Jaarstukken 2020

menu

Toelichting op lasten en baten

Toelichting afwijkingen lasten en baten

Tussentijds is de raad geïnformeerd via de bestuurlijke rapportage, financieel herstelplan en de najaarsnota. Voor het hele jaar 2020 is er sprake van een totaal nadelig saldo van 1.822.000 voor resultaatbestemming, zie onderstaand:

Omschrijving

Bedrag * 1.000

Eenmalige dekking voor sluitend maken begroting 2020

-3.923

nadeel

Bestuursrapportage 2020

-3.775

nadeel

Financieel Herstelplan opgave 1

1.143

voordeel

Najaarsnota 2020

-422

nadeel

Totaal tekort verwerkt in begroting 2020

-6.977

nadeel

Afwijking bij jaarstukken 2020 t.o.v. bijgestelde begroting (zie onderstaande toelichtingen van afwijkingen > 100.000)

5.155

voordeel

Totaal 2020 nadeel voor resultaatbestemming

-1.822

nadeel

Analyse resultaat op hoofdlijnen

Hieronder is het resultaat over 2020 weergegeven waarbij de belangrijkste afwijkingen t.o.v. de najaarsnota zijn opgenomen in deze jaarrekening.

Voordelen

Programma /Taakveld

Omschrijving

Bedrag * 1.000

Bestuur en ondersteuning

0.04.0 Overhead

Samenwerking I&A/ ICT Middelburg

155

De kosten van de samenwerking I&A zijn €101.000 lager dan begroot. Bij de bestuursrapportage 2020 is het budget verhoogd met 29.000 agv een nieuwe verdeling van de accounts over de deelnemende gemeenten. Het positieve saldo wordt veroorzaakt doordat eenmalige middelen beschikbaar zijn gekomen vanwege langdurig verzuim (personeel). Daarnaast is vanwege Corona een project uitgesteld tot 2021 en zijn de kosten van contracten met een langere looptijd te laste gebracht van de betreffende jaren.
Bij de bestuursrapportage is het budget van ICT Middelburg verhoogd met 39.000 zijnde de te verwachten extra kosten agv het thuiswerken door Corona. Dit budget blijkt achteraf niet nodig, voordeel 54.000.

0.04.0 Overhead

Documentaire Informatievoorziening

100

Voor de kosten van een E-depot bij het Zeeuws Archief is vanaf 2020 met de kadernota een bedrag van 82.000 beschikbaar gesteld. De eerste factuur wordt verwacht in 2021.
De kosten van abonnementen van kranten en tijdschriften zijn 18.000 lager, nu steeds meer abonnementen digitaal zijn.

0.04.0 Overhead

Huisvesting en facilitaire zaken

118

Het budget van de schoonmaakonderhoud is met ingang van 2020 verhoogd met de komst van het cluster Tim. Dit blijkt achteraf niet nodig omdat het schoonmaakcontract voor het hele gebouw geldt (bezet of onbezet).
Door de coronamaatregelen is de personele bezetting op het stadskantoor beperkt, de kosten van de catering en de kosten van de warme drankenautomaat zijn hierdoor lager.

0.06.2 OZB niet woningen

Baten WOZ niet woningen gebruikers/eigenaren

172

Er is sprake van een toename van het aantal objecten waarover deze belasting wordt opgelegd.

0.06.3 Parkeerbelasting

Baten parkeren

125

Voor 2020 was rekening gehouden met een lagere parkeeropbrengst a.g.v. corona en was een bedrag van 1.370.000 afgeraamd. De werkelijke opbrengst valt nu toch hoger uit dan verwacht.
De ontvangsten van bezoekerskaarten is 33.000 hoger dan in de begroting is opgenomen.

0.07.0 Algemene uitkering

Baten algemene uitkering

267

In december is nog een circulaire verschenen die niet meer tijdig in een begrotingswijziging 2020 kon worden verwerkt. De algemene uitkering 2020 in december is alsnog verhoogd voor ontvangen aanvullende coronacompensatie.

0.08.0 Overige baten en lasten

coronacrisis budgetafwijkingen

474

Er moet nog worden vastgesteld in welke mate op deze gelden aanspraak kan worden gemaakt in 2021. Voor nu kan dit bedrag in het jaarrekeningsaldo vloeien. De raad moet bij de resultaatbestemming beslissen welk deel van het saldo bestemd is voor relevante zaken.

