Jaarstukken 2021

menu

Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

In deze paragraaf wordt verantwoording afgelegd over het onderhoud van de kapitaalgoederen van de Gemeente Middelburg. Hierbij zijn de vastgestelde beleids- en/of beheerplannen leidend.

Beleidskader

De gemeenteraad en het college hebben in het verleden verschillende beleids- en beheerplannen vastgesteld. In onderstaande tabel worden de plannen benoemd waarbij een koppeling met de programma’s is gemaakt. De plannen hebben een meerjarig karakter. In de toelichtende tekst wordt beschreven op welke termijn een nieuw beleidsplan wordt opgesteld en met welke zaken rekening wordt gehouden.

Beleids- en beheerplannen

Kapitaalgoederen

Prog

Beleids-/beheerplan

Vastgesteld

Looptijd

Actualisatie

Begraafplaatsen en crematorium

VM

Beleidsplan begraafplaatsen en crematorium

2001

2001­–2030

2031

Gebouwen en civiel-technische kunstwerken

div

Nota Kaders onderhoud gebouwen, civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen

2017

2018–2027

2028

Openbaar groen

SCR

Groenbeleidsplan Middelburg 2016–2026

2017

2016–2026

2027

Openbare verlichting

VVM

Beleidsplan Openbare verlichting 2010–2020

2010

2010–2020

2022

Riolering

VM

Stedelijk Waterprogramma 2021-2030

2021

2021–2030

2030

Speelplaatsen

SCR

Groenbeleidsplan Middelburg 2016–2026

2017

2016–2026

2027

Sportvelden

SCR

lokaal sportakkoord Middelburg 2020

2020

2020–2022

2022

Verkeersregelinstallaties

VVM

Beheerplan verkeerslichten (o.b.v. programma 17-2-2016)

-

2015–2025

2026

Waterwegen

VVM

Stedelijk Waterprogramma 2021-2030

2021

2021–2030

2030

Overeenkomst Beheer en onderhoud van oppervlaktewa­ter in Bebouwd gebied (BOB)

2017

2017–2024

2025

Wegen

VVM

Beheerplan wegen 2016–2021

2016

2016–2021

2022

Programma’s

div

= diverse

VM

= Volksgezondheid en milieu

SCR

= Sport, cultuur en recreatie

VVM

= Verkeer, vervoer en waterstaat

Begraafplaatsen en crematorium

Wat wilden we bereiken?

In het Beleidsplan begraafplaatsen en crematorium (toekomstverkenning 2001–2030) is bepaald dat er mogelijkheden moet blijven bestaan voor begraven in alle kernen. En is een regionaal functionerend crematorium als doel aangegeven. Waarbij wordt gestreefd naar een kostendekkende exploitatie, in samenhang met de exploitatie van de begraafplaatsen.

Wat hebben we bereikt?

In alle kernen hebben naar behoefte begrafenissen plaatsgevonden. Het onderhoud op de begraafplaatsen is uitgevoerd.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Begraafplaatsen

Een groot aantal plechtigheden is verzorgd inclusief het uitvoeren van de begrafenissen.

Begrafenissen per locatie per jaar

Begrafenissen per locatie per jaar (totaal)

Locaties

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Westelijke Oude Havendijk

132

156

119

109

145

123

116

125

99

138

Noordweg Sint Laurens

19

19

27

18

19

20

17

28

29

19

Oude Dijk Nieuw- en Sint Joosland

6

7

13

9

7

10

7

10

12

12

Oude Rijksweg Nieuw- en Sint Joosland

2

0

Radermacherstraat Arnemuiden

1

1

1

2

1

1

Veerseweg Arnemuiden

18

21

22

26

25

26

31

26

28

36

Kleverskerke

3

2

2

1

1

3

2

3

Joodse begraafplaats

1

1

1

0

Aantal

179

206

185

163

197

180

177

191

171

209

In 2021 was het aantal begrafenissen 38 meer dan 2020. De toename van het aantal van 2021 is waarschijnlijk gerelateerd aan de oversterfte als gevolg van corona. Totaal hebben 209 begrafenissen plaatsgevonden. Verwacht wordt dat er in de toekomst een dalende lijn te zien zal zijn. De verklaring is dat nabestaanden vaker kiezen voor cremeren.

