Jaarstukken 2023

menu

Lokale heffingen

Inleiding

Algemeen

De lokale lasten zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente, betaald door burgers en bedrijven. Deze inkomsten worden verkregen op grond van publiekrechtelijke regels.

De lokale lasten kunnen worden onderverdeeld in heffingen waarvan de hoogte van de tarieven gekoppeld is aan de kosten, zoals de rioolheffing en de afvalstoffenheffing en heffingen waar dit niet het geval is, zoals de onroerendezaakbelastingen en toeristenbelasting.

Beleidskader

Het college heeft de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • De totale gemeentelijke lasten voor burger en bedrijfsleven worden trendmatig verhoogd en daarnaast wordt er stapsgewijs verhoogd naar het Zeeuwse gemiddelde.

  • Indien er sprake is van meer dan trendmatige verhoging van lokale lasten, dan dient deze vergezeld te gaan van een heldere, acceptabele en verdedigbare verantwoording.

Overzicht belastingen en heffingen

Tarieven 2023

Het beleidsuitgangspunt bij alle heffingen is dat de jaarlijkse verhoging beperkt blijft tot de inflatiecorrectie. Dit heeft tot gevolg dat alle heffingen trendmatig worden verhoogd (2,95%).

Uitzondering hierop zijn de onroerendezaakbelasting, de rioolheffingen (+1% extra verhoging) en de afvalstoffenheffingen.

Overzicht belastingen en heffingen

(bedragen × 1.000)

Begroting 2023

Begroting 2023 na wijziging

Realisatie 2023

Verschil 2023 (+ voordeel,
- nadeel)

Lokale lasten

OZB

-14.167

-14.317

-14.331

15

Rioolheffingen

-6.053

-6.053

-6.031

-22

Reinigingsheffingen

-6.724

-6.724

-6.688

-36

Hondenbelasting

0

0

0

0

Overige heffingen

Precariobelasting

-228

-308

-330

22

Naheffing parkeerbelasting

-612

-112

-124

13

Forensenbelasting

-301

-476

-546

70

Reclamebelasting

-136

-136

-130

-6

Toeristenbelasting

-1.044

-1.209

-1.204

-5

Totaal lokale heffing

-29.265

-29.335

-29.384

49

Algemeen

In het resultaat per heffing zijn de verminderingen reeds verwerkt en indien van toepassing.

Reinigingsheffingen

De reinigingsheffingen bestaan uit de afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht.

De afvalstoffenheffing levert in 2023 44.000 minder op dan geraamd. Dit komt omdat er minder ledigingen zijn dan in eerste instantie vanuit is gegaan. Over de oude jaren worden nog een te kort van 1.194 gemeld.

De reinigingsrechten levert in 2023 een voordeel op van 5.722. Dit geringe verschil is verder niet onderzocht.

Over de oude jaren wordt nog een tekort van 5.270 gemeld.

Rioolheffingen

De rioolheffingen bestaan uit eigendom en gebruiksheffingen voor zowel woningen als niet-woningen. De rioolheffing 2023 heeft een tekort ten opzichte van de raming van 22.000. Dit verschil zit met name in het waterverbruik van niet-woningen. Daarnaast laat de Rioolheffing voorgaande jaren nog een negatief resultaat van 435 zien.

Onroerende-zaakbelastingen

De opbrengst van de OZB 2023 is 15.947 hoger dan geraamd. Dit kleine verschil is verder niet onderzocht.

Daarnaast laat de OZB voorgaande jaren nog een negatief resultaat van 1.415 zien.

Toeristenbelasting

De definitieve aanslagen 2023 zijn eind maart 2023 conform de planning opgelegd. De definitieve aanslag 2023 laat een tekort zien van 5.000 zien. De reden hiervan is dat er geen of nauwelijks verhuur heeft plaatsgevonden in het park Harbour Village. Over de oude jaren wordt nog een voordeel gemeld van 8.900.

Parkeerbelasting

De opbrengst van de naheffingen parkeerbelastingen 2023 laat een meeropbrengst zien van 12.700. Over de oude jaren wordt niets gemeld.

Precariobelasting

De precariobelasting van 2022 en 2023 zijn beide opgelegd in 2023 i.v.m. de mutaties in het kader van de coronapandemie. De opbrengst is dan ook 22.000 hoger dan geraamd. Over de oude jaren wordt een tekort gemeld van 667.

Forensenbelasting

De opbrengst van de forensenbelasting 2023 laat een meeropbrengst zien van 15.000 dit verschil is verder niet onderzocht. Over de oude jaren wordt een voordeel gemeld van 70.000. Dit wordt veroorzaakt doordat het aantal woningen dat wordt gebruikt als tweede woning en niet of minder wordt verhuurd is gestegen.

Reclamebelasting

De opbrengst van de reclamebelasting levert een nadeel op van 7.755 ten opzichte van de raming. Dit is conform de trend van de laatste jaren. Het aantal belastbare reclame uitingen neemt af. In 2024 worden de reclameuitingen weer gecontroleerd. Over de oude jaren wordt een opbrengst gemeld van 1.361.

