Lokale heffingen
Inleiding
Algemeen
De lokale lasten zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente, betaald door burgers en bedrijven. Deze inkomsten worden verkregen op grond van publiekrechtelijke regels.
De lokale lasten kunnen worden onderverdeeld in heffingen waarvan de hoogte van de tarieven gekoppeld is aan de kosten, zoals de rioolheffing en de afvalstoffenheffing en heffingen waar dit niet het geval is, zoals de onroerendezaakbelastingen en toeristenbelasting.
Beleidskader
Het college heeft de volgende uitgangspunten geformuleerd:
De totale gemeentelijke lasten voor burger en bedrijfsleven worden trendmatig verhoogd en daarnaast wordt er stapsgewijs verhoogd naar het Zeeuwse gemiddelde.
Indien er sprake is van meer dan trendmatige verhoging van lokale lasten, dan dient deze vergezeld te gaan van een heldere, acceptabele en verdedigbare verantwoording.
Overzicht belastingen en heffingen
Tarieven 2023
Het beleidsuitgangspunt bij alle heffingen is dat de jaarlijkse verhoging beperkt blijft tot de inflatiecorrectie. Dit heeft tot gevolg dat alle heffingen trendmatig worden verhoogd (2,95%).
Uitzondering hierop zijn de onroerendezaakbelasting, de rioolheffingen (+1% extra verhoging) en de afvalstoffenheffingen.
Overzicht belastingen en heffingen
(bedragen × € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Realisatie 2023 | Verschil 2023 (+ voordeel, |
---|---|---|---|---|
Lokale lasten | ||||
OZB | -14.167 | -14.317 | -14.331 | 15 |
Rioolheffingen | -6.053 | -6.053 | -6.031 | -22 |
Reinigingsheffingen | -6.724 | -6.724 | -6.688 | -36 |
Hondenbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige heffingen | ||||
Precariobelasting | -228 | -308 | -330 | 22 |
Naheffing parkeerbelasting | -612 | -112 | -124 | 13 |
Forensenbelasting | -301 | -476 | -546 | 70 |
Reclamebelasting | -136 | -136 | -130 | -6 |
Toeristenbelasting | -1.044 | -1.209 | -1.204 | -5 |
Totaal lokale heffing | -29.265 | -29.335 | -29.384 | 49 |
Algemeen
In het resultaat per heffing zijn de verminderingen reeds verwerkt en indien van toepassing.
Reinigingsheffingen
De reinigingsheffingen bestaan uit de afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht.
De afvalstoffenheffing levert in 2023 € 44.000 minder op dan geraamd. Dit komt omdat er minder ledigingen zijn dan in eerste instantie vanuit is gegaan. Over de oude jaren worden nog een te kort van € 1.194 gemeld.
De reinigingsrechten levert in 2023 een voordeel op van € 5.722. Dit geringe verschil is verder niet onderzocht.
Over de oude jaren wordt nog een tekort van € 5.270 gemeld.
Rioolheffingen
De rioolheffingen bestaan uit eigendom en gebruiksheffingen voor zowel woningen als niet-woningen. De rioolheffing 2023 heeft een tekort ten opzichte van de raming van € 22.000. Dit verschil zit met name in het waterverbruik van niet-woningen. Daarnaast laat de Rioolheffing voorgaande jaren nog een negatief resultaat van € 435 zien.
Onroerende-zaakbelastingen
De opbrengst van de OZB 2023 is € 15.947 hoger dan geraamd. Dit kleine verschil is verder niet onderzocht.
Daarnaast laat de OZB voorgaande jaren nog een negatief resultaat van € 1.415 zien.
Toeristenbelasting
De definitieve aanslagen 2023 zijn eind maart 2023 conform de planning opgelegd. De definitieve aanslag 2023 laat een tekort zien van € 5.000 zien. De reden hiervan is dat er geen of nauwelijks verhuur heeft plaatsgevonden in het park Harbour Village. Over de oude jaren wordt nog een voordeel gemeld van € 8.900.
Parkeerbelasting
De opbrengst van de naheffingen parkeerbelastingen 2023 laat een meeropbrengst zien van € 12.700. Over de oude jaren wordt niets gemeld.
