Economie
Inleiding
Het programma economie heeft als doel de economische groei te stimuleren. De gemeente heeft hierop vooral invloed door het scheppen van een goed vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen en door het bieden van locaties waar bedrijven zich kunnen vestigen en ontwikkelen. Daarnaast kan de gemeente bijdragen aan de versterking van de economie door het aantrekken van toeristen.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Masterplan Mortiere 1998
Masterplan Stationsgebied 1998
Wat wilden we bereiken?
Maatschappelijk effect
Het behouden en waar mogelijk versterken van de economische positie van Middelburg en het behouden van de werkgelegenheid in overeenstemming met de aanwas van de beroepsbevolking en het bewerkstelligen van voldoende differentiatie in de werkgelegenheid.
Doelstellingen
Voldoende ruimte voor bedrijvigheid.
De binnenstad handhaaft zich als regionaal en toeristisch koopcentrum.
Vergroten van het recreatief bezoek aan Middelburg.
Wat hebben we bereikt?
Prestatie | Status |
---|---|
Ruimte scheppen voor bedrijvigheid | Gedeeltelijk volgens plan |
Uitvoeren plan van aanpak voor de binnenstad | Volgens plan |
Participatie Trekdijk | Volgens plan |
herstructurering Arnestein | Volgens plan |
Winkelcentrum Dauwendaele | Niet volgens plan |
Doelstelling 1: Voldoende ruimte voor bedrijvigheid
De gemeenteraad heeft in november 2021 het bestemmingsplan voor bedrijventerrein Trekdijk vastgesteld. Hiermee wordt de ontwikkeling van de eerste fase van 5 ha. van dit terrein mogelijk gemaakt.
Op Arnestein werden verschillende herstructureringsprojecten voorbereid. Het terrein aan de Silokade en het Kleverskerks Jaagpad worden opgeknapt. In overleg met de ondernemers in het gebied is daar een plan voor gemaakt. De uitvoering van dat plan heeft vertraging opgelopen door extra bodemonderzoek en door capaciteitsproblemen bij DNWG bij het verleggen van middenspanningskabels. Naar verwachting wordt het project uitgevoerd voor de zomer van 2022. Er is grondig onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om bestaande loodsen op het voormalig CZAV-terrein (siloplein) zoveel als mogelijk op te knappen. En daar is een grondexploitatie voor gemaakt. Uitvoering volgt na besluitvorming door de gemeenteraad.
Doelstelling 2: De binnenstad handhaaft zich als regionaal en toeristisch koopcentrum
Middelburg heeft zich in 2021 sterk geprofiteerd van toeristische koopkrachttoevloeiing. Uit de Locatus database blijkt dat de leegstand in de binnenstad niet is toegenomen.
Doelstelling 3: Vergroten van het recreatief bezoek aan Middelburg
Door de lockdown in 2021 was het aantal bezoekers aan Middelburg lager dan in 2019. We baseren ons daarbij op cijfers over het betaald parkeren en de passantentellingen van Locatus. Locatus heeft in september berekend dat het weekbezoek rond de 77.300 bezoekers lag. In oktober 2019 lag dat aantal op 152.900. In 2019 stond Middelburg op de 25 plaats van Nederlandse winkelgebieden. In 2021 stond Middelburg op de 36e plaats als het gaat om passanten. Locatus maakt geen onderscheid tussen recreatief bezoek en consumenten uit de regio Walcheren. Ook uit de parkeercijfers blijkt dat het aantal bezoeken aan de binnenstad in 2021 fors lager lag dan 2019, maar dat de zomer erg druk was door recreatief bezoek aan de stad.
De uitvoering van het project herstructurering Arnestein (Siloplein) heeft vertraging opgelopen waardoor er geen extra ruimte voor bedrijven is beschikbaar gekomen. Vertraging is veroorzaakt door extra onderzoek naar de mogelijkheden om bestaande gebouwen op te knappen. Uit dat onderzoek is overigens gebleken dat veel van de gebouwen nog geschikt zijn om te verbouwen en renoveren. Er is pas eind 2021 een bestemmingsplan voor Trekdijk vastgesteld. Omdat er beroep is ingesteld tegen dit bestemmingsplan is het bestemmingsplan nog niet onherroepelijk en kan er nog geen bouwrijpe grond worden aangeboden.
Wat hebben we ervoor gedaan?
Doelstelling 1: Voldoende ruimte voor bedrijvigheid
Voor Kleverskerkseweg 53 is een plan uitgewerkt voor circulaire herstructurering. Om zoveel mogelijk van de bestaande gebouwen en materialen te kunnen hergebruiken, is een aangepast plan gemaakt waarbij alle nieuwe loodsen goed bereikbaar worden en waarbij zo min mogelijk wordt gesloopt. Op basis van dit plan is een begroting gemaakt voor de verbouwingen van de loodsen en er is een marktonderzoek uitgevoerd door een makelaar om zicht te krijgen op de verkoopkansen van de gerenoveerde en verbouwde loodsen. Op basis van deze gegevens is een aangepaste grondexploitatie gemaakt. Ook voor de huisvesting van de Voedselbank Walcheren in dit gebied is een plan gemaakt.
