Onderhoud kapitaalgoederen
Inleiding
In deze paragraaf wordt verantwoording afgelegd over het onderhoud van de kapitaalgoederen van de Gemeente Middelburg. Hierbij zijn de vastgestelde beleids- en/of beheerplannen leidend.
Beleidskader
De gemeenteraad en het college hebben in het verleden verschillende beleids- en beheerplannen vastgesteld. In onderstaande tabel worden de plannen benoemd waarbij een koppeling met de programma’s is gemaakt. De plannen hebben een meerjarig karakter. In de toelichtende tekst wordt beschreven op welke termijn een nieuw beleidsplan wordt opgesteld en met welke zaken rekening wordt gehouden.
Beleids- en beheerplannen
Kapitaalgoederen | Prog | Beleids-/beheerplan | Vastgesteld | Looptijd | Actualisatie |
Begraafplaatsen en crematorium | VM | Beleidsplan begraafplaatsen en crematorium | 2001 | 2001–2030 | 2031 |
Gebouwen en civiel-technische kunstwerken | div | Nota Kaders onderhoud gebouwen, civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen. Vertaald in een GBP en civiel plan. | 2017 | 2018–2027 | 2028 |
Openbaar groen | SCR | Groenbeleidsplan Middelburg 2016–2026 | 2017 | 2016–2026 | 2027 |
Openbare verlichting | VVM | Beleidsplan Openbare verlichting 2010–2020 | 2010 | 2010–2020 | 2021 |
Riolering | VM | Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan Middelburg | 2015 | 2014–2018 | 2021 |
Speelplaatsen | SCR | Groenbeleidsplan Middelburg 2016–2026 | 2017 | 2016–2026 | 2027 |
Sportvelden | SCR | lokaal sportakkoord Middelburg 2020 | 2020 | 2020–2022 | 2022 |
Verkeersregelinstallaties | VVM | Beheerplan verkeerslichten (o.b.v. programma 17-2-2016) | - | 2015–2025 | 2026 |
Waterwegen | VVM | Waterplan Middelburg | 2004 | 2005–2009 | 2019/2020 |
Overeenkomst Beheer en onderhoud van oppervlaktewater in Bebouwd gebied (BOB) | 2017 | 2017–2024 | 2025 | ||
Wegen | VVM | Beheerplan wegen 2016–2021 | 2016 | 2016–2021 | 2022 |
Programma's:
div = diverse
SCR= Sport, Cultuur en recreatie
VM= Volksgezondheid en Milieu
VVM = Verkeer, Vervoer en Waterstaat
Begraafplaatsen en crematorium
Wat wilden we bereiken?
In het Beleidsplan begraafplaatsen en crematorium (toekomstverkenning 2001–2030) is bepaald dat er mogelijkheden moet blijven bestaan voor begraven in alle kernen. En is een regionaal functionerend crematorium als doel aangegeven. Waarbij wordt gestreefd naar een kostendekkende exploitatie, in samenhang met de exploitatie van de begraafplaatsen.
Wat hebben we bereikt?
In alle kernen hebben naar behoefte begrafenissen plaatsgevonden. Het onderhoud op de begraafplaatsen is uitgevoerd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Begraafplaatsen
Een groot aantal plechtigheden is verzorgd inclusief het uitvoeren van de begrafenissen.
