Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Inleiding
Het programma Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing richt zich op het planmatig inrichten van de leefruimte, waarbij rekening wordt gehouden met individuele en gemeenschappelijke belangen. Ook richt het programma zich op het realiseren van een afgewogen woningbestand, zodat er altijd een woning is die past in ieders wooncarrière. Dat vraagt om het blijvend toevoegen van nieuwe woningen. Vanuit de Woonvisie willen we ons inzetten voor een vraaggerichte benadering vanuit de markt en voorzien in goede woningen voor iedereen en op een goede locatie. De gemeente heeft daarin de regiefunctie. Zowel in de bestaande- als in de nieuwbouw. Aansluitend richt de gemeente zich op het aanbieden van verschillende woonmilieus door stedelijke vernieuwing en nieuwbouwprojecten. Betrokkenheid van bewoners is wezenlijk omdat zij in de betreffende wijk of het dorp wonen en omdat zij waardevolle kennis en ervaring hebben over de behoeften ter plaatse en mogelijke veranderingen daarin.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Omgevingsvisie Middelburg 2050 (02/2024)
Nieuwe woningbouwlocaties Middelburg tot en met 2040 (02/2024)
Woonvisie 2023-2027 + uitvoeringsagenda (2022)
Nota grondbeleid (2021)
Participeren: Doen en leren (2017)
Wat wilden we bereiken?
Wonen - Maatschappelijk effect
Aanwezigheid van voldoende woningen en verschillende woonmilieus om de huidige en toekomstige huishoudens van Middelburg te huisvesten.
Doelstellingen
Voldoende woningen passend bij de (toekomstige) vraag, zowel qua aantallen als qua gewenste woningtypes. Daarbij ligt de focus op nultredenwoningen voor de groeiende groep ouderen.
Middelburg ziet kans om door middel van bijzondere en aantrekkelijke woonmilieus inwoners van buiten te trekken en om bewoners te behouden voor de gemeente.
We streven naar leefbare wijken door per woningbouwlocatie en sloop-nieuwbouwlocatie de best passende en aanvullende woningen toe te voegen.
Herbestemmen en renoveren hebben de voorkeur boven nieuwbouw.
Het behouden van gelijke kansen in de huursector voor de doelgroepen waaronder jongeren, senioren en gezinnen.
We streven naar een betaalbare woningvoorraad, waaronder 750 sociale huurwoningen. Als richtlijn geldt 30% sociale huur op nieuwe woningbouwlocaties.
Voorzien in voldoende huisvesting voor (toekomstige) studenten en voor andere bijzondere doelgroepen zoals statushouders, arbeidsmigranten en de uitstroom uit beschermd wonen en maatschappelijke opvang (zie programma Sociaal Domein).
We willen zorgen dat iedere bewoner van Middelburg zo lang mogelijk optimaal kan blijven functioneren in een zelfgekozen woning en woonomgeving. Bij woningaanpassingen boven € 20.000 geldt het primaat van verhuizen naar een geschikte woning.
We kiezen voor kwalitatieve nieuwbouw: duurzaam en gericht op de lange termijn (niet snel en goedkoop).
Een kwalitatieve en energetische verbetering van de bestaande woningvoorraad. Zowel in de huur- als koopsector.
Het zoveel mogelijk wegnemen van belemmeringen voor energiebesparende maatregelen bij monumenten en hierbij de monumentale en architectonisch waarden te respecteren.
Het verkleinen van de stap naar de koopwoningmarkt met de regeling starterslening.
Voldoen aan de taakstelling huisvesting statushouders.
Er wordt ingezet op wonen boven winkels.
Ruimtelijke ordening - Maatschappelijk effect
Een stad met een goed woonklimaat, met passende woonruimte voor alle doelgroepen en leeftijdscategorieën.
Doelstellingen
We zorgen dat er steeds genoeg nieuwe (deelomgevings)plannen zijn met woningbouw in het programma.
Inbreiden heeft de voorkeur boven uitbreiden.
Omzetten van bestemmingsplannen in deelomgevingsplannen.
Streven naar groene woonmilieus.
