Toelichting op lasten en baten
Toelichting afwijkingen lasten en baten
Tussentijds is de raad geïnformeerd via de bestuurlijke rapportage en de najaarsbrief. Voor het hele jaar 2022 is er sprake van een totaal voordelig saldo van € 12.589.003 voor resultaatbestemming, zie onderstaand:
Voorlopig resultaat jaarrekening 2022 | |||
Bestuursrapportage 2022 | 7.778 | voordeel | |
Najaarsbrief 2022 | 3.966 | voordeel | |
Totaal voordeel verwerkt in begroting 2022 | 11.744 | voordeel | |
Afwijking bij jaarstukken 2022 t.o.v. najaarsbrief | 845 | voordeel | |
Totaal saldo 2022 voor resultaatbestemming | 12.589 | voordeel |
Analyse resultaat op hoofdlijnen
Hieronder is het resultaat over 2022 weergegeven waarbij de belangrijkste afwijkingen t.o.v. de najaarsbrief zijn opgenomen in deze jaarrekening.
Voordelen
Programma /Taakveld | Omschrijving | Bedrag * € 1.000 | |
---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | |||
0.01.0 Bestuur | Voorziening wethouderspensioenen | 785 | |
Uitkomst van actuariële berekeningen in december van de benodigde voorziening wethouderspensioenen is, dat als gevolg van gewijzigde rekenrente, er een te hoog bedrag in de voorziening zit. In de begroting is rekening gehouden met een toevoeging aan de voorziening € 265.000 welke niet noodzakelijk is gebleken. Er is daarnaast € 520.000 uit de voorziening vrijgevallen. De voorziening is op gewenst volume. | |||
0.04.0 Overhead | Automatisering en netwerkkosten | 142 | |
Er is een voordelige afwijking ten opzichte van de begroting van € 142.000 omdat de afrekening van I&A Samenwerking lager is dan begroot omdat er nog onvervulde vacatures zijn en er tijdelijk inhuur verminderd beschikbaar was. | |||
0.07.0 Algemene uitkering | Baten algemene uitkering | 2.398 | |
De mutaties uit de Decembercirculaire gemeentefonds leiden voor Middelburg tot een verhoging van de algemene uitkering van bijna € 2,3 mln. Door het tijdstip van verschijnen van de circulaire was het niet meer mogelijk dit in een begrotingswijziging 2022 te verwerken. Diverse mutaties leiden tot een positief budgettair effect van ca. € 500.000. Het grootste deel van het bedrag van € 2,3 mln. betreft echter compensatie voor taakmutaties, waartegenover corresponderende uitgaven staan. Ruim € 1,7 mln. betreft een als voorschot ontvangen bedrag voor de uitkering van de energietoeslag 2023. Ongeveer € 56.000 is bestemd als compensatie meerkosten Corona WMO en Jeugdzorg. De afwikkeling van zowel de energietoeslag als de meerkosten zorg vindt plaats in 2023. Genoemde bedragen worden dan ook via de resultaatbestemming gereserveerd voor besteding in dat jaar. Naast de gevolgen van de decembercirculaire hebben er voor de jaren 2020 en 2021 nog enkele verrekeningen plaatsgevonden. Deze leiden per saldo tot een positief resultaat van € 126.000 | |||
0.08.0 Overige baten en lasten | Boekwinst verkoop gronden | 1.614 | |
De in erfpacht uitgegeven gronden van de voormalige gemeente Arnemuiden aan de Muidenweg zijn in 2022 afgelopen. Er is gekozen om de gronden te verkopen. Gezien het tijdstip van de mutatie was het niet meer mogelijk om de begroting 2022 bij te stellen. | |||
Stelpost rapportages | 368 | ||
Bij de bestuursrapportage 2022 is een salarisanalyse gemaakt. Het voordelig saldo van deze analyse is gestald op deze stelpost rapportages. In 2022 is deze stelpost niet meer als dekking aangewezen. Daarom kan dit bedrag vrijvallen bij de jaarrekening 2022. | |||
Stelpost versterking dienstverlening POK | 193 | ||
De, via de algemene uitkering 2022, ontvangen extra gelden voor versterken van de dienstverlening en het extra ondersteunen van mensen in kwetsbare positie als uitvloeisel van de affaire Kinderopvangtoeslag zijn niet aangewend in 2022.Op dit moment (feb 2023) worden voorstellen gemaakt voor de uitvoering. Hiervoor zal het budget voor 2023 worden aangewend. | |||
Stelpost personeel | |||
