Jaarstukken 2020

menu

Lokale heffingen

Inleiding

Algemeen

De lokale lasten zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente, betaald door burgers en bedrijven. Deze inkomsten worden verkregen op grond van publiekrechtelijke regels.

De lokale lasten kunnen worden onderverdeeld in heffingen waarvan de hoogte van de tarieven gekoppeld is aan de kosten, zoals de rioolheffing en de afvalstoffenheffing en heffingen waar dit niet het geval is, zoals de onroerendezaakbelastingen en toeristenbelasting.

Beleidskader

Het college heeft de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • De totale gemeentelijke lasten voor burger en bedrijfsleven worden trendmatig verhoogd en daarnaast wordt er stapsgewijs verhoogd naar het Zeeuwse gemiddelde.

  • Indien er sprake is van meer dan trendmatige verhoging van lokale lasten, dan dient deze vergezeld te gaan van een heldere, acceptabele en verdedigbare verantwoording.

Overzicht belastingen en heffingen

Tarieven 2020

Het beleidsuitgangspunt bij alle heffingen is de jaarlijkse verhoging met de inflatiecorrectie en een stapsgewijze verhoging naar het Zeeuwse gemiddelde (op basis van 2010).

Voor 2020 betekent dit dat alle heffingen trendmatig zijn verhoogd (2,75%). Alleen bij de rioolheffing (1,0% extra verhoging), de OZB (aangepast aan de nieuwe WOZ waarden en 2,5% extra verhoging) en de reiningsheffingen (1,9% extra verhoging) worden de tarieven anders berekend. In onderstaand overzicht zijn niet meegenomen de marktgelden en de scheepvaartrechten.

Overzicht belastingen en heffingen

(bedragen × 1.000)

Begroting 2020

Begroting 2020 na wijziging

Realisatie 2020

Verschil 2020 (+ voordeel,
- nadeel)

Lokale lasten

OZB

-11.101

-11.364

-11.567

203

Rioolheffingen

-5.144

-5.284

-5.353

69

Reinigingsheffingen

-6.651

-6.651

-6.649

-2

Hondenbelasting

-231

-231

-225

-5

Overige heffingen

Precariobelasting

-1.191

-1.309

-1.271

-38

Naheffing parkeerbelasting

-567

-247

-249

2

Forensenbelasting

-108

-168

-166

-2

Reclamebelasting

-162

-162

-142

-20

Toeristenbelasting

-750

-300

-860

560

Totaal lokale heffing

-25.904

-25.716

-26.482

766

Algemeen

In het resultaat per heffing zijn de verminderingen reeds verwerkt en indien van toepassing.

Reinigingsheffingen

De reinigingsheffingen bestaan uit de afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht.

De afvalstoffenheffing levert in 2020 23.000 meer op dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door meer mutatiebijhouding (nieuwbouw/splitsing) en minder leegstand.

Over de oude jaren wordt nog een tekort van 6.400 gemeld.

Het reinigingsrecht laat een tekort zien van 21.000. Dit heeft te maken met gewijzigd beleid. De rolcontainers voor bedrijven in het buitengebied zijn vanaf 2021 afgeschaft. Een deel van deze bedrijven die gebruik maakten van deze dienst zijn daar in 2020 al mee gestopt.

Over de oude jaren wordt nog een overschot van 1.300 gemeld.

Rioolheffingen

De rioolheffingen bestaan uit eigendom en gebruiksheffingen voor zowel woningen als niet-woningen.

De rioolheffing 2020 heeft een overschot ten opzichte van de raming van 57.000. In de berekening van de tarieven is onvoldoende rekening gehouden met de mutatiebijhouding (nieuwbouw/splitsing) en de leegstand te hoog is ingeschat.

Daarnaast laat de Rioolheffing voorgaande jaren nog een positief resultaat van 11.500 zien.

Onroerende-zaakbelastingen

De opbrengst van de OZB 2020 is 192.000 hoger dan geraamd. De te lage inschatting van de WOZ waarden van de nieuwbouw/verbouw is de oorzaak van dit overschot.