Precariobelasting
De precariobelasting van 2022 en 2023 zijn beide opgelegd in 2023 i.v.m. de mutaties in het kader van de coronapandemie. De opbrengst is dan ook € 22.000 hoger dan geraamd. Over de oude jaren wordt een tekort gemeld van € 667.
Forensenbelasting
De opbrengst van de forensenbelasting 2023 laat een meeropbrengst zien van € 15.000 dit verschil is verder niet onderzocht. Over de oude jaren wordt een voordeel gemeld van € 70.000. Dit wordt veroorzaakt doordat het aantal woningen dat wordt gebruikt als tweede woning en niet of minder wordt verhuurd is gestegen.
Reclamebelasting
De opbrengst van de reclamebelasting levert een nadeel op van € 7.755 ten opzichte van de raming. Dit is conform de trend van de laatste jaren. Het aantal belastbare reclame uitingen neemt af. In 2024 worden de reclameuitingen weer gecontroleerd. Over de oude jaren wordt een opbrengst gemeld van € 1.361.
Lokale lastendruk
Onderstaande tabel toont een overzicht van de lokale lastendruk van een meerpersoonshuishouden in de Zeeuwse gemeenten.
Gemeenten | OZB eig. | WOZ waarde | OZB | AFV | RIO | Totaal |
€ | € | € | € | € | ||
Veere | 0,0783% | 420.115 | 329 | 295 | 163 | 787 |
Noord-Beveland | 0,0958% | 334.927 | 321 | 284 | 198 | 802 |
Goes | 0,1207% | 365.617 | 441 | 271 | 302 | 1.014 |
Middelburg | 0,1141% | 319.500 | 365 | 298 | 224 | 887 |
Terneuzen | 0,1291% | 275.716 | 356 | 364 | 232 | 951 |
Sluis | 0,0858% | 336.632 | 289 | 303 | 293 | 885 |
Reimerswaal | 0,0869% | 309.356 | 269 | 359 | 278 | 905 |
Schouwen-Duiveland | 0,1050% | 395.581 | 415 | 315 | 257 | 987 |
Kapelle | 0,0892% | 366.401 | 327 | 266 | 290 | 883 |
Tholen | 0,1210% | 228000 | 276 | 276 | 213 | 765 |
Vlissingen | 0,1283% | 288.496 | 370 | 354 | 262 | 986 |
Borsele | 0,1102% | 328.793 | 362 | 382 | 200 | 945 |
Hulst | 0,1017% | 313.265 | 319 | 331 | 292 | 942 |
Het bedrag van de onroerendezaakbelasting is gebaseerd op de door de Waarderingskamer aangegeven gemiddelde WOZ waarde van een woning per gemeente.
Middelburg neemt de 6e plaats in als het gaat om de laagste gemeentelijke lasten voor een meerpersoonshuishouden in 2023.
Kengetallen
Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %: | Rekening 2022 | Rekening 2023 |
Belastingcapaciteit (E/F) x 100% | ||
A. OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 301 | 365 |
B. Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 215 | 298 |
C. Afvalstoffenheffing voor een gezin | 301 | 224 |
D. Eventuele heffingskorting voor een gezin | 0 | 0 |
E. Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | 817 | 887 |
F. Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in het voorafgaande begrotingsjaar | 904 | 906 |
belastingcapaciteit | 90% | 97% |
In bovenstaand overzicht worden de kengetallen van de woonlasten van een gezin getoond. De woonlasten van 2023 zijn hoger t.o.v. 2022 omdat de onroerendezaakbelasting, de rioolheffingen gestegen zijn. De benutte betalingscapaciteit is gestegen van 90% naar 97% omdat de woonlasten extra zijn gestegen.
