Toelichting op lasten en baten
Toelichting afwijkingen lasten en baten
Tussentijds is de raad geïnformeerd via de bestuurlijke rapportage en de najaarsnota. Voor het hele jaar 2021 is er sprake van een totaal voordelig saldo van € 5.552.000 voor resultaatbestemming, zie onderstaand:
Bestuursrapportage 2021 | -1.320 | nadeel | |
Najaarsnota 2021 | 2.501 | voordeel | |
Totaal voordeel verwerkt in begroting 2021 | 1.181 | voordeel (A) | |
Afwijking bij jaarstukken 2021 t.o.v. bijgestelde begroting | 4.371 | voordeel (B) | |
Totaal saldo 2021 voor resultaatbestemming | 5.552 | voordeel (C=(A+B)) |
Analyse resultaat op hoofdlijnen
Hieronder is het resultaat over 2021 weergegeven waarbij de belangrijkste afwijkingen t.o.v. de najaarsnota zijn opgenomen in deze jaarrekening.
Voordelen
Programma /Taakveld | Omschrijving | Bedrag * € 1.000 | |
---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | |||
0.01.0 Bestuur | Voorziening wethouderspensioenen | 526 | |
Uitkomst van actuariële berekeningen in december van de benodigde voorziening wethouderspensioenen is, dat als gevolg van gewijzigde rekenrente, er een te hoog bedrag in de voorziening zit. In de begroting is rekening gehouden met een toevoeging aan de voorziening € 263.000 welke niet noodzakelijk is gebleken. Er is daarnaast € 263.000 uit de voorziening vrijgevallen. De voorziening is op gewenst volume. | |||
0.04.0 Overhead | Automatisering en netwerkkosten | 166 | |
Er is een voordelige afwijking ten opzichte van de begroting van € 166.000 omdat de afrekening van I&A Samenwerking lager is (€ 139.000)dan begroot omdat er nog onvervulde vacatures zijn en er tijdelijk inhuur verminderd beschikbaar was. De andere voordelige afwijking van € 27.000 komt doordat we vanaf 2021 de kosten voor verbindingen en leidingen centraal zijn gaan boeken. De budgetten waren hier op nog niet bijgesteld. | |||
0.06.1 OZB woningen | Onroerende zaakbelasing eigenaren | 143 | |
De op te leggen heffing heeft met de waarde van het object te maken. De voordelige afwijking is agv nieuwbouw of hertaxaties (bij verbouwing). | |||
0.06.4 Belastingen overig | Precariobelasting | 197 | |
Deze voordelige afwijking wordt voor € 146.000 veroorzaakt door precariobelasting die als gevolg van COVID-19 nog moest worden opgelegd over 2020 (€ 134.000) en 2019 (€ 12.000). Over 2021 Is er € 51.000 meer precariobelasting ontvangen dan begroot. | |||
0.07.0 Algemene uitkering | Baten algemene uitkering | 887 | |
De mutaties uit de Decembercirculaire gemeentefonds leiden voor Middelburg tot een verhoging van de algemene uitkering. Door het tijdstip van verschijnen van de circulaire was het niet meer mogelijk dit in een begrotingswijziging 2021 te verwerken. Het betreft deels compensatie voor taakmutaties, waartegenover corresponderende uitgaven staan, hetzij in 2021, hetzij, via de resultaatbestemming, in 2022. | |||
0.08.0 Overige baten en lasten | Voorziening wachtgeld | 160 | |
De verplichtingen voor betalingen die werden gedaan vanuit de voorziening wachtgeld zijn in het jaar 2021 gestopt. Er rust nu geen verplichting meer op deze voorziening. Daarom kan dit bedrag vrijvallen bij de jaarrekening 2021. | |||
Onvoorziene uitgaven | 135 | ||
Met de begroting 2021 is een post aan onvoorziene uitgaven opgenomen. Op dit resterende bedrag is geen aanspraak gemaakt in 2021. | |||
1.02.0 Openbare orde en Veiligheid | Openbare orde en veiligheid | 146 | |
De begrote lasten zijn bij de bestuursrapportage 2021 opgehoogd met een bedrag voor de kosten van extra kosten voor tijdelijke ondersteuning van handhaving (extra inzet van boa's) agv coronamaatregelen. In de Najaarsbrief 2021 zijn deze lasten abusievelijk nogmaals opgehoogd. | |||
Sociaal Domein | |||
Kwartaalrapportage sociaal domein | 846 | ||
