COVID-19
Inleiding
Naast de programma's moeten gemeenten minimaal zeven programma overstijgende paragrafen in de begroting en jaarrekening opnemen (BBV-verplichting). In de paragrafen staat belangrijke informatie voor raadsleden waarmee zij inzicht krijgen in de financiële positie van de gemeente, de beheersmatige aspecten en de risico's. Het staat de decentrale overheid echter vrij om naast deze verplichte paragrafen zelf paragrafen aan de begroting of jaarstukken toe te voegen.
Binnenlandse Zaken heeft de gemeenten geadviseerd om in hun jaarrekening een speciale COVID-paragraaf te maken. Op die manier kunnen raadsleden in één oogopslag zien welke gevolgen corona op hun begroting heeft gehad en welke maatregelen er zijn genomen.
Maatschappelijke gevolgen
Ook in 2021 hebben wij de gevolgen van COVID-19 ervaren. Na al het persoonlijke leed dat corona bij veel inwoners en hun familieleden en vrienden met zich meebracht in 2020, was het de verwachting dat we in de zomervakantie weer meer en meer terug konden naar het normale leven. Niet alleen door de oprukkende deltavariant, maar ook door een groeiende kloof tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden resulteerde in het feit dat Nederland een moeizaam najaar zou krijgen. Deskundigen waarschuwden dat de solidariteit onder druk is zou komen te staan. Nieuwe maatregelen waren noodzakelijk. De omikronvariant diende zich aan. Deze variant was in december al dominant in Nederland. Om de snelle opmars en een stijging van het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen en op de IC’s te voorkomen, ging Nederland in een harde lockdown. Dit alles zorgde ervoor dat gevolgen voor de inwoners en de ondernemers bleven aanhouden. Hieronder een aantal maatschappelijke gevolgen van de coronapandemie genoemd.
Ook dit jaar is een aantal evenementen door de coronamaatregelen niet doorgegaan. Veel ondernemers hadden het, ook met de aangeboden steun vanuit de Rijksoverheid, lastig om het hoofd boven water te houden. Vooral zelfstandigen met een middeninkomen, maar zonder vermogensbuffer, zijn door de inkomensval in de knel gekomen. Waar bedrijven noodgedwongen afscheid van personeelsleden hebben moeten nemen zijn het veelal eerst de flexkrachten die worden ontslagen. De vraag is dan ook of zij bij het aantrekken van de economie weer snel een andere baan kunnen vinden.
De vervagende scheiding tussen werk en privé ten gevolge van het thuiswerken leidt tot soms spanning in de thuissituatie zich uitend in stress, prikkelbaarheid en uiteindelijk mogelijk tot depressies en burn-out. Het wegvallen van reistijd kan stress-verminderend werken, maar ontneemt voor ov-forenzen bijna dagelijkse beweging. Mensen die met de auto naar het werk gaan, krijgen er tijd om te bewegen bij.
De coronapandemie heeft een enorme claim gelegd op de capaciteit in de gezondheidssector. Verwacht wordt dat na behandeling veel patiënten nog langdurig klachten zullen overhouden aan hun coronabesmetting. Dit beperkt niet alleen de individuele mogelijkheden van de betreffende inwoners, maar leidt ook tot een toename van de zorgvraag.
Op het terrein van de vrije tijd zijn tal van maatregelen van kracht geweest die gevolgen hadden voor de inwoners. Veel burgers nemen deel aan dit maatschappelijke leven en worden dus in de door hen gewenste deelname beperkt. Dit heeft de mogelijkheden tot ontspanning, ontplooiing, ontmoeting, ondersteuning en onderscheiding onder druk gezet. De oproep om zoveel mogelijk thuis te blijven en thuis te werken heeft betekenen dat de vrije tijd minder ‘vrij’ voelt en dat alleenstaanden, mensen met een kwetsbare gezondheid en ouderen meer eenzaamheid ervaren. De sluiting van voorzieningen en het verbod op evenementen betekende een grote inperking van de vrijheid om de uithuizige vrije tijd naar eigen voorkeur te besteden, inclusief sport- en de kunstbeoefening. De maatregelen hebben mogelijk ook gevolgen gehad voor de cohesieve en verbindende functie tussen verschillende bevolkingsgroepen die aan de sport- en cultuursector wordt toegeschreven. De coronamaatregelen beperkten eveneens het zinvol meedoen via vrijwilligerswerk.
