Toelichting op lasten en baten
Toelichting afwijkingen lasten en baten
Tussentijds is de raad geïnformeerd via de bestuurlijke rapportage en de najaarsbrief. Voor het hele jaar 2023 is er sprake van een totaal voordelig saldo van € 11.651.691 voor resultaatbestemming, zie onderstaand:
Resultaat jaarrekening 2023 | |||
Bestuursrapportage 2023 | 2.374 | voordeel | |
Najaarsbrief 2023 | 3.361 | voordeel | |
Totaal voordeel verwerkt in begroting 2023 | 5.735 | voordeel | |
Afwijking bij jaarstukken 2023 t.o.v. najaarsbrief | 5.917 | voordeel | |
Totaal saldo 2023 voor resultaatbestemming | 11.652 | voordeel |
Analyse resultaat op hoofdlijnen
Hieronder is het resultaat over 2023 weergegeven waarbij de belangrijkste afwijkingen t.o.v. de najaarsbrief zijn opgenomen in deze jaarrekening.
Voordelen
Programma /Taakveld | Omschrijving | Bedrag * € 1.000 | |
---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | |||
0.01.0 Bestuur | Voorziening wethouderspensioenen | 278 | |
De voorziening wethouderspensioenen wordt op peil gehouden voor toekomstige verplichtingen door middel van een jaarlijkse dotatie. Op basis van actuariële berekeningen blijkt dat de stand van de voorziening naar beneden kan worden bijgesteld. De begrote lasten voor dotatie zijn niet benodigd en veroorzaakt een positieve afwijking. | |||
0.04.0 Overhead | Overhead | 279 | |
Bij de bestuursrapportage is een inschatting gemaakt van de verwachte salarislasten van het cluster informatievoorziening van de afdeling Bedrijfsvoering, bij de jaarrekening isg ebleken dat dit lager is uitgevallen. Daarnaast zijn verplichtingen van het budget digitale versnelling niet doorgegaan en vallen deze middelen eenmalig vrij. Ter verbetering en uitbreiding van de (digitale) dienstverlening van de gemeente Middelburg (Visie op dienstverlening) zijn incidentele en structurele middelen beschikbaar gesteld. In 2023 zijn weinig activiteiten uitgevoerd vanuit de structurele middelen en vallen deze middelen eenmalig vrij. Tevens zijn verplichtingen van de pilot digitalisering uitgaande post niet doorgegaan en vallen deze middelen eenmalig vrij. | |||
0.07.0 Algemene uitkering | Baten algemene uitkering | 2.551 | |
De mutaties uit de Decembercirculaire gemeentefonds laten zien dat Middelburg een hogere algemene uitkering ontvangt van bijna € 2,5 mln. Door het tijdstip van verschijnen van de circulaire is de begroting hierop niet meer aangepast. In de memo actieve informatie over de decembercirculaire is uw raad hier in januari 2024 over geïnformeerd. De belangrijkste mutatie is de energietoeslag (2,3 mln.) die aan het gemeentefonds is toegevoegd om mensen met een laag inkomen te ondersteunen bij het voldoen van de energierekening. Daarnaast zijn nog middelen toegevoegd voor de invoeringskosten Omgevingswet en uitvoeringskosten Gebiedsgerichte aanpak waarvan wordt voorgesteld deze, via de resultaatbestemming, te reserveren voor 2024. | |||
0.08.0 Overige baten en lasten | Stelpost personeel | 1.052 | |
Bij de bestuursrapportage is een inschatting gemaakt van de verwachte salarislasten voor 2023, bij de jaarrekening is gebleken dat dit lager is uitgevallen en niet alle vacatures zijn ingevuld. Daarnaast is de voorziening spaarverlof verhoogd op basis van de opgebouwde verlofuren. | |||
Stelpost onvoorziene uitgaven | 153 | ||
Op dit deel van de post onvoorziene uitgaven 2023 is geen aanspraak gemaakt. | |||
0.11.0 Resultaat rek baten-lasten | Saldo begroting | 715 | |
Bij de bestuursrapportage 2023 is besloten om de cao en inflatie gerelateerde posten ten laste van het positieve begrotingsresultaat te brengen. Het restant van dit resultaat maakt onderdeel uit van het voordeel in de jaarrekening 2023. | |||
Onderwijs | |||
4.03.0 Onderwijsbel en leerlingz. | Leerlingenvervoer | 104 | |
Voor het leerlingenvervoer is in 2023 substantieel minder uitgegeven. Dit komt doordat er dure voorzieningen beëindigd zijn voor 2023, daarnaast is leerlingenvervoer een cliëntafhankelijke regeling, dus wanneer bepaalde voorzieningen beëindigd worden kan dit leiden tot een grote daling van de lasten. | |||
Sociaal Domein | |||
6.01.00 Samenkracht en burgerparticipatie | Nieuwe wet Inburgering | 355 | |
De subsidies van de uitvoeringspartijen worden op basis van nacalculatie vastgesteld. Omdat de taakstelling hoger is uitgevallen in 2023, zullen de nacalculaties ook uitwijzen dat er een hoger subsidiebedrag moet worden vastgesteld. Deze worden achteraf gedekt door de overgehevelde middelen voor de Inburgeringswet. De specifieke uitkering voor de nieuwe wet inburgering van vorig jaar is ingezet voor de lasten van dit jaar. | |||
Combinatiefuncties, welzijn op recept en mantelzorg | 367 | ||
De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. De stip op de horizon is een gezonde generatie in 2040. Deze afspraken zijn vastgelegd in het Hoofdlijnen Sportakkoord II, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Preventieakkoord. Voor de uitvoering van deze taken zijn de SPUK middelen in de eerste instantie aangesproken, hierdoor zijn de reguliere middelen niet geheel besteed. | |||
6.02.0 Toegang en eerstelijnvz | Preventieve maatschappelijke opvang en sociaal team Middelburg | 179 | |
Zie de toelichting combinatiefuncties, welzijn op de recept en mantelzorg bij het taakveld 6.01.0 Samenkracht en burgerparticipatie. | |||
6.05.0 Arbeidsparticipatie | Re-integratie en participatievoorz | 186 | |
Het plan om te komen tot dienstverlening voor niet-uitkeringsgerechtigde jongeren is nog in ontwikkeling. In 2023 is er veel capaciteit bij Orionis gegaan naar de energietoeslag, de TOZO en de brede ondersteuning voor de gedupeerden van de kinderopvangtoeslag. Hierdoor resteerde er onvoldoende capaciteit voor verdere uitwerking van het plan. Alle deelnemende partijen streven er naar dit in 2024 verder uit te werken. | |||
6.73.c Jeugdhulp met verblijf overig | Jeugd met verblijf IJZ | 622 | |
In het kader van de inwerkingtreding van het nieuwe woonplaatsbeginsel per 1 januari 2022 zijn er dit jaar met terugwerkende kracht jeugdkosten van vorige jaren doorberekend aan een tweetal gemeenten. Dit zorgt voor een eenmalig voordeel. | |||
Diversen taakvelden | Gemeenschappelijke regeling Orionis | 828 | |
Uit de jaarrekening van Orionis is gebleken dat de werkelijke lasten afwijken van de 1e begrotingswijziging van Orionis. Deze afwijkingen worden nader toegelicht in de jaarrekening van Orionis. | |||
PGB | 243 | ||
In de afgelopen jaren is een afname te zien in het aantal aanvragen PGB. Deze trend heeft zich voortgezet in 2023 en leidt tot lagere uitgaven. | |||
