Jaarstukken 2021

menu

Veiligheid

Inleiding

Het programma veiligheid richt zich op het verbeteren van de veiligheid in de gemeente Middelburg en het vergroten van het gevoel van veiligheid van de inwoners en bezoekers van de gemeente. De gemeentelijke organisatie heeft daarbij een regiefunctie en kan zelf ook instrumenten inzetten om dit te bereiken. Voorbeelden hiervan zijn preventie, vergunningverlening en handhaving en specifieke bevoegdheden van de burgemeester.

Beleidskader

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:

Wat wilden we bereiken?

Maatschappelijk effect

De Middelburgers en de bezoekers van Middelburg moeten zich veilig voelen en moeten veilig zijn. Dan gaat het enerzijds om veiligheid in en rond het huis en in de buurt, anderzijds in het grotere verband van stad en regio.

Doelstellingen

  1. Een veilige woon- en leefomgeving.

  2. Het effectief aanpakken van ondermijnende criminaliteit.

  3. Het voeren van een actief beleid op gebied van met name signalering en preventie in de aanpak van radicalisering.

  4. Actief participeren in de voorbereiding en uitvoering van het regionaal crisisplan.

Wat hebben we bereikt?

Prestatie

Status

Uitvoeringsprogramma van het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022

Uitvoering geven aan de activiteiten die zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma 2021 van het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022.

Gedeeltelijk volgens plan

Een veilige woon-en leefomgeving

In 70% van de in behandeling genomen casussen wordt de overlast verminderd of volledig weggenomen.

Volgens plan

Het team aanpak woonoverlast komt minimaal 10 keer per jaar bijeen voor de bespreking van de casussen.

Volgens plan

Eind 2020/begin 2021 is, in samenwerking met de afdeling Samenleving, de samenwerkingsovereenkomst OGGZ netwerk gereed.

Gedeeltelijk volgens plan

De gemeente beschikt over een up to date digitale bodembelastingkaart ontplofbare oorlogsresten.

Gedeeltelijk volgens plan

Ondermijningsbeeld en bestuurlijke weerbaarheid

Het coördineren van integrale controles.

Volgens plan

Uitvoering geven aan het Damocles-beleid.

Volgens plan

Uitvoering geven aan het BIBOB-beleid.

Volgens plan

In 2021 zijn trainingen bestuurlijke weerbaarheid aan de betrokken medewerkers gegeven.

Gedeeltelijk volgens plan

Het coördineren van ondermijningscasuïstiek of een bijdrage leveren aan casuïstiek.

Volgens plan

Radicalisering

Actief optreden bij signalering en implementatie preventiemaatregelen.

Volgens plan

Namens de Walcherse gemeenten deelnemen aan het overleg van de weegploeg.

Volgens plan

Bepalen of er nieuwe trainingen moeten worden gegeven en indien dit noodzakelijk is, het organiseren van deze trainingen.

Volgens plan

Inzet rondom COVID-19-pandemie

Ook in 2021 heeft de COVID-19 pandemie een stempel gedrukt op het werken aan de veiligheid in de Gemeente Middelburg. Het cluster, belast met de werkzaamheden op het gebied van veiligheid, heeft zowel lokaal als regionaal (indirect) een bijdrage geleverd aan het bestrijden van de pandemie alsmede aan de gevolgen van maatregelen die genomen werden. Dit geldt ook partijen waar de gemeente mee samenwerkt bij het realiseren van het veiligheidsbeleid, zoals politie en justitie. Deze werkzaamheden waren niet opgenomen in de programmabegroting van 2021. Datzelfde geldt voor de bijdrage die het team veiligheid heeft geleverd bij de (crisis)opvang van vluchtelingen in studio A58. Deze inzet is ten koste gegaan van werkzaamheden die opgenomen waren in de programmabegroting.

