Jaarstukken 2021

menu

Toelichting op lasten en baten

Toelichting afwijkingen lasten en baten

Tussentijds is de raad geïnformeerd via de bestuurlijke rapportage en de najaarsnota. Voor het hele jaar 2021 is er sprake van een totaal voordelig saldo van 5.552.000 voor resultaatbestemming, zie onderstaand:

Bestuursrapportage 2021

-1.320

nadeel

Najaarsnota 2021

2.501

voordeel

Totaal voordeel verwerkt in begroting 2021

1.181

voordeel (A)

Afwijking bij jaarstukken 2021 t.o.v. bijgestelde begroting

4.371

voordeel (B)

Totaal saldo 2021 voor resultaatbestemming

5.552

voordeel (C=(A+B))

Analyse resultaat op hoofdlijnen

Hieronder is het resultaat over 2021 weergegeven waarbij de belangrijkste afwijkingen t.o.v. de najaarsnota zijn opgenomen in deze jaarrekening.

Voordelen

Programma /Taakveld

Omschrijving

Bedrag * 1.000

Bestuur en ondersteuning

0.01.0 Bestuur

Voorziening wethouderspensioenen

526

Uitkomst van actuariële berekeningen in december van de benodigde voorziening wethouderspensioenen is, dat als gevolg van gewijzigde rekenrente, er een te hoog bedrag in de voorziening zit. In de begroting is rekening gehouden met een toevoeging aan de voorziening 263.000 welke niet noodzakelijk is gebleken. Er is daarnaast 263.000 uit de voorziening vrijgevallen. De voorziening is op gewenst volume.

0.04.0 Overhead

Automatisering en netwerkkosten

166

Er is een voordelige afwijking ten opzichte van de begroting van 166.000 omdat de afrekening van I&A Samenwerking lager is (139.000)dan begroot omdat er nog onvervulde vacatures zijn en er tijdelijk inhuur verminderd beschikbaar was. De andere voordelige afwijking van 27.000 komt doordat we vanaf 2021 de kosten voor verbindingen en leidingen centraal zijn gaan boeken. De budgetten waren hier op nog niet bijgesteld.

0.06.1 OZB woningen

Onroerende zaakbelasing eigenaren

143

De op te leggen heffing heeft met de waarde van het object te maken. De voordelige afwijking is agv nieuwbouw of hertaxaties (bij verbouwing).

0.06.4 Belastingen overig

Precariobelasting

197

Deze voordelige afwijking wordt voor 146.000 veroorzaakt door precariobelasting die als gevolg van COVID-19 nog moest worden opgelegd over 2020 (134.000) en 2019 (12.000). Over 2021 Is er 51.000 meer precariobelasting ontvangen dan begroot.

0.07.0 Algemene uitkering

Baten algemene uitkering

887

De mutaties uit de Decembercirculaire gemeentefonds leiden voor Middelburg tot een verhoging van de algemene uitkering. Door het tijdstip van verschijnen van de circulaire was het niet meer mogelijk dit in een begrotingswijziging 2021 te verwerken. Het betreft deels compensatie voor taakmutaties, waartegenover corresponderende uitgaven staan, hetzij in 2021, hetzij, via de resultaatbestemming, in 2022.

0.08.0 Overige baten en lasten

Voorziening wachtgeld

160

De verplichtingen voor betalingen die werden gedaan vanuit de voorziening wachtgeld zijn in het jaar 2021 gestopt. Er rust nu geen verplichting meer op deze voorziening. Daarom kan dit bedrag vrijvallen bij de jaarrekening 2021.

Onvoorziene uitgaven

135

Met de begroting 2021 is een post aan onvoorziene uitgaven opgenomen. Op dit resterende bedrag is geen aanspraak gemaakt in 2021.

1.02.0 Openbare orde en Veiligheid

Openbare orde en veiligheid

146

De begrote lasten zijn bij de bestuursrapportage 2021 opgehoogd met een bedrag voor de kosten van extra kosten voor tijdelijke ondersteuning van handhaving (extra inzet van boa's) agv coronamaatregelen. In de Najaarsbrief 2021 zijn deze lasten abusievelijk nogmaals opgehoogd.