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwingen | |||
8.03.0 Wonen en bouwen | Verduurzaming woningvoorraad | 102 | |
Dit structurele budget is in 2023 niet volledig besteed. Dit komt omdat er in 2023 meerdere subsidies voor verduurzaming zijn ontvangen en aangewend. En momenteel wordt verder beleid ontwikkeld. Ook is er een capaciteitsprobleem, waardoor uitvoering van beleid en daarmee gemoeide lasten zijn achtergebleven. | |||
Totaal voordelen | 8.014 |
Nadelen
Programma /Taakveld | Omschrijving | Bedrag * € 1.000 | |
---|---|---|---|
0.06.1 OZB woningen / 0.06.2 OZB niet-woningen | OZB woningen / OZB niet-woningen | -170 | |
In de bijdrage van de deelnemers aan het samenwerkingsverband Samenwerking Belastingen Walcheren en Schouwen-Duiveland zit ook een vergoeding voor overheadkosten. De daadwerkelijke kosten, inclusief overhead, zijn lager. In 2023 was er sprake van een sterke stijging van WOZ-bezwaren waarvoor extra budget beschikbaar is gesteld. Deze budgetafwijking wordt met name veroorzaakt doordat de bezwaarafhandeling WOZ minder geld heeft gekost dan vooraf is ingeschat. | |||
Sociaal Domein | |||
6.01.0 Samenkracht en burgerparticipatie | Verhuurde panden samenkracht | -112 | |
Bij het pand Molenwater 4a zijn de zolder en de kelder gesaneerd van asbest. Dit was onvoorzien en onvermijdelijk. Gezien het tijdstip was het niet meer mogelijk om de begroting aan te passen. | |||
6.03.0 Inkomensregelingen | Energietoeslag | -1.371 | |
In de septembercirculaire is gemeld dat de resterende middelen voor de energietoelage 2023 nog niet kunnen worden uitgekeerd doordat de noodzakelijke wijziging van de Participatiewet nog niet is goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer. In de decembercirculaire is energietoeslag alsnog toegevoegd. Dit verklaart mede de hogere afwijking (voordeel) op de algemene uitkering onder programma bestuur. | |||
6.06.0 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | Woningaanpassingen mvz imm wmo | -110 | |
De woningaanpassingen betreffen een open eind regeling, in 2023 is er meer uitgegeven dan begroot. | |||
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwingen | |||
8.03.0 Wonen en bouwen | Leges bouwvergunningen | -573 | |
De doorlooptijd van een aantal grote bouwprojecten (waaronder de 148 woningen 't Zand en 36 woningen Hazenburg) is langer, waardoor de leges naar verwachting in volgend jaar vallen. Door het grote aantal vergunningsaanvragen is er meer personeel van derden ingehuurd. | |||
Diversen taakvelden | Energielasten | -330 | |
De kosten van energie zijn in 2023 gestegen als gevolg van nieuwe energiecontracten. | |||
Totaal nadelen | -2.666 | ||
Overige posten | 569 | ||
Saldo jaarrekening 2023 (voordeel) t.o.v. najaarsbrief | 5.917 |
Algemene dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Realisatie 2023 | Verschil 2023 (+ voordeel, - nadeel) |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
0.05.0 Treasury | -422 | 1.297 | 1.163 | 134 |
0.06.1 OZB woningen | 1.568 | 1.721 | 2.161 | -440 |
0.06.2 OZB niet woningen | 1.680 | 1.952 | 1.737 | 215 |
0.06.4 Belastingen overig | 1.248 | 1.454 | 1.398 | 55 |
0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds | 7 | 7 | 9 | -2 |
Totale Lasten | 4.080 | 6.430 | 6.468 | -38 |
Baten | ||||
0.05.0 Treasury | -913 | -7.709 | -7.150 | -559 |
0.06.1 OZB woningen | -8.632 | -8.832 | -9.077 | 245 |
0.06.2 OZB niet woningen | -8.291 | -8.705 | -8.515 | -190 |
0.06.4 Belastingen overig | -1.587 | -1.869 | -1.843 | -26 |
0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds | -109.189 | -114.968 | -117.519 | 2.551 |
Totale Baten | -128.612 | -142.083 | -144.104 | 2.021 |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | -124.532 | -135.653 | -137.636 | 1.983 |
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Afwijking Lasten | Afwijking Baten | Structureel J/N |
---|---|---|---|
Treasury | |||
Het voordeel op de lasten kan nagenoeg volledig verklaard worden doordat ten opzichte van de begroting, als gevolg van een licht hoger uitgevallen rentepercentage grondbedrijf, een groter deel van de rentelasten toegerekend kan worden aan het grondbedrijf. de afwijking op de baten is omdat de dividendinkomsten vanuit ZEH (voorheen PZEM) en GBE-Aqua zijn beide volledig in de begroting opgenomen. In de praktijk wordt het GBE-Aqua dividend gesaldeerd en verrekend met het ZEH-dividend. Hierdoor liggen de werkelijke dividendinkomsten € 0,6 mln lager dan begroot. Hiertegenover staat dat de toevoeging aan de reserve GBE-Aqua € 0,6 mln lager ligt dan begroot. Op het taakveld Treasury leidt dit tot een nadeel maar op concernniveau heeft dit een budgetneutraal effect. | 134 | -559 | N |
Onroerende zaakbelasting | |||
OZB woningen/niet-woningen | |||
Heffingen | -225 | 55 | N |
In de bijdrage van de deelnemers aan het samenwerkingverband Samerwerking Belastingen Walcheren en Schouwen-Duiveland zit ook een vergoeding voor overheadkosten. De daadwerkelijke kosten, inclusief overhead, zijn lager. In 2023 was er sprake van een sterke stijging van WOZ-bezwaren waarvoor extra budget beschikbaar is gesteld. Deze budgetafwijking wordt met name veroorzaakt doordat de bezwaarafhandeling WOZ minder geld heeft gekost dan vooraf is ingeschat. | |||
Algemene uitkering gemeentefonds | |||
Baten algemene uitkering | 2551 | N | |
De mutaties uit de Decembercirculaire gemeentefonds laten zien dat Middelburg een hogere algemene uitkering ontvangt van bijna € 2,5 mln. Door het tijdstip van verschijnen van de circulaire is de begroting hierop niet meer aangepast. In de memo actieve informatie over de decembercirculaire is uw raad hier in januari 2024 over geïnformeerd. De belangrijkste mutatie is de energietoeslag (2,3 mln.) die aan het gemeentefonds is toegevoegd om mensen met een laag inkomen te ondersteunen bij het voldoen van de energierekening. Daarnaast zijn nog middelen toegevoegd voor de invoeringskosten Omgevingswet en uitvoeringskosten Gebiedsgerichte aanpak waarvan wordt voorgesteld deze, via de resultaatbestemming, te reserveren voor 2024.Naast de gevolgen van de decembercirculaire hebben er voor de jaren 2021 en 2022 nog enkele verrekeningen plaatsgevonden. Deze leiden per saldo tot een positief resultaat van € 67.000 | |||
Overige | 53 | -26 | |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | -38 | 2021 |
Overzicht onvoorziene uitgaven
De post onvoorzien ramen we in totaal en niet per programma. In de begroting 2023 namen we hiervoor een bedrag van € 202.216 op. Hoe we dit geld gebruikten leest u hieronder.
