Concept Jaarstukken 2024

menu

Verkeer, vervoer en waterstaat

Inleiding

De gemeente is verantwoordelijk voor het aanleggen en beheren van infrastructuur, het faciliteren van diverse vervoersvormen, het realiseren van parkeervoorzieningen en het goed afwikkelen van verkeer- en vervoerstromen. Veiligheid en duurzaamheid staan hierbij voorop.

Beleidskader

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:

Overige vastgestelde nota's:

Wat wilden we bereiken?

Maatschappelijk effect

Het borgen en daar waar mogelijk verbeteren van de bereikbaarheid en toegankelijkheid van Middelburg voor alle mensen. Inwoners en bezoekers van Middelburg moeten zich veilig en vlot kunnen verplaatsen door en rond de stad. Zonder al te veel oponthoud en het veroorzaken van overlast en milieuhinder. Daarnaast moet er voldoende parkeergelegenheid zijn.

Doelstellingen

  1. Het verduurzamen van mobiliteit

  2. Het behoud van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer

  3. Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom

  4. Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg

  5. Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers met behoud van een hoog bezettingspercentage van de parkeerconcentraties

  6. Een autoluwe binnenstad

  7. Een toegankelijke stad voor iedereen en wegenonderhoud

Wat hebben we bereikt?

Prestatie

Status

Het verduurzamen van mobiliteit

Laadvisie opestellen en vaststellen

Niet volgens plan

Laadinfrastructuur voor elektrische auto's verbeteren

Volgens plan

Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer

Onderzoek uitvoeren naar het verbeteren van de situatie rondom de Schroebrug voor fietsers

Niet volgens plan

Uitvoeren verkeerstellingen langzaam verkeer op Stationsbrug en Schroebrug

Volgens plan

De mogelijkheid voor fietsparkeren in het centrum verbeteren

Volgens plan

Fietsers en voetgangers in de binnenstad op '1'plaatsen. Zij krijgen voorrang bij verkeerslichten en rotondes

Volgens plan

Bij de aanleg van nieuwe wijken denken vanuit de voetganger en fietser, pas daarna vanuit de automobilist (STOMP- principe)

Volgens plan

Wij brengen de maximumsnelheid binnen woonwijken zoveel als mogelijk naar 30 km/uur. Belangrijke toegangswegen uitgezonderd.

Volgens plan

Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom

Samen met verkeerswerkgroepen, politie, fietsersbond en andere relevante partijen continu blijven werlken aan het verhogen van de verkeersveiligheid.

Volgens Plan

Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg

Voorbereidingen treffen voor het nieuwe mobiliteitsnetwerk

Volgens plan

Werken aan een gezamenlijke visie wegbeheerders voor een toekomstbestendige ontsluiting van het gebied Veerse Meer Zuid

Volgens plan

Bepalen hoe om te gaan met de gebiedsontsluiting van Arnemuiden

Volgens plan

Onderzoeken hoe de buurtbus past binnen het nieuwe mobiliteitsnetwerk

Volgens plan

Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers

Onderzoek uitvoeren naar parkeerdruk binnenstad

Volgens plan

Stimulering gebruik parkeergarages

Volgens plan

Onerzoeken realisatie hubs (parkeerterreinen) aan de randen voor gemotoriseerd verkeer

Volgens plan

Onderzoek om deel binnenstad exclusief voor binnenstadbewoners te reserveren

Volgens plan

Een autoluwe binnenstad

Beter benutten van de parkeerterreinen aan de randen van de stad

Volgens plan

Een toegankelijke stad voor iedereen

Samen met vertegenwoordigers van organisaties verder invulling geven aan de wijze waarop de openbare ruimte toegankelijk gemaakt en gehouden kan worden

Volgens plan

Doelstelling 1: Het verduurzamen van mobiliteit

Het grootste deel van de afgelegde reiskilometers gebeurt met de auto. Hier is dan ook de meeste winst te behalen door:

  • het voorkomen, verkorten of verminderen van autoverplaatsingen

  • het veranderen van vervoerswijze: bij voorkeur te voet, per fiets en/of met het openbaar vervoer

  • het verschonen van verplaatsingen: zorg dat verplaatsingen met schone auto’s worden gemaakt. Bijvoorbeeld elektrische auto’s.

