Veiligheid
Inleiding
Veiligheid is één van de belangrijkste aandachtsvelden van de (lokale) overheid. We willen dat onze inwoners veilig zijn en zich veilig voelen in hun gemeente en daar prettig kunnen wonen. Maar ook bedrijven moeten kunnen ondernemen in een veilige gemeente en bezoekers en toeristen moeten op een veilige manier kunnen recreëren en ontspannen.
De gemeente heeft de regierol bij het ontwikkelen en uitvoeren van het veiligheidsbeleid. De gemeente Middelburg werkt samen met veel partners in het veiligheidsdomein zoals Politie, Brandweer/ Veiligheidsregio en Openbaar Ministerie. Maar ook partners in het maatschappelijk domein spelen een belangrijke rol zoals de GGD, RUD, zorg- en welzijnsorganisaties, scholen en de woningbouwcorporaties. Maar het belangrijkste zijn de inwoners en ondernemers. Inwoners en ondernemers die zich medeverantwoordelijk voelen om een bijdrage te leveren aan een veilige gemeente. Kortom, leefbaarheid en veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Integraal Veiligheidsbeleid Walcheren 2023-2026 , versie Middelburg
Beleidsregel Wet maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast (Wet MBVEO) (2013)
Bestuurlijke handhaving van artikel 13b Opiumwet (2014/2016)
Regionaal Beleidsplan Politie Zeeland West-Brabant 2023-2026
Wat wilden we bereiken?
Maatschappelijk effect
De Middelburgers en de bezoekers van Middelburg moeten zich veilig voelen en moeten veilig zijn. Dan gaat het enerzijds om veiligheid in en rond het huis en in de buurt, anderzijds in het grotere verband van stad en regio.
Doelstellingen
Het effectief aanpakken van ondermijnende criminaliteit.
De weerbaarheid van Gemeente Middelburg vergroten.
Tegengaan van bezit en gebruik (steek)wapens door jongeren.
Bewustwording creëren en handvaten bieden in het tegengaan van digitale criminaliteit.
Voorbereid zijn op de risico's die samenhangen met de energietransitie.
Wat hebben we bereikt?
Prestatie | Status |
---|---|
Uitvoeringsprogramma van het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 | |
Opstellen van een uitvoeringsplan Integraal Veiligheidsbeleid 2023 | Volgens plan |
De aanpak van ondermijning | |
Invulling geven aan een programmatische wijze van toezicht en handhaving | Gedeeltelijk volgens plan |
Werken met een Lokaal Informatieoverleg op Ondermijning | Volgens plan |
Implementatie van het Zeeuwse Bibobbeleid | Gedeeltelijk volgens plan |
Bewustwordingstrainingen 'integriteit en weerbaarheid' voor medewerkers | Volgens plan |
Het coördineren van ondermijningscasuïstiek of een bijdrage leveren aan casuïstiek | Volgens plan |
Komen tot een Zeeuwse aanpak op ondermijning | Volgens plan |
Uitdagingen op het snijvlak van zorg en veiligheid | |
Komen tot een Zeeuwse agenda zorg en veiligheid | Volgens plan |
Realiseren trainingen 'radicalisering' en netwerkvorming | Volgens plan |
Uitdagingen op het gebied van jeugd en veiligheid | |
Uitvoering geven aan een bewustwordingscampagne 'tegengaan bezit en gebruik van steekwapens door jongeren' | Volgens plan |
Diverse interventies op het gebied van bewustwording, preventie, vroegsignalering en repressie ten uitvoer brengen irt project steekwapens | Volgens plan |
Implementatie van een lokaal Persoonsgerichte Aanpak voor jongeren | Volgens plan |
Participeren in een monitoringstool om de voortgang van het project en de resultaten ervan te kunnen monitoren | Gedeeltelijk volgens plan |
Digitale veiligheid en de aanpak van cybercriminaliteit | |
Uitrollen jongerenplatform HackShield in de gemeente Middelburg | Volgens plan |
Uitvoeren bewustwordingscampagnes gericht op kwetsbare groepen in de samenleving | Volgens plan |
Initiatief tot en deelname aan een bovenlokale samenwerking om bij te dragen aan het tegengaan van cybercriminaliteit in Zeeland en West-Brabant | Volgens plan |
