Toelichting op lasten en baten
Toelichting afwijkingen lasten en baten
Tussentijds is de raad geïnformeerd via de bestuurlijke rapportage, financieel herstelplan en de najaarsnota. Voor het hele jaar 2020 is er sprake van een totaal nadelig saldo van € 1.822.000 voor resultaatbestemming, zie onderstaand:
Omschrijving | Bedrag * € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Eenmalige dekking voor sluitend maken begroting 2020 | -3.923 | nadeel | |
Bestuursrapportage 2020 | -3.775 | nadeel | |
Financieel Herstelplan opgave 1 | 1.143 | voordeel | |
Najaarsnota 2020 | -422 | nadeel | |
Totaal tekort verwerkt in begroting 2020 | -6.977 | nadeel | |
Afwijking bij jaarstukken 2020 t.o.v. bijgestelde begroting (zie onderstaande toelichtingen van afwijkingen > € 100.000) | 5.155 | voordeel | |
Totaal 2020 nadeel voor resultaatbestemming | -1.822 | nadeel |
Analyse resultaat op hoofdlijnen
Hieronder is het resultaat over 2020 weergegeven waarbij de belangrijkste afwijkingen t.o.v. de najaarsnota zijn opgenomen in deze jaarrekening.
Voordelen
Programma /Taakveld | Omschrijving | Bedrag * € 1.000 | |
---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | |||
0.04.0 Overhead | Samenwerking I&A/ ICT Middelburg | 155 | |
De kosten van de samenwerking I&A zijn €101.000 lager dan begroot. Bij de bestuursrapportage 2020 is het budget verhoogd met € 29.000 agv een nieuwe verdeling van de accounts over de deelnemende gemeenten. Het positieve saldo wordt veroorzaakt doordat eenmalige middelen beschikbaar zijn gekomen vanwege langdurig verzuim (personeel). Daarnaast is vanwege Corona een project uitgesteld tot 2021 en zijn de kosten van contracten met een langere looptijd te laste gebracht van de betreffende jaren. | |||
0.04.0 Overhead | Documentaire Informatievoorziening | 100 | |
Voor de kosten van een E-depot bij het Zeeuws Archief is vanaf 2020 met de kadernota een bedrag van € 82.000 beschikbaar gesteld. De eerste factuur wordt verwacht in 2021. | |||
0.04.0 Overhead | Huisvesting en facilitaire zaken | 118 | |
Het budget van de schoonmaakonderhoud is met ingang van 2020 verhoogd met de komst van het cluster Tim. Dit blijkt achteraf niet nodig omdat het schoonmaakcontract voor het hele gebouw geldt (bezet of onbezet). | |||
0.06.2 OZB niet woningen | Baten WOZ niet woningen gebruikers/eigenaren | 172 | |
Er is sprake van een toename van het aantal objecten waarover deze belasting wordt opgelegd. | |||
0.06.3 Parkeerbelasting | Baten parkeren | 125 | |
Voor 2020 was rekening gehouden met een lagere parkeeropbrengst a.g.v. corona en was een bedrag van € 1.370.000 afgeraamd. De werkelijke opbrengst valt nu toch hoger uit dan verwacht. | |||
0.07.0 Algemene uitkering | Baten algemene uitkering | 267 | |
In december is nog een circulaire verschenen die niet meer tijdig in een begrotingswijziging 2020 kon worden verwerkt. De algemene uitkering 2020 in december is alsnog verhoogd voor ontvangen aanvullende coronacompensatie. | |||
0.08.0 Overige baten en lasten | coronacrisis budgetafwijkingen | 474 | |
Er moet nog worden vastgesteld in welke mate op deze gelden aanspraak kan worden gemaakt in 2021. Voor nu kan dit bedrag in het jaarrekeningsaldo vloeien. De raad moet bij de resultaatbestemming beslissen welk deel van het saldo bestemd is voor relevante zaken. | |||
Economie | |||
3.04.0 Economische promotie | Toeristenbelasting | 560 | |
Ondanks de coronamaatregelen hebben er in de drukke zomerperiode veel overnachtingen plaatsgevonden. De primitieve begroting was bij de bestuursrapportage met € 450.000 naar beneden bijgesteld, deze bijstelling is te voorzichtig geweest. | |||
