Jaarstukken 2023

menu

Verkeer, vervoer en waterstaat

Inleiding

De gemeente is verantwoordelijk voor het aanleggen en beheren van infrastructuur, het faciliteren van diverse vervoersvormen, het realiseren van parkeervoorzieningen en het goed afwikkelen van verkeer- en vervoersstromen. Veiligheid en duurzaamheid staan hierbij voorop.

We willen een samenleving waaraan iedereen zo veel mogelijk kan deelnemen. Het is om die reden dat de openbare ruimte waar mogelijk toegankelijk moet zijn. Op die manier kunnen we allerlei voorzieningen bereiken en gebruiken.

Beleidskader

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:

Wat wilden we bereiken?

Maatschappelijk effect

Het borgen en daar waar mogelijk verbeteren van de bereikbaarheid en toegankelijkheid van Middelburg voor alle mensen. Inwoners en bezoekers van Middelburg moeten zich veilig en vlot kunnen verplaatsen door en rond de stad. Zonder al te veel oponthoud en het veroorzaken van overlast en milieuhinder. Daarnaast moet er voldoende parkeergelegenheid zijn.

Doelstellingen

  1. Het verduurzamen van mobiliteit

  2. Het behoud van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer

  3. Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom

  4. het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg

  5. Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers met behoud van een hoog bezettingspercentage van de parkeerconcentraties

  6. een autoluwe binnenstad

  7. Een toegankelijke stad voor iedereen en wegenonderhoud

Wat hebben we bereikt?

Prestatie

Status

Het verduurzamen van mobiliteit

Voor het stimuleren en faciliteren van elektrisch rijden worden laadpalen geplaatst

Gedeeltelijk volgens plan

Gezamenlijk met maatschappelijke partijen stellen we maatregelen voor die het fietsen stimuleren en/ of de verkeersveiligheid verhogen

Volgens plan

Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer

Onderzoek optimaliseren Schroetracé

Niet volgens plan

Pilot Gravenstraat opheffen fietsverbod

Volgens plan

Onderzoek einde overlast van bezorgdiensten in de binnenstad

Niet volgens plan

Tellingen Kanaalkruisingen

Volgens plan

Opstellen nieuw fietsparkeerplan

Volgens plan

Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom

Continu werken aan verhoging van de verkeersveiligheid

Volgens Plan

Ontwikkelen en voorbereiden plannen ter verbetering van de verkeersveiligheid in het kader van het SPV (Strategisch Plan Verkeersveiligheid)

Volgens Plan

Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg

Gebiedsontsluitingsvisie Veerse Meer zuid

Volgens plan

Voorbereiden en uitvoeren koppeling verkeersregelinstallaties aan een Netwerk Management Systeem

Volgens plan

Start onderzoek '30 km/u de norm binnen de bebouwde kom'

Niet volgens plan

Voorbereiden en uitvoeren vervanging verkeersregelinstallatie Sandberglaan- Laan der Ver. Naties- Pres Rooseveltlaan door nieuw vri of rotonde

Gedeeltelijk volgens plan

Voorbereiden en uitvoeren vervanging verkeersregelinstallatie Stromenweg- Grevelingenstraat door vri of rotonde

Gedeeltelijk volgens plan

Realisatie bushalte Het Groene Woud

Volgens plan

Monitoren ontwikkeling verkeersintensiteiten

Volgens plan

Werken aan een nieuw mobilitietsnetwerk met grote- en kleine bussen, buurtbus, Flextaxi en deelmobiliteit

Volgens plan

Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers

Onderzoek naar parkeerdruk binnenstad

Volgens plan

Stimulering gebruik parkeergarages

Volgens plan

Onderzoek om deel binnenstad exclusief voor binnenstadbewoners te reserveren

Volgens plan

Een autoluwe binnenstad

Onderzoek naar welke parkeermaatregelen bijdragen aan een autoluwere binnenstad en verruiming van de parkeermogelijkheden op maaiveld voor binnenstadbewoners

Volgens plan

Een toegankelijke stad voor iedereen

We zetten in op het verbeteren van kleine direct overlastgevende situaties m.b.t. toegankelijkheid

Volgens plan

Omvangrijke situaties worden aangepakt bij planmatig onderhoud

Volgens plan

Doelstelling 1: Het verduurzamen van mobiliteit

Het grootste deel van de afgelegde reiskilometers gebeurt met de auto. Daarom is hier de meeste winst te behalen door:

  • Het voorkomen, verkorten of verminderen van autoverplaatsingen

  • Het veranderen van vervoerswijze: bij voorkeur te voet, per fiets en/of met het openbaar vervoer

  • Het verschonen van verplaatsingen: zorg dat verplaatsingen met schone auto’s worden gemaak, bijvoorbeeld elektrische auto’s.