Grondexploitatie - Maatschappelijk effect
Grondbeleid en grondexploitatie is dienstbaar aan beleid voor wonen, werken en recreëren en is een middel om doelstellingen op deze terreinen te realiseren. Geld dat hiermee wordt verdiend kan ingezet worden voor locaties die geld kosten. Meer informatie over grondbeleid en grondexploitatie staat in de paragraaf Grondbeleid in deze begroting.
Doelstellingen
Het gaat de gemeente om maatschappelijk gewenst ruimtegebruik, het maatschappelijk effect en de meest optimale prijs/kwaliteitsverhouding.
Wat hebben we bereikt?
Wonen - Maatschappelijk effect
Samen met ontwikkelaars en corporaties is gewerkt aan plannen om woningen in diverse woonmilieus en prijsklassen aan de markt toe te voegen.
Doelstelling 1: Voldoende woningen passend bij de (toekomstige) vraag, zowel qua aantallen als qua gewenste woningtypes. Daarbij ligt de focus op nultredenwoningen voor de groeiende groep ouderen.
In 2023 zijn woningen opgeleverd in onder andere de plannen Mortiere, Essenvelt, Rittenburg, Sportlaan en Sardijngeulstraat. Op de locatie Het Zwin zijn flexwoningen gerealiseerd voor spoedzoekers. Verder is gewerkt aan planvorming voor nieuw aanbod in de toekomst en zijn op diverse plekken (Mortiere, Essenvelt, Veersepoort, Hazenburg, Sint Laurens zuid) woningen in aanbouw.
Tevens is in de tweede helft van 2023 een inwonerberaad georganiseerd om op die manier samen met inwoners te zoeken naar locaties waarvoor in de toekomst plannen gemaakt kunnen worden. Besluitvorming hierover vindt plaats in 2024.
In 2023 zijn 46 nultredenwoningen opgeleverd en eind 2023 waren circa honderd nultredenwoningen in aanbouw.
Doelstelling 2: Middelburg ziet kans om door middel van bijzondere en aantrekkelijke woonmilieus inwoners van buiten te trekken en om bewoners te behouden voor de gemeente
In de diverse binnen de gemeente Middelburg aanwezig woonmilieus zijn woningen gerealiseerd. Uit een in 2023 uitgevoerd koopstromenonderzoek blijkt dat bij nieuwe koopwoningen (of bouwkavels) in circa een derde van de gevallen de nieuwe bewoners van buiten de gemeente Middelburg afkomstig zijn. Middelburg is in 2023 gegroeid qua aantal inwoners, vooral door een positief migratiesaldo.
Doelstelling 3: We streven naar leefbare wijken door per woningbouwlocatie en sloop-nieuwbouwlocatie de best passende en aanvullende woningen toe te voegen.
Binnen de diverse woningbouwontwikkelingen is gestreefd naar een mix aan woningtypen.
Doelstelling 4: Herbestemmen en renoveren hebben de voorkeur boven nieuwbouw.
In 2023 zijn twaalf woningen in de voormalige Rabobank in het Geeregebied opgeleverd. Voor het (aan te kopen) politiekantoor in Dauwendaele wordt momenteel onderzocht of transformatie een mogelijkheid is.
Doelstelling 5: Het behouden van gelijke kansen in de huursector voor de doelgroepen waaronder jongeren, senioren en gezinnen.
In de eerste helft van 2023 was de wachttijd bij Woongoed Middelburg voor een huurwoning gemiddeld zo'n twintig maanden (vanaf het moment van inschrijven). Over heel 2022 gezien was dat bijna drie maanden korter. Voor de korte termijn wordt ingezet op het bevorderen van de doorstroming en op specifieke hulp bij lang wachtenden. Op de lange termijn is duidelijk dat het aanbod vergroot moet worden.
Doelstelling 6: We streven naar een betaalbare woningvoorraad, waaronder 750 nieuwe sociale huurwoningen. Als richtlijn geldt 30% sociale huur op nieuwe woningbouwlocaties.
