Jaarstukken 2019

menu

Toelichting op lasten en baten

Toelichting afwijkingen lasten en baten

Tussentijds is de raad geïnformeerd via de 1e en 2de bestuurlijke tussenrapportage 2019. Het saldo van deze rapportages is in totaal 4.319.000 nadelig, 1e bestuursrapportage 1.873.000 en en de 2e bestuursrapportage 2.446.000. Vergeleken met deze rapportage is er nu sprake van een voordelig saldo van 186.385,10. Voor het hele jaar 2019 is er sprake van een totaal tekort van 4.132.615 voor resultaatbestemming.

Analyse resultaat op hoofdlijnen

Hieronder is het resultaat over 2019 weergegeven waarbij de belangrijkste afwijkingen t.o.v. de 2e bestuursrapportage zijn opgenomen in deze jaarrekening. Bij de programma's zijn de financiële afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting uitgebreider toegelicht, bij het onderdeel Wat heeft het gekost. Per programma is in de bijlage overzicht lasten en baten per taakveld , het totale overzicht van het jaar 2019 weergegeven. Tevens zijn in het Overzicht kredieten per programma de beschikbare kredieten en de uitgaven t/m 2019 vermeld.

Voordelen

Programma

Omschrijving

Bedrag * 1.000

Bestuur en ondersteuning

Algemene uitkering decentralisatie- uitkering klimaatdoeleinden

Middelburg heeft in de decembercirculaire een bedrag ontvangen voor klimaatdoeleinden. In de memo van 28 januari 2020 onderwerp decembercirculaire is hierover informatie verstrekt.

651

Algemene uitkering overig posten/ voorgaande jaren decembercirculaire

De decembercirculaire laat een positief resultaat zien zie memo 28 januari 2020

185

Baten parkeren

De bezetting bij de parkeergarages is beter dan in voorgaande jaren

185

Boekwinst verkoop activa

Boekwinst verkoop van de Sint Sebastiaanstraat 12 en de Stadhuisstraat 6 (de openstaande boekwaarde is verrekend) en opbrengst van reststroken groen.

119

Vennootschapsbelasting

In mei 2020 is de voorlopige aangifte 2018 ingediend bij de belastingdienst. Hierin is een te verrekenen verliescompensatie opgenomen van 2,3 mln. De voorlopige aanslag VPB 2019. met een belastbare winst van 1,3 mln is geraamd in de begroting 2019. De VPB last die reeds betaald is, is nu opgenomen onder de vooruitbetaalde kosten. Naar verwachting zal bij het indienen van de aangifte 2019 in mei 2021 het bedrag worden terugontvangen, omdat gebruik gemaakt wordt van de te verrekenen verliescompensatie 2018.

372

Economie

Toeristenbelasting

De opbrengsten toeristenbelasting zijn ondanks tussentijdse aanpassing hoger doordat er meer hotels zijn gekomen en er meer overnachtingen zijn geweest.

191

Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Project Smart Space

De uitgaven van het project Smart Space lopen achter op de planning. De uitvoering van de projectactiviteiten van Smart Space is later gestart omdat het vorige bedrijf de projectopdracht niet kon uitvoeren. Daardoor moest er een nieuwe aanbesteding plaatsvinden.

140

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwingen

Leges bouwvergunningen

Het aantal bouwaanvragen is in 2019 hoger geweest dan waar vooraf rekening mee is gehouden.

105

Sociaal Domein

Orionis

De kosten van de Gemeenschappelijke regeling zijn gunstiger dan verwacht, Orionis heeft de kosten van de bedrijfsvoering weten te verlagen.

233

Totaal voordelen

2.181

Nadelen

Programma

Omschrijving

Bedrag * 1.000

Bestuur en ondersteuning

Bijstelling voorziening Wethouderspensioenen

De voorziening van de wethouders is bijgesteld agv gewijzigde rekenrente. De hoogte van de voorziening dient toereikend te zijn voor de toekomstige pensioenverplichtingen.

-958

Lagere doorbelasting van interne uren naar de investeringsprojecten

Er is bij het opstellen van de resourceplanning een inschatting gemaakt van het aantal uren op (investerings)projecten. In werkelijkheid zijn er minder uren toegerekend op de (investerings)projecten, dit leidt tot een hogere personeelslast op de exploitatie.

