Concept Jaarstukken 2024

menu

Toelichting op lasten en baten

Toelichting afwijkingen lasten en baten

Tussentijds is de raad geïnformeerd via de bestuurlijke rapportage en de najaarsbrief. Voor het hele jaar 2024 is er sprake van een totaal voordelig saldo van 32.136.466 voor resultaatbestemming, zie onderstaand:

Resultaat jaarrekening 2024

Bestuursrapportage 2024

16.378

voordeel

Najaarsbrief 2024

7.597

voordeel

Totaal voordeel verwerkt in begroting 2024

23.975

voordeel

Afwijking bij jaarstukken 2024 t.o.v. najaarsbrief

8.161

voordeel

Totaal saldo 2024 voor resultaatbestemming

32.136

voordeel

Analyse resultaat op hoofdlijnen

Hieronder zijn de belangrijkste afwijkingen t.o.v. de najaarsbrief hoger dan 100.000 opgenomen.

Programma /Taakveld

Omschrijving

Bedrag * 1.000

Voordeel/Nadeel (V/N)

Bestuur en ondersteuning

0.01.0 Bestuur

Voorziening wethouderspensioenen

-668

N

De voorziening wethouderspensioenen wordt op peil gehouden voor toekomstige verplichtingen door middel van een jaarlijkse dotatie. Op basis van actuariële berekeningen blijkt dat de stand van de voorziening naar boven moet worden bijgesteld. De begrote lasten 2024 voor dotatie zijn niet toereikend en daardoor is er sprake van een negatieve afwijking.

0.04.0 Overhead

Overhead

233

V

Het voordeel op het taakveld overhead wordt met name veroorzaakt door afwijkingen op de subactiviteiten leidinggeven, PO&HRM, informatievoorziening en automatisering, huisvesting en facilitaire zaken. Voor een toelichting op deze subactiviteiten zie programma bestuur en ondersteuning, onderdeel overhead.

0.05.0 Treasury

Rentelasten

-543

N

Eind 2023 heeft de commissie BBV een nieuwe rentenotitie gepubliceerd. De belangrijkste wijziging betreft de rentetoerekening aan de grondexploitaties. Per 1 januari 2024 wordt niet langer de rentetoerekening gebaseerd op het gemiddelde rentepercentage over het vreemd vermogen, maar wordt de renteomslag gebruikt voor de rentetoerekening aan de grondexploitaties.
In de begroting 2024 is rekening gehouden met een rentetoerekening van het gemiddelde rentepercentage over het vreemd vermogen aan het grondbedrijf, 1.6%. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2024 medio 2023 was de nieuwe rentenotitie van de commissie BBV nog niet gepubliceerd. Bij de Najaarsbrief 2024 is de omslagrente berekend a.d.h.v. de nieuwe rentenotitie. De omslagrente is naar beneden bijgesteld naar 0,35%. De begrote doorberekende rente aan de grondexploitaties dient hierop aangepast te worden, wat resulteert in een nadeel op het taakveld Treasury.

Deelneming ZEH

-208

N

De ZEH (Zeeuwse Energie Houdstermaatschapprij N.V., voorheen PZEM) heeft in 2024 aan de aandeelhouders een superdividend uitkgekeerd over 2023 van 479 miljoen, waarvan 27,4 miljoen aan de gemeente Middelburg. Bij de bestuursrapportage 2024 was de inschatting dat dit 27,8 miljoen zou zijn. Bij oprichting van GBE-Aqua is afgesproken dat toekomstige dividenduitkeringen van de ZEH direct worden doorgestort naar GBE-Aqua, dit met als doel de lening ad 370 mln die is aangetrokken door GBE-Aqua voor de aankoop van het Evides-aandelenpakket, versneld af te kunnen lossen. Het hiervoor benodigde dividend wordt gereserveerd in de reserve GBE-Aqua. Er is minder dividend ontvangen dan begroot, maar er is tevens minder toegevoegd aan de reserve (217.000, zie hiervoor taakveld 0.10.0 mutaties reserves.). Per saldo resluteert dit in een negatief resultaat van 208.000.

0.06.2 OZB niet woningen

Baten WOZ niet woningen

202

V

De totale opbrengst van de onroerendezaakbelasting (OZB) is hoger dan geraamd. Dit komt door meerdere factoren. Bij het vaststellen van de tarieven waren nog niet alle WOZ-waarden van niet-woningen bekend. Hierdoor werd voor 30% van deze waarden een schatting gemaakt, die later te laag bleek te zijn. Dit resulteerde in een onderschatting van de gemiddelde waardestijging. Daarnaast werd de uitbreiding van het areaal eveneens te laag ingeschat, wat ook heeft bijgedragen aan de hogere opbrengst.

0.06.3 Parkeerbelasting

Baten parkeerbelasting

365

V

Ten opzichte van de primitieve begroting 2024 is er sprake van een nadelige afwijking. De budgetten zijn bij de bestuursrapportage 2024 en de najaarsbrief 2024 neerwaarts bijgesteld, maar er is sprake van een hoge realisatie dan de inschatting bij de najaarsbrief. De voordelige budgetafwijking nu bestaat uit een gedeelte opbrengst buitenparkeren (171k) en een gedeelte parkeergarages (194k). Het parkeren laat zich moeilijk begroten, immers de mate van het gebruik hangt af van de consument.