Sociaal Domein

Kwartaalrapportage sociaal domein

846

Via de kwartaalrapportages sociaal domein wordt de raad op de hoogte gehouden van de ontwikkeling en het realiseren van deze taakstelling. De uitkomsten van de meeste recente kwartaalrapportage (2de kwartaal 2021) zijn in de najaarsbrief verwerkt. Waarin een voordeel op de taakstelling van 387.000 is gemeld.
De uitkomsten 4de kwartaalrapportage Sociaal Domein 1.233.000, ten opzichten van de najaarsbrief is dit een verschil van 846.000 (1.233.000 - 387.000)

6.03.0 Inkomensregelingen

BBZ

179

Zelfstandigen kunnen in (tijdelijke) financiële problemen komen die het voortbestaan van hun bedrijf bedreigen. In bepaalde gevallen kunnen zij dan een beroep doen op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). De financiering van deze regeling verloopt via een specifieke uitkering waarbij de gemeente middelen ontvangt, deze financiering is per 1 januari 2020 gewijzigd. De uitvoering van de Bbz-regeling is belegd bij de GR Orionis. Middelen die niet worden ingezet moet worden terugbetaald aan het Rijk. Vanuit de oude systematiek (voor 1-1-2020) werden voorlopige afwikkelingen Bbz voorzichtigheidshalve altijd gereserveerd tot dat de definitieve afrekeningen van het Rijk werden ontvangen. Gebleken is dat er geen verplichtingen meer openstaan, en dat alles al eerder is afgerekend. Het gereserveerde bedrag komt hierdoor ten gunste van de gemeente.

TONK middelen

673

Op de ontvangen corona middelen Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) is er sprake van een onderbesteding. Uw raad heeft in april 2022 besloten om deze niet bestede middelen in te zetten voor het uitkeren van energietoeslag van 800,- voor de minima tot 130% van de bijstandsnorm/sociaal minimum.

Volksgezondheid en milieu

7.05.0 Begraafplaatsen en crematoria

Leges begraven

200

Hogere baten door meer grafrechtverleningen en uitvaarten t.o.v. begroting

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwingen

8.03.0 Wonen en bouwen

Leges bouwvergunningen

787

Er zijn meer aanvragen voor bouwvergunningen geweest dan verwacht. Hier zaten ook een aantal grotere projecten tussen. Er was niet verwacht dat ze in 2021 de vergunningprocedure zouden afronden.

Totaal voordelen

5.045

Nadelen

Programma /Taakveld

Omschrijving

Bedrag * 1.000

Bestuur en ondersteuning

0.06.2 OZB niet woningen

Baten onroerendezaakbelasting niet woningen gebruikers/eigenaren

-163

De op te leggen heffing heeft met de waarde van het object te maken. Objecten zijn minder courant geworden (door o.a. corona) en daarom zijn de waarden van bepaald aantal bedrijfspanden naar beneden bijgesteld

0.08.0 Overige baten en lasten

Afwaardering Churchillaan

-414

In de raadsvergadering van 24 februari 2022 is de exploitatieopzet van de Churchillaan fase 1 vastgesteld. Daarin is besloten om het complex Churchillaan deel fase 1 per 1 januari 2023 over te hevelen naar het Grondbedrijf voor een bedrag van 878.013.De waarde op de balans bij overheveling kan niet volledig terugverdiend worden, in het raadsbesluit is aangegeven dat we dit gaan dekken uit de gereserveerde middelen in de Kadernota 2022-2025. Echter door het vaststellen van de exploitatieopzet is aannemelijk dat de waarde per 31-12-2021 niet volledig terugverdiend kan worden en moet conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) de afwaardering in het jaar 2021 plaatsvinden. De afwaardering bedraagt 414.000

1.02.0 Openbare orde en Veiligheid

Openbare orde en veiligheid

-211

In de onlangs verschenen Decembercirculaire 2021 Gemeentefonds is opgenomen dat op verzoek van de gemeenten het kabinet middelen beschikbaar stelt aan de Zorg- en Veiligheidshuizen voor de aanpak van personen met verward gedrag en een hoog veiligheidsrisico. Voor Zeeland is het een bedrag van 210.021 per jaar. Dit bedrag wordt via een decentralisatie-uitkering uitgekeerd aan Middelburg als zijnde de centrumgemeente van de veiligheidsregio. Omdat aanpassen van de begroting 2021, gezien het tijdstip van het verschijnen van de Decembercirculaire 2021, niet meer mogelijk was, maar de uitbetaling wel tlv 2021 heeft plaatsgevonden is deze afwijking ontstaan. Deze afwijking is budgetneutraal op concernniveau.