Sociaal Domein | |||
6.01.0 Samenkracht en burgerparticipatie | Pand ravensteinweg | 110 | |
De planning was om het pand aan de Ravensteinweg 1 in 2020 te verkopen. De begrote huur was daarop naar beneden bijgesteld. De verkoop is uitgesteld en zal waarschijnlijk in 2021 plaatsvinden. Daarom is over heel 2020 nog huur ontvangen. | |||
6.03.0 Inkomensregelingen | Orionis | 646 | |
De voorlopige jaarcijfers van Orionis laten een positief resultaat zien. Hiervan is een deel toe te rekenen aan de bedrijfsvoering. De kosten zijn onder andere door corona lager dan verwacht, €186.000. Door een gunstige ontwikkeling van het klantenbestand zijn (met name in het laatste kwartaal) de uitkeringslasten lager dan verwacht, € 460.000. | |||
6.05.0 Arbeidsparticipatie | Re-integratie | 211 | |
Als gevolg van corona zijn minder re-integratietrajecten ingezet en hierdoor minder kosten gemaakt. | |||
6.06.0 Maatwerkvoorziening WMO | Woningaanpassingen | 238 | |
Dit budget wordt ingezet voor huur- en koopvoorzieningen woningaanpassingen, de kosten hiervan kennen een constant verloop. Daarnaast kunnen er eenmalig duurdere woningaanpassingen wordt betaald, deze kosten zijn moeilijker voorspelbaar. Dit jaar zijn er op het laatste onderdeel minder kosten gemaakt. | |||
6.7.1 Maatwerkdienstverlening 18+ natura | Eigen bijdrage HH WMO | 261 | |
Voordeel kent 2 onderdelen waarvan de eerste de belangrijkste is: | |||
Huishoudelijke hulp en zorg, dagbesteding en begeleiding | 1.093 | ||
In de 4de kwartaalrapportage Sociaal Domein is gemeld dat op de onderdelen die via het berichtenverkeer (huishoudelijke hulp en zorg, dagbesteding, begeleiding) verlopen, de harde groei van de kosten van de Wmo zich niet in 2020 heeft doorgezet. Er is hier sprake van een trendbreuk. Corona speelt hier wel een grote rol in. | |||
WMO vervoer | 155 | ||
De gevolgen van corona op het vervoer zijn groot, vervoer is afgeschaald en alleen voor noodzakelijke ritten ingezet. | |||
Volksgezondheid en milieu | |||
7.04.0 Milieubeheer | Europese projecten | 416 | |
Meerdere Europese projecten zoals Terts en Shifft zijn later gestart dan gepland. Daardoor vinden de uitgaven later plaats dan waarmee bij het opstellen van de begroting rekening is gehouden. Hierdoor wordt ook de subsidie later ontvangen. De kosten vallen wel binnen het totale projectbudget. | |||
7.05.0 Begraafplaatsen en crematoria | Leges begraven en inkomsten crematorium | 110 | |
De begroting was aangepast aan de ontvangst van leges en rechten op basis van de uitgevoerde crematies tm augustus 2020. in het 4e kw 2020 zijn het aantal crematies gestegen. Hierdoor zijn meer leges ontvangen (geraamd 724 werkelijk 743), € 40.000. | |||
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwingen | |||
8.03.0 Wonen en bouwen | Leges bouwvergunningen | 309 | |
Er zijn meer aanvragen voor bouwvergunningen geweest dan verwacht. Hier zaten ook een aantal grotere projecten tussen. Er was niet verwacht dat ze in 2020 de vergunningprocedure zou worden afgerond. | |||
Totaal voordelen | 5.520 |
Nadelen
Programma | Omschrijving | Bedrag * € 1.000 | |
---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | |||
0.08.0 Overige baten en lasten | Lagere doorbelasting van interne uren naar de (investerings)projecten | -309 | |
