Jaarstukken 2021

menu

Verbonden partijen

Inleiding

De gemeente is bestuurlijk en financieel betrokken bij vele partijen, de zogenaamde verbonden partijen. Onder verbonden partijen wordt verstaan Gemeenschappelijke regelingen (GR-en), stichtingen en deelnemingen in vennootschappen. In de meeste gevallen voeren deze partijen taken uit voor de gemeente.

Het begrip verbonden partij is vastgelegd in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en is als volgt gedefinieerd:

“Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente zowel een bestuurlijk als een financieel belang heeft”.

Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: een zetel in het bestuur van een verbonden partij of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in geval van faillissement van de verbonden partij en/of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente.

Deze paragraaf dient volgens het Besluit Begroting en Verantwoording ten minste te bevatten de visie op de verbonden partij in relatie tot de realisatie van de gemeentelijke doelstellingen en de beleidsvoornemens van de verbonden partij.

In deze paragraaf wordt kort ingegaan op de Verbonden Partijen waarin de gemeente participeert. Het cijfermatig overzicht, zoals hieronder gepresenteerd, is gebaseerd op de cijfers uit de jaarrekening 2020. Bij het opstellen van deze paragraaf zijn de gegevens van onze gelieerde partijen over 2021 nog niet voorhanden. Deze cijfers worden opgenomen in de geactualiseerde paragraaf verbonden partijen die we in de begroting 2023 opnemen.

Bedragen x 1.000

Bijdrage

Rekening

Eigen vermogen

Vreemd vermogen lang

Vreemd vermogen kort

Begroot

Resultaat

2022

2020

01/01 2020

31/12 2020

01/01 2020

31/12 2020

01/01 2020

31/12 2020

Gemeenschappelijke Regeling

Veiligheidsregio

3.109

1.592

3.671

4.709

31.695

32.162

6.568

6.672

GGD1

2.273

-6.173

5.448

-1.289

131

60

18.637

25.110

Zeeuwse Muziekschool

430

195

490

554

172

111

724

886

Stadsgewestelijke Brandweer

391

24

363

224

9.650

9.363

426

566

Zeeuws Archief

514

142

1.952

2.104

1363

1695

1535

1489

Orionis2

6108

2.833

707

2.833

19.089

18.602

9.907

10.827

RUD

228

451

1.439

1.597

224

89

1.526

1.663

OLAZ

2.484

16

412

429

5.100

5.100

4.873

5.441

Vennootschappen/stichtingen

Monumentenbeheer Middelburg

0

69

1.411

1.480

17

18

38

4

Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed

495

0

277

277

10.160

9.643

1.568

2.061

GVC

250

189

297

486

221

210

1674

1614

Impuls Zeeland

52

83

3.945

4.889

106

349

1.369

3.023

PZEM

Dividend 2022: 0

BNG3

Dividend 2022: 63

SRAF

Lening 2 mln

  1. 1 Bijdrage is excl. Jeugdhulpkosten
  2. 2 Betreft de Exploitatiebijdrage (dus niet de extra bijdrage, doorbet WSW, BUIG etc)
  3. 3 Uitbetaling dividend over 2019 en 2020 voorlopig opgeschort (ECB) tot 30 september 2021

Gemeenschappelijke regelingen

De gemeenschappelijke regelingen voeren in de meeste gevallen een gemeentelijke taak uit, soms op het gebied van beleid, soms op het gebied van beheer en in een aantal gevallen zowel op het gebied van beleid en beheer. Er is dus sprake van verlengd lokaal bestuur. Het onderbrengen van gemeentelijke taken in een gemeenschappelijke regeling gebeurt meestal als de gemeente die taak niet alleen kan uitvoeren of als het niet doelmatig of doeltreffend is om deze taak alleen uit te voeren. In onderstaand overzicht worden de gemeenschappelijke regelingen weergegeven waarin de gemeente Middelburg participeert.

Overzicht Gemeenschappelijke Regelingen

GR Veiligheidsregio

GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

GR De Zeeuwse Muziekschool

GR Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen/Middelburg

GR Zeeuws Archief

GR Orionis

GR Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland

Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)

De betrokkenheid bij de regelingen varieert sterk. Middelburg heeft wel in alle bovengenoemde regelingen een vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur. Bij een aantal regelingen is de Middelburgse vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur tevens lid van het Dagelijks Bestuur. De financiële betrokkenheid bij de gemeenschappelijke regelingen bestaat meestal uit een jaarlijkse bijdrage.