Begrafenissen per locatie per jaar
Locaties | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Westelijke Oude Havendijk | 119 | 109 | 145 | 123 | 116 | 125 | 99 |
Noordweg Sint Laurens | 27 | 18 | 19 | 20 | 17 | 28 | 29 |
Oude Dijk Nieuw- en Sint Joosland | 13 | 9 | 7 | 10 | 7 | 10 | 12 |
Oude Rijksweg Nieuw- en Sint Joosland | 2 | ||||||
Radermacherstraat Arnemuiden | 1 | 1 | 2 | 1 | |||
Veerseweg Arnemuiden | 22 | 26 | 25 | 26 | 31 | 26 | 28 |
Kleverskerke | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 | ||
Joodse begraafplaats | 1 | 1 | |||||
Aantal | 185 | 163 | 197 | 180 | 177 | 191 | 171 |
Begrafenissen per jaar
Jaar | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Aantal | 185 | 163 | 197 | 180 | 177 | 191 | 171 |
In 2020 was het aantal begrafenissen 20 minder dan 2019. Het aantal van 2020 past in de overwegend stabiele trend van de laatste 10 jaar. Totaal hebben 171 begrafenissen plaatsgevonden. Verwacht wordt dat er in de toekomst een dalende lijn te zien zal zijn. De verklaring is dat nabestaanden vaker kiezen voor cremeren.
Crematorium
Diensten en aanvullende activiteiten zijn uitgevoerd. In 2020 zijn er 743 crematies uitgevoerd. Dat zijn er 15 meer dan in 2019, maar 195 minder dan in 2018. Die daling is toe te schijven is aan het openen van een particulier (DELA) crematorium in Goes in mei 2018.
Crematies per jaar
Jaar | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Aantal | 981 | 1117 | 1075 | 1030 | 936 | 728 | 743 |
Het onderhoudsniveau van het crematorium is bepaald in de nota ‘Onderhoud gebouwen, civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen’ (januari 2017).
Voor het onderhoud aan het crematorium: zie het kapitaalgoed Gebouwen.
Gebouwen en civieltechnische kunstwerken
Gemeentelijke gebouwen
Wat wilden we bereiken?
Het onderhouden van de gemeentelijke gebouwen op het conditieniveau zoals vastgelegd in de nota ‘Kaders onderhoud gebouwen, civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen’ richt zich op het onderhouden van de gemeentelijke gebouwen en civieltechnische kunstwerken op conditieniveau 3 (redelijke conditie) voor de periode 2018–2027.
Wat hebben we bereikt?
Het onderhouden van de gemeentelijke gebouwen is grotendeels binnen de geraamde kosten uitgevoerd. Indien nodig zijn onderdelen voor uitvoering doorgeschoven naar 2021. De budgettaire afwijkingen die hierdoor ontstaan, worden opgevangen door de voorziening onderhoud gebouwen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het planmatig onderhoud is uitgevoerd. De uitvoering is in samenhang met het huisvestingsbeleid, onderwijsbeleid, sportbeleid, wijkaanpak, parkeerbeleid en monumentenbeleid gepland. Ook niet-planmatig onderhoud (zoals vernielingen, klachtenonderhoud en onvoorziene zaken) is waar nodig uitgevoerd.
Civieltechnische kunstwerken
Wat wilden we bereiken?
De civieltechnische kunstwerken onderhouden op conditieniveau 3 (een redelijke conditie) zoals vastgelegd in de nota ‘Kaders onderhoud gebouwen, civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen’. Dit beleid is opgesteld voor het onderhouden van de gemeentelijke gebouwen en civieltechnische kunstwerken voor de periode 2018 tot en met 2027.
Bij sommige objecten bestaat op dit moment nog onduidelijkheid over het werkelijke conditieniveau. Deze onduidelijkheden willen we wegnemen door o.a. nadere inspecties/onderzoeken. Deze zijn grotendeels uitgevoerd maar nog niet gereed. De informatie die hieruit voortvloeit helpt bij het maken van een overzicht waarin we technische noodzaak en risico’s bepalend laten zijn voor de volgorde van uitvoering. Ook is hierin oog voor (toekomstige) ontwikkelingen/werkzaamheden. Het op peil brengen en houden van alle civieltechnische kunstwerken vraagt een langere termijn visie en aanpak. Er is onvoldoende budget beschikbaar om de achterstanden op korte termijn op te heffen.
Naar verwachting zijn we 2021 in staat om een overzicht te maken met een prioritering voor vervanging/renovatieopgaven.
Wat hebben we bereikt?