Er is bij het opstellen van de resourceplanning een inschatting gemaakt van het aantal uren op (investerings)projecten. In werkelijkheid zijn er minder uren toegerekend op de (investerings)projecten, dit leidt tot een hogere personeelslast op de exploitatie. | |||
0.04.0 Overhead | Lagere doorbelasting van Overheadkosten | -161 | |
In de begroting is er een vergoeding opgenomen voor de overheadkosten op basis van de begrote aantal uren op de (investerings)projecten. Aangezien er in werkelijkheid minder uren zijn toegerekend aan de (investerings)projecten betekent dit een lagere vergoeding van overheadkosten. | |||
Verkeer, Vervoer en Waterstaat | |||
2.01.0 Verkeer en vervoer | Openbare verlichting | -145 | |
De vervanging van lichtmasten gaat vanaf dit jaar per wijk in plaats van per straat, zoals Klarenbeek en Reijershove. Dit heeft eenmalig geleid tot hogere kosten. | |||
Sociaal Domein | |||
6.01.0 Samenkracht en burgerparticipatie | Wijkcentra Palet (Terts) | -164 | |
Er is bijdrage vanuit het gebouwenbeheerplan begroot als (gedeeltelijke) dekking voor het Europese project Terts (Transitie Energie Rol Tertiare Sector)bij het wijkcentrum 'Het Palet'. De investeringen voor dit project zijn uitgesteld tot 2021. | |||
6.04.0 Begeleide participatie | Wet sociale werkvoorziening | -317 | |
De rijksvergoeding wsw is onderdeel van de algemene uitkering. De laatste mutatie kon niet meer tijdig verwerkt worden in de begroting. | |||
Totaal nadelen | -1.096 | ||
Overige posten | 731 | ||
Saldo jaarrekening 2020 (voordeel) | 5.155 |
Algemene dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting 2020 | Begroting 2020 na wijziging | Realisatie 2020 | Verschil 2020 (+ voordeel, |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds | 6 | 6 | 6 | -0 |
0.06.1 OZB woningen | 1.628 | 1.892 | 1.734 | 158 |
0.06.2 OZB niet woningen | 1.135 | 1.135 | 1.254 | -119 |
0.06.4 Belastingen overig | 1.732 | 1.920 | 1.883 | 37 |
0.05.0 Treasury | -474 | 318 | 343 | -24 |
Totale Lasten | 4.027 | 5.271 | 5.219 | 52 |
Baten | ||||
0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds | -87.295 | -91.488 | -91.814 | 327 |
0.06.1 OZB woningen | -7.017 | -7.162 | -7.219 | 57 |
0.06.2 OZB niet woningen | -6.313 | -6.431 | -6.740 | 309 |
0.06.4 Belastingen overig | -2.604 | -2.782 | -2.627 | -155 |
0.05.0 Treasury | -326 | -423 | -441 | 18 |
Totale Baten | -103.555 | -108.285 | -108.841 | 556 |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | -99.528 | -103.014 | -103.622 | 608 |
Hieronder lichten we de afwijkingen van de diverse posten toe.
Algemene uitkering gemeentefonds
Baten algemene uitkering 2020
In december is nog een circulaire verschenen die niet meer tijdig in een begrotingswijziging 2020 kon worden verwerkt. De algemene uitkering 2020 is in december alsnog met € 280.000 verhoogd voor ontvangen aanvullende coronacompensatie. Dit betreft een bijdrage in de kosten voor onder meer continuïteit van zorg WMO, re-integratie bijstandsgerechtigden, gemeentelijk schuldenbeleid en bijzondere bijstand. Een paar andere mutaties (aantallen, uitname voor kosten BRP, Mijn Overheid etc,) leiden tot een verlaging van de uitkering met € 13.000. Per saldo resteert een voordelig verschil van €267.000.
Baten algemene uitkering voorgaande jaren
Na verwerking van de uitkomsten van de septembercirculaire heeft er zowel voor 2018 als voor 2019 nog een nabetaling plaatsgevonden. Voor 2018 is de uitkering nu definitief vastgesteld en afgerekend. De uitkeringsfactor is 1 punt verhoogd en dat zorgt voor een bedrag van €52.000. Voor 2019 is de maatstaf Medicijngebruikers verhoogd, extra uitkering € 8.000.