Totaal nadelen

-788

Overige posten

114

Saldo jaarrekening 2021 (voordeel) t.o.v. bijgestelde begroting

4.371

Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Begroting 2021

Begroting 2021 na wijziging

Realisatie 2021

Verschil 2021 (+ voordeel,
- nadeel)

Lasten

0.05.0 Treasury

-187

-14

-11

3

0.06.1 OZB woningen

-1.597

-1.775

-1.742

33

0.06.2 OZB niet woningen

-1.242

-1.242

-1.321

-78

0.06.4 Belastingen overig

-1.959

-1.959

-1.925

34

0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds

-6

-6

-6

0

Totale Lasten

-4.991

-4.997

-5.005

-8

Baten

0.05.0 Treasury

277

523

536

14

0.06.1 OZB woningen

8.307

8.420

8.608

188

0.06.2 OZB niet woningen

7.837

7.837

7.764

-73

0.06.4 Belastingen overig

2.831

2.765

2.897

132

0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds

91.800

98.238

99.125

887

Totale Baten

111.051

117.782

118.931

1.149

Totaal Algemene dekkingsmiddelen

106.060

112.785

113.926

1.141

Hieronder lichten we de afwijkingen van de baten posten toe:

0.06.1 OZB Woningen baten

De meeropbrengsten (143.000) zijn het gevolg van nieuwbouw en hertaxaties (bij verbouwing). De resterende voordelige afwijking (45.000) komt doordat het aantal opgelegde aanslagen, bij de samenwerking Belastingen lager uitvalt voor de gemeente Middelburg.

0.06.2 OZB niet woningen baten

Er is minder aan baten ontvangen dan begroot omdat de op te leggen heffing met de waarde van het object te maken heeft. Objecten zijn minder courant geworden (door o.a. corona) en daarom zijn de waarden van bepaald aantal bedrijfspanden naar beneden bijgesteld.

0.06.4 Belastingen overig

Baten precariobelasting:

Er is een nadelinge afwijking van 30.000 als gevolg van een afname van het aantal reclameuitingen. Dit is te wijten aan het feit dat er bedrijven failliet zijn gegaan en aan verminderde behoefte aan reclameuitingen. En er is voordelige afwijking van 197.000 op de baten precariobelasting omdat er 51.000 meer ontvangen is dan begroot en omdat nog achterstallige precariobelasting over de jaren 2019 en 2020 moet worden opgelegd.

0.07.0 Algemene uitkering

De mutaties uit de Decembercirculaire gemeentefonds leiden voor Middelburg tot een verhoging van de algemene uitkering met 1.081.000. Door het tijdstip van verschijnen van de circulaire was het niet meer mogelijk dit in een begrotingswijziging 2021 te verwerken. Het betreft deels compensatie voor taakmutaties, waartegenover corresponderende uitgaven staan, hetzij in 2021, hetzij, via de resultaatbestemming, in 2022. Een ander deel betreft compensatie voor corona gerelateerde uitgaven in het Sociaal Domein en Cultuur. Ook hiervoor geldt dat de kosten deels in 2021 liggen, maar ook deels in 2022. Na het verschijnen van de decembercirculaire heeft voor een aantal verdeelmaatstaven nog een actualisatie van de meetgegevens plaatsgevonden. Die leiden tot een neerwaartse bijstelling van de uitkering met 194.000. Per saldo op dit taakveld dus een voordeel van 1.081.000 – 194.000 = 887.000.

Overzicht onvoorziene uitgaven

De post onvoorzien ramen we in totaal en niet per programma. In de begroting 2021 namen we hiervoor een bedrag van € 202.000 op. Hoe we dit geld gebruikten leest u hieronder.

