Toelichting op lasten en baten
Toelichting afwijkingen lasten en baten
Tussentijds is de raad geïnformeerd via de 1e en 2de bestuurlijke tussenrapportage 2019. Het saldo van deze rapportages is in totaal € 4.319.000 nadelig, 1e bestuursrapportage € 1.873.000 en en de 2e bestuursrapportage € 2.446.000. Vergeleken met deze rapportage is er nu sprake van een voordelig saldo van € 186.385,10. Voor het hele jaar 2019 is er sprake van een totaal tekort van € 4.132.615 voor resultaatbestemming.
Analyse resultaat op hoofdlijnen
Hieronder is het resultaat over 2019 weergegeven waarbij de belangrijkste afwijkingen t.o.v. de 2e bestuursrapportage zijn opgenomen in deze jaarrekening. Bij de programma's zijn de financiële afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting uitgebreider toegelicht, bij het onderdeel Wat heeft het gekost. Per programma is in de bijlage overzicht lasten en baten per taakveld , het totale overzicht van het jaar 2019 weergegeven. Tevens zijn in het Overzicht kredieten per programma de beschikbare kredieten en de uitgaven t/m 2019 vermeld.
Voordelen
Programma | Omschrijving | Bedrag * € 1.000 | |
---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | Algemene uitkering decentralisatie- uitkering klimaatdoeleinden | ||
Middelburg heeft in de decembercirculaire een bedrag ontvangen voor klimaatdoeleinden. In de memo van 28 januari 2020 onderwerp decembercirculaire is hierover informatie verstrekt. | 651 | ||
Algemene uitkering overig posten/ voorgaande jaren decembercirculaire | |||
De decembercirculaire laat een positief resultaat zien zie memo 28 januari 2020 | 185 | ||
Baten parkeren | |||
De bezetting bij de parkeergarages is beter dan in voorgaande jaren | 185 | ||
Boekwinst verkoop activa | |||
Boekwinst verkoop van de Sint Sebastiaanstraat 12 en de Stadhuisstraat 6 (de openstaande boekwaarde is verrekend) en opbrengst van reststroken groen. | 119 | ||
Vennootschapsbelasting | |||
In mei 2020 is de voorlopige aangifte 2018 ingediend bij de belastingdienst. Hierin is een te verrekenen verliescompensatie opgenomen van 2,3 mln. De voorlopige aanslag VPB 2019. met een belastbare winst van 1,3 mln is geraamd in de begroting 2019. De VPB last die reeds betaald is, is nu opgenomen onder de vooruitbetaalde kosten. Naar verwachting zal bij het indienen van de aangifte 2019 in mei 2021 het bedrag worden terugontvangen, omdat gebruik gemaakt wordt van de te verrekenen verliescompensatie 2018. | 372 | ||
Economie | Toeristenbelasting | ||
De opbrengsten toeristenbelasting zijn ondanks tussentijdse aanpassing hoger doordat er meer hotels zijn gekomen en er meer overnachtingen zijn geweest. | 191 | ||
Verkeer, Vervoer en Waterstaat | Project Smart Space | ||
De uitgaven van het project Smart Space lopen achter op de planning. De uitvoering van de projectactiviteiten van Smart Space is later gestart omdat het vorige bedrijf de projectopdracht niet kon uitvoeren. Daardoor moest er een nieuwe aanbesteding plaatsvinden. | 140 | ||
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwingen | Leges bouwvergunningen | ||
Het aantal bouwaanvragen is in 2019 hoger geweest dan waar vooraf rekening mee is gehouden. | 105 | ||
Sociaal Domein | Orionis | ||
De kosten van de Gemeenschappelijke regeling zijn gunstiger dan verwacht, Orionis heeft de kosten van de bedrijfsvoering weten te verlagen. | 233 | ||
Totaal voordelen | 2.181 |
Nadelen
Programma | Omschrijving | Bedrag * € 1.000 | |
---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | Bijstelling voorziening Wethouderspensioenen | ||
De voorziening van de wethouders is bijgesteld agv gewijzigde rekenrente. De hoogte van de voorziening dient toereikend te zijn voor de toekomstige pensioenverplichtingen. | -958 | ||