Het onderhoud van de civieltechnische kunstwerken is binnen het budget uitgevoerd. Er zijn forse stappen gezet om het overzicht op en het inzicht in het areaal en het conditieniveau te verbeteren. De kadeconstructie aan het Kleverskerksejaagpad is volledig vernieuwd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Bij verschillende objecten zijn onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Parallel hieraan is het gehele areaal geïnspecteerd. Acute gebreken die aan het licht kwamen tijdens de inspecties zijn direct hersteld, enkele bevindingen gaven aanleiding tot nader onderzoek wat deels is uitgevoerd maar deels ook een langere doorloop tijd kent. Daarnaast is er een bijdrage geleverd vanuit het onderhoudsbudget civieltechnische kunstwerken om de kadeconstructie aan het Kleverskerksejaagpad geheel te vernieuwen.
Openbaar groen
Wat wilden we bereiken?
In de raad van 30 januari 2017 is het groenbeleidsplan ‘Middelburg 2016–2026, Milieubewust en functioneel openbaar groen’ vastgesteld. Belangrijke dragers zijn:
Het huidige kwaliteitsniveau (CROW-schaallat 2013) van het openbaar groen te handhaven, dit betekent:
kwaliteit A op begraafplaatsen en in het stads- en winkelcentrum;
kwaliteit B voor wijkgroen en groen bij sportcomplexen, speelterreinen, en verkeersgroen;
kwaliteit C op industrieterreinen, recreatieparken, groene longen en stadsranden, waterhuishouding en parken/bolwerken (beheer is nu nog op niveau B).
Met de uitvoering van het groenbeleidsplan de burger een grotere rol en meer verantwoordelijkheid te geven in beheer en onderhoud van de groene openbare ruimte. Hierin de modellen uit het groenbeleidsplan als uitgangspunt nemen en op zoek gaan naar maatwerk met de burger en wijkaanpak.
Beslispunt 1 en 2 te vertalen naar in ieder geval de volgende kaderstelling:
behouden en versterken van de hoofdgroenstructuur (randvoorwaarden bij ruimtelijke ontwikkelingen);
toegankelijkheid van de hoofdgroenstructuur (de groene buffers van de stad) bevorderen;
een groene inrichting van de wijken en speelplaatsen in stand houden en waar mogelijk verbeteren;
zorgvuldig omgaan met uitgifte van groen;
milieubewust beheren en differentiatie in de kwaliteitsniveaus van het groenbeheer van de verschillende gebieden aanhouden;
inspelen in de groeninrichting op klimaatverandering;
behoud van de beheerkwaliteit van het groen, ook op begraafplaatsen;
bevorderen van biodiversiteit;
het onderzoeken van de mogelijkheden voor het ontwikkelen van stadslandbouw;
bij aanleg en inrichting kiezen voor duurzame concepten en beplantingen.
Wat hebben we bereikt?
Het nieuwe groenbeleid is deels een nieuwe start met nieuwe doelen. De doelen zullen geleidelijk gerealiseerd worden over de periode 2016–2026. Door externe en interne ontwikkelingen zal bijstelling van het beleid plaatsvinden in deze periode. In 2020 zijn vooral aan de orde geweest:
het moeilijker en het duurder uitvoeren van onderhoudstaken door een krappere arbeidsmarkt;
door langdurige droogte meer uitval van jonge beplantingen;
door langdurige droogte een andere (duurdere) wijze van onkruidbestrijding op verhardingen. Daar staat tegenover dat de onkruiddruk door de droogte lager was.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het onderhoud is uitgevoerd volgens het groenbeheerplan, aan:
225 hectare openbaar groen met 25.096 bomen;
30 hectare groen op sportaccommodaties met 606 bomen;
11 hectare groen op de begraafplaatsen met 1458 bomen;
108 hectare waterlopen en oevers.
Dit is vergelijkbaar met 2019. Het onderhoud is deels uitgevoerd met eigen medewerkers en met een belangrijke inzet van Orionis, en incidenteel met aannemers.
Openbare verlichting
Wat wilden we bereiken?
