Lokale heffingen
Inleiding
Algemeen
De lokale lasten zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente, betaald door burgers en bedrijven. Deze inkomsten worden verkregen op grond van publiekrechtelijke regels.
De lokale lasten kunnen worden onderverdeeld in heffingen waarvan de hoogte van de tarieven gekoppeld is aan de kosten, zoals de rioolheffing en de afvalstoffenheffing en heffingen waar dit niet het geval is, zoals de onroerendezaakbelastingen en toeristenbelasting.
Beleidskader
Het college heeft de volgende uitgangspunten geformuleerd:
De totale gemeentelijke lasten voor burger en bedrijfsleven worden trendmatig verhoogd en daarnaast wordt er stapsgewijs verhoogd naar het Zeeuwse gemiddelde.
Indien er sprake is van meer dan trendmatige verhoging van lokale lasten, dan dient deze vergezeld te gaan van een heldere, acceptabele en verdedigbare verantwoording.
Overzicht belastingen en heffingen
Tarieven 2020
Het beleidsuitgangspunt bij alle heffingen is de jaarlijkse verhoging met de inflatiecorrectie en een stapsgewijze verhoging naar het Zeeuwse gemiddelde (op basis van 2010).
Voor 2020 betekent dit dat alle heffingen trendmatig zijn verhoogd (2,75%). Alleen bij de rioolheffing (1,0% extra verhoging), de OZB (aangepast aan de nieuwe WOZ waarden en 2,5% extra verhoging) en de reiningsheffingen (1,9% extra verhoging) worden de tarieven anders berekend. In onderstaand overzicht zijn niet meegenomen de marktgelden en de scheepvaartrechten.
Overzicht belastingen en heffingen
(bedragen × € 1.000) | Begroting 2020 | Begroting 2020 na wijziging | Realisatie 2020 | Verschil 2020 (+ voordeel, |
---|---|---|---|---|
Lokale lasten | ||||
OZB | -11.101 | -11.364 | -11.567 | 203 |
Rioolheffingen | -5.144 | -5.284 | -5.353 | 69 |
Reinigingsheffingen | -6.651 | -6.651 | -6.649 | -2 |
Hondenbelasting | -231 | -231 | -225 | -5 |
Overige heffingen | ||||
Precariobelasting | -1.191 | -1.309 | -1.271 | -38 |
Naheffing parkeerbelasting | -567 | -247 | -249 | 2 |
Forensenbelasting | -108 | -168 | -166 | -2 |
Reclamebelasting | -162 | -162 | -142 | -20 |
Toeristenbelasting | -750 | -300 | -860 | 560 |
Totaal lokale heffing | -25.904 | -25.716 | -26.482 | 766 |
Algemeen
In het resultaat per heffing zijn de verminderingen reeds verwerkt en indien van toepassing.
Reinigingsheffingen
De reinigingsheffingen bestaan uit de afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht.
De afvalstoffenheffing levert in 2020 € 23.000 meer op dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door meer mutatiebijhouding (nieuwbouw/splitsing) en minder leegstand.
Over de oude jaren wordt nog een tekort van € 6.400 gemeld.
Het reinigingsrecht laat een tekort zien van € 21.000. Dit heeft te maken met gewijzigd beleid. De rolcontainers voor bedrijven in het buitengebied zijn vanaf 2021 afgeschaft. Een deel van deze bedrijven die gebruik maakten van deze dienst zijn daar in 2020 al mee gestopt.
Over de oude jaren wordt nog een overschot van € 1.300 gemeld.
Rioolheffingen
De rioolheffingen bestaan uit eigendom en gebruiksheffingen voor zowel woningen als niet-woningen.
De rioolheffing 2020 heeft een overschot ten opzichte van de raming van € 57.000. In de berekening van de tarieven is onvoldoende rekening gehouden met de mutatiebijhouding (nieuwbouw/splitsing) en de leegstand te hoog is ingeschat.
Daarnaast laat de Rioolheffing voorgaande jaren nog een positief resultaat van € 11.500 zien.
Onroerende-zaakbelastingen
De opbrengst van de OZB 2020 is € 192.000 hoger dan geraamd. De te lage inschatting van de WOZ waarden van de nieuwbouw/verbouw is de oorzaak van dit overschot.
Daarnaast laat de OZB voorgaande jaren nog een positief resultaat van € 9.300 zien.