Daarnaast laat de OZB voorgaande jaren nog een positief resultaat van 9.300 zien.

Toeristenbelasting

De methodiek van de toeristenbelasting is dat er gedurende het seizoen een voorlopige aanslag wordt opgelegd die ± 80% van het werkelijke aanslagbedrag betreft. Definitieve aanslag wordt eind maart van het daarop volgende jaar opgelegd. Door de COVID-19 pandemie is er in 2020 geen voorlopige aanslag opgelegd maar de definitieve aanslag 2020 wordt eind maart 2021 conform de planning opgelegd. Daarnaast is de raming van de toeristenbelasting teruggebracht van 750.000 naar 300.000.

In de huidige cijfers is een inschatting gemaakt van de definitieve aanslag grotendeels op basis van reeds ingediende aangiften. Het resultaat over 2020 inclusief de nog op te leggen definitieve aanslag wordt ingeschat op ± 500.000. Dat betekent dat de gewijzigde raming ruimschoots wordt gerealiseerd.

De toeristenbelasting 2019 is 125.000 hoger dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door de toename van het aantal overnachtingen als gevolg van een goed seizoen.

Over de oude jaren wordt nog een overschot gemeld van 4.700.

Parkeerbelasting

De opbrengst van de naheffingen parkeerbelastingen 2020 laat een gering overschot zien van 5.000.

Over de oude jaren wordt nog een voordeel van 22.700 gemeld.

Precariobelasting

De opbrengst van de precariobelasting 2020 levert een voordeel op 15.000.

De aanslag voor de terrassen 2020 moet nog worden opgelegd maar is wel meegenomen in het resultaat.

Over de oude jaren wordt een overschot gemeld van 6.500.

Reclamebelasting

De opbrengst van de reclamebelasting levert een nadeel op van 20.000 ten opzichte van de raming.

Dit is conform de trend van de laatste jaren. Het aantal belastbare reclame uitingen neemt af.

Over de oude jaren wordt een gering overschot gemeld van 300.

Lokale lastendruk

In onderstaande tabel wordt een overzicht getoond van de lokale lastendruk van een meerpersoonshuishouden in de Zeeuwse gemeenten.

Gemeenten

OZB

AFV

RIO

TOTAAL

Veere

279

241

176

696

Goes

265

269

202

736

Middelburg

323

244

172

739

Noord Beveland

251

297

201

749

Terneuzen

269

319

171

759

Borsele

229

275

265

769

Sluis

267

271

268

806

Kapelle

217

357

190

764

Reimerswaal

247

262

316

825

Tholen

292

329

217

838

Hulst

239

310

314

863

Vlissingen

259

307

305

871

Schouwen/Duiveland

353

310

248

911

Het bedrag van de onroerende-zaakbelasting is gebaseerd op de door de Waarderingskamer aangegeven gemiddelde WOZ waarde van een woning per gemeente

Middelburg neemt de 3e plaats in als het gaat om de laagste gemeentelijke lasten voor een meerpersoonshuishouden in 2020.

Kengetallen

Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %: Belastingcapaciteit (E/F) x 100%

Rekening 2019

Begroting 2020

Rekening 2020

A. OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

238

236

236

B. Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

196

201

201

C. Afvalstoffenheffing voor een gezin

284

297

297

D. Eventuele heffingskorting voor een gezin

0

E. Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D)

718

734

734

F. Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in het voorafgaande begrotingsjaar

726

726

776

belastingcapaciteit

99%

101%

95%

In bovenstaand overzicht worden de kengetallen van de woonlasten van een gezin getoond. De woonlasten van 2020 zijn hoger t.o.v. 2019 omdat de rioolheffingen en de afvalstoffenheffing gestegen zijn. De onroerendezaakbelasting is daarentegen gedaald.

De benutte betalingscapaciteit is gedaald van 99% naar 95% omdat de woonlasten landelijk meer zijn gestegen.

