Economie
Inleiding
Het programma economie heeft als doel de economische groei te stimuleren. De gemeente heeft hierop vooral invloed door het scheppen van een goed vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen en door het bieden van locaties waar bedrijven zich kunnen vestigen en ontwikkelen. Daarnaast kan de gemeente bijdragen aan de versterking van de economie door het aantrekken van toeristen.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Masterplan Mortiere 1998
Masterplan Stationsgebied 1998
Wat wilden we bereiken?
Maatschappelijk effect
Het behouden en waar mogelijk versterken van de economische positie van Middelburg en het behouden van de werkgelegenheid in overeenstemming met de aanwas van de beroepsbevolking en het bewerkstelligen van voldoende differentiatie in de werkgelegenheid.
Doelstellingen
Voldoende ruimte voor bedrijvigheid
De binnenstad handhaaft zich als regionaal en toeristisch koopcentrum
Vergroten van het recreatief bezoek aan Middelburg
Wat hebben we bereikt?
Prestatie | Status |
---|---|
Ruimte scheppen voor bedrijvigheid | niet volgens plan |
herstructurering Arnestein | gedeeltelijk volgens plan |
Winkelcentrum Dauwendaele | gedeeltelijk volgens plan |
Volgens plan |
Doelstelling 1: Voldoende ruimte voor bedrijvigheid
Er is een nieuw Bedrijventerreinenprogramma Walcheren 2022-2026 vastgesteld waarin ruimte is voor 5 + 5 ha. bedrijventerrein. Dit programma is in januari 2023 door Gedeputeerde Staten vastgesteld.
De gemeenteraad heeft in november 2021 het bestemmingsplan voor bedrijventerrein Trekdijk vastgesteld. De Raad van State heeft het besluit over bestemmingsplan voor Trekdijk op 5 april 2023 vernietigd. De gemeenteraad heeft naar aanleiding van deze uitspraak besloten tot het doen van een raadsonderzoek. Het college komt bij het aanbieden van het ontwerp van de Omgevingsvisie Middelburg 2050 aan de gemeenteraad met een procesvoorstel over het vervolg van de besluitvorming over de locatie Trekdijk. Op Arnestein werden verschillende herstructureringsprojecten voorbereid. Het terrein aan de Silokade en het Kleverskerks Jaagpad is opgeknapt. De gemeenteraad heeft een grondexploitatie voor het Siloterrein vastgesteld met de opdracht om een deel van de loodsen in huidige toestand te verkopen aan lokale ondernemers die de loodsen zelf opknappen.
Doelstelling 2: De binnenstad handhaaft zich als regionaal en toeristisch koopcentrum
Middelburg heeft in 2022 sterk geprofiteerd van toeristische koopkrachttoevloeiing. De leegstand in de binnenstad is laag. Dit is deels te wijten aan herbestemming van winkel- en horecapanden en deels aan het feit dat meer panden in gebruik zijn genomen. Het leegstandpercentage is extreem laag: 4,4% van het winkelvloeroppervlak stond in 2023 leeg. (Bron: Locatus Online)
Jaar | Totaal winkelvloeroppervlak | M2 leegstand | % leegstand |
---|---|---|---|
2023 | 69.959 | 3.076 | 4,4 |
2022 | 75.133 | 6.528 | 8,7 |
Doelstelling 3: Vergroten van het recreatief bezoek aan Middelburg
Zowel het toeristich verblijf in Middelburg als het recreatief bezoek aan Middelburg zijn gegroeid. Het aantal toeristische overnachtingen in Zeeland groeit gestaag en bijna al die toeristen bezoeken Middelburg. Er is veel belangstelling van ondernemers om panden te verbouwen tot kamers of appartementen voor toeristische verhuur. Om dit in goede banen te leiden, heeft de gemeenteraad een registratie voor toeristische verhuur verplicht gesteld middels de huisvestingsverordening. Verder heeft adviesbureau Rigo opdracht gekregen voor een leefbaarheidsonderzoek.
Wat hebben we ervoor gedaan?
Doelstelling 1: Voldoende ruimte voor bedrijvigheid
Voor Kleverskerkseweg 53 is een plan uitgewerkt voor circulaire herstructurering. Om zoveel mogelijk van de bestaande gebouwen en materialen te kunnen hergebruiken, is een aangepast plan gemaakt waarbij alle nieuwe loodsen goed bereikbaar worden en waarbij zo min mogelijk wordt gesloopt. De gemeente biedt lokale ondernemers de kans om loodsen te kopen en deze zelf op te knappen volgens de principes van circulair bouwen.
In Middelburg is sinds eind 2019 geen traditioneel bedrijventerrein meer beschikbaar. Daarvoor wordt verwezen naar Vlissingen. Op bedrijventerrein Mortiere zijn in 2022 nog 2 kavels verkocht en is door de gemeente een reservering ingetrokken om de laatse percelen te reserveren voor bedrijven met een acuut ruimteprobleem. Daarmee probeert het college te voorkomen dat er in Middelburg geen enkel bedrijfskavel meer is.
