Lokale heffingen
Inleiding
Algemeen
De lokale lasten zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente, betaald door burgers en bedrijven. Deze inkomsten worden verkregen op grond van publiekrechtelijke regels.
De lokale lasten kunnen worden onderverdeeld in heffingen waarvan de hoogte van de tarieven gekoppeld is aan de kosten, zoals de rioolheffing en de afvalstoffenheffing en heffingen waar dit niet het geval is, zoals de onroerendezaakbelastingen en toeristenbelasting.
Beleidskader
Het college heeft de volgende uitgangspunten geformuleerd:
De totale gemeentelijke lasten voor burger en bedrijfsleven worden trendmatig verhoogd en daarnaast wordt er stapsgewijs verhoogd naar het Zeeuwse gemiddelde.
Indien er sprake is van meer dan trendmatige verhoging van lokale lasten, dan dient deze vergezeld te gaan van een heldere, acceptabele en verdedigbare verantwoording.
Overzicht belastingen en heffingen
Tarieven 2022
Het beleidsuitgangspunt bij alle heffingen is dat de jaarlijkse verhoging beperkt blijft tot de inflatiecorrectie. Dit heeft tot gevolg dat alle heffingen trendmatig worden verhoogd (1,5%).
Uitzondering hierop zijn de forensenbelasting (in navolging van het besluit van 30 september 2020 + 75%), de rioolheffingen (+1% extra verhoging) en de toeristenbelasting (geen verhoging i.v.m. de forse verhoging in 2021).
Overzicht belastingen en heffingen
(bedragen × € 1.000) | Begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Realisatie 2022 | Verschil 2022 (+ voordeel, |
---|---|---|---|---|
Lokale lasten | ||||
OZB | -14.125 | -14.125 | -14.232 | 107 |
Rioolheffingen | -5.744 | -5.744 | -5.735 | -9 |
Reinigingsheffingen | -6.761 | -6.718 | -6.800 | 82 |
Hondenbelasting | -234 | -234 | -254 | 20 |
Overige heffingen | ||||
Precariobelasting | -222 | -222 | -213 | -9 |
Naheffing parkeerbelasting | -578 | -103 | -89 | -14 |
Forensenbelasting | -293 | -293 | -383 | 90 |
Reclamebelasting | -132 | -132 | -122 | -10 |
Toeristenbelasting | -1.089 | -1.094 | -1.186 | 92 |
Totaal lokale heffing | -29.177 | -28.665 | -29.014 | 349 |
Algemeen
In het resultaat per heffing zijn de verminderingen reeds verwerkt en indien van toepassing.
Reinigingsheffingen
De reinigingsheffingen bestaan uit de afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht.
De afvalstoffenheffing levert in 2022 € 24.000 minder op dan geraamd. Dit wordt deels veroorzaakt door een lagere aantal ledigingen dan geraamd. Over de oude jaren worden nog een overschot van € 16.000 gemeld.
De reinigingsrechten levert een voordeel van € 42.000 in 2021. Dit wordt veroorzaakt doordat er in de raming onvoldoende rekening is gehouden met het aantal ledigingen.
Over de oude jaren wordt nog een tekort van € 2.000 gemeld.
Rioolheffingen
De rioolheffingen bestaan uit eigendom en gebruiksheffingen voor zowel woningen als niet-woningen.
De rioolheffing 2022 heeft een tekort ten opzichte van de raming van € 3.000. Dit kleine verschil is verder niet onderzocht. Daarnaast laat de Rioolheffing voorgaande jaren nog een negatief resultaat van € 5.000 zien.
Onroerende-zaakbelastingen
De opbrengst van de OZB 2022 is € 92.000 hoger dan geraamd. De te lage inschatting van de WOZ waarden van de nieuwbouw/verbouw is de oorzaak van dit overschot.
Daarnaast laat de OZB voorgaande jaren nog een positief resultaat van € 15.000 zien.
Toeristenbelasting
In 2022 is er weer voor het eerst sinds de COVID pandemie een voorlopige aanslag opgelegd. De definitieve aanslag 2022 wordt eind maart 2023 conform de planning opgelegd. De definitieve aanslag 2022 laat een voordeel van € 89.000 zien.
Over de oude jaren wordt nog een nadeel gemeld van € 44.000.