Toeristenbelasting
De methodiek van de toeristenbelasting is dat er gedurende het seizoen een voorlopige aanslag wordt opgelegd die ± 80% van het werkelijke aanslagbedrag betreft. Definitieve aanslag wordt eind maart van het daarop volgende jaar opgelegd. Door de COVID-19 pandemie is er in 2020 geen voorlopige aanslag opgelegd maar de definitieve aanslag 2020 wordt eind maart 2021 conform de planning opgelegd. Daarnaast is de raming van de toeristenbelasting teruggebracht van € 750.000 naar € 300.000.
In de huidige cijfers is een inschatting gemaakt van de definitieve aanslag grotendeels op basis van reeds ingediende aangiften. Het resultaat over 2020 inclusief de nog op te leggen definitieve aanslag wordt ingeschat op ± € 500.000. Dat betekent dat de gewijzigde raming ruimschoots wordt gerealiseerd.
De toeristenbelasting 2019 is € 125.000 hoger dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door de toename van het aantal overnachtingen als gevolg van een goed seizoen.
Over de oude jaren wordt nog een overschot gemeld van € 4.700.
Parkeerbelasting
De opbrengst van de naheffingen parkeerbelastingen 2020 laat een gering overschot zien van € 5.000.
Over de oude jaren wordt nog een voordeel van € 22.700 gemeld.
Precariobelasting
De opbrengst van de precariobelasting 2020 levert een voordeel op € 15.000.
De aanslag voor de terrassen 2020 moet nog worden opgelegd maar is wel meegenomen in het resultaat.
Over de oude jaren wordt een overschot gemeld van € 6.500.
Reclamebelasting
De opbrengst van de reclamebelasting levert een nadeel op van € 20.000 ten opzichte van de raming.
Dit is conform de trend van de laatste jaren. Het aantal belastbare reclame uitingen neemt af.
Over de oude jaren wordt een gering overschot gemeld van € 300.
Lokale lastendruk
In onderstaande tabel wordt een overzicht getoond van de lokale lastendruk van een meerpersoonshuishouden in de Zeeuwse gemeenten.
Gemeenten | OZB | AFV | RIO | TOTAAL |
---|---|---|---|---|
Veere | € 279 | € 241 | € 176 | € 696 |
Goes | € 265 | € 269 | € 202 | € 736 |
Middelburg | € 323 | € 244 | € 172 | € 739 |
Noord Beveland | € 251 | € 297 | € 201 | € 749 |
Terneuzen | € 269 | € 319 | € 171 | € 759 |
Borsele | € 229 | € 275 | € 265 | € 769 |
Sluis | € 267 | € 271 | € 268 | € 806 |
Kapelle | € 217 | € 357 | € 190 | € 764 |
Reimerswaal | € 247 | € 262 | € 316 | € 825 |
Tholen | € 292 | € 329 | € 217 | € 838 |
Hulst | € 239 | € 310 | € 314 | € 863 |
Vlissingen | € 259 | € 307 | € 305 | € 871 |
Schouwen/Duiveland | € 353 | € 310 | € 248 | € 911 |
Het bedrag van de onroerende-zaakbelasting is gebaseerd op de door de Waarderingskamer aangegeven gemiddelde WOZ waarde van een woning per gemeente
Middelburg neemt de 3e plaats in als het gaat om de laagste gemeentelijke lasten voor een meerpersoonshuishouden in 2020.
Kengetallen
Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %: Belastingcapaciteit (E/F) x 100% | Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 |
---|---|---|---|
A. OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 238 | 236 | 236 |
B. Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 196 | 201 | 201 |
C. Afvalstoffenheffing voor een gezin | 284 | 297 | 297 |
D. Eventuele heffingskorting voor een gezin | 0 | ||
E. Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | 718 | 734 | 734 |
F. Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in het voorafgaande begrotingsjaar | 726 | 726 | 776 |
belastingcapaciteit | 99% | 101% | 95% |
In bovenstaand overzicht worden de kengetallen van de woonlasten van een gezin getoond. De woonlasten van 2020 zijn hoger t.o.v. 2019 omdat de rioolheffingen en de afvalstoffenheffing gestegen zijn. De onroerendezaakbelasting is daarentegen gedaald.
De benutte betalingscapaciteit is gedaald van 99% naar 95% omdat de woonlasten landelijk meer zijn gestegen.
Kwijtscheldingsbeleid
Gemeenten kunnen met inachtneming van de Invorderingswet 1990 kwijtschelding verlenen voor gemeentelijke heffingen, waarbij zij zelf kunnen beslissen voor welke heffingen kwijtschelding mogelijk is.