Datum raadsvergadering

Onderwerp

bedrag

Primaire Begroting 2021

202.000

28-01-2021

plan van aanpak Nieuw Perspectief

-25.000,00

11-03-2021

salariskosten  Projectleider jeugd en veiligheid

-41.500,00

-66.500

Restant

135.500

Overzicht incidentele baten en lasten

Incidentele lasten per programma (bedragen x 1.000)

Begroting 2021

Rekening 2021

Reserve

Programma Bestuur en Ondersteuning

Dotatie voorziening Precario Kabels en Leidingen

880

880

nee

Bijdrage Regiobureau Zeeland

48

48

nee

Participatietool

20

4

nee

Kwaliteitsverbetering ICT samenwerking belastingen

50

46

nee

Afwaardering Churchillaan fase 1

0

414

nee

Programma Veiligheid

Bekostiging zorgcoordinator mensenhandel

12

12

nee

Capaciteit vergunningverlening evenementen

25

25

nee

Toezicht en handhaving corona

0

168

nee

Programma Verkeer en Vervoer

Europees project Move looptijd februari 2022

63

164

nee

Europees project Smart space looptijd juli 2021

48

350

nee

Programma Economie

Europees project Cherish looptijd mei 2023

63

76

nee

Europees project Cupido looptijd februari 2022

125

119

nee

Verliesneming grondbedrijf

0

96

ja

Bijdrage UCR

0

1.000

ja

Programma Onderwijs

Tijdelijke huisvesting Nehalennia

83

101

nee

Huisvesting Aventurijn

0

36

nee

Programma Sport, Cultuur en Recreatie

Europees Project Violet looptijd december 2021

6

10

nee

Buurttuinkamers

0

39

nee

Cofinanciering subsidie Zwembad Arnemuiden

0

45

ja

Compensatie BTW investering Zwembad Arnemuiden

0

16

ja

Sportakkoord

0

118

nee

Corona cultuurmiddelen

0

610

nee

Programma Sociaal Domein

Europees Project Siree looptijd december 2021

123

289

nee

Beleidsvoorbereiding Sociaal Domein

11

11

ja

Actieplan uitvoeringsbudget Sociaal Domein

420

387

ja

Tijdelijke bijdrage LBHT

20

0

nee

Actualisatie wijkaanpak

25

24

nee

Extra aanloopkosten Tim

100

100

ja

Extern onderzoek Orionis

23

16

ja

Bijdrage Resto van Harte

0

45

ja

Overname Intervence (en kosten faillissement Briedis)

0

776

ja

TOZO

0

718

nee

TONK

0

211

nee

Coronacompensatie wijkcentra

0

48

ja

Coronacompensatie lokale vrijwilligers

0

21

ja

Coronacompensatie buurt- en dorpshuizen

0

28

nee

Coronacompensatie heroriëntatie zelfstandigen

0

15

nee

Coronacompensatie participatie

0

141

nee

Programma Volksgezondheid en Milieu

Europees Project Rhedcoop looptijd maart 2020

8

20

nee

Europees project Cooltowns looptijd september 2022

89

646

nee

Europees project Shifft looptijd september 2022

427

119

nee

Europees project Terts

12

116

nee

Externe kosten diftar

19

27

nee

Extra lasten afvalverwerking inzake corona

0

81

nee

Verliesneming grondbedrijf

0

396

ja

Programma Volkshuisvesting RO en sted vern

Invoeringskosten omgevingswet

280

207

nee

Europees project Solarise

21

224

nee

Totaal

3.001

9.043

Baten per programma

Baten per programma

Incidentele baten per programma (bedragen x 1.000)

Begroting 2021

Rekening 2021

Reserve

Programma Bestuur en Ondersteuning

Ontvangst precario kabels en leidingen (looptijd t/m 2021)

967

1.481

nee

Compensatie covid-19 via algemene uitkering

0

1.897

nee

Programma Veiligheid

Toezicht en handhaving corona

0

168

nee

Programma Verkeer en Vervoer

Europees project Move looptijd december 2021

53

99

nee

Europees project Smart space looptijd juli 2021

22

254

nee

Programma Economie

Europees project Cherish looptijd mei 2023

55

65

nee

Europees project Cupido looptijd augustus 2021

63

52

nee

Programma Onderwijs

-

Programma Sport, Cultuur en Recreatie

Europees Project Violet looptijd december 2021

12

5

nee

Sportakkoord

0

118

nee

Corona cultuurmiddelen (saldobestemming)