Doelstelling 1: Een veilige woon- en leefomgeving

Op vele vlakken is geacteerd op het realiseren van een veilige woon- en leefomgeving. Denk dan aan het oppakken en afhandelen van meldingen met betrekking tot overlast of dreigende maatschappelijke onrust. Dit onder regie van de gemeente of het Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland. Het aanpakken van overlast van personen met verward gedrag, extreme gevallen van woonoverlast en ook het mee werken aan de voorwaarden voor een stabiele terugkeer van ex-gedetineerden (bijvoorbeeld van zware misdrijven en zedenzaken) in wijken en buurten zijn hier voorbeelden van. Er is weer een aantal tijdelijke huisverboden aan daders van huiselijk geweld opgelegd. En is er actief geparticipeerd in casuïstiek die als "hoog-risico" zijn ingeschat. Dit is casuïstiek waarbij het risico op een gewelddadige escalatie van de situatie als reëel wordt ingeschaald. Samen met verschillende partners als politie, OM, Zorg- en Veiligheidshuis, zorginstanties, reclassering en jeugdhulpverleners wordt deze casuïstiek aangepakt. Dit om er voor te zorgen dat de risico's verminderen of zelfs weg gehaald worden.

In 2021 is gestart met Nieuw Perspectief om de overlast en problematiek in Dauwendaele tegen te gaan.

Er is inzet geweest bij de manifestaties die in Middelburg zijn gehouden. Samen met de politie, onze eigen handhavers en de betreffende organiserende partij is gewerkt aan een ordelijk verloop van de manifestaties waarbij de boodschap van de demonstranten op een veilige manier uitgedragen kon worden. Mede door de aanhoudende coronamaatregelen was er een toename in het aantal manifestaties/demonstraties in Middelburg.

In 2021 is actief uitvoering gegevens aan het Damoclesbeleid. Verder is in twee gevallen een last onder dwangsom opgelegd voor het handelen van drugs op straat. De aandachtsfunctionaris mensenhandel heeft in 2021 diverse activiteiten ondernomen op dit gebied, waaronder het opvolgen van meldingen over illegale prostitutie.

Doelstelling 2: Het effectief aanpakken van ondermijnende criminaliteit

Samen met diverse ketenpartners als de politie, Orionis, Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) en Belastingdienst zijn er in de tweede helft van het jaar verschillende integrale controles in het kader van ondermijning georganiseerd. Daarnaast is er uitvoering gegeven aan het BIBOB-beleid en is er op casusniveau samengewerkt in de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Medewerkers hebben trainingen gevolgd op het gebied van de aanpak van ondermijning.

Doelstelling 3: Het voeren van een actief beleid op gebied van met name signalering en preventie in de aanpak van radicalisering

Er is uitvoering gegeven aan de verschillende activiteiten uit het plan van aanpak 'voorkomen radicalisering'. Dit zowel op het gebied van signalering, preventie als uitvoering. Het "Convenant persoonsgerichte aanpak voorkoming radicalisering en extremisme Zeeland" ondertekend door de Zeeuwse gemeenten, politie, Openbaar Ministerie, Raad voor de Kinderbescherming en Reclassering Nederland is hiervoor de onderlegger.

Doelstelling 4: Actief participeren in de voorbereiding en uitvoering van het regionaal crisisplan

Op 9 juli 2021 is het Regionaal Crisisplan 2022 – 2025 vastgesteld.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Uitvoering geven aan het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022

Het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 bevat een aantal thema's waar uitvoering aan wordt gegeven. Bij ieder thema zijn bepaalde prioiriteiten benoemd.

Een veilige woon- en leefomgeving

Buurtgericht

In Middelburg zijn het afgelopen jaar 148 zaken aangemeld bij Buurtbemiddeling. Dat is precies evenveel als in 2020. Wel is het aantal meldingen hoger dan voor corona. Op 31 december 2021 waren 137 van de 148 zaken afgehandeld. Bij 20 van deze afgehandelde zaken was sprake van "geen commitment". Buurtbemiddeling is een vrijblijvende vorm van bemiddeling waarbij commitment moet zijn bij de betrokkenen om mee te werken aan het traject. De resultaten hebben daarom betrekking op 117 zaken (137 - 20)

  • 7 zaken niet opgelost

  • 24 zaken met een toelichting

  • 86 zaken opgelost

Van de 117 zaken zijn er 86 opgelost. Een slagingspercentage van 74%. Dit percentage is nagenoeg gelijk aan het slagingspercentage in 2020. De 24 zaken met een toelichting zijn zaken waar iets bijzonders aan de hand is, bijvoorbeeld een doorverwijzing naar hulpverlening, of na de intake alleen een advies en geen bemiddeling.