Lokale lastendruk

Onderstaande tabel toont een overzicht van de lokale lastendruk van een meerpersoonshuishouden in de Zeeuwse gemeenten.

Gemeenten

OZB eig.

WOZ waarde

OZB

AFV

RIO

Totaal

Veere

0,0783%

420.115

329

295

163

787

Noord-Beveland

0,0958%

334.927

321

284

198

802

Goes

0,1207%

365.617

441

271

302

1.014

Middelburg

0,1141%

319.500

365

298

224

887

Terneuzen

0,1291%

275.716

356

364

232

951

Sluis

0,0858%

336.632

289

303

293

885

Reimerswaal

0,0869%

309.356

269

359

278

905

Schouwen-Duiveland

0,1050%

395.581

415

315

257

987

Kapelle

0,0892%

366.401

327

266

290

883

Tholen

0,1210%

228000

276

276

213

765

Vlissingen

0,1283%

288.496

370

354

262

986

Borsele

0,1102%

328.793

362

382

200

945

Hulst

0,1017%

313.265

319

331

292

942

Het bedrag van de onroerendezaakbelasting is gebaseerd op de door de Waarderingskamer aangegeven gemiddelde WOZ waarde van een woning per gemeente.

Middelburg neemt de 6e plaats in als het gaat om de laagste gemeentelijke lasten voor een meerpersoonshuishouden in 2023.

Kengetallen

Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %:

Rekening 2022

Rekening 2023

Belastingcapaciteit (E/F) x 100%

A. OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

301

365

B. Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

215

298

C. Afvalstoffenheffing voor een gezin

301

224

D. Eventuele heffingskorting voor een gezin

0

0

E. Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D)

817

887

F. Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in het voorafgaande begrotingsjaar

904

906

belastingcapaciteit

90%

97%

In bovenstaand overzicht worden de kengetallen van de woonlasten van een gezin getoond. De woonlasten van 2023 zijn hoger t.o.v. 2022 omdat de onroerendezaakbelasting, de rioolheffingen gestegen zijn. De benutte betalingscapaciteit is gestegen van 90% naar 97% omdat de woonlasten extra zijn gestegen.

Kwijtscheldingsbeleid

Gemeenten kunnen met inachtneming van de Invorderingswet 1990 kwijtschelding verlenen voor gemeentelijke heffingen, waarbij zij zelf kunnen beslissen voor welke heffingen kwijtschelding mogelijk is. Kwijtschelding wordt de volgende heffingen verleend:

Bedragen x 1.000

Begroting 2023

Begroting inclusief wijzigingen

verleend 2023

verleend oude jaren

Verschil

Afvalstoffenheffing

399

399

335

22

64

Rioolheffingen uitsluitend voor gebruikersheffing

77

77

91

5

-14

TOTAAL

476

476

426

27

50

Aanvullend zijn de volgende voorwaarden vastgesteld:

  • Alle natuurlijke personen komen in aanmerking voor kwijtschelding

  • Kleine ondernemers komen in aanmerking voor hun privébelastingen

  • de normbedragen voor kwijtschelding worden gesteld op 100%

Sabewa Zeeland voert voor ons de toetsing van kwijtscheldingverzoeken uit. Sinds 2010 wordt deelgenomen aan de automatische beoordeling van een deel van de kwijtscheldingsaanvragen. Dit gebeurt bij de Stichting Inlichtingenbureau, opgericht door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Kwijtscheldingen 2023

Sabewa Zeeland heeft de verzoeken om kwijtschelding tijdig afgehandeld.

Geautomatiseerde kwijtscheldingen

In 2023 is voor de afvalstoffenheffing in 705 gevallen geautomatiseerde kwijtschelding verleend. Voor de rioolheffing ligt dit aantal ook op 705.

Handmatig beoordeelde verzoeken om kwijtschelding

Daarnaast zijn door Sabewa Zeeland handmatig de kwijtscheldingsverzoeken beoordeeld die niet in aanmerking kwamen voor de geautomatiseerde afhandeling omdat er extra informatie moest worden verzameld. Voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing waren dit 772 verzoeken.

Kostenonderbouwing tarieven

Vanaf de begroting 2017 moet in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Bij de hierna opgesomde heffingen is hiervan sprake. Bij deze heffingen is het toegestaan om maximaal 100% van de kosten te dekken. Dit is in de gemeente Middelburg uitgangspunt. In de onderstaande gegevens worden de totale gerealiseerde kosten en baten in 2023 met elkaar vergeleken en wordt het kostendekkingspercentage genoemd.