Onze mobiliteit gaat de komende jaren fors veranderen. De groei van elektrische auto's en laadinfrastructuur zet door. Het delen van bezit wordt vanzelfsprekender en alles staat met elkaar in verbinding.

Doelstelling 2: Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer

Middelburg heeft een bovengemiddeld hoog fietsgebruik. Het verloop van het aandeel fietsverkeer wordt gemeten aan de hand van de kanaalpassages (Stationsbrug en Schroebrug).

Vanaf 2024 maken we gebruik van de fietsintensiteiten-data van VIA-software. De data van de fietsintensiteiten zijn afkomstig van Dat.mobility, onderdeel van Goudappel, die ook het verkeersmodel verkeersmodel voor Walcheren heeft ontwikkeld. Door middel van datafusie wordt jaarlijks de gemiddelde werkdagmobiliteit van de fiets berekend en gekoppeld aan het Nationaal Wegen Bestand (NWB). Daarbij bestaat in VIA-software de mogelijkheid om de ongevalsdata te koppelen aan de fietsdata.

Jaarlijks in alle straten de fietsers tellen is onbegonnen werk. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een verkeersmodel en de resultaten vergeleken met beschikbare telpunten. Het voordeel is dat een dekkende fietsintensiteiten kaart van alle woonstraten tot hoofdfietsroutes van Middelburg beschikbaar is.

Het verkeersmodel berekent de fietsintensiteit. Hierdoor kan het voor komen dat de intensiteit niet precies overeenkomt met de praktijk. Een vergelijking tussen de werkelijke tellingen van 2023 en de berekende modelintensiteit van het fietsverkeer op de kanaalbruggen laat in de modelberekening een verwaarloosbaar verschil zien van 0,4% zien ten opzichte van de werkelijk telling.

Het onderzoek naar het verbeteren van de situatie rond de Schroebrug is wegens capacitietisgebrek nog niet opgepakt.

Doelstelling 3: Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom, het verbeteren van de bereikbaarheid in Middelburg en een autoluwe binnenstad.

Zie hieronder het verloop van de verkeersongevallen in Middelburg. De prestatie-indicator die hierbij gehanteerd wordt is het aantal ongevallen per 100.000 inwoners uit: “Waar staat je gemeente”. De cijfers voor 2024 zijn nu nog niet officieel bekend.

             

Verkeersongevallen per 100.000 inwoners, Middelburg vergeleken met Nederland   Bron: Waar staat je gemeente?

In de volgende tabel staat de werkelijke registratie van verkeersongevallen en de ernst van het ongeval weergegeven in het beheersgebied van de gemeente Middelburg.

Sinds 2022 was er weer meer mobiliteit en zien we een gelijkwaardig ongevallenbeeld met 2019. Het ongevallenbeeld in de jaren 2019, 2022, 2023 en 2024 blijft dan ook redelijk stabiel. Ten opzichte van het landelijk gemiddelde blijft Middelburg wel beter scoren. De doelstelling is echter om de verkeersveiligheid te verhogen en dus minder verkeersongevallen terug te zien in de registratie. Uit de cijfers blijkt dat dit de laatste 5 jaren niet is gelukt.

Conform het GVVP 2030 wordt ingezet op het verder optimaliseren van het bestaande verkeer- en vervoerssysteem op verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. Dit zijn veelal de wat kleinere projecten. Uit de cijfers blijkt dat dit alleen onvoldoende is om de ongevallencijfers naar benden te krijgen. Daarom is er in 2024 budget beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van 'quick wins' op het gebied van verkeersveiligheid. In 2025 wordt er een plan gemaakt om deze budgetten, met subsidie van het Rijk, zo effectief mogelijk in te zetten.