Volgens Buurtbemiddeling is de stijging in het aantal casussen t.o.v. de periode voor corona grotendeels toe te wijzen aan het verplicht thuiswerken. Veel mensen werken thuis en beïnvloeden zo elkaars werk- en leefomgeving. Dat zorgde bij veel buren voor irritaties en korte lontjes. Ook wordt een toename van het aantal "meervoudige klachten" opgemerkt. Het gaat hierbij dan niet om één soort overlast, maar een combinatie van factoren. Inmiddels heeft deze vorm van buurtbemiddelingsproblematiek (38) de overlast van leefgeluiden (36) ingehaald.

Net als vorig jaar heeft Buurtbemiddeling in plaats van fysiek, vooral telefonisch en via beeldscherm contact gehad met overlastmelders en hun buren. Door corona werden er door telefonische intakes meer zaken door de coördinatoren opgepakt dan voorheen. Reden hiervoor is het hoge percentage meervoudige klachten en ggz problematiek.

Overlast

In 2021 heeft er 11 keer een casusoverleg extreme woonoverlast plaats gevonden. Er zijn in totaal 9 nieuwe casussen/adressen besproken. Er liepen op 31 december 2021 nog 3 zaken door naar het kalenderjaar 2022 en er zijn er 17 succesvol afgerond (7 zaken liepen nog door vanuit 2020). Bij sommige casussen is sprake van een lastig en langdurig traject. Een reden hiervoor is de lage meldingsbereidheid van personen die overlast ervaren. Dat maakt het lastig om een goed dossier op te bouwen en door te kunnen pakken met betrokken instanties.

Sinds maart 2021 sluit de politie niet meer aan bij het ketenoverleg woonoverlast. Het convenant dat grondslag bood voor gegevensuitwisseling binnen de samenwerking is verlopen. Onder regie van de juridisch adviseur privacy en de privacy functionaris van de gemeente Middelburg is in 2020 gewerkt aan het nieuwe (AVG-proof) convenant als onderlegger voor dit overleg. De politie kan zich tot heden niet verenigen met het gestelde in het concept convenant m.b.t. de gegevensuitwisseling. In onderling overleg wordt gewerkt aan een oplossing. De intentie van alle betrokken partijen is om vervolg te geven aan het samenwerkingsverband en hiervoor een convenant of samenwerkingsafspraak te maken. In samenwerking met de privacy officer wordt gewerkt aan het nieuwe (AVG-proof) convenant als onderlegger voor dit overleg.

In 2018 is in de gemeente Middelburg een beleidsregel (Beleidsregel Wet Aanpak Woonoverlast) in werking getreden die de burgemeester de mogelijkheid biedt om notoire overlastveroorzakers een gedragsaanwijzing op te leggen. Van deze bevoegdheid heeft de burgemeester tot heden nog geen gebruik moeten maken. Tot nu toe blijken andere interventies meer passend in het oplossen van de verschillende overlastsituaties. De genoemde gedragsaanwijzing geldt dan ook als een laatste redmiddel (ultimum remedium).

In 2021 is deelname aan het maandelijkse OGGZ-overleg over gegaan van een medewerker van het cluster oov naar de supervisor van TIM. Dit overleg richt zich op de zorgwekkende én zorgmijdende doelgroep binnen de gemeente Middelburg. Deze doelgroep is door de ervaren problematiek vaak niet in staat zelf een hulpvraag te stellen. Voordat TIM binnen de gemeente actief was (voorheen Porthos) sloot er wel een medewerker van het cluster aan. Nu is er onderling overleg en afstemming over de agenda van dit overleg tussen TIM en oov.

Bij verschillende van de bovengenoemde casussen zijn personen met verward gedrag betrokken. Dan dragen we zorg voor een multidisciplinaire aanpak van deze casussen en een goede afstemming met andere overlegtafels, waar personen met verward gedrag besproken worden.