Lagere doorbelasting van interne uren naar de investeringsprojecten | |||
Er is bij het opstellen van de resourceplanning een inschatting gemaakt van het aantal uren op (investerings)projecten. In werkelijkheid zijn er minder uren toegerekend op de (investerings)projecten, dit leidt tot een hogere personeelslast op de exploitatie. | -357 | ||
Lagere doorbelasting van Overheadkosten | |||
In de begroting is er een vergoeding opgenomen voor de overheadkosten op basis van de begrote aantal uren op de (investerings)projecten. Aangezien er in werkelijkheid minder uren zijn toegerekend aan de (investerings)projecten betekent dit een lagere vergoeding van overheadkosten. | -125 | ||
Economie | Bijdrage ondernemers Herstructurering Dauwendale | ||
Dit plan gaat niet door. In het plan Herstructurering Dauwendale is rekening gehouden met een bijdrage van de ondernemers. Er is geen overeenstemming bereikt met alle ondernemers, de bijdrage is nier meer ontvangen. | -100 | ||
Sociaal Domein | Maatwerking dienstverlening 18+ | ||
Steeds meer klanten doen een beroep op zorg. | -775 | ||
Geescaleerde zorg 18- | |||
Het aantal unieke klanten blijft ook in 2019 nog stijgen. Hierdoor zijn de kosten hoger. | -208 | ||
Totaal nadelen | -2.523 | ||
Overige posten | 529 | ||
Saldo jaarrekening 2019 (voordeel) | 187 |
Algemene dekkingsmiddelen
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit het saldo op de taakvelden algemene uitkering uit het Gemeentefonds, onroerend zaakbelasting, overige belastingen, dividend BNG en het saldo uit de financieringsfunctie. Onderstaand een financieel overzicht van deze taakvelden.
Omschrijving | Begroting 2019 | Begroting 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | Verschil 2019 (+ voordeel, |
---|---|---|---|---|
Algemene uitkering gemeentefonds | 83.536 | 85.283 | 86.109 | 826 |
Onroerende zaakbelasting | 10.162 | 10.086 | 10.251 | 165 |
Overige belastingen | 835 | 864 | 875 | 12 |
Dividend BNG | 85 | 141 | 140 | 0 |
Saldo financieringsfunctie | 758 | 780 | 623 | -157 |
Totaal algemene dekkingsmiddelen | 95.376 | 97.154 | 97.999 | 845 |
Hieronder lichten we de afwijkingen van de diverse posten toe.
Algemene uitkering gemeentefonds
Baten algemene uitkering 2019
De mutaties uit de decembercirculaire gemeentefonds leiden voor Middelburg tot een verhoging van de algemene uitkering met € 785.000. Dit heeft met name betrekking op de volgende mutaties:
Klimaatakkoord
In het Klimaatakkoord van juni 2019 is afgesproken dat het Rijk voor de periode 2019 t/m 2021 € 150 mln. beschikbaar stelt aan gemeenten. De bedragen worden beschikbaar gesteld via een decentralisatie-uitkering binnen de algemene uitkering. In totaal krijgt Middelburg nu via de decembercirculaire een bedrag van € 651.000 voor klimaatdoeleinden, verdeeld als volgt:
Transitievisie warmte
Voor het uiterlijk in 2021 opstellen van de Transitievisies Warmte ontvangen alle gemeenten € 202.101. Met dit bedrag beoogt het Rijk dat gemeenten een goede start kunnen maken met de uitvoering van het Klimaatakkoord.
Baten algemene uitkering voorgaande jaren
Na het opstellen van de 2e bestuursrapportage heeft zowel voor 2017 als voor 2018 nog bijstelling van de uitkering plaatsgevonden. Voor 2017 was dat de maatstaf WOZ-waarden hetgeen zorgde voor een verhoging van de uitkering en voor 2018 hebben nog diverse bijstellingen in de aantallen van de maatstaven plaatsgevonden, zowel positief als negatief. Per saldo leiden die mutaties tot een nabetaling van € 42.000.
Onroerende zaakbelasting
Er is sprake van een toename van het aantal objecten waarover deze belasting wordt opgelegd, waardoor de onroerendzaakbelasting is toegenomen.
