Jaarstukken 2019

menu

Lokale heffingen

Inleiding

Algemeen

De lokale lasten zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente, betaald door burgers en bedrijven. Deze inkomsten worden verkregen op grond van publiekrechtelijke regels.

De lokale lasten kunnen worden onderverdeeld in heffingen waarvan de hoogte van de tarieven gekoppeld is aan de kosten, zoals de rioolheffing en de afvalstoffenheffing en heffingen waar dit niet het geval is, zoals de onroerendezaakbelastingen en toeristenbelasting.

Beleidskader

Het college heeft de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • De totale gemeentelijke lasten voor burger en bedrijfsleven worden trendmatig verhoogd en daarnaast wordt er stapsgewijs verhoogd naar het Zeeuwse gemiddelde.

  • Indien er sprake is van meer dan trendmatige verhoging van lokale lasten, dan dient deze vergezeld te gaan van een heldere, acceptabele en verdedigbare verantwoording.

Overzicht belastingen en heffingen

Tarieven 2019

Het beleidsuitgangspunt bij alle heffingen is de jaarlijkse verhoging met de inflatiecorrectie en een stapsgewijze verhoging naar het Zeeuwse gemiddelde (op basis van 2010).

Voor 2019 betekent dit dat alle heffingen trendmatig zijn verhoogd (1,2%). Alleen bij de rioolheffing (1% extra verhoging), de OZB (aangepast aan de nieuwe WOZ waarden en 10% extra verhoging) en de toeristenbelasting (50.000,-- extra opbrengst) worden de tarieven anders berekend. In onderstaand overzicht zijn niet meegenomen de marktgelden en de scheepvaartrechten.

Overzicht belastingen en heffingen

(bedragen × 1.000)

Begroting 2019

Begroting 2019 na wijziging

Realisatie 2019

Verschil 2019 (+ voordeel,
- nadeel)

Lokale lasten

OZB

-10.673

-10.776

-10.895

119

Rioolheffingen

-5.007

-5.077

-5.105

28

Reinigingsheffingen

-6.052

-6.247

-6.369

122

Hondenbelasting

-225

-225

-228

4

Overige heffingen

Precariobelasting

-1.165

-1.165

-1.410

244

Naheffing parkeerbelasting

-512

-537

-500

-37

Forensenbelasting

-90

-105

-166

61

Reclamebelasting

-158

-158

-144

-14

Toeristenbelasting

-632

-750

-941

191

Totaal lokale heffing

-24.514

-25.039

-25.757

718

Algemeen

In het resultaat per heffing zijn de verminderingen reeds verwerkt en indien van toepassing.

Reinigingsheffingen

De reinigingsheffingen bestaan uit de afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht.

De afvalstoffenheffing levert in 2019 100.000,-- meer op dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt doordat in de begroting onvoldoende rekening is gehouden met de mutatiebijhouding (nieuwbouw/splitsing) en de leegstand te hoog is ingeschat.

Over de oude jaren wordt nog een overschot van 20.000,-- gemeld.

Het reinigingsrecht laat een tekort zien van 7.500,--. Dit is het gevolg van een trend van de afgelopen jaren. Een afname van het aantal bedrijven die gebruik maken van deze dienst.

Over de oude jaren wordt nog een overschot van 1.700,-- gemeld.

Rioolheffingen

De rioolheffingen bestaan uit eigendom en gebruiksheffingen voor zowel woningen als niet-woningen.

De rioolheffing 2019 heeft een overschot ten opzichte van de raming van 30.000,-- . Dit wordt veroorzaakt doordat in de begroting onvoldoende rekening is gehouden met de mutatiebijhouding (nieuwbouw/splitsing) en de leegstand te hoog is ingeschat.

Daarnaast laat de Rioolheffing voorgaande jaren nog een positief resultaat van 6.300,-- zien.

Onroerende-zaakbelastingen

De opbrengst van de OZB 2019 is 119.000,-- hoger dan geraamd. De te lage inschatting van de WOZ waarden van de nieuwbouw/verbouw is de oorzaak van dit overschot.