In de planvorming voor de nieuwbouwlocatie Sint Laurens noord werkt Woongoed samen met een ontwikkelaar aan een plan met een substantieel deel sociale huurwoningen. Op andere plekken zijn ook plannen met sociale woningbouw in voorbereiding. Definitieve afspraken over locaties voor de 750 sociale huurwoningen voor Woongoed kunnen pas gemaakt worden als in 2024 meer duidelijk wordt over de nieuwe woningbouwlocaties.
Doelstelling 7: Voorzien in voldoende huisvesting voor (toekomstige) studenten en voor andere doelgroepen zoals statushouders, arbeidsmigranten en de uitstroom uit beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
In 2023 zijn flexwoningen opgeleverd aan Het Zwin, bedoeld voor diverse groepen spoedzoekers, waaronder statushouders. De gemeenteraad heeft in 2023 de locatie Poelendaelesingel aangewezen als campuslocatie waar nieuwe studentenhuisvesting kan worden gerealiseerd. De gesprekken over de nadere invulling van deze locatie zijn nog gaande. Daarnaast heeft met de HZ, UCR en met de studentenhuisvesters Gapph, APV en Woongoed in 2023 intensief overleg plaatsgevonden omtrent tijdelijke oplossingen voor de huisvesting van studenten, aangezien er meer studenten bij met name de HZ bijkomen dan dat er nieuwe studentenwoningen beschikbaar komen.
Doelstelling 8: We willen dat iedere bewoner van Middelburg zo lang mogelijk optimaal kan blijven functioneren in een zelfgekozen woning en woonomgeving. Bij woningaanpassingen boven € 20.000 geldt het primaat van verhuizen naar een geschikte woning.
Bij verzoeken om woningaanpassingen gaan we met inwoner(s) in gesprek en wegen we af of we de woning gaan aanpassen of dat de betreffende inwoner beter kan verhuizen. Dat is van meer factoren afhankelijk dan enkel het genoemde bedrag. De (nieuwe) afwegingsfactoren staan in de Nadere regels jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning gemeente Middelburg 2024 (3.8), die eind 2023 zijn vastgesteld. Als de inwoner wil verhuizen is een verhuiskostenvergoeding mogelijk als tegemoetkoming in de kosten die de inwoner moet maken. Naar aanleiding van een eind 2022 aangenomen motie is deze vergoeding verhoogd naar de normen van de Regeling minimumbijdrage verhuis- en inrichtingskosten bij renovatie (zie Nadere regels jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning gemeente Middelburg 2024, in Hoofdstuk 5, deel a).
Doelstelling 9: We kiezen voor kwalitatieve nieuwbouw: duurzaam en gericht op de lange termijn (niet snel en goedkoop).
In de diverse nieuwbouwplannen was conform de uitgangspunten in de woonvisie aandacht voor woningen gericht op doorstroming. In Essenvelt wordt op het gebied van duurzaamheid bewust een stapje extra gezet.
Doelstelling 10: Een kwalitatieve en energetische verbetering van de bestaande woningvoorraad. Zowel in de koop- als huursector.
Woongoed Middelburg heeft ook in 2023 gewerkt aan de verduurzaming van de huurwoningvoorraad. Het streven is gemiddeld label A in 2025, wat inmiddels is behaald (met uitzondering van te slopen woningen en monumentenpanden). Voor wat betreft de koopsector heeft de gemeente ingezet op communciatie (Buurkracht, Energiek Zeeland) en hebben circa 160 huishoudens deelgenomen aan de inkoopactie Winst uit je woning. In het voorjaar is vanuit de gemeente in samenwerking met diverse partners een duurzaamheidsmarkt georganiseerd.
Doelstelling 11: Het zoveel mogelijk wegnemen van belemmeringen voor energiebesparende maatregelen bij monumenten en hierbij de monumentale en architectonische waarden te respecteren.
Onderzoek van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) heeft uitgewezen dat de ervaren belemmeringen bij het nemen van energiebesparende maatregelen bij monumenten niet liggen in de wet- en regelgeving, maar meer op terreinen zoals communicatie, kennis en kunde. In 2023 hebben we via de Federatie Grote Monumentengemeenten dan ook een bijdrage geleverd aan het in september 2023 door de RCE gepubliceerde afwegingskader voor het verduurzamen van monumenten en hebben we gezorgd dat de reizende expositie van de RCE over dit thema in november een week lang te bezoeken was in de Wandelkerk.