Via de kwartaalrapportages sociaal domein wordt de raad op de hoogte gehouden van de ontwikkeling en het realiseren van deze taakstelling. De uitkomsten van de meeste recente kwartaalrapportage (2de kwartaal 2021) zijn in de najaarsbrief verwerkt. Waarin een voordeel op de taakstelling van € 387.000 is gemeld. | |||
6.03.0 Inkomensregelingen | BBZ | 179 | |
Zelfstandigen kunnen in (tijdelijke) financiële problemen komen die het voortbestaan van hun bedrijf bedreigen. In bepaalde gevallen kunnen zij dan een beroep doen op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). De financiering van deze regeling verloopt via een specifieke uitkering waarbij de gemeente middelen ontvangt, deze financiering is per 1 januari 2020 gewijzigd. De uitvoering van de Bbz-regeling is belegd bij de GR Orionis. Middelen die niet worden ingezet moet worden terugbetaald aan het Rijk. Vanuit de oude systematiek (voor 1-1-2020) werden voorlopige afwikkelingen Bbz voorzichtigheidshalve altijd gereserveerd tot dat de definitieve afrekeningen van het Rijk werden ontvangen. Gebleken is dat er geen verplichtingen meer openstaan, en dat alles al eerder is afgerekend. Het gereserveerde bedrag komt hierdoor ten gunste van de gemeente. | |||
TONK middelen | 673 | ||
Op de ontvangen corona middelen Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) is er sprake van een onderbesteding. Uw raad heeft in april 2022 besloten om deze niet bestede middelen in te zetten voor het uitkeren van energietoeslag van € 800,- voor de minima tot 130% van de bijstandsnorm/sociaal minimum. | |||
Volksgezondheid en milieu | |||
7.05.0 Begraafplaatsen en crematoria | Leges begraven | 200 | |
Hogere baten door meer grafrechtverleningen en uitvaarten t.o.v. begroting | |||
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwingen | |||
8.03.0 Wonen en bouwen | Leges bouwvergunningen | 787 | |
Er zijn meer aanvragen voor bouwvergunningen geweest dan verwacht. Hier zaten ook een aantal grotere projecten tussen. Er was niet verwacht dat ze in 2021 de vergunningprocedure zouden afronden. | |||
Totaal voordelen | 5.045 |
Nadelen
Programma /Taakveld | Omschrijving | Bedrag * € 1.000 | |
---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | |||
0.06.2 OZB niet woningen | Baten onroerendezaakbelasting niet woningen gebruikers/eigenaren | -163 | |
De op te leggen heffing heeft met de waarde van het object te maken. Objecten zijn minder courant geworden (door o.a. corona) en daarom zijn de waarden van bepaald aantal bedrijfspanden naar beneden bijgesteld | |||
0.08.0 Overige baten en lasten | Afwaardering Churchillaan | -414 | |
In de raadsvergadering van 24 februari 2022 is de exploitatieopzet van de Churchillaan fase 1 vastgesteld. Daarin is besloten om het complex Churchillaan deel fase 1 per 1 januari 2023 over te hevelen naar het Grondbedrijf voor een bedrag van € 878.013.De waarde op de balans bij overheveling kan niet volledig terugverdiend worden, in het raadsbesluit is aangegeven dat we dit gaan dekken uit de gereserveerde middelen in de Kadernota 2022-2025. Echter door het vaststellen van de exploitatieopzet is aannemelijk dat de waarde per 31-12-2021 niet volledig terugverdiend kan worden en moet conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) de afwaardering in het jaar 2021 plaatsvinden. De afwaardering bedraagt € 414.000 | |||
1.02.0 Openbare orde en Veiligheid | Openbare orde en veiligheid | -211 | |