Datum raadsvergadering | Onderwerp | bedrag | |
---|---|---|---|
Primaire Begroting 2023 | 202.216 | ||
09-03-2023 | financiële bijdrage Expat Center Zeeland | -35.736,00 | |
14-12-2023 | vervolgonderzoek Joods Vastgoed | -13.110,00 | |
-48.846 | |||
Restant | 153.370 |
Overzicht incidentele baten en lasten
Incidentele lasten per programma (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Rekening 2023 | Reserve |
---|---|---|---|
Programma Bestuur en Ondersteuning | |||
Overgang naar office 365 (incidenteel) | 59 | 0 | nee |
Project digitalisering | 0 | 30 | nee |
Pilot digitalisering uitgaande post | 0 | 126 | nee |
Verbeteren arbeidsmarktpositie | 75 | 84 | nee |
Voorbereiding / planvorming centrale hal | 50 | 0 | nee |
Bijdrage aan hulporganisaties tbv noodhulp | 0 | 100 | nee |
Programma Veiligheid | |||
Actieplan wapens en jongeren | 0 | 51 | nee |
Programma Verkeer en Vervoer | |||
Verbeteren verkeerssituatie fietsers en voetgangers | 95 | 0 | nee |
Uitbreiding buurtbus | 50 | 0 | nee |
Parkeerbeleid, voorrang bewoners binnenstad | 30 | 29 | nee |
Europees project Move | 0 | 17 | ja |
Dotatie voorziening wegen | 0 | 3.100 | ja |
Programma Economie | |||
Europees project Cherish | 6 | 13 | nee |
Project Smart Grid Arnestein | 0 | 46 | nee |
Programma Onderwijs | |||
Jeugdzorg en onderwijs | 20 | 0 | nee |
Specifieke uitkering onderwijshuisvesting voor ontheemden | 0 | 181 | nee |
Specifieke uitkering NPO vertragingen covid | 0 | 711 | nee |
Programma Sport, Cultuur en Recreatie | |||
Subsidie huurlasten biljartvereniging Middelburg | 20 | 0 | nee |
Financiering uitbreiding kleed- en doucheruimtes korfbalvereniging TOP | 170 | 0 | nee |
Onderhoud kunst in de openbare ruimte | 15 | 0 | nee |
Herdenking 150 jaar afschaffing slavernij | 25 | 0 | nee |
Ondersteunen vestiging kenniscentrum slavernij | 25 | 30 | nee |
Voorbereiding restauratie stadhuis | 75 | 43 | ja |
Buurttuinkamers | 0 | 98 | nee |
Specifieke uitkering informatiepunten digitale overheid | 0 | 47 | nee |
Corona cultuurmiddelen | 0 | 262 | nee |
SPUKB | 0 | 64 | nee |
Programma Sociaal Domein | |||
Pilot burgerparticipatie | 0 | 39 | nee |
Actieplan uitvoeringsbudg soc domein | 280 | 152 | ja |
Versterking formatie Toegang in Middelburg | 50 | 50 | nee |
Onderzoek mogelijkheid basisbanen | 150 | 86 | nee |
Communicatie Sociaal Team/TIM | 100 | 0 | nee |
Kwartiermaker/inrichtingsskosten Sociaal Team | 200 | 77 | nee |
Wegwerken achterstanden bij TIM | 160 | 160 | nee |
Stimuleren deelname wijkteams en gebruik woonserviceszones | 15 | 0 | nee |
Vluchtelingenopvang Oekraïne | 0 | 2.989 | nee |
Taal voor ontheemden Oekraïne | 0 | 42 | nee |
Eenmalige subsidie De Spot | 0 | 77 | nee |
Energietoeslag minima | 0 | 3.873 | nee |
Opvang dak- en thuisloosheid | 0 | 48 | nee |
Lokale preventieakkoorden | 0 | 37 | nee |
Onafhankelijke clientondersteuning | 0 | 91 | ja |
Coronasteun Welzijn | 0 | 121 | ja |
Begeleiding corona steunmaatregelen | 0 | 31 | ja |
Corona inhaalzorg jeugd | 0 | 25 | ja |
Specifieke uitkering toeslagenproblematiek | 0 | 248 | nee |
TOZO | 0 | 214 | nee |
Tijdelijke opvang asielzoekers | 0 | 12 | nee |
Programma Volksgezondheid en Milieu | |||
Externe kosten diftar | 0 | 20 | nee |
CDOKE klimaat- en energiebeleid | 0 | 967 | nee |
Europees project Shift | 0 | 166 | nee |
Programma Volkshuisvesting RO en sted vern | |||
Omgevingswet | 0 | 88 | nee |
Totaal | 1.670 | 14.645 | |
Baten per programma | |||
Incidentele baten per programma (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Rekening 2023 | Reserve |
Programma Bestuur en Ondersteuning | |||
Boekwinst op verkoop panden | 225 | 282 | ja |
Algemene uitkering: energietoeslag | 0 | 3.873 | nee |
Programma Veiligheid | |||
Cyber crime, lokale weerbaarheid | 0 | 80 | nee |
Actieplan wapens en jongeren | 0 | 51 | nee |
Programma Verkeer en Vervoer | |||
Reconstructie wegen | 0 | 210 | ja |
Programma Economie | |||
Europees project Cherish | 12 | 9 | nee |
Europees project Detocs | 0 | 31 | nee |
Programma Onderwijs | |||
Specifieke uitkering onderwijshuisvesting voor ontheemden | 0 | 181 | nee |
Specifieke uitkering NPO vertragingen covid | 0 | 711 | nee |
Programma Sport, Cultuur en Recreatie | |||
Subsidie buurttuinkamers | 0 | 65 | nee |
Specifieke uitkering informatiepunten digitale overheid | 0 | 47 | nee |
SPUKB | 0 | 61 | nee |
Programma Sociaal Domein | |||
Vluchtelingenopvang Oekraïne | 0 | 5.566 | nee |
Tijdelijke opvang asielzoekers | 0 | 81 | nee |
Combinatiefuncties SPUKB | 0 | 212 | nee |
Opvang dak- en thuisloosheid | 0 | 47 | nee |
Lokale preventieakkoorden | 0 | 37 | nee |
Specifieke uitkering toeslagenproblematiek | 0 | 346 | nee |
TOZO | 0 | 214 | nee |
Programma Volksgezondheid en Milieu | |||
CDOKE klimaat- en energiebeleid | 0 | 967 | nee |
Europees project Shift | 0 | 92 | nee |
Programma Volkshuisvesting RO en sted vern | |||
Totaal | 237 | 13.163 | |
Saldo incidentele lasten en baten | -1.433 | -1.482 | |
Taakveld 0.10 Incidentele toevoegingen aan reserves (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Rekening 2023 | |
Alg. reserve dividend aandelen GBE Aqua (Evides) | 639 | 607 | |
Alg. reserve afstoten vastgoed | 225 | 225 | |
Reserve decentralisaties extra rijksmiddelen temporisering taakstelling Soc.Domein | 2.883 | 2.883 | |
Rente grondbedrijf | 198 | 3.203 | |
Reserve klimaatgelden | 0 | 110 | |
Reserve GBE | 0 | 5.139 | |
Reserve investeringsfonds | 0 | 500 | |
Budgetoverhevelingen naar 2024 (via reserve transitoria) | 0 | 10.251 | |
Totaal | 3.945 | 22.918 | |
Taakveld 0.10 Incidentele onttrekkingen aan reserves (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Rekening 2023 | |
Alg. reserve. kaders kostenbeheersing sociaal domein | 436 | 309 | |
Alg. reserve dekking voorbereiding restauratie Stadhuis | 75 | 75 | |
Alg. reserve voor invoeringskosten omgevingswet | 0 | 104 | |
Alg. reserve Smart Grid project | 0 | 46 | |
Alg. reserve Jeugdcentrabudget | 0 | 23 | |
Reserve decentralisaties extra rijksmiddelen temporisering taakstelling Soc. Domein | 1.300 | 1.300 | |
Mutaties grondbedrijf | 285 | 488 | |
Dekking uitgaven participatiefonds | 11 | 2 | |
Reserve klimaatgelden | 0 | 296 | |
Reserve reconstructie wegen | 0 | 3.133 | |
Dekking uitgaven vanuit gereserveerde middelen voorgaande jaren (via reserve transitoria) | 0 | 7.250 | |
Totaal | 2.107 | 13.026 | |
Saldo incidentele lasten en baten | -1.433 | -1.482 | |
Saldo incidentele mutaties reserves | -1.838 | -9.892 | |
Saldo incidentele baten en lasten inclusief mutaties reserves | -3.271 | -11.374 |
Overzicht toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Toevoeging aan de reserves * €1.000 | Begroting incl.wzg. | Waarvan structureel | Rekening | Waarvan structureel | Verschil begr. Incl. wyz tov rekening |
---|---|---|---|---|---|
afschrijvingsreserve | 0 | ||||
reserve transitoria | 9.535 | 10.251 | -716 | ||
algemene reserve | 864 | 832 | 32 | ||
reserve klimaatgelden | 110 | 110 | |||
reserve zeeuwse bibliotheek. (Rente tbv reserve Zeeuwse Bibliotheek) | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 |
reserve decentralisaties | 2.883 | 2.883 | 0 | ||
reserve grondbedrijf | 198 | 198 | 3.229 | 25 | -3.031 |
reserve GBE Aqua bv | 5.778 | 5.139 | 639 | ||
reserve reconstructie wegen | 1.264 | 1.263 | -1.264 | ||
reserve investeringsfonds | 500 | -500 | |||
Totaal | 19.369 | 199 | 24.209 | 1.289 | -4.840 |
Onttrekking aan de reserves * €1.000 | Begroting incl.wzg. | Waarvan structureel | Rekening | Waarvan structureel | Verschil begr. Incl. wyz tov rekening |
---|---|---|---|---|---|
afschrijvingsreserve | 197 | 197 | 255 | 255 | 58 |
reserve transitoria | 7.197 | 7.250 | 53 | ||