Kwijtschelding wordt de volgende heffingen verleend:
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2020 | Begroting inclusief wijzigingen | verleend 2020 | verleend oude jaren | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | 399 | 379 | 379 | 17 | -17 |
Rioolheffingen uitsluitend voor gebruikersheffing | 77 | 77 | 78 | 4 | -5 |
TOTAAL | 476 | 456 | 457 | 21 | -22 |
Aanvullend zijn de volgende voorwaarden vastgesteld:
Alle natuurlijke personen komen in aanmerking voor kwijtschelding
Kleine ondernemers komen in aanmerking voor hun privé belastingen
de normbedragen voor kwijtschelding worden gesteld op 100%
Sabewa Zeeland voert voor ons de toetsing van kwijtscheldingverzoeken uit. Sinds 2010 wordt deelgenomen aan de automatische beoordeling van een deel van de kwijtscheldingsaanvragen. Dit gebeurt bij de Stichting Inlichtingenbureau, opgericht door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Kwijtscheldingen 2020
Sabewa Zeeland heeft de verzoeken om kwijtschelding tijdig afgehandeld. Over 2020 zijn nog een beperkt aantal beroepschriften in behandeling.
Geautomatiseerde kwijtscheldingen
In 2020 is voor de afvalstoffenheffing in 861 gevallen geautomatiseerde kwijtschelding verleend.
Voor de rioolheffing ligt dit aantal op 860.
Handmatig beoordeelde verzoeken om kwijtschelding
Daarnaast zijn door Sabewa Zeeland handmatig de kwijtscheldingsverzoeken beoordeeld die niet in aanmerking kwamen voor de geautomatiseerde afhandeling omdat er extra informatie moest worden verzameld.
Voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing waren dit 726 verzoeken.
Over de oude jaren betrof dit een aantal van 108 verzoeken.
Kostenonderbouwing tarieven
Vanaf de begroting 2017 moet in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Bij de hierna opgesomde heffingen is hiervan sprake. Bij deze heffingen is het toegestaan om maximaal 100% van de kosten te dekken. Dit is in de gemeente Middelburg uitgangspunt. In de onderstaande gegevens worden de totale gerealiseerde kosten en baten in 2020 met elkaar vergeleken en wordt het kostendekkingspercentage genoemd. Alle onderstaande heffingen voldoen aan het criterium, maximaal 100% dekking.
Reinigingsrechten
Omschrijving | Begroting 2020 | Werkelijk 2020 |
---|---|---|
Kosten taakveld 7.3 Afval | 5.355.643 | 5.471.302 |
Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen | 272.451 | 258.172 |
Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling | 399.173 | 396.584 |
Opbrengsten Taakveld 7.3 afval | -506.113 | -635.153 |
Ontrekking voorziening afvalstoffenheffing Taakveld 7.3 afval | -333.643 | -361.829 |
Netto kosten taakveld | 5.187.511 | 5.129.076 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 446.360 | 510.727 |
BTW | 874.841 | 889.708 |
Totale kosten | 6.508.712 | 6.529.512 |
Opbrengsten heffingen | 6.512.307 | 6.529.027 |
Kostendekkendheid | 100% | 100% |
Marktgelden
Omschrijving | Begroting 2020 | Werkelijk 2020 |
---|---|---|
Kosten taakveld | 58.121 | 61.680 |
Opbrengsten Taakveld | 0 | |
Netto kosten taakveld | 58.121 | 61.680 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 11.949 | 11.953 |
Totale kosten | 70.070 | 73.633 |
Opbrengsten heffingen | 68.594 | 54.203 |
Kostendekkendheid | 98% | 74% |
Rioolheffing
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Begroting 2020 | Werkelijk 2020 |
---|---|---|
Kosten taakveld 7.1 Riool | 3.783.466 | 4.080.747 |
Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen | 288.798 | 273.663 |
Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling | 76.840 | 82.357 |
Opbrengsten Taakveld 7.1 Riool | -30.590 | -65.837 |
Netto kosten taakveld | 4.118.513 | 4.370.930 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 288.678 | 279.940 |
BTW | 737.190 | 702.741 |
Totale kosten | 5.144.381 | 5.353.611 |
Opbrengsten heffingen | 5.144.362 | 5.353.126 |
Kostendekkendheid | 100% | 100% |
Begrafenisrechten
Omschrijving | Begroting 2020 | Werkelijk 2020 |
---|---|---|
Kosten taakveld 7.5 begraven en crematioria | 583.909 | 631.808 |
Opbrengsten Taakveld | 0 | 0 |
Netto kosten taakveld | 583.909 | 631.808 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 128.606 | 151.154 |
Totale kosten | 712.514 | 782.962 |
Opbrengsten heffingen | 668.726 | 739.483 |
Kostendekkendheid | 94% | 94% |
Scheepvaartrechten
Omschrijving | Begroting 2020 | Werkelijk 2020 |
---|---|---|
Kosten taakveld 2.04.0 Econ havens en waterwegen | 135.007 | 109.491 |
Opbrengsten Taakveld | 0 | |
Netto kosten taakveld | 135.007 | 109.491 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 1.057 | 772 |
Totale kosten | 136.064 | 110.263 |
Opbrengsten heffingen | 92.196 | 51.142 |
Kostendekkendheid | 68% | 46% |
Leges Titel I, II en III
Omdat de leges over tal van producten wordt geheven is in onderstaande tabel de kostendekking per hoofdstuk in de legesverordening aangegeven. Tevens is het kostendekkingspercentage per titel weergegeven en vervolgens per hoofdstuk.
