Lokale heffingen
Inleiding
Algemeen
De lokale lasten zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente, betaald door burgers en bedrijven. Deze inkomsten worden verkregen op grond van publiekrechtelijke regels.
De lokale lasten kunnen worden onderverdeeld in heffingen waarvan de hoogte van de tarieven gekoppeld is aan de kosten, zoals de rioolheffing en de afvalstoffenheffing en heffingen waar dit niet het geval is, zoals de onroerendezaakbelastingen en toeristenbelasting.
Beleidskader
Het college heeft de volgende uitgangspunten geformuleerd:
De totale gemeentelijke lasten voor burger en bedrijfsleven worden trendmatig verhoogd en daarnaast wordt er stapsgewijs verhoogd naar het Zeeuwse gemiddelde.
Indien er sprake is van meer dan trendmatige verhoging van lokale lasten, dan dient deze vergezeld te gaan van een heldere, acceptabele en verdedigbare verantwoording.
Overzicht belastingen en heffingen
Tarieven 2021
Het beleidsuitgangspunt bij alle heffingen is de jaarlijkse verhoging met de inflatiecorrectie en een stapsgewijze verhoging naar het Zeeuwse gemiddelde (op basis van 2011).
Voor 2021 betekent dit dat alle heffingen trendmatig zijn verhoogd (2,3%). Alleen bij de parkeerbelasting en de toeristenbelasting zijn de tarieven extra verhoogd. In onderstaand overzicht zijn niet meegenomen de marktgelden en de scheepvaartrechten.
Overzicht belastingen en heffingen
(bedragen × € 1.000) | Begroting 2021 | Begroting 2021 na wijziging | Realisatie 2021 | Verschil 2021 (+ voordeel, |
---|---|---|---|---|
Lokale lasten | ||||
OZB | -13.850 | -13.963 | -13.942 | -20 |
Rioolheffingen | -5.538 | -5.538 | -5.569 | 32 |
Reinigingsheffingen | -6.956 | -6.856 | -6.975 | 119 |
Hondenbelasting | -236 | -236 | -239 | 3 |
Overige heffingen | ||||
Precariobelasting | -1.380 | -1.313 | -1.516 | 203 |
Naheffing parkeerbelasting | -566 | -40 | -132 | 93 |
Forensenbelasting | -170 | -170 | -194 | 24 |
Reclamebelasting | -166 | -166 | -135 | -30 |
Toeristenbelasting | -1.089 | -1.089 | -1.014 | -75 |
Totaal lokale heffing | -29.950 | -29.370 | -29.718 | 348 |
Algemeen
In het resultaat per heffing zijn de verminderingen reeds verwerkt en indien van toepassing.
Reinigingsheffingen
De reinigingsheffingen bestaan uit de afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht.
De afvalstoffenheffing levert in 2021 € 94.000 meer op dan geraamd. Dit wordt deels veroorzaakt door een hoger aantal ledigingen dan geraamd, en deels door een te laag geraamd aantal extra containers restafval. Over de oude jaren wordt nog een tekort van € 25.000 gemeld.
De reinigingsrechten levert een voordeel van € 32.000 in 2021. Dit wordt veroorzaakt door een te hoge aframing van de opbrengst als gevolg van het afstoten van de bedrijven die gelegen zijn buiten de binnenstad. Over de oude jaren wordt nog een tekort van € 11.000 gemeld.
Rioolheffingen
De rioolheffingen bestaan uit eigendom en gebruiksheffingen voor zowel woningen als niet-woningen. De rioolheffing 2021 heeft een overschot ten opzichte van de raming van € 39.000. In de berekening van de tarieven is onvoldoende rekening gehouden met de mutatiebijhouding (nieuwbouw/splitsing) en de leegstand te hoog is ingeschat. Daarnaast laat de Rioolheffing voorgaande jaren nog een negatief resultaat van € 7.500 zien.
Onroerende-zaakbelastingen
De opbrengst van de OZB 2021 is € 42.000 lager dan geraamd. De te lage inschatting van de WOZ waarden van de nieuwbouw / verbouw is de oorzaak van dit overschot. Daarnaast laat de OZB voorgaande jaren nog een positief resultaat van € 22.000 zien.
Toeristenbelasting
Door de coronapandemie is er, evenals in 2020, geen voorlopige aanslag opgelegd. De definitieve aanslag 2021 wordt eind maart 2022 conform de planning opgelegd. Gezien het resultaat van vorig jaar is de primitieve raming van € 1.089.000 gehandhaafd.