Doelstelling 4: Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg

Een bereikbare stad vraagt om een heldere wegencategorisering. De basis voor de wegencategorisering ligt in het GVVP 2023. Een heldere wegenstructuur die conform de richtlijnen is ingericht zorgt voor een optimale bereikbaarheid. Via het Verkeersmodel Walcheren toetsen we de intensiteiten ten opzichte van de capaciteit in het netwerk. Bereikbaarheid is niet alleen van belang voor de automobilist maar ook zeker voor voetgangers en fietsers. Er ligt hier dan ook een belangrijk verband met autoluw. Wanneer een gebied meer autoluw wordt gemaakt is het voor de bereikbaarheid van belang dat het gebied voor voetgangers en fietsers goed bereikbaar blijft. Ook het OV kan hier een belangrijke rol in spelen. In alle projecten nemen we de bereikbaarheid mee in de meest brede zin van het woord.

Doelstelling 5: Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers

Omgevingsvisie Middelburg 2050

In de Omgevingsvisie Middelburg 2050 en in het lopende onderzoek zijn de volgende richtingen met betrekking tot het parkeren in Middelburg opgenomen:

  • Lagere tarieven in de parkeergarages dan op maaiveld (= straatparkeren);

  • Parkeerterreinen (= hubs) realiseren aan de randen van de stad voor het gemotoriseerd verkeer (gratis parkeren);

  • Door het beter benutten van de parkeerterreinen aan de randen van de stad en het hanteren van goede parkeertarieven in de parkeergarages wordt er bijgedragen aan een autoluwe binnenstad;

  • Bij het parkeren op straat in de binnenstad wordt ‘voorrang’ gegeven aan inwoners.

Onderzoek naar parkeerdruk binnenstad

In 2023 heeft de gemeente diverse parkeertellingen laten uitvoeren op diverse dagen en tijden in de maanden augustus en oktober. We zien dat de parkeerdruk te hoog is. Conform Omgevingsvisie Middelburg 2050 bereiden we (parkeer)beleid voor om de bezoekers aan de rand van de binnenstad te laten parkeren. Hiervoor moeten we extra parkeercapaciteit ontwikkelen. Dit is in 2024 in onderzoek. Door bezoekers te weren komt parkeerruimte vrij. Dit benutten we voor het parkeercomfort van bewoners. Restcapaciteit kan ingezet worden voor maatregelen klimaatadaptatie of verhoging verblijfsklimaat.

Doelstelling 6: Een autoluwe binnenstad

Een autoluwe binnenstad is een binnenstad waarbij het niet-noodzakelijke autoverkeer zoveel als mogelijk wordt geweerd. Het draagt bij aan een verhoging van de verkeersveiligheid. Parkeerbeleid is in de maak dat dit doel ondersteunt.

Doelstelling 7: Een toegankelijke stad voor iedereen en wegenonderhoud

Eind 2023 heeft de raad de beleidskaders voor het beheer en onderhoud van de verhardingen opnieuw vastgesteld. Op basis van deze kaders wordt het jaarlijks onderhoudsplan voor de (weg-)verhardingen opgesteld.

In 2024 is een deel van het beschikbare budget ingezet voor het repareren van schades en onvolkomenheden. Een deel van het budget is gebruikt voor integraal groot onderhoud om samen met andere beleidsvelden, als rioolonderhoud, klimaatmaatregelen te realiseren. En er is een deel van het budget gebruikt voor het maken van plannen/ontwerpen voor projecten die op langere termijn gaan spelen. In ieder project zijn samen met bewoners/bedrijven, afhankelijk van de situatie en mogelijkheden, in meer of mindere mate, omvormings- en verbeteringsmaatregelen gerealiseerd om de leefbaarheid af te stemmen op het huidig en toekomstig gebruik. De maatregelen zijn er steeds op gericht om de hoeveelheid verharding daar waar mogelijk te verminderen, en om te vormen naar gecombineerd groen- en waterbergings- c.q. infiltratieoppervlak. Daarnaast is bij elk project geïnventariseerd of bestaand bestratingsmateriaal kan worden hergebruikt (Circulair). Oud, versleten of kapot bestratingsmateriaal is vervangen door duurzame materialen. (bijvoorbeeld gebakken materialen).