0.07.0 Algemene uitkering

Baten algemene uitkering

915

V

In de memo actieve informatie over decembercirculaire die uw raad in januari 2025 toegezonden heeft gekregen zijn een aantal taakmutaties en decentralisatie-uitkeringen toegevoegd. Dit zorgt voor een hogere Algemene Uitkering 2024. Door het tijdstip van verschijnen van de circulaire was het niet meer mogelijk dit in een begrotingswijziging 2024 te verwerken.
Naast de gevolgen van de decembercirculaire 2024 hebben er voor de jaren 2022 en 2023 nog enkele verrekeningen plaatsgevonden als gevolg van verandering in de maatstaven (eenheden en gewicht). Deze zijn in 2024 aan de gemeente uitgekeerd en leiden per saldo tot een positief resultaat.

0.08.0 Overige baten en lasten

Stelpost personeel

487

V

De overschotten op de personeelsbudgetten van 2023 zijn via saldobestemming toegevoegd aan het budget van 2024 om personele knelpunten te bekostigen. Deze middelen zijn grotendeels gebruikt om deze knelpunten aan te pakken. Echter, niet alle uitstaande inhuur- en vervangingsverzoeken konden op korte termijn worden ingevuld, zoals de coördinator Leerplicht. Daarnaast merken we steeds vaker dat een aantal reguliere vacatures niet zo snel ingevuld kunnen worden als gehoopt. Dit betreft onder andere meerdere vacatures voor beleidsmedewerkers Sociaal Domein en WMO. Ook de vervanging van een verkeersdeskundige bleek lastig, waardoor de mogelijkheid van toepassing van de dakpanconstructie niet kon worden benut. Daarnaast bleken een beleidsmedewerker leefomgeving en een handhaver monumenten ook moeilijk in te vullen vacatures.

Overige opbrengsten startersleningen

684

V

De gemeente Middelburg biedt via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN) startersleningen aan voor inwoners van de gemeente. In de afgelopen jaren zijn de beschikbaar gestelde bedragen opgenomen op de balans onder financiële vaste activa. Echter de overige opbrengsten, waaronder rente, worden onder aftrek van de gemaakte kosten toegevoegd aan het fonds. Hierdoor is er jaarlijks sprake van een stijging van de waarde van het fonds. Afgelopen jaren zijn deze overige opbrengsten niet verwerkt en worden nu in één bedrag als incidenteel voordeel voorgaande jaren verwerkt in 2024.

0.09.0 Vennootschapsbelasting

Vennootschapsbelasting

383

V

De voorlopige aangifte vennootschapsbelasting 2023 is eind 2024 opgesteld en op basis van deze aangifte is sprake van belastbare winst. Over dit bedrag is belasting verschuldigd. Echter, door de verlieslatende resultaten van de afgelopen jaren binnen de verschillende vpb-activiteiten van de gemeente, is er een verliesverrekening ontstaan. Dit betekent dat de winsten die in 2023 zijn behaald, kunnen worden verrekend met eerdere verliezen. Dankzij deze verliescompensatie is de verwachte aanslag nu vrijwel nihil en kan een bedrag van 383.000 als voordeel worden ingeboekt.

0.11.0 Resultaat rek baten-lasten

Saldo begroting

842

V

De gemeenteraad heeft besloten de kosten voor de SROI groenbeheer en Nota Ruimtelijke Kwaliteit ten laste van het positieve begrotingsresultaat te brengen. Het restant van dit resultaat maakt onderdeel uit van het voordeel in de jaarstukken 2024.

Verkeer, vervoer en Waterstaat

2.01.0 Verkeer en Vervoer

Verkeersadviezen

135

V

Dit budget is niet besteed door vertraging in het proces is in de voorbereiding van plannen. Tevens zijn er uren ten laste van de subsidie CDOKE gebracht die zijn ontvangen voor personeel wat zich bezig houdt met verduurzaming, dit leidt op dit budget tot een voordeel.

Onderwijs

4.03.0 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Uitvoering leerplichtwet

148

V

De leerplichtwet wordt uitgevoerd door de samenwerking RBL Walcheren. In 2022 was binnen deze samenwerking sprake van een positief resultaat dat is gereserveerd voor lasten in de komende jaren. In 2024 is dit overschot ingezet. Daarnaast is er vanuit de gemeente Vlissingen en Veere een vergoeding ontvangen voor de thuiszitterscoach en de begroting was hier niet op bijgesteld.

Sport, cultuur en recreatie

5.01.0 Sportbeleid en activering

Combinatiesfuncties

276

V

De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. De stip op de horizon is een gezonde generatie in 2040. Deze afspraken zijn vastgelegd in het Hoofdlijnen Sportakkoord II, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Preventieakkoord. Deze middelen zijn voor het eerst ingezet in 2023. Omdat we voor deze uitgaven nu deze specifieke uitkering ontvangen, is het gereserveerde eigen budget niet meer noodzakelijk.

5.02.0 Sportaccommodaties

Stadsgewestelijk Zwembad

550

V

De jaarlijkse subsidie van de exploitatie van het zwembad is lager op basis van de meest recente aanbesteding. Daarnaast is er besloten het pand langer af te schrijven, waardoor de jaarlijkse lasten lager zijn. Dit betreft een incidenteel voordeel, omdat de verwachting is dat de lasten in de toekomst toenemen als gevolg van verduurzaamheidsinvesteringen.

5.05.0 Cultureel erfgoed

Restauratie stadhuis

-3.216

N

De begrote kosten voor restauratie van de gevel van het stadhuis zijn (door een derde partij) opnieuw berekend. Als gevolg van prijsindicatie is het nodig om de voorziening voor de restauratie van de stadhuisgevel op te hogen om de te verwachte kosten te kunnen dragen.

Sociaal Domein

6.01.0 Samenkracht en burgerparticipatie

Vluchtelingenopvang Oekraïne

6.118

V

Voor de vluchtelingenopvang van Oekraïners zijn middelen van het Rijk ontvangen. Voorgesteld wordt om het overschot 2023 (zie najaarsbrief 2023) en het overschot 2024 beschikbaar te stellen voor de verwachte uitgaven rondom de huisvesting. Dit betreffen zowel investeringskosten voor (vervangende) huisvesting als hogere kosten voor bestaande uitgaven/diensten als verwachte batenderving door de lagere normbedragen vanuit het Rijk.