algemene reserve | 1.201 | 557 | -644 | ||
reserve klimaatgelden | 360 | 296 | -64 | ||
reserve zeeuwse bibliotheek (ter dekking kapitalllasten Zeeuwse bibliotheek) | 6 | 6 | 6 | 6 | 0 |
reserve participatiefonds (ter dekking begrote uitgaven participatiefonds) | 11 | 11 | 2 | -9 | |
reserve decentralisaties | 1.300 | 1.300 | 0 | ||
reserve grondbedrijf | 285 | 285 | 488 | 203 | |
reserve reconstructie wegen | 3.133 | 3.133 | 0 | ||
Totaal | 13.690 | 499 | 13.287 | 261 | -402 |
Saldo | 5.679 | -300 | 10.922 | 1.028 | -5.242 |
Toelichting financiele afwijking op de reserves (+ = voordeel / - = nadeel)
Mutaties reserves | |||
Toelichting afwijking toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves | Afwijking Lasten | Afwijking Baten | Totaal Afwijking |
---|---|---|---|
Mutatie afschrijvingsreserve | 58 | ||
Er zijn onttrekkingen aan de afschrijvingsreserve gedaan die niet zijn begroot, maar waarvan de middelen wel waren gereserveerd in de afschrijvingsreserve. | |||
Mutatie reserve transitoria | -716 | 53 | |
Er worden budgetten (€ 933.000) overgeheveld naar 2024 waar geen begroting tegenover staat, maar wel een raadsvoorstel aan ten grondslag ligt. Met de Najaarsbrief 2023 zijn diverse budgetten aangemeld (door de Raad goedgekeurd in december 2023) voor overheveling van 2023 naar 2024. Deze overhevelingen worden toegevoegd aan de reserve Transitoria. Er zijn na deze aanmeldingen toch nog uitgaven gedaan op deze budgetten. Vandaar dat er minder (€ 200.000) is toegevoegd aan de reserve Transitoria. | |||
Per saldo (€ 53.000) is er meer onttrokken aan de reserve transitoria dan begroot ter dekking van de Europese projecten. Deze onttrekkingen waren in voorgaande jaren al begroot, maar door verlenging en vertraging van de Europese projecten is de onttrekking pas in 2023 gebeurd. De begroting 2023 was hier niet op bijgesteld. | |||
Mutatie algemene reserve | -631 | ||
Bij de oorspronkelijke begroting voor 2023 was een bedrag opgenomen als onttrekking uit de algemene reserve voor het actieplan Sociaal Domein. Bij de bestuursrapportage is deze onttrekking opnieuw aangevraagd, wat heeft geleid tot een budgetafwijking van € 436.000. | |||
De invoering van de omgevingswet worden gedekt uit de algemene reserve, De lasten waren lager omdat de omgevingswet is uitgesteld. Tot slot was er in dezelfde bestuursrapportage een budget van € 48.500 gereserveerd voor de salariskosten van een casusregisseur voor de omgevingswet, maar deze vacature is in 2023 nog niet ingevuld. | |||
Mutatie reserve klimaatgelden | -64 | ||
Ter dekking van het opstellen van het projectplan Energie en Klimaat is een bedrag begroot van € 360.000. Omdat dit projectplan nog niet is gerealiseerd heeft geen onttrekking plaatsgevonden aan de reserve klimaatgelden. Ook is er een budgetafwijking ontstaan doordat een bedrag van € 296.000 (ter dekking van het krediet voorbereiding aardgasvrije wijken) is onttrokken van de reserve welke niet was begroot, maar wel was gereserveerd. | |||
Mutatie reserve grondbedrijf | -3031 | 203 | |
Dit betreft de winstneming 2023 voor de grondcomplexen van bedrijven en woningen. | |||
Dit betreft de verliezen van het grondbedrijf over 2023 van bedrijven en woningen. | |||
Mutatie reserve GBE Aqua | 639 | ||
De dividendinkomsten vanuit ZEH (voorheen PZEM) en GBE-Aqua zijn beide volledig in de begroting opgenomen. In de praktijk wordt het GBE-Aqua dividend gesaldeerd en verrekend met het ZEH-dividend. Hierdoor liggen de werkelijke dividendinkomsten € 639.000 lager dan begroot. Hiertegenover staat dat de toevoeging aan de reserve GBE-Aqua € 639.000 lager ligt dan begroot. Op het taakveld Mutaties reserves leidt dit tot een voordeel en op het taakveld Treasury tot een nadeel. Daarom hebben de afwijkingen op concernniveau een budgetneutraal effect. | |||
Mutatie reserve constructie wegen | -1264 | ||
Conform het raadsbesluit 07-116 wordt het verschil tussen het begrote bedrag en de werkelijke uitgaven onderhoud/reconstructie wegen onttrokken dan wel toegevoegd aan de reserve reconstructie wegen. In 2023 zijn minderd projecten uitgevoerd dan begroot. Dit bedrag wordt in 2024 ingezet voor uitvoering van de in 2023 vertraagde projecten. | |||
Mutatie reserve investeringsfonds | -500 | ||
Met de primaire begroting 2023 is een bedrag van € 500.000 begroot ter dekking van de kapitaallasten voor het doen van grote opgaven in het fysieke domein, volgens uit de ambities zoals die zijn opgenomen in de (ontwerp) omgevingsvisie. In 2023 is er geen beroep gedaan op dit investeringsfonds, de kapitaallasten vallen hiermee vrij en worden conform het raadsvoorstel toegevoegd aan de reserve investeringsfonds. | |||
Overig posten < €100.000 | 32 | -21 | |
Totaal Mutaties Reserves | -4.840 | -402 | -5.242 |
Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (WNT)
Op 1 januari 2013 is de Wet Normering Bezoldiging Topfunctionarissen (semi)publieke sector van kracht geworden, kortweg WNT. Deze wet verbiedt dat bestuurders en andere topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector in de (semi)publieke sector meer verdienen dan 100 procent van het ministersalaris. Deze grens is de zogenoemde WNT-norm. Voor 2023 bedraagt deze € 223.000,00 inclusief belaste kostenvergoedingen en pensioenbijdrage werkgever. De WNT-norm is tot stand gekomen nadat er in de voorafgaande jaren een toenemende maatschappelijke verontwaardiging was ontstaan over de hoge salarissen (en ontslagvergoedingen) voor openbare bestuurders, vooral indien ook nog sprake was van slecht functionerende bestuurders.
De WNT definieert het begrip topfunctionaris voor instellingen in de (semi)publieke sector als:
de leden van de hoogste uitvoerende en toezichthoudende organen;
de hoogste ondergeschikte of de leden van de groep hoogste ondergeschikten aan dat orgaan en;
degene of degenen belast met de dagelijkse leiding.
Als gevolg van deze wet publiceren wij de volgende salarissen:
Topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen en toezichthouders
De regels worden ontleent aan het Besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 oktober 2019, nr. 2019-00000473424, houdende vaststelling van beleidsregels inzake de toepassing van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector met ingang van 1 januari 2020 (Beleidsregels WNT 2020).
bedragen x € 1 | A. van den Brink | A.A.A. Rijpert |
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | Raadsgriffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2023 | [01/01] – [31/12] | [01/01] – [31/12] |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 139.277 | € 97.143 |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 22.499 | € 16.343 |
Subtotaal | € 161.776 | € 113.486 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 223.000 | € 223.000 |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. |
Totale bezoldiging | € 161.776 | € 113.486 |
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. |
Gegevens 2022 | ||
bedragen x € 1 | A. van den Brink | A.A.A. Rijpert |
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | Raadsgriffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2022 | [01/01] – [31/12] | [01/01] – [31/12] |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte)7 | [1,0] | [1,0] |
Dienstbetrekking?8 | [ja] | [ja] |
Bezoldiging9 | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 132.686 | 97.163 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 22.322 | 16.323 |
Subtotaal | 155.008 | 113.486 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum10 | 216.000 | 216.000 |
Bezoldiging | 155.008 | 113.486 |
Analyse begrotingsrechtmatigheid
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.”
