Jaarstukken 2019

menu

Financiering

Inleiding

De treasuryfunctie voert de taken financiering, cashmanagement en renterisicobeheer uit met als doel de organisatie te voorzien in de behoefte aan vreemd vermogen tegen zo laag mogelijke kosten en te beschermen tegen ongewenste financiële risico’s.

Beleidskader

Middelburg geeft uitvoering aan de treasuryfunctie binnen de normen van:

  • Wet financiering decentrale overheden (kasgeldlimiet en renterisicobeheer)

  • Financiële verordening

  • Treasury statuut van de gemeente middelburg

Renterisicobeheer

Het renterisico is het volume uitstaande schuld, dat in een jaar aan een renteherziening onderhevig is. In de wet FIDO zijn eisen gesteld aan het maximum renterisico, dit komt tot uitdrukking in de kasgeldlimiet (voor leningen met een looptijd tot 1 jaar) en de renterisiconorm (voor leningen met een looptijd vanaf 1 jaar). Deze normen bepalen de speelruimte voor de gemeente om verantwoord en goedkoop te financieren.

Kasgeldlimiet

Het hulpmiddel om renterisico’s op korte financiering te beperken is de kasgeldlimiet. Als referentiekader voor de bepaling van de kasgeldlimiet geldt het begrotingstotaal en een bij ministeriële regeling vastgesteld percentage voor gemeenten van 8,5%. Voor 2019 betekent dit een kasgeldlimiet van €13,5 miljoen.

In het 2019 is gebruik gemaakt van kasgeldleningen, omdat voor overschrijding van het kredietlimiet 7 miljoen bij het rekening-courant saldo BNG een opslag van 2% in rekening wordt gebracht. In 2019 zijn er 4 kasgeldleningen afgesloten tegen tarieven die variëren van -0,25% tot -0,39%.

Ontwikkeling kasgeldlimiet *€1.000.000

Kasgeldlimiet v/h begrotingstotaal

13,5

1e kwartaal

8,2

2e kwartaal

8,3

3e kwartaal

2,1

4e kwartaal

3,1

Renterisiconorm

Deze renterisconorm houdt in dat in een jaar niet meer dan 20% van het begrotingstotaal voor herfinanciering of rentehherziening in aanmerking mag komen. Bij de gemeentelijke financiering is in 2019 aan deze norm voldaan.

Ontwikkeling renterisiconorm *€1.000.000

Totale begrotingstotaal

158,8

Norm 20%

31,8

Aflossing

11,8

Renteherziening

0,0

Ruimte onder de renterisiconorm

20,0

Gezien de lage rentestanden zijn er in juni 2019 twee forward leningen aangetrokken rekening houdend met de renterisiconorm voor de komende jaren. Het betreffende de volgende leningen:

1. 8,0 miljoen, looptijd van 30 januari 2020 tot 30 januari 2035, lineaire aflossing, rentepercentage 0,510%

2. €8,0 miljoen, looptijd van 24 mei 2020 tot 24 mei 2035, lineaire aflossing, rentepercentage 0,725%

Rente

De behoefte aan inzicht in de kosten op de taakvelden en de behoefte om de wijze van verantwoorden van rente in de begroting en jaarrekening te harmoniseren, hebben er toe geleid dat in het wijzigingsbesluit BBV is opgenomen, dat de rentekosten aan de desbetreffende taakvelden moet worden toegerekend met behulp van een (rente)omslag. Dit percentage wordt berekend door de totale boekwaarde van de bezittingen te delen door werkelijk betaalde rente. Het overzicht van deze begrote en werkelijke berekening voor 2019 is op de volgende pagina opgenomen.

Berekening renteomslag

Begroting 2019

Werkelijk 2019

Externe rentelasten korte en lange financiering

4.484.493

4.120.332

af: Externe rentebaten

218.628

329.182

Saldo rentelasten en rentebaten

4.265.865

3.791.150

Aan grondexploitatie toe te rekenen rente

-1.359.080

-1.581.911

Aan taakvelden toe te rekenen externe rente

2.906.785

2.209.239

Rente over voorzieningen tegen contante waarde

163.280

243.594

Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente

3.070.065

2.452.833

Berekend % omslagrente

1,55%

1,45%

Te hanteren omslagrente

2,00%

1,90%

Berekening renteresultaat

Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente

3.070.065

2.452.833

Toe te rekenen rente

3.964.202

3.205.938

Renteresultaat

894.137

753.105

Leningportefeuille

In het jaar 2019 is er op de langlopende leningportefeuille voor een bedrag van €11,8 miljoen afgelost, door de middelen die zijn ontvangen bij de verkopen van de gronden en de panden. Onderstaand een overzicht van de totale aangetrokken lang- en kortlopendegeldleningen.

Aangetrokken geldleningen * (1.000.000)

2019

2018

Langlopende leningen t.b.v eigen financiering

169,2

181,0

Langlopende leningen t.b.v woningbouw

4,4

4,4

Kortlopende leningen en rekening courant saldo BNG

5,4

0,6

Verstrekte geldleningen

In het jaar 2019 is de lening verstrekt van 500.000 aan Stichting Volkshuisvesting Nederland, ten behoeve van de starterslening. Onderstaand een overzicht van de verstrekte geldleningen per 31 december. Een specificatie van de overige verstrekte geldleningen zijn opgenomen bij de toelichting van de balans, onderdeel Financiële vaste activa.

Verstrekte geldleningen * (1.000.000)

2019

2018

Langlopende verstrekte leningen t.b.v. woningbouw

4,4

4,4

Overige verstrekte leningen minus voorziening voor oninbaarheid

5,6

6,1

Gewaarborgde geldleningen

Naast de meer reguliere financiering kent de gemeente ook de gewaarborgde geldleningen voor onder andere Woongoed. Deze leningen zijn ondergebracht bij het Waarborgfonds Sociale Woningbouw, waar deze een getrapt garantieniveau kent waarbij we als gemeente in derde aanleg deels risico lopen.

Gewaarborgde geldleningen * (1.000.000)

2019

2018

Woningbouw

163,4

168,6

Overige verstrekte leningen

15,3

14,0

Een specificatie van de gewaarborgde geldleningen is opgenomen bij de toelichting van de balans. Hierin zijn de geldnemers van de overige verstrekte gewaarborgde geldleningen vermeld.

Schatkistbankieren

In de wet Houdbare overheidsfinanciën (wet HOF) is verplicht schatkistbankieren voor decentrale overheden ingevoerd. Dit houdt in dat gemeenten hun overtollige middelen bij het rijk moeten uitzetten. Hiemee wordt beoogd dat de staat minder geld leent op de financiële markten en de staatsschuld daalt. In het jaar 2019 heeft de gemeente Middelburg geen gelden buiten de schatkist gezet. Voor een overzicht van het gemiddeld BNG-saldo per kwartaal is opgenomen bij de toelichting op de liquide middelen.

Download pdf