Ook dit jaar hadden de coronamaatregelen grote gevolgen voor alle betrokkenen in het onderwijs: leerkrachten, ouders en leerlingen. Vooral kinderen uit kwetsbare groepen lopen mogelijk leerachterstanden, sociale achterstanden en een kleinere kans op passende doorstroming naar vervolgonderwijs op. Bij ouders nam de draagkracht mogelijk af, terwijl de draaglast toenam en leerkrachten hebben (nog) meer werkdruk ervaren. De sluiting van de middelbare scholen heeft negatieve uitwerking hebben op dat wat geleerd werd. Dit negatieve effect lijkt sterker voor leerlingen uit sociaaleconomisch kwetsbare gezinnen. Voor hen kan daardoor een ‘stapeling’ van achterstanden ontstaan, doordat zij vaker op een lager onderwijsniveau vanuit het basisonderwijs instromen dan kinderen van hogeropgeleide ouders.
De sluiting van scholen valt leerlingen in een kwetsbare thuissituatie, die normaal meer steun op school krijgen, extra zwaar en mogelijk pakt dat nadelig uit voor hun toekomstige mogelijkheden. De maatregel van het sluiten van de mbo scholen betekent een verhoogd risico op studievertraging, minder inkomen, dalende motivatie en een lastigere aansluiting van mbo op hbo. Deze risico’s betreffen alle studenten, maar zijn mogelijk groter voor mbo-studenten met een minder gunstige thuissituatie. Perspectief op stages en behoud van leerwerkplekken houdt de studenten mogelijk beter gemotiveerd.
De arbeidsmarktpositie van mbo’ers is conjunctuurgevoelig. Wanneer er sprake is van een economische crisis die volgt op deze coronacrisis zullen veel mbo studenten geen goede start kunnen maken op de arbeidsmarkt. Op dit moment staan er ondanks de coronacrisis nog steeds vacatures in de Zeeland voor mbo-ers open. Het is niet duidelijk of de sluiting van het hoger onderwijs leidt tot studievertraging. Het op afstand voortzetten van het onderwijs heeft voor studenten met een niet-westerse migratieachtergrond mogelijk eerder negatieve gevolgen voor de kans op studiesucces. Aanpalende maatregelen zorgen ervoor dat er stageplekken en bijbaantjes mogelijk onder druk komen te staan, met eventueel negatieve gevolgen voor de hoogte van de studieschuld of de duur van de studie.
De VNG-commissie Sociale impact COVID-19 heeft gemeenten en Rijk opgeroepen om te werken aan een lange-termijnagenda zodat de samenleving versterkt uit de coronacrisis kan komen. Het is belangrijk deze deels onbekende situatie de komende tijd goed onder ogen te zien. Dat vraagt kennis van wat we al weten, evenals nieuwsgierigheid, alertheid en veerkracht om ons aan te passen aan nieuwe omstandigheden en onvoorziene na-ijleffecten. Dit vraagt dan ook van de gemeente Middelburg om veerkracht en om passende maatregelen de komende tijd te nemen om de negatieve maatschappelijke gevolgen van COVID-19 zoveel mogelijk te beperken en inwoners en ondernemers weer perspectief te geven. Voor een deel betreft dit intensivering van maatregelen waar de gemeente al mee bezig is c.q. voorbereidingen voor aan het treffen is, zoals de vitaliteitsversterkende activiteiten in de wijken in het kader van het programma positieve gezondheid. Voor een ander deel kunnen dit nieuwe activiteiten zijn die de gemeente in samenwerking met inwoners en ondernemers gaat oppakken.