In 2021 is flinke overlast ondervonden van een (jeugd)groep wat zich voornamelijk concentreerde in de wijk Dauwendaele en één in het centrum nabij winkelcentrum 'Tref'. Voor de aanpak van de problematiek in Dauwendaele is vanuit een multidisciplinaire aanpak het “plan van aanpak Nieuw Perspectief opgesteld”. Dit project bestaat uit een oplossingsgerichte aanpak en een persoonsgerichte aanpak op een groep jeugdige overlastgevers in Middelburg. Verder kent de gemeente een regierol met betrekking tot de overlast van jongeren in het gebied van ‘de Geere’ en winkelcentrum Tref. Hiervoor is ook een plan van aanpak opgesteld. Samen met partners als de politie, jongerenwerk en Woongoed wordt periodiek overleg gevoerd en gesproken over ontwikkelingen en (het verloop van) acties. De verwachting is dat medio maart een evaluatie/doorstart van dit project aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

Jaarwisseling

De voorbereiding op de jaarwisseling was een complexe aangelegenheid. Het totale vuurwerkverbod, de maatregelen rondom corona én de maatschappelijke ontevredenheid, zorgden voor een lastig in te schatten risicoprofiel van de jaarwisseling. In de voorbereiding is intensief opgetrokken met politie en justitie. Voor de jaarwisseling zelf zijn verschillende maatregelen getroffen. Deze maatregelen bestonden onder meer uit cameratoezicht in het ‘Geere-gebied’ en aan de Nieuwlandseweg in Arnemuiden. Ook gold in Arnemuiden een samenscholingsverbod tussen 31 december 2021 09.00 uur en 1 januari 2022 06.00 uur.

Helaas is de jaarwisseling onrustig verlopen. De politie heeft verschillende keren moeten optreden, met name in Arnemuiden. De Mobiele Eenheid ingezet om de rust weer te laten keren. Er zijn 11 aanhoudingen verricht. De materiële schade in de gemeente Middelburg is groot, bijna 40.000. Dit is de afgelopen 10 jaar niet zo hoog geweest en ruim tweemaal zoveel als in 2020.

(Dreigende) maatschappelijke onrust

In 2021 is er diverse malen inzet en/of coördinatie gevraagd bij zaken waar mogelijk maatschappelijke onrust kon ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn situaties waarbij de omgeving het recht in eigen hand wil nemen, of mogelijke zedenzaken. De gemeente is betrokken bij het re-integreren in de samenleving van personen die langere tijd in detentie hebben gezeten. Het Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland speelde bij een aantal zaken een belangrijke rol door integraal regie te voeren over deze specifieke casuïstiek.

In 2021 zijn in totaal acht aangekondigde en twee onaangekondigde demonstraties/manifestaties gehouden. Een intensieve samenwerking met de politie en tussen verschillende afdelingen binnen de gemeente heeft bijgedragen aan een ordentelijk verloop van al deze gebeurtenissen. Het houden van demonstraties is een grondrecht, waarbij het maken van goede afspraken met de verschillende organisaties ervoor zorgen dat er geen maatschappelijke onrust ontstaat.

Veilig verloop evenementen

Het aantal georganiseerde evenementen in 2021 is door corona zeer gering geweest. Het grootste deel van het jaar waren alle evenementen verboden. Door de afdeling Vergunningverlening en Handhaving zijn de organisatoren van de verschillende evenementen geïnformeerd over de uitvoering van de landelijke maatregelen in relatie tot de mogelijkheden voor het organiseren van evenementen. Bij de evenementen waar volgens de beleidsregel "Veiligheid bij evenementen" een veiligheidsplan moet worden ingediend, beoordeelt een medewerker van het cluster OOV deze plannen.