Toeristenbelasting

De methodiek van de toeristenbelasting is dat er gedurende het seizoen een voorlopige aanslag wordt opgelegd die ± 80% van het werkelijke aanslagbedrag betreft. Definitieve aanslag wordt eind maart van het daarop volgende jaar opgelegd.

In de huidige cijfers is de voorlopige aanslag verwerkt en is een inschatting gemaakt van de definitieve aanslag. Het resultaat over 2019 inclusief de nog op te leggen definitieve aanslag wordt ingeschat op ± 257.000,--.

De toeristenbelasting 2019 is 177.000,-- hoger dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door de toename van het aantal overnachtingen als gevolg van een goed seizoen.

Over de oude jaren wordt nog een overschot gemeld van 14.000,--.

Parkeerbelasting

De opbrengst van de naheffingen parkeerbelastingen is lager dan de raming (74.000,--). Op basis van 2018 is de raming parkeerbelastingen 2019 met 25.000 verhoogd. Nu blijkt dat 2018 een prima jaar is geweest en dat 2019 hier duidelijk op achter blijft.

Over de oude jaren wordt nog een voordeel van 38.000,-- gemeld.

Precariobelasting

De opbrengst van de precariobelasting 2019 levert een voordeel op 235.000,--.

Over de oude jaren wordt een tekort gemeld van 3.500,--

Het verschil wordt veroorzaakt door de opbrengst precariobelasting die wordt verantwoord bij de afdeling Vergunningverlening en Handhaving.

Reclamebelasting

De opbrengst van de reclamebelasting levert een tekort op van 13.000,-- ten opzichte van de raming. Het tekort op de raming is een tendens van de afgelopen jaren. Dit wordt veroorzaakt door een afnemend aantal reclame objecten door leegstand.

Lokale lastendruk

In onderstaande tabel wordt een overzicht getoond van de lokale lastendruk van een meerpersoonshuishouden in de Zeeuwse gemeenten.

Gemeenten

OZB

AFV

RIO

TOTAAL

Veere

276

232

160

668

Goes

311

216

170

697

Middelburg

238

284

196

718

Noord Beveland

252

269

203

724

Terneuzen

264

311

159

734

Borsele

268

321

148

737

Sluis

228

265

258

751

Kapelle

261

257

261

779

Reimerswaal

212

349

244

805

Tholen

230

262

316

808

Hulst

229

304

308

841

Vlissingen

251

312

312

875

Schouwen/Duiveland

344

294

242

880

Het bedrag van de onroerende-zaakbelasting is gebaseerd op de door de Waarderingskamer aangegeven gemiddelde WOZ waarde van een woning per gemeente

Middelburg heeft voor een meerpersoonshuishouden na de gemeenten Veere en Goes in 2019 de laagste gemeentelijke lasten.

Kengetallen

Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %: Belastingcapaciteit (E/F) x 100%

Rekening 2018

Begroting 2019

Rekening 2019

A. OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

204

228

238

B. Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

191

196

196

C. Afvalstoffenheffing voor een gezin

270

284

284

D. Eventuele heffingskorting voor een gezin

0

0

0

E. Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D)

665

708

718

F. Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in het voorafgaande begrotingsjaar

721

721

726

belastingcapaciteit

92%

98%

99%

In bovenstaand overzicht worden de kengetallen voor de woonlasten van een gezin getoond. De woonlasten voor 2019 zijn iets hoger dan de begroting. De lasten voor de onroerendezaakbelasting zijn gestegen tov 2018 omdat de gemiddelde WOZ waarde van een woning is gestegen.

De benutte belastingcapaciteit is hiermee gestegen van 92% naar 99%.

Kwijtscheldingsbeleid

Gemeenten kunnen met inachtneming van de Invorderingswet 1990 kwijtschelding verlenen voor gemeentelijke heffingen, waarbij zij zelf kunnen beslissen voor welke heffingen kwijtschelding mogelijk is.