Wat hebben we ervoor gedaan?

Doelstelling 1: Het verduurzamen van mobiliteit

Bij mobiliteit geldt: eerst inzetten op energie besparen en dan hernieuwbare energie toepassen om de mobiliteit te verduurzamen. Dit vertaalt zich in onderstaande ontwikkelingen:

•          de steeds verdergaande ontwikkeling via internet, digitalisering van allerlei (overheid) diensten en flexibel werken betekent dat de noodzaak om fysiek aan het verkeer deel te nemen afneemt. Het voor een bepaald  percentage van de totale werktijd thuiswerken is gebruikelijk aan het worden.

•          de fiets staat in het gemeentelijk mobiliteitsbeleid op nummer één. In een continu proces worden - gezamenlijk met maatschappelijke organisaties - maatregelen voorgesteld die het fietsen stimulerend en/of de verkeersveiligheid verhogen. Afhankelijk van de beschikbare financiële middelen worden deze op korte of langere termijn uitgevoerd.

•          Voor het stimuleren en faciliteren van e-auto’s worden met enige regelmaat laadpalen geplaatst. In 2024 hebben we voor 33 locaties een verkeersbesluit genomen voor laadpalen. Voor 6 locaties daarvan hebben we na overleg met Agri afgesproken de laadpaal zónder verkeersbesluit te plaatsen. Van de 33 locaties zijn er 16 locaties (van het eerste verkeersbesluit 2024) daadwerkelijk geplaatst. De overige palen worden in 2025 geplaatst. Er zijn afgelopen jaar 20 vergunningen verleend voor een verlengde private aansluiting (= laadkabel afgedekt met een mat vanuit huis naar e-auto geparkeerd op de openbare weg).

In 2024 is het uitwerken van de laadvisie voor Middelburg on hold gezet. Deze integrale laadvisie bepaalt de strategie om tijdig een toegankelijke betaalbare, betrouwbare en veilige laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te realiseren. Dit vind navolging van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), een bijlage van het Klimaatakkoord. Dit vanwege snelle ontwikkelingen op dit gebied. Ook vanwege de vele recente ontwikkelingen rondom laadinfrastructuur is er vanuit de RAL (Regionale Agenda Laadinfrastructuur) onderzoek uitgevoerd of het huidige marktmodel in Zeeland, het zogenaamde open marktmodel nog wel houdbaar is en wat anders de beste manier om de laadpalen op de markt te zetten. Dit onderzoek zal gevolgen hebben voor de laadvisie waardoor het onderzoekstraject eerst wordt doorlopen.

Doelstelling 2: Het behoud van een hoog aandeel fietsverkeer in het totale verkeer

“In ons mobiliteitsbeleid staat het langzaam verkeer (fiets en voetganger) op nummer één.” De basis voor het integrale fietsplan ligt in het GVVP 2030. Hiervoor wordt al jaren met een integraal programma aan fietsgebruik stimulerende projecten gewerkt. Dit programma met projecten richt zich op verbetering van de omstandigheden (zoals veiligheid en doorstroming) van fietsers op enerzijds de fietsroutes in de binnenstad en anderzijds de fietsroutes vanuit de wijken naar het buitengebied. Voorts ligt er een opgave in het verbeteren van het fiets parkeren in de binnenstad. Vooral projecten/maatregelen gericht op het verhogen van de verkeersveiligheid, optimaliseren en verbeteren van 30 km/u wegen etc. dragen bij aan het in stand houden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer of zelfs verder verhogen hiervan.

De inzet van de fiets als alternatief voor de auto helpt om de binnenstad autoluw te maken. Uitstekende parkeervoorzieningen zeker aan de rand van het winkelgebied en nabij hoofdfietsroutes is een voorwaarde om de concurrentiepositie te vergroten.