In de huidige cijfers zijn de definitieve aanslagen verwerkt die eind maart zijn opgelegd. Het resultaat over 2021 is € 1.041.000. Dat betekent dat de raming niet volledig wordt gerealiseerd. Het betreft een tekort van € 48.000. Dit wordt veroorzaakt door een afname van het aantal overnachtingen als gevolg van de coronapandemie.
Over de oude jaren wordt nog een nadeel gemeld van € 27.000.
Parkeerbelasting
De opbrengst van de naheffingen parkeerbelastingen 2021 laat een overschot zien van € 97.250. Naar aan leiding van de coroanapandemie is de raming naar beneden bijgesteld. (- € 210.000). Deze bijstelling blijkt nu te hoog geweest. Over de oude jaren wordt nog een voordeel van € 1.645 gemeld
Precariobelasting
De opbrengst van de precariobelasting 2021 levert een voordeel op € 51.000. Ook hier is er sprake geweest van een aanpassing van de raming i.v.m. de coronapandemie (- € 66.500). Over de oude jaren wordt een overschot gemeld van € 146.000. Dit overschot wordt veroorzaakt door het niet opnemen van de nog te ontvangen post over 2020 van € 129.000.
Reclamebelasting
De opbrengst van de reclamebelasting levert een nadeel op van € 30.000 ten opzichte van de raming. Dit is conform de trend van de laatste jaren. Het aantal belastbare reclame uitingen neemt af. Over de oude jaren wordt een gering overschot gemeld van € 500.
Lokale lastendruk
Onderstaande tabel toont een overzicht van de lokale lastendruk van een meerpersoonshuishouden in de Zeeuwse gemeenten.
Gemeenten | OZB | AFV | RIO | TOTAAL |
---|---|---|---|---|
Veere | € 297 | € 271 | € 184 | € 752 |
Goes | € 338 | € 257 | € 178 | € 773 |
Terneuzen | € 274 | € 329 | € 176 | € 779 |
Noord Beveland | € 288 | € 284 | € 218 | € 790 |
Sluis | € 240 | € 286 | € 273 | € 799 |
Middelburg | € 300 | € 306 | € 210 | € 816 |
Reimerswaal | € 224 | € 365 | € 247 | € 836 |
Tholen | € 262 | € 269 | € 316 | € 847 |
Kapelle | € 279 | € 295 | € 274 | € 848 |
Vlissingen | € 261 | € 317 | € 279 | € 857 |
Borsele | € 302 | € 347 | € 242 | € 891 |
Hulst | € 256 | € 325 | € 320 | € 901 |
Schouwen/Duiveland | € 361 | € 318 | € 252 | € 931 |
Het bedrag van de onroerende-zaakbelasting is gebaseerd op de door de Waarderingskamer aangegeven gemiddelde WOZ waarde van een woning per gemeente.
Middelburg neemt de 6e plaats in als het gaat om de laagste gemeentelijke lasten voor een meerpersoonshuishouden in 2021.
Kengetallen
Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %: Belastingcapaciteit (E/F) x 100% | Rekening 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2021 |
---|---|---|---|
A. OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 236 | 284 | 300 |
B. Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 201 | 210 | 210 |
C. Afvalstoffenheffing voor een gezin | 297 | 297 | 306 |
D. Eventuele heffingskorting voor een gezin | 0 | 0 | 0 |
E. Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | 734 | 791 | 816 |
F. Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in het voorafgaande begrotingsjaar | 776 | 767 | 811 |
belastingcapaciteit | 95% | 103% | 101% |
In bovenstaand overzicht worden de kengetallen van de woonlasten van een gezin getoond. De woonlasten van 2021 zijn hoger t.o.v. 2020 omdat de onroerendezaakbelasting, de rioolheffingen en de afvalstoffenheffing gestegen zijn.
De benutte betalingscapaciteit is gestegen van 95% naar 101% omdat de woonlasten extra zijn gestegen t.o.v. de landelijk woonlasten. gestegen.
Kwijtscheldingsbeleid
Gemeenten kunnen met inachtneming van de Invorderingswet 1990 kwijtschelding verlenen voor gemeentelijke heffingen, waarbij zij zelf kunnen beslissen voor welke heffingen kwijtschelding mogelijk is.