Kwijtschelding wordt de volgende heffingen verleend:

Bedragen x 1.000

Begroting 2019

Begroting inclusief wijzigingen

verleend 2019

verleend oude jaren

Verschil

Afvalstoffenheffing

399

399

379

-65

85

Rioolheffingen uitsluitend voor gebruikersheffing

77

77

79

-6

4

TOTAAL

476

476

458

-71

89

Aanvullend zijn de volgende voorwaarden vastgesteld:

  • Alle natuurlijke personen komen in aanmerking voor kwijtschelding.

  • Kleine ondernemers komen in aanmerking voor hun privé belastingen.

  • de normbedragen voor kwijtschelding worden gesteld op 100%.

Sabewa Zeeland voert voor ons de toetsing van kwijtscheldingverzoeken uit. Sinds 2010 wordt deelgenomen aan de automatische beoordeling van een deel van de kwijtscheldingsaanvragen. Dit gebeurt bij de Stichting Inlichtingenbureau, opgericht door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Kwijtscheldingen 2019

Sabewa Zeeland heeft de verzoeken om kwijtschelding tijdig afgehandeld. Over 2019 zijn nog een beperkt aantal beroepschriften in behandeling.

Geautomatiseerde kwijtscheldingen

In 2019 is voor de afvalstoffenheffing in 908 gevallen geautomatiseerde kwijtschelding verleend.

Voor de rioolheffing ligt dit aantal op 909.

Handmatig beoordeelde verzoeken om kwijtschelding

Daarnaast zijn door Sabewa Zeeland handmatig de kwijtscheldingsverzoeken beoordeeld die niet in aanmerking kwamen voor de geautomatiseerde afhandeling omdat er extra informatie moest worden verzameld.

Voor de afvalstoffenheffing waren dit 768 verzoeken en voor de rioolheffing betrof dit 757 verzoeken.

Kostenonderbouwing tarieven

Vanaf de begroting 2017 moet in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Bij de hierna opgesomde heffingen is hiervan sprake. Bij deze heffingen is het toegestaan om maximaal 100% van de kosten te dekken. Dit is in de gemeente Middelburg uitgangspunt. In de onderstaande gegevens worden de totale gerealiseerde kosten en baten in 2019 met elkaar vergeleken en wordt het kostendekkingspercentage genoemd. Alle onderstaande heffingen voldoen aan het criterium, maximaal 100% dekking met uitzondering van de scheepvaartrechten en de marktgelden.

Reinigingsrechten

Omschrijving

Begroting 2019 incl wzg afvalstoffenbelasting

Werkelijk 2019

Kosten taakveld 7.3 Afval

5.116.782

4.947.004

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

251.988

262.799

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

399.173

313.741

Opbrengsten Taakveld 7.3 afval

-630.984

-560.021

Ontrekking voorziening afvalstoffenheffing Taakveld 7.3 afval

-259.307

-17.432

Netto kosten taakveld

4.877.652

4.946.090

Toe te rekenen kosten:

Overhead

434.119

475.909

BTW

840.685

814.325

Totale kosten

6.152.456

6.236.325

Opbrengsten heffingen

6.152.442

6.236.325

Kostendekkendheid

100%

100%

Rioolheffing

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Begroting 2019

Werkelijk 2019

Kosten taakveld 7.1 Riool

3.753.446

3.828.779

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

258.904

278.567

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

76.840

73.172

Opbrengsten Taakveld 7.1 Riool

-16.238

Netto kosten taakveld

4.089.190

4.164.280

Toe te rekenen kosten:

Overhead

305.326

262.748

BTW

633.144

677.821

Totale kosten

5.027.660

5.104.849

Opbrengsten heffingen

5.027.660

5.104.849

Kostendekkendheid

100%

100%

Marktgelden

Omschrijving

Begroting 2019

Werkelijk 2019

Kosten taakveld

56.147

55.401

Opbrengsten Taakveld

0

Netto kosten taakveld

56.147

55.401

Toe te rekenen kosten:

Overhead

13.125

12.671

Totale kosten

69.272

68.072

Opbrengsten heffingen

66.871

68.881

Kostendekkendheid

97%

101%

Begrafenisrechten

Omschrijving

Begroting 2019

Werkelijk 2019

Kosten taakveld 7.5 begraven en crematioria

571.467

563.187

Opbrengsten Taakveld

0

0

Netto kosten taakveld

571.467

563.187

Toe te rekenen kosten:

Overhead

126.547

121.397

Totale kosten

698.014

684.585

Opbrengsten heffingen

650.828

777.476

Kostendekkendheid

93%

114%

Scheepvaartrechten

Omschrijving

Begroting 2019

Werkelijk 2019

Kosten taakveld 2.04.0 Econ havens en waterwegen

111.698

112.116

Opbrengsten Taakveld

0

Netto kosten taakveld

111.698

112.116

Toe te rekenen kosten:

Overhead

3.013

2.732

Totale kosten

114.711

114.849

Opbrengsten heffingen

79.996

107.473

Kostendekkendheid

70%

94%

Leges Titel I, II en III

Totale kosten 1.918.546

Totale baten 1.737.086

Kostendekking 91%

Omdat de leges over tal van producten wordt geheven en hierboven het gemiddelde kostendekkingspercentage (91%) is aangegeven wordt in onderstaande tabel de kostendekking per hoofdstuk in de legesverordening aangegeven.

In de onderstaande tabel wordt het kostendekkingspercentage per titel weergegeven en vervolgens per hoofdstuk.

Per hoofdstuk wordt duidelijk dat bij een aantal producten de baten beduidend hoger zijn dan de kosten. Door kruissubsidiering toe te passen op de verschillende hoofdstukken per titel is er sprake van volledige kostendekking bij Titel 2. Voor Titel 1 geldt een kostendekking van 79%. Voor Titel 3 geldt een kostendekking van 5%.

(zie hiervoor onderstaande tabel).

Hoofdstuk

Totale kosten

Opbrengsten

Percentage

Totaal

1.918.546

1.737.086

91%

Titel I

Algemene Diensteverlening

919.695

730.773

79%

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

80.198

57.138

71%

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

269.722

234.408

87%

Naturalisaties (extra ingevoegd onderdeel)

107.485

57.208

53%

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

195.108

229.788

118%

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

12.793

14.868

116%

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

0

0

-

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

0

0

-

Hoofdstuk 7

Overige publiekszaken

52.194

34.692

66%

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

3.957

0

0%

Hoofdstuk 9

Archief standskantoor

0

0

-

Hoofdstuk 10

Huisvestingswet (is verplaatst naar titel 3)

21.427

343

2%

Hoofdstuk 11

Leegstandswet

Hoofdstuk 12

Gemeentegarantie

0

0

-

Hoofdstuk 13

Retributies

858

0

0%

Hoofdstuk 14

Winkeltijdenwet

10.713

172

2%

Hoofdstuk 15

Kansspelen

1.091

4.644

426%

Hoofdstuk 16

Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren - AVOI

117.816

96.996

82%

Hoofdstuk 17

Verkeer en Vervoer

14.192

0

0%

Hoofdstuk 18

Diversen

32.140

515

2%

Titel 2

Dienstverlening inzake omgevingsvergunning

769.658

995.431

129%

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

0

0

-

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

769.658

995.431

129%

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Gedeeltelijke legesbetaling en teruggaaf

Hoofdstuk 6

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

0

0

-

Hoofdstuk 7

Wet Geluidhinder

0

0

-

Hoofdstuk 8

Wettelijk vereiste publicaties

0

0

-

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde beschikking

0

0

-

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

229.193

10.883

5%

Hoofdstuk 1

Horeca

143.446

8.308

6%

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

85.747

2.575

3%

Hoofdstuk 3

Openbare orde

0

0

-

Hoofdstuk 4

Seksbedrijven

0

0

-

Hoofdstuk 5

Brandbeveiligingsverordening

0

0

-

Hoofdstuk 6

Verstrekking van informatie middels aanvraagformulier taxatiegegevens

0

0

-

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

0

0

-

Hoofdstuk 8

Huisvestingswet

0

0

-

Download pdf