Wijkcentra

154

V

Als gevolg van het plaatsen van zonnepanelen bij wijkcentrum "het Palet" is het elektriciteitsverbuik aanzienlijk minder. En het centrum is nu ook gasloos. Daardoor kan het budget voor energieverbuik structureel worden bijgesteld. Daarnaast is het beheer van verschillende wijkcentra tijdelijk uitgevoerd door een goedkopere partij en is sprake van een eenmalig voordeel.

6.03.0 Inkomensregelingen

Minimabeleid

675

V

In de septembercirculaire 2023 is er 150.000 beschikbaar gesteld voor bijzondere bijstand en vroegsignalering, deze middelen zijn in 2024 nog niet benut. Gezien dit structurele middelen betreft vervallen deze middelen eenmalig ten gunste van de algemene reserves. Tevens is het resultaat 2024 van Orionis op het programma minima bekend, dit betrof 73.000 welke nog niet verwerkt zijn in de begroting. Als gevolg van alleenverdienersproblematiek is er bij de najaarsbrief nog 35.000 bijgeraamd. Via deze decentralisatie-uitkering ontvangen gemeenten budget
om aan de betreffende huishoudens bijzondere bijstand te verstrekken. De uitvoering hiervan is bij Orionis belegd, deze activiteiten hebben nog geen invulling gekregen in 2024. Bij de najaarsbrief is en overheveling gemeld van 1,5 mio ten behoeve van bestaanszekerheid. Deze inschatting was voor 350.000 te laag. Wegens het incidentele karakter van deze middelen is een voorstel voor saldobestemming gedaan.

6.71a Hulp bij het huishouden (WMO)

Huishoudelijke zorg

124

V

T.o.v. van 2023 zijn er veel minder gebruikers van huishoudelijke zorg. Dit zorgt voor een fors voordeel.

Huishoudelijke hulp

-555

N

Huishoudelijke hulp wordt doorgaans voor een korte periode verleend, waarbij de toegang leerdoelen stelt en de zorg vervolgens wordt op- of afgeschaald. Bij huishoudelijke hulp is meestal sprake van een stabiele situatie. Toch ontstaan er afwijkingen omdat de doelgroep die hier gebruik van maakt vergrijst. Deze trend zal zich de komende jaren voortzetten. Voor deze oplopende kosten zijn in de Septembercirculaire 2024 nadere afspraken gemaakt. Het Rijk heeft met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) afgesproken dat in de toekomst de Wmo niet langer via de algemene uitkering van het Gemeentefonds zal gaan, maar via een aparte financiering. Dit om te komen tot een bekostigingsvorm die passend is voor een geobjectiveerde indexering, waarbij ook rekening wordt gehouden met kostenontwikkeling en demografie/vergrijzing. Landelijk is hiervoor 75 miljoen (in 2026) oplopend tot 300 miljoen (in 2029) gereserveerd. Dergelijke demografische ontwikkelingen zijn ook terug te zien in de overige Wmo-kosten (dagbesteding, begeleiding en Wmo-vervoer). Dit effect zal ook onvermijdelijk in de meerjarenbegroting worden verwerkt.

6.71.b Begeleiding (WMO)

Begeleiding

-223

N

Zie toelichting Huishoudelijke hulp taakveld 6.71.b

6.71.c Dagbesteding (WMO)

Dagbesteding

-107

N

Dit betreft subsidies voorliggende voorziening om kosten voor dagbesteding te voorkomen. Vanaf 2025 wordt dit gedekt vanuit het budget algemene voorzieningen.

6.81.b Maatsch- en vrouwenopv (WMO)

Foyer de jeunesse

120

V

In 2024 hebben is afgesproken dat deze kosten voortaan vanuit de Zeeuwse middelen voor beschermd wonen en opvang worden betaald.

Opvang dak en thuisloosheid

231

V

Eind november 2024 is er 214.200 ontvangen aan preventiebudget beschermd wonen, dit heeft gezien de late bekendmaking geen bestemming gevonden in 2024. Dit bedrag zal meegenomen worden als een saldobestemming om in 2025 uitvoering te geven.

Diversen taakvelden

Gemeenschappelijke regeling Orionis

471

V

Conform het raadsvoorstel van december 2024 is de 4e begrotingswijziging 2024 van Orionis niet verwerkt in de begroting, maar direct in het jaarrekeningresultaat. Daarnaast is binnen Orionis besloten om een deel van het resultaat 2023 te bestemmen. Bij de jaarrekening 2023 was het volledige resultaat in de jaarrekening verwerkt.

PGB

202

V

In de afgelopen jaren is een afname te zien in het aantal aanvragen PGB. Deze trend heeft zich voortgezet in 2024 en leidt tot lagere uitgaven.

Jeugdlasten

-1.398

N

Bij de bestuursrapportages over het jaar 2024 is de begroting bijgesteld op basis van de ontvangen prognoses vanuit IJZ. Op basis van de opgaaf vanuit IJZ zijn de werkelijke jeugdlasten verwerkt in de jaarrekening.

Volksgezondheid en Milieu

7.03.0 Afval

Inzameling huisvuil

-253

N

Door de uitval van voertuigen was geen optimale inzet van beladers mogelijk, waardoor relatief veel inhuur van personeel nodig was. Door schade aan een huisvuilwagen en de benodigde reparatieduur is er een vervangend voertuig gehuurd gedurende 10 maanden. Ook zijn er kosten gemaakt voor de begeleiding van 4 aanbestedingstrajecten.