Onroerende zaakbelasting
Er is sprake van een toename van het aantal objecten waarover deze belasting wordt opgelegd, waardoor de onroerendzaakbelasting is toegenomen.
Overige belastingen
Baten precariobelasting
Als gevolg van de coronacrisis is er € 77.000 minder opbrengsten ontvangen voor de precariobelasting van de terassen, voor de periode maart, april en mei is kwijtschelding verleend en het tarief is voor de overige periode voor 50% in rekening gebracht. Tevens is er € 39.000 meer eenmalige precariobelasting in rekening gebracht dan begroot. Dit is vooraf moeilijk in te schatten, omdat dit afhankelijk is van de vergunningaanvragen.
Inkomsten samenwerking belastingen
Er zijn € 80.000 minder baten aan invorderingkosten omdat er binnen de betalingstermijn is betaald, dit omdat uitstel van betaling was verleend vanwege corona.
Overzicht onvoorziene uitgaven
De post onvoorzien ramen we in totaal en dus niet per programma. In de begroting 2020 namen we hiervoor een bedrag van € 202.000 op. Hoe we dit geld gebruikten leest u hieronder.
Datum raadsvergadering | Onderwerp | bedrag | |
---|---|---|---|
Primaire Begroting 2020 | 202.000 | ||
01-07-2020 | duurzaam accommodatiebeleid | -40.000 | |
17-9-2020 | instandhoudingssubs St. de Oostkerk | -33.000 | |
01-10-2020 | Financieel herstelplan 2020-2024 | -100.000 | |
-173.000 | |||
Restant | 29.000 |
Overzicht incidentele baten en lasten
Incidentele lasten per programma (bedragen x € 1.000) | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Reserve |
---|---|---|---|
Lasten | |||
Programma Bestuur en Ondersteuning | |||
Dotatie Algemene Reserve Precario Kabels en Leidingen | 271 | 280 | ja |
Dotatie voorziening Precario Kabels en Leidingen | 696 | 881 | nee |
Toev res transitoria smart space | 18 | 53 | ja |
Bijdrage Regiobureau Zeeland | 48 | 50 | nee |
Programma Veiligheid | |||
Bekostiging zorgcoordinator mensenhandel | 12 | 12 | nee |
Capaciteit vergunningverlening evenementen | 25 | 25 | nee |
Extra kosten toezicht en handhaving agv Covid-19. | 88 | nee | |
Programma Verkeer en Vervoer | |||
Europees project Move looptijd februari 2022 | 188 | 50 | nee |
Europees project Smart space looptijd juli 2021 | 97 | 74 | nee |
Programma Economie | |||
Europees project Cherish looptijd mei 2023 | 105 | 55 | nee |
Europees project Cupido looptijd februari 2022 | 220 | 83 | nee |
, | |||
Programma Onderwijs | |||
Tijdelijke huisvesting Nehalennia | 115 | 115 | ja |
Tijdelijke middelen regionale aanpak voortijdig schoolverlaten RMC-extra | 141 | 130 | nee |
Programma Sport, Cultuur en Recreatie | |||
instandhoudingssubs St. de Oostkerk | 33 | 33 | nee |
Programma Sociaal Domein | |||
Europees Project Siree looptijd december 2021 | 299 | 139 | nee |
Bijdrage Talenthuis en Resto van Harte | 100 | 100 | ja |
Beleidsvoorbereiding Sociaal Domein | 11 | 9 | ja |
Overgang taken Porthosorganisatie | 188 | 182 | ja |
Tijdelijke bijdrage LBHT | 20 | 20 | nee |
Bijdrage taalniveau statushouders | 56 | 60 | ja |
Extra kosten agv Covid-19. | 716 | nee | |
Programma Volksgezondheid en Milieu | |||
Europees Project Rhedcoop looptijd maart 2020 | 32 | 0 | nee |
Europees project Cooltowns looptijd september 2022 | 85 | 84 | nee |
Europees project Solarise looptijd september 2021 | 375 | 106 | nee |
Duurzaam accomodatiebeleid | 40 | 5 | nee |
Programma Volkshuisvesting RO en sted vern | |||
Invoeringskosten omgevingswet | 300 | 176 | nee |
Digitalisering bouwdossiers | 15 | 15 | ja |
Totaal | 3.490 | 3.541 |