Monitoring Covid-19 gevolgen
Het aanhouden van COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat we onze werkzaamheden ook in 2021 anders hebben moeten oppakken. Het college heeft actie ondernomen om de gevolgen voor alle partijen zoveel als mogelijk op te vangen en om de noodzakelijk dienstverlening voldoende te waarborgen. Deze bijzondere situatie heeft ervoor gezorgd dat op sommige onderdelen wederom hogere kosten worden gemaakt, daarnaast zien we ook een terugloop aan inkomsten.
Informeren raad
Bij de tussentijdse bestuursrapportage en de najaarsbrief is gerapporteerd over corona afwijkingen en hierop is de begroting aangepast. Deze paragraaf geeft inzicht in de financiële gevolgen van COVID-19.
Coronacompensatie van het rijk
Coronacompensatie via algemene uitkering
Evenals 2020 hebben gemeenten ook in 2021 middelen ontvangen voor extra kosten en gederfde inkomsten als gevolg van de coronamaatregelen. De totaalbedragen van de verschillende coronacompensaties uit de decembercirculaire 2021 en het 4e t/m 6e steunpakket zijn verwerkt in de jaarstukken 2021. Van een deel van het ontvangen bedrag wordt bij de resultaatbestemming voorgesteld dit te reserveren voor besteding in 2022 deze zijn in de onderstaand tabel aangegeven. Deze regelingen konden niet in 2021 worden afgewikkeld.
Over de compensatie over de inkomstenderving 2021 is nu nog niets bekend qua proces en bedragen. Dit geldt voor alle gemeenten. Feitelijk is hiervan alleen bekend dat er compensatie van inkomstenderving komt, maar niet hoe en wat. Die ‘systematiek’ en dus ook de problematiek is hetzelfde als bij de jaarrekening 2020. Deze opbrengsten zijn dan ook moeilijk te schatten en mogen niet verwerkt worden in de jaarrekening 2021.
Bij de jaarrekening 2020 is een aantal middelen via saldobestemming gereserveerd voor 2021. Al deze middelen zijn afgewikkeld in 2021.
Coronacompensatie via specifieke uitkeringen Rijk
Naast bovenstaande compensatie middelen hebben we ook nog een aantal specifieke middelen gekregen.
De Tijdelijke Ondersteuning Zelfstandig Ondernemers (Tozo) regeling is door Orionis uitgevoerd. De middelen die niet worden besteed vloeien terug naar het Rijk. De verantwoording hiervan is opgenomen in de jaarrekening van deze Gemeenschappelijke Regeling.
Het rijk heeft een specifieke uitkering voor tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties COVID-19 verlengd. De TVS-regeling is bedoeld om de huur van een sportaccommodatie kwijt te schelden als deze accommodatie vanwege de coronamaatregelen niet door amateursportorganisaties gebruikt kon worden. Financieel verloopt dit voor de gemeente budgetneutraal. De verkregen middelen over het laatste kwartaal 2020 zijn in de jaarrekening 2021 verwerkt. Dit geldt ook voor een klein terugbetaling (€ 6.000) van de niet bestede middelen die we als compensatie voor het tweede kwartaal 2020 hebben ontvangen.
Tot slot is van het rijk is een specifieke uitkering ontvangen aan coronasteun voor tijdelijke ondersteuning voor toezicht en handhaving. Dit bedrag is ter dekking van de lasten van de extra ingezette handhavers en is in deze jaarrekening verwerkt.
Deze specifieke regelingen zullen gelijk aan de andere specifieke regeling in de Sisa-bijlage bij de jaarrekening worden verantwoord.
Financiële gevolgen COVID-19
In de tabellen hieronder worden de financiële gevolgen van COVID-19 weergegeven en nader toegelicht.