De positieve afwijkingen op de verzamelposten personeel worden voornamelijk veroorzaakt door het feit dat het niet gelukt is om diverse vacatures in te vullen. | 209 | ||
Voorziening wachtgeld | |||
Bij de bestuursrapportage is de wachtgeldvoorziening voor wethouders bepaald. Bij de jaarrekening is dit geactualiseerd. Gebleken is namelijk dat bij de bestuursrapportage een te voorzichtige inschatting is gemaakt voor voormalig wethouders die mogelijk hierop een beroep doen. | 382 | ||
Verkeer en Vervoer | |||
2.01.0 Verkeer en Vervoer | Verkeer en Vervoer | 136 | |
Voor dat het onkruid bestreden wordt dient het straatvuil geveegd te worden. Er was te weinig capaciteit om deze veegronde uit te voeren. Omdat de onkruidbestrijding dan geen effect heeft, is besloten om een ronde te schrappen. Daardoor is het budget niet volledig besteed. | |||
Sociaal Domein | |||
6.01.00 Samenkracht en burgerparticipatie | Vluchtelingenopvang Oekraïners | 868 | |
Vooraf was het niet mogelijk om een inschatting te maken van de lasten. Daarnaast was lange tijd onduidelijkheid over de hoogte van de vergoeding vanuit het Rijk. Dit is pas in oktober definitief bekend gemaakt. | |||
6.03.00 Inkomensregelingen | Minimabeleid | 357 | |
De realisatie van de lasten van minimabeleid is lager dan op grond van de 3e en 4e begrotingswijziging van Orionis verwacht mocht worden. | |||
6.04.0 Begeleide participatie | Wet sociale werkvoorziening (Orionis) | ||
Het resultaat van het werkleerbedrijf is minder negatief dan ingeschat bij de 4e begrotingswijziging van Orionis. | 316 | ||
6.05.0 Arbeidsparticipatie | Re-integratie en participatievoorziening | ||
De inspecteur artikel 12 van de Gemeente Vlissingen heeft de 3e en 4e begrotingswijziging van Orionis op onderdelen afgekeurd. Dit leidt op dit onderdeel tot een voordeel. | 197 | ||
6.06.0 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | Woningaanpassingen mvz imm wmo | ||
De lasten van deze post zijn afhankelijk van de aanvragen en kunnen per jaar afwijken. | 261 | ||
6.07.1 Maatwerkdienstverlening 18+ | PGB | 171 | |
In de afgelopen jaren is een afname te zien in het aantal aanvragen PGB, bij de bestuursrapportage zijn de lasten naar beneden bijgesteld. In het jaar 2022 zien we dat de dalende trend zich voortzet en dit leidt tot lager uitgaven. | |||
6.07.2 Maatwerkdienstverlening 18- | PGB | 116 | |
In de afgelopen jaren is een afname te zien in het aantal aanvragen PGB, bij de bestuursrapportage zijn de lasten naar beneden bijgesteld. In het jaar 2022 zien we dat de dalende trend zich voortzet en dit leidt tot lager uitgaven. | |||
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwingen | |||
8.03.0 Wonen en bouwen | Leges bouwvergunningen | 300 | |
De doorlooptijd van een aantal grote bouwprojecten (waaronder de Ravensteijnweg en het Zwin) was korter, waardoor de leges in dit jaar vallen. | |||
Totaal voordelen | 8.813 |
Nadelen
Nadelen (afwijkingen > € 100.000) t.o.v. najaarsbrief | |||
Programma /Taakveld | Omschrijving | Bedrag * € 1.000 | |
---|---|---|---|
Sociaal Domein | |||
6.03.00 Inkomensregelingen | GR Orionis Bedrijfsvoering | -193 | |
De werkelijke lasten zijn op basis van de concept jaarrekening van Orionis hoger dan ingeschat bij de 3e en 4e begrotingswijziging. | |||
GR Orionis Buig | -383 | ||
Na de 3e en 4e begrotingswijziging 2022 is het definitieve buigbudget vastgesteld door het Rijk. Op Walchers niveau heeft dit geleid tot een nadeel van circa 650.000. Het aandeel van Middelburg is circa 40%. Daarnaast wijkt de definitieve afrekening van de bijstandslasten af van de laatste begrotingswijziging. | |||
Sport, cultuur en recreatie | -8.294 | ||
5.05.0 Cultureel erfgoed | Voorziening restauratie stadhuis | ||
In de managementletter van de accountant is aangegeven dat een voorziening dient te worden gevormd voor de noodzakelijke kosten om het stadhuis terug te brengen in de oorspronkelijke staat. Tijdens het opstellen van de jaarrekening is een raming gemaakt van deze kosten. Gebaseerd hierop is een voorziening gevormd voor de restauratie van het stadhuis. | |||