Parkeerbelasting
De opbrengst van de naheffingen parkeerbelastingen 2022 laat een tekort zien van € 8.000. Naar aan leiding van de coronapandemie is de raming naar beneden bijgesteld naar € 102.000. Deze bijstelling blijkt nu te laag te zijn geweest.
Over de oude jaren wordt niets gemeld.
Precariobelasting
De precariobelasting 2022 is nog niet opgelegd i.v.m. de mutaties in het kader van de coronapandemie. Er wordt ingeschat dat de opbrengst € 173.000 is. Dat levert een nadeel op € 21.000.
De coronapandemie heeft een negatieve invloed gehad op het bestand aan bedrijven/winkels.
Over de oude jaren wordt een tekort gemeld van € 5.000.
Reclamebelasting
De opbrengst van de reclamebelasting levert een nadeel op van € 7.000 ten opzichte van de raming. Dit is conform de trend van de laatste jaren. Het aantal belastbare reclame uitingen neemt af.
Over de oude jaren wordt een tekort gemeld van € 3.000.
Lokale lastendruk
Onderstaande tabel toont een overzicht van de lokale lastendruk van een meerpersoonshuishouden in de Zeeuwse gemeenten.
Gemeenten | OZB eig. | WOZ waarde | OZB | AFV | RIOG | RIOE | TOTAAL |
---|---|---|---|---|---|---|---|
€ | € | € | € | € | € | ||
Veere | 0,0873% | 340000 | 233 | 271 | 118 | 69 | 691 |
Noord-Beveland | 0,1070% | 270000 | 289 | 284 | 218 | 0 | 791 |
Goes | 0,1354% | 266000 | 360 | 255 | 94 | 94 | 803 |
Middelburg | 0,1301% | 231000 | 301 | 301 | 58 | 157 | 817 |
Terneuzen | 0,1365% | 208000 | 284 | 353 | 0 | 183 | 820 |
Sluis | 0,0944% | 268000 | 253 | 288 | 281 | 0 | 822 |
Reimerswaal | 0,0973% | 235000 | 229 | 370 | 192 | 57 | 848 |
Schouwen-Duiveland | 0,1187% | 303000 | 360 | 240 | 73 | 184 | 857 |
Kapelle | 0,0962% | 291000 | 280 | 295 | 290 | 0 | 865 |
Tholen | 0,1210% | 228000 | 276 | 276 | 213 | 103 | 868 |
Vlissingen | 0,1389% | 199000 | 276 | 332 | 61 | 210 | 879 |
Borsele | 0,1192% | 265000 | 316 | 347 | 154 | 112 | 929 |
Hulst | 0,1104% | 246000 | 272 | 331 | 327 | 0 | 930 |
Het bedrag van de onroerende-zaakbelasting is gebaseerd op de door de Waarderingskamer aangegeven gemiddelde WOZ waarde van een woning per gemeente.
Middelburg neemt de 4e plaats in als het gaat om de laagste gemeentelijke lasten voor een meerpersoonshuishouden in 2022.
Kengetallen
Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %: | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Rekening 2022 |
---|---|---|---|
Belastingcapaciteit (E/F) x 100% | |||
A. OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 300 | 301 | 301 |
B. Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 210 | 215 | 215 |
C. Afvalstoffenheffing voor een gezin | 306 | 301 | 301 |
D. Eventuele heffingskorting voor een gezin | 0 | 0 | 0 |
E. Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | 816 | 817 | 817 |
F. Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in het voorafgaande begrotingsjaar | 811 | 904 | 904 |
belastingcapaciteit | 101% | 90% | 90% |
In bovenstaand overzicht worden de kengetallen van de woonlasten van een gezin getoond. De woonlasten van 2022 zijn hoger t.o.v. 2021 omdat de onroerendezaakbelasting, de rioolheffingen gestegen zijn.
De benutte betalingscapaciteit is gestegen van 101% naar 90% omdat de gemiddelde landelijke woonlasten extra zijn gestegen.