Incidentele baten per programma (bedragen x € 1.000) | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Reserve |
---|---|---|---|
Programma Bestuur en Ondersteuning | |||
Onttr. alg. reserve voor invoeringskosten omgevingswet | 300 | 176 | ja |
Onttr. alg. reserve voor Cool Towns europ project | 31 | 0 | nee |
Ontvangst precario kabels en leidingen (looptijd t/m 2021) | 967 | 1.161 | nee |
Dekking beleidsvoorbereiding Sociaal Domein | 11 | 9 | ja |
Onttr res transitoria Europees project Siree, Move en Solarise | 147 | 18 | ja |
Onttr res transitoria dekking Nehalennia en bouwdossiers | 130 | 130 | ja |
Tijdelijke rijksbijdrage jeugdzorg | 945 | 945 | nee |
Compensatie covid-19 via algemene uitkering | 2.566 | nee | |
Programma Verkeer en Vervoer | |||
Europees project Move looptijd december 2021 | 132 | 13 | nee |
Europees project Smart space looptijd juli 2021 | 62 | 53 | nee |
Programma Economie | |||
Europees project Cherish looptijd mei 2023 | 89 | 32 | nee |
Europees project Cupido looptijd augustus 2021 | 141 | 59 | nee |
Programma Onderwijs | |||
Regionale Meld- en Coordintatiefunctie voortijdig schoolverlaters extra middelen | 141 | 130 | nee |
Programma Sport, Cultuur en Recreatie | |||
- | |||
Programma Sociaal Domein | |||
dekking bijdrag Talenthuis en Resto van Harte | 100 | 100 | ja |
Europees Project Siree looptijd juni 2021 | 173 | 92 | nee |
Compensatie Covid-19 extra zorgkosten | 196 | nee | |
Programma Volksgezondheid en Milieu | |||
Europees project Cooltowns looptijd september 2022 | 51 | 81 | nee |
Europees project Solarise looptijd september 2021 | 303 | 64 | nee |
Europees project Shifft looptijd september 2022 | 57 | nee | |
Totaal | 3.723 | 3.443 | |
Saldo lasten en baten | -233 | 98 |
Overzicht toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Toevoeging aan de reserves * €1.000 | Begroting incl.wzg. | Waarvan structureel | Rekening | Waarvan structureel | Verschil begr. Incl. wyz tov rekening |
---|---|---|---|---|---|
afschrijvingsreserve | 350 | 450 | -100 | ||
algemene reserve | 6.364 | 5.555 | 809 | ||
reserve transitoria | 2.178 | 2.248 | -70 | ||
reserve verkeersregelinstallaties | 0 | ||||
reserve grondbedrijf | 141 | 2.202 | -2.061 | ||
reserve zeeuwse bibliotheek | 0 | ||||
Rente tbv reserve Zeeuwse bibliotheek | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 |
res klimaatgelden | 3.300 | 3.300 | 0 | ||
Totaal | 12.338 | 5 | 13.760 | 5 | -1.422 |
Onttrekking aan de reserves * €1.000 | Begroting incl.wzg. | Waarvan structureel | Rekening | Waarvan structureel | Verschil begr. Incl. wyz tov rekening |
---|---|---|---|---|---|
afschrijvingsreserve | 1.039 | 45 | -994 | ||
algemene reserve | 6.078 | 5.632 | -446 | ||
reserve decentralisaties | 781 | 582 | -199 | ||
reserve Molenwaterpark | 150 | 210 | 60 | ||
reserve participatiefonds | |||||
Ter dekking geraamde uitgaven participatiefonds | 633 | 15 | 631 | 13 | -2 |
reserve transitoria | 7.805 | 7.575 | -230 | ||
reserve N 57 | 91 | 91 | 0 | ||
reserve verkeersregelinstallaties | 687 | 687 | 0 | ||
res. strategische proj. 2e fase | 10 | 10 | 0 | ||
res. egalisatie rente strategische proj. | 750 | 750 | 0 | ||
reserve grondbedrijf | 285 | 962 | 677 | ||
reserve MIC | 85 | 85 | 0 | ||
reserve reconstructie wegen | 1.200 | 1.525 | 325 | ||
reserve zeeuwse bibliotheek | |||||
Ter dekking kapitaallasten zeeuwse bibliotheek | 29 | 29 | 29 | 29 | 0 |
reserve stadspromotie | 24 | 24 | 0 | ||
Totaal | 19.647 | 44 | 18.838 | 42 | -808 |
Saldo | -7.309 | -39 | -5.078 | -37 | -2.230 |