Coronacompensatie via de algemene uitkering Rijk
Programma | Taakveld | Toelichting | Lasten | Compensatie via de algemene uitkering | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
0 Bestuur en ondersteuning | 0.02.0 Burgerzaken | Er is in de decembercirculaire 2020 gemeld dat wij in 2021 compensatie ontvangen voor extra kosten verkiezingen (briefstemmen etc.) | -87.669 | 66.512 | - |
0 Bestuur en ondersteuning | 0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds | In het Bestuurlijk overleg financiële verhoudingen is afgesproken dat gemeenten reële compensatie ontvangen voor de derving van inkomsten door covid-19 in 2020. De compensatie betreft de volgende posten: toeristenbelasting, parkeerbelasting, terrasprecario- en reclamebelasting, marktgelden, evenementenleges, havengelden en kwijtschelding / oninbaar verklaren lokale heffingen als gevolg van corona. De compensatie vond plaats op basis van het verschil tussen begrote en gerealiseerde inkomsten, waarbij eventuele meevallers ten opzichte van de begroting worden gesaldeerd met de derving. Gemeenten ontvangen geen compensatie voor gemiste inkomsten indien dit voortkomt uit eigen beleid. Vooruitlopend op deze afrekening hebben gemeenten in 2020 een voorschot ontvangen van in totaal € 245 mln. Gemeenten hoeven een eventueel teveel ontvangen voorschot niet terug te betalen. Met de genoemde compensatie over 2020 is dit nu volledig afgerond. Ook voor 2021 kunnen wij deze afrekening verwachten op basis van dezelfde systematiek | - | 247.000 | - |
4 Onderwijs | 4.03.0 Onderwijsbel en leerlingzaken | Gemeenten ontvangen van het Rijk middelen om een bepaalde groep ouders die kosten hebben gemaakt voor kinderopvang tijdens de sluiting van de opvang van 16 december tot 8 februari te vergoeden. Het betreft ouders die in deze periode een eigen bijdrage hebben betaald voor de gemeentelijke regelingen rondom kinderopvang (Sociaal medische indicatie, Voorschoolse Educatie en het peuteraanbod). | - | 13.959 | - |
5 Sport, cultuur en recreatie | 5.03.0 Cultuurpresentatie,-prod-part | Evenals in 2020 ontving de gemeente ook in 2021 coronamiddelen voor de lokale cultuur infrastructuur. In de decemberciculaire 2020, septembercirculaire 2021 en decemberciculaire 2021 ontvingen wij resp. 0, 565 mln., 0, 159 mln. en 0, 132 mln. De afgelopen 2 jaar zijn de middelen in verschillende subsidieregelingen aan lokale cultuurinstellingen uitgekeerd. Niet bestede middelen worden in één volgende subsidieregeling meegenomen zodat alle verkregen middelen aan de lokale cultuur infrastructuur worden toebedeeld. Voor 2022 is nog 0, 63 mln. beschikbaar (incl 0, 132 mln. saldobestemming 2021) | -609.938 | 857.030 | 132.437 |
6 Sociaal domein | 6.01.0 Samenkracht en burgerpart | Het Rijk heeft voor 2020 en 2021 een Jeugdpakket 'Perspectief jeugd en jongeren' van € 58, 5 mln. beschikbaar gesteld om gemeenten in staat te stellen coronaproof voor de jeugd kleinschalige activiteiten te programmeren op het gebied van sport, cultuur en andere zinvolle tijdbesteding. Deze activiteiten zullen doorlopen in 2022 en derhalve dient dit budget beschikbaar te blijven. | - | 111.510 | - |
6 Sociaal domein | 6.01.0 Samenkracht en burgerpart | Het Rijk heeft aan gemeenten geld beschikbaar gesteld ter ondersteuning van kwetsbare groepen die door de coronacrisis in de problemen zijn geraakt. Hierdoor beschikken gemeenten over middelen om groepen als kwetsbare jongeren, eenzame ouderen, volwassenen met psychische problematiek, mensen met een licht verstandelijke beperking en daklozen te ondersteunen op het gebied van sociaal en mentaal welzijn. De items zijn niet meer dan voorbeelden die illustreren met welke extra kosten gemeenten geconfronteerd worden als gevolg van Corona. De besteding van deze middelen worden voorzien in 2022 en verder en zijn daarom bij de najaarsbrief overgeheveld. | - | 313.922 | - |