In de onlangs verschenen Decembercirculaire 2021 Gemeentefonds is opgenomen dat op verzoek van de gemeenten het kabinet middelen beschikbaar stelt aan de Zorg- en Veiligheidshuizen voor de aanpak van personen met verward gedrag en een hoog veiligheidsrisico. Voor Zeeland is het een bedrag van € 210.021 per jaar. Dit bedrag wordt via een decentralisatie-uitkering uitgekeerd aan Middelburg als zijnde de centrumgemeente van de veiligheidsregio. Omdat aanpassen van de begroting 2021, gezien het tijdstip van het verschijnen van de Decembercirculaire 2021, niet meer mogelijk was, maar de uitbetaling wel tlv 2021 heeft plaatsgevonden is deze afwijking ontstaan. Deze afwijking is budgetneutraal op concernniveau. | |||
Totaal nadelen | -788 | ||
Overige posten | 114 | ||
Saldo jaarrekening 2021 (voordeel) t.o.v. bijgestelde begroting | 4.371 |
Algemene dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting 2021 | Begroting 2021 na wijziging | Realisatie 2021 | Verschil 2021 (+ voordeel, |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
0.05.0 Treasury | -187 | -14 | -11 | 3 |
0.06.1 OZB woningen | -1.597 | -1.775 | -1.742 | 33 |
0.06.2 OZB niet woningen | -1.242 | -1.242 | -1.321 | -78 |
0.06.4 Belastingen overig | -1.959 | -1.959 | -1.925 | 34 |
0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds | -6 | -6 | -6 | 0 |
Totale Lasten | -4.991 | -4.997 | -5.005 | -8 |
Baten | ||||
0.05.0 Treasury | 277 | 523 | 536 | 14 |
0.06.1 OZB woningen | 8.307 | 8.420 | 8.608 | 188 |
0.06.2 OZB niet woningen | 7.837 | 7.837 | 7.764 | -73 |
0.06.4 Belastingen overig | 2.831 | 2.765 | 2.897 | 132 |
0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds | 91.800 | 98.238 | 99.125 | 887 |
Totale Baten | 111.051 | 117.782 | 118.931 | 1.149 |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | 106.060 | 112.785 | 113.926 | 1.141 |
Hieronder lichten we de afwijkingen van de baten posten toe:
0.06.1 OZB Woningen baten
De meeropbrengsten (€ 143.000) zijn het gevolg van nieuwbouw en hertaxaties (bij verbouwing). De resterende voordelige afwijking (€ 45.000) komt doordat het aantal opgelegde aanslagen, bij de samenwerking Belastingen lager uitvalt voor de gemeente Middelburg.
0.06.2 OZB niet woningen baten
Er is minder aan baten ontvangen dan begroot omdat de op te leggen heffing met de waarde van het object te maken heeft. Objecten zijn minder courant geworden (door o.a. corona) en daarom zijn de waarden van bepaald aantal bedrijfspanden naar beneden bijgesteld.
0.06.4 Belastingen overig
Baten precariobelasting:
Er is een nadelinge afwijking van € 30.000 als gevolg van een afname van het aantal reclameuitingen. Dit is te wijten aan het feit dat er bedrijven failliet zijn gegaan en aan verminderde behoefte aan reclameuitingen. En er is voordelige afwijking van € 197.000 op de baten precariobelasting omdat er € 51.000 meer ontvangen is dan begroot en omdat nog achterstallige precariobelasting over de jaren 2019 en 2020 moet worden opgelegd.
0.07.0 Algemene uitkering
De mutaties uit de Decembercirculaire gemeentefonds leiden voor Middelburg tot een verhoging van de algemene uitkering met € 1.081.000. Door het tijdstip van verschijnen van de circulaire was het niet meer mogelijk dit in een begrotingswijziging 2021 te verwerken. Het betreft deels compensatie voor taakmutaties, waartegenover corresponderende uitgaven staan, hetzij in 2021, hetzij, via de resultaatbestemming, in 2022. Een ander deel betreft compensatie voor corona gerelateerde uitgaven in het Sociaal Domein en Cultuur. Ook hiervoor geldt dat de kosten deels in 2021 liggen, maar ook deels in 2022. Na het verschijnen van de decembercirculaire heeft voor een aantal verdeelmaatstaven nog een actualisatie van de meetgegevens plaatsgevonden. Die leiden tot een neerwaartse bijstelling van de uitkering met € 194.000. Per saldo op dit taakveld dus een voordeel van € 1.081.000 – € 194.000 = € 887.000.
Overzicht onvoorziene uitgaven
De post onvoorzien ramen we in totaal en niet per programma. In de begroting 2021 namen we hiervoor een bedrag van € 202.000 op. Hoe we dit geld gebruikten leest u hieronder.