Economie

3.04.0 Economische promotie

Toeristenbelasting

560

Ondanks de coronamaatregelen hebben er in de drukke zomerperiode veel overnachtingen plaatsgevonden. De primitieve begroting was bij de bestuursrapportage met 450.000 naar beneden bijgesteld, deze bijstelling is te voorzichtig geweest.

Sociaal Domein

6.01.0 Samenkracht en burgerparticipatie

Pand ravensteinweg

110

De planning was om het pand aan de Ravensteinweg 1 in 2020 te verkopen. De begrote huur was daarop naar beneden bijgesteld. De verkoop is uitgesteld en zal waarschijnlijk in 2021 plaatsvinden. Daarom is over heel 2020 nog huur ontvangen.

6.03.0 Inkomensregelingen

Orionis

646

De voorlopige jaarcijfers van Orionis laten een positief resultaat zien. Hiervan is een deel toe te rekenen aan de bedrijfsvoering. De kosten zijn onder andere door corona lager dan verwacht, €186.000. Door een gunstige ontwikkeling van het klantenbestand zijn (met name in het laatste kwartaal) de uitkeringslasten lager dan verwacht, 460.000.

6.05.0 Arbeidsparticipatie

Re-integratie

211

Als gevolg van corona zijn minder re-integratietrajecten ingezet en hierdoor minder kosten gemaakt.

6.06.0 Maatwerkvoorziening WMO

Woningaanpassingen

238

Dit budget wordt ingezet voor huur- en koopvoorzieningen woningaanpassingen, de kosten hiervan kennen een constant verloop. Daarnaast kunnen er eenmalig duurdere woningaanpassingen wordt betaald, deze kosten zijn moeilijker voorspelbaar. Dit jaar zijn er op het laatste onderdeel minder kosten gemaakt.

6.7.1 Maatwerkdienstverlening 18+ natura

Eigen bijdrage HH WMO

261

Voordeel kent 2 onderdelen waarvan de eerste de belangrijkste is:
1. het niet meer van toepassing verklaren van het minimabeleid op het innen van het abonnementstarief.
2. het strikter hanteren op het innen van het abonnementstarief.

Huishoudelijke hulp en zorg, dagbesteding en begeleiding

1.093

In de 4de kwartaalrapportage Sociaal Domein is gemeld dat op de onderdelen die via het berichtenverkeer (huishoudelijke hulp en zorg, dagbesteding, begeleiding) verlopen, de harde groei van de kosten van de Wmo zich niet in 2020 heeft doorgezet. Er is hier sprake van een trendbreuk. Corona speelt hier wel een grote rol in.

WMO vervoer

155

De gevolgen van corona op het vervoer zijn groot, vervoer is afgeschaald en alleen voor noodzakelijke ritten ingezet.

Volksgezondheid en milieu

7.04.0 Milieubeheer

Europese projecten

416

Meerdere Europese projecten zoals Terts en Shifft zijn later gestart dan gepland. Daardoor vinden de uitgaven later plaats dan waarmee bij het opstellen van de begroting rekening is gehouden. Hierdoor wordt ook de subsidie later ontvangen. De kosten vallen wel binnen het totale projectbudget.

7.05.0 Begraafplaatsen en crematoria

Leges begraven en inkomsten crematorium

110

De begroting was aangepast aan de ontvangst van leges en rechten op basis van de uitgevoerde crematies tm augustus 2020. in het 4e kw 2020 zijn het aantal crematies gestegen. Hierdoor zijn meer leges ontvangen (geraamd 724 werkelijk 743), 40.000.
De ontvangsten van leges en rechten is hoger dan begroot uitgevallen. Dit komt doordat tussentijds geen rekening is gehouden met verlengingen van grafrechten, 70.000

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwingen

8.03.0 Wonen en bouwen

Leges bouwvergunningen

309

Er zijn meer aanvragen voor bouwvergunningen geweest dan verwacht. Hier zaten ook een aantal grotere projecten tussen. Er was niet verwacht dat ze in 2020 de vergunningprocedure zou worden afgerond.

Totaal voordelen

5.520

Nadelen

Programma

Omschrijving

Bedrag * 1.000

Bestuur en ondersteuning

0.08.0 Overige baten en lasten

Lagere doorbelasting van interne uren naar de (investerings)projecten

-309

Er is bij het opstellen van de resourceplanning een inschatting gemaakt van het aantal uren op (investerings)projecten. In werkelijkheid zijn er minder uren toegerekend op de (investerings)projecten, dit leidt tot een hogere personeelslast op de exploitatie.