Saldo financieringsfunctie
Een specificatie van het saldo van de financieringsfunctie is opgenomen bij de paragraaf financiering, onderdeel omslagrente.
Overzicht onvoorziene uitgaven
De post onvoorzien ramen we in totaal en dus niet per programma. In de begroting 2019 namen we hiervoor een bedrag van € 202.000 op. Hoe we dit geld gebruikten leest u hieronder.
Datum raadsvergadering | Onderwerp | bedrag | |
---|---|---|---|
Primaire Begroting 2019 | 202.000 | ||
27-06-2019 | Financiering SPOR 2019 | -20.663 | |
12-09-2019 | Extern Onderzoek Orionis | -89.000 | |
12-12-2019 | Subsidie Repair café | -5.000 | |
12-12-2019 | Onderzoek verkeerssituatie Schroebrug | -50.000 | |
12-12-2019 | Aanleg Tiny forest | -10.000 | |
-174.663 | |||
Restant | 27.337 |
Overzicht incidentele baten en lasten
Incidentele lasten per programma (bedragen x € 1.000) | Begroting 2019 | Rekening 2019 | Reserve |
---|---|---|---|
Programma Bestuur en Ondersteuning | |||
Digitaliseren van de P&C-cyclus | 65 | 67 | nee |
Dotatie voorziening Precario Kabels en Leidingen | 696 | 881 | nee |
Hogere dotatie voorziening Wethouderspensioenen i.v.m. lagere rekenrente | 958 | nee | |
Afboeken boekwaarde activa Sint Sebastiaanstraat | 2.505 | nee | |
Afboeken boekwaarde activa Korte Noordstraat 32 | 289 | nee | |
Programma Verkeer en Vervoer | |||
Europees project Move looptijd december 2021 | 114 | 56 | nee |
Europees project Smart space looptijd juli 2021 | 508 | 162 | nee |
Programma Economie | |||
Herstructurering winkelcentrum Dauwendaele | 390 | 13 | nee |
Europees project Cherish looptijd mei 2023 | 108 | 115 | nee |
Europees project Cupido looptijd augustus 2021 | 236 | 75 | nee |
Participatietraject ontwikkeling Trekdijk | 52 | 52 | ja |
, | |||
Programma Onderwijs | |||
Tijdelijke huisvesting Nehalennia | 140 | 66 | nee |
Voorzieningen schoolgebouw Churchilllaan | 60 | 24 | nee |
Tijdelijke middelen regionale aanpak voortijdig schoolverlaten RMC-extra | 141 | 138 | nee |
Programma Sport, Cultuur en Recreatie | |||
Europees Project Violet looptijd december 2021 | 23 | 67 | nee |
Afboeken boekwaarde activa Kruitmolenlaan 185 | 104 | nee | |
Kosten aanleg Molenwaterpark (deel niet gedekt door EU-subsidie) | 413 | 81 | ja |
Programma Sociaal Domein | |||
Europees Project Siree looptijd juni 2021 | 299 | 187 | nee |
Bijdrage Talenthuis en Resto van Harte | 100 | 100 | ja |
Beleidsvoorbereiding Sociaal Domein | 89 | 36 | ja |
Porthos 1 jaar langer open (dek. reserve decentralisatie) | 885 | 885 | ja |
Orionis extra bijdrage 2019 | 106 | 106 | ja |
Programma Volksgezondheid en Milieu | |||
Europees Project Water Resilient Cities looptijd maart 2020 | 25 | 177 | nee |
Europees project Slimmer en beter nul op de meter looptijd september 2019 | 440 | 245 | nee |
Europees Project Rhedcoop looptijd maart 2020 | 36 | 33 | nee |
Europees project Cooltowns looptijd september 2022 | 242 | 130 | nee |
Europees project Shifft looptijd september 2022 | 83 | 24 | nee |
Programma Volkshuisvesting RO en sted vern | |||
Invoeringskosten omgevingswet | 300 | 50 | ja |
Onderzoek/opruimen explosieven Essenvelt | 1.100 | 78 | ja |
Totaal | 6.651 | 7.704 |
Incidentele baten per programma (bedragen x € 1.000) | Begroting 2019 | Rekening 2019 | Reserve |