132

nee

Programma Sociaal Domein

Europees Project Siree looptijd juni 2021

58

180

nee

TOZO

0

718

nee

TONK middelen

0

639

nee

Coronacompensatie continuïteit van de zorg (saldobestemming)

0

135

nee

Programma Volksgezondheid en Milieu

Europees Project Rhedcoop looptijd maart 2020

10

0

nee

Europees project Cooltowns looptijd september 2022

74

475

nee

Europees project Shifft looptijd september 2022

358

115

nee

Europees project Terts

0

48

nee

Winstneming grondbedrijf

0

487

ja

Mutatie voorziening grondbedrijf

0

54

ja

Programma Volkshuisvesting RO en sted vern

Europees project Solarise

6

237

nee

Totaal

1.678

3.981

Saldo incidentele lasten en baten

-1.323

-5.062

Taakveld 0.10 Incidentele toevoegingen aan reserves (bedragen x 1.000)

Begroting 2021

Rekening 2021

Alg. reserve afstoten vastgoed

225

225

Alg. reserve Precario Kabels en Leidingen

271

280

Alg. reserve vennootschapsbelasting

0

368

Afschrijvingsreserve

0

391

Reserve grondbedrijf

0

541

Reserve transitoria

33

4.729

Totaal

529

6.534

Taakveld 0.10 Incidentele onttrekkingen aan reserves (bedragen x 1.000)

Begroting 2021

Rekening 2021

Alg. reserve voor invoeringskosten omgevingswet

300

240

Alg. reserve voor Cool Towns europ project

13

173

Alg. reserve Kaders kostenbeheersing sociaal domein

156

0

Alg. reserve voor overname Intervence1

0

456

Alg. reserve skatebaan

0

341

Alg. reserve waterpark Veerse Meer

0

196

Alg. reserve Dampoortweg

0

150

Afschr. reserve bijdrage UCR

0

1.000

Reserve decentralisatie

375

498

Reserve grondbedrijf

0

492

Reserve klimaatgelden

0

171

Reserve transitoria

156

2.701

Totaal

1.000

6.418

Saldo incidentele lasten en baten

-1.323

-5.062

Saldo incidentele mutaties reserves

471

-116

Saldo incidentele baten en lasten inclusief mutaties reserves

-852

-5.178

  1. 1 In de raad januari heeft raad ingestemd met instandhoudingsbijdrage van 0,32 mln. Deze is in de bestuursrappotage 2021 verwerkt. Dit kosten overname Intervence bedragen 0,776 = 0,32 + 0,456

Overzicht toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Toevoeging aan de reserves * €1.000

Begroting incl.wzg.

Waarvan structureel

Rekening

Waarvan structureel

Verschil begr. Incl. wyz tov rekening

afschrijvingsreserve

391

391

0

algemene reserve

3.692

368

1.200

327

2.492

reserve transitoria

5.082

4.730

352

reserve grondbedrijf

130

130

661

121

-531

reserve zeeuwse bibliotheek

3

3

0

Rente tbv reserve Zeeuwse bibliotheek

0

5

0

3

0

reserve reconstructie wegen

275

1.765

1.764

-1.490

Totaal

9.573

503

8.750

2.215

823

Onttrekking aan de reserves * €1.000

Begroting incl.wzg.

Waarvan structureel

Rekening

Waarvan structureel

Verschil begr. Incl. wyz tov rekening

afschrijvingsreserve

1.039

139

1.061

61

22

algemene reserve

3.557

0

1.556

0

-2.001

reserve transitoria

2.348

0

2.701

0

353

reserve grondbedrijf

312

312

492

0

180

reserve zeeuwse bibliotheek

21

0

21

0

0

Ter dekking kapitaallasten zeeuwse bibliotheek

21

21

0

reserve reconstructie wegen

327

0

327

327

0

reserve decentralisaties

386

0

497

0

111

reserve Molenwaterpark

33

0

33

33

0

reserve participatiefonds

11

8

0

-3

Ter dekking geraamde uitgaven participatiefonds

0

11

0

8

0

reserve klimaatgelden

0

172

0

172

Totaal

8.034

483

6.869

450

-1.165

Saldo

1.539

20

1.881

1.765

-342

Toelichting financiele afwijking op de reserves (+ = voordeel / - = nadeel)

