Jaarstukken 2021

menu

Lokale heffingen

Inleiding

Algemeen

De lokale lasten zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente, betaald door burgers en bedrijven. Deze inkomsten worden verkregen op grond van publiekrechtelijke regels.

De lokale lasten kunnen worden onderverdeeld in heffingen waarvan de hoogte van de tarieven gekoppeld is aan de kosten, zoals de rioolheffing en de afvalstoffenheffing en heffingen waar dit niet het geval is, zoals de onroerendezaakbelastingen en toeristenbelasting.

Beleidskader

Het college heeft de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • De totale gemeentelijke lasten voor burger en bedrijfsleven worden trendmatig verhoogd en daarnaast wordt er stapsgewijs verhoogd naar het Zeeuwse gemiddelde.

  • Indien er sprake is van meer dan trendmatige verhoging van lokale lasten, dan dient deze vergezeld te gaan van een heldere, acceptabele en verdedigbare verantwoording.

Overzicht belastingen en heffingen

Tarieven 2021

Het beleidsuitgangspunt bij alle heffingen is de jaarlijkse verhoging met de inflatiecorrectie en een stapsgewijze verhoging naar het Zeeuwse gemiddelde (op basis van 2011).

Voor 2021 betekent dit dat alle heffingen trendmatig zijn verhoogd (2,3%). Alleen bij de parkeerbelasting en de toeristenbelasting zijn de tarieven extra verhoogd. In onderstaand overzicht zijn niet meegenomen de marktgelden en de scheepvaartrechten.

Overzicht belastingen en heffingen

(bedragen × 1.000)

Begroting 2021

Begroting 2021 na wijziging

Realisatie 2021

Verschil 2021 (+ voordeel,
- nadeel)

Lokale lasten

OZB

-13.850

-13.963

-13.942

-20

Rioolheffingen

-5.538

-5.538

-5.569

32

Reinigingsheffingen

-6.956

-6.856

-6.975

119

Hondenbelasting

-236

-236

-239

3

Overige heffingen

Precariobelasting

-1.380

-1.313

-1.516

203

Naheffing parkeerbelasting

-566

-40

-132

93

Forensenbelasting

-170

-170

-194

24

Reclamebelasting

-166

-166

-135

-30

Toeristenbelasting

-1.089

-1.089

-1.014

-75

Totaal lokale heffing

-29.950

-29.370

-29.718

348

Algemeen

In het resultaat per heffing zijn de verminderingen reeds verwerkt en indien van toepassing.

Reinigingsheffingen

De reinigingsheffingen bestaan uit de afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht.

De afvalstoffenheffing levert in 2021 94.000 meer op dan geraamd. Dit wordt deels veroorzaakt door een hoger aantal ledigingen dan geraamd, en deels door een te laag geraamd aantal extra containers restafval. Over de oude jaren wordt nog een tekort van 25.000 gemeld.

De reinigingsrechten levert een voordeel van 32.000 in 2021. Dit wordt veroorzaakt door een te hoge aframing van de opbrengst als gevolg van het afstoten van de bedrijven die gelegen zijn buiten de binnenstad. Over de oude jaren wordt nog een tekort van 11.000 gemeld.

Rioolheffingen

De rioolheffingen bestaan uit eigendom en gebruiksheffingen voor zowel woningen als niet-woningen. De rioolheffing 2021 heeft een overschot ten opzichte van de raming van 39.000. In de berekening van de tarieven is onvoldoende rekening gehouden met de mutatiebijhouding (nieuwbouw/splitsing) en de leegstand te hoog is ingeschat. Daarnaast laat de Rioolheffing voorgaande jaren nog een negatief resultaat van 7.500 zien.

Onroerende-zaakbelastingen

De opbrengst van de OZB 2021 is 42.000 lager dan geraamd. De te lage inschatting van de WOZ waarden van de nieuwbouw / verbouw is de oorzaak van dit overschot. Daarnaast laat de OZB voorgaande jaren nog een positief resultaat van 22.000 zien.