Bodembelastingkaart ontplofbare oorlogsresten

Het opmaken van een geactualiseerde digitale bodembelastingkaart voor ontplofbare oorlogsresten verloopt volgens plan. Eind 2021 zou dit proces gereed zijn maar door omstandigheden zal dit afgerond worden in het eerste kwartaal van 2022. Vanaf dan beschikt de gemeente na gedegen en actueel historisch onderzoek over een digitale kaart waarop is aangegeven binnen welk gedeelte van de gemeente een verhoogde kans is op het aantreffen van ontplofbare oorlogsresten. Een juiste risicoinschatting voor het al dan niet nemen van maatregelen voor de omgeving bij bouw- of graafwerkzaamheden is dan te maken.

Havenveiligheid

In 2021 keurde de minister de Havenveiligheidsbeoordeling van de gemeente Middelburg goed. Deze is voor vijf jaar geldig. Het Havenveiligheidsplan is in 2020 reeds goedgekeurd en is voor vijf jaar geldig. In 2021 is samenwerking gezocht met North Sea Port en de andere gemeenten in Zeeland die een kleine zeehaven hebben. We gaan kijken of we in de toekomst meer kunnen samenwerken. Hierbij kijken we vooral naar de samenwerking in het opstellen van beleid, diverse plannen en het toezicht houden hierop.

Ondermijningsbeeld en bestuurlijke weerbaarheid

Het coördineren van integrale controles

Ondanks de beperkingen door de coronamaatregelen, hebben in de tweede helft van 2021 drie integrale controles plaatsgevonden op bedrijventerrein Arnestein en Ramsburg. Op bedrijventerrein Arnestein lijken de aanhoudende integrale controles zijn vruchten af te werpen, omdat er steeds minder misstanden worden aangetroffen. Naast deze integrale controles, samen met diverse ketenpartners als politie, Orionis, Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) en Belastingdienst, zijn er drie controles van opslaglocaties met behulp van speurhonden uitgevoerd. Bij één van deze controles is ruim negentig kilo softdrugs en een aanzienlijke hoeveelheid harddrugs aangetroffen.

Uitvoering geven aan het Damocles-beleid

In 2021 is wederom actief uitvoering gegeven aan het Damoclesbeleid. In totaal zijn vier woningen tijdelijk gesloten vanwege het aantreffen van een handelshoeveelheid drugs. Bij een vijfde woning, waarvan de burgemeester had besloten deze te sluiten, heeft de eigenaar een voorlopige voorziening aangevraagd en deze is door de rechter toegewezen. Hierop heeft de burgemeester het besluit tot tijdelijke sluiting ingetrokken en omgezet in een waarschuwing. Naast deze waarschuwing in het kader van het Damoclesbeleid zijn er nog drie formele waarschuwingen gegeven aan de eigenaren van de betreffende woningen. Hierbij is in twee van deze gevallen wel een last onder dwangsom voor het handelen van drugs op straat aan één van de bewoners opgelegd.

Uitvoering geven aan het BIBOB-beleid

Vergunningsaanvragen die onder het BIBOB (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur) beleid vallen, zijn getoetst. Hierover zijn geen bijzonderheden te vermelden.

Trainingen bestuurlijke weerbaarheid aan de betrokken medewerkers

Door de COVID-19 situatie zijn we maar beperkt toegekomen aan het (laten) organiseren van trainingen die betrekking hebben op bestuurlijke weerbaarheid voor de betreffende medewerkers van de gemeente Middelburg.

Het coördineren van ondermijningscasussen of bijdrage leveren aan casussen

Er is een bijdrage geleverd aan één integrale ondermijningscasus. Daarnaast zijn er diverse signalen van mogelijke ondermijning opgepakt. Opvallend is de toename van het aantal signalen dat via collega’s binnenkomt. De mogelijke oorzaak hiervan is het feit dat een aantal BOA’s, toezichthouders en een deurwaarder een training op het gebied van signalering van ondermijning hebben gevolgd.

De aandachtsfunctionaris mensenhandel heeft in 2021 deelgenomen aan het Zeeuwse afstemmingsoverleg van de Zeeuwse aandachtsfunctionarissen mensenhandel dat eens in de zes weken plaatsvindt. Naast de aandachtsfunctionarissen nemen hier ook vertegenwoordigers van de politie, ISZW en de zorgcoördinator slachtoffers mensenhandel Zeeland aan deel. Verder is een aantal signalen van mogelijke mensenhandel opgepakt, indien noodzakelijk uitgezet bij andere partijen of is advies ingewonnen bij betrokken instanties. Tot slot heeft de aandachtsfunctionaris mensenhandel voorlichting gegeven aan de medewerkers van de afdeling Publiekszaken.