Totaal nadelen | -8.870 | ||
Overige posten | 902 | ||
Saldo jaarrekening 2022 (voordeel) t.o.v. najaarsbrief | 845 |
Algemene dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Realisatie 2022 | Verschil 2022 (+ voordeel, - nadeel) |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
0.05.0 Treasury | -393 | 7 | 9 | -3 |
0.06.1 OZB woningen | 1.483 | 1.681 | 1.690 | -9 |
0.06.2 OZB niet woningen | 1.426 | 1.405 | 1.540 | -135 |
0.06.4 Belastingen overig | 1.044 | 1.044 | 1.160 | -116 |
0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds | 6 | 6 | 7 | -0 |
Totale Lasten | 3.566 | 4.143 | 4.406 | -264 |
Baten | ||||
0.05.0 Treasury | -383 | -5.740 | -5.760 | 20 |
0.06.1 OZB woningen | -8.511 | -8.511 | -8.594 | 83 |
0.06.2 OZB niet woningen | -8.083 | -8.083 | -8.290 | 207 |
0.06.4 Belastingen overig | -1.615 | -1.860 | -1.715 | -144 |
0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds | -97.627 | -112.852 | -115.250 | 2.398 |
Totale Baten | -116.219 | -137.046 | -139.609 | 2.562 |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | -112.654 | -132.903 | -135.202 | 2.299 |
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Afwijking Lasten | Afwijking Baten | Structureel J/N |
---|---|---|---|
Onroerende zaakbelasting | |||
OZB woningen/niet-woningen | |||
Heffingen | 95 | N | |
De baten van de op te leggen heffingen heeft met de waarde van het object te maken. De meeropbrengsten van de woningen (€ 26.000) zijn het gevolg van nieuwbouw en hertaxaties (bij verbouwing). Ook zijn € 69.000 meer aan baten ontvangen dan begroot voor de niet-woningen, omdat de op te leggen heffing met de waarde van het object te maken heeft. Objecten zijn couranter geworden (door o.a. krapte op de bedrijfspandenmarkt) en daarom zijn de waarden van bepaald aantal bedrijfspanden naar boven bijgesteld. | |||
Samenwerking belastingen | -144 | 182 | N |
De baten en lasten van de samenwerking belastingen zijn nagenoeg in lijn met de aangepaste begroting 2022. De begrotingswijziging is echter niet herverdeeld naar de verschillende taakvelden. Per saldo is er een klein voordeel voor het aandeel van de Gemeente Middelburg. | |||
Overige belastingen | |||
Samenwerking belastingen | -99 | -145 | N |
De baten en lasten van de samenwerking belastingen zijn nagenoeg in lijn met de aangepaste begroting 2022. De begrotingswijziging is echter niet herverdeeld naar de verschillende taakvelden. Per saldo is er een klein voordeel voor het aandeel van de Gemeente Middelburg. | |||
Algemene uitkering gemeentefonds | |||
Baten algemene uitkering | 2398 | N | |
De mutaties uit de Decembercirculaire gemeentefonds leiden voor Middelburg tot een verhoging van de algemene uitkering van bijna € 2,3 mln. Door het tijdstip van verschijnen van de circulaire was het niet meer mogelijk dit in een begrotingswijziging 2022 te verwerken. Diverse mutaties leiden tot een positief budgettair effect van ca. € 500.000. Het grootste deel van het bedrag van € 2,3 mln. betreft echter compensatie voor taakmutaties, waartegenover corresponderende uitgaven staan. Ruim € 1,7 mln. betreft een als voorschot ontvangen bedrag voor de uitkering van de energietoeslag 2023. Ongeveer € 50.000 is bestemd als compensatie meerkosten Corona WMO en Jeugdzorg. De afwikkeling van zowel de energietoeslag als de meerkosten zorg vindt plaats in 2023. Genoemde bedragen worden dan ook via de resultaatbestemming gereserveerd voor besteding in dat jaar. Naast de gevolgen van de decembercirculaire hebben er voor de jaren 2020 en 2021 nog enkele verrekeningen plaatsgevonden. Deze leiden per saldo tot een positief resultaat van € 126.000 | |||
Overige | -21 | 32 | |
-264 | 2562 |
Overzicht onvoorziene uitgaven
De post onvoorzien ramen we in totaal en niet per programma. In de begroting 2022 namen we hiervoor een bedrag van € 202.000 op. Hoe we dit geld gebruikten leest u hieronder.