Voor dit kapitaalgoed is in begin 2010 een beleidsplan openbare verlichting (2010–2020) vastgesteld. Sinds 1 januari 2008 wordt het beheer en onderhoud van de openbare verlichting uitgevoerd volgens het gezamenlijk contract van de Samenwerking openbare verlichting Zeeland. Het beheer en onderhoud wordt afgestemd met de overige Zeeuwse gemeenten. Binnen onze gemeentegrenzen worden de werkzaamheden afgestemd met overige onderhoudswerkzaamheden in de buitenruimte.
Wat hebben we bereikt?
In 2020 is de openbare verlichting op diverse plaatsen in Middelburg vernieuwd. Door het toepassen van energiezuinige lampen is een besparing van circa 70.000 kWh gerealiseerd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In diverse woonstraten zijn lichtmasten en armaturen met conventionele lampen vervangen door dimbare LED-verlichting.
Riolering
Wat wilden we bereiken?
Het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan is in de raad van 26 januari 2015 vastgesteld (vGRP 2014–2018).
In dit rioleringsplan wordt weergegeven hoe de Gemeente Middelburg omgaat met haar gemeentelijke zorgplicht voor de rioleringen (afval-, hemel- en grondwater). In het plan staat omschreven hoe zo doeltreffend mogelijk en tegen zo laag mogelijke maatschappelijke lasten het rioolbeheer zal worden uitgevoerd.
Het rioleringsplan is in overeenstemming met het Stedelijk waterplan en het gemeentelijk Milieubeleidsplan. De uitvoering van werkzaamheden aan de rioleringen wordt zoveel mogelijk afgestemd met andere werkzaamheden in de buitenruimte, zoals herstructureringswerkzaamheden van stadsdelen en onderhoud en reconstructies van wegen. Daarnaast vindt afstemming plaats met de wijktafels, de Provincie Zeeland en het Waterschap Scheldestromen. Speerpunt voor 2020 was de vervanging of renovatie van circa 3,9 km. riolering. Tevens zou 3 ha verhard oppervlak van de gemengde rioolstelsels worden afgekoppeld.
Het vGRP wordt geactualiseerd in 2021 en zal uiteindelijk als Stedelijk Waterprogramma (gecombineerd met het voormalig stedelijk waterplan) worden opgenomen in het Omgevingsprogramma van de gemeente. Een Omgevingsprogramma bevat de concrete uitwerkingen en acties die nodig zijn om de in de Omgevingsvisie afgesproken ambities te bereiken.
Wat hebben we bereikt?
Een goed beheer van de gemeentelijke riolering. Een groot deel van de geplande renovaties is uitgevoerd (totaal circa 2 km, inclusief het restant van 2019). Een groot renovatieproject van ca. 1,5 km is net over de jaarwisseling getild, en zal in januari 2021 worden uitgevoerd. Er is circa 2,7 ha verhard oppervlak afgekoppeld van de gemengde rioleringsstelsels.
Totaal zitten we met het afkoppelen ruimschoots op het schema van 1% per jaar (21% afgekoppeld in 20 jaar). Het benodigde onderhoud aan riolen en installaties is uitgevoerd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Er is conform de planning onderhoud gepleegd aan ongeveer 66 km riolering, alle (18.650) kolken, alle (85) gemalen/pompputten/tunnels in bebouwd gebied en alle (88) pompputten in het buitengebied. Het technisch onderhoud aan de installaties is in samenwerkingsverband uitgevoerd door het waterschap Scheldestromen.
Speelplaatsen
Wat wilden we bereiken?
In het Groenbeleidsplan Middelburg 2016–2026 (vastgesteld 30 januari 2017) is een actualisatie van het speelruimtebeleid opgenomen. De doelstelling is het realiseren of het in stand houden van speelruimte en speelvoorzieningen van voldoende kwaliteit voor alle leeftijdsgroepen, evenwichtig verspreid over de stad. In toenemende mate wordt hierbij ingespeeld op wensen en inbreng vanuit de verschillende wijken.