Veiligheid in relatie tot de energietransitie | |
Agendering van dit thema binnen de gemeentelijke organisatie | Volgens plan |
De gemeente voorbereiden op een mogelijke crisis in relatie tot de risico's die samenhangen met de energietransitie | Niet volgens plan |
De nieuwe risico’s vanuit de energietransitie borgen in ruimtelijke plannen, Omgevingsvisie en Omgevingsplan, vergunningen, toezicht en toekomstig beleid | Niet volgens plan |
Veiligheid op en rond evenementen | |
Verbetering inhoud en proces rondom veiligheidsplannen bij evenementen | Volgens plan |
Investeren in een voorbereiding op de jaarwisseling gericht op een duurzaam veilig en rustig verloop daarvan | Volgens plan |
Uitvoeringsprogramma 2023 van het Integraal Veiligheidsbeleid Walcheren 2023-2026
Er is uitvoering gegeven aan de activiteiten die zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma 2023 van het IVB Walcheren 2023-2026. De gemeente Middelburg kent een breed span aan veiligheidsactiviteiten, activiteiten om onveiligheid tegen te gaan (repressie), of de veiligheid in de gemeente blijvend te versterken (preventie). De gemeente werkt daarbij samen met veel verschillende veiligheidspartners.
Doelstelling 1: Het effectief aanpakken van ondermijnende criminaliteit
De ambities in het IVB 2023-2026 voor wat betreft de aanpak van ondermijning betreffen het komen tot een Zeeuwse aanpak en het uitvoeren van een professionaliseringsslag. Om die professionaliseringsslag te maken is onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van een BIT-team voor Zeeland (Bestuurlijk Interventieteam). In 2024 starten we met het uitvoeren van een pilot met een Districtelijk Interventieteam voor Zeeland. Op tijdelijke basis zijn een projectcoördinator en een projectspecialist aangetrokken. Deze oplossing moet Zeeland en Middelburg helpen qua capaciteit en continuïteit.
Doelstelling 2: De weerbaarheid van Gemeente Middelburg vergroten
In 2023 heeft Middelburg geïnvesteerd in een bewustwordingstraject onder bestuur en medewerkers. Per afdeling zijn gesprekken georganiseerd om te praten over integriteit en het signaleren van ondermijning.
Doelstelling 3: Tegengaan van bezit en gebruik (steek)wapens door jongeren
Er is uitvoering gegeven aan de verschillende activiteiten uit het plan van aanpak 'tegengaan (steekwapen)geweld door jongeren'. Middelburg heeft een netwerk rondom dit thema ingericht, is een campagne gestart om jongeren perspectief te geven en heeft voorbereiding getroffen voor de start van de persoonsgerichte aanpak.
Doelstelling 4: Bewustwording creëren en handvaten bieden in het tegengaan van digitale criminaliteit
In maart 2023 heeft de eerste prijsuitreiking plaatsgevonden van de interventie HackShield in de gemeente Middelburg. Middelburg heeft het initiatief genomen om tot een regionale aanpak in Zeeland West-Brabant te komen. Door krachten te bundelen verwacht Middelburg dat de inspanningen op dit thema meer impact krijgen.
Doelstelling 5: Voorbereid zijn op de risico's die samenhangen met de energietransitie
In 2023 heeft Middelburg onderzoek laten doen naar dit thema. Bij de presentatie van de resultaten waren verschillende afdelingen uit de gemeentelijke organisatie en de veiligheidsregio. Het thema heeft daardoor meer en breder aandacht gekregen.
Wat hebben we ervoor gedaan?
Ondermijning
Naar een datagedreven aanpak van ondermijning
Middelburg heeft samen met Vlissingen uitvoering gegeven aan de zelfscan datavolwassenheid van de Taskforce RIEC. De uitkomsten van de zelfscan vormen de basis voor een verbeterplan voor onze informatiepositie. In september is gemeente Middelburg een project gestart ‘naar een datagedreven aanpak van ondermijning’. Verder is Middelburg actief betrokken bij de ontwikkeling van het dashboard ‘zicht op ondermijning’.