Datum raadsvergadering | Onderwerp | bedrag | |
---|---|---|---|
Primaire Begroting 2021 | 202.000 | ||
28-01-2021 | plan van aanpak Nieuw Perspectief | -25.000,00 | |
11-03-2021 | salariskosten Projectleider jeugd en veiligheid | -41.500,00 | |
-66.500 | |||
Restant | 135.500 |
Overzicht incidentele baten en lasten
Incidentele lasten per programma (bedragen x € 1.000) | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Reserve |
---|---|---|---|
Programma Bestuur en Ondersteuning | |||
Dotatie voorziening Precario Kabels en Leidingen | 880 | 880 | nee |
Bijdrage Regiobureau Zeeland | 48 | 48 | nee |
Participatietool | 20 | 4 | nee |
Kwaliteitsverbetering ICT samenwerking belastingen | 50 | 46 | nee |
Afwaardering Churchillaan fase 1 | 0 | 414 | nee |
Programma Veiligheid | |||
Bekostiging zorgcoordinator mensenhandel | 12 | 12 | nee |
Capaciteit vergunningverlening evenementen | 25 | 25 | nee |
Toezicht en handhaving corona | 0 | 168 | nee |
Programma Verkeer en Vervoer | |||
Europees project Move looptijd februari 2022 | 63 | 164 | nee |
Europees project Smart space looptijd juli 2021 | 48 | 350 | nee |
Programma Economie | |||
Europees project Cherish looptijd mei 2023 | 63 | 76 | nee |
Europees project Cupido looptijd februari 2022 | 125 | 119 | nee |
Verliesneming grondbedrijf | 0 | 96 | ja |
Bijdrage UCR | 0 | 1.000 | ja |
Programma Onderwijs | |||
Tijdelijke huisvesting Nehalennia | 83 | 101 | nee |
Huisvesting Aventurijn | 0 | 36 | nee |
Programma Sport, Cultuur en Recreatie | |||
Europees Project Violet looptijd december 2021 | 6 | 10 | nee |
Buurttuinkamers | 0 | 39 | nee |
Cofinanciering subsidie Zwembad Arnemuiden | 0 | 45 | ja |
Compensatie BTW investering Zwembad Arnemuiden | 0 | 16 | ja |
Sportakkoord | 0 | 118 | nee |
Corona cultuurmiddelen | 0 | 610 | nee |
Programma Sociaal Domein | |||
Europees Project Siree looptijd december 2021 | 123 | 289 | nee |
Beleidsvoorbereiding Sociaal Domein | 11 | 11 | ja |
Actieplan uitvoeringsbudget Sociaal Domein | 420 | 387 | ja |
Tijdelijke bijdrage LBHT | 20 | 0 | nee |
Actualisatie wijkaanpak | 25 | 24 | nee |
Extra aanloopkosten Tim | 100 | 100 | ja |
Extern onderzoek Orionis | 23 | 16 | ja |
Bijdrage Resto van Harte | 0 | 45 | ja |
Overname Intervence (en kosten faillissement Briedis) | 0 | 776 | ja |
TOZO | 0 | 718 | nee |
TONK | 0 | 211 | nee |
Coronacompensatie wijkcentra | 0 | 48 | ja |
Coronacompensatie lokale vrijwilligers | 0 | 21 | ja |
Coronacompensatie buurt- en dorpshuizen | 0 | 28 | nee |
Coronacompensatie heroriëntatie zelfstandigen | 0 | 15 | nee |
Coronacompensatie participatie | 0 | 141 | nee |
Programma Volksgezondheid en Milieu | |||
Europees Project Rhedcoop looptijd maart 2020 | 8 | 20 | nee |
Europees project Cooltowns looptijd september 2022 | 89 | 646 | nee |
Europees project Shifft looptijd september 2022 | 427 | 119 | nee |
Europees project Terts | 12 | 116 | nee |
Externe kosten diftar | 19 | 27 | nee |
Extra lasten afvalverwerking inzake corona | 0 | 81 | nee |
Verliesneming grondbedrijf | 0 | 396 | ja |
Programma Volkshuisvesting RO en sted vern | |||
Invoeringskosten omgevingswet | 280 | 207 | nee |
Europees project Solarise | 21 | 224 | nee |
Totaal | 3.001 | 9.043 | |
Baten per programma |
Baten per programma | |||
Incidentele baten per programma (bedragen x € 1.000) | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Reserve |
---|---|---|---|
Programma Bestuur en Ondersteuning | |||
Ontvangst precario kabels en leidingen (looptijd t/m 2021) | 967 | 1.481 | nee |
Compensatie covid-19 via algemene uitkering | 0 | 1.897 | nee |
Programma Veiligheid | |||
Toezicht en handhaving corona | 0 | 168 | nee |
Programma Verkeer en Vervoer | |||
Europees project Move looptijd december 2021 | 53 | 99 | nee |
Europees project Smart space looptijd juli 2021 | 22 | 254 | nee |
Programma Economie | |||
Europees project Cherish looptijd mei 2023 | 55 | 65 | nee |
Europees project Cupido looptijd augustus 2021 | 63 | 52 | nee |