7.04.0 Milieubeheer

Investeringsbudget stedelijke vernieuwing

560

V

In de afgelopen jaren zijn subsidiebaten van de Provincie Zeeland ontvangen inzake stedelijke vernieuwing. Deze subsidiebaten zijn reeds vastgesteld middels een vaststellingsbeschikking en ten oprechte gereserveerd op de balans als vooruit ontvangen subsidie. Voorgesteld wordt om deze eenmalige vrijval te reserveren voor toekomstige saneringsprojecten.

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwingen

8.03.0 Wonen en bouwen

Leges bouwvergunningen

277

V

De doorlooptijd van een aantal grote bouwprojecten (waaronder de 4 woonclusters en dagbestedingsgebouw met kantoor aan de Oostperkweg en 24 appartementen aan de Porseleinvlinder) was korter, waardoor de leges nog in het 4e kwartaal 2024 zijn ontvangen.

Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Begroting 2024

Begroting 2024 na wijziging

Realisatie 2024

Verschil 2024 (+ voordeel, - nadeel)

Lasten

0.05.0 Treasury

-230

1.794

2.344

-550

0.06.1 OZB woningen

1.599

1.994

1.900

94

0.06.2 OZB niet woningen

1.775

1.775

1.801

-26

0.06.4 Belastingen overig

1.305

1.305

1.247

58

0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds

7

7

8

-0

Totale Lasten

4.457

6.875

7.300

-425

Baten

0.05.0 Treasury

-895

-31.059

-30.702

-357

0.06.1 OZB woningen

-8.980

-8.980

-8.954

-26

0.06.2 OZB niet woningen

-8.720

-8.720

-8.947

227

0.06.4 Belastingen overig

-1.700

-1.700

-1.772

72

0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds

-120.285

-125.015

-125.930

915

Totale Baten

-140.581

-175.475

-176.306

831

Totaal Algemene dekkingsmiddelen

-136.124

-168.600

-169.006

406

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Afwijking Lasten

Afwijking Baten

Structureel J/N

0.05.0 Treasury

Eind 2023 heeft de commissie BBV een nieuwe rentenotitie gepubliceerd. De belangrijkste wijziging betreft de rentetoerekening aan de grondexploitaties. Per 1 januari 2024 wordt niet langer de rentetoerekening gebaseerd op het gemiddelde rentepercentage over het vreemd vermogen, maar wordt de renteomslag gebruikt voor de rentetoerekening aan de grondexploitaties.
In de begroting 2024 is rekening gehouden met een rentetoerekening van het gemiddelde rentepercentage over het vreemd vermogen aan het grondbedrijf, 1.6%. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2024 medio 2023 was de nieuwe rentenotitie van de commissie BBV nog niet gepubliceerd. Bij de Najaarsbrief 2024 is de omslagrente berekend a.d.h.v. de nieuwe rentenotitie. De omslagrente is naar beneden bijgesteld naar 0,35%. De begrote doorberekende rente aan de grondexploitaties dient hierop aangepast te worden, wat resulteert in een nadeel op het taakveld Treasury.

-543

-425

N

De ZEH (Zeeuwse Energie Houdstermaatschapprij N.V., voorheen PZEM) heeft in 2024 aan de aandeelhouders een superdividend uitkgekeerd over 2023 van 479 miljoen, waarvan 27,4 miljoen aan de gemeente Middelburg. Bij de bestuursrapportage 2024 was de inschatting dat dit 27,8 miljoen zou zijn. Bij oprichting van GBE-Aqua is afgesproken dat toekomstige dividenduitkeringen van de ZEH direct worden doorgestort naar GBE-Aqua, dit met als doel de lening ad 370 mln die is aangetrokken door GBE-Aqua voor de aankoop van het Evides-aandelenpakket, versneld af te kunnen lossen. Het hiervoor benodigde dividend wordt gereserveerd in de reserve GBE-Aqua. Er is minder dividend ontvangen dan begroot, maar er is tevens minder toegevoegd aan de reserve (217.000, zie hiervoor taakveld 0.10.0 mutaties reserves.). Per saldo resluteert dit in een negatief resultaat van 208.000.

0.06.1 OZB woningen

Uitvoeringskosten

103

N

Op dit budget worden de uitvoeringskosten van het samenwerkingsverband Belastingen Walcheren en Schouwen-Duiveland begroot en geboekt. De positieve afwijking is ontstaan doordat er geen rekening is gehouden met budget wat was overgeheveld van 2023 naar 2024.

0.06.2 OZB niet woningen

OZB niet-woningen

202

N

De totale opbrengst van de onroerendezaakbelasting (OZB) is hoger dan geraamd. Dit komt door meerdere factoren. Bij het vaststellen van de tarieven waren nog niet alle WOZ-waarden van niet-woningen bekend. Hierdoor werd voor 30% van deze waarden een schatting gemaakt, die later te laag bleek te zijn. Dit resulteerde in een onderschatting van de gemiddelde waardestijging. Daarnaast werd de uitbreiding van het areaal eveneens te laag ingeschat, wat ook heeft bijgedragen aan de hogere opbrengst.

0.06.4 Belastigen overig

Baten precariobelasting

87

J

In 2024 zijn de precariobelasting en reclame-uitingen op straat opnieuw in kaart gebracht. Dit heeft geleid tot een hogere opbrengst.