Integrale controles
In 2022 is gestart met een signalenoverleg. In 2023 heeft dit overleg zes keer plaatsgevonden. Hierbij zijn diverse signalen, zowel vanuit de organisatie als van externe partners, besproken. Hier zijn acties uit voortgekomen. Een aantal medewerkers vanuit verschillende afdelingen heeft de bewustwordingstraining weerbaarheid en integriteit gevolgd. Dit is een train de trainer cursus. Zij brengen deze kennis vervolgens over aan de collega’s van de afdelingen. Doel is de medewerkers van de gemeente Middelburg meer bewust te maken van ondermijning en integriteit, hun rol daarin en het leren signaleren. We verwachten hierdoor meer signalen van mogelijke ondermijning te ontvangen en hierna op te pakken. In 2023 hebben we uitvoering gegeven aan 6 integrale (bedrijven)controles en 2 integrale verkeerscontroles gericht op het tegengaan van ondermijning. Om naar buiten toe te laten zien dat het de gemeente Middelburg serieus is met betrekking tot de aanpak van ondermijnende criminaliteit, zijn de resultaten van de controles in persberichten naar buiten gebracht.
Tot slot is de gemeente Middelburg per 1 april 2023 aangesloten bij Meld Misdaad Anoniem (MMA). In de periode april 2023 tot en met december 2023 hebben we negenentwintig meldingen ontvangen. Deze waren bijna allemaal drugs gerelateerd.
Bibob
De Zeeuwse lijn voor het Bibob beleid is dit jaar vastgesteld door het college van Middelburg. Dat betekent dat Middelburg op andere terreinen dan alleen de exploitatievergunning Bibob toepast. Verder heeft Middelburg mee vorm gegeven aan de Zeeuwse samenwerking op dit terrein als ‘adoptie’ gemeente voor het thema Bibob (samen met Provincie Zeeland) voor de Zeeuwse norm weerbare overheid. Een werkgroep gaat nu aan de slag om een manier te vinden en te implementeren om het Bibob beleid breder toe te kunnen passen. Door een aantal personele wisselingen start dat pas in 2024.
Zeeuwse norm weerbare overheid
Het afgelopen jaar kenmerkte zich als het eerste volle implementatiejaar van de Zeeuwse norm. Nadat in 2022 een adoptiesysteem is ontwikkeld, waarbij elk thema uit de norm is geadopteerd door één of meerdere organisaties, zijn de Zeeuwse overheden in 2023 aan de slag gegaan met de ambities. Het uiteindelijke doel is door samenwerking hetzelfde beleid te voeren op de thema’s:
In samenwerking met RIEC en VNG een presentatie georganiseerd over de mogelijkheden die een gemeente heeft om de informatiepositie ondermijning te verbeteren, conform ambitie 4.1 uit de Zeeuwse norm. Er is uitleg gegeven over het dashboard Zicht op Ondermijning van BZK, Data onregelmatigheden op de kaart (DOOK) van de VNG en Team VIP van Taskforce RIEC. De presentatie was interactief en deelnemers konden hun ervaringen en kennis uitwisselen.
Training georganiseerd voor Zeeuwse politie, boa’s, toezichthouders, handhavers en juristen. In de training werd onderwezen hoe een kwalitatief goede bestuurlijke rapportage wordt samengesteld en uitgewerkt.
De werkgroep Damoclesbeleid heeft in 2023 werkzaamheden verricht t.b.v. actualisatie van het Zeeuwse model Damoclesbeleid en het Regionaal convenant aanpak drugscriminaliteit 2023-2026 en bijbehorend uitvoeringsprotocol.
In samenwerking met Provincie Zeeland zijn trainingen verzorgd voor alle handhavers van de Zeeuwse gemeenten in het leren herkennen van signalen van ondermijning. Het doel van deze trainingen was om het kennisniveau van gemeentelijke handhaving in Zeeland op gelijke hoogte te krijgen.
Bewustzijn bevorderd door het organiseren van twee Zeeuwse CISO-bijeenkomsten. De bijeenkomsten stonden in het teken van ontmoeten en kennis delen enerzijds en hard werken aan vormgeving en uitvoering van onderwerpen die als hoogste prioriteit door de CISO’s zijn benoemd.