Datum raadsvergadering | Onderwerp | bedrag | |
---|---|---|---|
Primaire Begroting 2022 | 202.216 | ||
24-02-2022 | Opstellen woonzorgvisie | -37.500,00 | |
10-11-2022 | Voortgang poppodium de Spot | -107.168,00 | |
-144.668 | |||
Restant | 57.548 |
Overzicht incidentele baten en lasten
Incidentele lasten per programma (bedragen x € 1.000) | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Reserve |
---|---|---|---|
Programma Bestuur en Ondersteuning | |||
Opkomst bevorderende maatregelen gemeenteraadsverkiezingen | 20 | 1 | nee |
Digitaliseringstraject documentair informatiesysteem | 40 | 11 | nee |
Aanvullende eisen informatieveiligheid | 50 | 30 | nee |
Programma digitalisering | 0 | 27 | nee |
Lasten voormalige medewerker VZG1 | 70 | 69 | nee |
Overgang naar office 365 | 60 | 60 | nee |
Verlies verkoop Ravensteijnweg 1 | 0 | 280 | nee |
Programma Veiligheid | |||
Uitvoeringsbudget terugdringen steekwapenbezit en –incidenten onder jongeren | 15 | 15 | nee |
Coronatoegangsbewijzen | 0 | 162 | nee |
Programma Verkeer en Vervoer | |||
Europees project Move | 0 | 40 | nee |
Europees project Smart Space | 0 | 46 | nee |
Programma Economie | |||
Europees project Cupido | 0 | 274 | nee |
Europees project Cherish | 16 | 46 | nee |
Dotatie voorziening Trekdijk | 0 | 7.786 | ja |
Programma Onderwijs | |||
Tijdelijke huisvesting Nehalennia | 128 | 8 | nee |
Specifieke uitkering NPO vertragingen covid | 0 | 72 | nee |
Specifieke uitkering onderwijshuisvesting ontheemden | 0 | 82 | nee |
Specifieke uitkering ventilatie scholen | 0 | 50 | nee |
Programma Sport, Cultuur en Recreatie | |||
Europees project Violet | 0 | 33 | nee |
Subsidie huurlasten biljartvereniging Middelburg | 20 | 11 | nee |
Financiering uitbreiding kleed- en doucheruimtes korfbalvereniging ONDO | 170 | 170 | nee |
Buurttuinkamers | 0 | 136 | nee |
Corona cultuurmiddelen | 0 | 196 | ja |
Sportakkoord | 0 | 56 | nee |
Dotatie voorziening Stadhuis | 0 | 8.296 | nee |
Programma Sociaal Domein | |||
Actieplan uitvoeringsbudg soc domein | 280 | 457 | ja |
Actualisatie wijkaanpak | 25 | 0 | nee |
Versterking formatie Toegang in Middelburg | 143 | 143 | nee |
Integratie nieuwkomers | 50 | 0 | nee |
Lokale preventieakkoorden | 0 | 30 | nee |
Project vroegsignalering schulden | 0 | 20 | nee |
Onafhankelijke clientondersteuning | 0 | 102 | ja |
Coronasteun Welzijn | 0 | 172 | ja |
Begeleiding corona steunmaatregelen | 0 | 56 | ja |
Corona inhaalzorg jeugd | 0 | 76 | ja |
Vluchtelingenopvang Oekraïne | 0 | 1.613 | nee |
Specifieke uitkeringen toeslagenproblematiek | 0 | 50 | nee |
TOZO | 0 | -73 | nee |
Energietoeslag minima | 0 | 4.333 | nee |
Programma Volksgezondheid en Milieu | |||
Europees project Cooltowns | 76 | 214 | nee |
Europees project Shifft | 183 | 616 | nee |
Externe kosten diftar | 18 | 17 | nee |
Beleidsstrategie Circulaire Economie | 50 | 0 | nee |
Europees project Terts | 0 | 53 | nee |
Programma Volkshuisvesting RO en sted vern | |||
Europees project Solarise | 0 | 173 | nee |
Invoeringskosten omgevingswet | 300 | 190 | ja |
Totaal | 1.714 | 26.199 | |
Baten per programma | |||
Incidentele baten per programma (bedragen x € 1.000) | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Reserve |
Programma Bestuur en Ondersteuning | |||
Opgenomen levensloopverlof voormalige medewerker VZG | 70 | 19 | nee |
Verkoop stukjes openbaar groen (snippergroen) aan inwoners | 0 | 221 | nee |
Afkoop erfpacht Muidenweg 1 | 0 | 1.696 | nee |
Verkopen overige panden | 0 | 680 | nee |
Dividend deelneming PZEM | 0 | 5.316 | nee |
Bijdrage algemene uitkering energietoeslag minima | 0 | 4.564 | nee |
Programma Veiligheid | |||
Coronatoegangsbewijzen | 0 | 162 | nee |
Programma Verkeer en Vervoer | |||
Europees project Move | 0 | 42 | nee |
Europees project Smart Space | 0 | 27 | nee |
Programma Economie | |||
Europees project Cupido | 0 | 129 | nee |
Europees project Cherish | 29 | 42 | nee |
Programma Onderwijs | |||
Specifieke uitkering NPO vertragingen covid | 0 | 72 | nee |