Programma Onderwijs | |||
- | |||
Programma Sport, Cultuur en Recreatie | |||
Europees Project Violet looptijd december 2021 | 12 | 5 | nee |
Sportakkoord | 0 | 118 | nee |
Corona cultuurmiddelen (saldobestemming) | 132 | nee | |
Programma Sociaal Domein | |||
Europees Project Siree looptijd juni 2021 | 58 | 180 | nee |
TOZO | 0 | 718 | nee |
TONK middelen | 0 | 639 | nee |
Coronacompensatie continuïteit van de zorg (saldobestemming) | 0 | 135 | nee |
Programma Volksgezondheid en Milieu | |||
Europees Project Rhedcoop looptijd maart 2020 | 10 | 0 | nee |
Europees project Cooltowns looptijd september 2022 | 74 | 475 | nee |
Europees project Shifft looptijd september 2022 | 358 | 115 | nee |
Europees project Terts | 0 | 48 | nee |
Winstneming grondbedrijf | 0 | 487 | ja |
Mutatie voorziening grondbedrijf | 0 | 54 | ja |
Programma Volkshuisvesting RO en sted vern | |||
Europees project Solarise | 6 | 237 | nee |
Totaal | 1.678 | 3.981 | |
Saldo incidentele lasten en baten | -1.323 | -5.062 |
Taakveld 0.10 Incidentele toevoegingen aan reserves (bedragen x € 1.000) | Begroting 2021 | Rekening 2021 |
---|---|---|
Alg. reserve afstoten vastgoed | 225 | 225 |
Alg. reserve Precario Kabels en Leidingen | 271 | 280 |
Alg. reserve vennootschapsbelasting | 0 | 368 |
Afschrijvingsreserve | 0 | 391 |
Reserve grondbedrijf | 0 | 541 |
Reserve transitoria | 33 | 4.729 |
Totaal | 529 | 6.534 |
Taakveld 0.10 Incidentele onttrekkingen aan reserves (bedragen x € 1.000) | Begroting 2021 | Rekening 2021 |
---|---|---|
Alg. reserve voor invoeringskosten omgevingswet | 300 | 240 |
Alg. reserve voor Cool Towns europ project | 13 | 173 |
Alg. reserve Kaders kostenbeheersing sociaal domein | 156 | 0 |
Alg. reserve voor overname Intervence1 | 0 | 456 |
Alg. reserve skatebaan | 0 | 341 |
Alg. reserve waterpark Veerse Meer | 0 | 196 |
Alg. reserve Dampoortweg | 0 | 150 |
Afschr. reserve bijdrage UCR | 0 | 1.000 |
Reserve decentralisatie | 375 | 498 |
Reserve grondbedrijf | 0 | 492 |
Reserve klimaatgelden | 0 | 171 |
Reserve transitoria | 156 | 2.701 |
Totaal | 1.000 | 6.418 |
Saldo incidentele lasten en baten | -1.323 | -5.062 |
Saldo incidentele mutaties reserves | 471 | -116 |
Saldo incidentele baten en lasten inclusief mutaties reserves | -852 | -5.178 |
- 1 In de raad januari heeft raad ingestemd met instandhoudingsbijdrage van 0,32 mln. Deze is in de bestuursrappotage 2021 verwerkt. Dit kosten overname Intervence bedragen 0,776 = 0,32 + 0,456
Overzicht toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Toevoeging aan de reserves * €1.000 | Begroting incl.wzg. | Waarvan structureel | Rekening | Waarvan structureel | Verschil begr. Incl. wyz tov rekening |
---|---|---|---|---|---|
afschrijvingsreserve | 391 | 391 | 0 | ||
algemene reserve | 3.692 | 368 | 1.200 | 327 | 2.492 |
reserve transitoria | 5.082 | 4.730 | 352 | ||
reserve grondbedrijf | 130 | 130 | 661 | 121 | -531 |
reserve zeeuwse bibliotheek | 3 | 3 | 0 | ||
Rente tbv reserve Zeeuwse bibliotheek | 0 | 5 | 0 | 3 | 0 |
reserve reconstructie wegen | 275 | 1.765 | 1.764 | -1.490 | |
Totaal | 9.573 | 503 | 8.750 | 2.215 | 823 |
Onttrekking aan de reserves * €1.000 | Begroting incl.wzg. | Waarvan structureel | Rekening | Waarvan structureel | Verschil begr. Incl. wyz tov rekening |
---|---|---|---|---|---|
afschrijvingsreserve | 1.039 | 139 | 1.061 | 61 | 22 |
algemene reserve | 3.557 | 0 | 1.556 | 0 | -2.001 |
reserve transitoria | 2.348 | 0 | 2.701 | 0 | 353 |
reserve grondbedrijf | 312 | 312 | 492 | 0 | 180 |
reserve zeeuwse bibliotheek | 21 | 0 | 21 | 0 | 0 |
Ter dekking kapitaallasten zeeuwse bibliotheek | 21 | 21 | 0 | ||
reserve reconstructie wegen | 327 | 0 | 327 | 327 | 0 |
reserve decentralisaties | 386 | 0 | 497 | 0 | 111 |
reserve Molenwaterpark | 33 | 0 | 33 | 33 | 0 |
reserve participatiefonds | 11 | 8 | 0 | -3 | |
Ter dekking geraamde uitgaven participatiefonds | 0 | 11 | 0 | 8 | 0 |
reserve klimaatgelden | 0 | 172 | 0 | 172 | |
Totaal | 8.034 | 483 | 6.869 | 450 | -1.165 |