Deelname aan een gemeenschappelijke regeling brengt ook risico’s met zich mee. Behalve de in de begroting opgenomen jaarlijkse bijdrage is de gemeente naar rato verantwoordelijk voor eventuele tekorten. Het is daarom belangrijk om de gang van zaken bij een gemeenschappelijke regeling goed te volgen om zo nodig tijdig te kunnen anticiperen op ongewenste ontwikkelingen. Risico’s bij de gemeenschappelijke regelingen kunnen zich uiteindelijk vertalen naar (financiële) risico’s bij de deelnemende gemeenten. Vaak openbaren deze risico’s zich in financiële zin, namelijk in de vorm van een extra financiële bijdrage aan de betreffende GR, maar daarnaast dient ook rekening gehouden te worden met politieke risico’s. In de paragraaf weerstandsvermogen wordt op basis van de aanwezige informatie een vertaalslag gemaakt van deze risico’s.

Veiligheidsregio

Vestigingsplaats

Middelburg

Doel: het openbaar lichaam heeft tot doel het behartigen van de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van (a) Brandweerzorg, (b) Geneeskundig hulpverlening bij ongevallen en rampen, (c) Rampenbestrijding en crisisbeheersing en (d) het beheer van een centrale gemeenschappelijke meldkamer voor politie, brandweer en ambulancezorg.

Programma

Veiligheid

Partijen

Alle 13 Zeeuwse gemeenten

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging in Dagelijks bestuur en Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen

Net als 2020 was 2021 wederom een jaar dat in het teken stond van Corona. Daardoor hebben een aantal geplande activiteiten net als vorig jaar niet kunnen plaatsvinden. Zo is er minder geoefend en hebben er minder opleidingen en bijeenkomsten plaatsgevonden. Door creativiteit en flexibiliteit van een ieder is zowel de paraatheid als de geoefendheid verantwoord gebleven. Ook de uitvoering van de activiteiten van risicobeheersing (controles en adviezen) en evenementadvisering is, door de coronamaatregelen, geringer geweest dan in een regulier jaar.

De projectorganisatie Covid-19 heeft, gestuurd vanuit het regionaal beleidsteam Covid 19 (RBT-C) in 2021 gezorgd voor ondersteuning van de gemeenten bij het uitvoeren van de Covid-19 maatregelen. Bijna wekelijks is het RBT-C bijeen geweest om de Zeeuwse lijn te bespreken en eenheid in uitvoering te bevorderen. De bestuurlijke taakgroepen (o.a. toerisme en economie) hebben ook in 2021 bewezen helpend te zijn in de crisisorganisatie.

Verder heeft de VRZ een aantal belangrijke besluiten genomen. In juli 2021 heeft het algemeen bestuur besloten om de reanimatietaak toe te voegen aan de basistaak van de brandweer. De implementatie zal in 2022 plaatsvinden. Een andere mijlpaal is het vaststellen van het concept meerjarenbeleidsplan 2022-2025. Na de zienswijzeronde langs de gemeenteraden wordt dit beleidsplan naar verwachting begin 2022 vastgesteld.

Omdat vrijwilligheid een belangrijke pijler is van onze brandweerzorg is de VRZ gestart met het opstellen van een visie vrijwilligheid, die medio 2022 aan het bestuur zal worden voorgelegd. Verder heeft VRZ In 2021 meegedaan aan de landelijke pilot Gebiedsgerichte Opkomststijden, ter vervanging van het huidige dekkingsplan (maatwerk in brandweerzorg 2015). Vaststelling zal medio 2022 plaatsvinden.

Risico's

VRZ vermeldt in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing in de concept-jaarrekening 2021 dat de beschikbare weerstandscapaciteit (reserves) voldoende is om de impact van gesignaleerde risico's op te kunnen vangen. Met name de afgenomen risico's vanuit de invoering van de WnRa en de consequenties die dit heeft voor de rechtspositie van de vrijwilligers, leidt tot een verbetering van het weerstandsvermogen. Daarnaast zal de taakstelling die in voorgaande jaren onderdeel uitmaakte van de begroting in 2022 volledig ingevuld worden. De begroting 2023 en verder bevat daarom geen taakstelling meer.