Toeristenbelasting

Door de coronapandemie is er, evenals in 2020, geen voorlopige aanslag opgelegd. De definitieve aanslag 2021 wordt eind maart 2022 conform de planning opgelegd. Gezien het resultaat van vorig jaar is de primitieve raming van 1.089.000 gehandhaafd.

In de huidige cijfers zijn de definitieve aanslagen verwerkt die eind maart zijn opgelegd. Het resultaat over 2021 is 1.041.000. Dat betekent dat de raming niet volledig wordt gerealiseerd. Het betreft een tekort van 48.000. Dit wordt veroorzaakt door een afname van het aantal overnachtingen als gevolg van de coronapandemie.

Over de oude jaren wordt nog een nadeel gemeld van 27.000.

Parkeerbelasting

De opbrengst van de naheffingen parkeerbelastingen 2021 laat een overschot zien van 97.250. Naar aan leiding van de coroanapandemie is de raming naar beneden bijgesteld. (- 210.000). Deze bijstelling blijkt nu te hoog geweest. Over de oude jaren wordt nog een voordeel van 1.645 gemeld

Precariobelasting

De opbrengst van de precariobelasting 2021 levert een voordeel op 51.000. Ook hier is er sprake geweest van een aanpassing van de raming i.v.m. de coronapandemie (- 66.500). Over de oude jaren wordt een overschot gemeld van 146.000. Dit overschot wordt veroorzaakt door het niet opnemen van de nog te ontvangen post over 2020 van 129.000.

Reclamebelasting

De opbrengst van de reclamebelasting levert een nadeel op van 30.000 ten opzichte van de raming. Dit is conform de trend van de laatste jaren. Het aantal belastbare reclame uitingen neemt af. Over de oude jaren wordt een gering overschot gemeld van 500.

Lokale lastendruk

Onderstaande tabel toont een overzicht van de lokale lastendruk van een meerpersoonshuishouden in de Zeeuwse gemeenten.

Gemeenten

OZB

AFV

RIO

TOTAAL

Veere

297

271

184

752

Goes

338

257

178

773

Terneuzen

274

329

176

779

Noord Beveland

288

284

218

790

Sluis

240

286

273

799

Middelburg

300

306

210

816

Reimerswaal

224

365

247

836

Tholen

262

269

316

847

Kapelle

279

295

274

848

Vlissingen

261

317

279

857

Borsele

302

347

242

891

Hulst

256

325

320

901

Schouwen/Duiveland

361

318

252

931

Het bedrag van de onroerende-zaakbelasting is gebaseerd op de door de Waarderingskamer aangegeven gemiddelde WOZ waarde van een woning per gemeente.

Middelburg neemt de 6e plaats in als het gaat om de laagste gemeentelijke lasten voor een meerpersoonshuishouden in 2021.

Kengetallen

Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %: Belastingcapaciteit (E/F) x 100%

Rekening 2020

Begroting 2020

Rekening 2021

A. OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

236

284

300

B. Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

201

210

210

C. Afvalstoffenheffing voor een gezin

297

297

306

D. Eventuele heffingskorting voor een gezin

0

0

0

E. Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D)

734

791

816

F. Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in het voorafgaande begrotingsjaar

776

767

811

belastingcapaciteit

95%

103%

101%

In bovenstaand overzicht worden de kengetallen van de woonlasten van een gezin getoond. De woonlasten van 2021 zijn hoger t.o.v. 2020 omdat de onroerendezaakbelasting, de rioolheffingen en de afvalstoffenheffing gestegen zijn.

De benutte betalingscapaciteit is gestegen van 95% naar 101% omdat de woonlasten extra zijn gestegen t.o.v. de landelijk woonlasten. gestegen.

Kwijtscheldingsbeleid

Gemeenten kunnen met inachtneming van de Invorderingswet 1990 kwijtschelding verlenen voor gemeentelijke heffingen, waarbij zij zelf kunnen beslissen voor welke heffingen kwijtschelding mogelijk is.