De financiële beheershandelingen moeten tot stand komen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting. Als blijkt dat de gerealiseerde bedragen hoger zijn dan de geraamde bedragen is er sprake van een onrechtmatigheid (begrotingsonrechtmatigheid). Dit omdat de overschrijding een inbreuk vormt op het budgetrecht van de gemeenteraad.
Andere begrotingsafwijkingen zoals overschrijdingen van baten en/of onderschrijdingen van lasten en baten zijn op zichzelf niet onrechtmatig. Deze kunnen alleen onrechtmatig zijn als die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld. Dit tijdig melden raakt immers ook het directe budgetrecht en daarmee de kaderstellende rol van de raad. Immers de raad had op basis van tijdig verstrekte informatie (mogelijk) een aanvullend (ander) besluit kunnen nemen. In de verordening 212 (financieel) zijn afspraken gemaakt over de tijdigheid van het melden en toelichten van lasten-en batenonderschrijdingen en batenoverschrijdingen. In de financiële verordening is opgenomen om voor de batenonderschrijdingen geen afspraken te maken voor wat betreft tijdigheid, aangezien bij een batenonderschrijding de begrote baten niet worden gerealiseerd en daarmee middelen niet aan de raad toekomen. Voor lastenonderschrijdingen en batenoverschrijdingen zijn wel afspraken gemaakt voor wat betreft tijdigheid, aangezien in dit geval middelen aan de raad beschikbaar blijven.
Verder dient opgemerkt te worden dat afwijkingen inzake het grondbedrijf niet als onrechtmatig worden aangemerkt, omdat de Gemeenteraad de grondexploitaties meerjarig vaststelt.
In onderstaand overzicht zijn de afwijkingen inzake het grondbedrijf, de batenoverschreidingen en lastenonderscheidingen rechtmatig.
De begrotingsrechtmatigheid wordt beoordeeld op programmaniveau. Programma's met een afwijking hoger dan € 100.000 worden hieronder afzonderlijk toegelicht voor zowel de lasten als de baten.
Lasten (bedragen × € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Realisatie 2023 | Verschil 2023 (+ voordeel, |
---|---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | 5.635 | 5.548 | 5.269 | 278 |
Veiligheid | 6.316 | 5.513 | 5.471 | 42 |
Verkeer, vervoer en waterstaat | 14.250 | 16.952 | 16.983 | -31 |
Economie | 4.298 | 15.489 | 5.771 | 9.718 |
Onderwijs | 7.477 | 8.784 | 8.436 | 349 |
Sport, cultuur en recreatie | 17.099 | 16.982 | 17.598 | -615 |
Sociaal domein | 86.571 | 95.254 | 93.124 | 2.131 |
Volksgezondheid en milieu | 15.307 | 16.249 | 17.701 | -1.452 |
Volkshuisv, leefomgev en sted vern | 10.158 | 11.270 | 10.806 | 463 |
Subtotaal programma's | 167.112 | 192.041 | 181.158 | 10.883 |
Algemene dekkingsmiddelen | 6.167 | 7.145 | 6.468 | 677 |
Overige baten en lasten | 700 | 7.225 | 166 | 7.059 |
Overhead | 15.531 | 16.061 | 15.583 | 478 |
Vennootschapsbelasting | 368 | 368 | 383 | -15 |
Gerealiseerde totaal van lasten | 189.877 | 222.841 | 203.758 | 19.082 |
Toevoegingen aan reserves | 3.946 | 19.369 | 24.208 | -4.839 |
Gerealiseerd resultaat | 193.823 | 242.209 | 239.618 | 2.591 |
Afwijkingen > € 100.000 t.o.v. najaarsbrief | ||
Programma /Taakveld | Omschrijving | Bedrag * € 1.000 |
---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | Voorziening wethouderspensioenen | 278 |
De voorziening wethouderspensioenen wordt op peil gehouden voor toekomstige verplichtingen door middel van een jaarlijkse dotatie. Op basis van actuariële berekeningen blijkt dat de stand van de voorziening naar beneden kan worden bijgesteld. De begrote lasten voor dotatie zijn niet benodigd en het naar beneden bijstellen van de voorziening veroorzaakt een positieve afwijking op de baten. | ||
Economie | Bedrijventerreinen | -758 |
De mutaties van de bedrijventerreinen zijn onderdeel van de grondexploitaties. Deze afzonderlijke grondexploitaties zijn voorgelegd, vastgesteld en daarmee geautoriseerd door de gemeenteraad. Dit is het handelingskader voor het college. Gebaseerd hierop worden deze afwijkingen niet als onrechtmatig geclassficeerd. Grondexploitaties kennen een lange doorlooptijd. Bij de begroting wordt per afzonderlijk project altijd voor het betreffende begrotingsjaar een inschatting gemaakt van de te verwachten kosten en baten voor dit specifieke begrotingsjaar. De afwijkingen worden hier dus veroorzaakt door vertraging dan wel versnelling in de fasering van de grondcomplexen. Per saldo zijn deze afwijkingen neutraal omdat deze wordt opgevangen door de mutaties van de boekwaarde van het grondbedrijf. De winstneming van de complexen wordt toegevoegd aan de reserve grondbedrijf. | ||
In de raad van november is besloten om grond te verwerven ten behoeve van Waterpark Veerse Meer. Deze gronden worden meteen doorverkocht. De verwachting is dat dit in 2024 zal plaatsvinden. Hierdoor ontstaat een voordeel bij de lasten en een nadeel bij de baten, per saldo is dit budgetneutraal. | 10.450 | |
Onderwijs | Leerlingenvervoer | 104 |
Voor het leerlingenvervoer is in 2023 substantieel minder uitgegeven. Dit komt doordat er dure voorzieningen beëindigd zijn voor 2023, daarnaast is leerlingenvervoer een cliëntafhankelijke regeling, dus wanneer bepaalde voorzieningen beëindigd worden kan dit leiden tot een grote daling van de lasten. | ||
Onderwijs achterstanden beleid | 213 | |
De OAB is een meerjarige specifieke uitkering. In 2023 zijn er meer middelen ontvangen dan in de voorgaande tranche deze worden ingezet voor nieuwe initiatieven, deze initiatieven zijn nog niet opgestart in 2023. De resterende middelen blijven voor dit specifieke doel gereserveerd. | ||
Sport, cultuur en recreatie | Het totaal van de afwijking van de lasten op dit programma is hoger dan € 100.000. De afzonderlijke posten bedragen elk echter niet hoger dan € 100.000 en zijn derhalve niet opgenomen in dit overzicht. | |
Sociaal domein | Nieuwe wet inburgering | 146 |
De subsidies van de uitvoeringspartijen worden op basis van nacalculatie vastgesteld. Omdat de taakstelling hoger is uitgevallen in 2023, zullen de nacalculaties ook uitwijzen dat er een hoger subsidiebedrag moet worden vastgesteld. Deze worden achteraf gedekt door de overgehevelde middelen voor de Inburgeringswet. De specifieke uitkering voor de nieuwe wet inburgering van vorig jaar is ingezet voor de lasten van dit jaar. | ||
Vluchtelingenopvang Oekraïne | 572 | |
De lasten voor de vluchtelingenopvang van Oekraïners zijn lager uitgevallen dan geschat is bij de najaarsbrief. Deze middelen blijven beschikbaar voor 2024. | ||
Combinatiefuncties, welzijn op recept en mantelzorg | 367 | |
De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. De stip op de horizon is een gezonde generatie in 2040. Deze afspraken zijn vastgelegd in het Hoofdlijnen Sportakkoord II, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Preventieakkoord. Voor de uitvoering van deze taken zijn de SPUK middelen in de eerste instantie aangesproken, hierdoor zijn de reguliere middelen niet geheel besteed. | ||
Verhuurde panden samenkracht | -112 | |
Bij het pand Molenwater 4a zijn de zolder en de kelder gesaneerd van asbest. Dit was onvoorzien en onvermijdelijk. Gezien het tijdstip was het niet meer mogelijk om de begroting aan te passen. | ||
Preventieve maatschappelijke opvang en sociaal team Middelburg | 179 | |
Zie de toelichting combinatiefuncties, welzijn op de recept en mantelzorg. | ||