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland

Vestigingsplaats

Goes

Doel

De Gemeenschappelijke Regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland voert taken uit conform bepalingen in de Wet publieke gezondheidszorg (WPG).

Programma

Volksgezondheid en Milieu

Partijen

Alle 13 Zeeuwse gemeenten

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging in Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen

In 2019 heeft GGD een nieuwe visie vastgesteld en hebben gemeenten ingestemd met het wijzigen van de Gemeenschappelijke regeling. Deze zijn ook in 2021 van kracht.

De nadruk bij GGD lag de afgelopen jaren vooral op het goed uitvoeren van de taken zelf. Met de programmabegroting 2020 is een begin gemaakt met een omslag naar het opnieuw formuleren van de te behalen doelen, het benoemen van resultaten en prestatie-indicatoren. Hierdoor zou voor gemeenten meer grip en sturing mogelijk worden. Het scherp stellen van doelen en indicatoren zal komende tijd nog worden doorontwikkeld.

Verder is in navolging van Inkoop Jeugdhulp ook Veilig Thuis toegevoegd aan de GR GGD Zeeland. Door de aanscherping van de Wet Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling zijn aanpassingen gedaan in de werkprocessen van Veilig Thuis. Door de aanscherping van de Meldcode die op 1 januari 2019 is ingegaan is het aantal meldingen en adviesvragen toegenomen. De vraag is hoe het aantal adviesvragen en meldingen aan Veilig Thuis zich hierdoor zal ontwikkelen. Volgens de landelijke analyse wordt een jaarlijkse toename in het aantal adviesvragen en meldingen verwacht tussen de vijf en vijfentwintig procent. Hiervoor zijn structurele middelen beschikbaar gesteld vanuit het Rijk. Deze worden evenwel niet beschikbaar gesteld aan de individule gemeenten maar aan de centrumgemeente Vlissingen in het kader van haar taken ten behoeve van de Vrouwenopvang. De verdeling van deze decentralisatrie-uitkering sluit volgens het Rijk het beste aan bij de kosten structuur van Veilig Thuis.

Risico's

Later of niet invullen van de opgenomen taakstelling 2021 in de GGD begroting. Niet, incidenteel en/of onvoldoende honoreren van de subsidie-aanvraag voor extra middelen t.b.v. Veilig Thuis door de centrumgemeente Vlissingen.

De Zeeuwse muziekschool

Vestigingsplaats

Middelburg

Doel

De Gemeenschappelijke Regeling Zeeuwse Muziekschool heeft tot doel bestuurlijke en organisatorische samenwerking waarbinnen het geven van instrumentaal en vocaal muziekonderwijs en van muzikale vorming in de ruimste zin ten behoeve leerlingen woonachtig in de deelnemende gemeenten.

Programma

Sport, Cultuur en Recreatie

Partijen

Alle Zeeuwse gemeenten met uitzondering van Sluis, Terneuzen en Vlissingen.

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging in Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen

De gemeente heeft aangegeven om waar mogelijk mede gebruik te willen maken van accommodaties van derden. Bijvoorbeeld scholen, welzijnsruimten of accommodaties van culturele instellingen. Daar waar mogelijk wordt hier actief op ingezet. De Zeeuwse Muziekschool is een GR van 10 Zeeuwse gemeenten. Terneuzen heeft er nooit deel van uitgemaakt en de gemeenten Sluis en Vlissingen hebben de GR met ingang van 2018 verlaten. Er is overeenstemming bereikt over de hoogte van de uittreedsommen. Met de uittreedsommen koopt de Zeeuwse Muziekschool tijd om zich organisatorisch en financieel aan te passen aan de nieuwe situatie met 10 gemeenten.

Risico's

Het risico is dat bovengenoemde aanpassing niet, onvoldoende of te langzaam gerealiseerd wordt.

Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen/Middelburg

Vestigingsplaats

Middelburg

Doel

Het beheer, onderhoud en instandhouding van de brandweerkazernes binnen het stadsgewest.

