Jaarstukken 2019

menu

Verkeer, vervoer en waterstaat

Inleiding

Het programma verkeer, vervoer en waterstaat richt zich op het verantwoord en veilig maken van het verplaatsen van mensen en goederen. Deze verplaatsingen vinden plaats op verschillende manieren van vervoer. De gemeente Middelburg is verantwoordelijk voor het aanleggen en beheren van infrastructuur, het faciliteren van diverse vervoersvormen, het realiseren van parkeervoorzieningen en het reguleren van verkeer- en vervoerstromen binnen de grenzen van de bebouwde kom. In 2016 is een nieuw Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan Middelburg vastgesteld. Dit plan heeft een planhorizon tot 2030.

Beleidskader

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota’s:

Wat wilden we bereiken?

Maatschappelijk effect

Het verbeteren van de bereikbaarheid van Middelburg voor alle mensen. Inwoners en bezoekers van Middelburg moeten zich veilig en vlot kunnen verplaatsen door en rond de stad, zonder al te veel oponthoud en het veroorzaken van overlast (milieuhinder). Daarnaast moet er voldoende parkeergelegenheid zijn.

Doelstellingen

1. Het verduurzamen van mobiliteit

2. Het behoud van een hoog aandeel fietsverkeer in het totale verkeer.

3. Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom en verbeteren van de bereikbaaheid in Middelburg.

4. Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers met behoud van een hoog bezettingspercentage van de parkeerconcentraties.

5. Een autoluwe binnenstad.

6. Een toegankelijke stad voor iedereen.

Wat hebben we bereikt?

Doelstelling 1: Het verduurzamen van mobiliteit

Het grootste deel van de afgelegde reiskilometers gebeurt met de auto. Hier is dan ook de meeste winst te behalen:

- Voorkom, verkort of verminder autoverplaatsingen;

- Verander van vervoerswijze: te voet, per fiets en/of met het openbaar vervoer

- Verschoon: zorg dat verplaatsingen die toch met de auto(bus) worden gemaakt, met schone auto’s worden gemaakt. Bijvoorbeeld elektrische auto’s of auto’s op groen gas.

De gemeente faciliteert en stimuleert het gebruik van elektrische auto’s door gestaag het aantal oplaadpunten binnen de gemeente uit te breiden. Een concrete actie was de plaatsing van laadpalen in de parkeergarages: Geere, Kousteensedijk en Kanaalweg. Deze oplaadpalen worden door onze "huisleverancier" Allego geplaatst en bekostigt.

Met het stimuleren van fietsverkeer (zie hieronder) door verbeteren van fietsroutes en dergelijk wordt ook een bijdrage geleverd in een verdergaande verandering van vervoerswijzen.

Doelstelling 2: Het behoud van een hoog aandeel fietsverkeer in het totale verkeer.

Het aandeel fietsverkeer in het totale verkeer wordt gemeten aan de hand van de kanaalpassages (Stationsbrug en Schroebrug). Kijkend naar beide kanaalpassages (bij elkaar opgeteld) schommelt het aantal fietsers gedurende een aantal jaren tussen de 18.000 en 21.000 fietsers per dag. Middelburg heeft sinds jaar en dag een bovengemiddeld hoog fietsgebruik. De constante hoeveelheid kanaalpassages van de afgelopen is een indicatie dat dit bovengemiddelde hoge fietsgebruik in Middelburg gehandhaafd blijft.

Doelstelling 3: Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom en verbeteren van de bereikbaarheid in Middelburg.

Tezamen met de verkeerswerkgroepen, de fietsersbond, Politie, Stichting Werkgroep Gehandicapten en overige relevante organisaties wordt gewerkt aan een verdere verbetering van de verkeersveiligheid. Op basis van de registratiegegevens kan gesteld worden dat de dalende trend in ongevallen binnen de gemeente gehandhaafd blijft.

Conform het vigerende beleid wordt vooral ingezet op het verder optimaliseren van het bestaande verkeer- en vervoersysteem op verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. Dit zijn veelal de wat kleinere projecten. Uit de monitoringsgegevens van de diverse autoverkeersstromen blijkt dat de ontwikkeling van dit verkeer overeenkomt met hetgeen geprognotiseerd is in het verkeersmodel 2030. Deze gegevens worden geregeld besproken met de verkeerswerkgroepen.