Wat hebben we bereikt?
Een fijnmazig netwerk van speelvoorzieningen over de stad. Afstemming op de wensen vanuit de wijken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Inspecties (4 keer), regulier onderhoud, calamiteitenonderhoud en vervangingen zijn uitgevoerd. In samenspraak met omwonenden en andere betrokkenen is een aantal initiatieven tot uitbreiding en verbetering van speelvoorzieningen uitgevoerd. De beschikbare middelen zijn voldoende om het bestaande areaal speelvoorzieningen in stand te houden, maar onvoldoende om wensen te vervullen.
Sportvelden
Wat wilden we bereiken?
Sportvoorzieningen van voldoende kwantiteit en kwaliteit voor de Middelburgse verenigingen.
Wat hebben we bereikt?
Sportvoorzieningen van voldoende kwantiteit en kwaliteit binnen de kaderstelling. Een structureel spanningsveld bestaat er echter tussen enerzijds de verwachtingen, wensen en behoeften van de sportverenigingen, en anderzijds de beschikbare middelen en de daaraan gekoppelde kwantiteit en kwaliteit van de voorzieningen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het areaal en het actuele beheer zijn vastgelegd in het groenbeleidsplan. Het gaat om 6 complexen (De Sprong, Kruitmolen, Nieuwland, Arnemuiden, Sint Laurens) en 31,7 ha aan areaal inclusief verhardingen.
Verkeerregelinstallaties
Wat wilden we bereiken?
We willen goed functionerende verkeerslichtenareaal door:
uitvoering te geven aan het tijdig vervangen van afgeschreven verkeersregelinstallaties;
adequaat reageren op storingen in de verkeersregelinstallatie (eerstelijnsonderhoud);
jaarlijks preventief en correctief onderhoud aan de installaties uit te voeren (tweedelijnsonderhoud);
bij het uitvoeren van verkeerskundig onderhoud de verkeerslichtenregeling af te stemmen op de verkeerssituatie en verkeersaanbod;
geen verkeersregelinstallaties toe te passen op kruispunten waar een fysieke maatregel (bijvoorbeeld rotonde of voorrangskruising) een betere oplossing is. Bij vervanging hier vooraf een nut en noodzaakonderzoek uitvoeren.
Wat hebben we bereikt?
Alle nieuwe verkeersregelautomaten zijn voorbereid op automatische storingsmelding en kunnen via GPRS-verbinding maken met een Verkeers Management Systeem (VMS) . Vanwege de belangstelling vanuit meerdere Zeeuwse wegbeheerders om hun VRI’s aan te sluiten op een kwaliteitscentrale, is er 2018 een overleg gestart om de mogelijkheden te verkennen voor het aanschaffen van één kwaliteitssysteem waar de Zeeuwse wegbeheerders op kunnen aansluiten. In 2019 zijn oriënterende gesprekken gevoerd met leveranciers van deze systemen. In 2020 zijn door de gezamenlijke wegbeheerders de gewenste systeemkenmerken en eisen van het VMS geformuleerd ten behoeve van een offerteuitvraag aan de markt. Deze zal naar verwachting in de eerste helft van 2021 uitgaan.Tevens zijn we gestart met het opstellen van de nota’s ten behoeve van de bestuurlijke besluitvorming voor aanschaf van een VMS.
De verkeersregelinstallatie op de voetgangersoversteekplaats op de Turfkaai is uitgeschakeld. De volledige installatie is verwijderd in combinatie met de civiele werkzaamheden op de Turfkaai-Hoogstraat. De VRI Poelendaelesingel/Nieuwe Vlissingseweg/Poelendaeleweg/Vlissingsesingel is vervangen.
In het kader van het onderhoud Klein Vlaanderen/Volderijlaagte is een ontwerp uitgewerkt voor het (conform het GVVP) afwaarderen van Klein Vlaanderen van 50 naar 30 km/uur. In dit ontwerp komt de verkeersregelinstallatie op het kruispunt Klein Vlaanderen/Volderijlaagte te vervallen. Het kruispunt zal hiervoor heringericht worden.