Kwijtscheldingsbeleid
Gemeenten kunnen met inachtneming van de Invorderingswet 1990 kwijtschelding verlenen voor gemeentelijke heffingen, waarbij zij zelf kunnen beslissen voor welke heffingen kwijtschelding mogelijk is. Kwijtschelding wordt de volgende heffingen verleend:
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2021 | Begroting inclusief wijzigingen | verleend 2021 | verleend oude jaren | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | 399 | 399 | 329 | 21 | 49 |
Rioolheffingen uitsluitend voor gebruikersheffing | 77 | 77 | 81 | 4 | -8 |
TOTAAL | 476 | 476 | 410 | 25 | 41 |
Aanvullend zijn de volgende voorwaarden vastgesteld:
Alle natuurlijke personen komen in aanmerking voorkwijtschelding
Kleine ondernemers komen in aanmerking voor hun privébelastingen
de normbedragen voor kwijtschelding worden gesteld op 100%
Sabewa Zeeland voert voor ons de toetsing van kwijtscheldingverzoeken uit. Sinds 2010 wordt deelgenomen aan de automatische beoordeling van een deel van de kwijtscheldingsaanvragen. Dit gebeurt bij de Stichting Inlichtingenbureau, opgericht door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Kwijtscheldingen 2022
Sabewa Zeeland heeft de verzoeken om kwijtschelding tijdig afgehandeld. Over 2022 zijn nog een beperkt aantal beroepschriften in behandeling.
Geautomatiseerde kwijtscheldingen
In 2022 is voor de afvalstoffenheffing in 750 gevallen geautomatiseerde kwijtschelding verleend. Voor de rioolheffing ligt dit aantal ook op 750.
Handmatig beoordeelde verzoeken om kwijtschelding
Daarnaast zijn door Sabewa Zeeland handmatig de kwijtscheldingsverzoeken beoordeeld die niet in aanmerking kwamen voor de geautomatiseerde afhandeling omdat er extra informatie moest worden verzameld.
Voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing waren dit 945 verzoeken.
Over de oude jaren betrof dit een aantal van 175 verzoeken.
Kostenonderbouwing tarieven
Vanaf de begroting 2017 moet in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Bij de hierna opgesomde heffingen is hiervan sprake. Bij deze heffingen is het toegestaan om maximaal 100% van de kosten te dekken. Dit is in de gemeente Middelburg uitgangspunt. In de onderstaande gegevens worden de totale gerealiseerde kosten en baten in 2022 met elkaar vergeleken en wordt het kostendekkingspercentage genoemd.
Reinigingsrechten
Omschrijving | Begroting 2022 | Werkelijk 2022 |
---|---|---|
Kosten taakveld 7.3 Afval | 5.220.671 | 5.325.043 |
Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen | 285.468 | 282.181 |
Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling | 399.173 | 383.471 |
Opbrengsten Taakveld 7.3 afval | -494.112 | -815.135 |
Toevoeging voorziening afvalstoffenheffing Taakveld 7.3 afval | 0 | 231.029 |
Netto kosten taakveld | 5.411.200 | 5.406.590 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 503.420 | 520.045 |
BTW | 805.371 | 818.053 |
Totale kosten | 6.719.991 | 6.744.687 |
Opbrengsten heffingen | 6.720.000 | 6.744.687 |
Kostendekkendheid | 100% | 100% |
Marktgelden
Omschrijving | Begroting 2022 | Werkelijk 2022 |
---|---|---|
Kosten taakveld | 97.317 | 101.392 |
Opbrengsten Taakveld | ||
Netto kosten taakveld | 97.317 | 101.392 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 31.804 | 31.804 |
Totale kosten | 129.121 | 133.196 |
Opbrengsten heffingen | 71.224 | 64.003 |
Kostendekkendheid | 55% | 48% |
Rioolheffing
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Begroting 2022 | Werkelijk 2022 |
---|---|---|
Kosten taakveld 7.1 Riool | 4.240.888 | 4.406.636 |
Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen | 302.596 | 299.112 |
Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling | 76.840 | 85.779 |
Opbrengsten Taakveld 7.1 Riool | -73.336 | |
Netto kosten taakveld | 4.620.324 | 4.718.191 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 333.975 | 286.320 |
BTW | 821.500 | 730.440 |
Totale kosten | 5.775.799 | 5.734.951 |
Opbrengsten heffingen | 5.775.800 | 5.734.951 |
Kostendekkendheid | 100% | 100% |
Begrafenisrechten
Omschrijving | Begroting 2022 | Werkelijk 2022 |
---|---|---|
Kosten taakveld 7.5 begraven en crematioria | 683.021 | 726.533 |
Opbrengsten Taakveld | 0 | 0 |
Netto kosten taakveld | 683.021 | 726.533 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 181.918 | 170.908 |
Totale kosten | 864.939 | 897.441 |
Opbrengsten heffingen | 694.368 | 821.086 |
Kostendekkendheid | 80% | 91% |
Scheepvaartrechten
Omschrijving | Begroting 2022 | Werkelijk 2022 |
---|---|---|
Kosten taakveld 2.04.0 Econ havens en waterwegen | 133.090 | 124.423 |
Opbrengsten Taakveld | ||
Netto kosten taakveld | 133.090 | 124.423 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 11.584 | 11.584 |
Totale kosten | 144.674 | 136.007 |
Opbrengsten heffingen | 95.488 | 73.941 |
Kostendekkendheid | 66% | 54% |
Leges Titel I, II en III
Omdat de leges over tal van producten wordt geheven is in onderstaande tabel de kostendekking per hoofdstuk in de legesverordening aangegeven. Tevens is het kostendekkingspercentage per titel weergegeven en vervolgens per hoofdstuk.