Doelstelling 4: Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers met behoud van een hoog bezettingspercentage van de parkeerconcentraties.

De afgelopen jaren laten een voorzichtig stijgend beeld zien ten aanzien van het gebruik van de parkeergarages. In 2019 is een bovengemiddelde bezetting van de parkeergarages geconstateerd.

Doelstelling 5: Een autoluwe binnenstad

Uit de burgerparticipatie activiteiten rondom de ontwikkeling van het GVVP kwam de mening naar voren dat de binnenstad inmiddels voldoende autoluw is geworden. Geconcludeerd kan worden dat de opgave zich nu meer richt op het in stand houden van hetgeen bereikt is. Op basis van monitoringsgegevens blijkt dat de bereikte afname aan verkeersintensiteiten in de binnenstad gehandhaafd blijft.

Doelstelling 6: Een toegankelijke stad voor iedereen.

Met de opstelling van de "leidraad toegankelijkheid openbare ruimte en gebouwen" is aan het gemeentelijke toegankelijkheidsbeleid concrete invulling gegeven.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Doelstelling 1: Het verduurzamen van mobiliteit

In het kader van verschonen van de mobiliteit wordt het e-rijden gestimuleerd. Belangrijk onderdeel daarvan is het (laten) plaatsen van laadpalen. Medio 2019 werd bekend dat de gemeente subsidie krijgt voor het realiseren van een "slim laadplein". Het slimme laadplein moet het mogelijk maken op termijn te kunnen laden als ontladen. In het laatste geval wordt vanuit de accu stroom aan het net teruggeleverd. De locatie van het slim laadplein bevindt zich op p-terrein Oude Veerseweg.

Doelstelling 2: Het behoud van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer

Al jaren wordt aan de hand van een integraal programma aan projecten een fietsgebruik stimulerend beleid gevoerd (Zie: GVVP Middelburg 2030). Dit programma met projecten richt zich op verbetering van de omstandigheden van fietsers op fietsroutes in de binnenstad en vanuit de wijken naar het buitengebied en verbetering van het fietsparkeren in de binnenstad. Vooral projecten/maatregelen gericht op het verhogen van de verkeersveiligheid, optimaliseren en verbeteren van 30 km/u wegen etc. draagt bij aan het in stand houden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer of zelfs verder verhogen hiervan. Dit is in feite een permanent lopende activiteit welke in samenspraak met de verkeerswerkgroepen, fietsersbond, politie etc. wordt uitgevoerd.

Meetpunt

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

-Stationsbrug

7.881

7.680

7.013

7.265

8.116

5.439

7.737

-Schroebrug TOTAAL

12.621

13.842

11.785

11.158

13.346

9.961

12.246

Totaal

20.502

21.522

18.798

18.423

21.462

15.400

19.983

Steekproefsgewijs vindt een meting plaats van het aantal fietspassages over de Kanaalkruisingen. De hoogte van de meting wordt mede bepaald door een aantal niet te beïnvloeden omstandigheden; zoals bijvoorbeeld weersomstandigheden. Vanaf 2012 zien we dat de passages op een dag schommelen tussen ruim 18.000 en 21.000 fietsers per 24 uur. Ten opzichte van 2018 is er een flinke stijging; maar dat komt omdat in de meting van 2018 een – niet verklaarbare – dip zat.

Prestatie

Status

Optimaliseren wegennet conform wegencategoriseringsplan

Volgens plan

Dalende trend verkeersongevallen

Volgens plan

Doelstelling 3: Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom en verbeteren van de bereikbaarheid in Middelburg

Ook in 2019 werkte Middelburg gestaag verder aan zijn bereikbaarheid en aan verkeersveiligheid op het wegennet. In het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan is het accent in het mobiliteitsbeleid vooral komen te liggen op het verder optimaliseren van het bestaande wegennet op basis van de wegencategorisering. Het betreft de afstemming van de functie van de weg in overeenstemming met de inrichting en het gebruik (verkeersintensiteiten). Hieronder staan de belangrijkste projecten beschreven.