Crematorium

Diensten en aanvullende activiteiten zijn uitgevoerd. In 2021 zijn er 884 crematies uitgevoerd. Dat zijn er 141 meer dan in 2020. De stijging is toe te schijven is aan de oversterfte als gevolg van corona.

Crematies per jaar

Crematies per jaar (totaal)

Jaar

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Aantal

1075

1030

936

728

743

884

Het onderhoudsniveau van het crematorium is bepaald in de nota ‘Onderhoud gebouwen, civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen’ (januari 2017).

Voor het onderhoud aan het crematorium: zie het kapitaalgoed Gemeentelijke gebouwen.

Gebouwen en civieltechnische kunstwerken

Gemeentelijke gebouwen

Wat wilden we bereiken?

Het onderhouden van de gemeentelijke gebouwen op het conditieniveau zoals vastgelegd in de nota ‘Kaders onderhoud gebouwen, civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen’ richt zich op het onderhouden van de gemeentelijke gebouwen en civieltechnische kunstwerken op conditieniveau 3 (redelijke conditie) voor de periode 2018–2027.

Wat hebben we bereikt?

Het onderhouden van de gemeentelijke gebouwen is grotendeels binnen de geraamde kosten uitgevoerd. Indien nodig zijn onderdelen voor uitvoering doorgeschoven naar 2022. De budgettaire afwijkingen die hierdoor ontstaan, worden opgevangen door voorziening onderhoud gebouwen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Het planmatig onderhoud is uitgevoerd. De uitvoering is in samenhang met het huisvestingsbeleid, onderwijsbeleid, sportbeleid, wijkaanpak, parkeerbeleid en monumentenbeleid gepland. Ook niet-planmatig onderhoud (zoals vernielingen, klachtenonderhoud en onvoorziene zaken) is waar nodig uitgevoerd.

Civieltechnische kunstwerken

Wat wilden we bereiken?

De civieltechnische kunstwerken onderhouden op conditieniveau 3 (een redelijke conditie) zoals vastgelegd in de nota ‘Kaders onderhoud gebouwen, civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen’. Dit beleid is opgesteld voor het onderhouden van de gemeentelijke gebouwen en civieltechnische kunstwerken voor de periode 2018 tot en met 2027.

Bij sommige objecten bestaat op dit moment nog onduidelijkheid over het werkelijke conditieniveau. Deze onduidelijkheden willen we wegnemen door o.a. nadere inspecties / onderzoeken. Deze zijn grotendeels uitgevoerd maar nog niet gereed. De informatie die hieruit voortvloeit helpt bij het maken van een overzicht waarin we technische noodzaak en risico’s bepalend laten zijn voor de volgorde van uitvoering. Ook is hierin oog voor (toekomstige) ontwikkelingen / werkzaamheden. Het op peil brengen en houden van alle civieltechnische kunstwerken vraagt een langere termijn visie en aanpak. Er is onvoldoende budget beschikbaar om de achterstanden op korte termijn op te heffen.

Het streven was dat we 2021 in staat zouden zijn om een overzicht te maken met een prioritering voor vervanging/renovatieopgaven. Deze opgave loopt door in 2022.

Wat hebben we bereikt?

Het onderhoud van de civieltechnische kunstwerken is binnen het budget uitgevoerd. Er zijn forse stappen gezet om het overzicht op en het inzicht in het areaal en het conditieniveau te verbeteren. De kadeconstructie aan het Kleverskerksejaagpad is volledig vernieuwd.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Bij verschillende objecten zijn onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Conform het advies uit inspecties van 2020 zijn in 2021 diverse objecten nader geïnspecteerd of onderzocht.

Openbaar groen

Wat wilden we bereiken?

