.000 lager, nu steeds meer abonnementen digitaal zijn.

100

subactiviteit dekking toerekening overhead GB, GBP en investeringen

overhead
In de begroting is er een vergoeding opgenomen voor de overheadkosten op basis van de begrote aantal uren op de (investerings)projecten. Aangezien er in werkelijkheid minder uren zijn toegerekend aan de (investerings)projecten betekent dit een lagere vergoeding van overheadkosten.

-161

subactiviteit dekking overheadvergoeding samenwerkingsverbanden

tim overhead
Dit budget is begroot omdat de afdeling Samenleving groter is geworden miv 1-1-2020. Namelijk met een nieuw cluster TIM. De eerste jaarrekeningcontrole van TIM vindt echter voor het eerst plaats in 2021.

25

Overig

34

18

Totaal Overhead

991

31

Overige baten en lasten

Begroting 2020

Begroting 2020 na wijziging

Realisatie 2020

Verschil 2020 (+ voordeel, - nadeel)

Lasten

0.08.0 Overige baten en lasten

2.183

-115

372

-488

Totale Lasten

2.183

-115

372

-488

Baten

0.08.0 Overige baten en lasten

0

-39

-98

59

Totale Baten

0

-39

-98

59

Totaal Overige baten en lasten

2.183

-154

274

-428

Toelichting financiële afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen van 25.000 of hoger toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan 25.000.

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Afwijking Lasten

Afwijking Baten

0.08.0 |Overige baten en lasten

onvoorziene uitgaven
Met de primitieve begroting 2020 is een post aan onvoorziene uitgaven opgenomen waarvan de Raad de budgethouder is. Op dit resterende bedrag is geen aanspraak gemaakt in 2020.

29

stelpost rapportages
Na de aanmelding als overheveling bij de Najaarsbrief 2020 is nog aanpraak gemaakt op deze stelpost. Daarom wordt eenzelfde bedrag minder toegevoegd aan de reserve transitoria. Per saldo budgetneutraal.

-200

onvoorzien ombuigingen 2015-2018
Lasten zijn geraamd voor vervanging bollards door cameratoezicht. De kredieten zijn in sept 2019 door de raad toegekend hiervoor. De kapitaallasten zijn per 2021 in de begroting opgenomen. Het bedrag is nodig voor hogere kosten ivm extra onderhoud bollards agv uitstel investeringen.

70

stelpost boeteheffing werkkostenregeling
Minder verschuldigde belasting omdat het vanwege corona niet mogelijk was om recepties, afdelingsuitjes, eindejaarsbijeenkomst te houden.

62

coronacrisis budgetafwijkingen
Er moet nog worden vastgesteld in welke mate op deze gelden aanspraak kan worden gemaakt in 2021. Voor nu kan dit bedrag in het jaarrekeningsaldo vloeien. De raad moet bij de resultaatbestemming beslissen welk deel van het saldo bestemd is voor relevante zaken.

474

verkoop, aankoop activa
Begeidingskosten die zijn gemaakt ten behoeve van de verkoop van diverse auto's ter dekking van het wagenpark en kosten van bodemonderzoeken. Deze lasten zijn niet begroot, want deze ontwikkelingen vormen zich gedurende het jaar. Verkoop van diverse auto's ter dekking voor de aanbesteding van het wagenpark en opbrengst van verkoop van percelen grond. Deze baten zijn niet begroot, want deze ontwikkelingen vormen zich gedurende het jaar.

-32

59

saldi kostenplaatsen/Lagere doorbelasting van interne uren naar de (investerings)projecten
Er is bij het opstellen van de resourceplanning een inschatting gemaakt van het aantal uren op (investerings)projecten. In werkelijkheid zijn er minder uren toegerekend op de (investerings)projecten, dit leidt tot een hogere personeelslast op de exploitatie.

-309

saldi kostenplaatsen/verantwoording op ander taakveld
De kosten voor inhuur van personeel en de ontvangsten van Loyalis voor bepaalde afdelingen zijn begroot op taakveld 0.04.0 Overhead, maar de uitgaven zijn geboekt op taakveld 0.08.0 overige baten en lasten. Per saldo is dit budgetneutraal.

-502

Overig

-80

0

Totaal Overige baten en lasten

-488

59

Download pdf