Toelichting afwijking toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Afwijking Lasten

Afwijking Baten

Totaal Afwijking

Mutatie algemene reserve

Het voordelig saldo van de Najaarsbrief 2021 is begroot als toevoeging aan de algemene reserve. Het bedrag is echter niet daadwerkelijk toegevoegd, maar wordt meegenomen als onderdeel van het jaarresultaat 2021.

2.500

Het nadelige saldo van de Bestuursrapportage 2021 ( 1.320.000)is begroot als onttrekking aan de algemene reserve. Het bedrag is echter niet daadwerkelijk onttrokken. Dit wordt meegenomen als onderdeel van het jaarresultaat 2021. Tevens hoefde 672.000 minder aan de reserve onttrokken te worden door lagere kosten fusie van JB West en Intervence. Deze afwijking is ontstaan omdat gekozen is voor een andere variant zorg.

-1.991

Mutatie reserve transitoria

Met de Najaarsbrief 2021 zijn diverse budgetten aangemeld (door de Raad goedgekeurd in december 2021) voor overheveling van 2021 naar 2022. Deze overhevelingen worden toegevoegd aan de reserve Transitoria. Er zijn na deze aanmeldingen toch nog uitgaven gedaan op deze budgetten. Vandaar dat er minder is toegevoegd aan de reserve Transitoria.

360

In de reserve Transitoria staan diverse bedragen voor specifieke doelen gereserveerd. In 2021 is uit deze reserve voor 113.000 aan coronacompensatie voor ondersteuning van cultuurorganisaties, 45.000 ter dekking van de lasten voor het zwembad Arnemuiden en 65.000 ter dekking van van lasten voor het Resto van Harte onttrokken, welke niet waren begroot. Tevens is 171.000 onttrokken voor coronacompensaties voor het Onderwijs en het Sociaal Domein welke niet waren begroot.

394

Mutatie reserve grondbedrijf

Dit betreft de winstneming 2021 voor de grondcomplexen van bedrijven en woningen.

-531

Dit betreft de verliezen van het grondbedrijf over 2021 van bedrijven en woningen.

180

Mutatie reserve constructie wegen

Conform het raadsbesluit 07-116 wordt het verschil tussen het begrote bedrag en de werkelijke uitgaven onderhoud/reconstructie wegen onttrokken dan wel toegevoegd aan de reserve reconstructie wegen. Dit bedrag wordt in 2022 ingezet voor uitvoering van de in 2021 vertraagde projecten.

-1490

Mutatie reserve decentralisaties

Voor de uitvoering van het Actieplan Sociaal Domein in de periode 2020-2023 is in november 2019 ruim 1,5 mln. beschikbaar gesteld. Dit bedrag wordt deels gedekt uit de reserve Decentralisaties, deels uit de algemene reserve. Omdat eerder wat vertraging was ontstaan, zijn in 2021 meer kosten gemaakt om de maatregelen uit het actieplan uit te voeren. Vandaar dat een hoger bedrag uti de reserve wordt gehaald.

122

Mutatie reserve klimaatgelden

Er is een bedrag onttrokken aan de reserve Klimaatgelden welke niet is begroot. Dit betreft kosten voor het krediet aardgasvrije wijken Dauwendaele.

172

Overig posten < €100.000

-16

-42

Totaal Mutaties Reserves

823

-1.165

-342

Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (WNT)

Op 1 januari 2013 is de Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (semi)publieke sector van kracht geworden, kortweg WNT. Deze wet verbiedt dat bestuurders en andere topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector in de (semi)publieke sector meer verdienen dan 100 procent van het ministersalaris. Deze grens is de zogenoemde WNT-norm. Voor 2020 bedraagt deze 201.000,00 inclusief belaste kostenvergoedingen en pensioenbijdrage werkgever. De WNT-norm is tot stand gekomen nadat er in de voorafgaande jaren een toenemende maatschappelijke verontwaardiging was ontstaan over de hoge salarissen (en ontslagvergoedingen) voor openbare bestuurders, vooral indien ook nog sprake was van slecht functionerende bestuurders.