Doelstelling 12: Het verkleinen van de stap naar de koopwoningmarkt met de regeling starterslening.
In 2023 zijn 41 startersleningen verstrekt. Fors meer dan in 2022, doordat de maximale koopsom (€ 230.750 in 2022, € 263.250 in 2023) hoger lag. Er waren meer aanvragen dan dat er budget beschikbaar was, zodat begin november het 'loket' voor de rest van het jaar gesloten werd.
Doelstelling 13: Voldoen aan de taakstelling huisvesting statushouders.
In 2023 zijn 148 statushouders in Middelburg gehuisvest. De taakstelling was 112, zodat we het jaar hebben afgesloten met een voorsprong van 36 te huisvesten personen. Hierdoor komt de taakstelling voor de eerste helft van 2024 uit op 17 te huisvesten personen.
Doelstelling 14: Er wordt ingezet op wonen boven winkels.
In de in 2023 opgesteld notitie 'Nieuwe woningbouwlocaties Middelburg tot en met 2040' is opgenomen dat gestart gaat worden met een inventarisatie van de mogelijkheden.
Ruimtelijke ordening - Maatschappelijk effect
Middelburg heeft een goed woonklimaat. Ook is er passende woonruimte voor alle doelgroepen en leeftijdscategorieën beschikbaar. Voor bepaalde doelgroepen (ouderen die willen verhuizen naar een nultredenwoning en kopers die afhankelijk zijn van goedkoop aanbod) neemt de druk wel toe.
Doelstelling 1: We zorgen dat er steeds genoeg nieuwe (deelomgevings)plannen zijn met woningbouw in het programma.
In 2023 zijn diverse bestemmingplannen voor nieuwe woningen in procedure gebracht. Daarnaast is planvorming voor diverse locaties gecontinueerd en planvorming voor nieuwe locaties gestart.
Doelstelling 2: Inbreiden heeft de voorkeur boven uitbreiden.
Dit blijft het uitgangspunt, maar tegelijkertijd is duidelijk dat er gezien de verwachte huishoudensgroei nieuwe uitbreidingslocaties nodig zijn. In 2023 zijn er op diverse inbreidingslocaties woningen gerealiseerd: Sportlaan, Rittenburg fase 3, Morgenster en de voormalige Rabobank.
Doelstelling 3: Omzetten van bestemmingsplannen in deelomgevingsplannen.
De bestemmingsplannen zijn per 1 januari 2024 van rechtswege overgegaan in een (tijdelijk) omgevingsplan. In 2023 is gewerkt aan een plan van aanpak omgevingsplan, dat op 14 maart 2024 is behandeld in de gemeenteraad.
Doelstelling 4: Streven naar groene woonmilieus.
Dit blijft het uitgangspunt. In 2023 werd tijdens het inwonerberaad bevestigd dat dit een wens is van inwoners; men opteert voor een groene woonomgeving. Op het moment dat politieke besluitvorming leidt tot het beperken van locaties voor uitbreiding, komt dit streven wel onder druk te staan.
Grondexploitatie - Maatschappelijk effect
Ook in 2023 was het grondbedrijf door de ontwikkeling van diverse 'eigen' gronden dienstbaar aan (ander) beleid.
Doelstelling 1: Het gaat de gemeente om maatschappelijk gewenst ruimtegebruik, het maatschappelijk effect en de meest optimale prijs/kwaliteitsverhouding.
In de vastgestelde (herziene) grondexploitaties is hier rekening mee gehouden.