Kwijtscheldingsbeleid
Gemeenten kunnen met inachtneming van de Invorderingswet 1990 kwijtschelding verlenen voor gemeentelijke heffingen, waarbij zij zelf kunnen beslissen voor welke heffingen kwijtschelding mogelijk is. Kwijtschelding wordt de volgende heffingen verleend:
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2023 | Begroting inclusief wijzigingen | verleend 2023 | verleend oude jaren | Verschil |
Afvalstoffenheffing | 399 | 399 | 335 | 22 | 64 |
Rioolheffingen uitsluitend voor gebruikersheffing | 77 | 77 | 91 | 5 | -14 |
TOTAAL | 476 | 476 | 426 | 27 | 50 |
Aanvullend zijn de volgende voorwaarden vastgesteld:
Alle natuurlijke personen komen in aanmerking voor kwijtschelding
Kleine ondernemers komen in aanmerking voor hun privébelastingen
de normbedragen voor kwijtschelding worden gesteld op 100%
Sabewa Zeeland voert voor ons de toetsing van kwijtscheldingverzoeken uit. Sinds 2010 wordt deelgenomen aan de automatische beoordeling van een deel van de kwijtscheldingsaanvragen. Dit gebeurt bij de Stichting Inlichtingenbureau, opgericht door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Kwijtscheldingen 2023
Sabewa Zeeland heeft de verzoeken om kwijtschelding tijdig afgehandeld.
Geautomatiseerde kwijtscheldingen
In 2023 is voor de afvalstoffenheffing in 705 gevallen geautomatiseerde kwijtschelding verleend. Voor de rioolheffing ligt dit aantal ook op 705.
Handmatig beoordeelde verzoeken om kwijtschelding
Daarnaast zijn door Sabewa Zeeland handmatig de kwijtscheldingsverzoeken beoordeeld die niet in aanmerking kwamen voor de geautomatiseerde afhandeling omdat er extra informatie moest worden verzameld. Voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing waren dit 772 verzoeken.
Kostenonderbouwing tarieven
Vanaf de begroting 2017 moet in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Bij de hierna opgesomde heffingen is hiervan sprake. Bij deze heffingen is het toegestaan om maximaal 100% van de kosten te dekken. Dit is in de gemeente Middelburg uitgangspunt. In de onderstaande gegevens worden de totale gerealiseerde kosten en baten in 2023 met elkaar vergeleken en wordt het kostendekkingspercentage genoemd.
Reinigingsrechten
Omschrijving | Begroting 2023 | Werkelijk 2023 |
---|---|---|
Kosten taakveld 7.3 Afval | 5.326.206 | 5.904.850 |
Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen | 281.184 | 306.717 |
Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling | 399.173 | 386.225 |
Opbrengsten Taakveld 7.3 afval | -692.346 | -454.021 |
Onttrekking voorziening afvalstoffenheffing Taakveld 7.3 afval | 0 | -622.629 |
Netto kosten taakveld | 5.314.217 | 5.521.142 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 546.282 | 611.624 |
BTW | 804.103 | 896.777 |
Totale kosten | 6.664.602 | 7.029.544 |
Opbrengsten heffingen | 6.658.661 | 6.605.419 |
Kostendekkendheid | 100% | 94% |
Marktgelden
Omschrijving | Begroting 2023 | Werkelijk 2023 |
---|---|---|
Kosten taakveld | 106.577 | 112.678 |
Opbrengsten Taakveld | ||
Netto kosten taakveld | 106.577 | 112.678 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 34.886 | 34.886 |
Totale kosten | 141.463 | 147.564 |
Opbrengsten heffingen | 72.577 | 63.900 |
Kostendekkendheid | 51% | 43% |
Rioolheffing
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Begroting 2023 | Werkelijk 2023 |
---|---|---|
Kosten taakveld 7.1 Riool | 4.462.365 | 4.536.701 |
Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen | 298.055 | 325.120 |
Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling | 76.840 | 91.162 |
Opbrengsten Taakveld 7.1 Riool | -22.386 | |
Netto kosten taakveld | 4.837.260 | 4.930.597 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 398.776 | 365.792 |
BTW | 849.297 | 734.115 |
Totale kosten | 6.085.333 | 6.030.505 |
Opbrengsten heffingen | 6.085.333 | 6.030.505 |
Kostendekkendheid | 100% | 100% |
Begrafenisrechten
Omschrijving | Begroting 2023 | Werkelijk 2023 |
---|---|---|
Kosten taakveld 7.5 begraven en crematoria | 726.412 | 750.466 |
Opbrengsten Taakveld | 0 | 0 |
Netto kosten taakveld | 726.412 | 750.466 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 200.534 | 191.730 |
Totale kosten | 926.945 | 942.196 |
Opbrengsten heffingen | 754.712 | 881.645 |
Kostendekkendheid | 81% | 94% |
Scheepvaartrechten
Omschrijving | Begroting 2023 | Werkelijk 2023 |
---|---|---|
Kosten taakveld 2.04.0 Econ havens en waterwegen | 201.620 | 171.582 |
Opbrengsten Taakveld | ||
Netto kosten taakveld | 201.620 | 171.582 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 12.762 | 12.762 |
Totale kosten | 214.382 | 184.343 |
Opbrengsten heffingen | 112.739 | 121.678 |
Kostendekkendheid | 53% | 66% |
Leges Titel I, II en III
Omdat de leges over tal van producten wordt geheven is in onderstaande tabel de kostendekking per hoofdstuk in de legesverordening aangegeven. Tevens is het kostendekkingspercentage per titel weergegeven en vervolgens per hoofdstuk.