De WNT definieert het begrip topfunctionaris voor instellingen in de (semi)publieke sector als:

  1. de leden van de hoogste uitvoerende en toezichthoudende organen;

  2. de hoogste ondergeschikte of de leden van de groep hoogste ondergeschikten aan dat orgaan en;

  3. degene of degenen belast met de dagelijkse leiding.

Als gevolg van deze wet publiceren wij de volgende salarissen:

Topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen en toezichthouders

De regels worden ontleent aan het Besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 oktober 2019, nr. 2019-00000473424, houdende vaststelling van beleidsregels inzake de toepassing van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector met ingang van 1 januari 2020 (Beleidsregels WNT 2020).

bedragen x 1

A. van den Brink

A.A.A. Rijpert

Functiegegevens

Gemeentesecretaris

Raadsgriffier

Aanvang en einde functievervulling in 2021

[01/01] – [31/12]

[01/01] – [31/12]

Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte)

1

1

Dienstbetrekking?

Ja

Ja

Bezoldiging

Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen

126.150

87.548

Beloningen betaalbaar op termijn

22.067

15.993

Subtotaal

148.217

103.541

Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum

209.000

209.000

-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag

N.v.t.

N.v.t.

Totale bezoldiging

148.217

103.541

Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan

N.v.t.

N.v.t.

Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling

N.v.t.

N.v.t.

Gegevens 2020

bedragen x 1

A. van den Brink

A.A.A. Rijpert

M. Wisse-Roelse

Functiegegevens

Gemeentesecretaris

Raadsgriffier

Raadsgriffier

Aanvang en einde functievervulling in 2020

[01/01] – [31/12]

[01/03] – [31/12]

[01/01] – [29/02]

Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte)7

[1,0]

[1,0]

[1,0]

Dienstbetrekking?8

[ja]

[ja]

[ja]

Bezoldiging9

Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen

[128.408]

[72.482]

[12.314]

Beloningen betaalbaar op termijn

[20.610]

[11.778]

[2.613]

Subtotaal

[149.018]

[84.260]

[14.927]

Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum10

[201.000]

[168.049]

[32.950]

Bezoldiging

[149.018]

[84.260]

[14.927]

Analyse begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:

“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.”

Lasten

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de werkelijke lasten ten opzichte van de begroting 2021. De kolom overschrijding geeft de overschrijding per programma weer. Daar waar staat ‘niet van toepassing’ (n.v.t.) heeft geen overschrijding plaatsgevonden.

Omschrijving

Begroting 2021 incl. wzg.

Realisatie 2021

Over- schrijding 2021

Bestuur en Ondersteuning

5.716

5.301

n.v.t

Veiligheid

5.788

5.985

-197

Verkeer, Vervoer en waterstaat

13.293

11.955

n.v.t

Economie

4.351

5.443

-1.092

Onderwijs

7.535

7.321

n.v.t

Sport, cultuur en recreatie

14.886

15.253

-367

Sociaal Domein

84.326

84.542

-217

Volksgezondheid en milieu

14.903

16.095

-1.192

Volkshuisvesting, RO en sted. Vern.

8.001

6.185

n.v.t

Subtotaal programma's

158.799

158.079

Algemene dekkingsmiddelen

4.997

5.005

-8

Overige baten en lasten

-58

343

-402

Overhead

12.369

12.163

n.v.t

Vennootschapsbelasting

2

0

n.v.t

Gerealiseerde totaal van saldo lasten

176.109

175.591

Onderstaand een analyse van de overschrijdingen per programma:

Programma Veiligheid

In de Decembercirculaire 2021 Gemeentefonds is opgenomen dat op verzoek van de gemeenten het kabinet middelen beschikbaar stelt aan de Zorg- en Veiligheidshuizen voor de aanpak van personen met verward gedrag en een hoog veiligheidsrisico. Voor Zeeland is een bedrag van 210.021, waar ook in het jaar 2021 lasten tegenover staan. Dit bedrag wordt via een decentralisatie-uitkering uitgekeerd aan Middelburg als zijnde de centrumgemeente van de veiligheidsregio. Aanpassen van de begroting 2021 voor zowel de lasten als de baten is niet meer mogelijk geweest, gezien het tijdstip van het verschijnen van de Decembercirculaire 2021. Deze afwijking is budgetneutraal op concernniveau.