Kwijtschelding wordt de volgende heffingen verleend:
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2021 | Begroting inclusief wijzigingen | verleend 2021 | verleend oude jaren | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | 399 | 399 | 329 | 21 | 49 |
Rioolheffingen uitsluitend voor gebruikersheffing | 77 | 77 | 81 | 4 | -8 |
TOTAAL | 476 | 476 | 410 | 25 | 41 |
Aanvullend zijn de volgende voorwaarden vastgesteld:
Alle natuurlijke personen komen in aanmerking voor kwijtschelding;
Kleine ondernemers komen in aanmerking voor hun privé belastingen;
de normbedragen voor kwijtschelding worden gesteld op 100%.
Sabewa Zeeland voert voor ons de toetsing van kwijtscheldingverzoeken uit. Sinds 2010 nemen we deel aan de automatische beoordeling van een deel van de kwijtscheldingsaanvragen. Dit gebeurt bij de Stichting Inlichtingenbureau, opgericht door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Kwijtscheldingen 2021
Sabewa Zeeland heeft de verzoeken om kwijtschelding tijdig afgehandeld. Over 2021 zijn nog een beperkt aantal beroepschriften in behandeling.
Geautomatiseerde kwijtscheldingen
In 2021 is voor de afvalstoffenheffing in 830 gevallen geautomatiseerde kwijtschelding verleend.
Voor de rioolheffing ligt dit aantal op 830.
Handmatig beoordeelde verzoeken om kwijtschelding
Daarnaast zijn door Sabewa Zeeland handmatig de kwijtscheldingsverzoeken beoordeeld die niet in aanmerking kwamen voor de geautomatiseerde afhandeling omdat er extra informatie moest worden verzameld.
Voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing waren dit 860 verzoeken.
Over de oude jaren betrof dit een aantal van 158 verzoeken.
Kostenonderbouwing tarieven
Vanaf de begroting 2017 moet in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Bij de hierna opgesomde heffingen is hiervan sprake. Bij deze heffingen is het toegestaan om maximaal 100% van de kosten te dekken. Dit is in de gemeente Middelburg uitgangspunt. In de onderstaande gegevens worden de totale gerealiseerde kosten en baten in 2021 met elkaar vergeleken en wordt het kostendekkingspercentage genoemd.
Reinigingsrechten
Omschrijving | Begroting 2021 | Werkelijk 2021 |
---|---|---|
Kosten taakveld 7.3 Afval | 5.141.256 | 5.341.119 |
Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen | 274.824 | 289.689 |
Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling | 399.173 | 350.767 |
Opbrengsten Taakveld 7.3 afval | -274.233 | -747.324 |
Toevoeging voorziening afvalstoffenheffing Taakveld 7.3 afval | 313.612 | |
Netto kosten taakveld | 5.541.020 | 5.547.863 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 493.957 | 524.573 |
BTW | 795.743 | 840.238 |
Totale kosten | 6.830.720 | 6.912.674 |
Opbrengsten heffingen | 6.814.304 | 6.912.674 |
Kostendekkendheid | 100% | 100% |
Marktgelden
Omschrijving | Begroting 2021 | Werkelijk 2021 |
---|---|---|
Kosten taakveld | 68.767 | 35.478 |
Opbrengsten Taakveld | 0 | |
Netto kosten taakveld | 68.767 | 35.478 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 17.217 | 17.818 |
Totale kosten | 85.984 | 53.296 |
Opbrengsten heffingen | 70.171 | 49.044 |
Kostendekkendheid | 82% | 92% |
Rioolheffing
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Begroting 2021 | Werkelijk 2021 |
---|---|---|
Kosten taakveld 7.1 Riool | 4.129.628 | 4.203.224 |
Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen | 291.314 | 307.071 |
Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling | 76.840 | 85.895 |
Opbrengsten Taakveld 7.1 Riool | -39.923 | |
Netto kosten taakveld | 4.497.782 | 4.556.266 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 314.591 | 313.874 |
BTW | 802.912 | 699.183 |
Totale kosten | 5.615.286 | 5.569.323 |
Opbrengsten heffingen | 5.568.980 | 5.569.323 |
Kostendekkendheid | 99% | 100% |
Begrafenisrechten
Omschrijving | Begroting 2021 | Werkelijk 2021 |
---|---|---|
Kosten taakveld 7.5 begraven en crematioria | 611.119 | 699.016 |
Opbrengsten Taakveld | 0 | 0 |
Netto kosten taakveld | 611.119 | 699.016 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 147.785 | 165.654 |
Totale kosten | 758.904 | 864.670 |
Opbrengsten heffingen | 684.107 | 887.352 |
Kostendekkendheid | 90% | 103% |
Scheepvaartrechten
Omschrijving | Begroting 2021 | Werkelijk 2021 |
---|---|---|
Kosten taakveld 2.04.0 Econ havens en waterwegen | 126.520 | 95.738 |
Opbrengsten Taakveld | ||
Netto kosten taakveld | 126.520 | 95.738 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 1.226 | 1.279 |
Totale kosten | 127.746 | 97.017 |
Opbrengsten heffingen | 94.076 | 36.322 |
Kostendekkendheid | 74% | 37% |
Leges Titel I, II en III
Omdat de leges over tal van producten wordt geheven is in onderstaande tabel de kostendekking per hoofdstuk in de legesverordening aangegeven. Tevens is het kostendekkingspercentage per titel weergegeven en vervolgens per hoofdstuk.