Saldo | 1.539 | 20 | 1.881 | 1.765 | -342 |
Toelichting financiele afwijking op de reserves (+ = voordeel / - = nadeel)
Toelichting afwijking toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves | Afwijking Lasten | Afwijking Baten | Totaal Afwijking |
---|---|---|---|
Mutatie algemene reserve | |||
Het voordelig saldo van de Najaarsbrief 2021 is begroot als toevoeging aan de algemene reserve. Het bedrag is echter niet daadwerkelijk toegevoegd, maar wordt meegenomen als onderdeel van het jaarresultaat 2021. | 2.500 | ||
Het nadelige saldo van de Bestuursrapportage 2021 ( € 1.320.000)is begroot als onttrekking aan de algemene reserve. Het bedrag is echter niet daadwerkelijk onttrokken. Dit wordt meegenomen als onderdeel van het jaarresultaat 2021. Tevens hoefde € 672.000 minder aan de reserve onttrokken te worden door lagere kosten fusie van JB West en Intervence. Deze afwijking is ontstaan omdat gekozen is voor een andere variant zorg. | -1.991 | ||
Mutatie reserve transitoria | |||
Met de Najaarsbrief 2021 zijn diverse budgetten aangemeld (door de Raad goedgekeurd in december 2021) voor overheveling van 2021 naar 2022. Deze overhevelingen worden toegevoegd aan de reserve Transitoria. Er zijn na deze aanmeldingen toch nog uitgaven gedaan op deze budgetten. Vandaar dat er minder is toegevoegd aan de reserve Transitoria. | 360 | ||
In de reserve Transitoria staan diverse bedragen voor specifieke doelen gereserveerd. In 2021 is uit deze reserve voor € 113.000 aan coronacompensatie voor ondersteuning van cultuurorganisaties, € 45.000 ter dekking van de lasten voor het zwembad Arnemuiden en € 65.000 ter dekking van van lasten voor het Resto van Harte onttrokken, welke niet waren begroot. Tevens is € 171.000 onttrokken voor coronacompensaties voor het Onderwijs en het Sociaal Domein welke niet waren begroot. | 394 | ||
Mutatie reserve grondbedrijf | |||
Dit betreft de winstneming 2021 voor de grondcomplexen van bedrijven en woningen. | -531 | ||
Dit betreft de verliezen van het grondbedrijf over 2021 van bedrijven en woningen. | 180 | ||
Mutatie reserve constructie wegen | |||
Conform het raadsbesluit 07-116 wordt het verschil tussen het begrote bedrag en de werkelijke uitgaven onderhoud/reconstructie wegen onttrokken dan wel toegevoegd aan de reserve reconstructie wegen. Dit bedrag wordt in 2022 ingezet voor uitvoering van de in 2021 vertraagde projecten. | -1490 | ||
Mutatie reserve decentralisaties | |||
Voor de uitvoering van het Actieplan Sociaal Domein in de periode 2020-2023 is in november 2019 ruim € 1,5 mln. beschikbaar gesteld. Dit bedrag wordt deels gedekt uit de reserve Decentralisaties, deels uit de algemene reserve. Omdat eerder wat vertraging was ontstaan, zijn in 2021 meer kosten gemaakt om de maatregelen uit het actieplan uit te voeren. Vandaar dat een hoger bedrag uti de reserve wordt gehaald. | 122 | ||
Mutatie reserve klimaatgelden | |||
Er is een bedrag onttrokken aan de reserve Klimaatgelden welke niet is begroot. Dit betreft kosten voor het krediet aardgasvrije wijken Dauwendaele. | 172 | ||
Overig posten < €100.000 | -16 | -42 | |
Totaal Mutaties Reserves | 823 | -1.165 | -342 |
Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (WNT)
Op 1 januari 2013 is de Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (semi)publieke sector van kracht geworden, kortweg WNT. Deze wet verbiedt dat bestuurders en andere topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector in de (semi)publieke sector meer verdienen dan 100 procent van het ministersalaris. Deze grens is de zogenoemde WNT-norm. Voor 2020 bedraagt deze € 201.000,00 inclusief belaste kostenvergoedingen en pensioenbijdrage werkgever. De WNT-norm is tot stand gekomen nadat er in de voorafgaande jaren een toenemende maatschappelijke verontwaardiging was ontstaan over de hoge salarissen (en ontslagvergoedingen) voor openbare bestuurders, vooral indien ook nog sprake was van slecht functionerende bestuurders.