Radicalisering

In 2021 is, namens de Walcherse gemeenten, opnieuw deelgenomen aan het overleg m.b.t. radicalisering vanuit het Zorg en Veiligheidshuis Zeeland. Waar in het verleden vaak de aandacht lag op radicalisering binnen geloofsovertuigingen is nu landelijk sprake van een wisselwerking tussen een activistische bovenlaag die in de openbare ruimte demonstreert en een radicale onderstroom die ageert tegen de coronamaatregelen. Een wijziging die ook in Zeeland en Middelburg zichtbaar is en zodoende heeft dit onderwerp zeker de aandacht. De BOA’s van de gemeente hebben in 2021 allen een training gevolgd in het herkennen, signaleren en melden van signalen van radicalisering en polarisering.

Ontwikkeling cybercrime

Onze samenleving digitaliseert en dat geldt ook voor 'criminaliteit'. Er is een duidelijke verschuiving waarneembaar van meer 'traditionele' misdrijven, zoals woninginbraken en winkeldiefstal naar vormen van digitale criminaliteit (cybercrime). De samenwerkende partners op het gebied van veiligheid (politie, justitie, gemeente) moeten alle zeilen bijzetten om de ontwikkelingen op het gebied van cybercrime bij te houden en dit tegen te gaan. De rol van de gemeente richt zich met name op het zorgdragen voor de eigen veiligheid. Het is belangrijk dat de gemeente zorgdraagt voor continuïteit van zijn dienstverlening. Cybercrime vormt een risico voor de continuïteit. De gemeente beschikt over veel informatie van burgers en organisaties. Zij gaan er vanuit dat de data bij de gemeente veilig bewaard worden.

Naast de eigen digitale veiligheid kan de gemeente een rol spelen om inwoners en bedrijven bewust te maken van de gevaren van digitale criminaliteit en hun eigen rol daarin. Het optreden als "makelaar" om acties en initiatieven aan elkaar te koppelen is een speerpunt in het integraal veiligheidsbeleid van de gemeente. In april 2021 is hier invulling aan gegeven voor deelname aan de landelijke campagne "Senioren en Veiligheid". Het doel van deze campagne was senioren bewust te maken van verschillende vormen van digitale (of gedigitaliseerde) criminaliteit. Een onderdeel hiervan was een brief van de burgemeester aan alle 70+ bewoners binnen de gemeente Middelburg waarin hiervoor aandacht is gevraagd. In 2021 is een bijdrage geleverd aan de organisatie van een bewustwordingsbijeenkomst voor Zeeuwse ambtenaren en een zelfde bijeenkomst voor Zeeuwse bestuurders.

In 2021 is burgemeester Bergmann bestuurlijk trekker voor de aanpak van cybercrime geworden. In deze hoedanigheid neemt hij deel aan het landelijke platform cyberburgemeesters.

De verantwoordelijkheid voor het interne informatiebeveiligingsbeleid en de uitvoering hiervan is belegd bij CISO (Chief Information Security Officer).

Rampenbestrijding en brandweer

Veiligheidsregio Zeeland

In 2021 heeft de minister van J&V onderzoek laten uitvoeren hoe, gegeven het grote belang dat aan behoud van vrijwilligheid bij de brandweer wordt gehecht, binnen de geldende Europeesrechtelijke en internationaalrechtelijke kaders, de huidige rechtspositie van brandweervrijwilligers maximaal behouden kan blijven. De conclusie is dat het Nederlandse stelsel van vrijwillige brandweer grotendeels kan worden gehandhaafd en dat het goed verdedigbaar is dat taakdifferentiatie niet vereist wordt door Europees recht. Dit geldt onder de voorwaarden dat de rechtspositie van brandweervrijwilligers expliciet gebaseerd wordt op het concept van vrijwilligheid en het contrast tussen vrijwillige brandweer en beroeps wordt verscherpt. Dat betekent concreet dat de huidige categorieën van geconsigneerde en gekazerneerde vrijwilligers, die vrijwilligheid en beroeps vermengen, in beginsel dienen te verdwijnen. Het Veiligheidsberaad werkt op dit moment aan een implementatieplan voor de uitvoering van dit onderscheid. Zoals het er nu naar uitziet heeft dit relatief beperkte gevolgen voor de Veiligheidsregio Zeeland