Specifieke uitkering ventilatie scholen | 0 | 50 | nee |
Specifieke uitkering onderwijshuisvesting ontheemden | 0 | 82 | nee |
Programma Sport, Cultuur en Recreatie | |||
Europees project Violet | 0 | 17 | nee |
Subsidie project Buurttuinkamers | 35 | 93 | nee |
Sportakkoord | 0 | 56 | nee |
Programma Sociaal Domein | |||
Vluchtelingenopvang Oekraïne | 0 | 2.482 | nee |
Specifieke uitkeringen toeslagenproblematiek | 0 | 127 | nee |
TOZO | 0 | -74 | nee |
Lokale preventieakkoorden | 0 | 30 | nee |
Programma Volksgezondheid en Milieu | |||
Europees project Cooltowns | 135 | 181 | nee |
Europees project Shifft | 25 | 404 | nee |
Europees project Terts | 0 | 25 | nee |
Winstneming grondbedrijf | 0 | 1.036 | ja |
Programma Volkshuisvesting RO en sted vern | |||
Europees project Solarise | 0 | 125 | nee |
Totaal | 294 | 17.604 | |
Saldo incidentele lasten en baten | -1.420 | -8.595 | |
Taakveld 0.10 Incidentele toevoegingen aan reserves (bedragen x € 1.000) | Begroting 2022 | Rekening 2022 | |
Dividend aandelen GBE Aqua (Evides) | 109 | 613 | |
Extra rijksmiddelen 2022 temporisering taakstelling Soc.Domein | 2.113 | 2.073 | |
Afstoten vastgoed | 225 | 225 | |
Afschrijvingsreserve | 0 | 372 | |
Reserve grondbedrijf | 0 | 1.036 | |
Reserve GBE | 0 | 4.703 | |
Budgetoverhevelingen naar 2023 (via reserve transitoria) | 0 | 3.638 | |
Totaal | 2.447 | 12.660 | |
Taakveld 0.10 Incidentele onttrekkingen aan reserves (bedragen x € 1.000) | Begroting 2022 | Rekening 2022 | |
Alg. reserve voor invoeringskosten omgevingswet | 300 | 202 | |
Alg. reserve voor Cool Towns europ project | 49 | 33 | |
Alg. reserve boomverlichting Lange Delft | 0 | 35 | |
Alg. reserve overboeking naar afschrijvingsreserve (skatebaan) | 0 | 234 | |
Alg. reserve TONK middelen | 0 | 639 | |
Kaders kostenbeheersing sociaal domein | 280 | 457 | |
Reserve grondbedrijf | 0 | 8.467 | |
Reserve klimaatgelden | 0 | 201 | |
Dekking uitgaven vanuit gereserveerde middelen voorgaande jaren (via reserve transitoria) | 48 | 4.068 | |
Totaal | 677 | 14.336 | |
Saldo incidentele lasten en baten | -1.420 | -8.595 | |
Saldo incidentele mutaties reserves | -1.770 | 1.676 | |
Saldo incidentele baten en lasten inclusief mutaties reserves | -3.190 | -6.919 |
- 1 Zie incidentele baten: opgenomen levensloopverlof voormalige medewerker VZG
Overzicht toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Toevoeging aan de reserves * €1.000 | Begroting incl.wzg. | Waarvan structureel | Rekening | Waarvan structureel | Verschil begr. Incl. wyz tov rekening |
---|---|---|---|---|---|
afschrijvingsreserve | 359 | 372 | -13 | ||
reserve transitoria | 5.854 | 3.638 | 2.216 | ||
algemene reserve | 12.278 | 838 | 11.440 | ||
reserve zeeuwse bibliotheek. (Rente tbv reserve Zeeuwse Bibliotheek) | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 |
reserve decentralisaties | 2.073 | 2.073 | 0 | ||
reserve grondbedrijf | 122 | 172 | 1.155 | 119 | -1.033 |
reserve GBE Aqua bv | 5.007 | 4.703 | 304 | ||
reserve reconstructie wegen | 1.453 | 1.453 | -1.453 | ||
Totaal | 25.695 | 174 | 14.234 | 1.574 | 11.461 |
Onttrekking aan de reserves * €1.000 | Begroting incl.wzg. | Waarvan structureel | Rekening | Waarvan structureel | Verschil begr. Incl. wyz tov rekening |
---|---|---|---|---|---|
afschrijvingsreserve | 97 | 197 | 117 | 117 | 20 |
reserve transitoria | 3.761 | 4.068 | 307 | ||
algemene reserve | 916 | 1.270 | 354 | ||
reserve klimaatgelden | 201 | 201 | |||
reserve zeeuwse bibliotheek (ter dekking kapitalllasten Zeeuwse bibliotheek) | 14 | 14 | 14 | 14 | 0 |
reserve participatiefonds (ter dekking begrote uitgaven participatiefonds) | 7 | 7 | 5 | 5 | -2 |
reserve decentralisaties | 629 | 330 | -299 | ||
reserve grondbedrijf | 285 | 285 | 8.467 | 8.182 | |
Totaal | 5.709 | 503 | 14.473 | 136 | 8.764 |
Saldo | 19.986 | -329 | -239 | 1.438 | 20.225 |
Toelichting financiele afwijking op de reserves (+ = voordeel / - = nadeel)
Mutaties reserves | |||
Toelichting afwijking toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves | Afwijking Lasten | Afwijking Baten | Totaal Afwijking |