In de raad van 30 januari 2017 is het groenbeleidsplan ‘Middelburg 2016–2026, Milieubewust en functioneel openbaar groen’ vastgesteld. Belangrijke dragers zijn:

  1. Het huidige kwaliteitsniveau (CROW-schaallat 2013) van het openbaar groen te handhaven, dit betekent:

    • kwaliteit A op begraafplaatsen en in het stads- en winkelcentrum;

    • kwaliteit B voor wijkgroen en groen bij sportcomplexen, speelterreinen, en verkeersgroen;

    • kwaliteit C op industrieterreinen, recreatieparken, groene longen en stadsranden, waterhuishouding en parken/bolwerken (beheer is nu nog op niveau B).

  2. Met de uitvoering van het groenbeleidsplan de burger een grotere rol en meer verantwoordelijkheid te geven in beheer en onderhoud van de groene openbare ruimte. Hierin de modellen uit het groenbeleidsplan als uitgangspunt nemen en op zoek gaan naar maatwerk met de burger en wijkaanpak.

  3. Beslispunt 1 en 2 te vertalen naar in ieder geval de volgende kaderstelling:

    • behouden en versterken van de hoofdgroenstructuur (randvoorwaarden bij ruimtelijke ontwikkelingen);

    • toegankelijkheid van de hoofdgroenstructuur (de groene buffers van de stad) bevorderen;

    • een groene inrichting van de wijken en speelplaatsen in stand houden en waar mogelijk verbeteren;

    • zorgvuldig omgaan met uitgifte van groen;

    • milieubewust beheren en differentiatie in de kwaliteitsniveaus van het groenbeheer van de verschillende gebieden aanhouden;

    • inspelen in de groeninrichting op klimaatverandering;

    • behoud van de beheerkwaliteit van het groen, ook op begraafplaatsen;

    • bevorderen van biodiversiteit;

    • het onderzoeken van de mogelijkheden voor het ontwikkelen van stadslandbouw;

    • bij aanleg en inrichting kiezen voor duurzame concepten en beplantingen.

Wat hebben we bereikt?

Het nieuwe groenbeleid is deels een nieuwe start met nieuwe doelen. De doelen worden geleidelijk gerealiseerd over de periode 2016–2026. Door externe en interne ontwikkelingen zal bijstelling van het beleid plaatsvinden in deze periode. In 2021 zijn vooral aan de orde geweest:

  • op kleine schaal toepassen van inheemse flora in combinatie met ‘ontstening’ wat in komende jaren breder zal worden toegepast met een gunstiger leefklimaat en grotere biodiversiteit tot gevolg;

  • het moeilijker en het duurder uitvoeren van onderhoudstaken door een krappere arbeidsmarkt;

  • stapsgewijze overgang naar elektrisch gereedschap. Los van de meerkosten zijn op bepaalde onderdelen (nog) geen werkbare elektronische middelen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Het onderhoud is uitgevoerd volgens het groenbeheerplan, aan:

  • 207 hectare openbaar groen met 24.496 bomen;

  • 31 hectare groen op sportaccommodaties met 594 bomen;

  • 11 hectare groen op de begraafplaatsen met 1444 bomen;

  • 114 hectare waterlopen en oevers.

Dit is vergelijkbaar met 2020. Het onderhoud is deels uitgevoerd met eigen medewerkers en met een belangrijke inzet van Orionis, en incidenteel met aannemers

.

Openbare verlichting

Wat wilden we bereiken?

Voor dit kapitaalgoed is in begin 2010 een beleidsplan openbare verlichting (2010–2020) vastgesteld. In 2022 willen we een nieuw beleidsplan opstellen.

Sinds 1 januari 2008 wordt het beheer en onderhoud van de openbare verlichting uitgevoerd volgens het gezamenlijk contract van de Samenwerking openbare verlichting Zeeland. Het contract van beheer en onderhoud loopt vier jaar en na deze periode wordt het contract opnieuw aanbesteed. Op 8 april 2021 is het huidige contract voor beheer en onderhoud ingegaan. Het beheer en onderhoud wordt afgestemd met de overige Zeeuwse gemeenten. Binnen onze gemeentegrenzen worden de werkzaamheden afgestemd met overige onderhoudswerkzaamheden in de buitenruim.