0.04.0 Overhead

Lagere doorbelasting van Overheadkosten

-161

In de begroting is er een vergoeding opgenomen voor de overheadkosten op basis van de begrote aantal uren op de (investerings)projecten. Aangezien er in werkelijkheid minder uren zijn toegerekend aan de (investerings)projecten betekent dit een lagere vergoeding van overheadkosten.

Verkeer, Vervoer en Waterstaat

2.01.0 Verkeer en vervoer

Openbare verlichting

-145

De vervanging van lichtmasten gaat vanaf dit jaar per wijk in plaats van per straat, zoals Klarenbeek en Reijershove. Dit heeft eenmalig geleid tot hogere kosten.

Sociaal Domein

6.01.0 Samenkracht en burgerparticipatie

Wijkcentra Palet (Terts)

-164

Er is bijdrage vanuit het gebouwenbeheerplan begroot als (gedeeltelijke) dekking voor het Europese project Terts (Transitie Energie Rol Tertiare Sector)bij het wijkcentrum 'Het Palet'. De investeringen voor dit project zijn uitgesteld tot 2021.

6.04.0 Begeleide participatie

Wet sociale werkvoorziening

-317

De rijksvergoeding wsw is onderdeel van de algemene uitkering. De laatste mutatie kon niet meer tijdig verwerkt worden in de begroting.

Totaal nadelen

-1.096

Overige posten

731

Saldo jaarrekening 2020 (voordeel)

5.155

Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Begroting 2020

Begroting 2020 na wijziging

Realisatie 2020

Verschil 2020 (+ voordeel,
- nadeel)

Lasten

0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds

6

6

6

-0

0.06.1 OZB woningen

1.628

1.892

1.734

158

0.06.2 OZB niet woningen

1.135

1.135

1.254

-119

0.06.4 Belastingen overig

1.732

1.920

1.883

37

0.05.0 Treasury

-474

318

343

-24

Totale Lasten

4.027

5.271

5.219

52

Baten

0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds

-87.295

-91.488

-91.814

327

0.06.1 OZB woningen

-7.017

-7.162

-7.219

57

0.06.2 OZB niet woningen

-6.313

-6.431

-6.740

309

0.06.4 Belastingen overig

-2.604

-2.782

-2.627

-155

0.05.0 Treasury

-326

-423

-441

18

Totale Baten

-103.555

-108.285

-108.841

556

Totaal Algemene dekkingsmiddelen

-99.528

-103.014

-103.622

608

Hieronder lichten we de afwijkingen van de diverse posten toe.

Algemene uitkering gemeentefonds

Baten algemene uitkering 2020

In december is nog een circulaire verschenen die niet meer tijdig in een begrotingswijziging 2020 kon worden verwerkt. De algemene uitkering 2020 is in december alsnog met 280.000 verhoogd voor ontvangen aanvullende coronacompensatie. Dit betreft een bijdrage in de kosten voor onder meer continuïteit van zorg WMO, re-integratie bijstandsgerechtigden, gemeentelijk schuldenbeleid en bijzondere bijstand. Een paar andere mutaties (aantallen, uitname voor kosten BRP, Mijn Overheid etc,) leiden tot een verlaging van de uitkering met 13.000. Per saldo resteert een voordelig verschil van €267.000.

Baten algemene uitkering voorgaande jaren

Na verwerking van de uitkomsten van de septembercirculaire heeft er zowel voor 2018 als voor 2019 nog een nabetaling plaatsgevonden. Voor 2018 is de uitkering nu definitief vastgesteld en afgerekend. De uitkeringsfactor is 1 punt verhoogd en dat zorgt voor een bedrag van €52.000. Voor 2019 is de maatstaf Medicijngebruikers verhoogd, extra uitkering 8.000.

Onroerende zaakbelasting

Er is sprake van een toename van het aantal objecten waarover deze belasting wordt opgelegd, waardoor de onroerendzaakbelasting is toegenomen.

Overige belastingen

Baten precariobelasting

Als gevolg van de coronacrisis is er 77.000 minder opbrengsten ontvangen voor de precariobelasting van de terassen, voor de periode maart, april en mei is kwijtschelding verleend en het tarief is voor de overige periode voor 50% in rekening gebracht. Tevens is er 39.000 meer eenmalige precariobelasting in rekening gebracht dan begroot. Dit is vooraf moeilijk in te schatten, omdat dit afhankelijk is van de vergunningaanvragen.