Doelstelling 3: Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom

Samen met de verkeerswerkgroepen, politie, fietsersbond en andere relevante partijen wordt continu gewerkt aan een verhoging van de verkeersveiligheid en een verbetering van de bereikbaarheid

In het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan is het accent in het mobiliteitsbeleid vooral komen te liggen op het verder optimaliseren van het bestaande wegennet op basis van de wegencategorisering.

De optimalisatie bestaat uit enerzijds het aanpakken van gesignaleerde verkeersproblemen,  komend uit overleggen met bijvoorbeeld de verkeerswerkgroepen, fietsersbond en meldingen. Anderzijds gaat het om de meer vanuit beleid gestuurde projecten (GVVP 2030). Hiervoor kan het zijn dat enkele jaren “gespaard “ moet worden om het specifieke project te kunnen uitvoeren. Vaak combineren we een aanpassing van de weg met werkzaamheden aan riolering- en/of reconstructie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de herinrichting Koudekerkseweg en Klein Vlaanderen.

Andere plannen in onderzoek, voorbereiding en uitvoering:

  • Onderzoek ‘30 km/uur de norm binnen de bebouwde kom’ Project is doorgeschoven. CROW richtlijnen voor inrichting gebiedsontsluitingsweg (GOW) 30 zijn nog in ontwikkeling.

  • Voorbereiden vervangen VRI Sandberglaan-Laan der Verenigde Naties-Pres Rooseveltlaan door nieuwe VRI of rotonde. Voorbereiding is tijdelijk gestopt en wordt in 2025 opnieuw opgepakt.

  • Herinrichting van de Gebiedsontsluitingsweg (50 km/u) naar Erftoegangsweg  (30 km/u) Klein Vlaanderen is uitgevoerd.

  • Het netwerk Management Systeem (NMS) van Mobimaestro is sinds 2024 operationeel.

  • In overleg met de Fietsersbond is een verbeterplan voor de Stationsstraat ontwikkeld. Uitvoering van het plan in 2025.

  • Samen met de scholen aan de Grevelingenstraat is een plan ontwikkeld voor het verbeteren van de verkeersveiligheid tijdens het halen en brengen van de leerlingen. Voor het kunnen realiseren van deze plannen wordt bij de Kadernota geld aangevraagd.

STRATEGISCH PROJECT - Gebiedsontsluitingsvisie Veerse Meer

Gebiedsontsluitingsvisie Veerse Meer zuid:

Fase 1 - Het onderzoek naar de route voor het bouwverkeer voor het Waterpark Veerse Meer en de daarbij behorende maatregelen voor een verkeersveilige afwikkeling van het bouwverkeer is afgerond. Het voorstel wordt in april 2025 behandeld in de gemeenteraad.

Fase 2 - Maatregelen op de korte en middellange termijn t.b.v. het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de kern van Arnemuiden zijn in voorbereiding.

Fase 3 - De robuuste ontsluiting; Rijkswaterstaat heeft een definitief nee uitgesproken tegen variant met twee zogenoemde halve aansluitingen bij Arnemuiden en Lewedorp op de A58. Variant A2 is hiermee komen te vervallen. Voor de robuuste ontsluiting zijn nu nog 4 varianten in beeld die in 2025 nader worden geanalyseerd en beoordeeld. De resultaten van dit onderzoek worden eind 2025 aan de raad ter besluitvorming voorgelegd.

Doelstelling 4: Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg

Monitoring ontwikkeling verkeersintensiteiten

De ontwikkeling van het (auto)verkeer wordt gemonitord (verkeerstellingen) en vergeleken met de verkeersmodelberekeningen van het in 2022 geactualiseerde en vastgestelde verkeersmodel. Resultaten daarvan laten zien dat er geen onvoorziene negatieve ontwikkelingen is op de aspecten bereikbaarheid en doorstroming. In het algemeen geldt dat door de N57 de autoverkeerintensiteiten op het Middelburgse wegennet zijn afgenomen. Hierdoor is meer ruimte ontstaan voor andere verkeerssoorten. Dit levert een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid en fietsvriendelijkheid van Middelburg.