Wat hebben we bereikt?

In 2021 is de openbare verlichting op diverse plaatsen in Middelburg vernieuwd. Door het toepassen van energiezuinige lampen is een besparing van circa 80.000 kWh gerealiseerd.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In diverse woonstraten zijn lichtmasten en armaturen met conventionele lampen vervangen door dimbare LED-verlichting. Ook is in de binnenstad van Middelburg de straatverlichting vernieuwd met behulp van het Europees project Smart Space. Hier staat nu slimme LED-verlichting.

Riolering

Wat wilden we bereiken?

Het Stedelijk Waterprogramma 2021-2030 is op 11 maart 2021 door de raad vastgesteld (SWP 2021-2030). In dit beleidsdocument wordt weergegeven hoe de Gemeente Middelburg omgaat met het oppervlaktewaterbeheer en de gemeentelijke zorgplicht voor de rioleringen (afval-, hemel- en grondwater). In het plan staat omschreven hoe zo doeltreffend mogelijk en tegen zo laag mogelijke maatschappelijke lasten het beheer zal worden uitgevoerd.

In het SWP is het Stedelijk Waterplan geïntegreerd, en het totaalplan dient als input voor de op te stellen Omgevingsvisie en –programma.

Het rioleringsplan is in overeenstemming met het Stedelijk waterplan en het gemeentelijk Milieubeleidsplan. De uitvoering van werkzaamheden aan de rioleringen wordt zoveel mogelijk afgestemd met andere werkzaamheden in de buitenruimte, zoals herstructureringswerkzaamheden van stadsdelen en onderhoud en reconstructies van wegen. Daarnaast vindt afstemming plaats met de wijktafels, en andere beheerders waaronder de Provincie Zeeland en het Waterschap Scheldestromen.

Speerpunt voor 2021 was de vervanging of renovatie van circa 3 km riolering. Tevens zou 3 ha verhard oppervlak van de gemengde rioolstelsels worden afgekoppeld.

Wat hebben we bereikt?

Een goed beheer van de gemeentelijke riolering. Een groot deel van de geplande renovaties is uitgevoerd (totaal circa 2,5 km). Er is slechts 0,6 ha verhard oppervlak afgekoppeld van de gemengde rioleringsstelsels.

Totaal zitten we met het afkoppelen nog op het schema van 1% per jaar (21,3% afgekoppeld in 21 jaar). Het benodigde onderhoud aan riolen en installaties is uitgevoerd.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Er is onderhoud gepleegd aan ongeveer 45 km riolering, alle (18.650) kolken, alle (85) gemalen/pompputten/tunnels in bebouwd gebied en alle (88) pompputten in het buitengebied. Het technisch onderhoud aan de installaties is in samenwerkingsverband uitgevoerd door het waterschap Scheldestromen.

Speelplaatsen

Wat wilden we bereiken?

In het Groenbeleidsplan Middelburg 2016–2026 (vastgesteld 30 januari 2017) is een actualisatie van het speelruimtebeleid opgenomen. De doelstelling is het realiseren of het in stand houden van speelruimte en speelvoorzieningen van voldoende kwaliteit voor alle leeftijdsgroepen, evenwichtig verspreid over de stad. In toenemende mate wordt hierbij ingespeeld op wensen en inbreng vanuit de verschillende wijken.

Wat hebben we bereikt?

Een fijnmazig netwerk van speelvoorzieningen over de stad. Afstemming op de wensen vanuit de wijken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Inspecties (4 keer), regulier onderhoud, calamiteitenonderhoud en vervangingen zijn uitgevoerd.

In 2021 was er opmerkelijk vaak sprake van vernielzucht en calamiteiten.