---|---|---|---|
Programma Bestuur en Ondersteuning | |||
Ontvangst precario kabels en leidingen (looptijd t/m 2021) | 967 | 1.162 | nee |
Verkoop Sint Sebastiaanstraat | 2.580 | nee | |
Verkoop perceel Muidenweg | 474 | nee | |
Verkoop panden Oranjezon | 217 | nee | |
Verkoop Korte Noordstraat 32 | 402 | nee | |
Algemene uitkering, decentralisatieuitkering Klimaatakkoord | 651 | nee | |
Algemene uitkering, 2e tranche pilot Aardgasvrije wijken | 896 | 896 | ja |
Programma Verkeer en Vervoer | |||
Vrijval voorziening GBP | 967 | 967 | nee |
Europees project Move looptijd december 2021 | 56 | 35 | nee |
Europees project Smart space looptijd juli 2021 | 288 | 82 | nee |
Programma Economie | |||
Herstructurering winkelcentrum Dauwendaele | 400 | 0 | nee |
Europees project Cherish looptijd mei 2023 | 92 | 117 | nee |
Europees project Cupido looptijd augustus 2021 | 118 | 86 | nee |
Programma Onderwijs | |||
Regionale Meld- en Coordintatiefunctie voortijdig schoolverlaters extra middelen | 141 | 130 | nee |
Programma Sport, Cultuur en Recreatie | |||
Europees Project Violet looptijd december 2021 | 45 | 89 | nee |
Programma Sociaal Domein | |||
Europees Project Siree looptijd juni 2021 | 187 | 101 | nee |
Programma Volksgezondheid en Milieu | |||
Europees Project Water Resilient Cities looptijd maart 2020 | 30 | 148 | nee |
Europees project Slimmer en beter nul op de meter looptijd september 2019 | 440 | 180 | nee |
Europees Project Rhedcoop looptijd maart 2020 | 30 | 23 | nee |
Europees project Cooltowns looptijd september 2022 | 64 | 104 | nee |
Europees project Shifft looptijd september 2022 | 61 | 76 | nee |
Totaal | 4.782 | 8.520 | |
Saldo lasten en baten | 1.869 | -816 |
Overzicht toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Toevoeging aan de reserves * €1.000 | Begroting incl.wzg. | Waarvan structureel | Rekening | Waarvan structureel | Verschil begr. Incl. wzg tov rekening |
---|---|---|---|---|---|
afschrijvingsreserve | 185 | 0 | 166 | 0 | 19 |
algemene reserve | 271 | 0 | 280 | 0 | -9 |
reserve decentralisaties | 9 | 9 | 0 | ||
reserve participatiefonds | |||||
Ter dekking geraamde uitgaven participatiefonds | 11 | 11 | 10 | 10 | 1 |
reserve transitoria | 4.023 | 0 | 4.095 | 0 | -72 |
res. verkeersregelinstallaties | 0 | 0 | 57 | 0 | -57 |
reserve grondbedrijf | 155 | 14.751 | -14596 | ||
reserve reconstructie wegen | 0 | 0 | 673 | 0 | -673 |
res zeeuwse bibliotheek | 0 | ||||
Rente tbv reserve Zeeuwse bibliotheek | 8 | 8 | 8 | 8 | 0 |
Totaal | 4.661 | 19 | 20.048 | 18 | -15.387 |
Onttrekking aan de reserves * €1.000 | Begroting incl.wzg. | Waarvan structureel | Rekening | Waarvan structureel | Verschil begr. Incl. wzg tov rekening |
---|---|---|---|---|---|
afschrijvingsreserve | 42 | 0 | 224 | 0 | 182 |
algemene reserve | 4.758 | 0 | 4.369 | 0 | -389 |
reserve decentralisaties | 1.491 | 0 | 1.369 | 0 | -121 |
reserve Molenwaterpark | 395 | 0 | 81 | 0 | -314 |
reserve participatiefonds | 0 | ||||
Ter dekking geraamde uitgaven participatiefonds | 22 | 22 | 21 | 21 | -1 |
reserve transitoria | 2.937 | 0 | 2.074 | 0 | -863 |
res. N57 | 0 | 0 | - | 0 | 0 |
res. strategische proj. 2e fase | 50 | 0 | 50 | 0 | 0 |
reserve grondbedrijf | 4.092 | 15.907 | 11815 | ||