-357

Lagere doorbelasting van Overheadkosten

In de begroting is er een vergoeding opgenomen voor de overheadkosten op basis van de begrote aantal uren op de (investerings)projecten. Aangezien er in werkelijkheid minder uren zijn toegerekend aan de (investerings)projecten betekent dit een lagere vergoeding van overheadkosten.

-125

Economie

Bijdrage ondernemers Herstructurering Dauwendale

Dit plan gaat niet door. In het plan Herstructurering Dauwendale is rekening gehouden met een bijdrage van de ondernemers. Er is geen overeenstemming bereikt met alle ondernemers, de bijdrage is nier meer ontvangen.

-100

Sociaal Domein

Maatwerking dienstverlening 18+

Steeds meer klanten doen een beroep op zorg.

-775

Geescaleerde zorg 18-

Het aantal unieke klanten blijft ook in 2019 nog stijgen. Hierdoor zijn de kosten hoger.

-208

Totaal nadelen

-2.523

Overige posten

529

Saldo jaarrekening 2019 (voordeel)

187

Algemene dekkingsmiddelen

De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit het saldo op de taakvelden algemene uitkering uit het Gemeentefonds, onroerend zaakbelasting, overige belastingen, dividend BNG en het saldo uit de financieringsfunctie. Onderstaand een financieel overzicht van deze taakvelden.

Omschrijving

Begroting 2019

Begroting 2019 na wijziging

Realisatie 2019

Verschil 2019 (+ voordeel,
- nadeel)

Algemene uitkering gemeentefonds

83.536

85.283

86.109

826

Onroerende zaakbelasting

10.162

10.086

10.251

165

Overige belastingen

835

864

875

12

Dividend BNG

85

141

140

0

Saldo financieringsfunctie

758

780

623

-157

Totaal algemene dekkingsmiddelen

95.376

97.154

97.999

845

Hieronder lichten we de afwijkingen van de diverse posten toe.

Algemene uitkering gemeentefonds

Baten algemene uitkering 2019

De mutaties uit de decembercirculaire gemeentefonds leiden voor Middelburg tot een verhoging van de algemene uitkering met 785.000. Dit heeft met name betrekking op de volgende mutaties:

Klimaatakkoord

In het Klimaatakkoord van juni 2019 is afgesproken dat het Rijk voor de periode 2019 t/m 2021 150 mln. beschikbaar stelt aan gemeenten. De bedragen worden beschikbaar gesteld via een decentralisatie-uitkering binnen de algemene uitkering. In totaal krijgt Middelburg nu via de decembercirculaire een bedrag van 651.000 voor klimaatdoeleinden, verdeeld als volgt:

Transitievisie warmte

Voor het uiterlijk in 2021 opstellen van de Transitievisies Warmte ontvangen alle gemeenten 202.101. Met dit bedrag beoogt het Rijk dat gemeenten een goede start kunnen maken met de uitvoering van het Klimaatakkoord.

Baten algemene uitkering voorgaande jaren

Na het opstellen van de 2e bestuursrapportage heeft zowel voor 2017 als voor 2018 nog bijstelling van de uitkering plaatsgevonden. Voor 2017 was dat de maatstaf WOZ-waarden hetgeen zorgde voor een verhoging van de uitkering en voor 2018 hebben nog diverse bijstellingen in de aantallen van de maatstaven plaatsgevonden, zowel positief als negatief. Per saldo leiden die mutaties tot een nabetaling van 42.000.

Onroerende zaakbelasting

Er is sprake van een toename van het aantal objecten waarover deze belasting wordt opgelegd, waardoor de onroerendzaakbelasting is toegenomen.

Saldo financieringsfunctie

Een specificatie van het saldo van de financieringsfunctie is opgenomen bij de paragraaf financiering, onderdeel omslagrente.

Overzicht onvoorziene uitgaven

De post onvoorzien ramen we in totaal en dus niet per programma. In de begroting 2019 namen we hiervoor een bedrag van € 202.000 op. Hoe we dit geld gebruikten leest u hieronder.