De beschikbare beheermiddelen blijken ruim onvoldoende om het bestaande areaal speelvoorzieningen in stand te houden. De betrekkelijk verouderende toestellen vragen in toenemende mate extra onderhoud en meer vervangende onderdelen. Ook de kwantitatieve groei van de afgelopen twintig jaar en het krimpend budget rechtvaardigen een bijstelling om de bestaande voorzieningen veilig en in stand te kunnen houden:

  • jaar 2000 - 349 toestellen, budget €70.000;

  • jaar 2021 - 463 toestellen, budget 59.500.

De voorzieningen bij het Veerse Meer worden door Waterschap Scheldestromen uitgevoerd. De verrekende kosten waren eenmalig hoger waardoor het budget incidenteel is overschreden.

Sportvelden

Wat wilden we bereiken?

Sportvoorzieningen van voldoende kwantiteit en kwaliteit voor de Middelburgse verenigingen.

Wat hebben we bereikt?

Sportvoorzieningen van voldoende kwantiteit en kwaliteit binnen de kaderstelling. Een structureel spanningsveld bestaat er echter tussen enerzijds de verwachtingen, wensen en behoeften van de sportverenigingen en scholen, en anderzijds de beschikbare middelen en de daaraan gekoppelde kwantiteit en kwaliteit van de voorzieningen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Het areaal en het actuele beheer zijn vastgelegd in het groenbeleidsplan. Het gaat om 6 complexen (De Sprong, Kruitmolen, Nieuwland, Arnemuiden, Sint Laurens) en 31,7 ha aan areaal inclusief verhardingen. Naast het dagelijks onderhoud en het jaarlijks groot onderhoud is in 2021 veld 5 op sportcomplex De Kruitmolen gerenoveerd.

Verkeerregelinstallaties

Wat wilden we bereiken?

We willen goed functionerende verkeerslichtenareaal door:

  • het tijdig vervangen van afgeschreven verkeersregelinstallaties;

  • adequaat te reageren op storingen in de verkeersregelinstallatie (eerstelijnsonderhoud);

  • jaarlijks preventief en correctief onderhoud aan de installaties uit te voeren (tweedelijnsonderhoud);

  • bij het uitvoeren van verkeerskundig onderhoud de verkeerslichtenregeling af te stemmen op de verkeerssituatie en verkeersaanbod;

  • geen verkeersregelinstallaties toe te passen op kruispunten waar een fysieke maatregel (bijvoorbeeld rotonde of voorrangskruising) een betere oplossing is. Bij vervanging hier vooraf een nut en noodzaakonderzoek uitvoeren.

Wat hebben we bereikt?

Alle nieuwe verkeersregelautomaten zijn voorbereid op automatische storingsmelding en kunnen via GPRS-verbinding maken met een Verkeers Management Systeem (VMS) . Vanwege de belangstelling vanuit meerdere Zeeuwse wegbeheerders om hun VRI’s aan te sluiten op een kwaliteitscentrale, is er 2018 een overleg gestart om de mogelijkheden te verkennen voor het aanschaffen van één kwaliteitssysteem waar de Zeeuwse wegbeheerders op kunnen aansluiten. In 2019 zijn oriënterende gesprekken gevoerd met leveranciers van deze systemen. In 2020 zijn door de gezamenlijke wegbeheerders de gewenste systeemkenmerken en eisen van het VMS geformuleerdvoor een offerte-uitvraag aan de markt. Deze zou in de eerste helft van 2021 uitgaan, maar door Covid19 is dit vertraagd. De verwachting is dat de offerte-uitvraag medio 2022 uitgaat. De bestuurlijke besluitvorming voor gezamenlijke aanschaf van een VMS door de Zeeuwse wegbeheerders is hierdoor ook doorgeschoven naar medio 2022.

Parallel aan de gezamenlijke aanschaf van een VWS is op initiatief van Provincie Zeeland een onderzoek gestart naar een gezamenlijke aanpak voor het ombouwen van het bestaande verkeerslichtenareaal naar intelligente VRI’s (iVRI). iVRI’s worden landelijk de nieuwe standaard en bieden de mogelijkheid om het verkeer optimaler af te wikkelen op basis van gegevens over de actuele verkeerssituatie. Vanuit het Rijk zijn hiervoor subsidiemiddelen beschikbaar gesteld. In 2021 is door de Provincie onder de wegbeheerders de belangstelling gepeild. Middelburg heeft, net als de andere grote Zeeuwse gemeenten, aangegeven aan dit onderzoek mee te willen werken.