TOZO | 214 | |
De definitieve TOZO uitkeringen aan ondernemers zijn vastgesteld. Deze vaststellingen hebben geleid tot terugbetalingen en deze zullen terugbetaald moeten worden aan het Rijk. | ||
Specifieke uitkering toeslagenproblematiek | -249 | |
De gemeenschappelijke regeling Orionis voert de regeling toeslagenproblematiek uit, de gemeente Middelburg ontvangen jaarlijks achteraf een opgaaf van de lasten en baten die hieruit voortvloeien. | ||
Gemeenschappelijke regeling Orionis | 1.046 | |
Uit de jaarrekening van Orionis is gebleken dat de werkelijke lasten afwijken van de 1e begrotingswijziging van Orionis. Deze afwijkingen worden nader toegelicht in de jaarrekening van Orionis. | ||
Energietoeslag | -1.371 | |
In de septembercirculaire is gemeld dat de resterende middelen voor de energietoelage 2023 nog niet kunnen worden uitgekeerd doordat de noodzakelijke wijziging van de Participatiewet nog niet is goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer. In de decembercirculaire is energietoeslag alsnog toegevoegd. Dit verklaart mede de hogere afwijking (voordeel) op de algemene uitkering onder programma bestuur. | ||
Re-integratie en participatievoorz | 186 | |
Het plan om te komen tot dienstverlening voor niet-uitkeringsgerechtigde jongeren is nog in ontwikkeling. In 2023 is er veel capaciteit bij Orionis gegaan naar de energietoeslag, de TOZO en de brede ondersteuning voor de gedupeerden van de kinderopvangtoeslag. Hierdoor resteerde er onvoldoende capaciteit voor verdere uitwerking van het plan. Alle deelnemende partijen streven er naar dit in 2024 verder uit te werken. | ||
Woningaanpassingen mvz imm wmo | -110 | |
De woningaanpassingen betreffen een open eind regeling, in 2023 is er meer uitgegeven dan begroot. | ||
PGB | 243 | |
In de afgelopen jaren is een afname te zien in het aantal aanvragen PGB. Deze trend heeft zich voortgezet in 2023 en leidt tot lagere uitgaven. | ||
Jeugd met verblijf IJZ | 622 | |
In het kader van de inwerkingtreding van het nieuwe woonplaatsbeginsel per 1 januari 2022 zijn er dit jaar met terugwerkende kracht jeugdkosten van vorige jaren doorberekend aan een tweetal gemeenten. Dit zorgt voor een eenmalig voordeel. | ||
Volksgezondheid en milieu | Inzameling huisvuil | -127 |
Er zijn extra kosten ontstaan doordat het afgekeurde PMD-afval moest worden verwerkt als restafval. Daarnaast deden zich twee calamiteiten voor met de gemeentelijke huisvuilauto’s, waardoor deze niet konden worden ingezet. Om dit op te vangen is een huisvuilauto ingehuurd. Verder zijn er extra uitgaven gedaan om de afkeur van het PMD-afval te analyseren. | ||
Materieel reiniging | -149 | |
Door calamiteiten met 2 kraantrechterwagens voor lediging van ondergrondse containers zijn de kranen afgebroken wat gerepareerd moest worden. | ||
Onderhoud ondergrondse containers | -205 | |
Er waren extra kosten voor vervanging afgekeurde containers, deze mochten niet meer gebruikt worden. Verder waren er hoge reparatie- en onderhoudskosten aan de perscontainers om deze in bedrijf te houden. | ||
Europees project Shifft | -153 | |
Dit project is begin 2023 geëindigd. De uitgaven en inkomsten blijven binnen het projectbudget, maar wijken af van de oorspronkelijke planning omdat de looptijden van de projecten vanwege COVID zijn verlengd. Het bedrag wat voor dit project gereserveerd was in de reserve transitoria is vrijgevallen (programma bestuur). De afwijking is budgetneutraal. | ||
Klimaat en energiebeleid | -253 | |
Dit betreft de voorbereidingskosten die in 2023 zijn gemaakt voor het project aardgasvrije wijken Dauwendale. Deze kosten zijn ten laste van de reserve Klimaatgelden geboekt. | ||
Cdoke klimaat en energiebeleid | -400 | |
Voor de personele capaciteit op het gebied van klimaat en energiebeleid is door het Rijk een uitkering beschikbaar gesteld. In eerste instantie werd verwacht dat het ontvangen bedrag in 2023 niet volledig zou worden uitgegeven, maar dit is wel het geval. Dit betreft de inkomsten en de uitgaven en is budgetneutraal. | ||
Volkshuisv, leefomgev en sted vern | Omgevingswet | 161 |
Voor de invoering van de omgevingswet is budget gereserveerd uit de algemene reserve. Dit jaar is er minder uitgegeven dan het begrote bedrag, dit betekent ook dat er een lager bedrag uit de algemene reserve wordt gehaald. Dit is per saldo budgetneutraal. | ||
Algemene adviezen grondbank | -197 | |
Vanuit de grondbank is de kwaliteit opgewaardeerd naar bomen- en bermengrond, dit heeft extra kosten met zich meegebracht. Deze grond wordt weer in projecten gebruikt. Dit budget wordt jaarlijks overgeheveld. Voor het leveren van grond vanuit het depot wordt een vergoeding ontvangen. De inkomsten worden weer gebruikt voor kwaliteitsverbetering van de grond. | ||
Investeringsfonds | 500 | |
In 2023 is er geen beroep gedaan op het investeringsfonds, de kapitaallasten vallen hiermee vrij. Conform het raadsvoorstel wordt dit budget toegevoegd aan de reserve investeringsfonds. | ||
Verduurzaming woningvoorraad | 102 | |
Dit structurele budget is in 2023 niet volledig besteed. Dit komt omdat er in 2023 meerdere subsidies voor verduurzaming zijn ontvangen en aangewend. En momenteel wordt verder beleid ontwikkeld. Ook is er een capaciteitsprobleem, waardoor uitvoering van beleid en daarmee gemoeide lasten zijn achtergebleven. | ||
Overige baten en lasten | Stelpost rapportages | 5.735 |
Het voordeel op de stelpost rapportages is ontstaan doordat de voordelige saldi van de bestuursrapportage en de najaarsbrief 2023 niet meer als dekking zijn aangewezen in 2023. | ||
Stelpost personeel | 1.052 | |
Bij de bestuursrapportage is een inschatting gemaakt van de verwachte salarislasten voor 2023, bij de jaarrekening is gebleken dat dit lager is uitgevallen en niet alle vacatures zijn ingevuld. Daarnaast is de voorziening spaarverlof verhoogd op basis van de opgebouwde verlofuren. | ||
Stelpost onvoorziene uitgaven | 153 | |
Op dit deel van de post onvoorziene uitgaven 2023 is geen aanspraak gemaakt. | ||
Overhead | Subactiviteit informatievoorziening en automatisering (ICT) | 128 |
Bij de bestuursrapportage is een inschatting gemaakt van de verwachte salarislasten van het cluster informatievoorziening van de afdeling Bedrijfsvoering, bij de jaarrekening is gebleken dat dit lager is uitgevallen. Daarnaast zijn verplichtingen van het budget digitale versnelling niet doorgegaan en vallen deze middelen eenmalig vrij. | ||
Subactiviteit DIV | 116 | |
Ter verbetering en uitbreiding van de (digitale) dienstverlening van de gemeente Middelburg (Visie op dienstverlening) zijn incidentele en structurele middelen beschikbaar gesteld. In 2023 zijn weinig activiteiten uitgevoerd vanuit de structurele middelen en vallen deze middelen eenmalig vrij. Tevens zijn verplichtingen van de pilot digitalisering uitgaande post niet doorgegaan en vallen deze middelen eenmalig vrij. | ||
Toevoegingen aan reserves | Mutatie reserve transitoria | -716 |
Er worden budgetten (€ 933.000) overgeheveld naar 2024 waar geen begroting tegenover staat, maar wel een raadsvoorstel aan ten grondslag ligt. Met de Najaarsbrief 2023 zijn diverse budgetten aangemeld (door de Raad goedgekeurd in december 2023) voor overheveling van 2023 naar 2024. Deze overhevelingen worden toegevoegd aan de reserve Transitoria. Er zijn na deze aanmeldingen toch nog uitgaven gedaan op deze budgetten. Vandaar dat er minder (€ 200.000) is toegevoegd aan de reserve Transitoria. | ||