Programma

Veiligheid

Partijen

Gemeente Vlissingen en Gemeente Middelburg

Bestuurlijk belang

Vertegenwoording in Dagelijks en Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen

Pr 1 januari 2014 is de Stadsgewestelijke Brandweer (SGB) overgegaan naar de VRZ, inclusief alle personeel, voertuigen en materieel. Alleen het beheer en onderhoud van de gebouwen (kazernes) en brandkranen en de financiering van de FLO-regeling van de oud-medewerkers (nu VRZ) vallen nog onder de verantwoordelijkheid van de SGB. Vanuit de deelnemende gemeenten worden met betrekking tot de SGB de volgende taken uitgevoerd:

  • Financieel beheer (gemeente Middelburg),

  • Bestuursondersteuning (gemeente Middelburg),

  • Technisch beheer (gemeente Vlissingen) en

  • Archiefvoering (gemeente Vlissingen).

Risico's

Op dit moment zijn binnen de SGB geen risico’s aanwezig waarvan wordt verwacht dat de impact uitstijgt boven de aanwezige reserves.

Zeeuws Archief

Vestigingsplaats

Middelburg

Doel

Het Zeeuws Archief beheert en bewaart belangrijke bronnen over de Zeeuwse geschiedenis in het algemeen en Middelburg in het bijzonder. Het ZA maakt dit cultureel erfgoed zichtbaar en toegankelijk voor iedereen die in het verleden van Zeeland en haar bewoners is geïnteresseerd. Onderdeel van het programma Sport, Cultuur en Recreatie van de programmabegroting is het vergroten van de aandacht voor het cultureel erfgoed en de historie van Middelburg. Het ZA speelt hierin een belangrijke rol.

Kerntaken: (1) Beheer en behoud: het op een geordende en toegankelijke manier bewaren en beheren van de collectie en (2) Beschikbaarstelling: het bevorderen van een zo groot mogelijk publieksbereik en een zo groot mogelijk gebruik van de collectie.

Programma

Sport, Cultuur en Recreatie.

Partijen

Rijk (min VWS), gemeenten Middelburg en Veere, Provincie (in de vorm van DVO).

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging in Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur.

Ontwikkelingen

De situatie ten aanzien van de uiteenlopende indexering van de rijksbijdragen en de indexering van de huur blijft onveranderd. Gelet op de in verhouding grote huurcomponent vormt dit een risico op uitputting van de reserve (egalisatiefonds). Het Rijk heeft tot nu toe het verschil aangevuld. Het Rijk heeft aangegeven na te denken over een mogelijke stelsel herziening ten aanzien van de RHC’s. Dit zou kunnen leiden tot uittreding van Rijk uit de GR. Het Rijk heeft daarvoor een programmamanager aangesteld. Een blauwdruk voor het toekomstige bestel is er nog niet. Partners zijn in gesprek over de ontwikkelingen. De gezamenlijke RHC’s hebben een visie opgesteld waarin het belang van de randvoorwaarde dat het Rijk de verbinding houdt met de RHC’s wordt benadrukt en wordt gewezen op de gezamenlijke verantwoordelijkheid. Of dat genoeg is voor het Rijk om de bestuurlijke en financiële verantwoordelijkheid te blijven nemen moeten gesprekken met de programmamanager uitwijzen. De gemeente Vlissingen heeft besloten het archief te laten verzorgen door het Zeeuws Archief middels een dienstverleningsovereenkomst. Deze uitbreiding zal de organisatie versterken.

Risico's

Er zijn geen bijzondere risico's te benoemen.

Orionis Walcheren

Vestigingsplaats

Vlissingen

Doel

Orionis Walcheren geeft uitvoering aan de Participatiewet (inclusief de Wsw-wetgeving). Daarnaast voert Orionis Walcheren ook bijzondere bijstand, minimabeleid en gemeentelijke schuldhulpverlening uit. Het uitvoering geven aan de Participatiewet betreft meer dan alleen het verstrekken van de bijstandsuitkering. Deelnemen aan de samenleving staat centraal. Zoveel mogelijk door een reguliere baan bij een werkgever. En als dit niet mogelijk is door maatschappelijke participatie.

Orionis Walcheren ondersteunt en start activiteiten op het gebied van scholing en werkervaring die leiden tot herintreding van mensen op de arbeidsmarkt dan wel het aanbieden van passend werk of passende activiteiten in het kader van de Participatiewet.