reserve MIC | - | 0 | - | 0 | 0 |
res zeeuwse bibliotheek | 0 | ||||
Ter dekking kapitaallasten zeeuwse bibliotheek | 36 | 36 | 36 | 36 | 0 |
Totaal | 13.823 | 58 | 24.132 | 57 | 10.309 |
Saldo | 9.162 | 39 | 4.084 | 39 | -5.078 |
Toelichting financiele afwijking op de reserves (+ = voordeel / - = nadeel)
Toelichting afwijking mutaties reserves | Afwijking Lasten | Afwijking Baten | Totaal Afwijking |
---|---|---|---|
Mutatie reserve reconstructie wegen | |||
Conform het raadsbesluit 07-116 wordt het verschil van het begrote bedrag en de werkelijke uitgaven van de kostenplaats reconstructies en straatwerk derden onttrokken, dan wel toegevoegd aan de reserve reconstructies. | -673 | ||
Bij de primaire begroting is een te laag bedrag aan onttrekking van de afschrijvingsreserve begroot. | 82 | ||
Mutatie reserve transitoria en mutatie afschrijvingsreserve | |||
Het oorspronkelijke plan voor herstructurering van het winkel Centrum Dauwendaele gaat niet door, het geld moet wel beschikbaar blijven en is daarom naar de reserve transitoria geboekt. | -100 | 100 | |
Mutatie europees project Cool Towns | |||
De kosten voor het Europees project Cool Towns worden deels gedekt uit de algemene reserve. In 2019 zijn geen investeringen gedaan gemaakt voor dit project. | -139 | ||
Mutatie reserve grondbedrijf | |||
Dit betreft de winstneming 2019 voor de grondcomplexen van bedrijven en woningen. | -14.596 | ||
Dit betreft de verliezen van het grondbedrijf over 2019 van bedrijven en woningen. | 11.815 | ||
Onderzoek explosieven Essenvelt | |||
Er zijn nog niet zoveel kosten gemaakt, maar het bedrag moet beschikbaar blijven. Daarom is het gereserveerd. | -770 | ||
Mutatie reserve Molenwaterpark | |||
De kosten het kredieten stadspark Molenwater en bodemsanering Molenwaterpark worden gedekt uit de reserve Molenwaterpark. De lasten zijn lager, waardoor ook de ontrekking lager is. | -313 | ||
Mutatie reserve decentralisaties | |||
Uit deze reserve wordt werkbudget Sociaal Domein gedekt. Er zijn minder uitgaven geweest dan begroot omdat dit eigenlijk een budget is voor 2019 en 2020. Daarom is er minder onttrokken uit de reserve. | -121 | ||
Mutatie algemene reserve Omgevingswet | |||
Kosten voor de omgevingswet worden gedekt uit de algemene reserve. De gemaakte kosten lopen achter op de plannning. Er is voor 2019 slechts € 49.000 van de begrote € 300.000 nodig. | -251 | ||
Mutatie reserve transitoria Implementatiekosten zaaksysteem | |||
Na aanmelding van een bedrag voor overheveling bij de 2e bestuursrapportage 2019 zijn er uitgaven geweest, waardoor er minder middelen kunnen worden gereserveerd. | 116 | ||
Overig posten < €100.000 | -134 | -94 | |
Totaal Mutaties Reserves | -15.387 | 10.309 | -5.078 |
Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (WNT)
Op 1 januari 2013 is de Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (semi)publieke sector van kracht geworden, kortweg WNT. Deze wet verbiedt dat bestuurders en andere topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector in de (semi)publieke sector meer verdienen dan 100 procent van het ministersalaris. Deze grens is de zogenoemde WNT-norm. Voor 2019 bedraagt deze € 194.000,00 inclusief belaste kostenvergoedingen en pensioenbijdrage werkgever.