Verkeersmodel Walcheren

In 2022 hebben we het Verkeersmodel Walcheren laten actualiseren. In 2023 hebben we ook een variant op het verkeersmodel laten maken met de zomerintensiteiten. We hebben dit samen met de gemeenten Vlissingen en Veere, Waterschap en de Provincie Zeeland gedaan. De geactualiseerde modellen bieden een cijfermatige doorkijk naar de te verwachten verkeerstromen in zowel 2030 als 2040. Het helpt ons om beter inzicht te krijgen en te houden op hoe verkeersstromen zich ontwikkelen bij bijvoorbeeld de aanleg van grootschalige recreatieve voorzieningen. Het model is in 2024 dan ook regelmatig toegepast.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer vormt een belangrijke ader van het vervoerssysteem in Middelburg. Het busvervoer is hier een belangrijk onderdeel van. Provincie Zeeland heeft in 2024 een nieuwe busconcessie op de markt gebracht. Tot eind 2026 wordt het huidige busnetwerk onveranderd voortgezet.

Regionale Mobiliteitsstrategie (RMS)

De manier waarop we van deur tot deur reizen is aan het veranderen. Door bijvoorbeeld de opkomst van de elektrische fiets en de deelauto. Maar ook door veranderingen binnen het openbaar vervoer en doelgroepenvervoer, zoals de regiotaxi. Ook zijn er steeds meer mogelijkheden om een reis (digitaal) te plannen, boeken en betalen. In 2022 hebben de Zeeuwse gemeenteraden en Provincie Staten de RMS vastgesteld. De RMS is het plan om - onder de hierboven beschreven veranderende omstandigheden – gemakkelijk, veilig en snel te reizen door Zeeland.

Het openbaar vervoer vormt een belangrijk bestandsdeel van de RMS. Belangrijke toevoeging aan het openbaar vervoer is het zogenaamde flex. Er gaan flextaxi’s en kleine busjes rijden. Door dit te combineren met doelgroepenvervoer krijgen reizigers meer mogelijkheden om van A naar B te reizen. In een dorp of stad zijn er straks meer opstappunten voor vervoer te vinden. Binnen de bebouwde kom is op maximaal 500 meter een opstappunt te vinden. Zo kan iedereen op een makkelijke manier bij een opstapplaats of knooppunt voor openbaar vervoer komen. In 2024 zijn door alle partijen de verschillende voorzieningen en reismogelijkheden verder uitgewerkt naar concrete plannen en spelregels. Daarnaast hebben we voor Middelburg in een participatief proces een netwerkkaart laten maken met alle potentiële opstappunten.

Doelstelling 5: Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers met behoud van een hoog bezettingspercentage van de parkeerconcentraties

Stimulering van het gebruik van parkeergarages                                            

In de parkeerbelastingverordening 2023 zijn tarieven vastgesteld die in lijn liggen met het gewenste parkeerbeleid. Dit beleid richt zich op het ontmoedigen van parkeren op straat (maaiveld) door de parkeertarieven daar te verhogen, terwijl de tarieven in de parkeergarages niet zijn verhoogd. Hierdoor is parkeren in de garages aanzienlijk goedkoper dan op straat, wat het financieel aantrekkelijker maakt voor bezoekers van de binnenstad. Sinds 2023 zien we een stijging in het gebruik van de parkeergarages ten opzichte van het straatparkeren. Dit beeld zien we ook terug in 2024. Dit bevestigt dat de tariefdifferentiatie bijdraagt aan het gewenste parkeerbeleid, waarbij bezoekers worden gestimuleerd om vaker gebruik te maken van de parkeergarages in plaats van parkeren op straat.