De Zeeuwse norm vormt een goede motor in de samenwerking tussen de deelnemende organisaties. Dat kwam onder andere tot uiting tijdens de organisatie van de eerste Zeeuwse Maand van de Weerbare Overheid in het najaar van 2023. Tijdens deze maand werd in goede samenwerking tussen partijen extra aandacht gevraagd voor de Zeeuwse norm. De openingsbijeenkomst op het Provinciehuis kende een hoge opkomst van bestuurlijk en ambtelijk Zeeland. Een delegatie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bracht in 2023 meerdere malen een bezoek aan de Zeeuwse activiteiten. Het ministerie van BZK volgt de Zeeuwse norm met belangstelling en heeft impulsgelden beschikbaar gesteld voor het versterken van de weerbaarheid en integriteit van de Zeeuwse gemeenten. Meerdere adoptanten uit de Zeeuwse norm hebben gebruik gemaakt van deze gelden en hebben zij hiermee activiteiten en trainingen georganiseerd.
Zorg en veiligheid
Radicalisering
In 2023 is, namens de Walcherse gemeenten, deelgenomen aan het overleg met betrekking tot radicalisering vanuit het Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland. Landelijk en regionaal is de aandacht voor radicalisering verder verbreed. In het verleden was de aandacht vooral gericht op radicalisering binnen geloofsovertuigingen. Wat in 2022 begon met ageren tegen de coronamaatregelen is in 2023 de scoop verder verbreed naar anti-overheid denken als fenomeen binnen radicalisering. Deze verandering is ook in Zeeland en Middelburg zichtbaar en zodoende heeft dit de aandacht van de medewerkers uit het cluster OOV. Daarnaast zijn er in 2023 weer trainingen georganiseerd voor medewerkers van gemeenten en voor alle ketenpartners. Om het handelingsperspectief van medewerkers van de gemeenten en ketenpartners te vergroten heeft op 28 september 2023 een regionale deskundigheids-dag voor Zeeland plaatsgevonden. Gemeente Middelburg heeft dit mede mogelijk gemaakt.
Jeugd en veiligheid
You Choose campagne
In 2023 is de YouChoose campagne geïmplementeerd. Deze jongerencampagne heeft als thema wapenbezit en richt zich op preventie, bewustwording en structurele gedragsverandering. De campagne verbindt bestaande initiatieven en acties als gastlessen, workshops en activiteiten voor jongeren. Begin 2023 zijn drie rolmodellen aangetrokken met een relatief groot bereik op social media onder de jongeren in Middelburg; een rapper, een voetbaltalent en een dj duo. Op 11 mei 2023 vond in De Spot de Kick-off plaats. Inmiddels loopt de campagne en is de YouChoose uiting regelmatig zichtbaar. Met name in de week van de veiligheid in oktober hebben gemeenten, jongerenwerk, Politie en andere partners veel werk verzet om jongeren te bereiken en de boodschap uit te dragen om vooral met je talenten aan de slag te gaan. Zo heeft er een tour plaatsgevonden langs de verschillende scholen in Middelburg (voortgezet onderwijs) om met jongeren in contact te komen.
Netwerk jeugd en veiligheid
Belangrijk voor de impact van het project steekwapens is een sterk netwerk. Twee keer per jaar organiseert Gemeente Middelburg een bijeenkomst speciaal voor het professionele netwerk. Op 13 en 14 februari 2023 hebben er vier zogenaamde 'Zicht sessies' plaatsgevonden. Dat is een training om het bewustzijn en handelingsprespectief te vergroten onder professionals over de criminalisering van jongeren. Er hebben 80 professionals deelgenomen vanuit een breed werkveld. De bijeenkomst die plaats zou vinden in november is vanwege het zeer slechte weer geannuleerd en verzet naar 30 januari in het nieuwe jaar.