---|---|---|---|
Mutatie reserve transitoria | |||
Met de Najaarsbrief 2022 zijn diverse budgetten aangemeld (door de Raad goedgekeurd in december 2022) voor overheveling van 2022 naar 2023. Deze overhevelingen worden toegevoegd aan de reserve Transitoria. Er zijn na deze aanmeldingen toch nog uitgaven gedaan op deze budgetten. Vandaar dat er minder is toegevoegd aan de reserve Transitoria. | 2.216 | ||
In de reserve Transitoria staan diverse bedragen voor specifieke doelen gereserveerd. In 2022 is uit deze reserve € 261.000 vrijgevallen vanuit de regeling onderwijshuisvestingsbudgetten asielzoekers (OHBA-regeling). Dit omdat in 2022 de specifieke uitkering tijdelijke onderwijshuisvesting ontheemden is toegekend. Ook is er per saldo voor een bedrag van € 65.000 meer onttrokken aan de reserve transitoria ter dekking van de Europese projecten. Deze onttrekkingen waren in voorgaande jaren al begroot, maar door verlening van de Europese projecten is de onttrekking in 2022 gebeurd. De begroting 2022 was hier niet op bijgesteld | 326 | ||
Mutatie algemene reserve | |||
Het voordelig saldo van de Bestuursrapportage 2022 en de Najaarsbrief 2022 is begroot als toevoeging aan de algemene reserve. Het bedrag is echter niet daadwerkelijk toegevoegd, maar wordt meegenomen als onderdeel van het jaarresultaat 2022. | 11.744 | ||
Er was bij de ombuiging besloten om het te ontvangen dividend van GBE Aqua toe te voegen aan de algemene reserve . Er is meer dividend ontvangen dan begroot, daarom is de toevoeging aan de algemene reserve hoger. Per saldo budgetneutraal, want de toevoeging aan de reserve GBE Aqua is lager. | -304 | ||
Bij de Najaarsbrief 2022 is er een onjuiste melding gemaakt waardoor de begrotingting ten onrechte voor € 629.000 is aangepast. Tevens was er een onttrekking begroot uit de algemene reserve voor de kaders kostenbeheer Sociaal Domein, deze is te hoog opgenomen waardoor er een afwijking tov de begroting van minus € 153.000 is ontstaan. Ook voor het invoeringsbudget Omgevingsweg is er een te hoog bedrag begroot waardoor er ene afwijking tov van de begroting ontstaat van minus € 98.000. | 378 | ||
Mutatie reserve klimaatgelden | |||
Dit bedrag is onttrokken van de reserve klimaatgelden ter dekking van de kosten van het krediet Aardgasvrijewijk Dauwendaele. | 201 | ||
Mutatie reserve decentralisaties | |||
Bij de Najaarsbrief 2022 is er per abuis te veel budgetbegroot voor de onttrekking van het uitvoeringsbudget actieplan sociaal domein. Werkelijk beschikbare ruimte is in de reserve geboekt en restant onttrokken uit de algemene reserve. | -299 | ||
Mutatie reserve grondbedrijf | |||
Dit betreft de winstneming 2022 voor de grondcomplexen van bedrijven en woningen. | -1.033 | ||
Dit betreft de verliezen van het grondbedrijf over 2022 van bedrijven en woningen. | 1.409 | ||
Door de recente ontwikkeling is een voorziening voor de Trekdijk gevormd ten laste van de reserve. | 6.774 | ||
Mutatie reserve GBE Aqua | |||
Er was bij de ombuiging besloten om het te ontvangen dividend van GBE Aqua toe te voegen aan de algemene reserve . Bij de Najaarsbrief is echter de te ontvangen dividend nogmaals meegenomen bij het te begroten bedrag. Per saldo budgetneutraal want de toevoeging aan de algemene reserve is meer. | 304 | ||
Mutatie reserve constructie wegen | |||
Conform het raadsbesluit 07-116 wordt het verschil tussen het begrote bedrag en de werkelijke uitgaven onderhoud/reconstructie wegen onttrokken dan wel toegevoegd aan de reserve reconstructie wegen. Dit bedrag wordt in 2023 ingezet voor uitvoering van de in 2022 vertraagde projecten. | -1453 | ||
Overig posten < €100.000 | -13 | -25 | |
Totaal Mutaties Reserves | 11.461 | 8.764 | 20.225 |
Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (WNT)