In Middelburg is sinds eind 2019 geen traditioneel bedrijventerrein meer beschikbaar. Daarvoor wordt verwezen naar Vlissingen. Op bedrijventerrein Mortiere is in 2020 ca. 2 ha. terrein verkocht (politie, Allsafe). In 2021 zijn nog diverse kavels verkocht aan de Tromboneweg, Tubaweg en Paukenweg waardoor eind 2021 bijna alle grond op bedrijventerrein Mortiere was verkocht of gereserveerd.
In 2021 is de procedure doorlopen voor het vaststellen van het bestemmingsplan Trekdijk. De gemeenteraad heeft het bestemmingsplan voor fase 1 in november 2021 vastgesteld. Het bestemmingsplan is door de gemeenteraad vastgesteld, maar ligt momenteel bij de Raad van State.
Tussendoelen voor het behalen van de prestaties |
Meetpunt | 2019 werkelijk | 2020 streefwaarde | 2021 streefwaarde |
Participatie Trekdijk | gemeenteraad neemt besluit over advies participatieteam | opstellen bestemmingsplan inclusief onderbouwing | vasttellen bestemmingsplan |
Herstructurering Arnestein Kleverskerkseweg | subsidie toegekend | sloop en verbouwing in uitvoering | Sloop en verbouwing loodsen in uitvoering |
Doelstelling 2: De binnenstad handhaaft zich als regionaal en toeristisch koopcentrum
De leegstand van winkels in de binnenstad is ondanks corona gedaald. Zeker in vergelijking met andere Zeeuwse gemeenten (bron: Locatus) functioneert de binnenstad goed en er is weinig leegstand.
Doelstelling 3: Vergroten van het recreatief bezoek aan Middelburg
De overnachtingscapaciteit in Middelburg is in 2021 verder uitgebreid door uitbreiding van bestaande en nieuwe hotels. Ook in 2021 zijn plannen voor nieuwe hotels ingediend. Voor de ontwikkelingen rondom recreatie en toerisme wordt verder naar het programma sport, cultuur en recreatie verwezen.
Effecten maatregelen financieel herstelplan
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren | . | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Functiemenging (%) | Middelburg | 49,8 | 50,6 | 50,0 | 50,4 |
Nederland | 52,9 | 53,2 | 53,2 | 53,3 | |
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) | Middelburg | 143,4 | 149,9 | 153,1 | 134,6 |
Nederland | 145,3 | 151,5 | 158,14 | 140,6 |
Wat heeft het gekost?
Economie | Begroting 2021 | Begroting 2021 na wijziging | Realisatie 2021 | Verschil 2021 (+ voordeel, - nadeel) |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | 265 | 1.165 | 1.159 | 7 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 1.671 | 2.149 | 3.285 | -1.136 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | 129 | 98 | 96 | 2 |
3.04.0 Economische promotie | 968 | 940 | 904 | 35 |
Totale Lasten | 3.034 | 4.351 | 5.443 | -1.092 |
Baten | ||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | -63 | -63 | -52 | -11 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | -1.623 | -2.100 | -3.122 | 1.022 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | -70 | -70 | -49 | -21 |
3.04.0 Economische promotie | -1.475 | -1.368 | -1.322 | -46 |
Totale Baten | -3.232 | -3.602 | -4.545 | 943 |
Totaal Economie | -197 | 749 | 898 | -149 |
Toelichting op het financiële resultaat (+ voordeel / - nadeel)
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen van € 25.000 of hoger toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 25.000.
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Afwijking Lasten | Afwijking Baten | Structureel J/N |
---|---|---|---|
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastructuren | |||
Bedrijfsgronden | |||
Grondbedrijf exploitaties kennen een lange doorlooptijd. Bij de begroting wordt per afzonderlijk project altijd voor het betreffende begrotingsjaar een inschatting gemaakt van de te verwachten kosten en baten voor dit specifieke boekjaar. De afwijkingen worden hier dus veroorzaakt door vertraging dan wel versnelling in de fasering van de grondcomplexen. Per saldo zijn deze afwijkingen nihil omdat deze wordt opgevangen door de mutaties van de boekwaarde van het grondbedrijf. Vertraging in de ontwikkeling van Herstructuring Arnestein en Ramsburg zijn de grootste mutaties. | -1.136 | 1.022 | N |
3.04.0 Economische promotie | |||
Promotie | |||
De promotie van evenementen om extra bezoekers te verwelkomen in de binnenstad is tijdelijk stopgezet vanwege mogelijke besmettingen als gevolg van COVID-19. | 37 | N | |
Toeristenbelasting | |||
Eind maart 2022 zijn de definitieve aanslagen toeristenbelastingen 2021 opgelegd. Het aantal overnachtingen is lager dan voorzien in de begroting, € 48.000. Daarnaast is er een nadeel te melden van voorgaande jaren, € 27.000. | -75 | N | |
Overige | 7 | -4 | |
Totaal | -1.092 | 943 |