De WNT definieert het begrip topfunctionaris voor instellingen in de (semi)publieke sector als:
de leden van de hoogste uitvoerende en toezichthoudende organen;
de hoogste ondergeschikte of de leden van de groep hoogste ondergeschikten aan dat orgaan en;
degene of degenen belast met de dagelijkse leiding.
Als gevolg van deze wet publiceren wij de volgende salarissen:
Topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen en toezichthouders
De regels worden ontleent aan het Besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 oktober 2019, nr. 2019-00000473424, houdende vaststelling van beleidsregels inzake de toepassing van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector met ingang van 1 januari 2020 (Beleidsregels WNT 2020).
bedragen x € 1 | A. van den Brink | A.A.A. Rijpert | |
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | Raadsgriffier | |
Aanvang en einde functievervulling in 2021 | [01/01] – [31/12] | [01/01] – [31/12] | |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 | |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja | |
Bezoldiging | |||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 126.150 | € 87.548 | |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 22.067 | € 15.993 | |
Subtotaal | € 148.217 | € 103.541 | |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 209.000 | € 209.000 | |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. | |
Totale bezoldiging | € 148.217 | € 103.541 | |
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. | |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. | |
Gegevens 2020 | |||
bedragen x € 1 | A. van den Brink | A.A.A. Rijpert | M. Wisse-Roelse |
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | Raadsgriffier | Raadsgriffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2020 | [01/01] – [31/12] | [01/03] – [31/12] | [01/01] – [29/02] |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte)7 | [1,0] | [1,0] | [1,0] |
Dienstbetrekking?8 | [ja] | [ja] | [ja] |
Bezoldiging9 | |||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | [€ 128.408] | [€ 72.482] | [€ 12.314] |
Beloningen betaalbaar op termijn | [€ 20.610] | [€ 11.778] | [€ 2.613] |
Subtotaal | [€ 149.018] | [€ 84.260] | [€ 14.927] |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum10 | [€ 201.000] | [€ 168.049] | [€ 32.950] |
Bezoldiging | [€ 149.018] | [€ 84.260] | [€ 14.927] |
Analyse begrotingsrechtmatigheid
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.”
Lasten
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de werkelijke lasten ten opzichte van de begroting 2021. De kolom overschrijding geeft de overschrijding per programma weer. Daar waar staat ‘niet van toepassing’ (n.v.t.) heeft geen overschrijding plaatsgevonden.
Omschrijving | Begroting 2021 incl. wzg. | Realisatie 2021 | Over- schrijding 2021 |
---|---|---|---|
Bestuur en Ondersteuning | 5.716 | 5.301 | n.v.t |
Veiligheid | 5.788 | 5.985 | -197 |
Verkeer, Vervoer en waterstaat | 13.293 | 11.955 | n.v.t |
Economie | 4.351 | 5.443 | -1.092 |
Onderwijs | 7.535 | 7.321 | n.v.t |
Sport, cultuur en recreatie | 14.886 | 15.253 | -367 |
Sociaal Domein | 84.326 | 84.542 | -217 |
Volksgezondheid en milieu | 14.903 | 16.095 | -1.192 |
Volkshuisvesting, RO en sted. Vern. | 8.001 | 6.185 | n.v.t |
Subtotaal programma's | 158.799 | 158.079 | |
Algemene dekkingsmiddelen | 4.997 | 5.005 | -8 |
Overige baten en lasten | -58 | 343 | -402 |
Overhead | 12.369 | 12.163 | n.v.t |
Vennootschapsbelasting | 2 | 0 | n.v.t |
Gerealiseerde totaal van saldo lasten | 176.109 | 175.591 |
Onderstaand een analyse van de overschrijdingen per programma:
Programma Veiligheid
In de Decembercirculaire 2021 Gemeentefonds is opgenomen dat op verzoek van de gemeenten het kabinet middelen beschikbaar stelt aan de Zorg- en Veiligheidshuizen voor de aanpak van personen met verward gedrag en een hoog veiligheidsrisico. Voor Zeeland is een bedrag van € 210.021, waar ook in het jaar 2021 lasten tegenover staan. Dit bedrag wordt via een decentralisatie-uitkering uitgekeerd aan Middelburg als zijnde de centrumgemeente van de veiligheidsregio. Aanpassen van de begroting 2021 voor zowel de lasten als de baten is niet meer mogelijk geweest, gezien het tijdstip van het verschijnen van de Decembercirculaire 2021. Deze afwijking is budgetneutraal op concernniveau.