Op 1 januari 2013 is de Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (semi)publieke sector van kracht geworden, kortweg WNT. Deze wet verbiedt dat bestuurders en andere topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector in de (semi)publieke sector meer verdienen dan 100 procent van het ministersalaris. Deze grens is de zogenoemde WNT-norm. Voor 2022 bedraagt deze € 216.000,00 inclusief belaste kostenvergoedingen en pensioenbijdrage werkgever. De WNT-norm is tot stand gekomen nadat er in de voorafgaande jaren een toenemende maatschappelijke verontwaardiging was ontstaan over de hoge salarissen (en ontslagvergoedingen) voor openbare bestuurders, vooral indien ook nog sprake was van slecht functionerende bestuurders.
De WNT definieert het begrip topfunctionaris voor instellingen in de (semi)publieke sector als:
de leden van de hoogste uitvoerende en toezichthoudende organen;
de hoogste ondergeschikte of de leden van de groep hoogste ondergeschikten aan dat orgaan en;
degene of degenen belast met de dagelijkse leiding.
Als gevolg van deze wet publiceren wij de volgende salarissen:
Topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen en toezichthouders
De regels worden ontleent aan het Besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 oktober 2019, nr. 2019-00000473424, houdende vaststelling van beleidsregels inzake de toepassing van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector met ingang van 1 januari 2020 (Beleidsregels WNT 2020).
bedragen x € 1 | A. van den Brink | A.A.A. Rijpert |
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | Raadsgriffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2022 | [01/01] – [31/12] | [01/01] – [31/12] |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 132.686 | € 97.163 |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 22.322 | € 16.323 |
Subtotaal | € 155.008 | € 113.486 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 216.000 | € 216.000 |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. |
Totale bezoldiging | € 155.008 | € 113.486 |
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. |
Gegevens 2021 | ||
bedragen x € 1 | A. van den Brink | A.A.A. Rijpert |
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | Raadsgriffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2020 | [01/01] – [31/12] | [01/01] – [31/12] |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte)7 | [1,0] | [1,0] |
Dienstbetrekking?8 | [ja] | [ja] |
Bezoldiging9 | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | [€ 126.150] | [€ 87.548] |
Beloningen betaalbaar op termijn | [€ 22.067] | [€ 15.993] |
Subtotaal | [€ 148.217] | [€ 103.541] |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum10 | [€ 209.000] | [€ 209.000] |
Bezoldiging | [€ 148.217] | [€ 103.541] |
Analyse begrotingsrechtmatigheid
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.”
Lasten
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de werkelijke lasten 2022 ten opzichte van de begroting 2022. De kolom overschrijding geeft de overschrijding per programma weer. Daar waar staat ‘niet van toepassing’ (n.v.t.) heeft geen overschrijding plaatsgevonden.
Omschrijving | Begroting 2022 incl. wzg. | Realisatie 2022 | Over- schrijding 2022 |
---|---|---|---|
Bestuur en Ondersteuning | 5.237 | 4.995 | n.v.t. |
Veiligheid | 5.784 | 5.729 | n.v.t. |
Verkeer, Vervoer en waterstaat | 13.496 | 13.163 | n.v.t. |
Economie | 6.274 | 9.186 | -2.912 |
Onderwijs | 8.076 | 7.898 | n.v.t. |
Sport, cultuur en recreatie | 15.896 | 24.278 | -8.382 |
Sociaal Domein | 85.284 | 86.319 | -1.035 |
Volksgezondheid en milieu | 14.809 | 16.183 | -1.374 |
Volkshuisvesting, RO en sted. Vern. | 12.175 | 12.147 | n.v.t. |
Subtotaal programma's | 167.030 | 179.897 | |
Algemene dekkingsmiddelen | 4.143 | 4.406 | -264 |
Overige baten en lasten | 2.211 | 791 | n.v.t. |
Overhead | 13.816 | 13.560 | n.v.t. |
Vennootschapsbelasting | 370 | 349 | n.v.t. |
Gerealiseerde totaal van saldo lasten | 187.570 | 199.003 |
Onderstaand een analyse van de overschrijdingen per programma:
Programma Economie
Er is een voorziening gevormd (7,8 mln.) als gevolg van de uitspraak van de Raad van State gericht op de Trekdijk.