Inkomsten samenwerking belastingen

Er zijn 80.000 minder baten aan invorderingkosten omdat er binnen de betalingstermijn is betaald, dit omdat uitstel van betaling was verleend vanwege corona.

Overzicht onvoorziene uitgaven

De post onvoorzien ramen we in totaal en dus niet per programma. In de begroting 2020 namen we hiervoor een bedrag van € 202.000 op. Hoe we dit geld gebruikten leest u hieronder.

Datum raadsvergadering

Onderwerp

bedrag

Primaire Begroting 2020

202.000

01-07-2020

duurzaam accommodatiebeleid

-40.000

17-9-2020

instandhoudingssubs St. de Oostkerk

-33.000

01-10-2020

Financieel herstelplan 2020-2024

-100.000

-173.000

Restant

29.000

Overzicht incidentele baten en lasten

Incidentele lasten per programma (bedragen x 1.000)

Begroting 2020

Rekening 2020

Reserve

Lasten

Programma Bestuur en Ondersteuning

Dotatie Algemene Reserve Precario Kabels en Leidingen

271

280

ja

Dotatie voorziening Precario Kabels en Leidingen

696

881

nee

Toev res transitoria smart space

18

53

ja

Bijdrage Regiobureau Zeeland

48

50

nee

Programma Veiligheid

Bekostiging zorgcoordinator mensenhandel

12

12

nee

Capaciteit vergunningverlening evenementen

25

25

nee

Extra kosten toezicht en handhaving agv Covid-19.

88

nee

Programma Verkeer en Vervoer

Europees project Move looptijd februari 2022

188

50

nee

Europees project Smart space looptijd juli 2021

97

74

nee

Programma Economie

Europees project Cherish looptijd mei 2023

105

55

nee

Europees project Cupido looptijd februari 2022

220

83

nee

,

Programma Onderwijs

Tijdelijke huisvesting Nehalennia

115

115

ja

Tijdelijke middelen regionale aanpak voortijdig schoolverlaten RMC-extra

141

130

nee

Programma Sport, Cultuur en Recreatie

instandhoudingssubs St. de Oostkerk

33

33

nee

Programma Sociaal Domein

Europees Project Siree looptijd december 2021

299

139

nee

Bijdrage Talenthuis en Resto van Harte

100

100

ja

Beleidsvoorbereiding Sociaal Domein

11

9

ja

Overgang taken Porthosorganisatie

188

182

ja

Tijdelijke bijdrage LBHT

20

20

nee

Bijdrage taalniveau statushouders

56

60

ja

Extra kosten agv Covid-19.

716

nee

Programma Volksgezondheid en Milieu

Europees Project Rhedcoop looptijd maart 2020

32

0

nee

Europees project Cooltowns looptijd september 2022

85

84

nee

Europees project Solarise looptijd september 2021

375

106

nee

Duurzaam accomodatiebeleid

40

5

nee

Programma Volkshuisvesting RO en sted vern

Invoeringskosten omgevingswet

300

176

nee

Digitalisering bouwdossiers

15

15

ja

Totaal

3.490

3.541

Incidentele baten per programma (bedragen x 1.000)

Begroting 2020

Rekening 2020

Reserve

Programma Bestuur en Ondersteuning

Onttr. alg. reserve voor invoeringskosten omgevingswet

300

176

ja

Onttr. alg. reserve voor Cool Towns europ project

31

0

nee

Ontvangst precario kabels en leidingen (looptijd t/m 2021)