Toelichting financiele afwijking op de reserves (+ = voordeel / - = nadeel)
Toelichting afwijking mutaties reserves | Afwijking Lasten | Afwijking Baten | Totaal Afwijking |
---|---|---|---|
Mutatie reserve transitoria en mutatie afschrijvingsreserve | |||
Vanuit de afschrijvingsreserve is in 2019 dit bedrag ten onrechte onttrokken ter dekking van UCR doorontwikkeling-ondersteuning in opzetten van een departement Engineering and Innovation. | -100 | ||
Met de Najaarsbrief 2020 is begroot dat vanuit de afschrijvingsreserve dit bedrag ter dekking van de bijdrage doorontwikkeling UCR departmentengineering and Innovation zou worden onttrokken. Het bedrag is echter niet uitbetaald in 2020. | -1.000 | ||
De kosten van de Europese projecten Siree en Move worden deels gedekt uit de reserve transitoria. De projecten lopen lopen achter op de planning, vandaar dat er minder is onttrokken dan begroot. | -230 | ||
Mutatie algemene reserve | |||
Bij de 2e begrotingswijziging van Orionis is abusievelijk geen rekening gehouden met het reeds begrote voordeel ToZo-regeling in het financieel herstelplan 20-24. | 200 | ||
In het financieel herstelplan 20-24 is een toevoeging aan de algemene reserve vanuit de reserve reconstructie wegen begroot. Dit bedrag is niet aanwezig. Daarom een lagere toeveging aan de algemene reserve | 327 | ||
Het voordeel op de agv analyse van de kapitaallasten is bij de Najaarsbrief begroot als toevoeging aan de algemene reserve. Echter het totaal de Najaarsbrief kende een tekort welke is begroot als onttrekking aan de algemene reserve. | 291 | -291 | |
de werkelijke uitgaven aan de Omgevingswet zijn minder dan begroot. Daarom ook minder onttrekking dan begroot | -124 | ||
Mutatie reserve decentralisaties | |||
De onttrekking aan de reserve decentralisaties is op basis van de werkelijk gemaakte kosten. In 2020 zijn minder kosten omdat er soms later is opgestart. | -199 | ||
Mutatie reserve grondbedrijf | |||
Dit betreft de winstneming 2020 voor de grondcomplexen van bedrijven en woningen. | -2.061 | ||
Dit betreft de verliezen van het grondbedrijf over 2020 van bedrijven en woningen. | 677 | ||
Mutatie reserve constructie wegen | |||
In het financieel herstelplan 20-24 is een toevoeging aan de algemene reserve vanuit de reserve reconstructie wegen begroot. Dit bedrag is niet aanwezig. Daarom een lagere onttrekking uit de reserve constructie wegen. | -327 | ||
Conform het raadsbesluit 07-116 worden het verschil van het begrote bedrag en de werkelijke uitgaven op de kostenplaats reconstructies wegen onttrokken dan wel toegevoegd aan de reserve reconstructie wegen. | 652 | ||
Overig posten < €100.000 | -79 | 34 | |
Totaal Mutaties Reserves | -1.422 | -808 | -2.230 |
Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (WNT)
Op 1 januari 2013 is de Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (semi)publieke sector van kracht geworden, kortweg WNT. Deze wet verbiedt dat bestuurders en andere topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector in de (semi)publieke sector meer verdienen dan 100 procent van het ministersalaris. Deze grens is de zogenoemde WNT-norm. Voor 2020 bedraagt deze € 201.000,00 inclusief belaste kostenvergoedingen en pensioenbijdrage werkgever. De WNT-norm is tot stand gekomen nadat er in de voorafgaande jaren een toenemende maatschappelijke verontwaardiging was ontstaan over de hoge salarissen (en ontslagvergoedingen) voor openbare bestuurders, vooral indien ook nog sprake was van slecht functionerende bestuurders.
