Concept Jaarstukken 2024

menu

Lokale heffingen

Inleiding

Algemeen

De lokale lasten zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente, betaald door burgers en bedrijven. Deze inkomsten worden verkregen op grond van publiekrechtelijke regels.

De lokale lasten kunnen worden onderverdeeld in heffingen waarvan de hoogte van de tarieven gekoppeld is aan de kosten, zoals de rioolheffing en de afvalstoffenheffing en heffingen waar dit niet het geval is, zoals de onroerendezaakbelastingen en toeristenbelasting.

Beleidskader

Het college heeft de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • De totale gemeentelijke lasten voor burger en bedrijfsleven worden trendmatig verhoogd en daarnaast wordt er stapsgewijs verhoogd naar het Zeeuwse gemiddelde.

  • Indien er sprake is van meer dan trendmatige verhoging van lokale lasten, dan dient deze vergezeld te gaan van een heldere, acceptabele en verdedigbare verantwoording.

Overzicht belastingen en heffingen

Tarieven 2024

Het beleidsuitgangspunt bij alle heffingen is dat de jaarlijkse verhoging beperkt blijft tot de inflatiecorrectie. Dit heeft tot gevolg dat alle heffingen trendmatig worden verhoogd (3,3%).

Uitzondering hierop is de rioolheffingen (+1% extra verhoging) en de afvalstoffenheffingen.

Overzicht belastingen en heffingen

(bedragen × 1.000)

Begroting 2024

Begroting 2024 na wijziging

Realisatie 2024

Verschil 2024 (+ voordeel,
- nadeel)

Lokale lasten

OZB

-14.827

-14.827

-14.982

154

Rioolheffingen

-6.313

-6.363

-6.380

17

Reinigingsheffingen

-7.121

-7.006

-6.859

-147

Hondenbelasting

0

0

0

0

Overige heffingen

Precariobelasting

-293

-293

-371

78

Naheffing parkeerbelasting

-612

-112

-135

23

Forensenbelasting

-474

-474

-501

28

Reclamebelasting

-133

-133

-164

31

Toeristenbelasting

-1.209

-1.209

-1.238

29

Totaal lokale heffing

-30.983

-30.417

-30.630

213

Algemeen

In het resultaat per heffing zijn de verminderingen reeds verwerkt en indien van toepassing.

Reinigingsheffingen

De reinigingsheffingen bestaan uit de afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht.

De afvalstoffenheffing en Reiningsrechten levert in 2024 147.000 minder op dan geraamd. Dit komt omdat er minder ledigingen zijn dan in eerste instantie vanuit is gegaan voor zowel de reiniging als de afvalstoffen. Over de oude jaren worden nog een voordeel van 327 gemeld.

Rioolheffingen

De rioolheffingen bestaan uit eigendom en gebruiksheffingen voor zowel woningen als niet-woningen. De rioolheffing 2024 heeft een meeropbrengst ten opzichte van de raming van 17.000. Dit verschil zit met name in het waterverbruik van niet-woningen. Daarnaast laat de rioolheffing voorgaande jaren nog een negatief resultaat van 2.815 zien.

Onroerende-zaakbelastingen

De opbrengst van de OZB 2024 is 154.000 hoger dan geraamd. De totale opbrengst van de onroerendezaakbelasting (OZB) is hoger dan geraamd. Dit komt door meerdere factoren. Bij het vaststellen van de tarieven waren nog niet alle WOZ-waarden van niet-woningen bekend. Hierdoor werd voor 30% van deze waarden een inschatting gemaakt, die later te laag bleek te zijn. Dit resulteerde in een onderschatting van de gemiddelde waardestijging. Daarnaast werd de uitbreiding van het areaal eveneens te laag ingeschat, wat ook heeft bijgedragen aan de hogere opbrengst.

Daarnaast laat de OZB voorgaande jaren nog een positief resultaat van 27.187 zien.

Toeristenbelasting

De definitieve aanslagen 2024 zijn eind maart 2024 conform de planning opgelegd. De definitieve aanslag 2024 laat een postief resultaat zien van 29.000. Over de oude jaren wordt nog een voordeel gemeld van 5.560.

Parkeerbelasting

De opbrengst van de naheffingen parkeerbelastingen 2024 laat een meeropbrengst zien van 17.000. Over de oude jaren wordt nog een voordeel gemeld van 7.237.

Precariobelasting

De precariobelasting 2024 is in november 2024 opgelegd na controle ter plaatse. De opbrengst is dan ook 78.000 hoger dan geraamd. Over de jaren ervoor wordt een tekort gemeld van 10.763.

Forensenbelasting

De opbrengst van de forensenbelasting 2024 laat een meeropbrengst zien van 28.882 dit verschil is verder niet onderzocht. Over de oude jaren wordt een nadeel gemeld van 1.252.

Reclamebelasting

De aanslag van de reclamebelasting 2024 is in november 2024 opgelegd na controle ter plaatse. De opbrengst is dan ook 30.239 hoger dan geraamd. Over de oude jaren wordt een opbrengst gemeld van 1.143.