Onze mobiliteit verandert de komende jaren fors. De groei van elektrische auto's en laadinfrastructuur zet door. Het delen van bezit wordt vanzelfsprekender en alles staat met elkaar in verbinding.

Doelstelling 2: Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer

Middelburg heeft een bovengemiddeld hoog fietsgebruik. Het verloop van het aandeel fietsverkeer meten we aan de hand van de kanaalpassages (Stationsbrug en Schroebrug).

Ieder jaar in dezelfde week en op dezelfde dag vindt een meting plaats van het aantal fietspassages over de Kanaalkruisingen. In de onderstaande tabellen ziet u de aantallen die zijn gemeten op 20 juni 2023 en hoe deze aantallen zich verhouden ten opzichte van eerdere jaren. Op basis van deze gegevens is er geen duidelijke trend zichtbaar. De getallen schommelen door de jaren heen en de steekproef geeft enkel een indicatie dat er geen structurele daling of stijging in het aantal fietsers is. De hoogte van deze steekproef meting wordt mede bepaald door een aantal niet te beïnvloeden omstandigheden, zoals de weersomstandigheden. In verband met de coronacrisis zijn zowel in 2020 als 2021 geen verkeerstellingen van het (brom)fietsverkeer gehouden op de Kanaalkruisingen.

Tellingen 20 juni 2023

Tellingen 20 juni 2023

07.00-19.00

24 uur(=12 uur+25%)

Totaal per 24 uur 2023

Locatie

bromfiets

fiets

bromfiets

fiets

Bromfiets + fiets

Stationsbrug

312

5.277

390

6.597

6.987

Schroebrug

549

7.736

687

9.670

10.357

Totaal op de bruggen

861

13.013

1.077

16.267

17.344

Meetpunt

2022

2023

Verschil

Aantal (brom)fietsers op passeerpunten over het Kanaal per 24 uur:

Stationsbrug

9.161

6.987

-2.147

Schroebrug

13.765

10.357

-3.408

Totaal

22.926

22.926

22.926

Doelstelling 3: Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom, het verbeteren van de bereikbaarheid in Middelburg en een autoluwe binnenstad.

Zie hieronder het verloop van de verkeersongevallen in Middelburg. De prestatie-indicator die hierbij gehanteerd wordt is het aantal ongevallen per 100.000 inwoners uit: “Waar staat je gemeente”. De cijfers voor 2023 zijn nu nog niet bekend.

           

Verkeersongevallen per 100.000 inwoners, Middelburg vergeleken met Nederland   Bron: Waar staat je gemeente?

In de volgende tabel staat de werkelijke registratie van verkeersongevallen en de ernst van het ongeval weergegeven in het beheersgebied van de gemeente Middelburg.

We zien inderdaad een stijging in het aantal verkeersongevallen in 2022 t.o.v. 2021. In 2020 en 2021 waren er veel coronamaatregelen waardoor er landelijk minder mobiliteit was. Daarom is het logisch dat we in deze jaren een lager aantal verkeersongevallen zien. In 2022 was er weer meer mobiliteit en zien we een gelijkwaardig ongevallenbeeld met 2019. Landelijk heeft het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) onderzoek gedaan naar de landelijke stijging van het aantal verkeersongevallen. Het is niet met zekerheid te zeggen wat de oorzaak is, wel is het duidelijk dat de coronamaatregelen hier een rol in spelen.  

Conform het GVVP 2030 wordt ingezet op het verder optimaliseren van het bestaande verkeer- en vervoerssysteem op verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. Dit zijn veelal de wat kleinere projecten.

Doelstelling 4: Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg

Een bereikbare stad vraagt om een heldere wegencategorisering. De basis voor de wegencategorisering ligt in het GVVP 2023. Een heldere wegenstructuur die conform de richtlijnen is ingericht zorgt voor een optimale bereikbaarheid. Via het Verkeersmodel Walcheren toetsen we de intensiteiten ten opzichte van de capaciteit in het netwerk. Bereikbaarheid is niet alleen van belang voor de automobilist maar ook zeker voor voetgangers en fietsers. Daarom ligt hier een belangrijk verband met autoluw. Wanneer een gebied meer autoluw wordt gemaakt is het voor de bereikbaarheid van belang dat het gebied voor voetgangers en fietsers goed bereikbaar blijft. Ook het openbaar vervoer speelt een belangrijke rol in de bereikbaarheid. In alle projecten nemen we de bereikbaarheid mee in de breedste zin van het woord.