Per hoofdstuk wordt duidelijk dat bij een aantal producten de baten beduidend hoger zijn dan de kosten. Door kruissubsidiering toe te passen op de verschillende hoofdstukken per titel is er sprake van volledige kostendekking bij Titel 2. Voor Titel 1 geldt een kostendekking van 74%. Voor Titel 3 geldt een kostendekking van 5%.
Hoofdstuk | Totale kosten | Opbrengsten | Percentage | |
---|---|---|---|---|
Totaal | 1.984.977 | 1.895.607 | 95% | |
Titel I | Algemene Diensteverlening | 854.396 | 632.890 | 74% |
Hoofdstuk 1 | Burgerlijke stand | 92.932 | 45.890 | 49% |
Hoofdstuk 2 | Reisdocumenten | 164.163 | 140.108 | 85% |
Naturalisaties (extra ingevoegd onderdeel) | 87.259 | 74.223 | 85% | |
Hoofdstuk 3 | Rijbewijzen | 207.783 | 202.350 | 97% |
Hoofdstuk 4 | Verstrekkingen uit de basisregistratie personen | 17.207 | 10.206 | 59% |
Hoofdstuk 5 | Verstrekkingen uit het Kiezersregister | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 6 | Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 7 | Overige publiekszaken | 53.428 | 23.813 | 45% |
Hoofdstuk 8 | Vastgoedinformatie | 8.013 | 0 | 0% |
Hoofdstuk 9 | Archief standskantoor | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 10 | Huisvestingswet (is verplaatst naar titel 3) | 18.838 | 694 | 4% |
Hoofdstuk 11 | Leegstandswet | |||
Hoofdstuk 12 | Gemeentegarantie | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 13 | Retributies | 9.356 | 1.914 | 20% |
Hoofdstuk 14 | Winkeltijdenwet | 9.419 | 347 | 4% |
Hoofdstuk 15 | Kansspelen | 1.761 | 4.271 | 243% |
Hoofdstuk 16 | Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren - AVOI | 136.780 | 123.868 | 91% |
Hoofdstuk 17 | Verkeer en Vervoer | 19.200 | 4.167 | 22% |
Hoofdstuk 18 | Diversen | 28.257 | 1.041 | 4% |
Titel 2 | Dienstverlening inzake omgevingsvergunning | 885.363 | 1.250.635 | 141% |
Hoofdstuk 1 | Begripsomschrijvingen | |||
Hoofdstuk 2 | Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 3 | Omgevingsvergunning | 885.363 | 1.250.635 | 141% |
Hoofdstuk 4 | Vermindering | |||
Hoofdstuk 5 | Gedeeltelijke legesbetaling en teruggaaf | |||
Hoofdstuk 6 | Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 7 | Wet Geluidhinder | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 8 | Wettelijk vereiste publicaties | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 9 | In deze titel niet benoemde beschikking | 0 | 0 | - |
Titel 3 | Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | 245.218 | 12.082 | 5% |
Hoofdstuk 1 | Horeca | 168.193 | 6.878 | 4% |
Hoofdstuk 2 | Organiseren evenementen of markten | 77.025 | 5.204 | 7% |
Hoofdstuk 3 | Openbare orde | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 4 | Seksbedrijven | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 5 | Brandbeveiligingsverordening | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 6 | Verstrekking van informatie middels aanvraagformulier taxatiegegevens | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 7 | In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 8 | Huisvestingswet | 0 | 0 | - |