967

1.161

nee

Dekking beleidsvoorbereiding Sociaal Domein

11

9

ja

Onttr res transitoria Europees project Siree, Move en Solarise

147

18

ja

Onttr res transitoria dekking Nehalennia en bouwdossiers

130

130

ja

Tijdelijke rijksbijdrage jeugdzorg

945

945

nee

Compensatie covid-19 via algemene uitkering

2.566

nee

Programma Verkeer en Vervoer

Europees project Move looptijd december 2021

132

13

nee

Europees project Smart space looptijd juli 2021

62

53

nee

Programma Economie

Europees project Cherish looptijd mei 2023

89

32

nee

Europees project Cupido looptijd augustus 2021

141

59

nee

Programma Onderwijs

Regionale Meld- en Coordintatiefunctie voortijdig schoolverlaters extra middelen

141

130

nee

Programma Sport, Cultuur en Recreatie

-

Programma Sociaal Domein

dekking bijdrag Talenthuis en Resto van Harte

100

100

ja

Europees Project Siree looptijd juni 2021

173

92

nee

Compensatie Covid-19 extra zorgkosten

196

nee

Programma Volksgezondheid en Milieu

Europees project Cooltowns looptijd september 2022

51

81

nee

Europees project Solarise looptijd september 2021

303

64

nee

Europees project Shifft looptijd september 2022

57

nee

Totaal

3.723

3.443

Saldo lasten en baten

-233

98

Overzicht toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Toevoeging aan de reserves * €1.000

Begroting incl.wzg.

Waarvan structureel

Rekening

Waarvan structureel

Verschil begr. Incl. wyz tov rekening

afschrijvingsreserve

350

450

-100

algemene reserve

6.364

5.555

809

reserve transitoria

2.178

2.248

-70

reserve verkeersregelinstallaties

0

reserve grondbedrijf

141

2.202

-2.061

reserve zeeuwse bibliotheek

0

Rente tbv reserve Zeeuwse bibliotheek

5

5

5

5

0

res klimaatgelden

3.300

3.300

0

Totaal

12.338

5

13.760

5

-1.422

Onttrekking aan de reserves * €1.000

Begroting incl.wzg.

Waarvan structureel

Rekening

Waarvan structureel

Verschil begr. Incl. wyz tov rekening

afschrijvingsreserve

1.039

45

-994

algemene reserve

6.078

5.632

-446

reserve decentralisaties

781

582

-199

reserve Molenwaterpark

150

210

60

reserve participatiefonds

Ter dekking geraamde uitgaven participatiefonds

633

15

631

13

-2

reserve transitoria

7.805

7.575

-230

reserve N 57

91

91

0

reserve verkeersregelinstallaties

687

687

0

res. strategische proj. 2e fase

10

10

0

res. egalisatie rente strategische proj.

750

750

0

reserve grondbedrijf

285

962

677

reserve MIC

85

85

0

reserve reconstructie wegen

1.200

1.525

325

reserve zeeuwse bibliotheek

Ter dekking kapitaallasten zeeuwse bibliotheek

29

29

29

29

0

reserve stadspromotie

24

24

0

Totaal

19.647

44

18.838

42

-808

Saldo

-7.309

-39

-5.078

-37

-2.230

Toelichting financiele afwijking op de reserves (+ = voordeel / - = nadeel)

Toelichting afwijking mutaties reserves

Afwijking Lasten

Afwijking Baten

Totaal Afwijking

Mutatie reserve transitoria en mutatie afschrijvingsreserve

Vanuit de afschrijvingsreserve is in 2019 dit bedrag ten onrechte onttrokken ter dekking van UCR doorontwikkeling-ondersteuning in opzetten van een departement Engineering and Innovation.

-100

Met de Najaarsbrief 2020 is begroot dat vanuit de afschrijvingsreserve dit bedrag ter dekking van de bijdrage doorontwikkeling UCR departmentengineering and Innovation zou worden onttrokken. Het bedrag is echter niet uitbetaald in 2020.

-1.000

De kosten van de Europese projecten Siree en Move worden deels gedekt uit de reserve transitoria. De projecten lopen lopen achter op de planning, vandaar dat er minder is onttrokken dan begroot.

-230

Mutatie algemene reserve

Bij de 2e begrotingswijziging van Orionis is abusievelijk geen rekening gehouden met het reeds begrote voordeel ToZo-regeling in het financieel herstelplan 20-24.

200

In het financieel herstelplan 20-24 is een toevoeging aan de algemene reserve vanuit de reserve reconstructie wegen begroot. Dit bedrag is niet aanwezig. Daarom een lagere toeveging aan de algemene reserve

327

Het voordeel op de agv analyse van de kapitaallasten is bij de Najaarsbrief begroot als toevoeging aan de algemene reserve. Echter het totaal de Najaarsbrief kende een tekort welke is begroot als onttrekking aan de algemene reserve.

291

-291

de werkelijke uitgaven aan de Omgevingswet zijn minder dan begroot. Daarom ook minder onttrekking dan begroot

-124

Mutatie reserve decentralisaties

De onttrekking aan de reserve decentralisaties is op basis van de werkelijk gemaakte kosten. In 2020 zijn minder kosten omdat er soms later is opgestart.