Uitgangspunt is dat werk boven inkomen gaat. Alle inspanningen zijn gericht op arbeidsinschakeling, waarbij iedereen naar vermogen participeert. Als inwoners niet zelf voldoende inkomsten genereren, wordt dit door Orionis Walcheren aangevuld met een inkomensvoorziening volgens de Participatiewet. Daarnaast voert Orionis Walcheren wettelijk verplichte taken voor de schuldhulpverlening integraal uit.

Aan verbonden partij zijn alle taken en bevoegdheden die bij of krachtens de wet– en regelgeving van de WWB en de Wsw en de daarbij behorende/aanverwante algemeen verbindende voorschriften aan de raad, het college of de burgemeester zijn opgedragen inclusief het vaststellen van verordeningen aan de raden en colleges, voor zover bovengenoemde wetgeving toelaat, overgedragen aan Orionis Walcheren. Uitzondering hierop is het gemeentelijk armoedebeleid (inclusief individuele en categoriale bijzondere bijstand). De deelnemende gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor het beleid, maar de uitvoering hiervan en kinderopvang is opgedragen aan Orionis Walcheren.

Programma

Sociaal Domein

Partijen

Gemeenten Middelburg, Veere en Vlissingen

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging in Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen

Het in 2017 gestarte Plan van Aanpak loopt door in de (meerjaren)begroting van Orionis Walcheren. Hierbij ligt de focus op een verdere vermindering van het verschil tussen de bijstandslasten en de Rijksvergoeding hiervoor. Een tweede focus ligt op rendementsverbetering in het Werkleerbedrijf, zowel op faninancieel als sociaal vlak. Beide doelstellingen zijn gerealiseerd in 2021 met daarbij de opmerking dat het Buig-tekort zelfs omgeslagen is in een overschot. Voor wat betreft de rendementsverbeteringen in het Werkleerbedrijf heeft een extern uitgevoerd onderzoek uitgewezen dat de door Orionis ingeslagen weg de juiste is.

Risico's

Bestandsontwikkeling bijstand op Walcheren ongunstiger dan landelijk gemiddelde (gevolgen voor uitkering Participatiewet). Achterblijvende omzet Werk-leerbedrijf (productie- en/of detacheringsomzet).

Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland

Vestigingsplaats

Terneuzen

Doel

Primair richt de RUD zich op het verlenen van milieuvergunningen en behandeling van meldingen in het kader van de Wabo, de Wet milieubeheer en het Activiteitenbesluit. Tevens worden vergunningen, meldingen en ontheffingen behandeld in het kader van Vuurwerkbesluit, de Wet luchtvaart, de Wet bodembescherming, de Ontgrondingen-wet en de Waterwet. Daarnaast is ook het toezicht op en de handhaving van alle andere binnen de RUD Zeeland ondergebrachte wetgevingen georganiseerd, zoals het toezicht op bodemsaneringen, grondstromen en ontgrondingen alsmede het toezicht op de natuurwetgeving, zwembaden en zwemplaatsen, luchtvaarten vuurwerktaken en op provinciale verordeningen.

Programma

Volksgezondheid en Milieu

Partijen

Provincie Zeeland; alle 13 Zeeuwse gemeenten, Waterschap Scheldestromen

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging in Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen

Er speelt veel, waarbij voor enkele ontwikkelingen kenmerkend is dat weinig eigen sturing door de RUD zelf mogelijk is:

  • Rapport Commissie Van Aartsen. In het rapport ‘Om de leefomgeving’ doet de commissie aanbevelingen om het VTH stelsel (het stelsel van omgevingsdiensten) te verbeteren.

  • Verkennend onderzoek provincie Zeeland robuustheid RUD: Twijnstra Gudde heeft een verkenning uitgevoerd om inzicht te krijgen op welke wijze een goede, inhoudelijk robuuste en toekomstbestendige omgevingsdienst bereikt en geborgd kan worden.

  • Verkennend onderzoek samenwerking GGD, VRZ en RUD Zeeland: In de algemene besturen van de GGD, VRZ en RUD Zeeland is besloten om het groeiscenario (rapport Berenschot) uit te werken. De uitwerking van drie thema’s wordt in het voorjaar van 2022 aangeboden aan de drie algemeen besturen.