We hebben het eerste- en tweedelijnsonderhoud voor 2020 uitbesteed aan de firma Istimewa.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het inrichtingsplan voor Klein Vlaanderen en de Volderijlaagte sluit aan op het Seisplein. De verkeersregelinstallaties op het Seisplein moeten de komende jaren vervangen worden. Hiervoor is een onderzoek gestart naar de mogelijkheden voor het niet-vervangen van de installatie en het Seisplein aan te passen met fysieke maatregelen. Het onderzoek naar een kruispuntoplossing zonder VRI’s op het Seisplein is in 2020 afgerond. De uitkomst van het onderzoek is dat we de verkeersregelinstallatie een-op-een gaan vervangen.
In samenhang met de herinrichting Poelendaeleweg-Nieuwe Vlissingseweg-Poelendaelesingel-Vlissingsesingel is in het najaar van 2020 de kruising gereconstrueerd en is de VRI vervangen. Naar aanleiding van klachten over het negeren van gesloten rijrichtingen op het kruispunt en de daaruit volgende gevaarzetting, hebben we samen met de politie de werking en het verkeersgedrag gemonitord. De politie heeft op meerdere momenten handhavend opgetreden. In januari 2021 onderzoeken we nog eventuele aanvullende maatregelen om de verkeersveiligheid nog verder te verbeteren.
Het jaarlijkse preventieve en correctieve onderhoud is door Istimewa samen met de leverancier van de verkeersregelinstallaties uitgevoerd. Aandachts- en herstelpunten zijn uitgevoerd.
Waterwegen
Wat wilden we bereiken?
Met het zorgdragen voor waterlopen beogen we een goede kwaliteit en afvoer van het oppervlaktewater naar het Kanaal door Walcheren. Het belangrijkste document is het stedelijk waterplan (Waterplan Middelburg 2005–2009). Dit waterplan wordt geactualiseerd in 2021 en zal dan als Stedelijk Waterprogramma (gecombineerd met het voormalig gemeentelijk rioleringsplan) worden opgenomen in het Omgevingsprogramma van de gemeente. Een Omgevingsprogramma bevat de concrete uitwerkingen en acties die nodig zijn om de in de Omgevingsvisie afgesproken ambities te bereiken.
Wat hebben we bereikt?
Oppervlaktewater binnen stedelijk gebied
Op basis van de overeenkomst Beheer Openbaar water Bebouwd gebied (BOB door college vastgesteld op 9 mei 2017 voor de periode 2017-2025 als vervolg op de eerdere overeenkomst) hebben we samen met het waterschap Scheldestromen zorggedragen voor het onderhoud van de waterlopen. Het areaal en het actuele beheer zijn vastgelegd in het groenbeleidsplan. Het gaat om wateroppervlak inclusief slootkanten/oevers met een totale omvang van 108 ha aan areaal.
De in de beheerplannen beoogde kwaliteit is geleverd. Op dit moment is er geen achterstallig baggerwerk in de gemeente. In 2020 zijn voorbereidingen getroffen voor het baggeren van de watergangen in Magistraatwijk en Dauwendaele; deze zullen begin 2021 worden uitgevoerd. Door het baggerwerk op peil te houden, verbetert de kwaliteit van het oppervlaktewater en wordt een goede afvoer gegarandeerd.
Oppervlaktewater buiten stedelijk gebied
Om de afvoer en berging van het oppervlaktewater klimaatbestendig te maken, heeft het waterschap de capaciteit ervan getoetst aan de Planvorming Wateropgave (PWO) Walcheren. Dit PWO is er een gekalibreerd watersysteemmodel voor heel Walcheren, en vormt de basis voor de peilbesluiten van het waterschap.