Prestatie | Status |
---|---|
Gevarieerd woonaanbod | Volgens plan |
Bouw van levensloopbestendige woningen verspreid over de gemeente | Volgens plan |
Walcherse woningmarktafspraken | Volgens plan |
Opkoopbescherming | Niet volgens plan |
Locaties voor de bouw van sociale huurwoningen | Gedeeltelijk volgens plan |
10 blijversleningen per jaar vertrekken | Niet volgens plan |
Verhuiscoach | Gedeeltelijk volgens plan |
In de sociale huursector hebben woningen in 2025 een gemiddeld energielabel A | Volgens plan |
Nieuwbouw energieneutrale woningen voor een eerlijke meerprijs | Gedeeltelijk volgens plan |
20 startersleningen per jaar verstrekken | Volgens plan |
Voldoen aan taakstelling huisvesting statushouders | Volgens plan |
Wonen boven winkels | Gedeeltelijk volgens plan |
Implementatie omgevingswet | Volgens plan |
Omgevingsvisie | Gedeeltelijk volgens plan |
Groene woonmilieus | Volgens plan |
Verkoop bouwrijpe gronden | Volgens plan |
Wat hebben we ervoor gedaan?
Gevarieerd woonaanbod
Er is in 2023 gewerkt aan diverse nieuwbouwplannen met een gedifferentieerd woningaanbod. Zowel wat prijscategorie betreft als woningtypologie en doelgroepen. Hierbij is samengewerkt met Woongoed en Woningbouwvereniging Arnemuiden als het gaat om renovatie, nieuwbouw en verduurzaming van woningen.
Walcherse woningmarktafspraken
Begin 2023 is de Zeeuwse woondeal ondertekend, die in principe de lopende woningmarktafspraken vervangt.
Opkoopbescherming
In 2023 is een huisvestingsverordening vastgesteld, die een rem zet op het (in bepaalde prijscategorieën) omvormen van woningen ten behoeve van kamerverhuur of toeristische verhuur. Er is niet voor een opkoopbescherming gekozen, omdat daarmee tevens de mogelijkheid van particuliere verhuur van woningen (die in principe gewenst is) beperkt zou worden.
Nieuwbouw sociale woningvoorraad
In 2023 zijn door Woongoed woningen opgeleverd aan de Sportlaan en flexwoningen op de locatie Het Zwin. In Sint Laurens zuid is de bouw van nieuwe huurwoningen gestart. Er is gewerkt aan plannen voor de locaties Essenvelt, Churchilllaan, Sint Laurens noord en Buitenruststraat (voormalig kantoor Woongoed). De gemeente en Woongoed zijn samen op zoek naar nieuwe woningbouwlocaties voor 750 nieuwe huurwoningen tot 2030, een zoektocht die als het goed is begin 2024 afgerond kan worden. Met Woningbouwvereniging Arnemuiden is gewerkt aan planvorming voor sloop en nieuwbouw in de kern van Arnemuiden en is gezocht naar een mogelijke locatie voor flexwoningen.
Levensloopbestendig wonen: nieuwbouw
Er wordt blijvend ingezet op het toevoegen van nultredenwoningen op nieuwbouwlocaties.
Levensloopbestendig wonen: bestaande voorraad
Woongoed Middelburg heeft 567 nultredenwoningen in de woonservicezones en 872 daarbuiten. Van al deze nultredenwoningen zijn er 108 in de middenhuur, alle overige zijn sociale huurwoningen. Particuliere woningen worden mondjesmaat levensloopbestendig gemaakt, waarbij gebruik wordt gemaakt van bekostiging vanuit de Wmo.
Verhuiscoach
Woongoed is in 2023 succesvol aan de slag gegaan met een verhuiscoach, waardoor huurders zijn verhuisd naar een andere, meer passende woning. In afstemming met de gemeente wordt nog gekeken wat er gedaan kan worden aan verhuiskosten.
Energiebesparende maatregelen
Corporaties hebben gewerkt aan verduurzaming van hun bezit. Voor de particuliere markt is door de gemeente ingezet op stimulering en communicatie. Ook zijn energiefixers ingezet. In de nieuwbouw is energieneutraal het uitgangspunt, maar in de praktijk blijkt dit (gezien de lastige markt) niet in alle gevallen realistisch.