Persoonsgerichte aanpak Middelburg
Middelburg is gestart met het inrichten van een lokale Persoonsgerichte aanpak (PGA). De lokale PGA gaat zich richten op jongeren met zorgelijk gedrag nog voordat er strafbare feiten worden gepleegd, en/of wanneer lichtere vormen van criminaliteit naar voren komen. Het oprichten, inrichten en borgen van deze lokale PGA is een complex proces. Dit gezien de afstemming met diverse partijen, op- en afschaling, privacywetgeving en aansluiting op bestaande overlegstructuren. Op 5 juni 2023 is de kwartiermaker Lokaal Persoonsgerichte Aanpak voor jongeren (LPGA) gestart met haar opdracht. Eind december heeft zij haar advies en eindproducten opgeleverd. Dat zijn een plan voor de inrichting van het MPGA, een procesbeschrijving, een signalenkaarten, een model convenant gegevensdeling en een profiel voor een PGA expert. In 2024 start Middelburg met het MPGA.
Jeugdoverlast
Kort nadat de coronamaatregelen opgeheven werden, nam het aantal meldingen jeugdoverlast significant toe. Binnen de gemeente Middelburg vindt intensief contact plaats met diverse ketenpartners. Hierbij valt te denken aan de politie, Welzijn Middelburg, Woongoed, horecaondernemers, enzovoorts. Per casus waar sprake is van jeugdoverlast, neemt de gemeente Middelburg de regierol en kijken we samen met de partners die een rol (kunnen) spelen in de bestrijding van jeugdoverlast welke interventies noodzakelijk worden geacht. Een integrale benaderingswijze is belangrijk om jeugdoverlast te bestrijden. Eerdere interventies hebben bijgedragen aan een afname van jeugdoverlast. Er zijn op dit moment geen nieuwe ontwikkelingen op dit thema zichtbaar.
Ook de rol van de scholen is van belang met betrekking tot jeugd en veiligheid. Op Walcheren werken we met een schoolveiligheidsconvenant. In 2023 heeft het cluster veiligheid regelmatig verbinding gezocht met scholen in Middelburg om aan veiligheid te werken. Die contacten hadden vooral een preventief karakter. We ondersteunen het onderwijs met een aanbod van programma's en de inzet van ambassadeurs.
Aanpak cybercriminaliteit
Middelburg heeft het initiatief genomen om te komen tot een samenwerking binnen de eenheid Zeeland West-Brabant op het gebied van cybercriminaliteit. Dit leidde tot een strategische agenda op dit thema voor de eenheid en een governance. Per district wordt nu een uitvoeringsplan gemaakt om te starten met interventies om de cyberweerbaarheid in de samenleving te vergroten. In juni heeft het districtscollege Zeeland ingestemd met het uitvoeringsplan voor Zeeland. Het college van Middelburg heeft inmiddels ingestemd met het uitvoeringsplan. Na de zomer is Middelburg gestart met de uitvoering ervan.
Energietransitie
Op dit onderwerp zijn het afgelopen jaar diverse zaken gerealiseerd en/of in gang gezet. We hebben in de eerste helft van 2023 zichtbaar gemaakt welke veiligheidsrisico’s er zijn in relatie tot de energietransitie en de rol en verantwoordelijkheden van de gemeente Middelburg daarbij. Aan de uitkomsten van dit onderzoek is direct een vervolg gegeven door intern meer aandacht te vragen voor de veiligheidsrisico’s van de energietransitie. Hierbij wordt gewerkt aan het borgen van dit onderwerp in diverse interne processen en planvorming. In de omgevingsvisie is specifiek aandacht voor de veiligheid rond de energietransitie.
Daarnaast is de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ), die een rol heeft bij dit onderwerp, gestart met risicogericht werken. Het werken op basis van regels, zoals voorheen werd gedaan, volstaat niet meer om de beoogde doelen op het gebied van veiligheid te behalen. Daarom is de VRZ overgegaan op een risicogerichte benadering waarbij veel verder wordt gekeken dan alleen de geldende regels. Op het gebied van energietransitie en klimaatrisico’s loopt de regelgeving nog achter. De VRZ wil op deze manier meer aan de voorkant van de planvorming komen. Hiervoor zijn de concept Kernwaarden Veiligheidsregio’s opgesteld zodat deze, na formele vaststelling door de specialisten risicobeheersing, kunnen worden ingebracht in de instrumenten van de Omgevingswet (zijnde omgevingsvisies, omgevingsplannen en programma’s). Tevens is het Risico Afwegingsmodel Toezicht gereed voor formele vaststelling waarna het in ons handhavingsbeleid wordt opgenomen. Voor diverse in- en externe partners zijn bijeenkomsten georganiseerd over de energietransitie. Vanaf 2024 is een medewerker van het cluster Omgevingsveiligheid van de Veiligheidsregio Zeeland regelmatig werkzaam bij de afdeling Leefomgeving. Zo kan de samenwerking verder worden verbeterd.