Per hoofdstuk wordt duidelijk dat bij een aantal producten de baten beduidend hoger zijn dan de kosten. Door kruissubsidiering toe te passen op de verschillende hoofdstukken per titel is er sprake van een kostendekking van 80% bij Titel 1, een kostendekking van 65% bij Titel 2 en een kostendekking van 7% bij Titel 3.
Hoofdstuk | Totale kosten | Opbrengsten | Percentage | |
---|---|---|---|---|
Totaal | 2.468.239 | 1.626.595 | 66% | |
Titel I | Algemene Dienstverlening | 955.530 | 764.837 | 80% |
Hoofdstuk 1 | Burgerlijke stand | 79.701 | 66.095 | 83% |
Hoofdstuk 2 | Reisdocumenten | 198.612 | 287.427 | 145% |
Naturalisaties (extra ingevoegd onderdeel) | 101.092 | 66.055 | 65% | |
Hoofdstuk 3 | Rijbewijzen | 203.446 | 202.483 | 100% |
Hoofdstuk 4 | Verstrekkingen uit de basisregistratie personen | 25.829 | 12.501 | 48% |
Hoofdstuk 5 | Verstrekkingen uit het Kiezersregister | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 6 | Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 7 | Overige publiekszaken | 73.721 | 29.168 | 40% |
Hoofdstuk 8 | Vastgoedinformatie | 17.797 | 0 | 0% |
Hoofdstuk 9 | Archief standskantoor | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 10 | Huisvestingswet (is verplaatst naar titel 3) | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 11 | Leegstandswet | |||
Hoofdstuk 12 | Gemeentegarantie | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 13 | Retributies | 10.485 | 22.386 | 213% |
Hoofdstuk 14 | Winkeltijdenwet | 5.278 | 224 | 4% |
Hoofdstuk 15 | Kansspelen | 2.281 | 4.181 | 183% |
Hoofdstuk 16 | Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren - AVOI | 218.313 | 70.583 | 32% |
Hoofdstuk 17 | Verkeer en Vervoer | 18.975 | 3.736 | 20% |
Hoofdstuk 18 | Diversen | 0 | 0 | - |
Titel 2 | Dienstverlening inzake omgevingsvergunning | 1.301.868 | 846.332 | 65% |
Hoofdstuk 1 | Begripsomschrijvingen | |||
Hoofdstuk 2 | Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 3 | Omgevingsvergunning | 1.301.868 | 846.332 | 65% |
Hoofdstuk 4 | Vermindering | |||
Hoofdstuk 5 | Gedeeltelijke legesbetaling en teruggaaf | |||
Hoofdstuk 6 | Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 7 | Wet Geluidhinder | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 8 | Wettelijk vereiste publicaties | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 9 | In deze titel niet benoemde beschikking | 0 | 0 | - |
Titel 3 | Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | 210.841 | 15.426 | 7% |
Hoofdstuk 1 | Horeca | 136.124 | 11.622 | 9% |
Hoofdstuk 2 | Organiseren evenementen of markten | 64.161 | 3.357 | 5% |
Hoofdstuk 3 | Openbare orde | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 4 | Seksbedrijven | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 5 | Brandbeveiligingsverordening | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 6 | Verstrekking van informatie middels aanvraagformulier taxatiegegevens | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 7 | In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | 0 | 0 | - |
Hoofdstuk 8 | Huisvestingswet | 10.556 | 448 | 4% |