In 2019 is in nauwe samenwerking tussen Driestar, de Provincie Zeeland, het waterschap Scheldestromen en de gemeenten Borsele en Goes het verkeersonderzoek ten behoeve van de MER voor het nieuwe Waterpark Veerse Meer tot stand gekomen. De resultaten uit dit verkeersonderzoek zijn in een twaalftal dialoogsessies aan bewoners en belanghebbende in het kader van de participatie voorgelegd. In 2020 worden de bevindingen uit deze sessies door de dialoogroepen tot een advies aan de raad geformuleerd. Dit advies wordt in het verdere proces meegenomen.

Voor zowel de Poelendaeleweg als Klein Vlaanderen stond in 2019 de herinrichting gepland. Tijdens de voorbereiding heeft DNWG aangegeven de nodige kabels en leidingen te willen vervangen. De afstemming van de verschillende werkzaamheden en de voorbereiding en het uitlopen van werkzaamheden van het kabels en leidingenwerk heeft ertoe geleid dat realisatie in 2019 niet haalbaar bleek. Naar aanleiding van het dodelijke ongeval met een fietser op de kruising Poelendaeleweg-Nieuwe Vlissingseweg is er een verkeersveiligheidsaudit uitgevoerd op dit kruispunt. De aanbevelingen uit deze audit worden nog meegenomen met de uitvoering van de Poelendaeleweg en het vervangen van verkeersregelinstallatie op deze kruising.

Met de Provincie Zeeland zijn de verkeersmaatregelen ontwikkeld die noodzakelijk waren voor het omleiden van het verkeer in verband met de renovatie van de Stationsbrug. Voor het vervallen van de Stationsbrug als belangrijke verbinding voor het fietsverkeer is samen met een extern adviesbureau onderzoek gedaan naar de doorstroming van het fietsverkeer op de omleidingsroute via de Schroebrug. Dit onderzoek heeft geleid tot enige aanpassingen in de verkeersregelinstallatie op de kruising Blauwedijk-Het Groene Woud waarbij de oversteektijd voor het fietsverkeer is verlengd.

Naar aanleiding van klachten over de werking van de verkeersregelinstallaties op het Schroetracé en Het Groene Woud is een onderzoek gedaan naar de werking van de verkeersregelinstallaties en de verbetermogelijkheden. Uit het onderzoek is een pakket met verbetermaatregelen naar voren gekomen. Deze maatregelen zijn in de 2e helft van 2019 in de verkeersregelingen geïmplementeerd.

In 2019 hebben wij in de verkeerslichtenregelingen de KAR-voorzieningen geüpdatet en uitgebreid. Hierdoor is de aansturing van de regeling voor de lijnbussen verbeterd. Tevens kunnen nu ook de hulpdiensten bij noodsituaties de verkeersregelinstallaties aansturen. Naast een verbetering van de aanrijdtijd bij een noodsituatie levert dit op de kruispunten ook een verbetering van de verkeersveiligheid bij spoedritten van hulpdiensten.

Ter verbetering van de verkeersveiligheid rondom scholen is er samen met de Palmenhof in Sint Laurens een onderzoek gestart naar de verkeersveiligheid in de schoolomgeving. Met basisschool 't Vierschip in Arnemuiden, VVN en de politie is er een snelheidsactie gehouden in de Spoorstraat. Naar aanleiding hiervan heeft de politie extra snelheidscontroles in de Spoorstraat gehouden en nog ingepland.

In het kader van het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap is samen de afdeling Samenleving een leidraad opgesteld voor de toegankelijkheid van openbaren ruimte en gebouwen. De concept-leidraad zal begin 2020 ter besluitvorming aan college en raad worden voorgelegd. Hierbij wordt nog een voorstel toegevoegd voor prioritering, uitvoering en financiering van toegankelijkheidsmaatregelen.

In 2019 is er langs de Herculesweg een vrijliggend fietspad aangelegd. Het kruispunt Herculesweg – (verlengde-) Ampèreweg is ten behoeve van het verbeteren van de verkeersveiligheid gereconstrueerd.