Algemene uitkering gemeentefonds

Baten algemene uitkering 2024 en voorafgaande jaren

915

N

In de memo actieve informatie over decembercirculaire die uw raad in januari 2025 toegezonden heeft gekregen zijn een aantal taakmutaties en decentralisatie-uitkeringen toegevoegd. Dit zorgt voor een hogere Algemene Uitkering 2024. Door het tijdstip van verschijnen van de circulaire was het niet meer mogelijk dit in een begrotingswijziging 2024 te verwerken.
Naast de gevolgen van de decembercirculaire 2024 hebben er voor de jaren 2022 en 2023 nog enkele verrekeningen plaatsgevonden als gevolg van verandering in de maatstaven (eenheden en gewicht). Deze zijn in 2024 aan de gemeente uitgekeerd en leiden per saldo tot een positief resultaat.

Overige

15

52

Totaal Algemene dekkingsmiddelen

-425

831

406

Overzicht onvoorziene uitgaven

De post onvoorzien ramen we in totaal en niet per programma. In de begroting 2024 namen we hiervoor een bedrag van € 209.496 op. Hoe we dit geld gebruikten leest u hieronder.

Datum raadsvergadering

Onderwerp

bedrag

Primaire Begroting 2024

209.496

18-04-2024

Antisemitisme een hal toeroepen

-41.355,00

18-04-2024

medewerker Erfgoed-uitbreiding formatie

-50.000,00

23-05-2024

Tijdelijke uitbreiding Aventurijn

-47.500,00

26-09-2024

Bijdrage 2024 Expat Centrum Zeeland

-37.500,00

-176.355

Restant

33.141

Overzicht incidentele baten en lasten

Incidentele lasten per programma (bedragen x 1.000)

Begroting

Begroting 2024 incl. wzg.

Rekening 2024

Reserve

Programma Bestuur en Ondersteuning

Overgang naar office 365 (incidenteel)

176

176

176

nee

Verbeteren arbeidsmarktpositie

75

31

38

ja

Agenda Samenwerking voor 4 jaar

52

0

0

nee

Visie op dienstverlening

250

0

0

nee

Medewerker TIP publiekszaken

32

32

32

nee

Voorbereiding / planvorming centrale hal

50

50

ja

Raadsonderzoek trekdijk middelburg

34

67

nee

Project digitalisering

101

145

ja

Digitale versnelling

79

1

nee

Portfoliomanager 66024

55

58

ja

Ondersteuning vacaturevoorziening

67

67

ja

Afhandelen bezwaarschriften

220

235

ja

Implementatie wet open overheid

44

44

ja

Diverse posten < 25.000

44

15

ja

Programma Veiligheid

Project preventie van (steek) wapen geweld en jeugdcriminaliteit

100

0

0

nee

Actieplan wapens en jongeren

27

25

nee

Cyber crime, lokale weerbaarheid

74

159

ja

RIEC medewerker

85

100

nee

Programma Verkeer en Vervoer

Verbeteren verkeerssituatie fietsers en voetgangers

40

40

40

nee

Uitbreiding buurtbus

50

9

15

ja

Projectleider- en projectcoordinatoren onderhoud wegen

275

275

45

nee

Voorziening onderhoud wegen op basis van niveau C+ (is toegevoogd aan reserve ipv voorziening)

1.700

0

0

nee

Klimaatadaptie (Subsidie Operationeel Programma Zuid)

513

321

nee

Diverse posten < 25.000

24

0

ja

Programma Economie

Opstellen ontwikkelvisie binnenstad

100

0

0

nee

Europees project Detocs

49

59

nee

Project Smart Grid Arnestein

69

75

ja

Bijdrage Expat Center Zeeland

38

38

nee

Programma Onderwijs

Sloopkosten en afboeken oude investering CBS de Wilgenhof

253

0

0

nee

Specifieke uitkering NPO vertragingen covid

326

326

nee

KC de Aventurijn

48

49

nee

Lokale educatieve agenda

20

40

49

ja

Diverse posten < 25.000

20

24

ja

Programma Sport, Cultuur en Recreatie

Toekomst poppodium de Spot, overheadvergoeding

75

75

75

nee

Compensatie van de energiekosten voor maatschappelijke organisaties

500

260

260

nee

Restauratie stadhuis

1.343

0

0

Corona cultuurmiddelen

60

60

ja

gotisch deel stadhuis

85

73

ja

Evenementen herdenkingen

17

45

ja

Financiering uitbreiding kleed- en doucheruimtes korfbalvereniging TOP

85

85

ja

Specifieke uitkering informatiepunten digitale overheid

47

47

nee

Organisatie en uitvoering SROI Groenbeheer, pilotjaar 2024

150

184

nee

Diverse posten < 25.000

10

4

ja

Programma Sociaal Domein

Actieplan uitvoeringsbudg soc domein

280

105

105

ja

Wegwerken achterstanden bij TIM

160

160

160

nee

Toezicht en handhaving Jeugdwet en Wmo

105

105

105

nee

Onderzoek mogelijkheid basisbanen

60

60

ja

Vluchtelingenopvang Oekraïne

8.224

2.674

ja

Energietoeslag minima

689

374

ja

Specifieke uitkering toeslagenproblematiek

0

421

nee

Opvang dak- en thuisloosheid

64

60

nee

TOZO

0

269

nee

Tijdelijke opvang asielzoekers

28

33

ja

Mensenrechten toegangskaarten Etty hillesum huis

25

25

nee

Minimabeleid cadeaubon

60

57

ja

Diverse posten < 25.000

47

42

ja

Programma Volksgezondheid en Milieu

Uitvoerend medewerker aula crematorium

48

48

48

nee

Europees project Cool Neighbourhoods

351

239

ja

Warmtenet Dauwendale

41

41

ja

Voorbereidingskosten stallingsruimte begraafplaatsen

50

0

ja

Programma Volkshuisvesting RO en sted vern

Casusregisseurs Omgevingstafels (dekking 2024 uit de algemene reserve)