Doelstelling 5: Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers

Coalitieakkoord 2022-2026

In het coalitieakkoord zijn de volgende richtingen met betrekking tot het parkeren in Middelburg opgenomen:

  • Lagere tarieven in de parkeergarages dan op maaiveld (=straatparkeren);

  • Parkeerterreinen (=hubs) realiseren aan de randen van de stad voor het gemotoriseerd verkeer (gratis parkeren);

  • Door het beter benutten van de parkeerterreinen aan de randen van de stad en het hanteren van goede parkeertarieven in de parkeergarages wordt er bijgedragen aan een autoluwe binnenstad;

  • Bij het parkeren op straat in de binnenstad wordt ‘voorrang’ gegeven aan inwoners.

Onderzoek naar parkeerdruk binnenstad

Bewoners en bezoekers van de binnenstad maken gezamenlijk gebruik van het bestaande parkeerareaal in de binnenstad. Met name vanuit de binnenstadbewoners komen er diverse signalen dat na de Coronajaren 2020 en 2021 een hoge parkeerdruk op maaiveld is ontstaan en geven aan in toenemende mate problemen te ervaren bij het vinden van een beschikbare parkeerplaats in de directe woonomgeving. De ondernemers in Middelburg, vertegenwoordigd door de VOM en de horeca geven aan dat er meer parkeerplaatsen aan de rand van de (binnen)stad aangelegd zouden moeten worden, om bezoekers op te kunnen vangen. In 2023 heeft de gemeente diverse parkeertellingen laten uitvoeren op diverse dagen en tijden in de maanden augustus en oktober. In 2024 worden deze tellingen verder uitgewerkt.

Doelstelling 6: Een autoluwe binnenstad

Een autoluwe binnenstad is een binnenstad waarbij het niet-noodzakelijke autoverkeer zoveel als mogelijk wordt geweerd. Een autoluwe binnenstad draagt bij aan een verhoging van de verkeersveiligheid, het streven naar een meer fietsvriendelijke stad en een verhoging van de leef- en beeldkwaliteit. Het doorgaand verkeer (met herkomst en bestemming buiten de binnenstad) wordt afgeleid naar het rondwegstelsel. Bezoekers van de binnenstad worden – via het parkeerverwijssysteem – verwezen naar voorzieningen aan de rand van de binnenstad, zodat daarmee het zoekverkeer naar parkeerplaatsen verminderd.

Maatregelen gericht op het faciliteren van parkeren, stimuleren van fietsverkeer en openbaar vervoer, evenals de inrichting van de wegenstructuur in en rondom de stad dragen bij aan het bereiken van een meer autoluwe binnenstad. Op dit moment onderzoekt de gemeente welke parkeermaatregelen bijdragen aan een autoluwere binnenstad.

Doelstelling 7: Een toegankelijke stad voor iedereen en wegenonderhoud

In 2023 heeft de raad de beleidskaders voor het beheer en onderhoud van de verhardingen opnieuw vastgesteld. Op basis van deze kaders wordt het jaarlijks onderhoudsplan voor de (weg-)verhardingen opgesteld.

In 2023 is een deel van het beschikbare budget ingezet voor het repareren van schades en onvolkomenheden. Een deel van het budget is gebruikt voor integraal groot onderhoud om samen met andere beleidsvelden, als rioolonderhoud, klimaatmaatregelen te realiseren. En er is een deel van het budget gebruikt voor het maken van plannen/ontwerpen voor projecten die op langere termijn gaan spelen. In ieder project zijn samen met bewoners/bedrijven, afhankelijk van de situatie en mogelijkheden, in meer of mindere mate, omvormings- en verbeteringsmaatregelen gerealiseerd om de leefbaarheid af te stemmen op het huidig en toekomstig gebruik. De maatregelen zijn er steeds op gericht om de hoeveelheid verharding daar waar mogelijk te verminderen, en om te vormen naar gecombineerd groen- en waterbergings- c.q. infiltratieoppervlak. Daarnaast is bij elk project geïnventariseerd of bestaand bestratingsmateriaal kan worden hergebruikt (circulair). Oud, versleten of kapot bestratingsmateriaal is vervangen door duurzame materialen, bijvoorbeeld gebakken materialen.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Doelstelling 1: Het verduurzamen van mobiliteit