Monitoring ontwikkeling van verkeersintensiteiten

De ontwikkeling van het (auto)verkeer wordt gemonitord (verkeerstellingen) en vergeleken met de verkeersmodelberekeningen van het in 2015 geactualiseerde en vastgestelde verkeersmodel. Op basis van de tot nu toe verkregen monitoringsresultaten kan gesteld worden dat ook in 2019 het verkeersbeeld geen onvoorziene negatieve ontwikkelingen laat zien op de aspecten bereikbaarheid en doorstroming. In zijn algemeenheid geldt dat door de N57 de autoverkeerintensiteiten op het Middelburgse wegennet zijn afgenomen en dat hierdoor meer ruimte is ontstaan voor andere verkeerssoorten. Dit levert een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid en fietsvriendelijkheid op het Middelburgse wegennet.

Verkeersveiligheid

Binnen de gemeente Middelburg was al jaren een dalende trend in het aantal ongevallen zichtbaar. De ambitie is om deze dalende trend vast te houden. In onderstaande grafiek is een overzicht van het aantal ongevallen per 1000 inwoners in de gemeente Middelburg (periode 2014 t/m 2018) opgenomen. Dit is afgezet tegen het landelijk gemiddelde. Van 2019 zijn de cijfers nog niet bekend.

Op basis van bovenstaande registraties van de ongevallen kan voorzichtig geconcludeerd worden dat de gewenste dalende trend in ongevallen nog steeds voortzet. Ook in een vergelijk tussen Middelburg en Nederland blijkt Middelburg gunstig te scoren.

Wegenonderhoud in woonwijken

Op 18 juli 2016 zijn de kaders voor het wegbeheer vastgesteld. De komende vier jaar worden gebruikt om naar het benodigde budget voor structureel wegonderhoud toe te groeien. Een deel van het beschikbaar budget is ingezet voor het repareren van schades en onvolkomenheden. Het overige deel van het budget is gebruikt voor integraal groot onderhoud samen met andere beleidsvelden als; rioolonderhoud, klimaatmaatregelen. In ieder project zijn samen met bewoners, afhankelijk van de situatie en mogelijkheden in meer of mindere mate, omvormings- en verbeteringsmaatregelen gerealiseerd om de leefbaarheid af te stemmen op het huidig en toekomstig gebruik. De maatregelen waren er steeds op gericht om de hoeveelheid verharding daar waar mogelijk te verminderen, en om te vormen naar gecombineerd groen- en waterbergings- c.q. infiltratieoppervlak.

Doelstelling 4: Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers met behoud van een hoog bezettingspercentage van de parkeerconcentraties

Stimulering gebruik parkeergarages

In zijn algemeenheid kan geconcludeerd worden dat de gemiddelde bezettingsgraad van de parkeergarages een licht stijgende lijn vertoont. De in de parkeergarages geplaatste oplaadpunten voor e-auto's worden goed gebruikt.

Doelstelling 5: Een autoluwe binnenstad

Een autoluwe binnenstad is een binnenstad waarbij het niet-noodzakelijke autoverkeer zoveel als mogelijk wordt geweerd. Een autoluwe binnenstad draagt bij aan een verhoging van de verkeersveiligheid, het streven naar een meer fietsvriendelijke stad en een verhoging van de beeldkwaliteit. Het doorgaand verkeer (met herkomst en bestemming buiten de binnenstad) wordt afgeleid naar het rondwegstelsel. Bezoekers van de binnenstad worden – via het parkeerverwijssysteem – verwezen naar de parkeergarages aan de rand van de binnenstad, zodat daarmee het zoekverkeer naar parkeerplaatsen wordt verminderd. Maatregelen gericht op het faciliteren van parkeren, stimuleren van fietsverkeer en openbaar vervoer, evenals de inrichting van de wegenstructuur in en rondom de stad dragen bij aan het bereiken van een meer verkeersluwe binnenstad.

Doelstelling 6: Toegankelijke stad voor iedereen

Een voor iedereen toegankelijke openbare ruimte willen we de komende 10 jaar graag realiseren. Het project is gestart in de periode 2018 en 2019 met het opstellen van handboek met normen aan welk kwaliteitsniveau op welke plaats in de stad daarbij gewenst is; gebieden met basiskwaliteit, gebieden met hoge kwaliteit en gebieden met lage kwaliteit. De criteria daarvoor zijn zo precies mogelijk beschreven. Daarnaast bevat het handboek de technische randvoorwaarden ten aanzien van de uitvoering van de toegankelijkheidsvoorzieningen. Het handboek moet gebruikt worden als leidraad bij alle inrichtingsplannen van de openbare ruimte. Het geeft inzicht de kwaliteit van de openbare ruimte die nodig is voor een inclusieve samenleving.

Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

2016

2017

2018

2019

verkeersongevallen per 1000 inwoners

Middelburg

6.5

5.7

4.6

nb

Nederland

7.4

7.3

7.5

nb

Wat heeft het gekost?

Verkeer, vervoer en waterstaat

Begroting 2019

Begroting 2019 na wijziging

Realisatie 2019

Verschil 2019 (+ voordeel, - nadeel)

Lasten

2.01.0 Verkeer en vervoer

8.719

9.145

8.064

1.081

2.02.0 Parkeren

2.737

2.714

2.655

58

2.03.0 Recreatieve havens

0

0

0

0

2.04.0 Econ havens en waterwegen

330

312

310

2

Totale Lasten

11.786

12.170

11.029

1.141

Baten

2.01.0 Verkeer en vervoer

-1.460

-1.805

-1.657

-148

2.02.0 Parkeren

0

0

-2

2

2.03.0 Recreatieve havens

-60

-60

-58

-1

2.04.0 Econ havens en waterwegen

-114

-114

-126

12

Totale Baten

-1.634

-1.979

-1.843

-136

Totaal Verkeer, vervoer en waterstaat

10.152

10.191

9.186

1.005

Toelichting op het financiële resultaat (+ voordeel / - nadeel)

We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen van 25.000 of hoger toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan 25.000.

Toelichting afwijking exploitatie

Afwijking Lasten

Afwijking Baten

2.01.0 verkeer en vervoer

Reconstructies

Van een aanzienlijk aantal projecten (Meanderlaan en Rustenburgstraat e.o.) is de uitvoering naar 2020 verschoven. Dit door de afstemming van de werkzaamheden met respectievelijk Woongoed en Enduris. Het saldo wordt toegevoegd aan de reserve reconstructie wegen.

431

38

Straatwerk voor derden

Er is een toename in het uitvoeren van straatwerk voor derden door een aantal grote projecten. Hiervoor wordt een vergoeding ontvangen. Het overschot wordt toegevoegd aan de reserve reconstructie wegen.

-196

332

Openbare verlichting

Begin 2019 zijn er minder werkzaamheden verricht omdat er een nieuwe aannemer moest worden gevonden, omdat de oude aannemer het contract had opgezegd. Van de oude aannemer is er een schadevergoeding ontvangen. De verwachting is dat de nieuwe aanbesteding duurder zal uitvallen.

50

15

Verkeersmaatregelen

Het onderhoud belijnen is het 2e hafljaar niet uitgevoerd vanwege de weersomstandigheden.

31

0

Verkeersinstallaties

Er zijn nieuwe installaties geplaatst, die minder onderhoud nodig hebben. De nieuwe installaties verbruiken minder energie.

42

0

Europese projecten

Bij de projecten Move en Smart Space lopen de uitgaven achter op de planning.
Voor een aantal activiteiten binnen het project Move is aangehaakt op reeds lopende projecten, waardoor de begrote uren van het project Move voor onderzoek/studie lager uitvallen. De uitvoering van de projectactiviteiten van Smart Space is later gestart omdat het vorige bedrijf de projectopdracht niet kon uitvoeren. Daardoor moest er een nieuwe aanbesteding plaatsvinden.

403

-227

Buro openbare verlichting Zeeland

Dit buro is een samenwerking tussen verschillende organisaties (gemeenten en waterschap). Het onderhoud aan lichtmasten worden door de gemeente Middelburg gecoördineerd. De bijdrage van deze instanties wordt gereseveerd voor het volgend jaar. Daarom zijn de lasten en baten gelijk.

-154

154

Straatreiniging

Voor het ledigen van de afvalbakken is in 2019 een beroep gedaan op een medewerker van Orionis. Dit heeft geleid tot extra kosten.

-43

8

Mutatie voorziening GBP

In de begroting was er rekening gehouden met een ontrekking uit de voorziening, in werkelijkheid betreft het een lagere dotatie aan de voorziening. Per saldo budgetneutraal

446

-446

2.02.0 parkeren

Parkeren

De lasten zijn lager. Dit is in lijn met voorgaand jaar.

58

2

Overig

73

-12

Totaal

1.141

-136

Download pdf