  • Huisvestingsvisie en PIOFAC-taken: Het contract voor huisvesting en PIOFAC-taken met gemeente Terneuzen loopt 31 december 2023 af. Er is een verkenningsstudie met drie scenario’s op papier gezet: optimaliseren bestaande huisvesting, solitair verhuizen en aansluiten bij een ketenpartner.

Risico's

Er is een onbalans in taken: verschil tussen omvang en kwaliteit taken versus omvang en kwaliteit capaciteit dit in combinatie met een onevenwichtig personeelsbestand / krapte op de arbeidsmarkt. Het algemeen bestuur zal hier uiteindelijk een keuze in moeten maken.

Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland

Vestigingsplaats

Kapelle

Doel

Het openbaar lichaam heeft tot doel de behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van de afvalstoffenverwijdering.

Ter uitvoering van het hierboven omschreven doel heeft het openbaar lichaam de volgende taken: (a) de zorg voor de verwijdering van afvalstoffen, (b) het desgevraagd adviseren van de deelnemers over het uitvoeren van relevante bepalingen van de Wet milieubeheer en de daaruit voortvloeiende voorschriften, (c) het vaststellen van de tarieven voor de verwijdering van afvalstoffen, (d) het uitvoeren of doen uitvoeren van andere taken op het gebied van de afvalstoffenverwijdering, zo het algemeen bestuur daartoe besluit, met dien verstande dat aldus aan deelnemers zonder hun instemming geen andere verplichtingen kunnen worden opgelegd dan die voort­ vloeien uit deze regeling, (e) het geven van voorlichting op het gebied van afvalpreventie en -verwijdering en (f) het op verzoek van een of meerdere deelnemers uitvoeren of doen uitvoeren van een andere taak op het gebied van afvalstoffenverwijdering.

Programma

Volksgezondheid en Milieu

Partijen

Alle 13 Zeeuwse gemeenten

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging in Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen

Per 1 januari 2016 is de Zeeuwse Reinigingsdienst door OLAZ overgenomen van Indaver. In het kader van het traject heroriëntatie gemeentelijke taken is in onderzoek of het interessant is voor de gemeente Middelburg om dienstverleningsovereenkomsten met de ZRD te sluiten. Het college heeft op basis van de onderzoeken en de interactie hierover tussen gemeente en ZRD besloten om eerst het afvalbeleid in Middelburg volledig uit te rollen en dan pas de afweging tot het sluiten van een DVO te maken.

Risico's

Geen bijzondere risico's.

Vennootschappen

Hieronder volgen de deelnemingen in vennootschappen waarin de gemeente een bestuurlijk (of stemrecht) en financieel belang heeft. De aan de gemeente gelieerde BV’s/NV’s zijn:

Overzicht Vennootschappen

BV Monumentenbeheer Middelburg

NV Economische Impuls Zeeland

Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed B.V.

Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V.

PZEM

BNG

BV Monumentenbeheer Middelburg

Vestigingsplaats

Middelburg

Doel

Het doel van de vennootschap is restauratie, onderhoud en beheer van monumenten of gebouwen die vanwege hun historie of architectuur belangrijk zijn of voor het stadsbeeld karakteristiek zijn. Speciale aandacht gaat uit naar gebouwen die verloren dreigen te gaan. Het werkgebied van de BV is de gemeente Middelburg. Een BV kan sneller opereren dan een gemeente en kan bovendien vaak meer subsidie krijgen. Mede door de activiteiten van de BV MM weet de gemeente haar positie als een aantrekkelijke woon-, werk- en verblijfsgemeente te versterken.

Programma

Sport, Cultuur en Recreatie

Partijen

Gemeente Middelburg

Bestuurlijk belang

Lid van de Raad van Commissarissen

Ontwikkelingen

De activiteiten in het verslagjaar hadden met name betrekking op de beheerstaken ten aanzien van het eigen onroerend goed zoals onderhoud en verhuur. Daarnaast is aan het Hetty Hillesum Huis aan het Molenwater 77 ondersteuning geboden en zijn en is een nieuw potentieel project in beeld gekomen wat wellicht door de BV verworven kan worden. Een inventarisatie van panden, projecten of uitdagingen die aansluiten bij de doelstelling van de B.V. is een doorlopende activiteit om, zodra daartoe de gelegenheid zich voordoet, daarmee een actieve rol te kunnen vervullen bij de instandhouding en versterking van de monumentale waarden van de gebouwde omgeving in Middelburg.