Per hoofdstuk wordt duidelijk dat bij een aantal producten de baten beduidend hoger zijn dan de kosten. Door kruissubsidiering toe te passen op de verschillende hoofdstukken per titel is er sprake van volledige kostendekking bij Titel 2. Voor Titel 1 geldt een kostendekking van 87%. Voor Titel 3 geldt een kostendekking van 4%.
Hoofdstuk | Totale kosten | Opbrengsten | Percentage | |
---|---|---|---|---|
Totaal | 2.203.230 | 2.795.643 | 127% | |
Titel I | Algemene Diensteverlening | 905.217 | 787.286 | 87% |
Hoofdstuk 1 | Burgerlijke stand | 89.998 | 70.424 | 78% |
Hoofdstuk 2 | Reisdocumenten | 203.097 | 233.416 | 115% |
Naturalisaties (extra ingevoegd onderdeel) | 98.895 | 86.397 | 87% | |
Hoofdstuk 3 | Rijbewijzen | 213.544 | 207.124 | 97% |
Hoofdstuk 4 | Verstrekkingen uit de basisregistratie personen | 14.381 | 10.273 | 71% |
Hoofdstuk 5 | Verstrekkingen uit het Kiezersregister | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 6 | Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 7 | Overige publiekszaken | 46.258 | 23.971 | 52% |
Hoofdstuk 8 | Vastgoedinformatie | 3.121 | 0 | 0% |
Hoofdstuk 9 | Archief standskantoor | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 10 | Huisvestingswet (is verplaatst naar titel 3) | 20.003 | 750 | 4% |
Hoofdstuk 11 | Leegstandswet | |||
Hoofdstuk 12 | Gemeentegarantie | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 13 | Retributies | 9.862 | 39.923 | 405% |
Hoofdstuk 14 | Winkeltijdenwet | 10.002 | 375 | 4% |
Hoofdstuk 15 | Kansspelen | 1.861 | 4.690 | 252% |
Hoofdstuk 16 | Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren - AVOI | 146.391 | 105.472 | 72% |
Hoofdstuk 17 | Verkeer en Vervoer | 17.799 | 3.346 | 19% |
Hoofdstuk 18 | Diversen | 30.005 | 1.125 | 4% |
Titel 2 | Dienstverlening inzake omgevingsvergunning | 1.034.623 | 1.998.163 | 193% |
Hoofdstuk 1 | Begripsomschrijvingen | |||
Hoofdstuk 2 | Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 3 | Omgevingsvergunning | 1.034.623 | 1.998.163 | 193% |
Hoofdstuk 4 | Vermindering | |||
Hoofdstuk 5 | Gedeeltelijke legesbetaling en teruggaaf | |||
Hoofdstuk 6 | Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 7 | Wet Geluidhinder | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 8 | Wettelijk vereiste publicaties | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 9 | In deze titel niet benoemde beschikking | 0 | 0 | - |
Titel 3 | Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | 263.390 | 10.194 | 4% |
Hoofdstuk 1 | Horeca | 178.645 | 4.567 | 3% |
Hoofdstuk 2 | Organiseren evenementen of markten | 84.745 | 5.627 | 7% |
Hoofdstuk 3 | Openbare orde | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 4 | Seksbedrijven | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 5 | Brandbeveiligingsverordening | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 6 | Verstrekking van informatie middels aanvraagformulier taxatiegegevens | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 7 | In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 8 | Huisvestingswet | 0 | 0 | - |