In het kader van het onderhoud aan Klein Vlaanderen en de Volderijlaagte is een ontwerp uitgewerkt om, conform het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan Middelburg 2030, Klein Vlaanderen af te waarderen naar en herinterichten als een 30km-weg. In dit ontwerp komt de verkeersregelinstallatie op het kruispunt Klein Vlaanderen/Volderijlaagte te vervallen. Het kruispunt zal hiervoor heringericht worden. Het verwijderen van de VRI is meegenomen in het ontwerp voor de afwaardering en herinrichting van Klein Vlaanderen.

We hebben het eerste- en tweedelijnsonderhoud voor 2021 uitbesteed aan de firma Istimewa.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Het inrichtingsplan voor Klein Vlaanderen en de Volderijlaagte sluit aan op het Seisplein. De verkeersregelinstallaties op het Seisplein moeten de komende jaren vervangen worden. Hiervoor is een onderzoek gestart naar de mogelijkheden voor het niet-vervangen van de installatie en het Seisplein aan te passen met fysieke maatregelen. Het onderzoek naar een kruispuntoplossing zonder VRI’s op het Seisplein is in 2020 afgerond. De uitkomst van het onderzoek is dat we de verkeersregelinstallatie een-op-een gaan vervangen. De voorbereidingen voor de vervanging van de VRI en het Seisplein en de VRI Seissingel-Sandberglaan zijn in 2021 gestart. Na een verkeerskundig onderzoek naar de verkeersstromen, is het nieuwe regelontwerp gemaakt en is het bestek opgesteld voor de vervanging van deze VRI’s. De uitvoering is gepland voor de eerste helft 2022

In 2020 is een motie aangenomen om te onderzoeken of de VRI op de kruising Sandberglaan-Laan der Verenigde Naties/President Rooseveltlaan vervangen kan worden door een rotonde. In 2021 is het verkeerskundig onderzoek gestart en de inpasbaarheid van een rotonde onderzocht. De resultaten hiervan worden in het eerste kwartaal van 2022 aan de raad ter besluitvorming voorgelegd.

Het jaarlijkse preventieve en correctieve onderhoud is uitgevoerd door Istimewa in samenwerking met de leverancier van de verkeersregelinstallaties. Aandachts- en herstelpunten zijn uitgevoerd.

Waterwegen

Wat wilden we bereiken?

Met het zorgdragen voor waterlopen beogen we een goede kwaliteit en afvoer van het oppervlaktewater naar het Kanaal door Walcheren. Het belangrijkste document was het stedelijk waterplan (Waterplan Middelburg 2005–2009). Dit waterplan is geactualiseerd in 2021 en zal als Stedelijk Waterprogramma (gecombineerd met het voormalig gemeentelijk rioleringsplan) worden opgenomen in het Omgevingsprogramma van de gemeente. Een Omgevingsprogramma bevat de concrete uitwerkingen en acties die nodig zijn om de in de Omgevingsvisie afgesproken ambities te bereiken.

Wat hebben we bereikt?

  • Oppervlaktewater binnen stedelijk gebied

    Op basis van de overeenkomst Beheer Openbaar water Bebouwd gebied (BOB door college vastgesteld op 9 mei 2017 voor de periode 2017-2025 als vervolg op de eerdere overeenkomst) hebben we samen met het waterschap Scheldestromen zorggedragen voor het onderhoud van de waterlopen. Het areaal en het actuele beheer zijn vastgelegd in het groenbeleidsplan. Het gaat om wateroppervlak inclusief slootkanten/oevers met een totale omvang van 114 ha aan areaal.

    De in de beheerplannen beoogde kwaliteit is geleverd. Op dit moment is er geen achterstallig baggerwerk in de gemeente. Door het baggerwerk op peil te houden, verbetert de kwaliteit van het oppervlaktewater en wordt een goede afvoer gegarandeerd.