De WNT definieert het begrip topfunctionaris voor instellingen in de (semi)publieke sector als:
de leden van de hoogste uitvoerende en toezichthoudende organen;
de hoogste ondergeschikte of de leden van de groep hoogste ondergeschikten aan dat orgaan en;
degene of degenen belast met de dagelijkse leiding.
Als gevolg van deze wet publiceren wij de volgende salarissen:
Topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen en toezichthouders
Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (WNT) | |||
bedragen x € 1 | A. van den Brink | M. Wisse – Roelse | A.A.A. Rijpert |
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | Raadsgriffier | Raadsgriffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2020 | [01/01] – [31/12] | [01/01] – [29/02] | [01/03] – [31/12] |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 | 1 |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja | Ja |
Bezoldiging | |||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 128.408 | € 12.314 | € 72.482 |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 20.610 | € 2.613 | € 11.778 |
Subtotaal | € 149.018 | € 14.927 | € 84.260 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 201.000 | € 32.950 | € 168.049 |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Totale bezoldiging | € 149.018 | € 14.927 | € 84.260 |
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Gegevens 2019 | |||
bedragen x € 1 | A. van den Brink | M. Wisse - Roelse | |
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | Raadsgriffier | |
Aanvang en einde functievervulling in 2019 | [01/01] – [31/12] | [01/01] – [31/12] | |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 | |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja | |
Bezoldiging | |||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 121.436 | € 82.758 | |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 19.792 | € 13.760 | |
Subtotaal | € 141.228 | € 96.518 | |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 194.000 | € 194.000 | |
Totale bezoldiging | € 141.228 | € 96.518 |
De regels worden ontleent aan het Besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 oktober 2019, nr. 2019-00000473424, houdende vaststelling van beleidsregels inzake de toepassing van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector met ingang van 1 januari 2020 (Beleidsregels WNT 2020).
Analyse begrotingsrechtmatigheid
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.”
Lasten
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de werkelijke lasten ten opzichte van de begroting 2020. De kolom overschrijding geeft de overschrijding per programma weer. Daar waar staat ‘niet van toepassing’ (n.v.t.) heeft geen overschrijding plaatsgevonden.
Omschrijving | Begroting 2020 incl. wzg. | Realisatie 2020 | Over- schrijding 2020 |
---|---|---|---|
Bestuur en Ondersteuning | 5.240 | 5.163 | n.v.t |
Veiligheid | 5.439 | 5.435 | n.v.t |
Verkeer, Vervoer en waterstaat | 12.433 | 13.108 | -675 |
Economie | 822 | 1.898 | -1.075 |
Onderwijs | 7.151 | 7.135 | n.v.t |
Sport, cultuur en recreatie | 15.639 | 14.605 | n.v.t |
Sociaal Domein | 88.608 | 86.923 | n.v.t |
Volksgezondheid en milieu | 14.810 | 14.894 | -83 |
Volkshuisvesting, RO en sted. Vern. | 13.239 | 10.859 | n.v.t |
Subtotaal programma's | 163.383 | 160.019 | 3.363 |
Algemene dekkingsmiddelen | 5.271 | 5.219 | n.v.t |
Overige baten en lasten | -115 | 372 | -488 |
Overhead | 12.769 | 11.778 | n.v.t |
Vennootschapsbelasting | 2 | -6 | n.v.t |
Gerealiseerde totaal van saldo lasten | 181.310 | 177.383 | 3.927 |
Onderstaand een analyse van de overschrijdingen per programma:
Programma Verkeer, vervoer en waterstaat
In 2020 heeft er een inhaalslag van eerder uitgestelde projecten bij de reconstructies wegen plaatsgevonden. De afgelopen jaren was er sprake van een onderbesteding. Het totale nadeel van de lasten wordt gecompenseerd door de ontrekking uit de reserve Reconstructie wegen.