Mutatie reserve grondbedrijf | -3.031 | |
Jaarlijks worden winsten uit het grondbedrijf (bedrijven en woningen) verrekend met de reserve grondbedrijf. De afzonderlijke grondexploitaties zijn voorgelegd, vastgesteld en daarmee geautoriseerd door de gemeenteraad. Dit is het handelingskader voor het college. Gebaseerd hierop worden deze afwijkingen niet als onrechtmatig geclassficeerd. | ||
Mutatie reserve GBE Aqua | 639 | |
De dividendinkomsten vanuit ZEH (voorheen PZEM) en GBE-Aqua zijn beide volledig in de begroting opgenomen. In de praktijk wordt het GBE-Aqua dividend gesaldeerd en verrekend met het ZEH-dividend. Hierdoor liggen de werkelijke dividendinkomsten € 639.000 lager dan begroot. Hiertegenover staat dat de toevoeging aan de reserve GBE-Aqua € 639.000 lager ligt dan begroot. Op het taakveld Mutaties reserves leidt dit tot een voordeel en op het taakveld Treasury tot een nadeel. Daarom hebben de afwijkingen op concernniveau een budgetneutraal effect. | ||
Mutatie reserve constructie wegen | -1.264 | |
Conform het raadsbesluit 07-116 wordt het verschil tussen het begrote bedrag en de werkelijke uitgaven onderhoud/reconstructie wegen onttrokken dan wel toegevoegd aan de reserve reconstructie wegen. In 2023 zijn minder projecten uitgevoerd dan begroot. Dit bedrag wordt in 2024 ingezet voor uitvoering van de in 2023 vertraagde projecten. | ||
Mutatie reserve investeringsfonds | -500 | |
Met de primaire begroting 2023 is een bedrag van € 500.000 begroot ter dekking van de kapitaallasten voor het doen van grote opgaven in het fysieke domein, volgens uit de ambities zoals die zijn opgenomen in de (ontwerp) omgevingsvisie. In 2023 is er geen beroep gedaan op dit investeringsfonds, de kapitaallasten vallen hiermee vrij en worden conform het raadsvoorstel toegevoegd aan de reserve investeringsfonds. |
Baten (bedragen × € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Realisatie 2023 | Verschil 2023 (+ voordeel, |
---|---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | -8.103 | -7.336 | -7.441 | 104 |
Veiligheid | -58 | -184 | -219 | 35 |
Verkeer, vervoer en waterstaat | -1.210 | -1.397 | -2.537 | 1.140 |
Economie | -4.704 | -16.244 | -7.348 | -8.896 |
Onderwijs | -2.177 | -3.638 | -3.622 | -17 |
Sport, cultuur en recreatie | -2.078 | -2.568 | -2.934 | 366 |
Sociaal domein | -20.184 | -29.326 | -29.499 | 173 |
Volksgezondheid en milieu | -15.671 | -16.378 | -17.190 | 812 |
Volkshuisv, leefomgev en sted vern | -7.475 | -8.125 | -10.126 | 2.001 |
Subtotaal programma's | -61.659 | -85.197 | -80.916 | -4.282 |
Algemene dekkingsmiddelen | -128.612 | -142.083 | -144.104 | 2.021 |
Overige baten en lasten | -225 | -275 | -327 | 52 |
Overhead | -993 | -963 | -984 | 21 |
Gerealiseerde totaal van baten | -191.489 | -228.519 | -226.331 | -2.188 |
Onttrekkingen aan reserves | -2.333 | -13.690 | -13.287 | -403 |
Gerealiseerd resultaat | -193.823 | -242.209 | -239.618 | -2.592 |
Afwijkingen > € 100.000 t.o.v. najaarsbrief | ||
Programma | Omschrijving | Bedrag * € 1.000 |
---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | Het totaal van de afwijking van de baten op dit programma is hoger dan € 100.000. De afzonderlijke posten bedragen elk echter niet hoger dan € 100.000 en zijn derhalve niet opgenomen in dit overzicht. | |
Verkeer, vervoer en waterstaat | Reconstructies | 703 |
Als gevolg van het capaciteitsprobleem ligt de prioriteit bij werkzaamheden voor het grondbedrijf en de investeringsprojecten. Ook het invullen van vacatures is gezien de krappe arbeidsmarkt moeizaam. Daardoor loopt het wegenonderhoud vertraging op en wordt het budget gedeeltelijk uitgegeven. Naast het reguliere budget is er in 2023 ook subsidie ontvangen voor maatregelen op het gebied van klimaat. Daarnaast zijn de kosten voor achterstallig onderhoud ten laste van de voorziening geboekt. Het overschot wordt toegevoegd aan de reserve wegen. | ||
Straatwerk voor derden | 162 | |
Er zijn meer kosten geweest voor het herstraten na het leggen van kabels en leidingen dan waar vooraf was verwacht. Voor het herstraten na het leggen van kabels en leidingen wordt een vergoeding in rekening gebracht. Er is een hogere opbrengst dan vooraf rekening mee was gehouden. Dit wordt verrekend met de reserve wegen. | ||
Buro Openbare Verlichting Zeeland | 222 | |
Het Bureau Openbare Verlichting Zeeland is een samenwerkingsverband met meerdere partijen voor het beheer en onderhoud openbare verlichiting. Middelburg is hiervoor gastgemeente. In 2023 zijn er extra lasten geweest op het gebied van personeel ivm met ziekte en het implementeren van een nieuw softwarepakket. Deze extra lasten zijn doorberekend aan de deelnemende gemeenten, waardoor er een toename is van de baten. | ||
Economie | Bedrijventerreinen | 480 |
De mutaties van de bedrijventerreinen zijn onderdeel van de grondexploitaties. Deze afzonderlijke grondexploitaties zijn voorgelegd, vastgesteld en daarmee geautoriseerd door de gemeenteraad. Dit is het handelingskader voor het college. Gebaseerd hierop worden deze afwijkingen niet als onrechtmatig geclassficeerd. Grondexploitaties kennen een lange doorlooptijd. Bij de begroting wordt per afzonderlijk project altijd voor het betreffende begrotingsjaar een inschatting gemaakt van de te verwachten kosten en baten voor dit specifieke begrotingsjaar. De afwijkingen worden hier dus veroorzaakt door vertraging dan wel versnelling in de fasering van de grondcomplexen. Per saldo zijn deze afwijkingen neutraal omdat deze wordt opgevangen door de mutaties van de boekwaarde van het grondbedrijf. De winstneming van de complexen wordt toegevoegd aan de reserve grondbedrijf. | ||
Er is subsidie ontvangen van het Rijk voor de bouw van flexwoningen bij de Stromenpoort. | 1.874 | |
In de raad van november is besloten om grond te verwerven ten behoeve van Waterpark Veerse Meer. Deze gronden worden meteen doorverkocht. De verwachting is dat dit in 2024 zal plaatsvinden. Hierdoor ontstaat een voordeel bij de lasten en een nadeel bij de baten, per saldo is dit budgetneutraal. | -10.450 | |
In 2023 zijn minder bouwkavels verkocht op Mortiere Bedrijven Zuid en Ensemble. | -800 | |
Sport, cultuur en recreatie | Het totaal van de afwijking van de baten op dit programma is hoger dan € 100.000. De afzonderlijke posten bedragen elk echter niet hoger dan € 100.000 en zijn derhalve niet opgenomen in dit overzicht. | |
Sociaal domein | Nieuwe wet inburgering | 209 |
De subsidies van de uitvoeringspartijen worden op basis van nacalculatie vastgesteld. Omdat de taakstelling hoger is uitgevallen in 2023, zullen de nacalculaties ook uitwijzen dat een hoger subsidiebedrag moet worden vastgesteld. Deze worden achteraf gedekt door de overgehevelde middelen voor de Inburgeringswet. De specifieke uitkering voor de nieuwe wet inburgering van vorig jaar is ingezet voor de lasten van dit jaar. | ||
Specifieke uitkering toeslagenproblematiek | 336 | |
De gemeenschappelijke regeling Orionis voert de regeling toeslagenproblematiek uit, de gemeente Middelburg ontvangt jaarlijks achteraf een opgaaf van de lasten en baten die hieruit voortvloeien. | ||