Bij mobiliteit geldt: eerst inzetten op energie besparen en dan hernieuwbare energie toepassen om de mobiliteit te verduurzamen. Dit vertaalt zich in onderstaande ontwikkelingen:

•          de steeds verdergaande ontwikkeling via internet, digitalisering van allerlei (overheid) diensten en flexibel werken betekent dat de noodzaak om fysiek aan het verkeer deel te nemen afneemt. Het voor een bepaald  percentage van de totale werktijd thuiswerken is gebruikelijk aan het worden.

•          de fiets staat in het gemeentelijk mobiliteitsbeleid op nummer één. In een continu proces worden - gezamenlijk met maatschappelijke organisaties - maatregelen voorgesteld die het fietsen stimulerend en/of de verkeersveiligheid verhogen. Afhankelijk van de beschikbare financiële middelen worden deze op korte of langere termijn uitgevoerd.

•          Voor het stimuleren en faciliteren van e-auto’s worden met enige regelmaat laadpalen geplaatst. In 2023 hebben we voor 3 nieuwe locaties een verkeersbesluit genomen. Hierbij zijn 4 laadpalen geplaatst. Er is 1 aanvraag afgewezen (aanvrager had eigen parkeer- en dus laadgelegenheid). Voor 17 bestaande locaties is er een verkeersbesluit genomen om een tweede parkeervak aan te wijzen voor het opladen van elektrische auto’s, waarvan er één naar aanleiding van een bezwaar is vervallen. Ter info: in 2023 zijn nog  16 aanvragen gedaan voor een laadpaal. Voor 15 daarvan is een verkeersbesluit genomen, maar dit is in januari 2024 gepubliceerd. Eén aanvraag is afgewezen: vlakbij de aanvrager was al een laadpaal aanwezig die nog niet veel wordt gebruikt. Voorts zijn in de periode januari tot en met december 2023 16 vergunningen verleend voor een verlengde private aansluiting (=laadkabel afgedekt met een mat vanuit huis naar e-auto geparkeerd op de openbare weg). In 2022 was in Nederland bijna 31% van de nieuw verkochte auto’s elektrisch. Dit is een stijging van bijna 7,5% ten opzichte van 2022. Een groot deel daarvan laadt de auto op eigen (bedrijfs)terrein op. Dat betekent dat de gemeente daar verder geen bemoeienis mee heeft.

In 2023 is gewerkt aan de integrale laadvisie voor Middelburg. Deze integrale laadvisie bepaalt de strategie om tijdig een toegankelijke betaalbare, betrouwbare en veilige laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te realiseren. Dit vind navolging van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), een bijlage van het Klimaatakkoord. Deze laadvisie richt zich op de volgende gebruikersgroepen: personenvervoer inclusief toerisme/doelgroepenvervoer/taxi’s/lichte en zware logistieke voertuigen en vaartuigen. De laadvisie heeft inmiddels een eerste participatieronde doorlopen. Vanwege de vele ontwikkelingen rondom laadinfrastructuur wordt er in 2024 nog een extra verdiepingsslag en participatieronde gemaakt voordat de laadvisie gereed is voor vaststelling.

Doelstelling 2: Het behoud van een hoog aandeel fietsverkeer in het totale verkeer

“In ons mobiliteitsbeleid staat het langzaam verkeer (fiets en voetganger) op nummer één.” De basis voor het integrale fietsplan ligt in het GVVP 2030. Hiervoor wordt al jaren met een integraal programma aan fietsgebruik stimulerende projecten gewerkt. Dit programma met projecten richt zich op verbetering van de omstandigheden (zoals veiligheid en doorstroming) van fietsers op enerzijds de fietsroutes in de binnenstad en anderzijds de fietsroutes vanuit de wijken naar het buitengebied. Voorts ligt er een opgave in het verbeteren van het fiets parkeren in de binnenstad. Vooral projecten/maatregelen gericht op het verhogen van de verkeersveiligheid, optimaliseren en verbeteren van 30 km/u wegen etc. dragen bij aan het in stand houden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer of zelfs verder verhogen hiervan. Dit is in feite een permanent lopende activiteit welke in samenspraak met de bewoners, verkeerswerkgroepen, fietsersbond, politie etc. wordt uitgevoerd.