Reinigingsrechten

Omschrijving

Begroting 2023

Werkelijk 2023

Kosten taakveld 7.3 Afval

5.326.206

5.904.850

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

281.184

306.717

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

399.173

386.225

Opbrengsten Taakveld 7.3 afval

-692.346

-454.021

Onttrekking voorziening afvalstoffenheffing Taakveld 7.3 afval

0

-622.629

Netto kosten taakveld

5.314.217

5.521.142

Toe te rekenen kosten:

Overhead

546.282

611.624

BTW

804.103

896.777

Totale kosten

6.664.602

7.029.544

Opbrengsten heffingen

6.658.661

6.605.419

Kostendekkendheid

100%

94%

Marktgelden

Omschrijving

Begroting 2023

Werkelijk 2023

Kosten taakveld

106.577

112.678

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

106.577

112.678

Toe te rekenen kosten:

Overhead

34.886

34.886

Totale kosten

141.463

147.564

Opbrengsten heffingen

72.577

63.900

Kostendekkendheid

51%

43%

Rioolheffing

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Begroting 2023

Werkelijk 2023

Kosten taakveld 7.1 Riool

4.462.365

4.536.701

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

298.055

325.120

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

76.840

91.162

Opbrengsten Taakveld 7.1 Riool

-22.386

Netto kosten taakveld

4.837.260

4.930.597

Toe te rekenen kosten:

Overhead

398.776

365.792

BTW

849.297

734.115

Totale kosten

6.085.333

6.030.505

Opbrengsten heffingen

6.085.333

6.030.505

Kostendekkendheid

100%

100%

Begrafenisrechten

Omschrijving

Begroting 2023

Werkelijk 2023

Kosten taakveld 7.5 begraven en crematoria

726.412

750.466

Opbrengsten Taakveld

0

0

Netto kosten taakveld

726.412

750.466

Toe te rekenen kosten:

Overhead

200.534

191.730

Totale kosten

926.945

942.196

Opbrengsten heffingen

754.712

881.645

Kostendekkendheid

81%

94%

Scheepvaartrechten

Omschrijving

Begroting 2023

Werkelijk 2023

Kosten taakveld 2.04.0 Econ havens en waterwegen

201.620

171.582

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

201.620

171.582

Toe te rekenen kosten:

Overhead

12.762

12.762

Totale kosten

214.382

184.343

Opbrengsten heffingen

112.739

121.678

Kostendekkendheid

53%

66%

Leges Titel I, II en III

Omdat de leges over tal van producten wordt geheven is in onderstaande tabel de kostendekking per hoofdstuk in de legesverordening aangegeven. Tevens is het kostendekkingspercentage per titel weergegeven en vervolgens per hoofdstuk.

Per hoofdstuk wordt duidelijk dat bij een aantal producten de baten beduidend hoger zijn dan de kosten. Door kruissubsidiering toe te passen op de verschillende hoofdstukken per titel is er sprake van een kostendekking van 80% bij Titel 1, een kostendekking van 65% bij Titel 2 en een kostendekking van 7% bij Titel 3.

Hoofdstuk

Totale kosten

Opbrengsten

Percentage

Totaal

2.468.239

1.626.595

66%

Titel I

Algemene Dienstverlening

955.530

764.837

80%

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

79.701

66.095

83%

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

198.612

287.427

145%

Naturalisaties (extra ingevoegd onderdeel)

101.092

66.055

65%

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

203.446

202.483

100%

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

25.829

12.501

48%

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

0

0

-

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

0

0

-

Hoofdstuk 7

Overige publiekszaken

73.721

29.168

40%

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

17.797

0

0%

Hoofdstuk 9

Archief standskantoor

0

0

-

Hoofdstuk 10

Huisvestingswet (is verplaatst naar titel 3)

0

0

-

Hoofdstuk 11

Leegstandswet

Hoofdstuk 12

Gemeentegarantie

0

0

-

Hoofdstuk 13

Retributies

10.485

22.386

213%

Hoofdstuk 14

Winkeltijdenwet

5.278

224

4%

Hoofdstuk 15

Kansspelen

2.281

4.181

183%

Hoofdstuk 16

Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren - AVOI

218.313

70.583

32%

Hoofdstuk 17

Verkeer en Vervoer

18.975

3.736

20%

Hoofdstuk 18

Diversen

0

0

-

Titel 2

Dienstverlening inzake omgevingsvergunning

1.301.868

846.332

65%

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

0

0

-

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

1.301.868

846.332

65%

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Gedeeltelijke legesbetaling en teruggaaf

Hoofdstuk 6

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

0

0

-

Hoofdstuk 7

Wet Geluidhinder

0

0

-

Hoofdstuk 8

Wettelijk vereiste publicaties

0

0

-

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde beschikking

0

0

-

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

210.841

15.426

7%

Hoofdstuk 1

Horeca

136.124

11.622

9%

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

64.161

3.357

5%

Hoofdstuk 3

Openbare orde

0

0

-

Hoofdstuk 4

Seksbedrijven

0

0

-

Hoofdstuk 5

Brandbeveiligingsverordening

0

0

-

Hoofdstuk 6

Verstrekking van informatie middels aanvraagformulier taxatiegegevens

0

0

-

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

0

0

-

Hoofdstuk 8

Huisvestingswet

10.556

448

4%

Download pdf