Datum raadsvergadering

Onderwerp

bedrag

Primaire Begroting 2019

202.000

27-06-2019

Financiering SPOR 2019

-20.663

12-09-2019

Extern Onderzoek Orionis

-89.000

12-12-2019

Subsidie Repair café

-5.000

12-12-2019

Onderzoek verkeerssituatie Schroebrug

-50.000

12-12-2019

Aanleg Tiny forest

-10.000

-174.663

Restant

27.337

Overzicht incidentele baten en lasten

Incidentele lasten per programma (bedragen x 1.000)

Begroting 2019

Rekening 2019

Reserve

Programma Bestuur en Ondersteuning

Digitaliseren van de P&C-cyclus

65

67

nee

Dotatie voorziening Precario Kabels en Leidingen

696

881

nee

Hogere dotatie voorziening Wethouderspensioenen i.v.m. lagere rekenrente

958

nee

Afboeken boekwaarde activa Sint Sebastiaanstraat

2.505

nee

Afboeken boekwaarde activa Korte Noordstraat 32

289

nee

Programma Verkeer en Vervoer

Europees project Move looptijd december 2021

114

56

nee

Europees project Smart space looptijd juli 2021

508

162

nee

Programma Economie

Herstructurering winkelcentrum Dauwendaele

390

13

nee

Europees project Cherish looptijd mei 2023

108

115

nee

Europees project Cupido looptijd augustus 2021

236

75

nee

Participatietraject ontwikkeling Trekdijk

52

52

ja

,

Programma Onderwijs

Tijdelijke huisvesting Nehalennia

140

66

nee

Voorzieningen schoolgebouw Churchilllaan

60

24

nee

Tijdelijke middelen regionale aanpak voortijdig schoolverlaten RMC-extra

141

138

nee

Programma Sport, Cultuur en Recreatie

Europees Project Violet looptijd december 2021

23

67

nee

Afboeken boekwaarde activa Kruitmolenlaan 185

104

nee

Kosten aanleg Molenwaterpark (deel niet gedekt door EU-subsidie)

413

81

ja

Programma Sociaal Domein

Europees Project Siree looptijd juni 2021

299

187

nee

Bijdrage Talenthuis en Resto van Harte

100

100

ja

Beleidsvoorbereiding Sociaal Domein

89

36

ja

Porthos 1 jaar langer open (dek. reserve decentralisatie)

885

885

ja

Orionis extra bijdrage 2019

106

106

ja

Programma Volksgezondheid en Milieu

Europees Project Water Resilient Cities looptijd maart 2020

25

177

nee

Europees project Slimmer en beter nul op de meter looptijd september 2019

440

245

nee

Europees Project Rhedcoop looptijd maart 2020

36

33

nee

Europees project Cooltowns looptijd september 2022

242

130

nee

Europees project Shifft looptijd september 2022

83

24

nee

Programma Volkshuisvesting RO en sted vern

Invoeringskosten omgevingswet

300

50

ja

Onderzoek/opruimen explosieven Essenvelt

1.100

78

ja

Totaal

6.651

7.704

Incidentele baten per programma (bedragen x 1.000)

Begroting 2019

Rekening 2019

Reserve

Programma Bestuur en Ondersteuning

Ontvangst precario kabels en leidingen (looptijd t/m 2021)

967

1.162

nee

Verkoop Sint Sebastiaanstraat

2.580

nee

Verkoop perceel Muidenweg

474

nee

Verkoop panden Oranjezon

217

nee

Verkoop Korte Noordstraat 32

402

nee

Algemene uitkering, decentralisatieuitkering Klimaatakkoord

651

nee

Algemene uitkering, 2e tranche pilot Aardgasvrije wijken

896

896

ja

Programma Verkeer en Vervoer

Vrijval voorziening GBP

967

967

nee

Europees project Move looptijd december 2021

56

35

nee

Europees project Smart space looptijd juli 2021

288

82

nee

Programma Economie

Herstructurering winkelcentrum Dauwendaele

400

0

nee

Europees project Cherish looptijd mei 2023

92

117

nee

Europees project Cupido looptijd augustus 2021

118

86

nee

Programma Onderwijs

Regionale Meld- en Coordintatiefunctie voortijdig schoolverlaters extra middelen

141

130

nee

Programma Sport, Cultuur en Recreatie

Europees Project Violet looptijd december 2021

45

89

nee

Programma Sociaal Domein

Europees Project Siree looptijd juni 2021

187

101

nee

Programma Volksgezondheid en Milieu

Europees Project Water Resilient Cities looptijd maart 2020

30

148

nee

Europees project Slimmer en beter nul op de meter looptijd september 2019

440

180

nee

Europees Project Rhedcoop looptijd maart 2020

30

23

nee

Europees project Cooltowns looptijd september 2022

64

104

nee

Europees project Shifft looptijd september 2022

61

76

nee

Totaal

4.782

8.520

Saldo lasten en baten

1.869

-816

Overzicht toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Toevoeging aan de reserves * €1.000

Begroting incl.wzg.