De inzet van de fiets als alternatief voor de auto helpt om de binnenstad autoluw te maken. Uitstekende parkeervoorzieningen zeker aan de rand van het winkelgebied en hoofdfietsroutes is een voorwaarde om de concurrentiepositie te vergroten. Hierbij is een rol weggelegd onder andere voor de fietsenstalling op het Zusterplein. Mede met het oog op het verlichten van de fiets parkeerdruk op Plein 1940 behoort een eventuele uitbreiding van het fiets parkeren op het Zusterplein tot de mogelijkheden.

Pilot opheffen fietsverbod in de Gravenstraat

In de Gravenstraat (gedeelte tussen Zusterstraat en Markt) is in november 2022 het fietsverbod opgeheven. Dit ter verbetering van de bereikbaarheid van de Markt en de aldaar aanwezige witte fietsparkeervakken. Dit is in eerste instantie een pilot. De pilot wordt ná een jaar geëvalueerd. Op basis van de resultaten bepalen we of deze maatregel definitief wordt. Officiële evaluatie vond nog niet plaats. Wel zien we dat de maatregel voorziet in een behoefte, helpt om de binnenstad meer autoluw te maken en niet leidt tot klachten. 

Doelstelling 3: Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom

Samen met de verkeerswerkgroepen, politie, fietsersbond en andere relevante partijen wordt continu gewerkt aan een verhoging van de verkeersveiligheid en een verbetering van de bereikbaarheid.

In het nieuwe gemeentelijk verkeer- en vervoerplan is het accent in het mobiliteitsbeleid vooral komen te liggen op het verder optimaliseren van het bestaande wegennet op basis van de wegencategorisering.

De optimalisatie bestaat uit enerzijds het aanpakken van gesignaleerde verkeersproblemen, komend uit overleggen met bijvoorbeeld de verkeerswerkgroepen, fietsersbond en meldingen. Anderzijds gaat het om de meer vanuit beleid gestuurde projecten (GVVP 2030). Hiervoor kan het zijn dat enkele jaren “gespaard“ moet worden om het specifieke project te kunnen uitvoeren. Vaak combineren we een aanpassing van de weg met werkzaamheden aan riolering- en/of reconstructie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de herinrichting Koudekerkseweg en Klein Vlaanderen.

•          De verkeersregelinstallaties Seisplein en Seissingel noord-Sandberglaan zijn in 2023 vervangen

•          Onderzoek ‘30 km/uur de norm binnen de bebouwde kom’ project is doorgeschoven. CROW richtlijnen voor inrichting gebiedsontsluitingsweg (GOW) 30 zijn nog in ontwikkeling.

•          Voorbereiden vervangen VRI Sandberglaan-Laan der Verenigde Naties-Pres Rooseveltlaan door nieuwe VRI of rotonde. Voorbereiding is tijdelijk gestopt en wordt opnieuw opgepakt zodra er meer duidelijkheid is over de invulling van de ontwikkellocatie Walcherseweg-Laan der Verenigde Naties-Sandberglaan. Inmiddels is meer duidelijkheid over de omvang van de kerk op de ontwikkellocatie de voorbereiding voor aanpassing van het kruispunt Pres. Rooseveltlaan-Sandberglaan-laan de Verenigd Naties wordt weer opgepakt. Voor de meerkosten van een rotonde ten opzichte van vervanging van de Verkeersregelinstallatie wordt een aanvraag voor de kadernota gedaan.

•          Nut en noodzaakonderzoek VRI Stromenweg-Grevelingenstraat i.c.m. alternatieve kruispuntoplossing (bijv. rotonde) Dit project is doorgeschoven naar 2024 in verband met onvoldoende personele capaciteit binnen  het cluster verkeer

•          Herinrichting van de Gebiedsontsluitingsweg (50 km/u) naar Erftoegangsweg (30 km/u) Klein Vlaanderen is uitgevoerd.

•          12 verkeersregelinstallaties op de Schroeweg- Poelendaelesingel, het Seisplein en de Sandberglaan zijn in 2023 succesvol ontsloten op het Netwerk Management Systeem (NMS). Dit systeem ontsluit de Middelburgse VRI’s op het beheerplatform Mobimaestro voor storingsmeldingen en verkeerskundig beheer.