UIt hoofde van de wet WNT verantwoorden wij de bezoldiging van de Gemeentesecretaris en de RaadsGriffier.
bedragen x € 1 | A. van den Brink | M. Wisse – Roelse |
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | Raadsgriffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2019 | [01/01] – [31/12] | [01/01] – [31/12] |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 |
Dienstbetrekking? | ja | Ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 121.436 | € 82.758 |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 19.792 | € 13.760 |
Subtotaal | € 141.228 | € 96.518 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 194.000 | € 194.000 |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. |
Totale bezoldiging | € 141.228 | € 96.518 |
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. |
Gegevens 2018 | ||
bedragen x € 1 | A. van den Brink | M. Wisse - Roelse |
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | Raadsgriffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2018 | [01/01] – [31/12] | [01/01] – [31/12] |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 |
Dienstbetrekking? | ja | Ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 118.896 | € 77.482 |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 18.140 | € 12.988 |
Subtotaal | € 137.036 | € 90.470 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 189.000 | € 189.000 |
Totale bezoldiging | € 137.036 | € 90.470 |
De regels worden ontleent aan het Besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 19 november 2018, nr. 2018-0000046936, houdende vaststelling van beleidsregels inzake de toepassing van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector met ingang van 1 januari 2019 (Beleidsregels WNT 2019).
Analyse begrotingsrechtmatigheid
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.”
Lasten
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de werkelijke lasten ten opzichte van de begroting 2019. De kolom overschrijding geeft de overschrijding per programma weer. Daar waar staat ‘niet van toepassing’ (n.v.t.) heeft geen overschrijding plaatsgevonden.
Omschrijving | Begroting 2019 incl. wzg. | Realisatie 2019 | Over- schrijding 2019 |
---|---|---|---|
Bestuur en Ondersteuning | 5.245 | 6.206 | -961 |
Veiligheid | 5.019 | 5.027 | -8 |
Verkeer, Vervoer en waterstaat | 12.170 | 11.029 | n.v.t |
Economie | 2.158 | 9.785 | -7.626 |
Onderwijs | 7.324 | 7.020 | n.v.t |
Sport, cultuur en recreatie | 15.036 | 14.695 | n.v.t |
Sociaal Domein | 78.500 | 79.203 | -703 |
Volksgezondheid en milieu | 14.052 | 14.812 | -760 |
Volkshuisvesting, RO en sted. Vern. | 24.199 | 18.620 | n.v.t |
Subtotaal programma's | 163.703 | 166.395 | -2.692 |
Algemene dekkingsmiddelen | 4.012 | 4.289 | -277 |
Overige baten en lasten | 47 | 313 | -266 |
Overhead | 11.913 | 12.586 | -673 |
Vennootschapsbelasting | 370 | -2 | n.v.t |
Gerealiseerde totaal van saldo lasten | 180.045 | 183.581 | -3.536 |
Onderstaand een analyse van de overschrijdingen per programma:
Programma Bestuur en Ondersteuning
De voorziening van de wethouders is bijgesteld agv gewijzigde rekenrente. De hoogte van de voorziening dient toereikend te zijn voor de toekomstige pensioenverplichtingen. De berekening worden opgesteld met als berekeningsdatum 31-12-2019, de berekening hebben wij ontvangen in de 2e helft van november. Dit was te laat om de raad te informeren en een de begroting in 2019 te laten wijzigen. In januari 2020 is de raad geinformeerd middels een memo actieve informatie.
Programma Economie
Het verschil op zowel baten als de lasten houdt verband met de herziening van de grondexploitaties inclusief de tussentijdse winstneming en het verlagen van de verliesvoorziening. In totaal wordt het nadeel van de lasten gecompenseerd door het voordeel op de baten en de ontrekking aan de reserve.
Programma Sociaal Domein
De overschrijding wordt veroorzaakt door hogere uitgaven met betrekking tot het wmo begeleiding, hierbij is er sprake van een zogenaamde openeinderegeling. Bij de 2e bestuursrapportage zijn de kosten naar boven bijgesteld, waarbij rekening is gehouden met de te verwachten klanten.
Programma Volksgezondheid en milieu
De overschrijding is veroorzaakt doordat er verschuiving in projecten o.a. Scape en Water Resilient Cities heeft plaatsgevonden, waardoor de uitgaven in 2019 hoger zijn dan geraamd. Tegenover deze hoger uitgave staan ontvangen subsidies.