Waarvan structureel

Rekening

Waarvan structureel

Verschil begr. Incl. wzg tov rekening

afschrijvingsreserve

185

0

166

0

19

algemene reserve

271

0

280

0

-9

reserve decentralisaties

9

9

0

reserve participatiefonds

Ter dekking geraamde uitgaven participatiefonds

11

11

10

10

1

reserve transitoria

4.023

0

4.095

0

-72

res. verkeersregelinstallaties

0

0

57

0

-57

reserve grondbedrijf

155

14.751

-14596

reserve reconstructie wegen

0

0

673

0

-673

res zeeuwse bibliotheek

0

Rente tbv reserve Zeeuwse bibliotheek

8

8

8

8

0

Totaal

4.661

19

20.048

18

-15.387

Onttrekking aan de reserves * €1.000

Begroting incl.wzg.

Waarvan structureel

Rekening

Waarvan structureel

Verschil begr. Incl. wzg tov rekening

afschrijvingsreserve

42

0

224

0

182

algemene reserve

4.758

0

4.369

0

-389

reserve decentralisaties

1.491

0

1.369

0

-121

reserve Molenwaterpark

395

0

81

0

-314

reserve participatiefonds

0

Ter dekking geraamde uitgaven participatiefonds

22

22

21

21

-1

reserve transitoria

2.937

0

2.074

0

-863

res. N57

0

0

-

0

0

res. strategische proj. 2e fase

50

0

50

0

0

reserve grondbedrijf

4.092

15.907

11815

reserve MIC

-

0

-

0

0

res zeeuwse bibliotheek

0

Ter dekking kapitaallasten zeeuwse bibliotheek

36

36

36

36

0

Totaal

13.823

58

24.132

57

10.309

Saldo

9.162

39

4.084

39

-5.078

Toelichting financiele afwijking op de reserves (+ = voordeel / - = nadeel)

Toelichting afwijking mutaties reserves

Afwijking Lasten

Afwijking Baten

Totaal Afwijking

Mutatie reserve reconstructie wegen

Conform het raadsbesluit 07-116 wordt het verschil van het begrote bedrag en de werkelijke uitgaven van de kostenplaats reconstructies en straatwerk derden onttrokken, dan wel toegevoegd aan de reserve reconstructies.

-673

Bij de primaire begroting is een te laag bedrag aan onttrekking van de afschrijvingsreserve begroot.

82

Mutatie reserve transitoria en mutatie afschrijvingsreserve

Het oorspronkelijke plan voor herstructurering van het winkel Centrum Dauwendaele gaat niet door, het geld moet wel beschikbaar blijven en is daarom naar de reserve transitoria geboekt.

-100

100

Mutatie europees project Cool Towns

De kosten voor het Europees project Cool Towns worden deels gedekt uit de algemene reserve. In 2019 zijn geen investeringen gedaan gemaakt voor dit project.

-139

Mutatie reserve grondbedrijf

Dit betreft de winstneming 2019 voor de grondcomplexen van bedrijven en woningen.

-14.596

Dit betreft de verliezen van het grondbedrijf over 2019 van bedrijven en woningen.

11.815

Onderzoek explosieven Essenvelt

Er zijn nog niet zoveel kosten gemaakt, maar het bedrag moet beschikbaar blijven. Daarom is het gereserveerd.

-770

Mutatie reserve Molenwaterpark

De kosten het kredieten stadspark Molenwater en bodemsanering Molenwaterpark worden gedekt uit de reserve Molenwaterpark. De lasten zijn lager, waardoor ook de ontrekking lager is.

-313

Mutatie reserve decentralisaties

Uit deze reserve wordt werkbudget Sociaal Domein gedekt. Er zijn minder uitgaven geweest dan begroot omdat dit eigenlijk een budget is voor 2019 en 2020. Daarom is er minder onttrokken uit de reserve.

-121

Mutatie algemene reserve Omgevingswet

Kosten voor de omgevingswet worden gedekt uit de algemene reserve. De gemaakte kosten lopen achter op de plannning. Er is voor 2019 slechts 49.000 van de begrote 300.000 nodig.

-251

Mutatie reserve transitoria Implementatiekosten zaaksysteem

Na aanmelding van een bedrag voor overheveling bij de 2e bestuursrapportage 2019 zijn er uitgaven geweest, waardoor er minder middelen kunnen worden gereserveerd.