Op 30 maart heeft er in het stadskantoor een oefening plaatsgevonden. In het scenario was sprake van een langdurige stroomuitval. De kans hierop wordt namelijk steeds groter. Aan de oefening heeft een aantal bestuurders en ambtenaren van de gemeente Middelburg deelgenomen, evenals een aantal externe partners.
Evenementen
In 2023 is veel ambtelijke capaciteit gestoken in de voorbereiding op veilige evenementen in onze gemeente. Samen met de adviserende veiligheidspartners is een integraal OOV-advies opgesteld voor evenementen waar een veiligheidsplan aan ten grondslag ligt. Tot dusver blijkt dit voor evenementenorganisatoren een prettige werkwijze. Verder geldt dat door de intensieve voorbereidingen op evenementen de afgelopen jaren, momenteel sprake is van veilige en ordentelijk verlopen evenementen in Middelburg. Mede hierom is recent gekozen om af te stappen van het inrijdbeveiligingssysteem in Middelburg. Hierover zijn alle partners en belanghebbende evenementenorganisatoren op de hoogte gesteld.
De jaarwisseling in Middelburg is relatief rustig verlopen. Er hebben zich geen grote incidenten voorgedaan, op een brand in een woning na. De gemeente heeft het nodige geïnvesteerd aan de voorkant om de jaarwisseling vooral zo veilig en feestelijk mogelijk te laten verlopen. Verschillende inwoners en ondernemers hebben het initiatief genomen om in Arnemuiden, Nieuw- en Sint Joosland en het centrum van Middelburg een aantal activiteiten en festiviteiten te organiseren. De gemeente heeft hierin meegedacht en waar nodig gefaciliteerd. Hierdoor was er voor de jeugd veel te doen. Het beheersbare verloop is mede te danken aan de Walcherse samenwerking tussen de hulpdiensten en de gemeenten in de aanloop naar en tijdens de jaarwisseling.
Rampenbestrijding en brandweer
Veiligheidsregio Zeeland
Onderstaand een aantal ontwikkelingen die in 2023 hebben plaatsgevonden:
In 2023 is de directeur van de VRZ vertrokken. Inmiddels is een nieuwe directeur aangetrokken.
Bij het opstellen van de begroting voor 2024 is geconstateerd dat, gedurende de periode 2016 t/m 2023, een fout is gemaakt in de berekening van de gemeentelijke bijdragen. Dit is in 2023 gecorrigeerd waardoor een aantal gemeenten moesten bijbetalen en een aantal juist geld ontving. Middelburg heeft € 910.000 teruggekregen.
Het algemeen Bestuur heeft in juli 2023 het nieuwe dekkingsplan 2023 – 2025 vastgesteld. Dit plan is op basis van de nieuwe landelijke systematiek gebiedsgerichte opkomsttijden. Men ziet zes beleidsthema’s die voor de toekomstige brandweerzorg verdere uitwerking vragen, waaronder het garanderen van de dag-beschikbaarheid op strategische locaties, het versterken van risicobeheersing en het versterken van informatiegestuurde veiligheid. Deze worden komende periode in de jaarplannen van Veiligheidsregio Zeeland uitgewerkt.