Handhaving van de maximale parkeerduur via een progressief tarief                  

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat gemeenten geen naheffingen mogen opleggen aan parkeerders die de maximale parkeerduur overschrijden, mits zij parkeerbelasting hebben betaald. Hierdoor hebben veel gemeenten hun beleid rondom de maximale parkeerduur heroverwogen. Wij ook. Eén van de meest kansrijke opties is de invoering van een progressief parkeertarief. Dit houdt in dat de parkeerkosten oplopen naarmate men langer parkeert. Dit stimuleert bezoekers om korter te parkeren en/of gebruik te maken van parkeergarages of P+R-locaties aan de rand van de binnenstad. In 2024 hebben we voorbereidingen getroffen voor de invoering van een progressief tarief. De daadwerkelijke invoering van het progressieve parkeertarief staat gepland voor 2025.

Doelstelling 6: Een autoluwe binnenstad

Een autoluwe binnenstad is een binnenstad waarbij het niet-noodzakelijke autoverkeer zoveel mogelijk wordt geweerd. Het draagt bij aan een verhoging van de verkeersveiligheid, het streven naar een meer fietsvriendelijke stad en een verhoging van de leef- en beeldkwaliteit. Het doorgaand verkeer (met herkomst en bestemming buiten de binnenstad) wordt geleid naar het rondwegstelsel. Bezoekers van de binnenstad worden – via het parkeerverwijssysteem – verwezen naar voorzieningen aan de rand van de binnenstad, waarmee het zoekverkeer naar parkeerplaatsen verminderd.

Maatregelen gericht op het faciliteren van parkeren, stimuleren van fietsverkeer en openbaar vervoer, evenals de inrichting van de wegenstructuur in en rondom de stad dragen bij aan het bereiken van een meer autoluwe binnenstad. Op dit moment onderzoekt de gemeente welke parkeermaatregelen bijdragen aan een autoluwere binnenstad.

In de dialoogtafels in het kader van de omgevingswet veelvuldig de opmerking gemaakt om het aantal auto’s in de (binnen)stad op weg naar 2050 verder terug te dringen en eventueel hiervoor in de plaats met deelauto’s of e-deelauto’s te gaan werken. Op dit moment staan op enkele plaatsen in de stad deelauto’s en we proberen dit aantal uit te breiden om dit middel een belangrijkere rol in het mobiliteitsnetwerk te geven. Op dit moment zijn er 9 deelauto’s in Middelburg. In 2024 hebben we diverse gesprekken gevoerd met aanbieders van deelauto's om dit aantal aanzienlijk uit te gaan breiden in 2025.

Doelstelling 7: Een toegankelijke stad voor iedereen en wegenonderhoud

Toegankelijkheid

Bij werkzaamheden aan verhardingen wordt ook afgewogen hoe de toegankelijkheid kan worden verbeterd. Bij meer ingrijpende werkzaamheden wordt advies gevraagd bij de Stichting Werkgroep Gehandicapten Walcheren (SWGW).

Wegenonderhoud

In 2024 is het niet gelukt om al het geplande onderhoud te realiseren. Een deel van de projecten is door vertraging in de planvorming/voorbereiding door geschoven naar 2025 of latere jaren. Vanwege capaciteitsproblemen in de voorbereiding en uitvoering van projecten, zowel bij nutsbedrijven en de eigen organisatie is de focus verdeeld in deels integrale en toekomstgerichte planvoorbereiding. En deels op instandhouding van de kwaliteit van de verhardingen door kleinschalig onderhoud op wijkniveau met name in de Stromenwijk en 't Zand.

Gerealiseerd zijn de volgende projecten: Duunmede, Schroeweg, Amnestylaan, Zuidsingel /Achter het Hofplein / Koningstraat, Jodengang / Seissingel, Breeweg / Koninginnelaan.

Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

.

2019

2020

2021

2022

2023

2024

verkeersongevallen per 100.000 inwoners

Middelburg

609

393

498

616

561

nnb

Nederland

777

594

652

683

746

nnb

Wat heeft het gekost?