116

Overig posten < €100.000

-134

-94

Totaal Mutaties Reserves

-15.387

10.309

-5.078

Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (WNT)

Op 1 januari 2013 is de Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (semi)publieke sector van kracht geworden, kortweg WNT. Deze wet verbiedt dat bestuurders en andere topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector in de (semi)publieke sector meer verdienen dan 100 procent van het ministersalaris. Deze grens is de zogenoemde WNT-norm. Voor 2019 bedraagt deze 194.000,00 inclusief belaste kostenvergoedingen en pensioenbijdrage werkgever.

UIt hoofde van de wet WNT verantwoorden wij de bezoldiging van de Gemeentesecretaris en de RaadsGriffier.

bedragen x 1

A. van den Brink

M. Wisse – Roelse

Functiegegevens

Gemeentesecretaris

Raadsgriffier

Aanvang en einde functievervulling in 2019

[01/01] – [31/12]

[01/01] – [31/12]

Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte)

1

1

Dienstbetrekking?

ja

Ja

Bezoldiging

Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen

121.436

82.758

Beloningen betaalbaar op termijn

19.792

13.760

Subtotaal

141.228

96.518

Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum

194.000

194.000

-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag

N.v.t.

N.v.t.

Totale bezoldiging

141.228

96.518

Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan

N.v.t.

N.v.t.

Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling

N.v.t.

N.v.t.

Gegevens 2018

bedragen x 1

A. van den Brink

M. Wisse - Roelse

Functiegegevens

Gemeentesecretaris

Raadsgriffier

Aanvang en einde functievervulling in 2018

[01/01] – [31/12]

[01/01] – [31/12]

Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte)

1

1

Dienstbetrekking?

ja

Ja

Bezoldiging

Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen

118.896

77.482

Beloningen betaalbaar op termijn

18.140

12.988

Subtotaal

137.036

90.470

Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum

189.000

189.000

Totale bezoldiging

137.036

90.470

De regels worden ontleent aan het Besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 19 november 2018, nr. 2018-0000046936, houdende vaststelling van beleidsregels inzake de toepassing van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector met ingang van 1 januari 2019 (Beleidsregels WNT 2019).

Analyse begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:

“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.”

Lasten

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de werkelijke lasten ten opzichte van de begroting 2019. De kolom overschrijding geeft de overschrijding per programma weer. Daar waar staat ‘niet van toepassing’ (n.v.t.) heeft geen overschrijding plaatsgevonden.

Omschrijving

Begroting 2019 incl. wzg.

Realisatie 2019

Over- schrijding 2019

Bestuur en Ondersteuning

5.245

6.206

-961

Veiligheid

5.019

5.027

-8

Verkeer, Vervoer en waterstaat

12.170

11.029

n.v.t

Economie

2.158

9.785

-7.626

Onderwijs

7.324

7.020

n.v.t

Sport, cultuur en recreatie

15.036

14.695

n.v.t

Sociaal Domein

78.500

79.203

-703

Volksgezondheid en milieu

14.052

14.812

-760

Volkshuisvesting, RO en sted. Vern.

24.199

18.620

n.v.t

Subtotaal programma's

163.703

166.395

-2.692

Algemene dekkingsmiddelen

4.012

4.289

-277

Overige baten en lasten

47

313

-266

Overhead

11.913

12.586

-673

Vennootschapsbelasting

370

-2

n.v.t

Gerealiseerde totaal van saldo lasten

180.045

183.581

-3.536

Onderstaand een analyse van de overschrijdingen per programma:

Programma Bestuur en Ondersteuning

De voorziening van de wethouders is bijgesteld agv gewijzigde rekenrente. De hoogte van de voorziening dient toereikend te zijn voor de toekomstige pensioenverplichtingen. De berekening worden opgesteld met als berekeningsdatum 31-12-2019, de berekening hebben wij ontvangen in de 2e helft van november. Dit was te laat om de raad te informeren en een de begroting in 2019 te laten wijzigen. In januari 2020 is de raad geinformeerd middels een memo actieve informatie.

Programma Economie

Het verschil op zowel baten als de lasten houdt verband met de herziening van de grondexploitaties inclusief de tussentijdse winstneming en het verlagen van de verliesvoorziening. In totaal wordt het nadeel van de lasten gecompenseerd door het voordeel op de baten en de ontrekking aan de reserve.

Programma Sociaal Domein

De overschrijding wordt veroorzaakt door hogere uitgaven met betrekking tot het wmo begeleiding, hierbij is er sprake van een zogenaamde openeinderegeling. Bij de 2e bestuursrapportage zijn de kosten naar boven bijgesteld, waarbij rekening is gehouden met de te verwachten klanten.