Programma Economie
Het verschil op zowel baten als de lasten houdt verband met de herziening van de grondexploitaties inclusief de tussentijdse winstneming en het verlagen van de verliesvoorziening. In totaal wordt het nadeel van de lasten gecompenseerd door het voordeel op de baten en de ontrekking aan de reserve.
Programma Sport, Cultuur en Recreatie
De beschikbare gestelde middelen van het Steunfonds COVID-19 2021 culturele voorzieningen zijn in december uitbetaald aan diverse organisaties. Bij het opstellen van de najaarsbrief was de verwachting dat deze middelen pas in het jaar 2022 uitgekeerd zouden worden, en is het budget aangemeld voor overheveling.
Programma Sociaal Domein
De lastenoverschrijding is te wijten aan een begrotingswijziging van Orionis met betrekking tot het onderdeel BUIG, welke niet geheel juist verwerkt is in de gemeentelijke administratie. Daartegenover staat een onderschrijding bij de baten op dit onderdeel BUIG. Per saldo vertonen de totale baten en lasten van het programma Sociaal Domein geen overschrijding.
Programma Volksgezondheid en milieu
De uitgaven en inkomsten van een aantal Europese projecten, project Cooltowns en Project Terts blijven binnen het projectbudget, maar wijken af van de oorspronkelijke planning. Bovendien zijn de looptijden van de projecten vanwege corona verlengd. Dit is op concernniveau budgetneutraal.
De invoering van DIFTAR heeft geleid tot betere afvalscheiding. De werkelijke opbrengsten van de nieuwe inzamelingsmethode Diftar, de opbrengsten oud papier en PMD zijn hoger dan waar vooraf mee is gerekend. Daarnaast zijn de lasten hoger, onder ander de tractiekosten en de vergoeding aan de inzamelaars oud papier. De afwijkingen op het product inzameling huishoudelijk afvalstoffen, hogere baten en hogere lasten, leiden tot een hogere toevoeging aan de voorziening egalisatie afvalstoffenheffing.
Een positief resultaat op het product ‘Riolering’ dient toegevoegd te worden aan de voorziening, de van derden verkregen middelen moeten aan riolering besteed worden. Deze toevoeging is dit jaar hoger dan begroot, omdat er investeringen zijn uitgesteld.
Overige baten en lasten
In de raadsvergadering van 24 februari 2022 is de exploitatieopzet van de Churchillaan fase 1 vastgesteld. Daarin is besloten om het complex Churchillaan deel fase 1 per 1 januari 2023 over te hevelen naar het Grondbedrijf voor een bedrag van € 878.013.De waarde op de balans bij overheveling kan niet volledig terugverdiend worden, in het raadsbesluit is aangegeven dat we dit gaan dekken uit de gereserveerde middelen in de Kadernota 2022-2025. Echter door het vaststellen van de exploitatieopzet is aannemelijk dat de waarde per 31-12-2021 niet volledig terugverdiend kan worden en moet conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) de afwaardering in het jaar 2021 plaatsvinden. De afwaardering bedraagt € 414.000
Conclusie
Bovengenoemde overschrijdingen passen binnen het bestaande door de raad vastgestelde beleid c.q. binnen wettelijke kaders of worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten. Met het vaststellen van de jaarrekening autoriseert de raad deze uitgaven.
Kredieten
Bij de kredieten is er sprake van één budgetoverschrijding groter dan € 10.000 per krediet.
De aanschaf van een te vervangen voertuig voor de openbare ruimte bedraagt € 34.411, terwijl het begrote krediet beschikbaar gesteld in het jaar 2018/2019€ 20.100 bedraagt. Voor dit voertuig is BPM aangifte gedaan in het jaar 2022, omdat we niet voldoen aan de voorwaarde voor de ondernemingsregeling. Bij de begroting was hier geen rekening mee gehouden.