194

194

135

ja

Applicatiebeheer V&H

88

88

77

nee

onrendabele top aankoop buitenruststraat

1.301

ja

Toevoeging voorziening grondbedrijf

3.887

ja

Omgevingswet

200

208

ja

Diverse posten < 25.000

40

27

nee

Totaal

5.916

13.937

13.434

Baten per programma

Incidentele basten per programma (bedragen x 1.000)

Begroting

Begroting 2024 incl wzg

Rekening 2024

Reserve

Programma Bestuur en Ondersteuning

Boekwinst op verkoop panden

225

75

0

ja

Boekwinst verkoop gronden / materieel

0

74

nee

Superdividend ZEH (Zeeuwse Energie Houdstermaatschapprij N.V)

27.800

27.375

nee

Overige opbrengst startersleningen (correctie voorgaande jaren)

684

nee

Programma Veiligheid

Cyber crime, lokale weerbaarheid 2024-2025

0

84

nee

Actieplan wapens en jongeren

27

27

nee

RIEC medewerker detachering

202

200

nee

Programma Verkeer en Vervoer

Klimaatadaptie (Subsidie Operationeel Programma Zuid)

235

109

nee

Programma Economie

Europees project Detocs

42

62

nee

Project Smart Grid Arnestein

55

55

nee

Programma Onderwijs

Specifieke uitkering NPO vertragingen covid

326

326

nee

Actieplan esf a tranche (thuiszittercoach RBL)

41

41

nee

Programma Sport, Cultuur en Recreatie

Specifieke uitkering informatiepunten digitale overheid

47

47

nee

Programma Sociaal Domein

Vluchtelingenopvang Oekraïne

4.500

4.745

nee

Tijdelijke opvang asielzoekers

79

101

nee

Specifieke uitkering toeslagenproblematiek

0

477

nee

Opvang dak- en thuisloosheid

64

296

nee

TOZO

0

269

nee

Programma Volksgezondheid en Milieu

CDOKE klimaat- en energiebeleid

1.062

1.148

nee

Europees project Cool Neighbourhoods

267

192

nee

Investeringsbudget stedelijke vernieuwing

560

nee

Totaal

225

34.822

36.872

Saldo incidentele lasten en baten

-5.691

20.885

23.438

Taakveld 0.10 Incidentele toevoegingen aan reserves (bedragen x 1.000)

Begroting

Begroting 2024 incl. wzg

Rekening 2024

Alg. reserve dividend aandelen GBE Aqua (Evides)

9.300

9.083

Toev. reserve investeringsfonds

10.700

10.700

11.105

Toev. Afstoten vastgoed

225

75

75

Toev. dividend aandelen GBE Aqua (Evides)

611

611

611

Winstneming grondbedrijf

156

156

445

Toev. Klimaatadaptie (Subsidie Operationeel Programma Zuid)

165

287

Europees project Detocs

26

26

Europees project Cool Neighbourhoods

58

56

Toev. Uitvoeringskosten omgevingswet

177

177

Toev. Afschr.reserve Winkelcentrum Dauwendale

767

767

Toev. Afschr.reserve restuaratie stadhuis

1.343

1.343

Toev. Afschr.reserve skatebaan veerse poort

0

33

Toev. reserve onderhoud wegen op basis van niveau C+

1.700

1.700

Budgetoverhevelingen naar 2025 (via reserve transitoria)

7.715

7.494

Totaal

11.692

32.793

33.202

Taakveld 0.10 Incidentele onttrekkingen aan reserves (bedragen x 1.000)

Begroting

Begroting 2024 incl. wzg

Rekening 2024

Onttrekking Extra rijksmiddelen temporisering taakstelling Soc.Domein

1.887

1.908

1.908

Onttrekking algemene reserve Kaders kostenbeheersing sociaal domein

142

142

142

Onttreking algemene reserve tbv investeringsfonds

8.000

8.000

8.000

Onttrekking algemene reserve onrendabele top aankoop buitenruststraat

1.301

Onttrekking algemene reserve Casusregisseurs

194

194

135

Onttrekking algemene reserve Omgevingswet

200

208

Onttrekking algemene reserve sinterklaasbon minima

60

60

Onttrekking algemene reserve Smart Grid

14

Reserve grondbedrijf

285

285

4.217

Reserve klimaatgelden

41

41

Ontr.reserve transitoria winkelcentrum Dauwendale

767

767

Dekking uitgaven vanuit gereserveerde middelen voorgaande jaren (via reserve transitoria)

13.789

13.752

Totaal

10.508

25.386

30.545

Saldo incidentele lasten en baten

-5.691

20.885

23.438

Saldo incidentele mutaties reserves

-1.184

-7.407

-2.657

Saldo incidentele baten en lasten inclusief mutaties reserves

-6.875

13.478

20.781

Overzicht toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Toevoeging aan de reserves * €1.000

Begroting incl.wzg.

Waarvan structureel

Rekening

Waarvan structureel

Verschil begr. Incl. wyz tov rekening

afschrijvingsreserve

2.110

2.143

-33

reserve transitoria

8.142

8.041

101

algemene reserve

686

686

0

reserve klimaatgelden

reserve decentralisaties

0

reserve grondbedrijf

156

445

-289

reserve GBE Aqua bv

9.300

9.083

217

reserve reconstructie wegen

1.700

838

2.539

838

-839

reserve investeringsfonds

10.700

11.105

-405

Totaal

32.794

838

34.042

838

-1.248

Onttrekking aan de reserves * €1.000

Begroting incl.wzg.