Programma Economie

Het verschil op zowel baten als de lasten houdt verband met de herziening van de grondexploitaties inclusief de tussentijdse winstneming en het verlagen van de verliesvoorziening. In totaal wordt het nadeel van de lasten gecompenseerd door het voordeel op de baten en de ontrekking aan de reserve.

Programma Sport, Cultuur en Recreatie

De beschikbare gestelde middelen van het Steunfonds COVID-19 2021 culturele voorzieningen zijn in december uitbetaald aan diverse organisaties. Bij het opstellen van de najaarsbrief was de verwachting dat deze middelen pas in het jaar 2022 uitgekeerd zouden worden, en is het budget aangemeld voor overheveling.

Programma Sociaal Domein

De lastenoverschrijding is te wijten aan een begrotingswijziging van Orionis met betrekking tot het onderdeel BUIG, welke niet geheel juist verwerkt is in de gemeentelijke administratie. Daartegenover staat een onderschrijding bij de baten op dit onderdeel BUIG. Per saldo vertonen de totale baten en lasten van het programma Sociaal Domein geen overschrijding.

Programma Volksgezondheid en milieu

De uitgaven en inkomsten van een aantal Europese projecten, project Cooltowns en Project Terts blijven binnen het projectbudget, maar wijken af van de oorspronkelijke planning. Bovendien zijn de looptijden van de projecten vanwege corona verlengd. Dit is op concernniveau budgetneutraal.

De invoering van DIFTAR heeft geleid tot betere afvalscheiding. De werkelijke opbrengsten van de nieuwe inzamelingsmethode Diftar, de opbrengsten oud papier en PMD zijn hoger dan waar vooraf mee is gerekend. Daarnaast zijn de lasten hoger, onder ander de tractiekosten en de vergoeding aan de inzamelaars oud papier. De afwijkingen op het product inzameling huishoudelijk afvalstoffen, hogere baten en hogere lasten, leiden tot een hogere toevoeging aan de voorziening egalisatie afvalstoffenheffing.

Een positief resultaat op het product ‘Riolering’ dient toegevoegd te worden aan de voorziening, de van derden verkregen middelen moeten aan riolering besteed worden. Deze toevoeging is dit jaar hoger dan begroot, omdat er investeringen zijn uitgesteld.

Overige baten en lasten

In de raadsvergadering van 24 februari 2022 is de exploitatieopzet van de Churchillaan fase 1 vastgesteld. Daarin is besloten om het complex Churchillaan deel fase 1 per 1 januari 2023 over te hevelen naar het Grondbedrijf voor een bedrag van 878.013.De waarde op de balans bij overheveling kan niet volledig terugverdiend worden, in het raadsbesluit is aangegeven dat we dit gaan dekken uit de gereserveerde middelen in de Kadernota 2022-2025. Echter door het vaststellen van de exploitatieopzet is aannemelijk dat de waarde per 31-12-2021 niet volledig terugverdiend kan worden en moet conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) de afwaardering in het jaar 2021 plaatsvinden. De afwaardering bedraagt 414.000

Conclusie

Bovengenoemde overschrijdingen passen binnen het bestaande door de raad vastgestelde beleid c.q. binnen wettelijke kaders of worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten. Met het vaststellen van de jaarrekening autoriseert de raad deze uitgaven.

Kredieten

Bij de kredieten is er sprake van één budgetoverschrijding groter dan 10.000 per krediet.

De aanschaf van een te vervangen voertuig voor de openbare ruimte bedraagt 34.411, terwijl het begrote krediet beschikbaar gesteld in het jaar 2018/201920.100 bedraagt. Voor dit voertuig is BPM aangifte gedaan in het jaar 2022, omdat we niet voldoen aan de voorwaarde voor de ondernemingsregeling. Bij de begroting was hier geen rekening mee gehouden.

Download pdf