Risico's

Geen bijzondere risico's.

NV Economische Impuls Zeeland

Vestigingsplaats:

Vlissingen

Doel:

Impuls stimuleert en faciliteert (kennis)economische ontwikkelingen in de meest brede zin van het woord.

Programma:

Economie

Partijen:

Gemeente Middelburg, overige Zeeuwse gemeenten, provincie Zeeland, bedrijfsleven en Stichting SER Zeeland

Bestuurlijk belang:

vertegenwoordiging in AVA

Ontwikkelingen:

Ook in 2021 heeft Impuls Zeeland zich op het versterken van de Zeeuwse economie gericht. De werkzaamheden richten zich met name op verkenning naar kansrijke ontwikkelingen, acquisitie activiteiten om bedrijven aan te trekken en zich te vestigen in Zeeland en zullen innovatieve startende en groeiende bedrijven begeleid en gefaciliteerd worden op het gebied van financiering. In toenemende mate legt Impuls Zeeland zich toe op verduurzaming en circulaire economie.

Risico's:

Geen risico's.

Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed B.V.

Vestigingsplaats

Vlissingen

Doel

De vennootschap heeft ten doel het beheren en (doen) exploiteren van het Vrijburgbad (Stadsgewestelijk Zwembad). Insteek is dat alle inwoners tegen betaalbare tarieven moeten kunnen deelnemen aan activiteiten in het Stadsgewestelijk Zwembad. Fitness, verenigingen, schoolzwemmen en instructiezwemmen zijn de belangrijkste vormen van activiteiten die momenteel in het Vrijburgbad tot uitvoering worden gebracht. De gemeente ondersteunt op deze wijze het Middelburgs sportbeleid.

Programma

Sport, Cultuur en Recreatie

Partijen

Gemeente Middelburg en Vlissingen beide voor 50% aandeelhouder, Optisport Exploitaties BV (exploitant).

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder, lid van directie

Ontwikkelingen

De werkzaamheden in 2021 stonden met name in het teken van de uitvoering van het onderhouds- en investeringsplan 2021. In 2021 is tevens een nieuw meerjarig onderhoudsplan opgesteld waarbij 2 tal scenario's zijn doorgerekend. In het ene scenario wordt rekening gehouden met uitfasering onderhoud richting einde levensduur van het zwembad (momenteel voorzien in 2033). Het andere scenario gaat uit van een situatie waarbij het zwembad langer in gebruik blijft en waarbij naast het reguliere onderhoud ook de noodzakelijke vervangingsinvesteringen in installaties en het verduurzamingsvraagstuk is meegenomen.

Risico's

De verruiming van de BTW-vrijstelling op sportactiviteiten kan mogelijk consequenties hebben voor de exploitatie van de BV. Dit is met name afhankelijk van het feit of aan de exploitant van de BV (Optisport) een kostendekkende huur in rekening wordt gebracht en derhalve geopteerd kan worden voor BTW-belaste verhuur. Een aanpak om te komen tot een oplossing is voorgelegd aan de Belastingdienst. In 2022 hopen wij duidelijkheid te krijgen op dit dossier.

Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V.

Vestigingsplaats

Terneuzen

Doel

De Gemeentelijke Vervoerscentrale verzorgt de planning en regie van voertuigen voor doelgroepenvervoer dat onder verantwoording van de gemeente valt.

Programma

Sociaal Domein en Onderwijs

Partijen

De gemeenten in de regio Zeeuws Vlaanderen, Oosterschelderegio, Walcheren en de Provincie Zeeland zijn aandeelhouder

Bestuurlijk belang

Iedere zes weken vindt een bestuurlijk overleg plaats. Hierin zijn de Walcherse gemeenten niet vertegenwoordigd. Er is sprake van een toezichthoudende rol.

Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuwe Overeenkomst van Opdracht (OVO).

Risico's

Geen bijzondere risico's.

PZEM

Vestigingsplaats

Middelburg

Doel

PZEM richt zich op productie, handel en levering van energieproducten en diensten aan de zakelijke markt.

Programma

Bestuur en Ondersteuning

Partijen

Alle Zeeuwse gemeenten, gemeente Bergen op Zoom, Woensdrecht, Dirksland, Goedereede, Middelharnis, Oostflakkee en de Provincies Zeeland, Noord Brabant en Zuid Holland.