Waarvan structureel

Rekening

Waarvan structureel

Verschil begr. Incl. wyz tov rekening

afschrijvingsreserve

406

247

247

247

-159

reserve transitoria

14.556

14.519

-37

algemene reserve

8.598

9.860

1.262

reserve klimaatgelden

41

41

0

reserve participatiefonds (ter dekking begrote uitgaven participatiefonds)

11

1

1

-10

reserve decentralisaties

1.908

1.908

0

reserve grondbedrijf

285

4.218

3.933

reserve reconstructie wegen

0

Totaal

25.805

248

30.794

247

4.989

Saldo

6.989

590

3.248

591

3.741

Toelichting financiele afwijking op de reserves (+ = voordeel / - = nadeel)

Mutaties reserves

Toelichting afwijking toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Afwijking Lasten

Afwijking Baten

Totaal Afwijking

Mutatie afschrijvingsreserve

-196

N

In de toekomst zal het nieuwe natuurgebied bij het Waterpark Veerse Meer eigendom worden van Staatsbosbeheer. De gronden worden in erfpacht gegeven aan de gemeente en verder ontwikkeld en beheerd door Driestar. Aangezien dit nog niet is gerealiseerd, hoeft de geraamde jaarlijkse onttrekking ter dekking van de erfpacht nog niet te worden geboekt.

Mutatie reserve transitoria

102

Met de Najaarsbrief 2024 zijn diverse budgetten aangemeld (door de Raad goedgekeurd in december 2024) voor overheveling van 2024 naar 2025. Deze overhevelingen worden toegevoegd aan de reserve transitoria. Er zijn na deze aanmeldingen toch nog uitgaven gedaan op diverse budgetten. Vandaar dat er minder (223k) is toegevoegd aan de reserve transitoria. Ook is er een budgetafwijking voor het Europees project Klimaatadaptatie. Dit project heeft vertraging opgelopen en daardoor zijn er aanzienlijk minder uitgaven gedaan waardoor we de vrijgemaakte dekking vanuit wegen, riolen, openbaar groen en speelplaatsen niet kunnen benutten. Daarom zijn deze middelen veilig gesteld in de reserve transitoria. Dit heeft een negatieve budgetafwijking tot gevolg van 121k.

Mutatie algemene reserve

1.301

Conform het raadsbesluit is de aankoop van een pand aan het einde van het jaar afgerond. De verwachte onrendabele top op de nog vast te stellen grondexploitatie wordt direct afgewaardeerd, en het hierdoor ontstane boekwaardeverlies van 1.310.000 wordt gedekt via de algemene reserve.

Mutatie reserve grondbedrijf

-289

3.933

Dit betreft de winstneming 2024 voor de grondcomplexen van bedrijven en woningen.

Dit betreft de verliezen van het grondbedrijf over 2024 van bedrijven en woningen.

Mutatie reserve GBE Aqua

217

De ZEH (Zeeuwse Energie Houdstermaatschapprij N.V., voorheen PZEM) heeft in 2024 aan de aandeelhouders een superdividend uitkgekeerd over 2023. Bij oprichting van GBE-Aqua is afgesproken dat toekomstige dividenduitkeringen van de ZEH direct worden doorgestort naar GBE-Aqua, dit met als doel de lening ad 370 mln die is aangetrokken door GBE-Aqua voor de aankoop van het Evides-aandelenpakket, versneld af te kunnen lossen. Het hiervoor benodigde dividend wordt gereserveerd in de reserve GBE-Aqua. Er is minder dividend ontvangen dan begroot, maar er is tevens minder toegevoegd aan de reserve dan begroot.

Mutatie reserve constructie wegen

-839

Conform het raadsbesluit 07-116 wordt het verschil van het begrote bedrag en de werkelijke uitgaven op de kostenplaatsen onderhoud wegen onttrokken dan wel toegevoegd aan de reserve reconstructie wegen.

Mutatie reserve investeringsfonds

-405

Met het vaststellen van de kaderstelling van het Middelburgs Investeringsfonds heeft uw raad besloten om het onbenutte budget voor de jaarlijks gereserveerde kapitaallasten vanaf 2023 toe te voegen aan het investeringsfonds. Op concernniveau is dit budgetneutraal.

Overig posten < €100.000

-34

-49

Totaal Mutaties Reserves

-1.248

4.989

3.741

Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (WNT)

Op 1 januari 2013 is de Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (semi)publieke sector van kracht geworden, kortweg WNT. Deze wet verbiedt dat bestuurders en andere topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector in de (semi)publieke sector meer verdienen dan 100 procent van het ministersalaris. Deze grens is de zogenoemde WNT-norm. Voor 2024 bedraagt deze 233.000,00 inclusief belaste kostenvergoedingen en pensioenbijdrage werkgever. De WNT-norm is tot stand gekomen nadat er in de voorafgaande jaren een toenemende maatschappelijke verontwaardiging was ontstaan over de hoge salarissen (en ontslagvergoedingen) voor openbare bestuurders, vooral indien ook nog sprake was van slecht functionerende bestuurders.

De WNT definieert het begrip topfunctionaris voor instellingen in de (semi)publieke sector als:

  1. de leden van de hoogste uitvoerende en toezichthoudende organen;

  2. de hoogste ondergeschikte of de leden van de groep hoogste ondergeschikten aan dat orgaan en;

  3. degene of degenen belast met de dagelijkse leiding.

Als gevolg van deze wet publiceren wij de volgende salarissen:

Topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen en toezichthouders

De regels worden ontleent aan het Besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 oktober 2019, nr. 2019-00000473424, houdende vaststelling van beleidsregels inzake de toepassing van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector met ingang van 1 januari 2020 (Beleidsregels WNT 2020).

bedragen x 1

A. van den Brink

A.A.A. Rijpert

Functiegegevens

Gemeentesecretaris

Raadsgriffier

Aanvang en einde functievervulling in 2024

[01/01] – [31/12]

[01/01] – [31/12]

Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte)

1

1

Dienstbetrekking?