Verkeer, vervoer en waterstaat

Begroting 2024

Begroting 2024 na wijziging

Realisatie 2024

Verschil 2024 (+ voordeel, - nadeel)

Lasten

2.01.0 Verkeer en vervoer

14.108

12.469

11.958

511

2.02.0 Parkeren

2.806

2.556

2.564

-8

2.04.0 Econ havens en waterwegen

801

257

262

-5

Totale Lasten

17.716

15.282

14.784

498

Baten

2.01.0 Verkeer en vervoer

-1.148

-1.349

-1.844

496

2.02.0 Parkeren

-5

-5

-10

4

2.03.0 Recreatieve havens

-68

-68

-73

5

2.04.0 Econ havens en waterwegen

-124

-124

-178

54

Totale Baten

-1.346

-1.546

-2.106

560

Totaal Verkeer, vervoer en waterstaat

16.370

13.736

12.679

1.057

Toelichting op het financiële resultaat (+ voordeel / - nadeel)

We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen van 50.000 of hoger toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan 50.000.

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Afwijking Lasten

Afwijking Baten

Structureel J/N

2.01.0 verkeer en vervoer

Onderhoud wegen

251

486

N

Een aantal projecten is doorgeschoven naar 2025 vanwege afhankelijkheid van externe factoren (planning nutsbedrijven), prioriteit grondbedrijf en capaciteitsproblemen. Daarnaast zijn de kosten voor achterstallig onderhoud ten laste van de voorziening geboekt. Het niet bestede budget wordt toegevoegd aan de reserve wegen en is op concernniveau budgetneutraal.

Straatwerk voor derden

83

N

De KPN is in 2024 reeds gestart met het aanlegeen van glasvezelkabel en hierdoor is meer vergoeding ontvangen. Daarnaast is in 2024 nog een groter project voor nutsvoorzieningen uitgevoerd. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de reserve wegen en is op concernniveau budgetneutraal.

Openbare verlichting

51

J

Er is fors ingevesteerd in vervanging van lampen door ledverlichting in de armaturen. Deze LED-lampen zijn zuiniger en daardoor is niet het hele budget besteed.

Buro Openbare Verlichting Zeeland

-73

N

Het Bureau Openbare Verlichting werkt voor alle Zeeuwse Overheden.
Na het overlijden van de secretaris (beheerder) kon niet direct een nieuwe geschikte secretaris worden gevonden en daarom is er ingehuurd. Dit heeft geleid tot extra kosten. Deze inhuur is dit jaar weer gestopt omdat we wel een geschikte kandidaat konden aantrekken.
Bij het aantrekken van iemand voor de BOVZ kijken alle gemeenten (m.u.v. Schouwen-Duiveland), Provincie Zeeland, Waterschap Scheldestromen en North Sea Port als het ware mee.

Onkruidbestrijding

-98

N

Voor 2024 was er geen contract voor onkruidbestrijding, in 2025 wordt dit aanbesteed. Hierdoor moest gebruikt worden gemaakt van diverse aannemers, dat heeft geleid tot hogere kosten. Ook met de inhuur van een veegmachine voor het verwijderen van straat- en veegvuil was geen rekening gehouden.

Klimaatadapatie Zeeland

207

-126

N

Door vertraging in de uitvoering van het Europees project Klimaatadapatie Zeeland zijn er minder uitgaven geweest dan was gepland. Dit is op concernniveau budgetneutraal.

Verkeersadviezen

136

N

Dit budget is niet besteed door vertraging in het proces is in de voorbereiding van plannen. Tevens zijn er uren ten laste van de subsidie CDOKE gebracht die zijn ontvangen voor personeel wat zich bezig houdt met verduurzaming, dit leidt op dit budget tot een voordeel.

2.04.0 Economische havens en waterwegen

Havens en waterwegen

54

N

Doordat meer riviercruiseschepen aanmeren in Middelburg zijn hogere opbrengsten van havengeld ontvangen.

Overig

24

63

Totaal

498

560

Download pdf