Oppervlaktewater en riolering in stedelijk gebied
Verder heeft de SAZ+ (Samenwerking Afvalwaterketen Zeeland, bestaande uit alle Zeeuwse gemeenten, het Waterschap Scheldestromen en Evides) in 2017 een stresstest uitgevoerd op het stedelijk water (oppervlaktewater en riolering). Het doel van deze stresstest was om locaties in beeld te brengen die gevoelig kunnen zijn voor extreem weer zoals korte hevige neerslag, langdurige neerslag en langdurige droogte. De resultaten van de stresstest zijn verder verfijnd en worden verwerkt in het nieuwe Stedelijk Waterprogramma, dat in het voorjaar van 2021 zal worden aangeboden aan de raad.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2020 is onderhoud volgens de BOB-overeenkomst (looptijd 2017 tot en met 2024) uitgevoerd aan oppervlaktewater in de stad en is de stresstest uitgevoerd op oppervlaktewater en riolering in stedelijk gebied. De aanbevelingen uit de PWO zijn door het waterschap gedeeltelijk al uitgevoerd (Dauwendaele) en andere zullen komende jaren volgen (Klarenbeek).
Wegen
Wat wilden we bereiken?
In 2016 is het Beheerplan wegen 2008–2011 geactualiseerd. In het plan staat aangegeven hoe de Gemeente Middelburg het onderhoud van het wegareaal wil uitvoeren, hoeveel financiële middelen er voor benodigd zijn en hoe de planning van de uit te voeren werkzaamheden zal worden opgesteld en uitgevoerd. Uitgangspunt van het plan is dat het wegenonderhoud over het hele wegareaal en in de gehele gemeente Middelburg zou worden opgepakt waarbij in eerste instantie het achterstallig onderhoud en de direct overlast gevende schades worden hersteld.
Het wegenonderhoud wordt afgestemd met andere werkzaamheden in de buitenruimte zoals bijvoorbeeld het onderhoud aan rioleringen en de onderhoudswerkzaamheden aan kabel- en leidingnetwerken van nutsbedrijven, maar ook maatregelen op het gebied van verkeer en klimaat. Daarnaast wordt het wegenonderhoud afgestemd met de bewoners. Sinds 2010 zijn we verder gegaan met een wijkgerichte aanpak van het wegenonderhoud.
Wat hebben we bereikt?
In 2020 zijn per project ook weer bewoners en belanghebbenden betrokken bij de onderhoudsprojecten. Steeds wordt een integrale afstemming van de projecten nagestreefd binnen de gemeentelijke beleid- en beheerprogramma’s, en met externe partijen. Deze werkwijze zorgt enerzijds voor een kwalitatief beter en vollediger product en meer draagvlak van belanghebbenden. Anderzijds is het een intensieve werkwijze die de doorlooptijd van projecten aanzienlijk verlengt en meer inzet van medewerkers vraagt. Met name de afstemming met nutsbedrijf Delta is intensief doordat Delta de komende jaren grote vervangings- en onderhoudsprojecten uitvoert aan haar kabel- en leidingnetwerk. Ook wordt door afstemming met bewoners onderhoudsbudget ingezet voor herinrichting en nieuwe wensen. Door de nagestreefde werkwijze van integrale afstemming, wordt op straatniveau de kwaliteit van het product wegen verbeterd. Over het gehele wegareaal gezien, staat de kwaliteit van het wegareaal onder druk. Door de hogere voorbereidingskosten en de nieuwe wensen, wordt verder ingeteerd op de al gekorte onderhoudsbudgetten en daarmee op de kwaliteit van het wegenareaal. Het percentage achterstallig onderhoud wegen is toegenomen.
In de raadsvergadering van 18 juli 2016 zijn de kaders voor het wegbeheer vastgesteld.