Doelstelling 4: Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg

Monitoring ontwikkeling verkeersintensiteiten

De ontwikkeling van het (auto)verkeer wordt gemonitord (verkeerstellingen) en vergeleken met de verkeersmodelberekeningen van het in 2022 geactualiseerde en vastgestelde verkeersmodel. Resultaten daarvan laten zien dat er geen onvoorziene negatieve ontwikkelingen is op de aspecten bereikbaarheid en doorstroming. In het algemeen geldt dat door de N57 de autoverkeerintensiteiten op het Middelburgse wegennet zijn afgenomen. Hierdoor is meer ruimte ontstaan voor andere verkeerssoorten. Dit levert een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid en fietsvriendelijkheid van Middelburg.

Verkeersmodel Walcheren geactualiseerd

In 2022 hebben we het Verkeersmodel Walcheren laten actualiseren. Daarnaast hebben we in 2023 een variant met de zomerintensiteiten op het verkeersmodel laten maken. We hebben dit samen met de gemeenten Vlissingen en Veere, Waterschap Scheldestromen en de Provincie Zeeland gedaan. De geactualiseerde modellen bieden een cijfermatige doorkijk naar de te verwachten verkeersstromen in 2030 en 2040. Het helpt ons om beter inzicht te krijgen en te houden op hoe verkeersstromen zich ontwikkelen bij bijvoorbeeld de aanleg van grootschalige recreatieve voorzieningen.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer vormt een belangrijke ader van het vervoerssysteem in Middelburg. Het busvervoer is hier een belangrijk onderdeel van. De Provincie Zeeland heeft in 2023 een nieuwe busconcessie op de markt gebracht. Uiteindelijk zijn er geen inschrijvingen gekomen op deze concessie die per 1 maart van kracht zou moeten worden. De provincie heeft daarom besloten de concessie in een aangepaste vorm opnieuw op de markt te brengen en daarmee de invoeringsdatum uit te stellen tot 1 januari 2027. Tot deze tijd wordt het huidige busnetwerk onveranderd voortgezet.

Regionale Mobiliteitsstrategie (RMS)

De RMS is het plan om gemakkelijk, veilig en snel te reizen door Zeeland. Het openbaar vervoer vormt een belangrijk bestandsdeel van de RMS. Hierbij wordt gewerkt naar de nieuwe busconcessie begin 2027. Belangrijke toevoeging aan het openbaar vervoer is het zogenaamde flexnet. Er gaan flextaxi’s en kleine busjes rijden. Door dit te combineren met doelgroepenvervoer krijgen reizigers meer mogelijkheden om van A naar B te reizen. In een dorp of stad zijn er straks meer opstappunten voor vervoer te vinden. Binnen de bebouwde kom is een opstappunt op maximaal 500 meter te vinden. Zo kan iedereen op een makkelijke manier bij een opstapplaats of knooppunt voor openbaar vervoer komen. Er is in 2023 door alle partijen aan gewerkt om de verschillende voorzieningen en reismogelijkheden verder uit te werken naar concrete plannen en spelregels.

Doelstelling 5: Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers met behoud van een hoog bezettingspercentage van de parkeerconcentraties

Stimulering gebruik parkeergarages

In de parkeerbelastingverordening voor het jaar 2023 zijn tarieven verwerkt die in het verlengde liggen van het gewenste parkeerbeleid, namelijk het verhogen van de parkeertarieven op het maaiveld en het niet verhogen van de tarieven in de parkeergarages. Hierdoor zijn de tarieven in de parkeergarages lager dan op het maaiveld. Voor de binnenstadbezoeker is het dus financieel gunstiger om de auto in de parkeergarage te zetten dan op een parkeervak op straat.

Handhaving maximale parkeerduur d.m.v. invoering progressief tarief

De Hoge Raad heeft besloten dat gemeenten geen naheffing kunnen opleggen aan parkeerders die de maximale parkeerduur overschrijden, maar wel de parkeerbelasting hebben betaald. Veel gemeenten hebben daarom deze beleidsregel laten varen. Voorheen hanteerden veel gemeenten een maximale parkeerduur in specifieke zones om te voorkomen dat parkeerplaatsen te lang door dezelfde auto's werden bezet. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat het opleggen van een naheffing wanneer de parkeerbelasting is betaald, niet toegestaan is. Daarom zijn gemeenten nu op zoek naar andere methoden om de maximale parkeerduur te handhaven. Door met een progressief tarief te werken worden de bezoekers meer gestuurd om in de parkeergarages of aan de randen van de binnenstad te parkeren.