-199

Mutatie reserve grondbedrijf

Dit betreft de winstneming 2020 voor de grondcomplexen van bedrijven en woningen.

-2.061

Dit betreft de verliezen van het grondbedrijf over 2020 van bedrijven en woningen.

677

Mutatie reserve constructie wegen

In het financieel herstelplan 20-24 is een toevoeging aan de algemene reserve vanuit de reserve reconstructie wegen begroot. Dit bedrag is niet aanwezig. Daarom een lagere onttrekking uit de reserve constructie wegen.

-327

Conform het raadsbesluit 07-116 worden het verschil van het begrote bedrag en de werkelijke uitgaven op de kostenplaats reconstructies wegen onttrokken dan wel toegevoegd aan de reserve reconstructie wegen.

652

Overig posten < €100.000

-79

34

Totaal Mutaties Reserves

-1.422

-808

-2.230

Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (WNT)

Op 1 januari 2013 is de Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (semi)publieke sector van kracht geworden, kortweg WNT. Deze wet verbiedt dat bestuurders en andere topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector in de (semi)publieke sector meer verdienen dan 100 procent van het ministersalaris. Deze grens is de zogenoemde WNT-norm. Voor 2020 bedraagt deze 201.000,00 inclusief belaste kostenvergoedingen en pensioenbijdrage werkgever. De WNT-norm is tot stand gekomen nadat er in de voorafgaande jaren een toenemende maatschappelijke verontwaardiging was ontstaan over de hoge salarissen (en ontslagvergoedingen) voor openbare bestuurders, vooral indien ook nog sprake was van slecht functionerende bestuurders.

De WNT definieert het begrip topfunctionaris voor instellingen in de (semi)publieke sector als:

  1. de leden van de hoogste uitvoerende en toezichthoudende organen;

  2. de hoogste ondergeschikte of de leden van de groep hoogste ondergeschikten aan dat orgaan en;

  3. degene of degenen belast met de dagelijkse leiding.

Als gevolg van deze wet publiceren wij de volgende salarissen:

Topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen en toezichthouders

Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (WNT)

bedragen x 1

A. van den Brink

M. Wisse – Roelse

A.A.A. Rijpert

Functiegegevens

Gemeentesecretaris

Raadsgriffier

Raadsgriffier

Aanvang en einde functievervulling in 2020

[01/01] – [31/12]

[01/01] – [29/02]

[01/03] – [31/12]

Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte)

1

1

1

Dienstbetrekking?

Ja

Ja

Ja

Bezoldiging

Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen

128.408

12.314

72.482

Beloningen betaalbaar op termijn

20.610

2.613

11.778

Subtotaal

149.018

14.927

84.260

Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum

201.000

32.950

168.049

-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

Totale bezoldiging

149.018

14.927

84.260

Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

Gegevens 2019

bedragen x 1

A. van den Brink

M. Wisse - Roelse

Functiegegevens

Gemeentesecretaris

Raadsgriffier

Aanvang en einde functievervulling in 2019

[01/01] – [31/12]

[01/01] – [31/12]

Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte)

1

1

Dienstbetrekking?

Ja

Ja

Bezoldiging

Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen

121.436

82.758

Beloningen betaalbaar op termijn

19.792

13.760

Subtotaal

141.228

96.518

Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum

194.000

194.000

Totale bezoldiging

141.228

96.518

De regels worden ontleent aan het Besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 oktober 2019, nr. 2019-00000473424, houdende vaststelling van beleidsregels inzake de toepassing van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector met ingang van 1 januari 2020 (Beleidsregels WNT 2020).

Analyse begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:

“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.”

Lasten

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de werkelijke lasten ten opzichte van de begroting 2020. De kolom overschrijding geeft de overschrijding per programma weer. Daar waar staat ‘niet van toepassing’ (n.v.t.) heeft geen overschrijding plaatsgevonden.

Omschrijving

Begroting 2020 incl. wzg.

Realisatie 2020

Over- schrijding 2020

Bestuur en Ondersteuning

5.240

5.163

n.v.t

Veiligheid

5.439

5.435

n.v.t

Verkeer, Vervoer en waterstaat

12.433

13.108

-675

Economie

822

1.898

-1.075

Onderwijs

7.151

7.135

n.v.t

Sport, cultuur en recreatie

15.639

14.605

n.v.t

Sociaal Domein

88.608

86.923

n.v.t

Volksgezondheid en milieu

14.810

14.894

-83

Volkshuisvesting, RO en sted. Vern.