Zoals al eerder vermeld is het project Maatwerk in Brandweerzorg beëindigd. Een aantal lopende zaken uit dit project is belegd in de lijnorganisatie van de VRZ. Verder is in 2021 besloten te starten met het programma Brandweer 2030. Naast de hierboven genoemde gevolgen van de Europese deelrichtlijn heeft de Brandweer Zeeland te maken met een lagere beschikbaarheid van vrijwilligers (met name overdag), een verhoogde opleidingsvraag, de uitstroom van vrijwilligers vanwege hun leeftijd en de invoering van gebiedsgerichte opkomsttijden. Het programma Brandweer 2030 betreft een programmatische aanpak om zorgvuldig, met de brandweerposten en de gemeenten, stappen te zetten om de brandweerzorg in Zeeland te verbeteren richting de toekomst.

Het concept beleidsplan 2022 – 2025 is gereed en voor zienswijze aangeboden aan de gemeenteraden in Zeeland. Het was de bedoeling het plan in december 2021 definitief vast te stellen in het Algemeen Bestuur van de VRZ. Dit is echter niet gelukt omdat een aantal gemeenten de gevraagde deadline voor het indienen van een zienswijze niet heeft gehaald. Dit geldt overigens niet voor de gemeente Middelburg. Het plan wordt nu in het AB van 24 februari 2022 definitief vastgesteld.

Rampenbestrijding en bevolkingszorg

Voor de regionale crisisorganisatie rondom de COVID-19 crisis is in 2021 ambtelijk capaciteit geleverd voor Bevolkingszorg. In het tweede kwartaal is een medewerker van het cluster voor de helft van de tijd gedetacheerd bij Team Gemeenten van de crisisorganisatie bij de VRZ. In de tweede helft van 2021 is er aanzienlijk minder capaciteit geleverd voor het Team Gemeenten omdat de hoeveelheid werk daar is afgenomen. Daarnaast is een bijdrage geleverd aan de advisering over en de uitvoering van de landelijke maatregelen in Middelburg. Hier is de hoeveelheid werk nog niet afgenomen.

In 2021 hebben twee medewerkers die piketdiensten draaien voor de VRZ in de rol van Officier van Dienst Bevolkingszorg (OvD-Bz) met goed gevolg het examen afgelegd. Dit betekent dat alle Middelburgse medewerkers die piketdiensten als OvD-Bz draaien, zijn gecertificeerd. Verder heeft het examen voor de twee medewerkers die in 2020 de opleiding tot Algemeen Commandant Bevolkingszorg hebben gevolgd in 2021 wederom niet plaats kunnen vinden vanwege de coronamaatregelen.

Gedurende het jaar verzorgt VRZ verschillende oefeningen en trainingen volgens het OTO-principe (Opleiden-Trainen-Oefenen). Deze zijn in 2021 in verband met de coronacrisis minder tot uitvoering gekomen. In de tweede helft van het jaar is een aantal digitale trainingen, oefeningen en bijeenkomsten georganiseerd.

Effecten maatregelen financieel herstelplan

Voor de effecten in 2021 van de maatregelen uit het financieel herstelplan verwijzen wij naar de paragraaf Bedrijfsvoering.