In 2024 onderzoeken we of het invoeren van een progressief parkeertarief de meest effectieve methode is om de maximale parkeerduur te handhaven. Een progressief parkeertarief betekent dat de parkeerkosten toenemen naarmate men langer parkeert, om automobilisten aan te moedigen hun parkeertijd te verkorten.

Het toepassen van een progressief tarief vereenvoudigt ook de handhaving van parkeerregels aanzienlijk. Dit systeem vereist dat alle bestuurders hun voertuig registreren via een mobiele app of een automaat op straat. De handhaving kan dan efficiënt plaatsvinden met behulp van bestaande middelen zoals handscanners of scanauto's. Deze aanpak zorgt voor een efficiëntere handhaving en het verlicht de werklast van handhavingspersoneel, wat bijdraagt aan een meer gestroomlijnde en kosteneffectieve parkeerbeheerstrategie.

Een bijkomend voordeel is dat het mogelijk blijft om bezoekers aan het centrumgebied tegen een gereduceerd tarief te verwelkomen, terwijl tegelijkertijd het zoekverkeer van auto's verminderd wordt en de handhaving van parkeerregels effectiever georganiseerd kan worden. Hierdoor wordt een evenwicht bereikt tussen het stimuleren van kort parkeren en het tegemoetkomen aan de behoeften van zowel lokale ondernemers, bewoners als bezoekers.

Doelstelling 6: Een autoluwe binnenstad

Een autoluwe binnenstad is een binnenstad waarbij het niet-noodzakelijke autoverkeer zoveel als mogelijk wordt geweerd. Een autoluwe binnenstad draagt bij aan een verhoging van de verkeersveiligheid, het streven naar een meer fietsvriendelijke stad en een verhoging van de leef- en beeldkwaliteit. Het doorgaand verkeer (met herkomst en bestemming buiten de binnenstad) wordt afgeleid naar het rondwegstelsel. Bezoekers van de binnenstad worden – via het parkeerverwijssysteem – verwezen naar voorzieningen aan de rand van de binnenstad, zodat daarmee het zoekverkeer naar parkeerplaatsen verminderd.

Maatregelen gericht op het faciliteren van parkeren, stimuleren van fietsverkeer en openbaar vervoer, evenals de inrichting van de wegenstructuur in en rondom de stad dragen bij aan het bereiken van een meer autoluwe binnenstad. Op dit moment onderzoekt de gemeente welke parkeermaatregelen bijdragen aan een autoluwere van de binnenstad.

In de dialoogtafels in het kader van de omgevingswet veelvuldig de opmerking gemaakt om het aantal auto’s in de (binnen)stad op weg naar 2050 verder terug te dringen en eventueel hiervoor in de plaats met deelauto’s of e-deelauto’s te gaan werken. Op dit moment staan op enkele plaatsen in de stad deelauto’s en we proberen dit aantal uit te breiden om dit middel een belangrijkere rol in het mobiliteitsnetwerk te geven. Op dit moment zijn er 9 deelauto’s in Middelburg.

Doelstelling 7: Een toegankelijke stad voor iedereen en wegenonderhoud

Toegankelijkheid

Bij werkzaamheden aan verhardingen wordt afgewogen hoe de toegankelijkheid beter kan. Bij meer ingrijpende werkzaamheden vragen we advies aan de Stichting Werkgroep Gehandicapten Walcheren (SWGW).

Wegenonderhoud

In 2023 is het niet gelukt om al het geplande onderhoud te realiseren. Een deel van de projecten is door vertraging in de planvorming/voorbereiding door geschoven naar 2024 of latere jaren. Vanwege capaciteitsproblemen in de voorbereiding en uitvoering van projecten, zowel bij nutsbedrijven, leveranciers en de eigen organisatie is de focus verdeeld in deels integrale en toekomstgerichte planvoorbereiding. En deels op instandhouding van de kwaliteit van de verhardingen door kleinschalig onderhoud op wijk niveau met name in Zuid.

Gerealiseerd zijn de volgende projecten: herinrichting Klein Vlaanderen, Radenhove, Singelweg-Warande, Obrystraat. En de geplande “lichtere” plaatselijke reparaties en schades aan fietspaden zijn gerealiseerd, waaronder Looijerssingel.