Startersleningen
In 2023 zijn 41 startersleningen verstrekt, fors meer dan de vooraf ingeschatte twintig leningen. Omdat er meer aanvragen zijn gedaan dan dat er budget beschikbaar was, moest het 'loket' begin november 2023 gesloten worden. De randvoorwaarden zijn per 1 januari 2024 verruimd (hoger leenbedrag, de aan te schaffen woning mag duurder zijn). Mede doordat aanvragen in de laatste maanden van 2023 zijn opgespaard, heeft dat begin 2024 tot een groot aantal nieuwe aanvragen geleid.
Huisvesting statushouders
In 2023 zijn 148 statushouders geplaatst. De taakstelling voor 2023 was 112, zodat het jaar is afgesloten met een voorsprong van 36 te huisvesten personen en dus aan de taakstelling is voldaan. Een groot aantal van hen is gehuisvest in de nieuwe flexwoningen van Woongoed op de locatie Het Zwin.
Wonen boven winkels
Uit het in 2023 gehouden inwonerberaad over nieuwe woningbouwlocaties kwam wonen boven winkels als een van de opties naar voren. Het aantal nieuwe woningen boven winkels ligt de afgelopen tien jaar op gemiddeld vijf woningen per jaar. Om dit aantal te laten stijgen is het nodig om pandeigenaren te stimuleren. Er wordt gewerkt aan een voorstel om pandeigenaren financieel te ondersteunen bij een onderzoek naar (technische) mogelijkheden om de woonfunctie op de verdieping weer terug te brengen.
Implementatie Omgevingswet + vaststellen Omgevingsvisie
Na enkele keren uitstel is de Omgevingswet per 1 januari 2024 van kracht geworden. De Omgevingsvisie is in 2023 afgerond (besluitvorming in 2024). Ook is verder gewerkt aan de implementatie van het digitaal stelsel (DSO) en de overgang van de bestemmingsplannen naar het omgevingsplan. Zie het programma Bestuur en Ondersteuning voor informatie over de andere onderdelen van de Omgevingswet.
Groene woonmilieus
Bij de planvorming van nieuwe woningen en wijken is er blijvend aandacht voor vergroening.
De verkoop van bouwrijpe gronden
In 2023 is grond verkocht in de plannen Stomenpoort (Het Zwin), Sint Laurens zuid, Nieuwland zuid, Rittenburg fase 3, Mortiere, Essenvelt en Hazenburg noord.
Bouw- en woonrijp maken van gronden
In 2023 is er bouwrijp gemaakt in de plannen Stromenpoort, Sint Laurens zuid en noord, Churchilllaan, Koudekerkseweg 14, Essenvelt en Hazenburg noord. Er werd (deels) woonrijp gemaakt in de plannen Rittenburg fase 3 en Hazenburg noord.
Effecten maatregelen financieel herstelplan
Beleidsindicatoren
nnb= data nog niet bekend
Beleidsindicatoren | Kolom1 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde WOZ-waarde (in 1.000 euro's) | Middelburg | 181 | 189 | 200 | 213 | 231 | 259 |
Nederland | 230 | 250 | 271 | 290 | 317 | 368 | |
Demografische druk (%) | Middelburg | 79,1 | 79,6 | 80,5 | 80,7 | 81,1 | 80,7 |
Nederland | 69,6 | 69,8 | 70 | 70,1 | 70,3 | 70,3 | |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (in euro's) | Middelburg | 646 | 690 | 734 | 786 | 876 | 890 |
Nederland | 651 | 665 | 700 | 733 | 823 | 860 | |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (in euro's) | Middelburg | 671 | 717 | 761 | 860 | 949 | 976 |
Nederland | 721 | 735 | 773 | 810 | 905 | 942 | |
Nieuw gebouwde woningen ( per 1000 woningen) | Middelburg | 6,3 | 3,6 | 5,4 | 3,6 | 10,6 | nnb |
Nederland | 8,6 | 9,2 | 8,9 | 8,9 | 9,3 | nnb |
Wat heeft het gekost?