Programma Volksgezondheid en milieu

De overschrijding is veroorzaakt doordat er verschuiving in projecten o.a. Scape en Water Resilient Cities heeft plaatsgevonden, waardoor de uitgaven in 2019 hoger zijn dan geraamd. Tegenover deze hoger uitgave staan ontvangen subsidies.

Algemene dekkingsmiddelen

De werkelijke rente (omslagrente) is lager, hierdoor wordt minder rente doorberekend als begroot. Hiertegenover staat een voordeel bij de programma's. Tevens is er een voorziening getroffen voor de in rekening gebrachte precariobelasting aan Enduris, hier loopt een gerechtelijke procedure voor. Per saldo budgetneutraal.

Overige baten en lasten

Er is bij het opstellen van de resourceplanning een inschatting gemaakt van het aantal uren op (investerings)projecten. In werkelijkheid zijn er minder uren toegerekend op de (investerings)projecten, dit leidt tot een hogere personeelslast op de exploitatie.

Overhead

Op het taakveld Overhead komen de lasten hoger uit dan geraamd. Deels wordt dit veroorzaakt door verschuivingen vanuit andere taakvelden en deels doordat er bij de 2e Bestuursrapportage vanuit is gegaan dat kosten doorgeschoven zouden worden naar 2020, terwijl nu blijkt dat die toch nog in 2019 zijn gemaakt. Tegenover die hogere kosten staan lagere lasten in het taakveld 0.10 Mutaties reserves. Ook zijn meer kosten vanuit het Individueel Keuzebudget (IKB) vergoed aan de medewerkers, hetgeen deels weer gecompenseerd wordt met lagere salarislasten op andere taakvelden. Verder zijn minder uren verantwoord ten laste van Grondbedrijf en projecten, waardoor ook minder opslag aan overheadkosten aan die activiteiten toegerekend kon worden.

Conclusie

Bovengenoemde overschrijdingen passen binnen het bestaande door de raad vastgestelde beleid c.q. binnen wettelijke kaders of worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten. Met het vaststellen van de jaarrekening autoriseert de raad deze uitgaven.

Kredieten

In onderstaande tabel geeft een overzicht van de kredieten waarbij er sprake is van een budgetoverschrijding.

Omschrijving

Krediet

Werkelijk

Tekort

Volksgezondheid en Milieu

Milieumaatregelen riolen

730

757

-27

Onderwijs

korczakstr (vso 12+) uitbreiding

703

754

-51

uitbr huisvesting vrije school

301

305

-4

Diversen

56

58

-2

Verkeer, Vervoer en Waterstaat

stroomkasten H v tange, damplein etc

25

30

-5

Sport, Cultuur en Recreatie

Natuurgras voetbal Kruitmolen

160

163

-3

aanp veldverlichting vv nieuwland

48

52

-4

Machines div. sporthallen

29

33

-4

Onderstaand een analyse van de kredietoverschrijdingen:

Milieumaatregelen riolen

De hogere lasten van de milieumaatregelen riolen 2019 worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten, te weten de rioolheffing.

Korczakstraat (vso 12+)uitbreiding

De gemeente Middelburg en de scholen (Respont en de Knorre) dragen bij aan de verbouwing van de scholen aan de Korczakstraat en de Grevelingenstraat. Voor Middelburg is er voor de verbouwing van de beide scholen 3 kredieten beschikbaar voor een totaal bedrag van 2.060.00. De verbouwing van de school aan de Korczakstraat wordt in mei 2020 opgeleverd, hierbij is er een overschrijding van 51.000. De verbouwing van de Grevelingenstraat moet nog starten en hiervoor zal dan 51.000 minder worden gedeclareerd. Per saldo zal de gemeente Middelburg niet meer bijdragen dan het afgesproken bedrag van 2.060.000, de meerkosten zijn voor rekening van de scholen.

Overige kredieten met een overschrijding < 10.000

In de financiële verordening is opgenomen dat overschrijdingen van meer dan 10.000 van kredieten vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd. De hogere lasten van diverse kredieten betreffen een lichte overschrijding.

Conclusie

Bovengenoemde kredietoverschrijdingen passen binnen het bestaande door de raad vastgestelde beleid c.q. binnen wettelijke kaders. Met het vaststellen van de jaarrekening autoriseert de raad deze uitgaven.

Download pdf