Programma Economie
Het verschil op zowel baten als de lasten houdt verband met de herziening van de grondexploitaties inclusief de tussentijdse winstneming en het verlagen van de verliesvoorziening. In totaal wordt het nadeel van de lasten gecompenseerd door het voordeel op de baten en de ontrekking aan de reserve.
Programma Volksgezondheid en milieu
In 2020 is de Poelendaeleweg aangepast naar een 30km zone, met als doel de beperking van het geluidsniveau binnen de woningen. Van het Rijk ontvangt de gemeente daarvoor een subsidie sanering verkeerslawaai.
Overige baten en lasten
Op het taakveld overige baten en lasten komen de lasten hoger uit dan geraamd. Dit wordt dit veroorzaakt door verschuivingen vanuit andere taakvelden.Tegenover die hogere kosten staan lagere lasten op het taakveld 0.4 Taakveld Overhead. Verder is er bij het opstellen van de resourceplanning een inschatting gemaakt van het aantal uren op (investerings)projecten. In werkelijkheid zijn er minder uren toegerekend op de (investerings)projecten, dit leidt tot een hogere personeelslast op de exploitatie. Bij het opstellen van de najaarsnota was de omvang van deze afwijking nog onvoldoende in beeld.
Conclusie
Bovengenoemde overschrijdingen passen binnen het bestaande door de raad vastgestelde beleid c.q. binnen wettelijke kaders of worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten. Met het vaststellen van de jaarrekening autoriseert de raad deze uitgaven.
Kredieten
In onderstaande tabel geeft een overzicht van de kredieten waarbij er sprake is van een budgetoverschrijding.
Omschrijving | Krediet | Werkelijk | Tekort |
---|---|---|---|
Volksgezondheid en Milieu | |||
Milieumaatregelen riolen | 733 | 1.632 | -899 |
Onderwijs | |||
molenwater 4a uitbreiding/inrichting | 60 | 65 | -5 |
Verkeer, Vervoer en Waterstaat | |||
120 parkeerplaatsen theater | 515 | 532 | -17 |
Sport, Cultuur en Recreatie | |||
schrobzuigmachine de sprong loopm | 15 | 18 | -3 |
Volkshuisvesting, RO en sted. Vern. | |||
knipper (herder) | 12 | 16 | -4 |
Onderstaand een analyse van de kredietoverschrijdingen:
Milieumaatregelen riolen
In 2020 is een aantal rioolwerkzaamheden uitgevoerd dat eerst gepland was voor 2019. Dat jaar was er sprake van een onderbesteding. Omdat de kredieten Riolering jaarlijks worden afgesloten zijn de kosten van die projecten van planning 2019 nu op het krediet van 2020 verantwoord. De hogere lasten van de milieumaatregelen riolen 2020 worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten, te weten de rioolheffing.
120 parkeerplaatsen theater
Door extra werkzaamheden straatwerk en het meer vergroenen van het plein Molenwater is er sprake van een bedrag aan meerkosten.
Overige kredieten met een overschrijding < € 10.000
In de financiële verordening is opgenomen dat overschrijdingen van meer dan € 10.000 van kredieten vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Deze afwijkingen waren bij het opstellen van de najaarsnota nog niet van die omvang dat ze gemeld konden worden. De hogere lasten van diverse kredieten betreffen een lichte overschrijding.
Conclusie
Bovengenoemde kredietoverschrijdingen passen binnen het bestaande door de raad vastgestelde beleid c.q. binnen wettelijke kaders of worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten. Met het vaststellen van de jaarrekening autoriseert de raad deze uitgaven.