6 Sociaal domein | 6.01.0 Samenkracht en burgerpart | Voor de lokale buurt- en dorpshuizen is compensatie verstrekt voor de extra uitgaven als gevolg van de coronacrisis. Deze extra uitgaven bestaan onder andere uit het kwijtschelden van huur en het compenseren van tegenvallende inkomsten uit bijvoorbeeld horeca en zaalverhuur van buurt- en dorpshuizen. Deze afwikkeling is begin 2022 afgerond. | -27.954 | 27.954 | - |
6 Sociaal domein | 6.01.0 Samenkracht en burgerpart | Op verzoek van het Veiligheidsberaad (werkgroep jongeren) is het gemeentelijk programma Jeugd aan Zet in Crisistijd, na de zomereditie (2020), verlengd met een wintereditie (2021). Het programma beoogt jongeren te ondersteunen die geraakt worden door de effecten van de coronacrisis. Doordat de dagelijkse activiteiten voor veel jongeren door de coronacrisis niet of niet goed mogelijk zijn (zoals onderwijs, sport, sociale ontmoetingen en de mogelijkheid om te werken) is er een toenemende overlast van jongeren in de openbare ruimte. Ook is er vanwege de steeds verdergaande en langdurige beperkende maatregelen grote zorg over het effect van de coronamaatregelen op de fysieke en psychische gezondheid van jongeren. | -10.000 | 10.000 | - |
6 Sociaal domein | 6.03.0 Inkomensregelingen | Een ander steunpakket voor het sociaal domein betrof dat voor de uitvoering van de TONK, de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten. De TONK was in hoofdzaak bedoeld voor ondernemers die door de coronacrisis de noodzakelijke kosten (zoals woonlasten) niet meer konden betalen. Gemeenten waren belast met de uitvoering van de TONK-regeling. Het Rijk heeft tot en met september 2021 hiervoor middelen beschikbaar gesteld. Voor de gemeente Middelburg werd de regeling uitgevoerd door Orionis. De TONK regeling is ondertussen gesloten. Voor het jaar 2021 ontving Middelburg 0, 87 mln. voor de uitvoering van de TONK. Tien procent hiervan werd als uitvoeringskosten toegevoegd aan de begroting van Orionis. Negentig procent ervan is bij de najaarsbrief aan het budget voor het minimabeleid toegevoegd. Voor het totaal van de middelen geldt een onderbesteding van 0, 64 mln.Uw raad heeft in april 2022 besloten om deze niet bestede middelen in te zetten voor het uitkeren van energietoeslag van € 800, - voor de minima tot 130% van de bijstandsnorm / sociaal minimum. | -210.898 | 849.815 | |
6 Sociaal domein | 6.03.0 Inkomensregelingen | Als onderdeel van het steun- en herstelpakket stelt het kabinet wederom in 2021 extra middelen voor het gemeentelijk schuldenbeleid, bijzondere bijstand en de re-integratie van bijstandsgerechtigden beschikbaar. Deze extra middelen zijn in de jaarrekening 2020 van Orionis verwerkt. | -609.699 | 609.699 | - |
6 Sociaal domein | 6.03.0 Inkomensregelingen | Tijdens de coronacrisis hebben veel zelfstandige een beroep gedaan op de Tozo-regeling (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers). Veel ondernemers zijn gaan nadenken over de toekomst. Middelen die zijn verkregen waren bedoeld ter ondersteuning aan zelfstandig ondernemers die zich willen heroriënteren. | -15.331 | 15.331 | - |
6 Sociaal domein | 6.05.0 Arbeidsparticipatie | Ook in 2021 ontvangen gemeente compensatie voor het opvangen van de exploitatietekorten van de Sociale Werkbedrijven. Het bedrag is toegevoegd aan de integratie-uitkering Participatie, via een verhoging van de Rijksbijdrage Wsw. Deze extra middelen zijn in de jaarrekening 2021 van Orionis verwerkt. | -140.806 | 140.806 | - |