Ja

Ja

Bezoldiging

Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen

146.036

103.611

Beloningen betaalbaar op termijn

23.310

16.501

Subtotaal

169.346

120.112

Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum

233.000

233.000

-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag

N.v.t.

N.v.t.

Totale bezoldiging

169.346

120.112

Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan

N.v.t.

N.v.t.

Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling

N.v.t.

N.v.t.

Gegevens 2023

bedragen x 1

A. van den Brink

A.A.A. Rijpert

Functiegegevens

Gemeentesecretaris

Raadsgriffier

Aanvang en einde functievervulling in 2023

[01/01] – [31/12]

[01/01] – [31/12]

Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte)7

[1,0]

[1,0]

Dienstbetrekking?8

[ja]

[ja]

Bezoldiging9

Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen

139.277

97.163

Beloningen betaalbaar op termijn

22.499

16.323

Subtotaal

161.776

113.486

Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum10

223.000

223.000

Bezoldiging

161.776

113.486

Rechtmatigheidsverantwoording

Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders

De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 13 maart 2025 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.  

Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 2 % (maximaal 3%) van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 5,2 miljoen. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024.  

Bevinding

Het college stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen bedrag 10.818.000 bedraagt. Dit is hoger dan de daarvoor gestelde grens van 5,2 miljoen. Van de niet rechtmatig tot stand gekomen verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van 1.545.000 acceptabel op basis van door de gemeenteraad vastgestelde afspraken.

(Bedragen x 1.000)

1a. Overschrijding lasten programma's

10.510

1b. Overschrijding investeringsbudgetten

43

2. Ongeautoriseerde reservemutaties

3. Overschrijding baten en/of onderschrijding van lasten, investeringen en baten die niet tijdig zijn gemeld

265

Totale begrotingsonrechtmatigheden

10.818

Begrotingsonrechtmatigheden die acceptabel zijn vlgs financiële verordening

1.545

Niet acceptabele begrotingsonrechtmatigheden

9.273

Voorwaardecriterium: Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed (spendanalyse)

27

Misbruik en Oneigenlijk gebruik

0

Totaal onrechtmatig

10.845

Waarvan acceptabel

1.545

Waarvan niet acceptabel

9.300

Toelichting

De toelichting op de acceptabele begrotingsonrechtmatigheden is terug te vinden in de toelichting baten en lasten op hoofdlijnen.

Hieronder volgt de toelichting op de niet acceptabele begrotingsonrechtmatigheden:

Wethouderpensioenen (668.000)

De voorziening wethouderpensioenen wordt op peil gehouden voor toekomstige verplichtingen door middel van een jaarlijkse dotatie. Op basis van actuariële berekeningen blijkt dat de stand van de voorziening naar boven moet worden bijgesteld. De begrote lasten 2024 voor dotatie zijn niet toereikend en daardoor is er sprake van een negatieve afwijking.

Afvalinzameling (253.000)

Door de uitval van voertuigen was geen optimale inzet van beladers mogelijk, waardoor relatief veel inhuur van personeel nodig was. Door schade aan een huisvuilwagen en de benodigde reparatieduur is er een vervangend voertuig gehuurd gedurende 10 maanden. Ook zijn er kosten gemaakt voor de begeleiding van vier aanbestedingstrajecten.

Dotatie voorziening gevel stadhuis (3.216.000)

De begrote kosten voor restauratie van de gevel van het stadhuis zijn (door een derde partij) opnieuw berekend. Als gevolg van prijsindicatie is het nodig om de voorziening voor de restauratie van de stadhuisgevel op te hogen om de te verwachte kosten te kunnen dragen.

Grondexploitatie wonen (4.158.000)

Door versnelling/vertraging in de fasering van de grondexploitaties ontstaan hogere of lagere lasten, in dit geval hogere. Tegenover deze hogere lasten staan geen hogere baten die de overschrijding compenseren. Volgens de huidige financiële verordening, waarin bestaand beleid niet als acceptabel is aangemerkt, is het niet acceptabel. Zodra financiële verordening hierop is aangepast verschuif deze vanaf dat moment naar acceptabel.

Treasury (543.000)

Door een wijziging van de rentenotitie van de Commissie BBV betreffende rentetoerekening aan grondexploitaties ontstaat een overschrijding op treasury. Tegenover deze hogere lasten staan geen hogere baten die de overschrijding compenseren. Volgens de huidige financiële verordening, waarin bestaand beleid niet als acceptabel is aangemerkt, is het niet acceptabel. Zodra financiële verordening hierop is aangepast verschuif deze vanaf dat moment naar acceptabel.

Onderwijs achterstanden beleid (392.000)

Volgens de huidige financiële verordening, waarin lagere baten niet als acceptabel is aangemerkt, is het niet acceptabel. Zodra financiële verordening hierop is aangepast verschuift deze vanaf dat moment naar acceptabel.

Diverse investeringen (43.000)

Dit betreft negen investeringen/kredieten die gering zijn overschreden. Gezien het geringe overschrijdingen betreffen verwijzen wij voor verdere toelichting naar de Overzicht kredieten bij de jaarrekening.

Voorwaardencriterium: spendanalyse (27.000)

Dit betreft één crediteur voor leveringen en diensten in de groenvoorziening. De uitgaven aan deze crediteur waren in 2023 onrechtmatig. Om die reden is er in 2024 een Europese aanbesteding gestart voor deze leveringen en diensten. Tot aan het moment van de gunning van de Europese aanbesteding zijn nog voor een bedrag van 27.000 kosten gemaakt. Deze zijn als onrechtmatig aan te merken.

De posten vanaf 100.000 lichten wij nog verder toe bij de paragraaf bedrijfsvoering.

Download pdf