Programma Sport, cultuur en recreatie
Een fors deel van het bestand van speeltoestellen hebben een afnemende kwaliteit en daarom moeten onderdelen worden vervangen om de veiligheid te borgen.
In de managementletter van de accountant is aangegeven dat een voorziening dient te worden gevormd voor de noodzakelijke kosten om het stadhuis terug te brengen in de oorspronkelijke staat. Tijdens het opstellen van de jaarrekening is een raming gemaakt van deze kosten. Gebaseerd hierop is een voorziening (8,3 mln.) gevormd voor de restauratie van het stadhuis.
Programma Sociaal Domein
De uitvoering van de regeling energietoeslag vindt plaats bij Orionis. Een gedeelte van de beschikbare gestelde middelen van het kabinet voor de energietoeslag zijn bij de najaarsbrief aangemeld voor overheveling, omdat de verwachting was dat deze nog niet volledig worden doorbetaald in 2022 aan Orionis. Na het opstellen van de najaarsbrief heeft de gemeente de 2e, 3e en 4e begrotingswijziging ontvangen van Orionis, waarna de gemeente Middelburg een gedeelte van de ontvangen energietoeslag heeft doorbetaald. Per saldo resulteert de doorbetaalde energietoeslag in een lagere toevoeging aan de reserve, per saldo budgetneutraal.
Programma Volksgezondheid en milieu
De uitgaven en inkomsten van een aantal Europese projecten, project Shifft en Cooltowns blijven binnen het projectbudget, maar wijken af van de oorspronkelijke planning. Bovendien zijn de looptijden van de projecten vanwege corona verlengd. Dit is op concernniveau budgetneutraal.
De invoering van DIFTAR heeft geleid tot betere afvalscheiding. Er is meer tonnage oud papier ingezameld door de verenigingen, wat leidt tot een hogere vergoeding dan waar in de bestuursrapportage rekening mee is gehouden. Voor deze ingezamelde tonnage ontvangt de gemeente een vergoeding. Daarnaast zijn de tractiekosten hoger en het schoonmaakonderhoud aan de ondergrondse containers. De afwijkingen op het product inzameling huishoudelijk afvalstoffen, hogere baten en hogere lasten, leiden tot een hogere toevoeging aan de voorziening egalisatie afvalstoffenheffing.
Een positief resultaat op het product ‘Riolering’ dient toegevoegd te worden aan de voorziening, de van derden verkregen middelen moeten aan riolering besteed worden. Deze toevoeging is dit jaar hoger dan begroot, omdat er investeringen zijn uitgesteld.
De kosten van het krediet aardgasvrije wijken mogen niet in meerdere jaren worden afgeschreven, de lasten zijn in het jaar 2022 in de exploitatie verantwoord. Bij het opstellen van de najaarsbrief was geen rekening gehouden met deze extra lasten, en is er teveel budget aangemeld voor overheveling.
Algemene dekkingsmiddelen
De baten en lasten van de samenwerking belastingen zijn nagenoeg in lijn met de aangepaste begroting 2022. De begrotingswijziging is echter niet herverdeeld naar de verschillende taakvelden. Per saldo is er een klein voordeel voor het aandeel van de Gemeente Middelburg.
Conclusie
Bovengenoemde overschrijdingen passen binnen het bestaande door de raad vastgestelde beleid c.q. binnen wettelijke kaders of worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten. Met het vaststellen van de jaarstukken autoriseert de raad deze uitgaven. Voor een verklaring van de overschrijdingen wordt verwezen naar de analyse van de baten en lasten op hoofdlijnen op het programma - en taakveldniveau. De kern hiervan is dat de gesignaleerde overschrijdingen zich na de najaarsbrief hebben voorgedaan.
Kredieten
Bij de kredieten is er sprake van één budgetoverschrijding groter dan € 10.000 per krediet.
De aanschaf van 2 kleurenplotters A0 hebben in het jaar 2022 plaatsgevonden, terwijl het begrote krediet pas beschikbaar is gesteld voor het jaar 2023. Het gaat hierbij om een bedrag van tweemaal € 7.000. Voor de jaarstukken 2022 resulteert dit in een budgetoverschrijding, wel passend binnen het beleid voor het jaar 2023.