In het derde kwartaal van 2023 hebben de dagelijks besturen van de GGD Zeeland, RUD Zeeland en Veiligheidsregio Zeeland de directeuren de opdracht gegeven tot:
het uitvoeren van een gezamenlijke gebiedsverkenning voor huisvesting in Goes-West én het inrichten van de beschikbare ruimte in het pand van VRZ in Middelburg (Segeerssingel 10) als (tijdelijke) gemeenschappelijke ontmoetings-/werk-/overlegruimte;
Het opstellen van een agenda voor gemeenschappelijke bedrijfsvoering(staken);
Het opstellen van een inhoudelijke, operationele samenwerkingsagenda met een tijdshorizon van 5 jaar).
Deze opdrachten dienen in april 2024 op hoofdlijnen gereed te zijn voor een eerste bespreking in de drie besturen. Vóór de zomer van 2024 moet alles gereed zijn voor besluitvorming.
Rampenbestrijding en bevolkingszorg
In 2023 hebben de betrokken medewerkers weer deelgenomen aan diverse trainingen en oefeningen. Tevens was er in maart 2023 een oefening van het gemeentelijk beleidsteam waar onder andere twee locoburgemeesters aan hebben deelgenomen.
Om bij bovenregionale crises te kunnen samenwerken, is een landelijk uniform, geborgd kwaliteitsniveau nodig. Daarom heeft het Veiligheidsberaad (overleg voorzitters 25 veiligheidsregio’s) op 4 oktober 2021 opdracht gegeven om te komen tot een landelijk beschreven kwaliteitsniveau voor Bevolkingszorg. Het eindadvies Uniform Kwaliteitsniveau Bevolkingszorg (UKB) is in maart 2023 in het Veiligheidsberaad besproken en van daaruit doorgeleid naar de Algemeen Besturen van de veiligheidsregio’s voor vaststelling. Het AB van de VRZ heeft dit in september 2023 gedaan. Vervolgens is een kwartiermaker aangesteld en deze heeft een implementatieplan opgesteld voor het implementeren van de adviezen van het project UKB. Voor Zeeland heeft dit relatief weinig gevolgen omdat bevolkingszorg in Zeeland al regionaal is georganiseerd.
Effecten maatregelen financieel herstelplan
Beleidsindicatoren
nnb= deze indicatoren zijn nog niet beschikbaar bij het CBS
Beleidsindicatoren | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Verwijzingen Halt (aantal per 1000 inwoners (jongeren van 12 tot 18 jaar) | Middelburg | 19 | 20 | 16 | 16 | nnb |
Nederland | 13 | 11 | 8 | 8 | nnb | |
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners) | Middelburg | 3,9 | 2,6 | 2,6 | 2,4 | nnb |
Nederland | 2,3 | 2,0 | 1,8 | 2,3 | nnb | |
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners) | Middelburg | 5,0 | 5,2 | 4,5 | 5,4 | nnb |
Nederland | 4,8 | 4,6 | 4,3 | 4,6 | nnb | |
Diefstallen uit woningen (aantal per 1.000 inwoners) | Middelburg | 1,6 | 1,4 | 2,0 | 0,7 | nnb |
Nederland | 2,3 | 1,8 | 4,1 | 1,4 | nnb | |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners) | Middelburg | 6,7 | 6,9 | 6,3 | 8,1 | nnb |
Nederland | 5,9 | 6,2 | 4,1 | 6,0 | nnb |
Wat heeft het gekost?
Veiligheid | Begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Realisatie 2023 | Verschil 2023 (+ voordeel, - nadeel) |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
1.01.0 Crisisbeheersing en brandweer | 3.730 | 2.918 | 2.910 | 8 |
1.02.0 Openbare orde en veiligheid | 2.587 | 2.596 | 2.562 | 34 |
Totale Lasten | 6.316 | 5.513 | 5.471 | 42 |
Baten | ||||
1.02.0 Openbare orde en veiligheid | -58 | -184 | -219 | 35 |
Totale Baten | -58 | -184 | -219 | 35 |
Totaal Veiligheid | 6.259 | 5.329 | 5.252 | 77 |
Toelichting op het financiële resultaat (+ voordeel/- nadeel)
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen tussen de begroting 2023 na wijzigingen en de realisatie 2023 van € 50.000 of hoger toelichten.
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Afwijking Lasten | Afwijking Baten | Structureel J/N |
---|---|---|---|
Overige | 42 | 35 | |
Totaal | 42 | 35 |