Beleidsindicatoren

nb= deze indicatoren zijn nog niet beschikbaar bij het CBS

Beleidsindicatoren

2018

2019

2020

2021

Verwijzingen Halt (aantal per 1000 inwoners (jongeren van 12 tot 18 jaar)

Middelburg

25

19

20

nnb

Nederland

12

13

11

nnb

Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners)

Middelburg

2,5

3,9

2,6

2,6

Nederland

2,2

2,3

2,0

1,8

Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners)

Middelburg

5,2

5,0

5,2

4,5

Nederland

4,8

4,8

4,6

4,3

Diefstallen uit woningen (aantal per 10.000 inwoners)

Middelburg

1,2

1,6

1,4

2,0

Nederland

2,5

2,3

1,8

4,1

Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners)

Middelburg

5,8

6,7

6,9

6,3

Nederland

5,4

5,9

6,2

4,1

Wat heeft het gekost?

Veiligheid

Begroting 2021

Begroting 2021 na wijziging

Realisatie 2021

Verschil 2021 (+ voordeel, - nadeel)

Lasten

1.01.0 Crisisbeheersing en brandweer

3.474

3.464

3.463

1

1.02.0 Openbare orde en veiligheid

2.164

2.324

2.522

-198

Totale Lasten

5.638

5.788

5.985

-197

Baten

1.01.0 Crisisbeheersing en brandweer

0

0

0

0

1.02.0 Openbare orde en veiligheid

-56

-224

-295

71

Totale Baten

-56

-224

-295

71

Totaal Veiligheid

5.581

5.564

5.690

-126

Toelichting op het financiële resultaat (+ voordeel/- nadeel)

We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen tussen de begroting 2021 na wijzigingen en de realisatie 2021 van 25.000 of hoger toelichten.

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Afwijking Lasten

Afwijking Baten

Structureel J/N

1.02.0 Openbare orde en veiligheid

Coronatoegangbeleid
De overheid heeft voor het handhaven van het coronatoegangsbewijs in het vierde kwartaal 2021 een bijdrage verstrekt om de kosten te dekken die hiermee gemoeid zijn. De baten zijn dus deze subsidie, de lasten zijn facturen van verenigingen (voor het uitvoeren binnen de vereniging) en Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Middelburg (voor het uitvoeren van de algehele coördinatie van het corona checkpunt in de binnenstad).

-40

40

N

Openbare orde en veiligheid
In de onlangs verschenen Decembercirculaire 2021 Gemeentefonds is opgenomen dat op verzoek van de gemeenten het kabinet middelen beschikbaar stelt aan de Zorg- en Veiligheidshuizen voor de aanpak van personen met verward gedrag en een hoog veiligheidsrisico. Met deze bijdrage richten de gemeenten binnen de Zorg- en Veiligheidshuizen een landelijk dekkend netwerk in om te zorgen dat personen met (verward gedrag en) een hoog veiligheidsrisico een persoonsgerichte aanpak krijgen met passende (beveiligde) zorg en begeleiding. Voor Zeeland is het een bedrag van 210.021 per jaar. Dit bedrag wordt via een decentralisatie-uitkering uitgekeerd aan Middelburg als zijnde de centrumgemeente van de veiligheidsregio. Omdat aanpassen van de begroting 2021, gezien het tijdstip van het verschijnen van de Decembercirculaire 2021, niet meer mogelijk was, maar de uitbetaling wel tlv 2021 heeft plaatsgevonden is deze afwijking ontstaan. Deze afwijking is budgetneutraal op concernniveau.

-221

N

Handhaving openbare ruimte
De begrote lasten zijn bij de bestuursrapportage 2021 opgehoogd met een bedrag van extra kosten voor tijdelijke ondersteuning van handhaving (extra inzet van boa's) agv coronamaatregelen. Met de Najaarsbrief 2021 zijn deze lasten abusievelijk nogmaals opgehoogd.

146

N

Parkeercontrole
Er is een hogere ureninzet geweest dan begroot.

-30

N

Veilige recreatieparken en jachthavens
In 2019 is van de Provincie Zeeland een bedrag van 76.500 aan subsidie ontvangen voor het project vitale en veilige recreatieparken en jachthavens. Vanaf de 2e helft van 2021 zijn hiervoor uitgaven gedaan, maar gezien het tijdstip was het niet meer mogelijk om de begroting hier op bij te stellen. De afwijking is budgetneutraal, omdat tegenover de uitgaven de ontvangen subsidie staat.

-37

37

N

Overige

-15

-6

Totaal

-197

71

Download pdf