Algemene dekkingsmiddelen
De werkelijke rente (omslagrente) is lager, hierdoor wordt minder rente doorberekend als begroot. Hiertegenover staat een voordeel bij de programma's. Tevens is er een voorziening getroffen voor de in rekening gebrachte precariobelasting aan Enduris, hier loopt een gerechtelijke procedure voor. Per saldo budgetneutraal.
Overige baten en lasten
Er is bij het opstellen van de resourceplanning een inschatting gemaakt van het aantal uren op (investerings)projecten. In werkelijkheid zijn er minder uren toegerekend op de (investerings)projecten, dit leidt tot een hogere personeelslast op de exploitatie.
Overhead
Op het taakveld Overhead komen de lasten hoger uit dan geraamd. Deels wordt dit veroorzaakt door verschuivingen vanuit andere taakvelden en deels doordat er bij de 2e Bestuursrapportage vanuit is gegaan dat kosten doorgeschoven zouden worden naar 2020, terwijl nu blijkt dat die toch nog in 2019 zijn gemaakt. Tegenover die hogere kosten staan lagere lasten in het taakveld 0.10 Mutaties reserves. Ook zijn meer kosten vanuit het Individueel Keuzebudget (IKB) vergoed aan de medewerkers, hetgeen deels weer gecompenseerd wordt met lagere salarislasten op andere taakvelden. Verder zijn minder uren verantwoord ten laste van Grondbedrijf en projecten, waardoor ook minder opslag aan overheadkosten aan die activiteiten toegerekend kon worden.
Conclusie
Bovengenoemde overschrijdingen passen binnen het bestaande door de raad vastgestelde beleid c.q. binnen wettelijke kaders of worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten. Met het vaststellen van de jaarrekening autoriseert de raad deze uitgaven.
Kredieten
In onderstaande tabel geeft een overzicht van de kredieten waarbij er sprake is van een budgetoverschrijding.
Omschrijving | Krediet | Werkelijk | Tekort |
---|---|---|---|
Volksgezondheid en Milieu | |||
Milieumaatregelen riolen | 730 | 757 | -27 |
Onderwijs | |||
korczakstr (vso 12+) uitbreiding | 703 | 754 | -51 |
uitbr huisvesting vrije school | 301 | 305 | -4 |
Diversen | 56 | 58 | -2 |
Verkeer, Vervoer en Waterstaat | |||
stroomkasten H v tange, damplein etc | 25 | 30 | -5 |
Sport, Cultuur en Recreatie | |||
Natuurgras voetbal Kruitmolen | 160 | 163 | -3 |
aanp veldverlichting vv nieuwland | 48 | 52 | -4 |
Machines div. sporthallen | 29 | 33 | -4 |
Onderstaand een analyse van de kredietoverschrijdingen:
Milieumaatregelen riolen
De hogere lasten van de milieumaatregelen riolen 2019 worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten, te weten de rioolheffing.
Korczakstraat (vso 12+)uitbreiding
De gemeente Middelburg en de scholen (Respont en de Knorre) dragen bij aan de verbouwing van de scholen aan de Korczakstraat en de Grevelingenstraat. Voor Middelburg is er voor de verbouwing van de beide scholen 3 kredieten beschikbaar voor een totaal bedrag van € 2.060.00. De verbouwing van de school aan de Korczakstraat wordt in mei 2020 opgeleverd, hierbij is er een overschrijding van € 51.000. De verbouwing van de Grevelingenstraat moet nog starten en hiervoor zal dan € 51.000 minder worden gedeclareerd. Per saldo zal de gemeente Middelburg niet meer bijdragen dan het afgesproken bedrag van € 2.060.000, de meerkosten zijn voor rekening van de scholen.
Overige kredieten met een overschrijding < € 10.000
In de financiële verordening is opgenomen dat overschrijdingen van meer dan € 10.000 van kredieten vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd. De hogere lasten van diverse kredieten betreffen een lichte overschrijding.
Conclusie
Bovengenoemde kredietoverschrijdingen passen binnen het bestaande door de raad vastgestelde beleid c.q. binnen wettelijke kaders. Met het vaststellen van de jaarrekening autoriseert de raad deze uitgaven.