  • Oppervlaktewater buiten stedelijk gebied

    Om de afvoer en berging van het oppervlaktewater klimaatbestendig te maken, heeft het waterschap de capaciteit ervan getoetst aan de Planvorming Wateropgave (PWO) Walcheren. Dit PWO is een gekalibreerd watersysteemmodel voor heel Walcheren, en vormt de basis voor de peilbesluiten van het waterschap.

  • Oppervlaktewater en riolering in stedelijk gebied

    Verder heeft de SAZ+ (Samenwerking Afvalwaterketen Zeeland, bestaande uit alle Zeeuwse gemeenten, het Waterschap Scheldestromen en Evides) in 2017 een stresstest uitgevoerd op het stedelijk water (oppervlaktewater en riolering). Het doel van deze stresstest was om locaties in beeld te brengen die gevoelig kunnen zijn voor extreem weer zoals korte hevige neerslag, langdurige neerslag en langdurige droogte. De resultaten van de stresstest zijn verder verfijnd en zijn verwerkt in het nieuwe Stedelijk Waterprogramma, dat in het voorjaar van 2021 is vastgesteld door de raad.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In 2021 is onderhoud volgens de BOB-overeenkomst uitgevoerd aan oppervlaktewater in de stad en is de stresstest uitgevoerd op oppervlaktewater en riolering in stedelijk gebied. De aanbevelingen uit de PWO zijn door het waterschap gedeeltelijk al uitgevoerd (Dauwendaele) en andere zullen komende jaren volgen (Klarenbeek). In Dauwendaele en de Magistraatwijk zijn alle grotere watergangen gebaggerd en de duikers gereinigd. Op Arnestein is nog circa 1 km beschoeiing geplaatst.

Wegen

Wat wilden we bereiken?

In het Beheerplan wegen 2016–2021 staat aangegeven hoe de Gemeente Middelburg het onderhoud van het wegareaal wil uitvoeren, hoeveel financiële middelen er voor benodigd zijn en hoe de planning van de uit te voeren werkzaamheden zal worden opgesteld en uitgevoerd. Uitgangspunt van het plan is dat het wegenonderhoud over het hele wegareaal en in de gehele gemeente Middelburg zou worden opgepakt waarbij in eerste instantie het achterstallig onderhoud en de direct overlast gevende schades worden hersteld.

Het wegenonderhoud wordt afgestemd met andere werkzaamheden in de buitenruimte zoals bijvoorbeeld het onderhoud aan rioleringen en de onderhoudswerkzaamheden aan kabel- en leidingnetwerken van nutsbedrijven, maar ook maatregelen op het gebied van verkeer en klimaat. Daarnaast wordt het wegenonderhoud afgestemd met de bewoners. Sinds 2010 zijn we verder gegaan met een wijkgerichte aanpak van het wegenonderhoud.

Wat hebben we bereikt?

In 2021 zijn per project ook weer bewoners en belanghebbenden betrokken bij de onderhoudsprojecten. Steeds wordt een integrale afstemming van de projecten nagestreefd binnen de gemeentelijke beleid- en beheerprogramma’s, en met externe partijen. Deze werkwijze zorgt enerzijds voor een kwalitatief beter en vollediger product en meer draagvlak van belanghebbenden. Anderzijds is het een intensieve werkwijze die de doorlooptijd van projecten aanzienlijk verlengt en meer inzet van medewerkers vraagt. Met name de afstemming met nutsbedrijven STEDIN en EVIDES is intensief doordat zij de komende jaren grote vervangings- en onderhoudsprojecten uitvoeren aan hun kabel- en leidingnetwerk.

Ook wordt door afstemming met bewoners onderhoudsbudget ingezet voor herinrichting en nieuwe wensen. Door de nagestreefde werkwijze van integrale afstemming, wordt op straatniveau de kwaliteit van het product wegen verbeterd. Over het gehele wegareaal gezien, staat de kwaliteit van het wegareaal onder druk. Door de hogere voorbereidingskosten en de nieuwe wensen, wordt verder ingeteerd op de al gekorte onderhoudsbudgetten en daarmee op de kwaliteit van het wegenareaal. Het percentage achterstallig onderhoud wegen is toegenomen.