Kwijtschelding wordt de volgende heffingen verleend:

Bedragen x 1.000

Begroting 2021

Begroting inclusief wijzigingen

verleend 2021

verleend oude jaren

Verschil

Afvalstoffenheffing

399

399

329

21

49

Rioolheffingen uitsluitend voor gebruikersheffing

77

77

81

4

-8

TOTAAL

476

476

410

25

41

Aanvullend zijn de volgende voorwaarden vastgesteld:

  • Alle natuurlijke personen komen in aanmerking voor kwijtschelding;

  • Kleine ondernemers komen in aanmerking voor hun privé belastingen;

  • de normbedragen voor kwijtschelding worden gesteld op 100%.

Sabewa Zeeland voert voor ons de toetsing van kwijtscheldingverzoeken uit. Sinds 2010 nemen we deel aan de automatische beoordeling van een deel van de kwijtscheldingsaanvragen. Dit gebeurt bij de Stichting Inlichtingenbureau, opgericht door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Kwijtscheldingen 2021

Sabewa Zeeland heeft de verzoeken om kwijtschelding tijdig afgehandeld. Over 2021 zijn nog een beperkt aantal beroepschriften in behandeling.

Geautomatiseerde kwijtscheldingen

In 2021 is voor de afvalstoffenheffing in 830 gevallen geautomatiseerde kwijtschelding verleend.

Voor de rioolheffing ligt dit aantal op 830.

Handmatig beoordeelde verzoeken om kwijtschelding

Daarnaast zijn door Sabewa Zeeland handmatig de kwijtscheldingsverzoeken beoordeeld die niet in aanmerking kwamen voor de geautomatiseerde afhandeling omdat er extra informatie moest worden verzameld.

Voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing waren dit 860 verzoeken.

Over de oude jaren betrof dit een aantal van 158 verzoeken.

Kostenonderbouwing tarieven

Vanaf de begroting 2017 moet in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Bij de hierna opgesomde heffingen is hiervan sprake. Bij deze heffingen is het toegestaan om maximaal 100% van de kosten te dekken. Dit is in de gemeente Middelburg uitgangspunt. In de onderstaande gegevens worden de totale gerealiseerde kosten en baten in 2021 met elkaar vergeleken en wordt het kostendekkingspercentage genoemd.

Reinigingsrechten

Omschrijving

Begroting 2021

Werkelijk 2021

Kosten taakveld 7.3 Afval

5.141.256

5.341.119

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

274.824

289.689

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

399.173

350.767

Opbrengsten Taakveld 7.3 afval

-274.233

-747.324

Toevoeging voorziening afvalstoffenheffing Taakveld 7.3 afval

313.612

Netto kosten taakveld

5.541.020

5.547.863

Toe te rekenen kosten:

Overhead

493.957

524.573

BTW

795.743

840.238

Totale kosten

6.830.720

6.912.674

Opbrengsten heffingen

6.814.304

6.912.674

Kostendekkendheid

100%

100%

Marktgelden

Omschrijving

Begroting 2021

Werkelijk 2021

Kosten taakveld

68.767

35.478

Opbrengsten Taakveld

0

Netto kosten taakveld

68.767

35.478

Toe te rekenen kosten:

Overhead

17.217

17.818

Totale kosten

85.984

53.296

Opbrengsten heffingen

70.171

49.044

Kostendekkendheid

82%

92%

Rioolheffing

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Begroting 2021

Werkelijk 2021

Kosten taakveld 7.1 Riool

4.129.628

4.203.224

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

291.314

307.071

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

76.840

85.895

Opbrengsten Taakveld 7.1 Riool

-39.923

Netto kosten taakveld

4.497.782

4.556.266

Toe te rekenen kosten:

Overhead

314.591

313.874

BTW

802.912

699.183

Totale kosten

5.615.286

5.569.323

Opbrengsten heffingen

5.568.980

5.569.323

Kostendekkendheid

99%

100%

Begrafenisrechten

Omschrijving

Begroting 2021

Werkelijk 2021

Kosten taakveld 7.5 begraven en crematioria

611.119

699.016

Opbrengsten Taakveld

0

0

Netto kosten taakveld

611.119

699.016

Toe te rekenen kosten:

Overhead

147.785

165.654

Totale kosten

758.904

864.670

Opbrengsten heffingen

684.107

887.352

Kostendekkendheid

90%

103%

Scheepvaartrechten

Omschrijving

Begroting 2021

Werkelijk 2021

Kosten taakveld 2.04.0 Econ havens en waterwegen

126.520

95.738

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

126.520

95.738

Toe te rekenen kosten:

Overhead

1.226

1.279

Totale kosten

127.746

97.017

Opbrengsten heffingen

94.076

36.322

Kostendekkendheid

74%

37%

Leges Titel I, II en III

Omdat de leges over tal van producten wordt geheven is in onderstaande tabel de kostendekking per hoofdstuk in de legesverordening aangegeven. Tevens is het kostendekkingspercentage per titel weergegeven en vervolgens per hoofdstuk.

Per hoofdstuk wordt duidelijk dat bij een aantal producten de baten beduidend hoger zijn dan de kosten. Door kruissubsidiering toe te passen op de verschillende hoofdstukken per titel is er sprake van volledige kostendekking bij Titel 2. Voor Titel 1 geldt een kostendekking van 87%. Voor Titel 3 geldt een kostendekking van 4%.

Hoofdstuk

Totale kosten

Opbrengsten

Percentage

Totaal

2.203.230

2.795.643

127%

Titel I

Algemene Diensteverlening

905.217

787.286

87%

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

89.998

70.424

78%

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

203.097

233.416

115%

Naturalisaties (extra ingevoegd onderdeel)

98.895

86.397

87%

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

213.544

207.124

97%

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

14.381

10.273

71%

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

0

0

-

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

0

0

-

Hoofdstuk 7

Overige publiekszaken

46.258

23.971

52%

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

3.121

0

0%

Hoofdstuk 9

Archief standskantoor

0

0

-

Hoofdstuk 10

Huisvestingswet (is verplaatst naar titel 3)

20.003

750

4%

Hoofdstuk 11

Leegstandswet

Hoofdstuk 12

Gemeentegarantie

0

0

-

Hoofdstuk 13

Retributies

9.862

39.923

405%

Hoofdstuk 14

Winkeltijdenwet

10.002

375

4%

Hoofdstuk 15

Kansspelen

1.861

4.690

252%

Hoofdstuk 16

Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren - AVOI

146.391

105.472

72%

Hoofdstuk 17

Verkeer en Vervoer

17.799

3.346

19%

Hoofdstuk 18

Diversen

30.005

1.125

4%

Titel 2

Dienstverlening inzake omgevingsvergunning

1.034.623

1.998.163

193%

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

0

0

-

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

1.034.623

1.998.163

193%

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Gedeeltelijke legesbetaling en teruggaaf

Hoofdstuk 6

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

0

0

-

Hoofdstuk 7

Wet Geluidhinder

0

0

-

Hoofdstuk 8

Wettelijk vereiste publicaties

0

0

-

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde beschikking

0

0

-

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

263.390

10.194

4%

Hoofdstuk 1

Horeca

178.645

4.567

3%

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

84.745

5.627

7%

Hoofdstuk 3

Openbare orde

0

0

-

Hoofdstuk 4

Seksbedrijven

0

0

-

Hoofdstuk 5

Brandbeveiligingsverordening

0

0

-

Hoofdstuk 6

Verstrekking van informatie middels aanvraagformulier taxatiegegevens

0

0

-

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

0

0

-

Hoofdstuk 8

Huisvestingswet

0

0

-

Download pdf