6 Sociaal domein | 6.07.1 Maatwerkdienstverlening 18+ | In 2020 hebben alle dertien Zeeuwse colleges ingestemd met het gezamenlijk uitvoeren van de meerkostenregeling voor de Jeugdwet en Wmo. De meerkostenregeling betreft de compensatie van meerkosten voor zorgaanbieders voor de Jeugdwet en Wmo. De uitvoering van de meerkostenregeling 2021 Jeugdwet en Wmo is wederom belegd bij de Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland voor wat betreft het verzamelen en beoordelen van de aanvragen voor compensatie. Via een saldobestemming bij de jaarrekening blijven de middelen beschikbaar zodat de afronding, die begin 2022 is voorzien, betaald kan worden. | - | 135.489 | 135.489 |
7 Volksgezondheid en milieu | 7.03.0 Afval | In de jaarstukken OLAZ 2020 zijn de gevolgen van de corona verwerkt. De hoeveelheid extra afval dat via de milieustraten werd aangeboden bedroeg 9% meer dan 2019. Ook zijn (extra) kosten gemaakt voor verkeersregelaars. Het Rijk heeft gemeenten hiervoor gecompenseerd. | -80.799 | 80.799 | - |
-1.793.094 | 3.479.826 | 267.926 |
Coronacompensatie via specifieke uitkering Rijk
Programma | Taakveld | Toelichting | lasten | baten | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
1 Veiligheid | 1.02.0 Openbare orde en veiligheid | Van het rijk is een specifieke uitkering ontvangen aan coronasteun voor tijdelijke ondersteuning voor toezicht en handhaving. Dit bedrag is ter dekking van de lasten van de extra ingezette handhavers. | -168.402 | 168.402 | 0 |
6 Sociaal domein | 6.03.0 Inkomensvoorzieningen | De tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers wordt door de gemeenschappelijke regeling Orionis uitgevoerd. De verkregen middelen van het Rijk zijn één op één doorbetaald aan de gemeenschappelijke regeling. | -717.000 | 717.000 | 0 |
5 Sport, cult. en recreatie | 5.02.0 Sportaccommodaties | Het rijk heeft een specifieke uitkering voor tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties COVID-19 verlengd. De TVS-regeling is bedoeld om de huur van een sportaccommodatie kwijt te schelden als deze accommodatie vanwege de coronamaatregelen niet door amateursportorganisaties gebruikt kon worden. Financieel verloopt dit voor de gemeente budgetneutraal. | -46.690 | 0 | |
-885.402 | 885.402 | 0 |
Overige corona-afwijkingenk
Programma | Taakveld | Toelichting | lasten | baten | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
0 Bestuur en ondersteuning | 0.06.3 Parkeerbelasting | Als gevolg van de Corona-crisis en de in dit kader getroffen maatregelen worden er minder parkeeropbrengsten gerealiseerd dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. | 0 | -1.381.032 | -1.381.032 |
2 Verkeer, vervoer en waterstaat | 2.04.0 Economische havens en waterwegen | Er zijn minder inkomsten vanuit waterverkoop doordat er door corona minder cruiseschepen zijn geweest in het voorjaar. | 0 | -21.639 | -21.639 |
5 Sport, cultuur en recreatie | 5.02.0 Sportaccommodaties | Als gevolg van de maatregelen die zijn getroffen tegen het corona-virus zijn de sporthallen gedwongen gesloten. Hierdoor konden de hallen niet worden verhuurd. | 0 | -66.586 | -66.586 |
3 Economie | 3.04.0 Economische promotie | De kermis is in 2021 niet doorgegaan door corona. Als gevolg hiervan zijn er geen kermisgelden en elektriciteitsbaten ontvangen van de kermisexploitanten. Aan de andere kant zijn er ook minder (elektriciteits)kosten gemaakt dit jaar. | 34.786 | -107.000 | -72.214 |
34.786 | -1.576.257 | -1.541.471 |