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft zeggenschap in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders ter grootte van het aandeel in het geplaatste aandelenkapitaal (5,78%).

Ontwikkelingen

Na verkoop van de onderdelen Indaver, Delta Retail en Enduris (netwerkbedrijf) is de gemeente aandeelhouder van de overblijvende activiteiten op het gebied van productie, handel en levering van energie en het aandelenbelang in waterbedrijf Evides. In 2018 is gestart met een onderzoek naar de reeds lange tijd aanwezige wens ten aanzien van de mogelijkheden om het aandeel Evides direct onder te brengen bij de huidige aandeelhouders van PZEM. Dit omdat drinkwater een publiek belang is en geen onderdeel uit zou moeten maken van een commercieel bedrijf. In 2019 zijn verschillende scenario's uitgewerkt hoe "verhanging" van het aandelenbezit Evides zou kunnen plaatsvinden. Vervolgens heeft dit onderwerp ook binnen het compensatiepakket voor de Marinierskazerne een prominente plek gekregen en is in nauwe samenwerking met het Rijk bekeken hoe verhanging van het aandelenbezit gerealiseerd zou kunnen worden.

Dit traject heeft er toe geleid dat op 15 november 2021 de nieuwe entiteit GBE Aqua BV is opgericht. Op 8 december heeft de juridische levering van het aandelenbezit vanuit PZEM aan GBE Aqua plaatsgevonden. Het proces van verhanging van het aandelenbezit is hiermee afgerond. Daarnaast stond 2021 ook in het teken van het verkooppproces van het onderdeel Wholesale. Dit traject is per eind 2021 nog niet afgerond en loopt door in 2022.

Risico's:

De financiele positie van PZEM is ten opzichte van enige jaren geleden sterk verbeterd. Met de huidige prijzen op de energiemarkt ziet het toekomstperspectief voor PZEM er aanzienlijk beter uit. Het bedrijf heeft de financiele verliezen in de afgelopen jaren om weten te buigen naar zwarte cijfers richting de toekomst. Het risico met betrekking tot afwaardering van ons aandelenbezit is hierdoor drastisch verminderd.

Bank Nederlandse Gemeenten

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel

BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is deze bank essentieel voor de publieke taak.

Kerntaak van de BNG is om tegen lage tarieven te voorzien in lange kredietverlening aan decentrale overheden en in kredietverlening onder garantie van overheden. BNG vertaalt haar missie in de volgende doelstellingen, (1) het behoud van substantiële marktaandelen in de Nederlandse publieke sector en het semi-publieke domein en (2) het behalen van een redelijk rendement voor de aandeelhouders.

Programma

Bestuur en Ondersteuning

Partijen

Gemeenten en andere publiekrechtelijke lichamen in Nederland.

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft zeggenschap in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders ter grootte van het aandeel in het geplaatste aandelenkapitaal (0.1 mmiljoen).

Ontwikkelingen

Reguliere uitvoering kerntaken. De te ontvangen dividenduitkering over 2021 bedraagt 112.000 en zal in de loop van 2022 worden ontvangen. Dit is 50.000 meer dan waarmee in de begroting 2022 rekening is gehouden. Dit voordeel wordt verwerkt in de bestuursrapportage 2022.

Risico's

Geen

Stichtingen

Hieronder de stichting waarmee de gemeente zowel bestuurlijk als financieel verbonden is.

Overzicht Stichtingen

Stichting Roosevelt Academy Fonds

Stichting Roosevelt Academy Fonds

Vestigingsplaats

Middelburg

Doel

Genereren van rendement op belegd vermogen ten behoeve van University College Rosevelt (UCR)

Programma

Onderwijs

Partijen

Dde gemeente Middelburg en de UCR

Bestuurlijk belang

Ambtelijke vertegenwoordiging in stichtingsbestuur.

Ontwikkelingen

Beleggen en beheer hoofdsom met als doel het behaalde rendement aan te wenden voor de financiering van nieuwe ontwikkelingen binnen de UCR.

Risico's

Geen bijzondere risico's. De door de gemeente Middelburg verstrekte lening is direct opvraagbaar bij de UCR.

Download pdf