13.239

10.859

n.v.t

Subtotaal programma's

163.383

160.019

3.363

Algemene dekkingsmiddelen

5.271

5.219

n.v.t

Overige baten en lasten

-115

372

-488

Overhead

12.769

11.778

n.v.t

Vennootschapsbelasting

2

-6

n.v.t

Gerealiseerde totaal van saldo lasten

181.310

177.383

3.927

Onderstaand een analyse van de overschrijdingen per programma:

Programma Verkeer, vervoer en waterstaat

In 2020 heeft er een inhaalslag van eerder uitgestelde projecten bij de reconstructies wegen plaatsgevonden. De afgelopen jaren was er sprake van een onderbesteding. Het totale nadeel van de lasten wordt gecompenseerd door de ontrekking uit de reserve Reconstructie wegen.

Programma Economie

Het verschil op zowel baten als de lasten houdt verband met de herziening van de grondexploitaties inclusief de tussentijdse winstneming en het verlagen van de verliesvoorziening. In totaal wordt het nadeel van de lasten gecompenseerd door het voordeel op de baten en de ontrekking aan de reserve.

Programma Volksgezondheid en milieu

In 2020 is de Poelendaeleweg aangepast naar een 30km zone, met als doel de beperking van het geluidsniveau binnen de woningen. Van het Rijk ontvangt de gemeente daarvoor een subsidie sanering verkeerslawaai.

Overige baten en lasten

Op het taakveld overige baten en lasten komen de lasten hoger uit dan geraamd. Dit wordt dit veroorzaakt door verschuivingen vanuit andere taakvelden.Tegenover die hogere kosten staan lagere lasten op het taakveld 0.4 Taakveld Overhead. Verder is er bij het opstellen van de resourceplanning een inschatting gemaakt van het aantal uren op (investerings)projecten. In werkelijkheid zijn er minder uren toegerekend op de (investerings)projecten, dit leidt tot een hogere personeelslast op de exploitatie. Bij het opstellen van de najaarsnota was de omvang van deze afwijking nog onvoldoende in beeld.

Conclusie

Bovengenoemde overschrijdingen passen binnen het bestaande door de raad vastgestelde beleid c.q. binnen wettelijke kaders of worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten. Met het vaststellen van de jaarrekening autoriseert de raad deze uitgaven.

Kredieten

In onderstaande tabel geeft een overzicht van de kredieten waarbij er sprake is van een budgetoverschrijding.

Omschrijving

Krediet

Werkelijk

Tekort

Volksgezondheid en Milieu

Milieumaatregelen riolen

733

1.632

-899

Onderwijs

molenwater 4a uitbreiding/inrichting

60

65

-5

Verkeer, Vervoer en Waterstaat

120 parkeerplaatsen theater

515

532

-17

Sport, Cultuur en Recreatie

schrobzuigmachine de sprong loopm

15

18

-3

Volkshuisvesting, RO en sted. Vern.

knipper (herder)

12

16

-4

Onderstaand een analyse van de kredietoverschrijdingen:

Milieumaatregelen riolen

In 2020 is een aantal rioolwerkzaamheden uitgevoerd dat eerst gepland was voor 2019. Dat jaar was er sprake van een onderbesteding. Omdat de kredieten Riolering jaarlijks worden afgesloten zijn de kosten van die projecten van planning 2019 nu op het krediet van 2020 verantwoord. De hogere lasten van de milieumaatregelen riolen 2020 worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten, te weten de rioolheffing.

120 parkeerplaatsen theater

Door extra werkzaamheden straatwerk en het meer vergroenen van het plein Molenwater is er sprake van een bedrag aan meerkosten.

Overige kredieten met een overschrijding < 10.000

In de financiële verordening is opgenomen dat overschrijdingen van meer dan 10.000 van kredieten vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Deze afwijkingen waren bij het opstellen van de najaarsnota nog niet van die omvang dat ze gemeld konden worden. De hogere lasten van diverse kredieten betreffen een lichte overschrijding.

Conclusie

Bovengenoemde kredietoverschrijdingen passen binnen het bestaande door de raad vastgestelde beleid c.q. binnen wettelijke kaders of worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten. Met het vaststellen van de jaarrekening autoriseert de raad deze uitgaven.

Download pdf