GR Orionis Buig | -218 | |
Uit de jaarrekening van Orionis is gebleken dat de werkelijke lasten afwijken van de 1e begrotingswijziging van Orionis. Deze afwijkingen worden nader toegelicht in de jaarrekening van Orionis. Per saldo is er sprake van een voordeel van € 963.000 voor alle Orionis posten gezamenlijk. | ||
Volksgezondheid en milieu | Inzameling huisvuil | 500 |
Vanaf 2023 krijgt de gemeente een vergoeding voor het opruimen van Single Used Plastics (SUP) in zwerfafval (€ 3,02 per inwoner). Daarnaast is ter dekking van de hogere kosten een extra bedrag aan de voorziening afvalstoffenheffing onttrokken en dit resulteert in hogere baten op dit programma. | ||
Cdoke klimaat en energiebeleid | 400 | |
Voor de personele capaciteit op het gebied van klimaat en energiebeleid is door het Rijk een uitkering beschikbaar gesteld. In eerste instantie werd verwacht dat het ontvangen bedrag in 2023 niet volledig zou worden uitgegeven, maar dit is wel het geval. Dit betreft de inkomsten en de uitgaven en is budgetneutraal. | ||
Volkshuisv, leefomgev en sted vern | Grondexploitatie wonen | 2.204 |
De afzonderlijke grondexploitaties zijn voorgelegd, vastgesteld en daarmee geautoriseerd door de gemeenteraad. Dit is het handelingskader voor het college. Gebaseerd hierop worden deze afwijkingen niet als onrechtmatig geclassficeerd. Grondexploitaties kennen een lange doorlooptijd. Bij de begroting wordt per afzondelijk project altijd voor het betreffende begrotingsjaar een inschatting gemaakt van de te verwachten kosten, baten en winstneming voor dit specifieke begrotingsjaar. De afwijkingen worden hier dus veroorzaakt door vertraging dan wel versnelling in de fasering en afwijkingen ten aanzien van de ingeschatte kosten en opbrengsten binnen de lopende grondexploitaties. De gerealiseerde afwijkingen worden onttrokken dan wel toegevoegd aan de reserve Grondbedrijf, waardoor afwijkingen een budgetneutraal effect hebben in de jaarrekening. Voor een nadere toelichting op de ontwikkelingen binnen het Grondbedrijf verwijzen wij naar de paragraaf Grondbeleid. | ||
Algemene adviezen grondbank | 197 | |
Vanuit de grondbank is de kwaliteit opgewaardeerd naar bomen- en bermengrond, dit heeft extra kosten met zich meegebracht. Deze grond wordt weer in projecten gebruikt. Dit budget wordt jaarlijks overgeheveld. Voor het leveren van grond vanuit het depot wordt een vergoeding ontvangen. De inkomsten worden weer gebruikt voor kwaliteitsverbetering van de grond. | ||
Leges bouwvergunningen | -496 | |
De doorlooptijd van een aantal grote bouwprojecten (waaronder de 148 woningen 't Zand en 36 woningen Hazenburg) is langer, waardoor de leges naar verwachting in volgend jaar vallen. | ||
Algemene dekkingsmiddelen | Treasury | -559 |
De afwijking op de baten komt doordat de dividendinkomsten vanuit ZEH (voorheen PZEM) en GBE-Aqua beide volledig in de begroting zijn opgenomen. In de praktijk wordt het GBE-Aqua dividend gesaldeerd en verrekend met het ZEH-dividend. Hierdoor liggen de werkelijke dividendinkomsten € 0,6 mln lager dan begroot. Hiertegenover staat dat de toevoeging aan de reserve GBE-Aqua € 0,6 mln lager ligt dan begroot. Op het taakveld Treasury leidt dit tot een nadeel maar op concernniveau heeft dit een budgetneutraal effect. | ||
Baten algemene uitkering | 2.551 | |
De mutaties uit de Decembercirculaire gemeentefonds laten zien dat Middelburg een hogere algemene uitkering ontvangt van bijna € 2,5 mln. Door het tijdstip van verschijnen van de circulaire is de begroting hierop niet meer aangepast. In de memo actieve informatie over de decembercirculaire is uw raad hier in januari 2024 over geïnformeerd. De belangrijkste mutatie is de energietoeslag (2,3 mln.) die aan het gemeentefonds is toegevoegd om mensen met een laag inkomen te ondersteunen bij het voldoen van de energierekening. Daarnaast zijn nog middelen toegevoegd voor de invoeringskosten Omgevingswet en uitvoeringskosten Gebiedsgerichte aanpak waarvan wordt voorgesteld deze, via de resultaatbestemming, te reserveren voor 2024. | ||
Onttrekkingen aan reserves | Mutatie algemene reserve | -631 |
Bij de oorspronkelijke begroting voor 2023 was een bedrag opgenomen als onttrekking uit de algemene reserve voor het actieplan Sociaal Domein. Bij de bestuursrapportage is deze onttrekking opnieuw aangevraagd, wat heeft geleid tot een budgetafwijking van € 436.000. Daarnaast worden de lasten van de invoering van de omgevingswet gedekt uit de algemene reserve, de lasten waren lager omdat de omgevingswet is uitgesteld. | ||
Mutatie reserve grondbedrijf | 203 | |
Jaarlijks worden verliezen van het grondbedrijf (bedrijven en woningen) verrekend met de reserve grondbedrijf. De afzonderlijke grondexploitaties zijn voorgelegd, vastgesteld en daarmee geautoriseerd door de gemeenteraad. Dit is het handelingskader voor het college. Gebaseerd hierop worden deze afwijkingen niet als onrechtmatig geclassficeerd. |
Conclusie
Zoals hierboven aangegeven zijn de afwijkingen inzake het grondbedrijf geen begrotingsonrechtmatigheid. Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd. De batenoverschrijdingen en lastenonderschrijdingen zijn in deze jaarrekening gemeld en toegelicht en zijn daarmee tijdig gemeld. Voor de resterende afwijkingen geldt dat deze acceptebal worden aangemerkt in de volgende situaties:
a. er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren;
b.er is sprake van een overschrijding op een open-einde regeling.
De resterende afwijkingen passen binnen het bestaande door de raad vastgestelde beleid c.q. binnen wettelijke kaders of worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten. Met het vaststellen van de jaarstukken autoriseert de raad deze uitgaven. Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van de raad, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Kredieten
Bij investeringsprojecten wordt de begrotingsrechtmatigheid beoordeeld op het niveau van het totaal gevoteerde kredietbedrag. Een overschrijding van het jaarbudget, passend binnen het totaal bedrag van het krediet, wordt daarmee als rechtmatig beschouwd. In 2023 is er sprake van één budgetoverschrijding groter dan € 10.000 per krediet.
Er is sprake van een overschrijding van € 104.000 op het krediet verbeteringsmaatregelen riolen. De hoogte van dit beschikbare krediet bedraagt € 1.030.000. Dit krediet wordt gedekt door een onttrekking aan de voorziening rioolbeheer. Het betreft een jaarlijks terugkerend krediet en in 2022 was er sprake van een onderschrijding van € 275.000. Daarnaast heeft dit krediet samenhang met het krediet renovatielasten riolen en hier is sprake van een onderschrijding van € 1.449.000 in 2023. Deze overschrijding is passend binnen het beleid voor het jaar 2023.
Rechtmatigheidsverantwoording
Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 14 maart 2024 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is op 9 november 2023 door de raad bepaald en bedraagt 2% (maximaal 3) van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 4.6 mln. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV van november 2023.
Bevinding
Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke acties worden genomen om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.