Effecten maatregelen financieel herstelplan

Voor de effecten in 2023 van de maatregelen uit het financieel herstelplan verwijzen wij naar de paragraaf Bedrijfsvoering.

Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

,

2018

2019

2020

2021

2022

2023

verkeersongevallen per 100.000 inwoners

Middelburg

455

609

395

498,3

615,9

nnb

Nederland

748

780

596

654,4

693,8

nnb

Wat heeft het gekost?

Verkeer, vervoer en waterstaat

Begroting 2023

Begroting 2023 na wijziging

Realisatie 2023

Verschil 2023 (+ voordeel, - nadeel)

Lasten

2.01.0 Verkeer en vervoer

10.974

13.994

13.931

63

2.02.0 Parkeren

2.672

2.660

2.708

-48

2.04.0 Econ havens en waterwegen

604

298

344

-46

Totale Lasten

14.250

16.952

16.983

-31

Baten

2.01.0 Verkeer en vervoer

-1.021

-1.208

-2.321

1.113

2.02.0 Parkeren

-5

-5

-11

6

2.03.0 Recreatieve havens

-65

-65

-70

4

2.04.0 Econ havens en waterwegen

-119

-119

-135

17

Totale Baten

-1.210

-1.397

-2.537

1.140

Totaal Verkeer, vervoer en waterstaat

13.040

15.554

14.446

1.108

Toelichting op het financiële resultaat (+ voordeel / - nadeel)

We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen van 50.000 of hoger toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan 50.000.

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Afwijking Lasten

Afwijking Baten

Structureel J/N

2.01.0 verkeer en vervoer

Reconstructies

464

703

N

Als gevolg van het capaciteitsprobleem ligt de prioriteit bij werkzaamheden voor grondbedrijf en investeringsprojecten. Het invullen van vacatures is gezien de krappe arbeidsmarkt moeizaam. Daardoor loopt het wegenonderhoud vertraging op en wordt het budget gedeeltelijk uitgegeven. Naast het reguliere budget is er in 2023 ook subsidie ontvangen voor maatregelen op het gebied van klimaat. Daarnaast zijn de kosten voor achterstallig onderhoud ten laste van de voorziening geboekt. Het overschot wordt toegevoegd aan de reserve wegen.

Straatwerk voor derden

-60

162

N

Er zijn meer kosten geweest voor het herstraten na het leggen van kabels en leidingen dan waar vooraf was verwacht. Voor het herstraten na het leggen van kabels en leidingen wordt een vergoeding in rekening gebracht. Er is een hogere opbrengst dan vooraf rekening mee was gehouden. Dit wordt verrekend met de reserve wegen.

Openbare verlichting

-128

J

De kosten van energie zijn in 2023 gestegen als gevolg van nieuwe energiecontracten. De verdeling van de energiebudgetten in de begroting en de feitelijke toerekening van de werkelijke energielasten laat verschillen zien, het totale tekort op concernniveau is 330.000,-.

Buro Openbare Verlichting Zeeland

-222

222

N

Het Bureau Openbare Verlichting Zeeland is een samenwerkingsverband met meerdere partijen voor het beheer en onderhoud openbare verlichiting. Middelburg is hiervoor gastgemeente. In 2023 zijn er extra kosten geweest op het gebied van personeel ivm met ziekte en het implementeren van een nieuw softwarepakket. Uit de ontvangen vergoeding van de partijen kunnen de extra kosten worden betaald.

Straatreiniging regulier

-68

N

Deze overschrijding heeft meerdere oorzaken. De kosten voor het opruimen van zwerfafval werden eerst vergoed door het zwerfafvalproject. Maar dit wordt gezien als regulier werk en moet van dit budget bekostigd worden. Het ledigen van de afvalbakken en machinaal vegen wordt extern uitbesteed, dit is duurder dan met eigen medewerkers. Er is te weinig personele capaciteit om dit zelf uit te voeren.

Klimaatadapatie Zeeland

114

N

Door vertraging in de uitvoering van het Europees project Klimaatadapatie Zeeland zijn er minder uitgaven geweest dan was gepland.

Verkeersmaatregelen

56

N

In 2023 is er niets aan belijning van de wegen gedaan. Dit had opnieuw aanbesteed moeten worden, maar is door capaciteitsproblemen niet gelukt.

Overig

-187

53

Totaal

-31

1.140

Download pdf