Volkshuisv, leefomgev en sted vern | Begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Realisatie 2023 | Verschil 2023 (+ voordeel, - nadeel) |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
8.01.0 Ruimte en leefomgeving | 1.042 | 1.157 | 939 | 217 |
8.02.0 Grondexploit (niet-bedr.terr) | 6.303 | 6.992 | 7.058 | -66 |
8.03.0 Wonen en bouwen | 2.813 | 3.121 | 2.809 | 312 |
Totale Lasten | 10.158 | 11.270 | 10.806 | 463 |
Baten | ||||
8.01.0 Ruimte en leefomgeving | -7 | -7 | -5 | -2 |
8.02.0 Grondexploit (niet-bedr.terr) | -6.073 | -6.571 | -8.776 | 2.205 |
8.03.0 Wonen en bouwen | -1.395 | -1.547 | -1.345 | -203 |
Totale Baten | -7.475 | -8.125 | -10.126 | 2.001 |
Totaal Volkshuisv, leefomgev en sted vern | 2.684 | 3.144 | 680 | 2.464 |
Toelichting op het financiële resultaat (+ voordeel / - nadeel)
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen van € 50.000 of hoger toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000.
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Afwijking Lasten | Afwijking Baten | Structureel J/N |
---|---|---|---|
8.01.0 Ruimte en leefomgeving | |||
Omgevingswet | |||
Voor de invoering van de omgevingswet is budget gereserveerd uit de algemene reserve. Dit jaar is er minder uitgegeven dan het begrote bedrag, dit betekent ook dat er een lager bedrag uit de algemene reserve wordt gehaald. Dit is per saldo budgetneutraal. | 161 | N | |
8.02.0 Grondexploit (niet-bedr.terr) | |||
Grondexploitatie wonen | |||
Grondbedrijf exploitaties kennen een lange doorlooptijd. Bij de begroting wordt per afzondelijk project altijd voor het betreffende begrotingsjaar een inschatting gemaakt van de te verwachten kosten, baten en winstneming voor dit specifieke begrotingsjaar. De afwijkingen worden hier dus veroorzaakt door vertraging dan wel versnelling in de fasering en afwijkingen ten aanzien van de ingeschatte kosten en opbrengsten binnen de lopende grondexploitaties. De gerealiseerde afwijkingen worden onttrokken dan wel toegevoegd aan de reserve Grondbedrijf waardoor afwijkingen een budgetneutraal effect hebben in de jaarrekening. Voor een nadere toelichting op de ontwikkelingen binnen het Grondbedrijf verwijzen wij naar de paragraaf Grondbeleid. | -66 | 2.204 | N |
8.03.0 Wonen en bouwen | |||
Algemene adviezen grondbank | |||
Vanuit de grondbank is de kwaliteit opgewaardeerd naar bomen- en bermengrond, dit heeft extra kosten met zich meegebracht. Deze grond wordt weer in projecten gebruikt. Dit budget wordt jaarlijks overgeheveld. Voor het leveren van grond vanuit het depot wordt een vergoeding ontvangen. De inkomsten wordt weer gebruikt voor kwaliteitsverbetering van de grond. | -197 | 197 | N |
Investeringsfonds | |||
In 2023 is er geen beroep gedaan op het investeringsfonds, de kapitaallasten vallen hiermee vrij. Conform het raadsvoorstel wordt dit budget toegevoegd aan de reserve investeringsfonds. | 500 | N | |
Verduurzaming woningvoorraad | |||
Dit structurele budget is in 2023 niet volledig besteed. Dit komt omdat er in 2023 meerdere subsidies voor verduurzaming zijn ontvangen en aangewend. En momenteel wordt verder beleid ontwikkeld. Ook is er een capaciteitsprobleem. | 102 | N | |
Wet goed verhuurschap | |||
In 2023 zijn alleen uren besteed voor het opzetten van een meldpunt problemen met verhuurders. Omdat de uren al in de begroting gedekt zijn is dit een eenmalig voordeel. | 50 | N | |
Leges bouwvergunningen | |||
De doorlooptijd van een aantal grote bouwprojecten (waaronder de 148 woningen 't Zand en 36 woningen Hazenburg was langer, waardoor de leges in volgend jaar vallen. Door de grote aantal vergunningaanvragen is er meer personeel van derden ingehuurd. | -77 | -496 | N |
Overig | -10 | 96 | |
Totaal | 463 | 2.001 |