Tussendoelen voor het behalen van de prestaties |
Meetpunt | 2020 werkelijk | 2021 streefwaarde | 2022 streefwaarde |
Participatie Trekdijk | opstellen bestemmingsplan | vaststellen bestemmingsplan | vasttellen bestemmingsplan |
Herstructurering Arnestein Kleverskerkseweg | subsidie toegekend | sloop en verbouwing in uitvoering | Sloop en verbouwing loodsen in uitvoering |
Doelstelling 2: De binnenstad handhaaft zich als regionaal en toeristisch koopcentrum
De leegstand van winkels in de binnenstad is verder gedaald. Zeker in vergelijking met andere Zeeuwse gemeenten (bron: Locatus) functioneert de binnenstad goed en er is weinig leegstand.
Doelstelling 3: Vergroten van het recreatief bezoek aan Middelburg
Voor de ontwikkelingen rondom recreatie en toerisme wordt verder naar het programma sport, cultuur en recreatie verwezen.
Effecten maatregelen financieel herstelplan
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren | . | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
Functiemenging (%) | Middelburg | 49,8 | 50,6 | 50,0 | 50,4 | nnb |
Nederland | 52,9 | 53,2 | 53,2 | 53,3 | nnb | |
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) | Middelburg | 143,4 | 149,9 | 153,1 | 162,1 | nnb |
Nederland | 145,3 | 151,5 | 158,14 | 165,1 | nnb |
Wat heeft het gekost?
Economie | Begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Realisatie 2022 | Verschil 2022 (+ voordeel, - nadeel) |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | 178 | 278 | 301 | -22 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 2.619 | 5.042 | 7.965 | -2.924 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | 155 | 161 | 158 | 3 |
3.04.0 Economische promotie | 748 | 793 | 762 | 31 |
Totale Lasten | 3.701 | 6.274 | 9.186 | -2.912 |
Baten | ||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | 0 | -100 | -129 | 29 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | -2.570 | -5.003 | -1.045 | -3.958 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | -71 | -71 | -64 | -7 |
3.04.0 Economische promotie | -1.566 | -1.557 | -1.753 | 196 |
Totale Baten | -4.208 | -6.731 | -2.991 | -3.740 |
Totaal Economie | -507 | -458 | 6.195 | -6.653 |
Toelichting op het financiële resultaat (+ voordeel / - nadeel)
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen van € 25.000 of hoger toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 25.000.
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Afwijking Lasten | Afwijking Baten | Structureel J/N |
---|---|---|---|
3.01.0 Economische ontwikkeling | |||
Europees project Cupido | |||
De uitgaven en inkomsten blijven binnen het projectbudget, maar wijken af van de oorspronkelijke planning. Bovendien zijn de looptijden van de projecten vanwege corona verlengd. Dit is op concernniveau budgetneutraal. | -29 | 29 | N |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastructuren | |||
Bedrijfsgronden | |||
Grondbedrijf exploitaties kennen een lange doorlooptijd. Bij de begroting wordt per afzondelijk project altijd voor het betreffende begrotingsjaar een inschatting gemaakt van de te verwachten kosten en baten voor dit specifieke begrotingsjaar. De afwijkingen worden hier dus veroorzaakt door vertraging dan wel versnelling in de fasering van de grondcomplexen. Per saldo zijn deze afwijkingen neutraal omdat deze wordt opgevangen door de mutaties van de boekwaarde van het grondbedrijf. De winstneming van de complexen wordt toegevoegd aan de reserve grondbedrijf. Enkele bedrijfskavels worden later geleverd of de koop is niet doorgegaan. De verliezen van complexen worden onttrokken uit de reserve grondbedrijf. | -2.924 | -3.958 | N |
3.04.0 Economische promotie | |||
Toerisme | |||
Er zijn weinig activiteiten op toeristisch gebied geweest in 2022, doordat de medewerker zich ingezet heeft voor de opvang van Oekraïners. | 37 | N | |
Woonforensenbelasting | |||
Deze belasting wordt opgelegd aan de forens die minstens 90 dagen in de woning verblijft. Als daarnaast de woning wordt verhuurd, dan wordt hiervoor ook forensenbelasting opgelegd. De voordelige afwijking wordt veroorzaakt door het aantal woningen dat wordt verhuurd is gestegen in 2022. Dit is vooraf moeilijk in te schatten | 90 | N | |
Toeristenbelasting | |||
Na een aantal coronajaren is het lastig om in te schatten wat het aantal overnachtingen zouden zijn. In 2022 is er een voordelig afwijking omdat er meer overnachtingen zijn geweest dan begroot. | 92 | N | |
Overige | 4 | 36 | |
Totaal | -2.912 | -3.740 |