Per hoofdstuk wordt duidelijk dat bij een aantal producten de baten beduidend hoger zijn dan de kosten. Door kruissubsidiering toe te passen op de verschillende hoofdstukken per titel is er sprake van volledige kostendekking bij Titel 2. Voor Titel 1 geldt een kostendekking van 87%. Voor Titel 3 geldt een kostendekking van 4%.
Hoofdstuk | Totale kosten | Opbrengsten | Percentage | |
---|---|---|---|---|
Totaal | 2.083.635 | 3.574.868 | 172% | |
Titel I | Algemene Dienstverlening | 886.501 | 806.894 | 91% |
Hoofdstuk 1 | Burgerlijke stand | 98.937 | 79.866 | 81% |
Hoofdstuk 2 | Reisdocumenten | 212.607 | 286.790 | 135% |
Naturalisaties (extra ingevoegd onderdeel) | 95.593 | 81.275 | 85% | |
Hoofdstuk 3 | Rijbewijzen | 195.192 | 185.172 | 95% |
Hoofdstuk 4 | Verstrekkingen uit de basisregistratie personen | 15.480 | 9.478 | 61% |
Hoofdstuk 5 | Verstrekkingen uit het Kiezersregister | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 6 | Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 7 | Overige publiekszaken | 46.042 | 22.114 | 48% |
Hoofdstuk 8 | Vastgoedinformatie | 8.222 | 0 | 0% |
Hoofdstuk 9 | Archief standskantoor | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 10 | Huisvestingswet (is verplaatst naar titel 3) | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 11 | Leegstandswet | |||
Hoofdstuk 12 | Gemeentegarantie | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 13 | Retributies | 9.730 | 73.336 | 754% |
Hoofdstuk 14 | Winkeltijdenwet | 4.734 | 285 | 6% |
Hoofdstuk 15 | Kansspelen | 2.037 | 4.237 | 208% |
Hoofdstuk 16 | Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren - AVOI | 166.372 | 59.854 | 36% |
Hoofdstuk 17 | Verkeer en Vervoer | 17.355 | 3.632 | 21% |
Hoofdstuk 18 | Diversen | 14.201 | 855 | 6% |
Titel 2 | Dienstverlening inzake omgevingsvergunning | 1.007.880 | 2.756.393 | 273% |
Hoofdstuk 1 | Begripsomschrijvingen | |||
Hoofdstuk 2 | Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 3 | Omgevingsvergunning | 1.007.880 | 2.756.393 | 273% |
Hoofdstuk 4 | Vermindering | |||
Hoofdstuk 5 | Gedeeltelijke legesbetaling en teruggaaf | |||
Hoofdstuk 6 | Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 7 | Wet Geluidhinder | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 8 | Wettelijk vereiste publicaties | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 9 | In deze titel niet benoemde beschikking | 0 | 0 | - |
Titel 3 | Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | 189.254 | 11.581 | 6% |
Hoofdstuk 1 | Horeca | 132.760 | 6.736 | 5% |
Hoofdstuk 2 | Organiseren evenementen of markten | 47.027 | 4.275 | 9% |
Hoofdstuk 3 | Openbare orde | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 4 | Seksbedrijven | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 5 | Brandbeveiligingsverordening | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 6 | Verstrekking van informatie middels aanvraagformulier taxatiegegevens | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 7 | In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 8 | Huisvestingswet | 9.467 | 570 | 6% |