Het ambitieniveau voor de kwaliteit van de wegen is het voldoen aan de minimale eisen van verantwoord wegbeheer niveau C. De belangrijkste uitgangspunten zijn: integrale afstemming met bewoners en derden, integrale uitvoering met overige beleidsvelden (riolering en nutsbedrijven), anticiperen op vergrijzing en klimaatveranderingen, en nastreven van duurzaamheid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2020 zijn de onderhoudsprojecten van 2019 afgerond, en een belangrijk deel van het programma van 2020. Een aantal projecten zal in 2021 worden afgerond. De oorzaak van de vertraging is de integrale afstemming van de werkzaamheden met andere disciplines en bewoners en Nutsbedrijven, waardoor de kwaliteit van het plan beter wordt en er minder overlast is, maar er ook afhankelijkheden ontstaan in de uitvoering. Ook worden door deze werkwijze de integrale doelen gerealiseerd van andere beleidsvelden zoals verkeer, groen, riolen en klimaatmaatregelen. Bij wegonderhoud wordt waar mogelijk het verhardoppervlak omgevormd naar bijvoorbeeld halfverharding en groen. Naast projectmatig onderhoud is een deel van het budget besteed aan kleinschalig onderhoud omdat schadebeelden van wegonderdelen hier om vragen. De werkzaamheden zijn uitgevoerd binnen het beschikbare budget en voor een deel uit de reserve wegen.
Financiën kapitaalgoederen
Omschrijving | Programma | Begroting | Rekening | |
---|---|---|---|---|
Begraafplaatsen en crematorium | Volksgezondheid en milieu | Kapitaallasten | 245.836 | 245.836 |
Jaarlijks onderhoud | 836.002 | 887.518 | ||
Subtotaal | 1.081.839 | 1.133.354 | ||
Openbaar groen | Sport, cultuur en recreatie | Kapitaallasten | 62.869 | 62.914 |
Jaarlijks onderhoud | 2.224.617 | 2.300.778 | ||
Subtotaal | 2.287.487 | 2.363.692 | ||
Openbare verlichting | Verkeer, vervoer en waterstaat | Kapitaallasten | 69.760 | 69.760 |
Jaarlijks onderhoud | 419.156 | 556.329 | ||
Subtotaal | 488.916 | 626.089 | ||
Riolering | Volksgezondheid en milieu | Kapitaallasten | 39.748 | 42.198 |
Jaarlijks onderhoud | 798.742 | 663.965 | ||
Storting in voorziening | 2.912.416 | 3.081.937 | ||
Subtotaal | 3.750.905 | 3.788.100 | ||
Speelplaatsen | Sport, cultuur en recreatie | Kapitaallasten | 53.853 | 53.853 |
Jaarlijks onderhoud | 58.631 | 59.937 | ||
Subtotaal | 112.484 | 113.790 | ||
Sportvelden | Sport, cultuur en recreatie | Kapitaallasten | 443.720 | 443.720 |
Jaarlijks onderhoud | 206.093 | 258.056 | ||
Subtotaal | 649.813 | 701.776 | ||
Verkeersregelinstallaties | Verkeer, vervoer en waterstaat | Kapitaallasten | 141.792 | 141.792 |
Jaarlijks onderhoud | 166.102 | 121.583 | ||
Subtotaal | 307.895 | 263.375 | ||
Waterwegen | Verkeer, vervoer en waterstaat | Kapitaallasten | 143.529 | 128.703 |
Jaarlijks onderhoud | 40.619 | 47.175 | ||
Subtotaal | 184.148 | 175.878 | ||
Wegen | Verkeer, vervoer en waterstaat | Kapitaallasten | 582.834 | 582.834 |
Jaarlijks onderhoud | 2.567.980 | 3.304.832 | ||
Onttrekking reserve | 0 | -651.785 | ||
Subtotaal | 3.150.814 | 3.235.880 | ||
Totaal | 12.014.300 | 12.401.934 | ||
Omschrijving | Programma | Begroting | Rekening | |
Gebouwen en civiel-technische kunstwerken (GBP) | Bestuur en ondersteuning | Storting in voorziening | 1.942.064 | 1.942.064 |
Verkeer, vervoer en waterstaat | Storting in voorziening | 449.294 | 449.294 | |
Totaal | 2.391.358 | 2.391.358 |