Jaarstukken 2020

menu

Financiering

Inleiding

De treasuryfunctie voert de taken financiering, cashmanagement en renterisicobeheer uit met als doel de organisatie te voorzien in de behoefte aan vreemd vermogen tegen zo laag mogelijke kosten en te beschermen tegen ongewenste financiële risico’s.

Beleidskader

Middelburg geeft uitvoering aan de treasuryfunctie binnen de normen van:

  • Wet financiering decentrale overheden (kasgeldlimiet en renterisicobeheer)

  • Financiële verordening

  • Treasury statuut van de gemeente middelburg

Renterisicobeheer

Het renterisico is het volume uitstaande schuld, dat in een jaar aan een renteherziening onderhevig is. In de wet FIDO zijn eisen gesteld aan het maximum renterisico, dit komt tot uitdrukking in de kasgeldlimiet (voor leningen met een looptijd tot 1 jaar) en de renterisiconorm (voor leningen met een looptijd vanaf 1 jaar). Deze normen bepalen de speelruimte voor de gemeente om verantwoord en goedkoop te financieren.

Kasgeldlimiet

Het hulpmiddel om renterisico’s op korte financiering te beperken is de kasgeldlimiet. Als referentiekader voor de bepaling van de kasgeldlimiet geldt het begrotingstotaal en een bij ministeriële regeling vastgesteld percentage voor gemeenten van 8,5%. Voor 2020 betekent dit een kasgeldlimiet van €14,4 miljoen.

In het 2020 is gebruik gemaakt van kasgeldleningen, omdat voor overschrijding van het kredietlimiet 7 miljoen bij het rekening-courant saldo BNG een opslag van 2% in rekening wordt gebracht. In 2020 zijn er 9 kasgeldleningen afgesloten tegen tarieven die variëren van - 0.47% tot +0,25%.

Ontwikkeling kasgeldlimiet *€1.000.000

Kasgeldlimiet v/h begrotingstotaal

14,4

1e kwartaal

9,1

2e kwartaal

7,4

3e kwartaal

8,1

4e kwartaal

3,1

Renterisiconorm

Deze renterisconorm houdt in dat in een jaar niet meer dan 20% van het begrotingstotaal voor herfinanciering of renteherziening in aanmerking mag komen. Bij de gemeentelijke financiering is in 2020 aan deze norm voldaan.

Ontwikkeling renterisiconorm *€1.000.000

Totale begrotingstotaal

169,4

Norm 20%

33,9

Aflossing

19,0

Renteherziening

0,0

Ruimte onder de renterisiconorm

14,9

Rente

De behoefte aan inzicht in de kosten op de taakvelden en de behoefte om de wijze van verantwoorden van rente in de begroting en jaarrekening te harmoniseren, hebben er toe geleid dat in het wijzigingsbesluit BBV is opgenomen, dat de rentekosten aan de desbetreffende taakvelden moet worden toegerekend met behulp van een (rente)omslag. Dit percentage wordt berekend door de totale boekwaarde van de bezittingen te delen door werkelijk betaalde rente. Het overzicht van deze begrote en werkelijke berekening voor 2020 is op de volgende pagina opgenomen. In de begroting was rekening gehouden met een (rente)omslag van 2%. Aangezien de werkelijke betaalde rente gemiddeld lager uitkomt dan de begrote rente, is in de najaarsnota de (rente)omslag neerwaarts bijgesteld naar 1,5%.

Berekening renteomslag

Begroting 2020

Werkelijk 2020

Externe rentelasten korte en lange financiering

4.150.179

3.872.568

af: Externe rentebaten

216.215

367.477

Saldo rentelasten en rentebaten

3.933.964

3.505.091

Aan grondexploitatie toe te rekenen rente

-1.578.197

-1.264.430

Aan taakvelden toe te rekenen externe rente

2.355.767

2.240.661

Rente over voorzieningen tegen contante waarde

225.000

86.836

Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente

2.580.767

2.327.497

Berekend % omslagrente

1,51%

1,42%

Te hanteren omslagrente

2,00%

1,50%

Berekening renteresultaat

Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente

2.580.767

2.327.497

Toe te rekenen rente

3.423.363

2.462.649

Renteresultaat

842.596

135.153

Leningportefeuille

Onderstaand een overzicht van de totale aangetrokken lang- en kortlopendegeldleningen, welke in totaliteit in 2020 is afgenomen ten opzichte van 2019.

Aangetrokken geldleningen * (1.000.000)

2020

2019

Langlopende leningen t.b.v eigen financiering

158,3

169,2

Langlopende leningen t.b.v woningbouw

4,3

4,4

Kortlopende leningen en rekening courant saldo BNG

10,4

5,4

Verstrekte geldleningen

In het jaar 2020 zijn er geen nieuwe leningen verstrekt. Onderstaand een overzicht van de verstrekte geldleningen per 31 december. Een specificatie van de overige verstrekte geldleningen is opgenomen bij de toelichting van de balans, onderdeel Financiële vaste activa.

Verstrekte geldleningen * (1.000.000)

2020

2019

Langlopende verstrekte leningen t.b.v. woningbouw

4,3

4,4

Overige verstrekte leningen minus voorziening voor oninbaarheid

6,1

6,1

Gewaarborgde geldleningen

Naast de meer reguliere financiering kent de gemeente ook de gewaarborgde geldleningen voor onder andere Woongoed. Deze leningen zijn ondergebracht bij het Waarborgfonds Sociale Woningbouw. Het waarborgfonds kent een getrapt garantieniveau. De gemeente loopt daarbij risico in derde aanleg.

Gewaarborgde geldleningen * (1.000.000)

2020

2019

Woningbouw

174,0

163,3

Overige verstrekte leningen

14,3

15,3

Een specificatie van de gewaarborgde geldleningen is opgenomen bij de toelichting op de balans. Hierin zijn de geldnemers van de overige verstrekte gewaarborgde geldleningen vermeld.

Schatkistbankieren

In de wet Houdbare overheidsfinanciën (wet HOF) is verplicht schatkistbankieren voor decentrale overheden ingevoerd. Dit houdt in dat gemeenten hun overtollige middelen bij het rijk moeten uitzetten. Hiemee wordt beoogd dat de staat minder geld leent op de financiële markten en de staatsschuld daalt. In het jaar 2020 heeft de gemeente Middelburg geen gelden buiten de schatkist gezet. Een overzicht van het gemiddeld BNG-saldo per kwartaal is opgenomen bij de toelichting op de liquide middelen.

Download pdf