Het ambitieniveau voor de kwaliteit van de wegen is het voldoen aan de minimale eisen van verantwoord wegbeheer niveau C. De belangrijkste uitgangspunten zijn: integrale afstemming met bewoners en derden, integrale uitvoering met overige beleidsvelden (riolering en nutsbedrijven), anticiperen op vergrijzing en klimaatveranderingen, en nastreven van duurzaamheid en circulariteit.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In 2021 zijn de onderhoudsprojecten van 2020 afgerond, en een belangrijk deel van het programma van 2021. Een aantal projecten wordt in 2022 afgerond. De oorzaak van de vertraging is de integrale afstemming van de werkzaamheden met andere disciplines en bewoners en Nutsbedrijven, waardoor de kwaliteit van het plan beter wordt en er minder overlast is, maar er ook afhankelijkheden ontstaan in de uitvoering. Ook worden door deze werkwijze de integrale doelen gerealiseerd van andere beleidsvelden zoals verkeer, groen, riolen en klimaatmaatregelen.

Bij wegonderhoud wordt waar mogelijk het verhardoppervlak omgevormd naar bijvoorbeeld halfverharding en groen. Naast projectmatig onderhoud is een deel van het budget besteed aan kleinschalig onderhoud omdat schadebeelden van wegonderdelen hier om vragen. De werkzaamheden zijn uitgevoerd binnen het beschikbare budget en voor een deel uit de reserve wegen.

Financiën kapitaalgoederen

Omschrijving

Programma

Begroting

Rekening

Begraafplaatsen en crematorium

Volksgezondheid en milieu

Kapitaallasten

225.379

225.379

Jaarlijks onderhoud

929.406

924.474

Subtotaal

1.154.786

1.149.853

Openbaar groen

Sport, cultuur en recreatie

Kapitaallasten

71.384

69.562

Jaarlijks onderhoud

2.290.802

2.235.679

Subtotaal

2.362.186

2.305.241

Openbare verlichting

Verkeer, vervoer en waterstaat

Kapitaallasten

69.740

69.740

Jaarlijks onderhoud

413.276

415.539

Subtotaal

483.016

485.280

Riolering

Volksgezondheid en milieu

Kapitaallasten

41.876

41.897

Jaarlijks onderhoud

936.480

829.638

Storting in voorziening

2.990.717

3.084.561

Subtotaal

3.969.074

3.956.096

Speelplaatsen

Sport, cultuur en recreatie

Kapitaallasten

54.393

53.797

Jaarlijks onderhoud

59.715

112.153

Subtotaal

114.108

165.950

Sportvelden

Sport, cultuur en recreatie

Kapitaallasten

411.787

411.775

Jaarlijks onderhoud

222.084

226.010

Subtotaal

633.871

637.785

Verkeersregelinstallaties

Verkeer, vervoer en waterstaat

Kapitaallasten

147.919

147.529

Jaarlijks onderhoud

136.613

85.982

Subtotaal

284.531

233.510

Waterwegen

Verkeer, vervoer en waterstaat

Kapitaallasten

153.130

153.130

Jaarlijks onderhoud

41.358

36.579

Subtotaal

194.488

189.708

Wegen

Verkeer, vervoer en waterstaat

Kapitaallasten

579.494

579.494

Jaarlijks onderhoud

2.394.179

953.849

Toevoeging reserve

0

1.437.114

Subtotaal

2.973.673

2.970.457

Totaal

12.169.732

12.093.880

Omschrijving

Programma

Begroting

Rekening

Gebouwen en civiel-technische kunstwerken (GBP)

Bestuur en ondersteuning

Storting in voorziening

1.728.894

1.728.894

Verkeer, vervoer en waterstaat

Storting in voorziening

562.150

563.150

Totaal

2.291.044

2.292.044

Download pdf