Lokale lastendruk

Onderstaande tabel toont een overzicht van de lokale lastendruk van een meerpersoonshuishouden in de Zeeuwse gemeenten.

Gemeenten

OZB eig.

WOZ waarde

OZB

AFV

RIOG

TOTAAL

%

Borsele

0,1054

353.112

372

390

212

974

Goes

0,1148

388.145

446

281

304

1.031

Hulst

0,0984

332.591

327

338

304

969

Kapelle

0,0838

387.936

325

268

301

894

Middelburg

0,1053

353.295

372

286

234

892

Noord-Beveland

0,0932

324.968

303

284

198

784

Reimerswaal

0,0868

335.300

291

354

306

951

Schouwen-Duiveland

0,0985

436.548

430

317

262

1.009

Sluis

0,0777

354.402

275

330

306

911

Terneuzen

0,1274

283.140

361

398

238

997

Tholen

0,1032

323.246

334

289

210

832

Veere

0,0741

466.383

346

308

170

823

Vlissingen

0,1214

306.021

372

395

272

1.038

Het bedrag van de onroerendezaakbelasting is gebaseerd op de door de Coelo (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden) aangegeven gemiddelde WOZ waarde van een woning per gemeente. Deze houdt geen rekening met sociale huur woningen.

Kengetallen

Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %:

Rekening 2023

Rekening 2024

Belastingcapaciteit (E/F) x 100%

A. OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

365

372

B. Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

298

234

C. Afvalstoffenheffing voor een gezin

224

286

D. Eventuele heffingskorting voor een gezin

0

0

E. Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D)

887

892

F. Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in het voorafgaande begrotingsjaar

906

994

belastingcapaciteit

97%

89%

In bovenstaand overzicht worden de kengetallen van de woonlasten van een gezin getoond. De woonlasten van 2024 zijn hoger t.o.v. 2023 omdat de onroerendezaakbelasting, de rioolheffingen gestegen zijn. De benutte betalingscapaciteit is gedaald van 97% naar 89% omdat de woonlasten landelijk meer zijn gestegen.

Kwijtscheldingsbeleid

Gemeenten kunnen met inachtneming van de Invorderingswet 1990 kwijtschelding verlenen voor gemeentelijke heffingen, waarbij zij zelf kunnen beslissen voor welke heffingen kwijtschelding mogelijk is. Kwijtschelding wordt de volgende heffingen verleend:

kwijtscheldingstabel

(bedragen x 1.000)

Begroting 2024

Realisatie 2024

Afvalstoffenheffing

399

389

Rioolheffingen uitsluitend voor gebruikersheffing

76

93

TOTAAL

475

482

Aanvullend zijn de volgende voorwaarden vastgesteld:

  • Alle natuurlijke personen komen in aanmerking voor kwijtschelding

  • Kleine ondernemers komen in aanmerking voor hun privébelastingen

  • de normbedragen voor kwijtschelding worden gesteld op 100%

Sabewa Zeeland voert voor ons de toetsing van kwijtscheldingverzoeken uit. Sinds 2010 wordt deelgenomen aan de automatische beoordeling van een deel van de kwijtscheldingsaanvragen. Dit gebeurt bij de Stichting Inlichtingenbureau, opgericht door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Geautomatiseerde kwijtscheldingen

In 2024 is voor de afvalstoffenheffing in 778 gevallen geautomatiseerde kwijtschelding verleend. Voor de rioolheffing ligt dit aantal ook op 778.

Handmatig beoordeelde verzoeken om kwijtschelding

Daarnaast de kwijtscheldingsverzoeken beoordeeld die niet in aanmerking kwamen voor de geautomatiseerde afhandeling omdat er extra informatie moest worden verzameld. Voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing waren dit 1046 verzoeken.

Kostenonderbouwing tarieven

Vanaf de begroting 2017 moet in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Bij de hierna opgesomde heffingen is hiervan sprake. Bij deze heffingen is het toegestaan om maximaal 100% van de kosten te dekken. Dit is in de gemeente Middelburg uitgangspunt. In de onderstaande gegevens worden de totale gerealiseerde kosten en baten in 2024 met elkaar vergeleken en wordt het kostendekkingspercentage genoemd.

Reinigingsrechten

Omschrijving

Begroting 2024

Werkelijk 2024

Kosten taakveld 7.3 Afval

5.843.472

6.458.519

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

310.270

323.782

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

399.173

386.814

Opbrengsten Taakveld 7.3 afval

-974.036

-768.723

Netto kosten taakveld

5.578.879

6.400.392

Toe te rekenen kosten:

Overhead

651.953

698.339

BTW

831.931

956.749

Totale kosten

7.062.763

8.055.480

Opbrengsten heffingen

7.062.737

6.782.246

Kostendekkendheid

100%

84%

Marktgelden

Omschrijving

Begroting 2024

Werkelijk 2024

Kosten taakveld

116.069

153.345

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

116.069

153.345

Toe te rekenen kosten:

Overhead

36.568

36.568

Totale kosten

152.637

189.913

Opbrengsten heffingen

75.413

64.410

Kostendekkendheid

49%

34%

Rioolheffing

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Begroting 2024

Werkelijk 2024

Kosten taakveld 7.1 Riool

4.664.268

4.917.074

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

328.886

343.208

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

76.840

93.324

Opbrengsten Taakveld 7.1 Riool

-33.819

-165.188

Netto kosten taakveld

5.036.175

5.188.419

Toe te rekenen kosten:

Overhead

383.749

387.797

BTW

893.318

804.027

Totale kosten

6.313.242

6.380.244

Opbrengsten heffingen

6.313.242

6.380.244

Kostendekkendheid

100%

100%

Begrafenisrechten

Omschrijving

Begroting 2024

Werkelijk 2024

Kosten taakveld 7.5 begraven en crematoria

807.075

942.536

Opbrengsten Taakveld

0

0

Netto kosten taakveld

807.075

942.536

Toe te rekenen kosten:

Overhead

205.046

191.491

Totale kosten

1.012.121

1.134.027

Opbrengsten heffingen

789.173

820.666

Kostendekkendheid

78%

72%

Scheepvaartrechten

Omschrijving

Begroting 2024

Werkelijk 2024

Kosten taakveld 2.04.0 Econ havens en waterwegen

253.336

126.928

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

253.336

126.928

Toe te rekenen kosten:

Overhead

12.913

12.913

Totale kosten

266.249

139.841

Opbrengsten heffingen

118.075

159.832

Kostendekkendheid

44%

114%

Naheffingsaanslag parkeren

Omschrijving

Begroting 2024

Werkelijk 2024

Kosten taakveld

727.218

750.876

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

727.218

750.876

Toe te rekenen kosten:

Overhead

179.156

221.819

Totale kosten

906.374

972.695

Opbrengsten heffingen

611.665

134.534

Kostendekkendheid

67%

14%

De werkelijke kosten 2024 zijn lager, omdat in de begroting rekening is gehouden met kapitaallasten voor de restauratie van de Bierkaai. Echter deze werkzaamheden worden in 2025 uitgevoerd.

Leges Titel I, II en III

Omdat de leges over tal van producten wordt geheven is in onderstaande tabel de kostendekking per hoofdstuk in de legesverordening aangegeven. Tevens is het kostendekkingspercentage per titel weergegeven en vervolgens per hoofdstuk.

Per hoofdstuk wordt duidelijk dat bij een aantal producten de baten beduidend hoger zijn dan de kosten. Door kruissubsidiering toe te passen op de verschillende hoofdstukken per titel is er sprake van een kostendekking van 84% bij Titel 1, een kostendekking van 117% bij Titel 2 en een kostendekking van 6% bij Titel 3. Het totaal van alle titels gezamenlijk laat een kostendekking zien van 95%.

Hoofdstuk

Totale kosten

Opbrengsten

Percentage

Totaal

3.367.358

3.202.637

95%

Titel I

Algemene Dienstverlening

1.452.786

1.215.844

84%

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

89.419

54.632

61%

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

580.328

721.003

124%

Naturalisaties (extra ingevoegd onderdeel)

91.380

56.326

62%

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

193.486

194.825

101%

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

24.866

9.280

37%

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

0

0

-

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

0

0

-

Hoofdstuk 7

Overige publiekszaken

59.894

21.654

36%

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

33

0

0%

Hoofdstuk 9

Archief standskantoor

0

0

-

Hoofdstuk 10

Huisvestingswet (is verplaatst naar titel 3)

0

0

-

Hoofdstuk 11

Leegstandswet

Hoofdstuk 12

Gemeentegarantie

0

0

-

Hoofdstuk 13

Retributies

11.696

71.017

607%

Hoofdstuk 14

Winkeltijdenwet

6.089

242

4%

Hoofdstuk 15

Kansspelen

2.417

4.543

188%

Hoofdstuk 16

Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren - AVOI

384.071

79.958

21%

Hoofdstuk 17

Verkeer en Vervoer

9.108

2.364

26%

Hoofdstuk 18

Diversen

0

0

-

Titel 2

Dienstverlening inzake omgevingsvergunning

1.679.904

1.972.662

117%

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

0

0

-

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

1.679.904

1.972.662

117%

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Gedeeltelijke legesbetaling en teruggaaf

Hoofdstuk 6

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

0

0

-

Hoofdstuk 7

Wet Geluidhinder

0

0

-

Hoofdstuk 8

Wettelijk vereiste publicaties

0

0

-

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde beschikking

0

0

-

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

234.668

14.131

6%

Hoofdstuk 1

Horeca

147.791

10.017

7%

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

74.699

3.631

5%

Hoofdstuk 3

Openbare orde

0

0

-

Hoofdstuk 4

Seksbedrijven

0

0

-

Hoofdstuk 5

Brandbeveiligingsverordening

0

0

-

Hoofdstuk 6

Verstrekking van informatie middels aanvraagformulier taxatiegegevens

0

0

-

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

0

0

-

Hoofdstuk 8

Huisvestingswet

12.178

484

4%

Download pdf