Kwijtscheldingsbeleid

Gemeenten kunnen met inachtneming van de Invorderingswet 1990 kwijtschelding verlenen voor gemeentelijke heffingen, waarbij zij zelf kunnen beslissen voor welke heffingen kwijtschelding mogelijk is.

Kwijtschelding wordt de volgende heffingen verleend:

Bedragen x 1.000

Begroting 2020

Begroting inclusief wijzigingen

verleend 2020

verleend oude jaren

Verschil

Afvalstoffenheffing

399

379

379

17

-17

Rioolheffingen uitsluitend voor gebruikersheffing

77

77

78

4

-5

TOTAAL

476

456

457

21

-22

Aanvullend zijn de volgende voorwaarden vastgesteld:

  • Alle natuurlijke personen komen in aanmerking voor kwijtschelding

  • Kleine ondernemers komen in aanmerking voor hun privé belastingen

  • de normbedragen voor kwijtschelding worden gesteld op 100%

Sabewa Zeeland voert voor ons de toetsing van kwijtscheldingverzoeken uit. Sinds 2010 wordt deelgenomen aan de automatische beoordeling van een deel van de kwijtscheldingsaanvragen. Dit gebeurt bij de Stichting Inlichtingenbureau, opgericht door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Kwijtscheldingen 2020

Sabewa Zeeland heeft de verzoeken om kwijtschelding tijdig afgehandeld. Over 2020 zijn nog een beperkt aantal beroepschriften in behandeling.

Geautomatiseerde kwijtscheldingen

In 2020 is voor de afvalstoffenheffing in 861 gevallen geautomatiseerde kwijtschelding verleend.

Voor de rioolheffing ligt dit aantal op 860.

Handmatig beoordeelde verzoeken om kwijtschelding

Daarnaast zijn door Sabewa Zeeland handmatig de kwijtscheldingsverzoeken beoordeeld die niet in aanmerking kwamen voor de geautomatiseerde afhandeling omdat er extra informatie moest worden verzameld.

Voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing waren dit 726 verzoeken.

Over de oude jaren betrof dit een aantal van 108 verzoeken.

Kostenonderbouwing tarieven

Vanaf de begroting 2017 moet in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Bij de hierna opgesomde heffingen is hiervan sprake. Bij deze heffingen is het toegestaan om maximaal 100% van de kosten te dekken. Dit is in de gemeente Middelburg uitgangspunt. In de onderstaande gegevens worden de totale gerealiseerde kosten en baten in 2020 met elkaar vergeleken en wordt het kostendekkingspercentage genoemd. Alle onderstaande heffingen voldoen aan het criterium, maximaal 100% dekking.

Reinigingsrechten

Omschrijving

Begroting 2020

Werkelijk 2020

Kosten taakveld 7.3 Afval

5.355.643

5.471.302

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

272.451

258.172

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

399.173

396.584

Opbrengsten Taakveld 7.3 afval

-506.113

-635.153

Ontrekking voorziening afvalstoffenheffing Taakveld 7.3 afval

-333.643

-361.829

Netto kosten taakveld

5.187.511

5.129.076

Toe te rekenen kosten:

Overhead

446.360

510.727

BTW

874.841

889.708

Totale kosten

6.508.712

6.529.512

Opbrengsten heffingen

6.512.307

6.529.027

Kostendekkendheid

100%

100%

Marktgelden

Omschrijving

Begroting 2020

Werkelijk 2020

Kosten taakveld

58.121

61.680

Opbrengsten Taakveld

0

Netto kosten taakveld

58.121

61.680

Toe te rekenen kosten:

Overhead

11.949

11.953

Totale kosten

70.070

73.633

Opbrengsten heffingen

68.594

54.203

Kostendekkendheid

98%

74%

Rioolheffing

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Begroting 2020

Werkelijk 2020

Kosten taakveld 7.1 Riool

3.783.466

4.080.747

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

288.798

273.663

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

76.840

82.357

Opbrengsten Taakveld 7.1 Riool

-30.590

-65.837

Netto kosten taakveld

4.118.513

4.370.930

Toe te rekenen kosten:

Overhead

288.678

279.940

BTW

737.190

702.741

Totale kosten

5.144.381

5.353.611

Opbrengsten heffingen

5.144.362

5.353.126

Kostendekkendheid

100%

100%

Begrafenisrechten

Omschrijving

Begroting 2020

Werkelijk 2020

Kosten taakveld 7.5 begraven en crematioria

583.909

631.808

Opbrengsten Taakveld

0

0

Netto kosten taakveld

583.909

631.808

Toe te rekenen kosten:

Overhead

128.606

151.154

Totale kosten

712.514

782.962

Opbrengsten heffingen

668.726

739.483

Kostendekkendheid

94%

94%

Scheepvaartrechten

Omschrijving

Begroting 2020

Werkelijk 2020

Kosten taakveld 2.04.0 Econ havens en waterwegen

135.007

109.491

Opbrengsten Taakveld

0

Netto kosten taakveld

135.007

109.491

Toe te rekenen kosten:

Overhead

1.057

772

Totale kosten

136.064

110.263

Opbrengsten heffingen

92.196

51.142

Kostendekkendheid

68%

46%

Leges Titel I, II en III

Omdat de leges over tal van producten wordt geheven is in onderstaande tabel de kostendekking per hoofdstuk in de legesverordening aangegeven. Tevens is het kostendekkingspercentage per titel weergegeven en vervolgens per hoofdstuk.

Per hoofdstuk wordt duidelijk dat bij een aantal producten de baten beduidend hoger zijn dan de kosten. Door kruissubsidiering toe te passen op de verschillende hoofdstukken per titel is er sprake van volledige kostendekking bij Titel 2. Voor Titel 1 geldt een kostendekking van 74%. Voor Titel 3 geldt een kostendekking van 5%.

Hoofdstuk

Totale kosten

Opbrengsten

Percentage

Totaal

1.984.977

1.895.607

95%

Titel I

Algemene Diensteverlening

854.396

632.890

74%

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

92.932

45.890

49%

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

164.163

140.108

85%

Naturalisaties (extra ingevoegd onderdeel)

87.259

74.223

85%

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

207.783

202.350

97%

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

17.207

10.206

59%

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

0

0

-

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

0

0

-

Hoofdstuk 7

Overige publiekszaken

53.428

23.813

45%

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

8.013

0

0%

Hoofdstuk 9

Archief standskantoor

0

0

-

Hoofdstuk 10

Huisvestingswet (is verplaatst naar titel 3)

18.838

694

4%

Hoofdstuk 11

Leegstandswet

Hoofdstuk 12

Gemeentegarantie

0

0

-

Hoofdstuk 13

Retributies

9.356

1.914

20%

Hoofdstuk 14

Winkeltijdenwet

9.419

347

4%

Hoofdstuk 15

Kansspelen

1.761

4.271

243%

Hoofdstuk 16

Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren - AVOI

136.780

123.868

91%

Hoofdstuk 17

Verkeer en Vervoer

19.200

4.167

22%

Hoofdstuk 18

Diversen

28.257

1.041

4%

Titel 2

Dienstverlening inzake omgevingsvergunning

885.363

1.250.635

141%

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

0

0

-

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

885.363

1.250.635

141%

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Gedeeltelijke legesbetaling en teruggaaf

Hoofdstuk 6

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

0

0

-

Hoofdstuk 7

Wet Geluidhinder

0

0

-

Hoofdstuk 8

Wettelijk vereiste publicaties

0

0

-

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde beschikking

0

0

-

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

245.218

12.082

5%

Hoofdstuk 1

Horeca

168.193

6.878

4%

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

77.025

5.204

7%

Hoofdstuk 3

Openbare orde

0

0

-

Hoofdstuk 4

Seksbedrijven

0

0

-

Hoofdstuk 5

Brandbeveiligingsverordening

0

0

-

Hoofdstuk 6

Verstrekking van informatie middels aanvraagformulier taxatiegegevens

0

0

-

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

0

0

-

Hoofdstuk 8

Huisvestingswet

0

0

-

Download pdf